Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - macman

#1
RaumRC:n sisärata Konekeskus Mikola Areena

Kangasnummentie 1, Eurajoki

Sisäkausi alkaa marraskuussa ja jatkuu maaliskuun loppuun asti 2024.

Ajopäivät:
Keskiviikkoisin 17.00-20.00
Sunnuntaisin 12.00-17.00

        Aukioloajat saattavat vaihdella. Mikäli olisit tulossa ajamaan ja toiveissa olisi joku poikkeava aukioloaika
niin olethan yhteydessä allekirjoittaneeseen. Paikallisten toimesta ovet saadaan kyllä esim. aikaisemmin auki.
Marko Aava puh nolnelnelnol-190850

Rata on kooltaan 14x18m. Pinta on messumattoa ja siellä on muutamia pieniä hyppyreitä.
Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille offroad sähköautoille.
lisätietoa löytyy: www.RaumRC.net

Tervetuloa!

Ratamaksu 50€/kk, kertamaksu 12€
- kk-maksu tarkoittaa kalenterikuukautta
- kertamaksun voi maksaa tille tai radalla
- ratamaksu tulee olla maksettuna ennen ajamista
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan, vaikka koko kauden (loka-maaliskuu)
- jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden, palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)

Kuukausimaksut maksetaan RaumRC:n tilille.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Tervetuloa krossailemaan!

toivoo RaumRC:n tiimi


#2
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2022-2023


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kangasnummentie 1 (ent.Konekeskus Mikola)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-20.00
        Sunnuntaisin 12.00-17.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Mikäli olisit tulossa ajamaan ja toiveissa olisi joku poikkeava aukioloaika
niin olethan yhteydessä allekirjoittaneeseen.Paikallisten toimesta ovet saadaan kyllä esim. aikaisemmin auki. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2023

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x18m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata
50€/kk, kertamaksu 12€/pv


                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#3
Kaverin puolesta kyselen eli kokeiliko joku noita kumirenkaita noissa gt12 autoissa? Miten ne toimivat? Voisiko niillä ajaa omaksi ilokseen ilman ajatusta kilpailutoiminnasta? Ja tietysti tärkein onko niitä jossain saatavilla?
#4
Taidan olla se sääntövastaava ainakin vielä...
Periaatteessa ensimmäinen kori on hyvinkin luokan ajatuksen mukainen toinen taas ehkä ei oikein....
Periaatteesa avolavaa ei ole mainittu, mutta en varsinaisesti näe mitään syytä miksei tuolla voisi ajaa. Mitään etua sillä tuskin saa.
-Autolla oltava 1:1 esikuva tai tätä riitävän tarkkaan muistuttava sarjatuotannossa ollut tai oleva henkilöauto,
urheiluauto tai näiden kilpa-auto versio.
-Sedan, coupe, fastback, roadster ja GT malliset korit sallittu.
-Concept  ja IMSA tyylliset prototyyppi korit kielletty.
-Efran tai ROAR T2 listalla olevat tai olleet korit kielletty.
-Korin leveys valmistajan ilmoittaman nimellismitan mukaan max. 200 mm

Voisin tässä joku päivä päivittää vuosiluvut sääntöihin vai onko ilmennyt jotain muutostarpeita?
#5
Team Aavan motivaatio ei tällä hetkellä oikein tahdo riittää tähän kisaan joten tämä jää meiltä väliin.
Olen pahoillani mutta katsotaan ensivuonna uudestaan.
#6
Onko tosiaan noin ettei ketään kiinnosta ajaa GT2000:lla kilpaa?
Melkein pitää harkita jos jäädään sitten pojan kanssa kotiin ja katsotaan ensi vuonna Vaasassa uudemman kerran.... Laittakaas nyt nimiä listaan!

MA
#7
Näköjään tuon Riden valmiiksi liimatun renkaan tuotenumeroita on myös RI-26072 ja RI-26071 riippuen hieman vanteesta. Lisään nämä renkaat listoille heti huomenna.

