Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Pepess

#1
No eilen otin nopeasti copy&pastena aikataulut jostain aiemmasta järjestämästäni kisasta, joten pieni virhe sinne oli päässyt. Kokeillaas nyt vielä uusi:

AIKATAULU   EHDOTUS 4                     
Ovet auki   7:00                     
Ilmoittautuminen   7:30 - 8:30                     
   Erä 1   Erä 2   Erä 3   Erä 4   Erä 5   Erä 6   Erä 7   
   Classic   Classic   GT   GT   GT   Comp   Comp   
Harjoitus 1   8:00   8:08   8:16   8:24   8:32   8:40   8:48   
Harjoitus 2   9:00   9:08   9:16   9:24   9:32   9:40   9:48   
                        
AJAJAKOKOUS   10:00                     
                        
   Erä 1   Erä 2   Erä 3   Erä 4   Erä 5   Erä 6   Erä 7   Erä 8
   Classic   Classic   Classic   GT   GT   GT   Comp   Comp
Aika-ajo 1   10:20   10:28   10:36   10:44   10:52   11:00   11:08   11:16
Aika-ajo 2   11:24   11:32   11:40   11:48   11:56   12:04   12:12   12:20
                        
EVÄSTAUKO   12:28   - 13:00:00                  
                        
Aika-ajo 3   13:00   13:08   13:16   13:24   13:32   13:40   13:48   13:56
                        
FINAALIT   Classic B   Classic A   GT C   GT B   GT A   Comp B   Comp A   
Kesto:   0:08   0:08   0:08   0:08   0:08   0:10   0:10   
Finaali 1   14:11   14:23   14:35   14:47   14:59   15:11   15:25   
Finaali 2   15:39   15:51   16:03   16:15   16:27   16:39   16:53   
Finaali 3   17:07   17:19   17:31   17:43   17:55   18:07   18:21   


Palkintojen jako    18:45

Tässä treenikierrokset minimi 1h:n välillä. Ja finaalien pituuksia en muuttanut eli finaalit pysyneet maksimimittaisina. Ainoastaan GT erät ajetaan kuten treeneissäkin eli yksi GT eräkierros putoaa pois. Ja tosiaan kolmet aika-ajo kierrokset. Finaaleissa vaihtoväli 4min (voi tiivistää myös 3min). Palkintojen jakoonkin jää runsaasti aikaa.
#2
Ehdotus 1:ssä ei treenikierroksilla toteudu 1h:n eräväli, mutta toisaalta treeneissä se ei ole niin oleellinen kuin muissa lähdöissä. Ehdotus 2 on sääntöjen mukainen, silloin Classicissa on 9 autoa yhtäaikaa radalla ja GT:ssä 7-8 ja siinä on varaa nipistää vielä aikataulusta. Myös finaalien lyhentämisvaihtoehto on sääntöjen mukainen. Eli näillä muutoksilla saadaan kyllä tehtyä sääntöjen mukaiset aikataulut, joilla voidaan ajaa kolmet finaalit :azn:

Mulla olikin näköjään eilen tullut copy pastena ehdotuksiin yksi alkueräkierros enemmän (eli 4 kolmen sijaan) eli sen kun pudottaa pois, niin pitäisi onnistua hyvin.
#3
Heps,

voisiko aikataulua justeerata siten, että saataisiin ajettua kolminkertaiset finaalit? Porukka varmaan yleisesti haluaa ajaa mieluummin kolmet finaalit ja karsia muualta. Kaksi finaalia, joista molemmat lasketaan on vähän turhan raakaa peliä ja epäonnella liian suuri vaikutus...

Tässä muutama ehdotus, jolla saadaan aikataulua tiivistettyä ja ajettua kolmet finaalit:
- Treenit ajetaan 2min vaihtovälillä ja kummatkin kierrokset putkeen
- GT:n aika-ajot ajetaan samalla määrällä (7-8 autoa/erä) kuin treenitkin eli yksi erä putoaa aika-ajoista pois

AIKATAULU    EHDOTUS 1                           
Ovet auki    7:00                           
Ilmoittautuminen    7:30 - 8:30                           
    Erä 1    Erä 2    Erä 3    Erä 4    Erä 5    Erä 6    Erä 7   
    Classic    Classic    GT    GT    GT    Comp    Comp   
Harjoitus 1    8:00    8:07    8:14    8:21    8:28    8:35    8:42   
Harjoitus 2    8:49    8:56    9:03    9:10    9:17    9:24    9:31   
                               
AJAJAKOKOUS    9:40                           
                               
    Erä 1    Erä 2    Erä 3    Erä 4    Erä 5    Erä 6    Erä 7    Erä 8
    Classic    Classic    Classic    GT    GT    GT    Comp    Comp
Aika-ajo 1    10:00    10:08    10:16    10:24    10:32    10:40    10:48    10:56
Aika-ajo 2    11:04    11:12    11:20    11:28    11:36    11:44    11:52    12:00
                               
