Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Jyke_

Sivuja: [1] 2 3
1
Tulokset / Vs: electric indoor european championships 2009
« : 30.01.09 - klo: 09.24 »
Melkoista myrkkyä meille suomalaisille, jotka taistelemme verisesti mollien epäkelvosta väristä radalla. Melkeen kaikki marisiat sais AKK sponssata johki ulkomaan kisoihin niin osais arvostaa suomen kerhokisojenkin järjestelylaatua.

Mut toi 6 min. erä huonosti ilmoitettuna on kyl aikamoista sähläystä :)

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: Kokeilkaamme sähkökrossia!!
« : 13.08.08 - klo: 21.58 »
Huolettoman eli hiilettömän aikakauden saavuttua, ei auton sähköihin tarvitse paneutua kuin sadekelillä niiden suojelemiseksi.

Grossikuskeille voin rohkaista, että kolvailu ja akun hyytyminen on taaksejäänyttä aikaa. Itse kolvasin täyden setin eli about 6 akkua (muistaakseni) EM:iä varten ja mulla on nyt siis akkuja kaudelta 2006 asti ja kaikki potkii riittävästi. Tämän kauden ajoin pääosin turistiporo koneella eli SS5800 (8,5) ja kuudella kennolla. Mielestäni tuo on paras tähän mennessä kokeilluista akku+kone setupista, taitoni huomioiden. Tosin viimesen kisan joutu ajaa 5,5 koneella koska se tupla ei meinannu mennä helposti ilman tehoa...

Niin juu ja PM kisat ajoin läpi 2 akulla. (no siellä kyl ajoin yhden erän "laittomilla").

UAU:n tulosliuskasta voi katsoa miten crossiin tutustuminen (tai palaaminen grossipuolelta) onnistuu hienoiten. Grossiguruille Hose&Heinoset kolmoisvoitto takavetoluokasta. Ja millähän ihmeen akkuloilla hekin lopulta ajoivat kisaa ;)

3
Tulokset / Vs: SyysCruising Vaasassa 13-14.9.2008
« : 13.08.08 - klo: 21.28 »
Tämmöset kisat on kyl hieno malli! Harmittaa vietävästi, että tämä loppuvuosi kuluu muissa merkeissä kuin neppisautot mielessä.

Mutta muut!! Kesän sähkökisat eivät ole vielä ohitse!

4
Hei!
Kuka nois kuvissa oikeen salatreenaa???

Toivotaan Lauantaille mahrottoman makiata keliä. Ja Sunnuntaina saa sataa pelkkiä aurinkon sätkylöitä.

5
Ihan loisto rata. Sain kasinkin menemään kerran täydellisesti eli neljällä loikalla. Oispa hienoo nähdä kun maailman A-finalistit ajais yhden hiitin siinä (2 akun treenin jälkeen), ois varmaan aika heinäsirkkamaista buggeilua jonossa.

Plussaa ehdottomasti siis radasta. Liukas laatotuski oli aivan mahtava. Kuinkahan on turvallinen sateella nostajille.
plussaa myös Jyväskyläläisen hämmentävän löysään aikatauluun. Miten voi olla että alotettiin klo 10 ajettiin 4 ae + riittävästi finaaleja ja silti palkinnot jaettiin jo 18:00. Kaiken lisäksi tais erävälien pituus olla yli tunti kun mä sekosin akuissa melko totaalisesti.. Tyhjällä ja puolityhjällä lähdettiin välillä haastamaan Suomen nopeimmat :)

Plussaa mun Pro-Stock koneelle. 2005 vuodesta asti oon löysänny konetta ja nyt alkaa oleen paketti kunnossa. Novak Supersport 5800 motti ja Reedyn 6 kennoo on kyl sellanen paketti et muut jää jalkoihin :) Sen verta jäi kyl suoralla et jengiä lappas vasemmalta ja oikeelta ohitte mut sehän on vaan neljäsosa koko radasta.
Plussaa myös ekasta SM tason A-finaalivoitosta itelleni :) Jälkipohdinnoissa jälkimmäisissä finaaleissa mulle ilmeisesti iski väsymys koska siitä toiminnasta ei tullut yhtään mitään. Illalla kerkesin lukea aku ankkaakin kait 3 ruutua kunnes kuski (minä) nukahti valot päällä, kirja kädessä.

