Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Matkamies

Sivuja: [1]
1
Vapaa keskustelu / Vs: Akkuja liidokkiin
« : 01.05.15 - klo: 07.40 »
Ratkaisin asian niin, että hankin 4 kpl Panasonic Eneloop lite AAA-akkuja ja paristokotelon. Nuo lite akut ovat kevyempiä kuin tavalliset ja tällä järjestelyllä paino nousi vain yhden gramman verrattuna siihen mitä se oli vanhalla akkupaketilla. Servot näyttivät toimivan tällä, vaikka volttimäärä toki putosikin alkuperäisestä. Kapasiteettiakin on nyt melkein tuplat aiempaan verrattuna.

Eipä nyt sitten muuta kuin lennättämään. :)

2
Vapaa keskustelu / Vs: Akkuja liidokkiin
« : 20.04.15 - klo: 12.54 »
No tässä nimenomaisessa koneessa siipipinta-alaa ei ole mahdottoman paljon, joten painon kanssa täytyy olla tarkkana ja vielä tarkempi täytyy olla painopisteen kanssa. Ehdotuksesi on ihan varteenotettava, mutta tällöin vastarin & servojen pitää toimia alle 7.2V:lla. Jos nimittäin täyspitkillä AAA-pattereilla / akuilla pitää saada aikaiseksi 7.2V, niin painoa tulee kyllä liikaa. Täytyy testata tuokin vaihtoehto ennen kun lähden askartelemaan 6 x 2/3 AAA -pakettia irtokennoista.

3
Vapaa keskustelu / Vs: Akkuja liidokkiin
« : 18.04.15 - klo: 23.22 »
Eli Lipon (esim. 1S) voi heittää suoraan kiinni ja muut komponentit eivät tykkää huonoa? Ainakin RC -autopuolella on muistuteltu siitä, että Lipon jännite ei saa laskea liian alas ts. täytyy käyttää asetusta, joka sammuttaa laitteet ennen jännitteen laskemista liian alas. Ja sellaista toiminnallisuutta liidokissani ei ole. Autopuolellakin käytän NiMh -akkuja, joten tarkempaa omakohtaista kokemusta Lipoista ei tosiaan ole.

4
Vapaa keskustelu / Vs: Akkuja liidokkiin
« : 18.04.15 - klo: 21.35 »
En ole koittanut herätellä, mutta laturissa on kyllä discharge -nappula. Voisihan sitä tietysti...ei vaan ole oikein luottoa noihin akkuihin ja liidokki kun on kyseessä, niin ilman kontrollia se voi sitten olla ihan missä tahansa.

Lipo-laturia ei ole vielä, mutta täytyypä katsoa tuotakin vaihtoehtoa. Ebayta selailin, niin siellä myydään kyllä irrallisia 2/3 AAA -akkuja, että jos niitä hommaisi sen 6 kpl ja hieman juottelisi, niin saisi saman paketin aikaiseksi kuin nykyinen.

5
Vapaa keskustelu / Akkuja liidokkiin
« : 18.04.15 - klo: 19.20 »
Terve,

Konvertoin Fenix 60 heittoliidokin RC-liidokiksi ja käytin siihen servot, vastarin ym. vanhasta RTF-koneesta (jonka nimeä en valitettavasti muista). Moottoria en tähän versioon laita, koska ideana on antaa pian 6v täyttävän pojan lennätellä tätä kestävää EPP-liidokkia rinteessä ilman sen suurempaa rikkoutumisen vaaraa.

Törmäsin kuitenkin sellaiseen ongelmaan, että vanhat NiMH -akut ovat päässeet tyhjenemään ja menneet pilalle. Toinen toimi sellaiset 3-4 minuuttia ja toinen olisi nähtävästi kestänyt hippasen pidempään. Molemmilla oli kuitenkin jo latausvaiheessa sellainen ongelma, että täyttyivät mukamas 5 minuutin latauksella.

Kuva akusta alla:



Jo roskiin heitetyn RTF-koneen kanssa tämä akku kesti 15-20 minuuttia, vaikka tuolloin oli moottorikin kiinni. Nyt haluaisin tietää, että kun en tiedä pienten servojen merkkiä, mistä tiedän millä volttimäärällä ne toimivat; onko pakko olla juuri tuo 7.2V? Nyt tosiaan pitäisi saada riittävästi virtaa vain vastariin sekä kahdeen pieneen servoon ja voisi kuvitella, että kevyempikin ratkaisu voisi olla aivan riittävä. Mitenkäs neuvoisitte tästä eteenpäin vai meneekö ihan yritys-erehdys -periaatteeksi, jos servoista ja vastarista ei ole tarkempia tietoja? Vai onko olemassa jokin "standardi", että volttimäärän voi valita vapaasti joltain väliltä?

Tietysti kunhan en tuota 7.2V ylitä, niin pitäisi kai olla aika turvallista siinä mielessä, että mitään ei mene rikki.







