Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - kharik

Sivuja: [1]
1
Miten niitä tehoja säädetään?

Ohjaimessa, eli se mitä käsissä pidellään, on kiertosäädin mistä säädetään nopeutta/tehoja. Kaasulle ja pakille omat säätimet. Pakin puolella on muuten semmonen ominaisuus, että matalimmalle teholle laitettuna ei lähde ollenkaan peruuttaan. Noin 1/4 - täysillä pitää olla että suostuu peruuttaan.

2
Kertokaapa fiksummat mistä päästä löytyy syyllinen, kun ohjaimesta rajoittaa nopeudet minimiin, niin autolla ei ajella kuin ~5 min. Tehojen taas ollessa täysillä ajoaikaa piisaa yli 10min, reilusti enemmän kuitenkin. Autona Himoto 1/18 mastadon eli http://www.rckauppa.fi/fi/rc-sahkoautot/4845-himoto-118-mastadon-brushless.html
. Tehojen ollessa rajoitettuna, ajellaan tietenkin nappi pohjassa ja täydellä teholla taas enemmän pikkukaasulla. Polttaako nopeudensäädin tehot sitten lämpönä, kun tehoja rajoittaa vai mitä tapahtuu?

Pienimmillä lapsosilla ei vielä koordinaatio riitä täydellä teholla ajeluun, niin siksi pitää rajoittaa ohjaimesta tehot.

Kuullostaa kyllä todella ihmeeliiseltä eikä mielestäni edes voi olla mahdollista jos autossa kaikki kunnossa. Riippuu toki ehkä miten tehoja säädetään. Jos ne säädetään End Point Adjustment:illä niin silloin kyllä aina ajoaikaa vaan pitenee kun vähentää tehoja...

Lämpeneekö sähköt paljon enemmän kun ajatte puolitehoilla? Onko autossa vakio akku?

Tulipa tehtyä vertailuajot ja mittailtua tilannetta. Ekana ajettiin minimiteholla ja lumihangessa ryömitettäessä auto kyykkäsi parin minuutin sisään. 2S akun kennojen jännite oli tippunut tasoon ~4,1V 4,19 V:stä. Molemmissä kennoissa sama jännite. Toinen akku paikoilleen ja uusi testi. Sama homma, nyt sammumisen jälkeen nopeudensäädin kiinni ja uudestaan päälle, niin ajot jatkui. Muutaman kerran uudelleen käynnistys ja luovutus. Akun kennojen jännitteet ~3,9 V. Ensimmäinen akku laturista ja tehot täysille. Lumi pöllysi ja ajettiin stoppiin asti. Kennojen jänintteet 3,52V. Ajoaikaa ei tullut kellotettua, mutta täydellä teholla ajoaika oli noin 20 min.

Mitäs tästä voidaan päätellä? Moottorin pyöriessä hitaasti ja jännitteen ollessa rajallinen virrat nousee niin ylös, että akku tai nopeudensäädin katkaisee piirin?

3
Omalla vähäisellä sähköjen ymmärryksellä ei minunkaan mielestä pitäisi olla mahdollista. Sähköjen lämpenemistä ei ole tarkemmin tullut tutkittua, molemmissa tapauksissa lumi on ollut edelleen lunta auton sisällä ajon päätteeksi. Autoon on kaksi akkua, toinen vakio ja toinen samanlainen. Ainoa mitä tulee mieleen on ajaa akut molemmilla tavoilla tyhjäksi ja mittailla jännitteet, löytyisikö sieltä mitään mielenkiintoista. Samalla pitää kiinnittää huomioita säätimien lämpöihin.

4
Kertokaapa fiksummat mistä päästä löytyy syyllinen, kun ohjaimesta rajoittaa nopeudet minimiin, niin autolla ei ajella kuin ~5 min. Tehojen taas ollessa täysillä ajoaikaa piisaa yli 10min, reilusti enemmän kuitenkin. Autona Himoto 1/18 mastadon eli http://www.rckauppa.fi/fi/rc-sahkoautot/4845-himoto-118-mastadon-brushless.html
. Tehojen ollessa rajoitettuna, ajellaan tietenkin nappi pohjassa ja täydellä teholla taas enemmän pikkukaasulla. Polttaako nopeudensäädin tehot sitten lämpönä, kun tehoja rajoittaa vai mitä tapahtuu?

Pienimmillä lapsosilla ei vielä koordinaatio riitä täydellä teholla ajeluun, niin siksi pitää rajoittaa ohjaimesta tehot.

Sivuja: [1]