Vesa: lasketaanko mut nyt pelimieheks ku treenasin 2 akkua ja voitin yhden A-finaalin?? :)

Miinuksia mä paan heti ensimmäisenä tuomareille. Päälleajoja oli hurumycke. Törkeitäkin sellaisia. Radalle tulot oli joissain erissä aivan hirveitä ja sen semmoista.
Miinuksia myös osalle meistä kuskeista epäurheilijamaisuudesta. Nostajana meillä on tuhannen taalan paikka näyttää urheiluhenkemme kanssakilpailijoille. Näin leveällä ja pitkällä radalla tämä pointti korostui. Minusta oli kyl kiva huhkia hullun lailla siinä kasin alkutaipaleella ku autoja lenteli joka suuntaan. Ei tarttennu ootella että erä loppuu :) Tosin ens kerralla en nosta enää yhtään autoo jossa on kaasu pohjassa.

Jep, onnittelut viel Karrille aivan loistavasta sijoituksesta ja kiitokset Kesselin Sampalle hyvästä väännöstä vikassa finaalissa :)

6
Kilpailijoiden kanava / Kokeilkaamme sähkökrossia!!
« : 03.07.08 - klo: 12.08 »
Kirjoitan tämän tänne, jotta polttiskrossaajatkin innostuisivat lataamaan muitakin kuin vastarin tai lähettimen akkuja.

Tänä kesänä nousee ainakin Jyväskylään ja pääkaupunkiseudulle saviradat. Hyvinkäällä on se helppo ja reikänen rata, Vaasassa on upea rata ja mieleni halajavi nurtsikisat Heinosen pelto-tyyliin.

Autot kuluttaa kisoissa keskimäärin 2 tukivartta ja 2 sarjaa takarenkaita. Tiukkaa kisaamista riittää. Viime kisojen finaalissa tein 2 tai 3 minuutin kohdalla 3 sekunnin virheen (auto katolleen hypystä) ja tipuin 3. sijalta viimeiseksi. Eli pääryhmä ajo jonossa vähintään 2 minuuttia putkeen. sellaista näkee harvemmin suomes (no en oo käyny kattelee turistikisoja viimeaikoina)

Auto pysyy itsessään suht puhtaana. Itse tarkistan tukivarsien saranatapit puhtaiksi ja harjaan pensselillä savipölyn pois kisan jälkeen. Kisan aikana vääntelen vanttiruuveja fiiliksellä vähän sinne ja tänne sekä pyörittelen maavaraa kelin mukaan. Rata "elää" koko päivän, eli joka kierroksella se on vähän erilainen. Se tekee joka lähdöstä jännittävän.

Täytyy tässä kyl viel mainita et polttigrossiguru Jose (jonka ainoa huoli sähkörossissa on auton kestävyys. Lukekaa PM:stä Josen jutut pomminvarmasta polttiksesta :)) vie kyl nätisti sähkökrossiakin. Harmi ettei hän kerkiä loppukauden kisoihin.

Että ei muutaku B44 tai B4 kouraan ja sutimaan :)
T: Jyri
Avesta Welding
"löysempien pipojen puolesta"

7
Yleinen keskustelu / Vs: Shimmeistä
« : 15.01.08 - klo: 23.41 »
Jop, noiden sisähalkaisija on 6 milliä.
2 syytä

harvemmin esim 3mm ruuvit on tarkoitettu shimmaamiseen eli välyksen poistoon.
Jos ulko halkaisija olisi 6 milliä, olisi tuon pussin sisältämän lapun tekstin oltava todella pientä.

Linkin shimmiprikat käyvät siis vallan mainiosti shimmaamiseen.

Mutta luottaisin silti Assoon :)

8
http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/index.dsp?level=85&equipment=188

Muistakaahan kaikki lukea lajiryhmän ohjeet IB kennojen käsittelystä, oli ne listalla eli ei.

9
Tulokset / Vs: Winter Jumps -tour 2007-2008
« : 09.12.07 - klo: 19.34 »
Aivan mahtavata, että tämä sarja rullailee ja kuvien perusteella pipa ei kiristele kalloa :)

Ja aivan kurjata, etten itse kerkeä osallistumaan mihinkään kisaan, koska olen hurahtanut jälleen tolle taiteelliselle puolelle :) (Ei, minua ei nähdä mainoksissa, ikävä kyllä)

10
Täytyy täs sen verran korjata Jarkkoa et kyl takavetosella pärjää vaikka vakiokoneella alkuun.
Taitava kuski kepitää vakiokoneella luultavasti kolmasosan kilpailijoista mutta kehno kuski ei pääse edes omalle tasolleen liian kireällä koneella.
Siksi esim 17 lankainen on hyvä mylly takavetoiseen.
Vaasan EM kisoissa A finalistit ajoivat hiilettömällä 6.5 koneella, jopa 7.5. hiilikoneilla 12 ja jopa 13 lankainen.
Tosin tarvii olla kyl 6 kennoo että saa 12 lankasen kiriämään EM A-finali vauhtia.