MA
#8
Heikohko kuten aikamonen muunkin renkaan saatavuus. Olin EuroRC:hen yhteydessä ja koettavat vielä saada Hudyn renkaita hyllyyn ennen ensimmäistä kisaa. Rideltä ei kuulemma  ole hetkeen saanut renkaita.
Saksassa oli T2shopissa vielä hyllyssä muutama sarja.
#9
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2021-2022


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kirkkotie 15 (ent.K-market Iso-Juha)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-21.00
        Sunnuntaisin 14.00-21.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2022

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x25m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Crawling rata: Monen muotoisia laasti- ja betonipintaisia esteitä.

Rata soveltuu 1/10 kokoisille scale ja crawling sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata(sisältää oikeuden käyttää myös Crawling rataa)
40€/kk, kertamaksu 10€/pv

Crawling rata(pelkästään)
20€/kk ja kertamaksu 5€/kk

                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)
-perhealennus lasketaan aina halvemmasta kuukausi- tai kertavuokrasta( esim. Jos toinen perheen jäsen ajaa mattoradalla ja toinen crawling radalla niin -50% alennus lasketaan crawling radan maksusta)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#10
Tervehdys kaikille!

Onko jollain jotain huolia , murheita tai toivomuksia sääntöjen suhteen GT2000 luokassa? Vai mennäänkö tämä kausi näillä mihin viimeksi jäätiin.

Terveisin M. Aava
#11
No niin vihdoin tein ne pienet muutokset sääntöihin.
Jätin nyt kuitenkin etuvetoon nimenomaan vapaan 17.5T moottorin eli jätin ne outlaw koneet sallituiksi.
Muutamalla vanhalla etuvetoharrastajalla saattaa näitä kyseisiä koneita olla. Jospa näin saadaisiin nekin urhot radalle. En kuitenkaan suosittele kenellekkään näiden outlaw koneiden ostoa sillä ensivuoden säännöissä ne saatetaan kieltää...ehkä.
katsotaan nyt ensin saadaanko yhtään kisaa oikeasti järjestettyä näissä olosuhteissa. Itketään säännöistä sitten myöhemmin lisää.
#12
Jämähdin tässä hieman odottelemaan jotain vastakaikua edes jostain päin Suomea, mutta varsin hiljaista on...

Kompromissiehdotukseni olisi:

Etuveto: Vapaa 17.5T kone (kaikki käy myös ne outlaw koneet)
             paino 1250g (+50 tasoittamaan nelivedon tehonlaskua)
             "korilista/sääntö" sama kuin nelkuilla

Valitettavasti meillä ei ole nähty yhtään etuvetoa RaumRC:n radalla joten en ole päässyt vauhteja mitenkään vertailemaan. Miltä edellä mainitut muutokset tuntuvat etuvetokuskien mielestä? 
Raisiossa etuveto oli ilmeiseti painanut noin 1200g ja koneena ollut Surpass:in tehokas 17.5T V4 kone.
Raisiossa on varsinkin treeneissä usein varsin liukasta joten neliveto on varmasti hyötynyt tästä.

#13
Ei kannata sen enempää anteeksi pyytää. Kuullostaa varsin hyvältä. Mitähän etuveto mahtoi painaa? Ja mikä moottori autossa oli?
Raisiossa on yleensä aika avoin rata mutta myös samalla varsin liukasta mikä tasoittaa kyllä etuvedon menohaluja.
Ensimmäiseen kisaan on vielä kuukausi aikaa, joten vielä kerkeää asiaan vaikuttamaan.
Etuvedon painorajan nosto esim. samaan kuin nelivedon voisi tasoittaa tehokkaimpien 17.5T moottorien vauhtia juuri sopivasti 🤔
Olen kyllä avoin hyville ehdotuksille joten testiä vaan käyntiin eripuolilla Suomea.
#14
No niin...jospa koittaisin selittää...onneksi se vain yleensä pahentaa tilannetta  :grin:

GT2000:sen tämän kauden säännöt tai lähinnä moottorin muutos olisi pitänyt tehdä jo viimekauden alussa, mutta kun stanu moottorin valinta venyi sen verran pitkälle niin päätettiin jatkaa "vanhalla" vapaalla moottorilla.
Muutos tehtiin nyt rohkeasti tämän kauden alkuun. Tämä muutos tehtiin puhtaasti kilpailu ja kustannus perusteisesti. Ja katsomalla vain nelivetoautoja sekä sivuuttamalla täysin FWD autot. On aloittelijoille ja muillekin lajista kiinnostuneille aivan eri asia ostaa 50 euron kone mikä on kaikilla muillakin kilpailijoilla, kun taas lähteä arpomaan sitä juuri tällä hetkellä nopeinta konetta markkinoilla mikä saattaakin sitten maksaa jo 100-120 euroa.

