Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pureten

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 25.05.05 - klo: 15.21 »
Langattomassa hiiressä on aikapaljon huonompi tiedonsiirtonopeus kuin langallisessa hiiressä. Omien testieni mukaan langattomassa hiiressä päästään alle 100 hz /s . Langallisella Intelimousella päästään lähelle 500 hz:ä. Olen yrittänyt alle sekunnin päivitysnopeuksia, mutta tulokseen tulee liikaa heittoa. Kunnon vehkeillä päästään 100 ms:iin.

2
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 24.05.05 - klo: 19.36 »
!!!! TEHOPENKKI sivusto päivitetty teknisellä lisäsivulla!!!!
Dyno löytyy Espoosta, mutta vaatii vielä hieman parantelua. Softa on vielä raakile ja muuta säätöä. Kun saan sen valmiimmaksi niin penkki on kyllä halukkaiden käytössä!!!  Dynon leveys on valitettavan kapea, Landmax sopii leveyden puolesta juuri ja juuri. On varmaan hommattava vielä leveämmät telat  :lol: http:// http://kotisivu.mtv3.fi/nitrodyno/

3
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 23.05.05 - klo: 20.49 »
Uusia kuvia TEHOPENKISTÄ!!!!!
(Softapuoli toimii!!!!)http:// http://kotisivu.mtv3.fi/nitrodyno/
Lähiaikoina uutta tietoa tulossa!!!

4
Polttisautot / Inertia dyno koeajettu!!!
« : 15.04.05 - klo: 19.32 »
Nyt on vihdoin osat sorvarilta kiinni protossa. Tulosta voi katsella osoitteessa:http:// http://kotisivu.mtv3.fi/nitrodyno/
Sivu on kasattu muutamassa minuutissa joten se ulkoasuun ei kannata paneutua. Tärkeintä oli saada video maailmalle.

5
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 25.02.05 - klo: 10.31 »
No nyt vihdoin on valmis ensimmäinen proto dynosta. Joskaan mittaus systeemit eivät vielä ole täysin kunnossa. Penkki on kuitenkin testattu. Auton saa muuten laittaa kiinni melko lujasti. Tehoa on yllättävän paljon, sitä ei ajossa oikein huomaa. Ajossa menee osa voimasta sutimiseen. Penkkini ottaa voiman näin alku vaiheessa vain taka-akselilta. Alpha 3:ssa kun saa kardaanin otettua pois. Jarruna olen kokeillut vesipumppua. (hieman vaikeuksia). Olen myös kokeillut Tuukan tapaan oikosulkumoottoria ja taajuusmuuttajaa, mutta invertterini on liian heikkotehoinen.  Inertia dynon osat ovat parasta aikaa sorvarilla. Pyrin ottamaan muutaman kuvan ja ehkä hieman videota, jos vaikka muiden "tee se itse" miesten projektit saisivat uutta potkua. Ennen kaikkea olisi kiva kuulla Tuukan systeemistä.

6
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 15.01.05 - klo: 21.34 »
Olet aivan oikeassa, että akseissa on pyörimisnopeus eroja. Itselläni ei ole Alpha 3:ssa keskidiffiä. Luotan kuitenkin siihen, että mahdollinen luisto tapahtuu renkaiden ja ajettavan pinnan välillä. Asfaltilla ajettaessa kyseisellä autolla, käsittääkseni luisto tapahtuu juuri renkaissa. Kun saan oman penkkini valmiiksi niin nähdään mistä paukkuu  :|

7
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 14.01.05 - klo: 21.33 »
Tuukalle vielä kysymys! Jos ymmärsin oikein, sinulla tulee olemaan etuakselilla oma tela ja takaakselilla oma tela ja telat on kytketty yhteen, niin miksi autossa tarvitaan keskidiffi? Eikö molemmat akselit pyöri samaa tahtia niin autossa kuin dynossakin?