11
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 30.07.07 - klo: 13.43 »
Sopivaan väliin tähän kun kerran välityksistä puhutaan niin pieni muistutus suhteista.

Pinionin 1 piikki vastaa spurrin 3 piikkiä. Vielä niin että 1 piikki enemmän pinjonissa on sama kuin 3 piikkiä vähemmän spurrissa.

Tämä muistutus vain siksi jos ei meinaa välimatka riittää pinjonin ja spurrin välillä esim 17/81 välityksessä niin vaihtamalla spurrin 84:n saadaan 18 pinjonilla sama välkkä ja koska molemmat rattaat kasvaa kooltaan tulee välimatkakin pienemmäksi.

Itse käytän BJ4:ssa, TC4:ssa ja B4:ssa 3-6 piikkiä isompia spurreja, jotta saan sopivan välyksen pinionin ja spurrin välille.

Pestäänkö osat yleensä jollain pesuaineella vai ainoastaan vedellä?
Mulla on vedestä huonot kokemukset, joutuu hinkkaamaan, eikä savi silti lähde joka välistä. Nyt käytän iskariöljyä, tuntuu toimivan vaikka vastuksena on 2 päivää pinttynyttä suolalla ryyditettyä savea Vaasan radalta. ja WD-40 on kans osoittautunut ainakin huhujen mukaan loistotuotteeksi.

Jep, takasin puhistamaan vielä takapää BJ4:sta.

12
Tulokset / Vs: Sähköcrossin EM kilpailu Vaasassa 2007
« : 29.07.07 - klo: 19.29 »
Noni. Kisat uusiks Suomelle!!! Vaasassahan oli jo konseptit valmiina että ei muuta kuin nimmaria jatkosopimuspapruihin  :cheesy:

Pureskeltuani pari päivää hammasta olen huojentunut (erityisesti vikan AE:n radiohäikkiin. Pinnoja oli tulossa kuitenkin 13 (+18p = C finaalin 1 tai 2 ruutu) ennenkuin tokavikalla kierroksella ilmeisesti vastari sano sopparin irti. Autourheilu on.)

Kisat olivat mallikkaan mukavat ja hyvin järjestetyt. Kiitos Vaasa.

13
Jopelis jop. Yhtään M8 autoa en ole kisoissa nostanut mutta aiheeseen silti.

Itse en nosta ainuttakaan autoa jonka pyörät pyörivät. Korkeintaan sammutan sen virtakytkimestä tai akun liittimestä tai stumppaamalla (no tota viimestä on paha tehä sähkikselle). Koska jos katollaan olevan auton pyörät pyörivät villisti kun sitä nostetaan, tulkitsen että siinä on kaasu hirttänyt päälle. Mutta teroitan vielä, että niin paljon se kaasuttelu ottaa pannuun, että juoksen paikalle mutta en varmasti nosta ennen kuin pyörät ovat pysähtyneet (onnea  vaan One-Way kuskit!! ei vaa, kyl riittää et takafillarit on pysähtyneet)

Ja toinen huomio. Minusta on säälittävää huutaa korokeelta "Nostaja" se kun sattuu olemaan aika laaja käsite RC kisoissa :) No tietty jos se helpottaa heikkohermosia niin menköön.
Heh, itse en nosta ainuttakaa autoa, jonka kuski huutaa mulle nostotoimintani hitaudesta. Tai ainakin alan vitkastelemaan nostosuorituksen aikana :)

Järjestäjille: Isos maailmas oon nähny nostopaikoilla laput, joissa on piirretty rata ja johon on merkitty nostajan alue. Tällaista voitaisiin alkaa käyttämään myös Suomessa. Ettei käy niin kuin minulle, että nostaja lähti just toisen tontille hoitamaan hommia kun satuin kaatamaan... (Arvatkaapa huusinko?....en. :)

14
Fiu.
Eipä yhtään kiirettä oo tässä pitänyt sitten Hyvinkään kisojen. Niiden jälkeen on reissattu  keski-suomessa ja jopa pohjanmaalla. Eilen tultiin Janin kanssa Vaasasta, jokseenkin kokemusta kerryttäneeltä treenireissulta.

*Hyvät tekemiset*
++Uuden ajotyylin opettelu kesken hiitin toi A fin paikan.

*Huonot tekemiset*
-Mies hukassa setuppinsa kanssa koko päivän.


btw. voisko joskus tapahtua niin ettei lavalla huudeta muuta kuin varoituksia ja ohipääsy pyyntöjä? Esim. Tuomarit voisivat puuttua tähän asiaan ja Valvoja voisi puuttua tuomareiden tekemättömyyksiin.