EVÄSTAUKO    12:08    - 12:30:00                       
                               
Aika-ajo 3    12:30    12:38    12:46    12:54    13:02    13:10    13:18    13:26
Aika-ajo 4    13:34    13:42    13:50    13:58    14:06    14:14    14:22    14:30
                               
FINAALIT    Classic B    Classic A    GT C    GT B    GT A    Comp B    Comp A   
Kesto:    0:08    0:08    0:08    0:08    0:08    0:10    0:10   
Finaali 1    14:48    14:59    15:10    15:21    15:32    15:43    15:56   
Finaali 2    16:09    16:20    16:31    16:42    16:53    17:04    17:17   
Finaali 3    17:30    17:41    17:52    18:03    18:14    18:25    18:38   
                               
Tulosten laskenta    18:51                           
Palkintojen jako    19:00                           


Ehdotus 2
- Toinen vaihtoehto on ajaa aika-ajot samalla eräjaolla ja määrällä kuin treenit, jolloin aika-ajoista putoaa kaksi erää pois. Aikatauluehdotus tälle vaihtoehdolle:

AIKATAULU    EHDOTUS 2                       
Ovet auki    7:00                       
Ilmoittautuminen    7:30 - 8:30                       
    Erä 1    Erä 2    Erä 3    Erä 4    Erä 5    Erä 6    Erä 7
    Classic    Classic    GT    GT    GT    Comp    Comp
Harjoitus 1    8:00    8:08    8:16    8:24    8:32    8:40    8:48
Harjoitus 2    9:00    9:08    9:16    9:24    9:32    9:40    9:48
                           
AJAJAKOKOUS    9:57                       
                           
    Erä 1    Erä 2    Erä 3    Erä 4    Erä 5    Erä 6    Erä 7
    Classic    Classic    GT    GT    GT    Comp    Comp
Aika-ajo 1    10:17    10:25    10:33    10:41    10:49    10:57    11:05
Aika-ajo 2    11:13    11:21    11:29    11:37    11:45    11:53    12:01
                           
EVÄSTAUKO    12:09    - 12:40:00                   
                           
Aika-ajo 3    12:40    12:48    12:56    13:04    13:12    13:20    13:28
Aika-ajo 4    13:36    13:44    13:52    14:00    14:08    14:16    14:24
                           
FINAALIT    Classic B    Classic B    GT C    GT B    GT A    Comp B    Comp A
Kesto:    0:08    0:08    0:08    0:08    0:08    0:10    0:10
Finaali 1    14:42    14:53    15:04    15:15    15:26    15:37    15:50
Finaali 2    16:03    16:14    16:25    16:36    16:47    16:58    17:11
Finaali 3    17:24    17:35    17:46    17:57    18:08    18:19    18:32

Tulosten laskenta    18:45
Palkintojen jako    18:57


Kolmas vaihtoehto on sitten ajaa vain yksi treenikierros ja jättää toinen treenikierros ajamatta ja ajaa mieluummin kolminkertaiset finaalit.

Neljäs vaihtoehto on lyhentää hieman finaalien pituuksia.

#4
Heps, jos toiveena oli lyhentää kisapäivää, niin vaihtoehdot noin karkeasti ovat:
- lyhennetään treenilähtöjen ajoaikaa
- lyhennetään aika-ajojen ja finaalien ajoaikaa
- ajetaan vähemmän eräkierroksia (treenit / aika-ajot / finaalit)
- tiivistetään aikataulua

Se, että FTT:ssä ajetaan miten ajetaan, ei tarkoita, että niin pitäisi olla, mutta se on yksi referenssi. Jos lukee ajatuksella aikaisemman, niin esim. lähtöjen pituudessa on puolensa ja puolensa. Itse tykkäsin ajaa 8min, koska silloin yksittäinen virhe tai tilanne ei ole niin merkittävä. Eräväliä ei kannata tuntia lyhyemmäksi laittaa eli liikaa tiivistämistä ei kannata tehdä, jotta aikaa jää mahdollisiin korjauksiin.