Nelivetojen vauhti tulee tällä kaudella tippumaan hieman ehkä noin 0.2sek kierroksella, kun tehot tippuvat noin 10-15 prosenttia. Tämä taas aiheuttaa sen ongelman että ainakaan minulla ei ole valmista ratkaisua tasapainottaa etu- ja nelivetojen välistä vauhtieroa...ainakaan tällä hetkellä. Mikäli olisin sallinut sen vapaan 17.5T koneen ja 100g kevyemmän auton etuvedoissa olisivat ne pyyhkineet pöytää nelkuilla. Mikäli olen oikein ymmärtänyt ja sääntöjä tulkannut niin USGT luokassa nelivedot ja etuvedot ajavat samalla 21.5T moottorilla.
Itseasiassa etuveto ei välttämättä ole ollenkaan niin hidas mitä luulisi 21.5T moottorilla. Ajotyyliä tosin osa kuljettajista joutuu muuttamaan, kun vauhtia pitää yrittää pitää paremmin yllä mutkassa. Eikä autoa voi enää ralli tyylliin viedä kaasulla mutkan läpi. Mutta suurempi osa tehosta on varmasti helpompi saada renkaan kautta mattoon ilman ylimääräisiä sutimisia.

Tein äsken nopean penkityksen etuvedossa käyttämästäni Hobbywingin bandit 17.5T moottorista, kun en aiemmin ole kerjennyt. Liitteenä on inertiadynossa mitattuja tehoja nykyisestä stanukoneesta, viimekauden  tehokkaimmasta GT2000 koneesta sekä käyttämästäni etuvedon koneesta silloin kun niitä vielä ajettiin aktiivisesti. Tehoerot on koneissa melkoiset. Ehkä joku vakioitu 17.5T kone voisi olla hyvä ratkaisu. Bandit tuottaa 25 asteen ennakolla "vain" 192W. ETS:ssä taitavat ajaa hobbywingit 17.5T koneella vastaalla kuin stanussa 21.5T kone?

Mutta voisin tässä lopuksi yhtyä Kaitsun vastaukseen eli etuvetoja voisi tällä kaudella ajaa ihan omana luokkanaan "jollain" säännöillä mikäli kuljettajia saadaan viivalle riittävästi.



#15
Rauman Seudun RC-harrastajat ry. sisäkausi 2019-2020

Rata suljettu tältä talvelta!

Kiitokset kaikille osallistuneille!
Toivottavasti ensivuonna jatketaan!


Paikka: RaumRC:n sisärata sijaitsee Eurajoella, Kirkkotie 15 (ent.K-market Iso-Juha)

Aika: Keskiviikkoisin 17.00-21.00
        Sunnuntaisin 14.00-21.00
        Aukioloajat saattavat vaihdella. Tarkista aukioloaika http://raumrc.net/index.php
        Sisäkausi jatkuu maaliskuun loppuun asti 2021

Rata-alueet:

Mattorata on kooltaan 14x25m. Pinta on GT Track-mattoa.

Rata soveltuu 1/10 sekä pienemmille onroad sähköautoille.

Crawling rata: Monen muotoisia laasti- ja betonipintaisia esteitä.

Rata soveltuu 1/10 kokoisille scale ja crawling sähköautoille.

Ajanotto: DIY (pondereita löytyy paikan päältä lainaan)

Ratamaksut: Onroad rata(sisältää oikeuden käyttää myös Crawling rataa)
40€/kk, kertamaksu 10€/pv

Crawling rata(pelkästään)
20€/kk ja kertamaksu 5€/kk

                   Aloittelijoille tutustumiskerta ilmainen!