Itse kannatan myös pistelaskua, erityisesti tälle kaudelle kannatin sitä noiden EM:n takia. Hyvinkäällä se olisi tehnyt omat tepposensa. 3 alkuerän sade alkoi M2-10 luokan viimeisessä erässä, jolloin kaikki aiemmat erät saivat paremman tuloksen mm. Mänty ajoi itsensä A-finaaliin 3. ae:ssä ja sen erän jälkeen ei voinut enää tuloksia parantaa.
Tästä ymmärtääkseni käy sääntöjen mukaan niin että koko alkuerä hylätään, koska sitä vikaa erää ei voida hyväksyä kuivana. M4-10 se ois tietty menny koko alkueräkierros märkänä ja näin ollen pisteet ois voitu laskea.

Mutta kannatan silti pistelaskua ensi kaudelle.

15
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 29.06.07 - klo: 20.32 »
TTkoo: joo mutku yli sadan iskarihuollon jälkeen mä viimein opin laittaa kerralla sen ilma/öljy iskarin kasaan ni enhän mä nyt rupee uutta opettelee :-)

Se kalvokupla on varmasti helpompi laittaa. Käytän niitä itse TC4:ssa.

16
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 29.06.07 - klo: 15.14 »
Ja muuten miten sinne jouseen laitetaan öljyä?

Kermassa paistettu kisamies vois väittää, että tätä proplematiikkaa ei ole vielä ratkaistu. Tokihan se öljy joskus, kiitos vanhentuneiden tai vioittuneiden tiivistysrenkaiden, saattaa joutua jouseen mutta se ei taida olla tapahtuma jota tällä kysymyksellä haetaan.

"Ensinnäkin jouseen on porattava reikä siis jousilankaan nähden pitkittäinen reikä..."
Ei vaa...

Käsitteistä:
Jousi on siis vaan jousi ja iskari on paketti johon mm. jousi kuuluu. Siis se + säiliö, iskarivarsi ja hattu, sekä muut hilppeet.
Minua äsryttää suunnattomasti, kun oma isäni (joka on kuitenkin ollut harrastuksen parissa jo reippaasti toistakytä vuotta) sekoittaa välillä jousen ja iskarin.. sitten ei yhtäkkiä tiedäkkään mistä ollaan puhuttu. Erityisesti keskustelussa kohta "Jäykempi jousi hidastaa auton käyttäytymistä" on minulle kuin punainen vaate. Joutuu yhtäkkiä ajattelemaan, että iskä tarkoittaakin koko iskaria eikä pelkästään jousta. Nojoo se siitä.

Öljyn vaihtaminen iskariin on niitä proseduureja, joita aikoinaan vihasin ja vältin.
Iskarit on hyvä ottaa pois autosta ja siivota kaikesta pölystä ja muusta.
Ota iskarista alapään pidike pois, niin että saat jousen vedettyä pois.
Ota maavarasäätö palikat pois (ne C palat)
Avaa iskari. Jos iskarin hattu ei sormin avaudu niin paketissa tuleva takarenkaan avaimen toinen pää on tarkoitettu pitämään runkoa paikallaan. Pihdeillä tai avaimella saa hatusta hyvän otteen.

Valuta öljyt pois. Talouspaperipalan kulmasta saa kieritettyä hyvän rullan jonka voi tunkea iskari säiliöön, jotta saa loputkin öljynrippeet veke. Se kannattaa erityisesti jos pois valuva öljy on ruskeaa eli likaista.
Pyyhkäise paperilla myös hatusta öljy pois.

Tässä vaiheessa on hyvä tarkistaa liikkuuko iskarin varsi herkästi edestakaisin.

Valuta uusi öljy purkista iskarisäiliöön, niin että sen pinta jää säiliönreunasta n. 3-5mm. Liikuta iskarivartta (vai onkohan muuten oikeampi nimi männänvarsi, kun se tulee jatkuvasti mieleen tätä kirjoittaessa) ylös ja alas niin että männän alle mahdollisesti jäänyt ilma pääsee pois. Odota että isoimmat kuplat tulee pois.
Täytä nyt iskari tarkasti niin että öljyn pinta on tasan säiliön reunan tasalla. Sen jälkeen hattu eli korkki päälle ja muutama edestakainen liike iskarivarresta niin että korkista tullut ilma sekoittuu öljyyn. Ensimmäisellä nykäisyllä saattaa kuulua kuinka ilma "vikisee" sisällä mutta se häviää melkein samantien.
Öljyn oikean määrän voi tarkistaa niin että työntää iskarinvarren sisään ja päästää irti, jos se tulee omin avuin n. 5-7mm ulos on öljymäärä oikea. Tärkeintä tässä tarkastuksessa on se, että molempien iskarien varret työntyvät yhtäpaljon.

