Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pthim

Sivuja: [1]
1
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.06.11 - klo: 14.02 »
Ilmanputsareista on ollu puhetta paljonkin. Itellä käytössä kaasarissa velocity stac johon ruuvattu iso unifilter suodatinrunko jossa suodatin. Tämän päälle pipercros 3-kerros suodatin. Jokainen kerros erittiheyksistä foamia. Koneiden hajoaminen on loppunut siihen.

Mitä isompi filtteri, sitä varmemmin moottori saa myös tarpeeksi ilmaa, vaikka olosuhteet olisivat erittäinkin haastavat (pölyiset) eli suodatin olisi äkkiä pölynpeitossa.

Itellä ei ole päällimmäisten kolmen kerroksen läpi vielä kertaakaan mitään menny ja senkin jälkeen on vielä se 1 kerros.

Ei ole halpoja mutta ovat hyviä. Ja itellä on musta, vihreää jotku moittinu.

Kiitos vinkeistä. Tarkoitatko tätä http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.776/.f

Entä mikä on tuo pipercros suodatin ja mistähän moisia saa?

Juu ja parempi se on kerralla laittaa hyvät, eli ei ole niin parin euron päälle, kunhan on varma setti. Itse hiukan ihmettelin, kun tuolla Davesillakin on noita paljon pienempiä suodattimia, että voiko ne olla niin varmoja. Tilaa sille kuitenkin on, joten ainakaan tilan säästön kannalta sillä ei ole juuri merkitystä onko se tehdas-suodatinta pienempi.

2
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.06.11 - klo: 13.16 »
Olettekos koittanut Bajassa jotain muita ilmansuodattimia kuin alkuperäistä?

Noitahan on vaikka mitä:
http://shopping.netsuite.com/s.nl?c=885035&sc=12&category=&search=air%20filter

Tuossa siis mietin, että onko mitään hyötyä ostaa jotain vaihtoehtoista (ja ehkä parempaa?) ilmansuodatinta? Onko eroja esim. puhdistamisessa yms?

Vaihtoehtoiseen ilmansuodatinsettiin saattaapi saada halvalla pussillisenkin vaihtofoameja, jolloin puhdistamista ei tarvis suorittaa kovinkaan usein tai laiskana ollenkaan.


3
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 16.06.11 - klo: 21.05 »
Voi poijjaat!

Nyt mä osaan kuvitella sen, kun porukka fiilistelee täällä, että miten pääsi ajamaan Bajalla ekaa kertaa (ikinä tai ekaa kertaa sinä vuonna). Äsken tuli tyypittyä Baja tuossa meidän toimiston hiekkapihalla ja jumankauta että oli älytöntä menoa. Siinä oli isolla miehellä hymy herkässä!

4
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 16.06.11 - klo: 17.46 »
Moro!

Baja saapui tänään postissa! Onhan se ihan hel***in iso peli. Ei oikein osannut ajatella kokoa, kun ei ole nähnyt livenä.

Ostin siis auton käytettynä ja edellinen omistaja laittoi viestiä, että ilmansuodatin kannattaa öljytä. Mä olen ihan noviisi näiden bensavehkeiden kanssa. Milloin suodatin pitäis vaihtaa tai voiko sen pestä? Öljytäänkö ainoastaan sisempi suodatin? Paljonko sitä laitetaan? Saako sisempään suodattimeen asti mennä likaa?

Sorry jos vastaus löytyy tästä threadista, mutta en ole kerinnyt lukea kaikkea vielä :) (n. puolet jäljellä)

Yritin vähän etsiä tältä foorumilta, mutta siellä meni aikamoiseksi väittelyksi vain asia, että saako sitä pestä vai ei. Minä voin kyllä ihan hyvin ostaa niitä vaikka kasan varastoon, ei sillä.

Nyt tuossa näyttäisi, että sisemmässä suodattimessa on jo likaa aika paljon. Joku puhui tuolla toisessa viestiketjussa, että sisempi ei saisi edes likaantua koskaan. Pitäiskö tässä nyt huolestua, että skeidaa on mennyt jo moottorille?