8
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 14.01.05 - klo: 21.23 »
Olen ajatellut näihin päiviin asti liukuhihna tyyppistä rakennetta hiomanauhalla, mutta taitaa kumit huutaa hoosiannaa siinä hiomanauhalla ajettaessa. Tänään tulin siihen tulokseen, että rakennan kaksi 70mm nailon telaa (alumiinia on vaikea saada näin paksuna umpikamana) joihin sorvautan laakerit ja moniurahihnalle hihnapyörät. Etummaisesta telasta teen liikuteltavan jotta eri akselileveydet ovat mahdollisia. Hihnalla kytken ne toisiinsa ja hihnalle rakennan jousi kuormitteisen kiristyspyörän. Takimmaisesta telan akselista otan voiman ulos ja siihen on sitten kytkettävissä millainen vauhtipyärä tai jarru hyvänsä. Toisaalta liukuhihnalla olisi auto helpompi saada pysymään kuin pyöreitten telojen päällä. Liukuhihnalla se olisi myös PALJON näyttävämpää kun auton kytkee kiinni jollakin joustavalla esim. sopivilla kumilenkeillä, kun painaa hanaa niin auto pyrkii eteenpäin ja samalla nostaa näyttävästi nokkaa. Teloilla auto olisi pakko laittaa kiinni mekaanisesti jotta pysyy teloilla. Jospa ne hiomanauhat saisi päällystettyä jollain aineella? Kaikkihan tietää, kun hioo vaikka alumiinia niin paperi on tukossa aika nopeasti, tässä tapauksessa ei ollenkaan huono käänne. Yritän saada piirrettyä kuvan systeemistäni jonka skannaan, niin porukka näkee minun ideani. Tällöin on tupannut saamaan parhaiten rakentavia mielipiteitä!!!1 :roll:

9
Polttisautot / RC-auton penkitys
« : 13.01.05 - klo: 18.56 »
Kun luki ton ABB broshyyrin niin ymmärsin, että dynohommeliin tarvitaan jarruttamiseen tarkoitettu taajuusmuuttaja systeemi.
Olisi mukava tietää millaisen rullaston Tuukka on tehnyt. Onko autosi kaksi vai nelivetoinen? Jos nelivetoinen niin milten välität voiman etu ja taka rullan välillä?
Itse muuten juuri kokeilin Biltemasta hommattua porakoneeseen tarkoitettua pumppua. (Sitä joutui "hieman" moddaamaan jotta sain sen edes pyörimään tyhjänä.) Yllätyin pumpun tehosta! :lol:  Kuristamalla paine puolta, saa 500 W porakoneen pysähtymään!  Meinaan kokeilla sitä dynossani jarruna.
Olen muuten yrittänyt selvittää monellakin netistä löytyvällä ohjelmalla vauhtipyörän painoa, inertia dynoon. Saan aika erilaisia tuloksia. Onko kenelläkään käsitystä minkä painoinen pitäisi olla vauhtipyörän, luokkaa 1-2.5hp olavassa polttiksessa jos käytetään koridynoa jossa maksimi pyörien  pyörintä nopeus olisi noin 3000 kier/min. Telojen halkaisia tulisi olemaan 70mm ja valmistettu nailonista.
Tässä muutamia linkkejä sivuille joissa on kyseisiä laskentaohjelmia:

http://www.sportdevices.com/download/index.htm
http://www.scintilla.utwente.nl/~edwinm/tech_stuff_dyno/dyno.xls
Jos käyttää alimmaisen linkin ohjelmaa niin mikä pitäisi olla Spin Up Speed:nä?
Tässä vielä linkki sivulle josta selviää lähes aineen kuin aineen tekniset tiedot, kuten esim TIHEYS.
http://www.matweb.com/index.asp?ckck=1
Eikun siivoamaan ämpärit , letkut , pumput ja porat pois kylppäristä!!!

10
Polttisautot / Dynon rakentelusta
« : 06.01.05 - klo: 13.20 »
Sain viimein kirjaudutta tälle Foorumille. En saanut meinaan rekisteröintiä onnistumaan FireFoxilla? Mutta asiaan. Luin erittäin kiinnostuneena artikkelia dynoista.  Käynnistin oman rakennusprojektini jo jonkin aikaa sitten tutustumalla netin saloihin. Tietoa on saatavilla aika mukavasti. Rc käyttöön tarrkoitettuja dynoja on myös joitakin. Itse olen suunnitellut "Chassis Dynon" eli dynon johon saa koko auton. Se tulee toimimaan Inertia sekä "water brake" perjaatteella. Alussa pyrin saamaan mekaniikan toimimaan ja sitten mietin softa puolta. Softa puolella olisi kaikkein yksinkertaista tehdä Inertia dyno ja käyttää osina tavallisen rullahiiren, rullan optisia osia. Sille on jopa olemassa dyno softa olemassa. Se on kuitenkin hyvin yksinkertainen eikä ota huomioon moniakaan muuttujia. Mekaniikka muodostuisi nailonteloilla pyörivistä nauhoista joka päälle auto tulee. Siinä voi käyttää minkä kokoista ja vetoista tahansa. Pyörästö on erillinen ja varustettu voiman ulosotolla, jotta jarru tai inertia pyörä voidaan kytkeä siihen helposti.
Millaisia toteutuksia teillä muilla on ??? Kiinostaa se taajuusmuttaja homma myös. Itselläni nimittäin sattuu olemann yksi VACON taajusmuuttaja toimettomana.

Sivuja: [1]