MUUTA HUOMIOITAVAA:

- kk-maksu tarkoittaa KALENTERIKUUKAUTTA
- ratamaksu tulee olla maksettuna ETUKÄTEEN, ENNEN AJAMISTA
- kertamaksun voi maksaa radalla(ENNEN AJAMISTA)
- ratamaksua voi maksaa myös useamman kuukauden kerrallaan,vaikka koko kauden(loka-maaliskuu)Jos jostain syystä joudumme lopettamaan kesken kauden,palautamme ennakkoon maksetut ratamaksut.
- talouden toinen jäsen -50% ja seuraavat -75% (koskee myös kertamaksuja)
-perhealennus lasketaan aina halvemmasta kuukausi- tai kertavuokrasta( esim. Jos toinen perheen jäsen ajaa mattoradalla ja toinen crawling radalla niin -50% alennus lasketaan crawling radan maksusta)


Ratamaksut maksetaan RaumRC:n tilille. Kertamaksut voi myös maksaa radalla.
Tilinumero: FI36 5630 0020 2969 99
Saaja: Rauman Seudun RC-harrastajat ry
Viesti: nimi, ratamaksu:kk(t) (esim.Matti ja Teppo,ratamaksu:lokakuu-tammikuu)

Yhdistyksellä on auto,jota harrastusta harkitsevat voivat kokeilla ennen oman auton hankintaa.
Jos olet kiinnostunut rc-autoilusta,tule rohkeasti kyselemään harrastajilta,varmasti neuvotaan ja autetaan.

Tervetuloa!

Terveisin RaumRC , Marko Aava puh. nolnelnelnol-190850
#16
Tervehdys kaikille!

Koitamme jälleen tälläkin talvikaudella järjestää Kerhocup sarjaa.
Alustavasti on ollut keskustelua noin 4-6 kilpailun sarjasta.
Mahdollisia kisajärjestäjiä pyydetään ilmoittamaan halukkuutensa, joko tähän ketjuun , minulle tai Barbielle...

Äkpa, Kypak ja RaumRC ovat ilmoittaneet halukkuutensa kisajärjestäjiksi. Päivämäärät pyritään lyömään lukkoon mahdollisimman.

#17
Eipä niitä taida tällä hetkellä vielä kovin monta olla. Pitää varmaan pitää nimenhuuto  :grin:
#18
Kuullostaa varsin järkevältä ainakin jos etuvedot ajaisivat omana luokkana. Nopeasti ajateltuna voisi jopa adoptoida koko ETS etuveto säännöt moottorin mukaan lukien Kerhocup sarjaan.
#19
No niin vihdoinkin sain uudet GT2000 säännöt julkaistua.

Muutoksia oli lähinnä painorajat ja isoin muutos oli tietysti moottori.
Muutos on iso, mutta toivotaan sen palvelevan uusia ja vanhoja harrastajia pidemmällä aikavälillä.
Tietysti moottorien erojen spekulointi jäänyt pois, mutta uskoisin sen vain helpottavan lajin aloituskynnystä.
Varsinkin aloittelevalle harrastajalle vanha stanukone on hyvä vaihtoehto ja niitä löytyy pilkkahintaan vanhoilta harrastajilta.
#20
Uusi rengas ei oikein sävähdyttänyt ja samalla säväytti. Renkaassa oli hyvä pito heti ekavedoilta alkaen ihan kuten tuossa Rush FTT slicksissä. Mutta rengas kului reunastaan uralle tosi nopeasti ja renkaanpinta jäi ihmeellisen tahmaiseksi ajon jälkeen. Testit jäivät hieman lyhyeen, kun radat keväällä jouduttiin sulkemaan, mutta katsoisin että jatkamme samalla vanhalla riden renkaalla kuin aiemminkin.

Moottori aiheeseen koetan palata vielä tämän kuun aikana. Siinäkin jäi testaamiset hieman vähiin joka puolella Suomea.
Kisa oli tasaväkistä Vaasassa ja miksei olisi sitä vieläkin ensikaudella jos molemmista autoista lasketaan moottorin tehoja sen 20-30W.