Useina vuosina monissa keskusteluissa on yleensä noussut toive, että ajoaikaa tulisi paljon, samoin että kaikki finaalit ajetaan kolminkertaisina, jotta vähemmän ajaneet kuskit saavat arvokasta kokemusta ja osaaminen kasvaa. Toisaalta kisapäivät ovat pitkiä ja vaatii jaksamista ja keskittymistä - se on hieman tämän lajin luonne silloin, kun on paljon kuskeja ja ajettavia luokkia. Ja varsinkin viime kauden perusteella Kerhocup vaikuttaa olevan suurin rata-autojen kisasarja Suomessa, kun FTT:ssä on käynyt osallistuja- ja luokkakato. Ja siihen kun lisätään, että on matalakynnys lähteä mukaan, niin ei ihme, että se on kasvattanut suosiotaan. Hyviä ja miksei huonoja kokemuksia myös muualta kannattaa jakaa ja niistä keskustella avoimin mielin  :azn:
#5
Kaikille tasapuolinen ratkaisu on, että ajetaan aina uudella profiililla kisat, eikä sallita perjantaitreenejä. FTT:ssä erän pituus 5min, jossa järjestys yleensä saatu selville. Tosin 8min erä mahdollistaa vielä jonkun pienen virheen jälkeen mukaan kamppailuun pääsemisen - 5min on armottomampi virheille. Treenit voi ajaa lyhyempänä. Viime kaudella oli jossain kisoissa aikatauluissa liikaa väljää. FTT:ssä muistaakseni eräväli väh. 1h, jotta ehtii hoitaa nostovuoron ja korjaa ja huoltaa auton, joten sitä lyhyemmäksi ei ainakaan eräväliä kannata laittaa. Pistelasku 4/6 tai 5/6 oikeastaan ihan sama - viime kaudella jäi itseltä 1 kisa välistä sairastelun vuoksi. Toivottavasti sarja saa järjestäjiä ja osallistujia hyvin myös ensi kaudelle :azn:
#6
Toivottavasti moottori pysyy samana - moottorissa ei meillä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Ja niitä on varmaan jengillä vinot pinot. Tietty saatavuus pitää huomioida, jos joku aloittaa luokassa ajamisen.
#7
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 06.45
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.

Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:

Monia vuosia aloittelijoita harrastukseen ohjanneena harvoin suosittelen uuden kaluston hankintaa, jos ei ole siihen halua ja mahdollisuuksia. Jos hommaa alusta alkaen esim. kaikki viimeisen päälle turistikamat uutena, niin helposti saa niihin uppoapaan useamman tonnin. Sen sijaan kunnon kaluston käytettynä hankkimalla mihin saa varaosia, niin pääsee huomattavasti edullisemmin liikkeelle. Tässä on useammalle aloittelijalle katteltu juuri sopivia paketteja millä pääsee alkuun ja noin 300-500 euroa vähän kalustosta riippuen on se alkuinvestointi, jolla pääsee liikkeelle. Toki voi halutessaan panostaa enemmänkin ja ostaa uutta jne. ja se on jokaisen oma valinta kuinka paljon haluaa laittaa.

Ja ei sinne kärkeen ajeta pelkästään ostamalla huippukalliit hipovehkeet. Kyllä se vaatii paljon muutakin, kuten paljon kilometrejä eri radoilla ja olosuhteissa, auton säätämisen oppimista, kokemusta, ajotaidon kehittymistä, kilpailukokemusta, jne.
#8
Kannattaa mennä johonkin lähialueen RC-autokerhoon tutustumaan harrastukseen ja kyselemään kokeneemmilta harrastajilta vinkkejä kaluston hankintaan. Paljon riippuu siitä missä autolla on tarkoitus ajaa ja mitä harrastukselta hakee. Varaosien saatavuus on oleellinen asia. Lisäksi, jos käy kerholla ajamassa, saattaa olla helpompaa valita sellainen auto, jolla muutkin ajaa - saa apuja ja neuvoja paremmin. Liika vauhti alussa tarkoittaa yleensä auton hajoamista todennäköisemmin ja sitten tarvii osia ja korjata.
#9
Hienoa, että olette ottaneet GT-luokan mukaan  :smiley:

Voisiko ajatella, että kisat ajettaisi myös GT2000-luokan säännöillä

https://rc10.fi/index.php?topic=105077.0

Kahden edellisen kauden FTT stanukoneita luulisi olevan hyvin porukoilla - eilisessä Kerhocup ratasarjan osakisassa GT2000-luokassa 23 osallistujaa ja nelivetoturistien lisäksi myös etuvetoautolla ajettiin ko. luokassa palkintopallille asti :smiley:
#10
Tällä hetkellä näyttää, että viimekauden 2024 FTT stanukonetta (17,5) on hankalasti saatavilla. Olisi erittäin toivottavaa, että säännöt ja ajettavat luokat saataisiin selville mahdollisimman pian, että uudet ja vanhat kuskit tietäis mitä pitää hankkia, jos haluaa ajaa FTT ensi kaudella.

Ajetaanko tuleva kausi edelleen yhdistetyllä stanuluokalla (vanha stanu + pro stock) vai palataanko vanhaan jakoon TSS, TSP, TSM?

GT2000 luokan eilisessä ekassa kerhokisassa, joka ajettiin vanhoilla 21,5 Hobbywing Justock FTT koneilla oli jo 13 ilmoittautunutta.
#11
Syvimmät osanottomme omaisten ja läheisten suureen suruun.