5
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.06.11 - klo: 23.48 »
Moi! Tässäpä ylpeänä bajan omistajana ilmoittaudun. Mutta asiaan. Tilasin tuon ss mallin towerista ja nyt sitä kootessani,diffi pussista puuttui se toinen isompi O-rengas...mietin,että kannattaako noin mitättömästä ilmoittaa towerille vaiko suoraan Hpi:lle?

Moi kaikille!
Nyt tämäkin herra on liittynyt joukkoon komiaan, eli HPI Baja 5B omistajiin.
Täällä noviisi sitten piinaa teitä ankarasti amatöörimäisillä kysymyksillä, joten varautukaa tai kaikotkaa! :)

No tervetuloa vaan  :smiley: !

Tietenkin suosittelen lukemaan koko Baja-topikin läpi. Moniin kysymyksiin on jo näkyvillä hyviä ja kattavia vastauksia. Kannattaa nähdä se lukemisen vaiva. Vai miksi kokeneempien bajakuskien pitäisi nähdä enemmän vaivaa vain siksi, että jos uudet eivät halua vaivaa nähdä  :wink: ?

Käsitykseni mukaan ensisijainen valitusosoite on tavaran myynyt kauppias. Hän sitten ilmoittaa asiasta edelleen valmistajalle, jos näkee aiheelliseksi. Mutta erilaisiakin käytäntöjä olen kohdannut. Amainhobbiesilta kerran tavaroiden mukana tulleessa kuitissa oli ilmoitus, että he eivät ota kantaa mahdollisiin reklammaatioasioihin, vaan asiakkaa tulee ottaa yhteyttä suoraan valmistajaan. Minusta se oli vähän outoa. Mutta ei muuten mitään huomauttamista Amainista.

Sitten asiaan, jonka vuoksi varsinaisesti ottauduin tähän keskusteluun. Mun baja oli siis alkujaan rtr-auto, jonka ostin noin kaksi ja puoli vuotta vanhana. Hetikohta sitten purin sen muttereiksi perusteellisen huollon ja kunnostuksen merkeissä. Ja arvatkaapa mitä puuttui diffistä? Pronssinen laakeriholkki toiselta vetokupin akselilta  :tongue: :laugh: ! Akseli oli ollut vain ulomman laakerin ja sen "lumitähtiprikan" varassa! Ja edellinen omistaja oli ihan onnellisena ajanut niine hyvineen kaksi ja puoli vuotta  :roll: ! Ensin kysyin asiasta siltä entiseltä omistajalta, että onko hän avannut ja kasannut diffiä. Ei ollut. Sitten otin yhteyttä Hobbylinnaan, ilmoitin asiasta, tilasin varaosia ja muistaakseni sain jotain alennusta asian tiimoilta, vaikka takuuaika olikin mennyt aikaa sitten eikä asia muutenkaan enää heille kuulunut, kun auto oli jo seuraavalla omistajalla.

Tässä juuri menen Baja-topicin sivulla 15 :) "Pari" sivua vielä jäljellä, mutta johan tuota on vähän oppinut. Pikkusen meinaa olla sanasto hukassa, kun harrastusta ei ole paljoa takana. Hyppäsin suoraan tuollaisesta Kyoshon perus-sähkökrossista Bajaan.

6
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.06.11 - klo: 23.30 »
Moi! Tässäpä ylpeänä bajan omistajana ilmoittaudun. Mutta asiaan. Tilasin tuon ss mallin towerista ja nyt sitä kootessani,diffi pussista puuttui se toinen isompi O-rengas. Saan kyllä huomenna töistä otettua sen 10x2 kokoa olevan mustan renkulan,mutta mietin,että kannattaako noin mitättömästä ilmoittaa towerille vaiko suoraan Hpi:lle? Noh,huomenna kokoaminen jatkuu.

Etkös vastaa jo tuossa itsellesi, tavallaan...?