Mikään ei tietysti estä kaivamasta etuvedon sääntöjä uudestaan esiin ja ajamalla niillä ihan omaa sarjaansa.
#21
Itse miellän mieluummin ,että yksityyppi kone on aloittelijalle helpompi. Kaikilla on varmasti sama kone eikä kaveri taatusti saa etua tehokkaamasta koneesta. Tällöin myös arpominen mahdollisesta markkinoiden tehokkaammasta koneesta loppuu kuin seinään. Varsinkin kun ehdotettu kone eli TSS-10 kone on edullisimmasta päästä niin kenelläkään ei luulisi olevan tästä pahaa sanottavaa. Kenenkään ei edes kannata lähteä arpomaan mitään "kiinan" koneita. Säästyneet rahat on hyvä käyttää vaikka laadukkaisiin akkuihin. 
Mitä tulee aloittelevien kisaajien aloituskynnyksen madaltamiseen niin ainakin itseltäni löytyy pakisat ylimääräinen vanha Muchmoren stanukone mikä on aina lainattavissa kisa-autoon. Ja näitä löytyy varmasti runsaasti ympäri Suomea.
Voimme myös vaikka kirjata sääntöihin, että ensimmäiseen GT2000 kisaan osallistuva saa osallistua kilpailuun vapaalla 21.5T koneella ns. kisan ulkopuolella ilman mahdollisuutta sarjapisteisiin.

Täytyy näin jälkikäteen myöntää jos olisin sarjasääntöjä alunperin kirjoittaessani arvannut miten isoja erot loppuen lopuksi koneiden välillä olivat olisin ehkä kuitenkin heti valinnut yksityyppikoneen. Siinä kohtaa tosin tuon silloisen stanukoneen saatavuus oli varsin heikkoa ja kyseinen kone oli vielä varsin arvokas. Joten oli huomattavasti helpompi lähteä tuolle vapaalle mootori linjalle.
#22
Juu todella haastavaa taiteilla veitsen terällä.
Haluaisin etuvedon olevan kilpailukykyinen, mutta en halua sen dominoivan nelivetoluokaksi rakennettua luokkaa.

Tosiaankin nelivedon tehot tippuvat noi 5-15 prosenttia ensivuodeksi. Omalla kohdalla noin 10 prosenttia.
Pitää koittaa saada vaikka Paasikivi houkuteltua herättämään etuveto laatikoiden kätköistä niin saadaan siihen kokeilla eri koneita nopeuserojen selvittämiseksi.
Tosin etuvedossa saattaa olla haasteellista saada kokonaisvälitys sinne 3.4-3.2 alueelle.

-MA-

Ps. Heitä Vato kamat autoon ja hurauta joku sunnuntai Eurajoelle treenaamaan niin kyllä me kaikennäköistä kerjetään päivän aikana kokeilemaan?  :grin:
#23
No niin. Ehkäpä olisi jonkun pienen yhteenvedon aika varsin onnistuneesta Vaasan osakilpailusta. Kisassa ajettiin testimielessä kisasarjan ulkopuolella "alipainoisilla" etuvedoilla. Tuloksena oli varsin tasaista ja tiukkaa vääntöä etu ja neliveto autojen kesken.

Etuvetoautojen minimipaino oli 1250g kun nelivetojen oli 1350g. Nelivetoauton painorajaa on ensivuonna tarkoitus laskea 1320 grammaan. Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan etuvetojen minimi paino olisi tällöin 1220g.

Etuvedoissa oli sääntöjen mukaisesti vapaa 17.5T moottori. Nelikoissa oli kisan kahdella kärkikuskilla hieman (noin 10-20W) nyky TSS-10 konetta tehokkaammat 21.5T moottorit. Kyykän A-P:llä oli autossaan TSS-10 kone.
Tällä hetkellä on ajatus siirtyä nelivedoissa ensikaudella TSS-10 koneeseen( sekä sallitaan myös vanhempi Muchmoren stanukone).
Henkilökohtaisesti täytyy vielä hieman testailla miten paljon kierrosajat tippuvat koneen vaihdolla. Pieni epäilys on että etuvedosta tulee käytännössä nopeampi nyt kun nelikon moottoritehoa hieman alennetaan ja etuvedosta otetaan painoa pois. Kisassa mentiin nyt kyllä kärjessä samaa vauhtia, mutta rata oli varsin pieni kokoinen ja tekninen eikä etuvedon 17.5T kone välttämättä päässyt parhaaseen mahdolliseen vauhtiin ja nelivedoissa oli TSS-10 konetta tehokkaammat koneet.  Mietinnässä on siis ollut myös USGT tyylliin sama moottori molemmille autoille, mutta etuvedon paino vapaaksi?
Toivoisinkin että joku etuvetokuski ottaisi tästä kopin ja kokeilisi minkä moista vauhtia kevyellä etuvedolla pääsisi esim. TSS-10 koneella? 21.5T koneella ainakin sutiminen vähenee huomattavasti eli todennäköisesti kierrosajat eivät välttämättä edes hirmuisesti kärsisi.