6
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 09.02.15 - klo: 21.43 »
En tiedä mistä noita yksittäisiä kennoja voi edes tilata ja miten voin olla 100% varma, että ne ovat 1:1 tuon rikkoutuneen kennon kanssa? Tietysti jos kaikki kennot joissa lukee (tässä minun tapauksessani) 1.2V 3700 mAh ovat näiden ehjien kanssa samanlaisia, niin eipä siinä sitten kunhan sopiva kauppa löytyy...kolvi pysyy kädessä, mutta pistehitsaukseen ei kyllä ole välineitä. Menee tosiaan hieman askartelun puolelle...

No, enköhän minä jostain hommaa uuden akkupaketin - harmi vaan kun ainakaan pks-seudulta ei näyttäisi noita Traxxasin 8.4V akkuja saavan (vrt. Hobbyfactory, Hobbypoint). Jos joku haluaa antaa vinkkiä mistä tilata edullisesti, niin otetaan ilolla vastaan.

7
Yleinen keskustelu / Vs: NiMh -akku rikki?
« : 08.02.15 - klo: 08.33 »
Mietin tässä juuri sitä, että jos lähden tuota akkupakettia avaamaan ja totean sitten, että yksi kennoista on rikki, niin eipä sitä yhtä kennoa taida pystyä kuitenkaan vaihtamaan - saatika sitten korjaamaan? Ilmeisesti tässä on lähdettävä akkuostoksille.

8
Yleinen keskustelu / NiMh -akku rikki?
« : 07.02.15 - klo: 21.40 »
Kävi tuossa hiljattain niin, että onnistuin tiputtamaan NiMh -akun kivilattialle. Tänään kun kävin ajelemassa, akku tuntui hieman puhdittomalta verrattuna toiseen akkuun. Molemmilla akuilla n. 10 latauskertaa takana ja molemmat oli ladattu 100% täyteen ennen ajoa:

Lattialle pudonnut: NiMh 8.4V / 3700mAh
Perusakku (Traxxas alkuperäinen): NiMh 8.4V / 3000mAh

Äsken tuossa ajon jälkeen latailin molemmat täyteen ja tuo lattialle pudonnut näytti latauksen jälkeen 8.49V kun taas ehjä alkuperäisakku 9.95V. Molemmat ladattu samoilla arvoilla eli 2A:lla.

Ajossa Traxxasin alkuperäisakku tuntui todella pirteältä ja kaasun kanssa sai olla mutkista lähdettäessä todella tarkkana, mutta tuo toinen akku oli jotenkin lussun oloinen. Ajoajan puolesta ei sen sijaan tuntunut olevan merkittävää eroa, mutta onhan tuossa lattialle pudoneessa lähtökohtaisesti enemmän kapasiteettiakin.

Pystyykö akun toimintakuntoa mittaamaan vielä jotenkin tai pystyykö noista latauksen jälkeisistä varauksista päättelemään suoraan jotain? Niissä on joka tapauksessa aika suuri ero. Tosiaan tässä lattialle pudonneessa akussa aivan kuten alkuperäisessäkin on virtajohdon puoleisessa päässä kovamuovinen suoja ja pudotus rikkoi sen. En silti näe onko päätykennossa (tai jommassa kummassa niistä kahdesta) klommoa.


9
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 25.01.15 - klo: 16.23 »
Pianolankaa yhdessä liiman kanssa voisi tosiaan kokeilla, kiitos vinkistä. Täytyy toteuttaa vaan niin, ettei tuonne pohjan puolelle tule mitään ylimääräisiä korotuksia. Vaikuttaa ainakin ulkomaisten palstojen perusteella siltä, että kyseessä on tyyppivika, josta kärsii aika moni muukin 2wd slashin omistaja. Ei olisi todennäköisesti vaatinut muuta kuin sen, että skidplaten harjanteet olisivat olleet samassa linjassa wheelie barin kiinnikkeiden kanssa ja vähintään yhtä korkeat.

10
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 25.01.15 - klo: 12.00 »
Olisiko mitään vinkkiä siihen, miten "Wheelie Bar Mountin" saisi pidettyä tiukasti kiinni "Rear Skid Plate":ssa? Kyseessä siis Traxxas Ford F-150, joka käsittääkseni näiltä osiltaan aivan sama kuin Slash 2wd.

Tässä muutama kuva, joista ensimmäisessä kaikki OK ja toisessa näkyy mikä osa luiskahtaa käytännössä joka kerta pois paikoiltaan, kun ajelee esim. mattoradalla missä on hyppyjä:

http://www.matkamies.com/wp-content/uploads/2015/01/traxxas_wheeliebar1.jpg
http://www.matkamies.com/wp-content/uploads/2015/01/traxxas_wheeliebar2.jpg

Ilmeisesti nämä alkuperäisosat voi vaihtaa esim. Prolinen osiin, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan onko joku onnistunut tekemään patenttiratkaisun näiden alkuperäisosien kanssa. Kuumaliimaa olen jo kokeillut, ei apua. Ruuvi on seuraavana mielessä, mutta materiaalipaksuudet ovat aika pieniä tuolla alueella...

Sivuja: [1]