No juu. Antaapa olla. :smiley:

Siinä oli bluebeetlen vastaus sarjassamme "Turhanpäiväiset ja täysin mitättömät vastaukset". Toisekseen se, että saa hommattua puuttuneen osan tilalle helposti varaosan, ei liity mitenkään siihen, että tulisiko asiasta silti ilmoitella myyjälle/valmistajalle. Myös tää mun vastaus on aika turha, mutta oli pakko vähän avautua, kun en ole sitä kerinnyt näin noviisina vielä juuri harjoittamaan :)

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 13.06.11 - klo: 22.22 »
Saatiin toki ja hommaa yritetään saada etiäppäin. Se miksi tuosta ei ole kirjoitettu tähän threadiin mitään, johtunee siitä, että keskustelu ei edennyt aikaisemmin muuhuin kun ihmeelliseen väittelyyn.

8
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.06.11 - klo: 22.15 »
Moi kaikille!

Nyt tämäkin herra on liittynyt joukkoon komiaan, eli HPI Baja 5B omistajiin.

Tuli ostettua tämmöinen käytettynä:
http://rc10.fi/index.php?topic=57665.0

Täällä noviisi sitten piinaa teitä ankarasti amatöörimäisillä kysymyksillä, joten varautukaa tai kaikotkaa! :)

9
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 09.06.11 - klo: 14.39 »
Jees nähdään täällä Niemenkatu 77 klo 18:00.

10
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 07.06.11 - klo: 21.55 »
Moro,

Mun puolesta voidaan tavata. Voidaan myös mennä tälle mahdolliselle ratapaikalle, tosin toki siitä pitää sen verran varoittaa, että hiukka ryteiköltä tuo näyttää tällä hetkellä. Kuitenkin tuttavani on luvannut tulla raivaamaan alueen, jotta villi taimikasvusto saadaan poijes. Ryteikkö myös hämää vähän kokoa, mutta tilaa pitäisi olla kyllä olla riittävästi.

Mun piti hommata yhtä duunijuttua varten tommonen panoraamarobotti, johon tulee järkkärikamera. Voisin mennä testaamaan sitä tohon mestaan, jotta saa komian 360 asteen panoraaman siitä paikasta.

Voin myös tulla ottamaan sillä kunnon panoraamakuvan Vesivehmaan kentästäkin, jos joku haluaa :)

Offtopic: Siis tommonen panoraamahärveli, jos joku ihmettelee mitä höpisen: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=2720

Periaatteessa voidaan käydä myös meidän toimiston takapihalla, josta aikaisemmin mainitsin. Sekin voisi olla mahdollinen mesta, jossa ajaa. Se on ainakin lähellä keskustaa. Voihan se olla, että siitä jotain nimellistä pitäisi kiinteistön omistajalle maksaa (tyyliin 50e/kk tai sitten ei mitään), mutta eiköhän meidän firma sen voi hoitaa, jos vaikka vastineeksi keksitään tapa jolla käyttäjät jotenkin järkevästi vois pieniä maksuja suorittaa. Meidän firma kun sattuu olemaan IT-alalla, niin meillä on omastakin takaa tekstiviestimaksatusjärjestelmät, joten maksatuksen voisi tehdä suhteellisen modernisti - eli tekstiviestimaksamisella :)

Ennen kun lupaan kuitenkaan tätä jälkimmäistä, niin mun pitää ehkä vähän haastatella kiinteistön muita vuokralaisia ja itsekin miettiä, että halutaanko me epämääräisiä RC-hörhöjä pyörimään takapihalle :P

11
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 06.06.11 - klo: 21.52 »
En ole päässyt vähään aikaan lukemaan näitä keskusteluita, mutta ei kovin lupaavalta vaikuta. Moni on sitä mieltä, että Vesivehmaa riittää eikä ole mitään järkeä rakentaa uutta. Toinen mokoma on sitä mieltä, että alkuinnostuksen jälkeen siellä ei ole enää ketään ajamassa saatika huoltamassa rataa. Hiukan kärjistettyä, mutta näitä ajatuksiahan tässä on paljon keskustelussa pyöritelty.