Mitäs mieltä ihmiset yleensä ovat tuosta nykyisestä renkaasta? Itseä hieman häiritsee tuo renkaan turpoaminen mikä kyllä oli tiedossa kun rengas valittiin. Rengashan sinällänsä toimii turpoamisesta huolimatta loogisesti.

Tilasin itselleni testiin uutta Sweepin GT/ FWD vyörengasta SSF-32CWPG. Ajatus olisi jos löydettäisiin vielä hieman pitkäikäisempi ja vähemmän turpoava rengas. Toivomuksena kuitenkin olisi ettei siinä olisi mitään kiskopitoa kuten esim. nyky FTT renkaassa on vaan rengas saa olla hieman liukkaampi. No katsotaan kun renkaat rantautuu Suomeen ja päästään ajamaan.

Sääntöpohdiskelu terveisin M. Aava
#24
Sarjatilanne 2024-2025


Mini ClassicPisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereKoria
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529.3.2025
1Petri Ström5000100100100100100
2Kalle Raatikainen38306382729076
3Kai Jansson380100726676066
4Riku Teräväinen333666672546663
5Jani Korhonen3280909007672
6Janne Savolainen2370505266690
7Ilkka Sorsa2360440607260
8Jari Huovila2327648006048
9Janne Valtanen227006382082
10Mika Möttönen208069766300
11Kimmo Pesonen2070526038057
12Topias Hyttinen180000468252
13Miika Jormanainen18000090090
14Ville Jalkanen171054006354
15Tommi Tirroniemi157046545700
16Juuso Leskinen14507606900
17Petri Onatsu136040042540
18Manu Onatsu129003636570
19Olavi Tenno120042384000
20Peter Thim11060005000
21Nico Väyrynen10305700046
22Asmo Jakorinne9800465200
23Anu Raatikainen9600484800
24Tero Ahonen9400504400
25Rauno Kallionpää909000000
26Jukka Ruuskanen828200000
27Jukka Kankaanpää820820000
28Markku Tammela7803642000
29Lauri Makara7603244000
30Markus Pekkanen727200000
31Sauli Ylösmäki696900000
32Eetu Kuivalainen690069000
33Antti Aho690000069
34Vesa Ulvila636300000
35Jukka Laine600600000
36Janne Hartikainen575700000
37Aapo Koro570057000
38Hermanni Pöhl500000050
39Turo Tammela400040000
40Matti Iivonen380380000
41Janne Makara340340000


M-Chassis CompPisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereKoria
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529.3.2025
1Kalle Raatikainen452082909010090
2Janne Valtanen40001001001000100
3Jani Korhonen39409069699076
4Kai Jansson38090767276066
5Riku Teräväinen361826966637272
6Timo Jokinen30469520576660
7Miika Jormanainen227007682069
8Mika Möttönen198072606600
9Ville Jalkanen186054006963
10Sami Koppanen182100000082
11Tuomas Arponen177636005400
12Tommi Tirroniemi163057545200
13Jukka Laine13872660000
14Vili Kantanen12306306000
15Lauri Makara10205052000
16Ismo Vuorinen820082000
17Petri Ström820000820
18Rauno Kallionpää767600000
19Juuso Leskinen760000760
20Jukka Kankaanpää720007200
21Emil Ylösmäki666600000
22Ville Aalto630063000
23Sauli Ylösmäki606000000
24Janne Makara570057000
25Petri Onatsu500050000