Jos vartta työnnettäessä sisään iskari jäykkenee ikäänkuin progressiivisesti on öljyä liikaa, sitä saa pois avaamalla hattua hieman ja työntämällä iskarivarren sisään. Jos se taas ei tule ollenkaan ulos omin avuin on öljyä liian vähän, sitä saa lisää melkeempä ainoastaan suorittamalla öljyn täyttö uudestaan.

Kandee siis puhdistaa hattu ja valuttaa öljyä tarkalleen säiliön reunan tasalle niin ilman ja öljyn suhde on hyvä. nimim. 100 iskarihuollon jälkeen 5 kertaa kerralla onnistunutta.

Hmm. Tämä tarina kerrotaan kuvallisessa muodossa muuten ohjekirjassa, kantsuu silmäillä. Toki noita vinkkejä ei sinne ole päätynyt.

Jos jotain jäi pois tai on jotain parannettavaa/huononnettavaa tähän niin kommentointi on sallittu.



Hypyistä vielä: jos auto hyppää nokilleen niin yleensä takapää "pohjaa" eli lyö läpi. Taas jos etupää nousee liian korkealle tai "leijailee" niin etupää pohjaa. jos auto lähtee ihan miten sattuu on hyppyriin tultu vinossa tai sitten molemmat päät on pohjannut ja hyppyri ei ole ollut tasainen.
Ilmassa, jos aikaa on ja takarenkaan pyörii vielä voi kaasulla ja jarrulla ohjata autoa.
Auto kääntyy nokilleen tai päinvastoin sitä voimakkaammin mitä suurempi muutos renkaidean pyörimisnopeudessa tapahtuu.

Voi helkkari.. puhunko mä ihan höpöjä nyt.

17
On vissiin käyty sata kertaa keskustelu, siitä pitäisikö ajaa kisat eri päivinä vai samana päivänä. On päädytty tähän yhden päivän ratkaisuun.

18
Tulokset / Vs: Tulokset Maastosarja 2 9-10.6.2007
« : 11.06.07 - klo: 17.07 »
Jepalis

Tyytyväinen olen vaikken listalla ole lähimainkaan siellä missä mielestäni pitäisi olla. :) Ajoin autolla niin kovaa kuin sillä vaan kykeni ajamaan. Ainakin läppien tasaisuus kertoi sen. Eli oli setuppi hukassa molempina päivinä. Eipä silti hyvät kisat tuli ajettua silti monenkin kaverin kanssa. (Mitä muutakaan voi odottaa kun lähtee paikalta 10)

++ Kantiini ja WC tilat tosin se huusin ahtaus on kyllä järkyttävää :).
+Jussipatin helpotus
+ Rata suht OK. Ei ihan Vaasan normia mutta OK silti.
++ Ketil Pettersenin näyte KV-säännöstä. Jussilla ja Ketilillä oli tiukka taistelu päällä viimeiselle kierrokselle asti, mutta kun Ketil hyppäsi pitkän pöydän ohi hän jäi odottamaan niin kauaksi aikaa kun Jani (jonka hän olisi ohittanut oikaiselmalla) suti autonsa ulkomutkan kautti taas linjalle ja lähti vasta sitten Janin perään. Erittäin herrasmiesmäistä.

-Itse aiheutettu Temp Cut. Vanhaa tuuletinta ei kannata korjata loputtomiin, se ei kestä!!!
--Tuomarit. Erään kerran kun oma autoni hajosi, aloin seuraamaan muita autoja. Näin kuinka pitkässä pöydässä auto hyppäsi ohi nurtsille mutta jatkoi täyttä päätä suoraan. Ihmettelin kun ei annettu stopparia ja katsoin tuomareita, seurasiko he edes ks. autoa. Mikä kummallisinta yksi SEURASI! Eikös tällainen oikominen ollut ERITYISESTI TARKKAILUN kohteena? No ne ketkä jaksoi raahautua ajajakokoukseen (kaikkien kuuluu olla siellä!!!) tietää, että oli.
Tämä voi tuntua nipottamiselta ja sitä se onkin. Mutta minusta se ei ole väärin että uskaltaa antaa rikkureille rangaistuksia, se on enemmänkin REILUA niitä kohtaan jotka eivät tee rikkeitä tai esim. kiertävät radalle juuri siitä kohtaa, kun auto lähti oikoreitille (toki hyppyreissä tämä on peräti mahdotonta).


Olen sitä mieltä että jos tuomarit koventaisi otettaan, niin ajan mittaan peräänajot vähenisi ja peli muuttuisi reilummaksi, ei kuitenkaan nipottamiseksi.