Ensimmäinen lähtökohta oikeastaan uuteen rataan oli se, että se olisi täysin erilainen kuin Vesivehmaa, eikä kilpailisi sen kanssa. Jotta talkoohenki pysyy kasassa, pitäisi projektin olla myös järkevä, viitaten siis työmäärään ja kustannuksiin.

Mielestäni tämänkään suhteen ei kannata haaveilla tai ajatella mitään SM-tason rataa, vaan enemmänkin helppohoitoinen, suht helposti rakennettava ja ehkä myös vähän jokaiselle sopiva. En ole vielä täyttä varmuutta saanut siihen, että saako tuolla ystäväni maapläntillä polttiksilla ajaa, mutta se asia on varmistettavissa kohtuullisen helposti.

Paljon on myös mielipiteitä siitä, että olisiko se nyt vain 1/10 autoille vai kenties myös 1/8 autoille, ja että saisko siellä päristellä myös polttiksilla. Minun kokemuksellani en osaa kyllä sanoa, että kuinka helppoa se olisi tehdä molemmille soveltuva rata. Ilmeisesti se ei ole helppoa, kun sitä vastaan on niin moni.

Vaikka se sopisi 1/8 autoille, en usko sen silti haittaavan Vesivehmaan suosiota mitenkään. Näen radan enemmänkin perus hiekkacrossina, jossa voi mennä suttailemaan vähän kuka tahansa. Ehkä asia on niin, että semmonen ajatus ei vaan käy päinsä ja radalla tarvii olla tosi tarkat speksit, että minkälaisille autoille se sopii. Mä en vaan itse näin alottelevana harrastajana tarvitse mitään himorataa, vaan pihaa paremman crossipaikan, jossa vois ajaa vähän kaikki.

Kuten tässä mainittiin näitä isä-poika -yhdistelmiä, niin olen itsekin sellainen. Näitä epäillyttäviä yhdistelmiä sikiää jatkuvasti enemmän ja uskon, että suurin osa näistä aloittelevista kaipaisi semmosta kevyttä rataa, jossa ei tarvi miettiä niin tarkasti, että oonkohan nyt ostanut oikean auton vai onko tää nyt vähän väärän värinen tänne. Kyllä mua ainakin vituttais aika rankasti, jos olisin ostanut hienon auton ja menisin sillä radalle, jossa mulle sanottais että toi ei kuulu tänne ei sitten mitenkään.

Himoharrastajat varmaan kauhistelee nyt mun kommentteja, että eihän tommonen käy päinsä vaan rata pitää olla niin viimesen päälle suunniteltu, että ihan varmasti ei löydy keltään innostusta saattaa projektia loppuun.

Myös sattuneesta syystä näillä isä-poika -yhdistelmillä on toisinaan vähän rajoittunut vapaa-aika, joten minä ainakin myönnän rehellisesti, että hanketta aloittaessani en todellakaan voisi notkua siellä joka ilta töiden jälkeen iltamyöhään asti. Hyvä että edes joka viikonloppu.


12
koska ainakin työntämällä auto ei enää samalla tavalla rutissu.


siis jos se rutisee autoa työntäessäkin niin kyllä se moottori on jo paketista kaput (=rikki)

Mä luulen että se oli myös jotenkin vähän liian tiukalla, eli siinä oli vastusta ja sen takia se vähän rutis. Sain hiukka säädettyä ja rutinaa ei enää tullu. Moottori pyörii kuitenkin kädessä hyvin ja samoin myös, jos auton saa liikkeelle niin sitten se kyllä kulkee hyvin.

Vien varmaan tuon maanantaina Kärkkäiselle kun myyjä lupas jollain ohjelmoida sitä (en tiedä niistä vermeistä vielä mitään) ja katsoa, josko sais vaan säädettyä sitä noparia. Tosin oikea vaihtoehto olisi vaihtaa pienempään pinjoniin, koska löysin tuohon moottoriin liittyen valmistajalta kehotuksenkin, että jos vaihtaa tuon moottorin tohon RTR settiin, niin 2-3 hammasratasta pienempi pinjonikin pitäis laitella.