GT2000Pisteet: 5/6KerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCupKerhoCup
123456
KoriaÄänekoskiKuopioÄänekoskiTampereKoria
KuljettajaPisteet12.10.202423.11.20244.1.202515.2.202515.3.202529.3.2025
1Joonis Oksanen50010010010090100100
2Jona Oksanen41809072769090
3Jussi Rinne40476828282082
4Jukka Kankaanpää36269760727669
5Petri Oksanen33972660667263
6Eemeli Suomalainen32505266696672
7Antti Louhi31163544608266
8Riku Teräväinen281573844636057
9Janne Savolainen2370486060690
10Teuvo Larronmaa166005752570
11Petri Tuomainen16290720000
12Ismo Vuorinen15906990000
13Ilpo Koivisto158005450540
14Tommi Vesalo146040525400
15Mikko Ylinen14282600000
16Ville Pasanen141042425700
17Janne Valtanen13906376000
18Petri Hoffren11905069000
19Jamiel Gabrielsson10000010000
20Janne Kainulainen9800504800
21Janne Makara9204448000
22Sari Tuomainen8852360000
23Olavi Tenno7603004600
24Risto Rönnqvist760000076
25Jaakko Maijala7003238000
26Sami Koppanen666600000
27Jaakko Säilä630063000
28Joonas Saarilahti630000630
29Emil Ylösmäki606000000
30Eetu Roikas600000060
31Kalle Raatikainen570570000
32Vesa Ulvila545400000
33Nurmikumpu540000054
34Urmas Peräsalo460460000
35Tommi Kaurila400040000
36Petri Onatsu340340000


Sarjatuloksiin lasketaan kuljettajan neljä (4) parasta ajamaa kilpailua viidestä (5) tai jos ajetaan kuusi (6) osakilpailua niin viisi (5) parasta lasketaan jne.
#25
Laitoin jo Kyykällekin kyselyä olisko järkevämpi ajaa GT ihan yhdessä etuvedot ja nelkut? Alkuerät voidaan ajaa erikseen jolloin nähdään jo mukavasti dataa kierrosajoista eri alustojen välillä. Finaalit taasen voisi olla mukavaa ja mielenkiintoista ajaa yhdessä niin näkisi kerrankin kunnolla miten etuvedoilla pystyy neliveto ja vastaan ajamaan. Varsinkin kun lähes koko sarja kärki ei ole kisassa mukana niin alipainoiset etuvedot ei juuri sotke taistelua.
#26
Nuo löysin äkkiseltään.
http://rc10.fi/index.php?topic=39977.0
http://rc10.fi/index.php?topic=80431.0

Mutta oikeastaan tärkeämpi kysymys: Millä korilla haluaisit ajaa?
Toistaiseksi olemme olleet kovin avoimia noiden korien suhteen.
Kunhan ei nyt raahauduta jollain Le mans tyyllisellä prototyyppi korilla radalle.
Hieman päänvaivaa aiheuttavat lähinnä nuo valmistajien uusimmat GT henkiset korit millä ei välttämättä ole enää varsinaista suoraa esikuvaa. Tai vaikka esikuva olisikin niin kori nimetään lisenssi maksujen pelossa hyvinkin kirjavasti.
Vato olikin jo löytänyt korisäännön sana muodoista yhden virheen mikä on vahingossa jäänyt VTR ajoista pyörimään sääntöihin.
#27
RMa jo tuon moottori asian tekikin selväksi. Eli eroja on ja yksityyppi koneella halutaan suitsia kustannuksia.
FTT stanumoottorin käytöllä helpottuu varsinkin lajin vasta-alkajien elämä, kun moottori valinta on selvä.
Omissa ajatuksissa niiden kuljettajien (varsinkin nuorien) kohdalla luonnollinen suunta on nimenomaan KerhoCupista FTT:hen. Koen enemmänkin että KerhoCup tarjoaa hyvän lisän kilvan ajamisen harjoitteluun. Varsinkin kun kokeneemmatkin kuljettajat kehtaavat tulla ajamaan GT2000 vaikka eivät TSS10 kehtaisikaan lähteä ajamaan.
Tällä hetkellä auton muuttaminen GT2000 ja TSS10 välillä on todella helppoa. Riden rengas käyttäytyy kuten FTT Rush rengas ollen ainoastaan hivenen liukkaampi.