PS. Minulle langetettu S&G oli aivan oikein tehty. Syy oli ehken kyseenalainen.


Edittiä vielä tosiaan:

SUURTA ++++ plusssaa Matin kuulutuksille. Oltiin tilanteen tasalla ja hehkutukset oli maukkaita!! Eikä äänikään halkaissut tärykalvoa!!



19
 :afro: Jose: kohta mä meen kimpsujen ja kampsujen kanssa ja teen sulle matoista riippumatto hyppyrin. Sellasen et pitää hypätä sen päälle ja sitte se heijaa sen toisen nousun niin että keula jyrkkenee noustessa!! Hahhah siinä ois hyndää kerrakseen.. Toki pitää tehdä sitte myös 1. hyppyrin kiertävä osuus, jotta pääsee nössöilemään sen alakautta :) ns. Touristikuski feat.  :afro: :lol: :mrgreen: :kiss:
Hyppyri mallia

_____.*  |`--´| *¨~._______Heuli suora_______Tähän vast mutka

Nojoo se siitä sitte. Taidan ottaa lapsan vaan käteen ja taputtelee kisojen aikana tulleet kuopat tasasiks.

Uskoisin että matot tulee olemaan siel myös SM3 skabois.

20
Tulokset / Hyppyreistä
« : 29.05.07 - klo: 17.59 »
TTkoo: Joo ihan asiallinen kuitti tuo "sovitaan ottaa rauhallisesti lähtö" ekassa C-finaalissa. Kyllä oon sättiny itteeni siitä, kun en sen vertaa nää että autot on just peräkanaa.


Jeah.

Hyppyrien tasaisuudesta olen sitä mieltä että, koska on toivotonta saada niitä 3m leveydeltä samanlaisiksi niin mainitaan vain että krossissa paras linja on se missä auto pysyy suorassa ja nokka kohti seuraavaa mutkaa. Ratakuskit ymmärtäköön sen. Esim. takasuoran hypyn nousua jos kerkesi tarkastelemaan ennen mattoa tai painelemaan sitä maton läpi havaitsi että siellä on keskellä hyndää n. 4 sentin syvä mopoura johon RC auton renkaan pudottua auto pohjaa ja heittää perää niin että auto hyppää nokilleen. Sama etusuoran neloshyndässä. Keskellä sitä nousua on reikä joka myös heittää auton nokilleen.

Miksi pitää ajaa siitä paikasta mistä ei hyppää kunnolla kun valittavana on 3m/0,22m=12,64 muuta paikkaa mistä voi ajaa. (Noh ymmärrän kyllä että joskus on vaikeaa oppia nimim. 8 takahäkkiä ja muutamat siiven kiinnikkeet B4:sta viime kesänä takasuoran hyndään)


Muusta radan parantelusta niin ehdotan että etusuoran jälkeinen ennevanhaan kutsuttu killeri siirrettäisiin metrin verran eteenpäin ja tehtäisi siitä sellainen "Jussipatti". Toisi haastetta ja me etelän miehetki päästäisiin treenaamaan sitä EM:iin. (

Ja takasuoran hyppyä en haluaisi jyrätä, onhan sillä jo museoarvoa, sillä se lienee ainoa hyndä joka on ollut radalla aikojen alusta asti kaksi kumpuisena, muistan kuinka pyöräkuormaajan kauha sen siihen näppärästi muotoili. Ehdottaisin että tehtäisiin siitä sellainen löyhä kumpu joka vain kevittää autoa.

Ja takasuoran jatkosta Heulille. Tervetuloa tekemään ja tervetuloa sitten pitämään koko rata ajokunnossa!!! Kokemuksesta tiedän että töitä riittäisi tuon lyhyimmänkin rataversion kanssa.


Ja kisoista vielä. Illalla neuvoteltiin tästä yllättävästä varapäivä ideasta ja se on kuulemma niin että se on ollut aikanaan (siis vuonna Yokomo TR-380 ja kivituhka) ilmoitettuna kilpailukutsussa mutta se on jäänyt pois. Se tulee seuraavaan kisakutsuun, ellei se ole jo kerennyt lähtemään eteenpäin.

Vielä oma mielipiteeni plussista ja miinuksista
+M210
+päivä, harmi että kaikki ei päässeet mukaan.
+Rata pysyi sopivan kosteuden ansiosta erinomaisessa kunnossa koko päivän.