13
Kävin tutkailemassa Kyoshon suomen sekavia sivuja ja ainoa mitä löyty tuon Orion Experience 2 "Tekniset ohjeet" kohdasta oli seuraava:
När du monterar detta system, montera då en pinion som är 2-3 taggar mindre än den som var original i din ReadySet-modell!

Eli siitä voi huonompiki ruotsinkielen taitaja todeta, että siinä käsketään laittamaan 2-3 hammasratasta pienempi pinjoni, kuin mitä alkuperäisessä on. Lieneeköhän toi nyt se syy koko hommaan.

Kyosho.fi sivuja kun selaa, niin siellä tuntuu olevan lähes joka sivulla osa ruotsiksi :)


14
No nyt on koko kiristys irti ja oon vapaasti pyöritelly kaikkiin mahdollisiin asentoihin, niin että se on ihan löysällä tai ihan kireellä sekä puolivälissä ja rutisee vaan kokoajan.

Mun mielestä se rullaa nyt vähän paremmin, kun säädin sitä moottoria vähän eri asentoon. Kovin paljoa löysemmälle sitä ei voi edes pistää tai ei osu kiinni lainkaan. Kyllä se silti ehkä vähän rutisee, mut rullaa kuitenki suht kevyesti. Aikasemmin tuntu että kardaaniki vähän heilu, mutta ei enää kun on eri asennossa. Silti periaatteessa sen pitäis siinä lukitusasennossa olla ihan samassa asennossa kuin alkuperäinen, koska mä en ainakaan huomaa noissa mitään kokoeroa.

Toi motti on ostettu ihan uutena viime viikolla, tai toi setti missä on myös toi isompi ESC.

15
No joo, kieltämättä aika erikoinen. Tein kuitenkin nyt niin, että otin sen lukitustapin pois, jotta pystyin pyörittettelemään moottoria miten päin vaan. Ehkä se meni hiukan eri asentoon, koska ainakin työntämällä auto ei enää samalla tavalla rutissu. Ne oli aika väljästi se pinjoni ja spurri mielestäni (ellei kiristys sitten tiukentanu niitä), mutta sama homma jatkuu.

Otin molemmista moteista kuvan ja otin tossa pätkän videota siitä rutinasta. Kuten itsekin sanoit, että heti kun tulee kova kaasu niin auto lähtee liikkeelle, kuten tässäkin. Kävin myös tossa pihalla testaamassa, niin pakittaminen ei toiminu oikeastaan lainkaan vaan auto vaan täris ja samoin kun ajo eteenpäin, niin alko ottamaan vauhtia vasta kun kaasua oli enemmän ja sitten kyllä lähtikin ja kovaa (mukava ero tehdasmoottoriin!).

Laitoin tohon samaan videopätkään ne kuvat molemmista moteista:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VpbzG2KKpwA[/youtube]

Kai mä yritän vieläkin löysentää sitä, mutta ei se mielestäni kovin tiukalla ollut.

16
Tässä on räjäytyskuva:
http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/pureten_fazer/pdf/30930T1_EP_Fazer_KOBRA_ex.pdf

Sivulla neljä on kuva tuosta alkuperäisestä moottorista. Olen ottanut noi kaikki osat irti, koska uudessa moottorissa ei ollut noita lainkaan. Ne istu juuri niin kuin pitikin siihen uuteen moottoriin. Toi missä on numero 141 on joku semmonen lukko, joka menee tuolla semmoseen koloon ja moottori pysyy siinä jämptisti. Tuota palikkaa ei mun mielestä edes voinu juurikaan siirtää muualle. Sehän siinä onkin, että se naksahtaa sinne just eikä melkein ja pinjoni ja spurri on silmämääräsesti juuri niin kuin pitääkin. En ole koittanut ottaa sitä lukkoa pois, mutta tuntuis aika oudolta, että se pitäis ottaa. Toisekseen sillä lienee kuitenkin joku merkitys, että varmasti pysyy timminä (vaikka toki se kiristetään koko motti kiinni erikseen).