Siinä mielessä olet vato oikeassa että en aktiivisesti yritä tehdä etuvedosta kilpailukykyisempää nelikkoja vastaan. Tällä hetkellä kun käytettyjä etuveto alustoja ei ole markkinoilla ja uusi maksaa saman verran tai jopa enemmän kuin neliveto alusta en edes pidä mielekkäänä tarjota vaihtoehtoa kenellekkään vasta-alkajalle.
Oma etuvetoni on jo silputtu varaosiksi eikä meidänkään radalla ole etuvetoja näkynyt ja saati sitten kisoissa.

Ajatuksissa on ollut poistaa tuo outlaw moottori kielto etuvedon osalta kun nelivedossa siirrytään vakioituihin moottoreihin.
Joku ehdotti etuvedon painorajan poistoa USGT tyyliin? Kyseisessä luokassa ajetaan muuten etuvedoillakin 21.5T koneilla.

Toki voidaisiin miettiä sellaista vaihtoehtoa, että esim. Vaasan kisassa saisi ajaa kilpailun ulkopuolella (jätetään huomioitta sarjapisteissä) etuvedolla vapaalla 17.5T koneella ilman painorajaa. Tällöin tulisi testattua hieman sitä todellista kisavauhtia nelivetoihin nähden. Jos vielä saadaan houkuteltua joku nopea kuljettaja nykyisellä TSS10 koneella mukaan niin siinähän sitä testiä tulisi?

terveisin Marko Aava
#28
Koneiden välistä eroa on, mutta mitä pienempi rata niin sen pienemmäksi erot jäävät. Uusi stanukone on sen verran tehokas että sillä pärjää hyvin kun auto ja kuski ovat hyvissä säädöissä. Itseasiassa hyvä akku vähintään yhtä tärkeää.

Muutenkin ollut (ainakin omissa) ajatuksissa siirtyä GT2000 luokassa yksi tai kaksityyppi koneeseen. Eli käytännössä nyky TSS-10 säännön mukainen kone ja lisäksi esim. vanha Muchmoren stanukone. Tällöin jäisi tämä kone spekulointikin pois ja kilpailu muuttuu taas hieman tasaväkisemmäksi.
#29
RaumRC:llä olisi taas tarvetta mollille. Putkia kerkesimme juuri tilaamaan juuri ennen valmistuksen loppumista.
Muistaakohan kukaan noiden oranssien mollien valmistajaa joita näkyy todella monessa suomalaisessa RC-auto seurassa olevan?
Olen kyllä itsekin noita mollia tehnyt styreenistä vakuumilla muokannut. Styreenilevyn ongelma vaan tuntuu olevan, että ne likaantuvat kovin nopeasti. Tuo oranssi molla on jotenkin enemmän silikooni pohjaista materiaalia johon ei kumi juurikaan tartu.
#30
Nyt on kyllä pakko kommentoida hieman.
Tuomarit tekivät niin hyvää työtä kuin minien kanssa yleensä voi tehdä. Jokaista pientä tuuppausta ja kolausta ei kertakaikkiaan voi ja pysty tuomaroimaan.
Tässäkin kohtaa jokainen kuljettaja (muutamaa herrasmies kuskia lukuunottamatta) voisi mennä itseensä.
Jokainen kuljettaja voi myös "tuomaroida" itse itseään ja päästää omasta kolhaisustaan kärsineen kaverin takaisin ohitse ja yrittää uutta puhdasta ohitusta. Tällä toiminnalla voi olla että menetät kilpailussa jonkun sijan mutta samalla ansaitset muiden kilpakavereiden kunnioituksen ja saattaa olla ettet itsekään joudu kärsimään vääryyttä niin paljon kun tulet kolatuksi.
Tällä ei ollut tuomarointia vitinällä saatat aiheuttaa vain sen että kohta ketään ei kiinnosta edes lähteä tuomaroimaan KerhoCup kisoja.
Talkooporukalla näitä tehdään ja myös kilpailijat ovat vastuussa radan tapahtumista!

Terveisin Marko Aava, RaumRC