-M410 (kun ei niin ei)
-tulin keittäneeksi kahdet akut :( Tuli vissiin tunnit täyteen laturille. Viimeinkin.
-väistämättä tuli mieleen se, että mitä tapahtuu kun kilpailijat alkaa hyppimään niin paljon järjestäjien silmille etteivät he enää jaksa nähdä vaivaa järjestää kisoja.:(
-Nostajien toiminta oli varsin sekavaa. Pitäisiköhän alkaa määräämään nostajalle nostajan alueita? Enkä nyt tarkoita sitä että mua ottas pannuun se että omasta virheestäni jouduin tyytymään nostaja-palveluun.
-Passiivinen tupakan polttamiseni varikolla.

21
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 05.04.07 - klo: 20.02 »
Auton vaihto on minusta hyvä ajatus.

Eikös siellä jokkispuolella pidä myydä auto jos joku heittää tarjouksen joka on yli jonkun rajan.
Toimisko tässä sama juttu? jos auto maksaa sähköineen (ilman radiota ja vastaria) n. 250 e niin sitten se pitää myydä pois jos tulee yli 299 e tarjous siitä.

22
Tulokset / Vs: RC-jokkis
« : 03.04.07 - klo: 20.29 »
Heh.

Hauska idea. Varsinkin jos löytyy sopivan hintainen auto kaikkine rojuineen.

Tässä tukea ja parannusehdotuksia.

h) Multisurface rataa kannatan ehdottomasti. Tuotahan voisi ajaa vaikka hiekkakentällä ja nurmikolla ja jos sattuu olemaan vielä sopivasti asvalttia niin sitten sielläkin (eli parkkipaikalla, jonkin kentän vieressä)

i) Alkuerät tekisin kuin vanhan KRC luokan mukaan. Reittilä tietää tästä enemmän. Muistelisin että
-tasalähdöt
-4 tai 5 kierrosta
-varvatut saa 100 pistettä
-eräkierroksen nopein 0 p, toinen 2, kolmas 3...

Alkueristä finaaleihin ja nousufinaaleihin
-4 nopeinta A-finaaliin
-sitten 4 tai 6 auton finaalit, joista 2 nopeinta nousee ylempään finaaliin (joka tietty ajetaan melkeen heti perään).

23
Mielestäni M8 kuskeille ei tarvitse käydä kuinkaan. M8 kuskeilla on omat juttunsa ja "meillä" Mx-10 kuskeilla on omat kisat.

Minusta on oikein, että ne jotka pitävät tämän luokan harrastamisesta, pääsevät edustamaan myös Suomen EM joukkueeseen.

En uskoisi pääseväni mukaan, jos hakisin edustuspaikkaa M8 EM:iin M2-10 luokan SM10(-03), SM2(-05) ja SM6(-06) näytöillä.

24
Terve

Ilmoittaudun minäkin lopullisesti. 1:18 auto on saatu tekohengitettyä Winter Jumpsien jälkeen eloon :)

Kiteet 40.725  40.745  40.695

Muutamia kysymyksiä:

Saako käyttää vapaata konetta? (Hiiletön?, Reedy minimax?)

25
Yleinen keskustelu / hyvinkään rata
« : 18.09.06 - klo: 18.11 »
Mielellään vain sähköautolla. Pinta hajoo kyllä aivan heti kun päräyttää polttiksella parit kiekat siellä.

26
Pienen tauon jälkeen minäkin päätin lähteä huvittelemaan rallia!

Novakin 4.5R hiiletön kiinni vaan ja sitten katsotaan mihkä taidot riittää.

Autokin tulee huhujen mukaan koostumaan TC4, NTC3, ja TC3(+ Rally Conversion kit) osista, jos kaikki menee nappiin. Katsotaan sitten kisapaikalla kuinka se pelittää!

27
Tulokset / Luoman Supercross 2006 tulokset ja jälkipelit
« : 02.08.06 - klo: 21.00 »
Joo Avesta Welding kiittää kisojen järjestäjäporukkaa.

Paljon enemmän sakkia järjestyspuolella siellä kuin Hyvinkään kisoissa. Pitäkäähän lippu korkialla!

Se Jussipatti on mietityttänyt muakin. Lopulta siinä on oma hohtonsa olla noin haastava. itse korjaisin vain alastulon suoraksi ja koko auton mittaiseksi.
Ja oikeestaan siirtäisin sen koko hyppyrin johki näkyvämpään paikkaan. Karvaasti muistan kuinka meikä työnnettiin selälleen neliveto A2 finaalissa. Mitäs en yrittänyt hypätä sitä lättynä alas vaan himmasin alas tuloon (siis jo ennen nousua) ja niinpä takanatuleva työnsi mut kivasti seljälleen.
+
Tosiaan tulospalvelu oli nopeinta mitä muistan 18 vuoteen.
Oma ajo kisojen jälkeen Sunnuntaina
Rata, katkerana katselin sen sileyttä verrattuna hyvinkään rokkibaanaan ;)
-
Ihmettelen tosin sitä ylimääräistä venailua palkintojenjaossa.

