Kun luki ton ABB broshyyrin niin ymmärsin, että dynohommeliin tarvitaan jarruttamiseen tarkoitettu taajuusmuuttaja systeemi.
Olisi mukava tietää millaisen rullaston Tuukka on tehnyt. Onko autosi kaksi vai nelivetoinen? Jos nelivetoinen niin milten välität voiman etu ja taka rullan välillä?
Itse muuten juuri kokeilin Biltemasta hommattua porakoneeseen tarkoitettua pumppua. (Sitä joutui "hieman" moddaamaan jotta sain sen edes pyörimään tyhjänä.) Yllätyin pumpun tehosta! :lol: Kuristamalla paine puolta, saa 500 W porakoneen pysähtymään! Meinaan kokeilla sitä dynossani jarruna.
Olen muuten yrittänyt selvittää monellakin netistä löytyvällä ohjelmalla vauhtipyörän painoa, inertia dynoon. Saan aika erilaisia tuloksia. Onko kenelläkään käsitystä minkä painoinen pitäisi olla vauhtipyörän, luokkaa 1-2.5hp olavassa polttiksessa jos käytetään koridynoa jossa maksimi pyörien pyörintä nopeus olisi noin 3000 kier/min. Telojen halkaisia tulisi olemaan 70mm ja valmistettu nailonista.
Tässä muutamia linkkejä sivuille joissa on kyseisiä laskentaohjelmia:
http://www.sportdevices.com/download/index.htmhttp://www.scintilla.utwente.nl/~edwinm/tech_stuff_dyno/dyno.xlsJos käyttää alimmaisen linkin ohjelmaa niin mikä pitäisi olla Spin Up Speed:nä?
Tässä vielä linkki sivulle josta selviää lähes aineen kuin aineen tekniset tiedot, kuten esim TIHEYS.
http://www.matweb.com/index.asp?ckck=1Eikun siivoamaan ämpärit , letkut , pumput ja porat pois kylppäristä!!!