28
Tulokset / Ensimmäinen kisa.
« : 02.08.06 - klo: 20.51 »
Joo ja hei.

A8-kerhokisa sarja on vartavasten pyöräytetty käyntiin aloitteleville kuskeille. Se tosin alkaa vasta joulukuun tienoilla mutta onpahan aikaa harjoitella :)

Siellä ei tarvitse olla SM sarjan mukaisesti esim. kietitä neljää paria ja kisafiilikset on varmasti sen verran rennot että neuvoja ja apua heruu kysymällä.

Kisathan käydään normisysteemiä mukaillen mikä saattaa olla hieman outo aloittelevalle.

Eli mukaan vaan ja kaverit messiin!

Tosta koneesta. LRP Rally Special on 17 lankanen. Stanussa tosiaan tarvitaan 27 lankanen ROAR hyväksytty vakiomoottori (Cale varmaan korjaa jos oon ihan männyssä, köh metsässä).

Eli ehdottomasti suosittelen kerhokisaa. Vaikka sitä Riihimäen kisaa. Forumille alkaa tippumaan Vantaan kerhokisapäivät ja sitte se A8 sarjan kisapäivät.

29
Tulokset / OT
« : 19.05.06 - klo: 20.45 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "Jyke_"



Kyllä mahtavaa että EM:t tuo lisää jengiä mukaan zembaloihin.. Toivon että kiinnostus jää lajiin myös EM:n jälkeen.


Toi on aika suppeasti ajateltu.

Kyllä EM kisat vaikuttaa, mutta pääsyyt on kyllä muualla.


Jepjep.
Esim. allekirjoittanut hankki nelkun ennenkuin  "sain tietää", että arvokisojakin on tulollaan.
Kuten Olli sanoi, ovat syyt usein ihan muualla ja kyse on osittain varmaankin ns. normaalista syklistä eli luokat ja lajit ja niitten suosio vaihtelevat aina silloin tällöin erilaisista syistä.


Joo, ootte kyl oikeessa et syklihän tässä on käynnissä. Nyt kun ajattelee taisi jo krossi olla nousussa jo edellisellä kaudella.

Yleisesti ottaen koko RC kilpa-autoiluharrastus on nousussa. Näin ainakin tuntuu kun on jutellut monen vanhan RC autoilijan kanssa jolla taas veri vetäisi takaisin kuulemaan sähkömoottorin ininää tai polttomoottorin pörinää kilparadoille.

Mutta jokatapauksessa hieno juttu että pölyn näkeminen ei aiheuta näppyjä RC kansassa. ;)
Tai saa nähdä mitä kisailijat on mieltä näiden kisojen jälkeen... Baanan savipöly on tänävuonna mallia hienojakoinen. (uuden savikerroksen ansiosta)(anteeksi skeptisyys). MUISTAKAA SIIS LAITTAA MOOTTORINNE SUOJAAN PÖLYLTÄ!!! muuten hiilen ja kollektorin väliin jää pölyä ja näin ollen hiili kantaa ja erä jää siihen, kone pala tms.

Paras pölysuoja on leikata tiskirätistä (Wettexiä olen itse käyttänyt) moottorin ympärille sopiva pala, ommella se pussiksi ja leikata kulmaan johdoille sopiva aukko.

Pussi moottorin ympärille kumikarutsalla ja johdoille tarkoitettu aukko sidotaan nippusiteellä umpeen. Ja mikä tärkeää! kostuta rätti aina ennen ajoa. Ei liian märäksi, mutta niin että se hengittää.


Rata on erittäin makea ajettava uusien osuuksien myötä. Ainakin nelarilla.

Kisaonnea kaikille! Menestyksellähän ei ole väliä, jos päivä on onnistunut ja hauska;)

30
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Hmm onko siis näin ettei radalle saa mennä maanantaisin ollenkaan?


Maanantai on Hyvinkään UA:n kerhopäivä.

Eli HyUA porukka saa ajaa sillon, ei muut.


Reittilä:
Joo, alkaa mennä jo OT:ks :) mutta onkos toi PA kytköksissä myös ura-autoihin? :)


Kyllä mahtavaa että EM:t tuo lisää jengiä mukaan zembaloihin.. harmi että olen itse antamassa sormusta kaverille Haikon kartanolla samaan aikaan.
Toivon että kiinnostus jää lajiin myös EM:n jälkeen.

Sivuja: [1] 2 3