Se tässä on vielä erikoisempaa, kun oli se sitten vanhassa tai uudessa moottorissa kiinni, siis noi levyt, niin ne näyttää ihan samalta. En myöskään ymmärrä miksi pinjoni pitäis olla eri kokoinen, kun se istuu niin hyvin sinne ja myyjäkin olis ehkä osannut siitä sanoa.

Ehkä mä vielä koitan, jos mä saan sen lukon siitä pois ja saan käänneltyä sitä mottia vähän eri asentoon.

17
Manuaalissa (http://www.kyosho.fi/%28F%28Ro6Fc9te9AEG2zUJDFNhERsFMeGGZ_W9wrDGc7rcSsBpq1Zn5Qu6-IZZ8_BZ0Ph2s7_p-ZrUXbhpHlTJtFKESZEtFOb0oz2--7aDA2a2ME81%29%29/pdf/07.66025-27,30_Experience_2_Combo_manual.pdf) sanotaan, että:

"Before installing the pinion, make sure that the
final gear ratio is suitable for your new Experience
motor. You might need to change the pinion
and/or gear which is currently fitted to your car."

Voiskohan se nyt sitten kuitenkin olla niin, että tuo moottori vaatii jonkun toisen pinjonin, eli ei tuota joka autossa on vakiona? Mistähän nyt tietää sitten, että mikä olisi oikea?

18
Kyllä se saattaapi johtua jostain välistyksestä, koitin vähän uudestaan ja sain rullaamaan sen ihan järkevästi. Kuitenkin tolla laatalla, joka tohon moottoriin tulee kiinni, niin mitään säätövaraa ei oikeastaan ole. Meneekö se sitten liian tiukalle vai mitähän, mutta siinä asennossa johon se painamalla menee, niin on jotain eroa ilmeisesti siihen vanhaan moottoriin, vaikka ne on fyysisesti ihan samankokosia.

19
Ensimmäisenä nyt tulee rattaiden välys. Eli onko pinjonin ja spurrin välissä pieni välys?
Toki tällä nyt ole mitään tekemistä taas kardaanin heilumisen kanssa, mutta rutinaa voipi aiheuttaa jos välys on väärä.

Se kyllä menee aika jämäkästi siihen, eli mitään löysää ei pitäisi olla. Erikoista on myös se, että otin moottorin ihan käteen ja pidin sitä kädellä eri kohdassa spurria ja työntelin autoa, niin silti rutis. Toki ton moottorin pyöriminen on hiukan jämäkämpää, jolloin vastusta tuntuis olevan vähän isompi. Sen ei pitäis kyllä mun logiikan mukaan vaikuttaa kuitenkaan silloin, kun moottori pyörittää sitä.

20
Moi,

Mulla on autona tuommonen Kyosho Fazer Kobra:
http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30930&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01

Ostin muutama päivä sitten siihen uuden Orionin motin + noparin:
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.66027&BildLopNr=01

Setti on yhteensopiva tuohon autoon, eli sinällään mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Tämän varmisti vielä myyjä sekä Kyoshon sivut. Moottoria vaihtaessa olen ottanut vanhasta moottorista sen minkä lie kiinnikelaatan ja sen pienen rattaan (=pinjoni? vähän noviisina vielä termit hukassa) ja laittanut uuteen. Ne sopii uuteen moottoriin täydellisesti, eli kiinnikereijät yms. moottorin koko näyttäisi olevan ihan vastaavanlainen. Se menee paikoilleenkin hyvin, mutta sitten ongelmaksi muodostuu se, että se ei vain mitenkään meinaa pyörittää isoa ratasta kunnolla, vaan rutisee ja kardaanikin tuntuu heiluvan kummallisesti.

En käsitä millään mistä voi olla kyse, kun moottorit näyttävät lähes identtisiltä ulkoisesti. Tuota on vähän vaikea edes selittää, mutta uuden moottorin kanssa esim. kiihdyttäessä rutisee auto vain vähän aikaa ja sitten lähtee ja vauhdilla. Myös pakittaessa auto vaan tärisee eikä liiku taaksepäin juuri yhtään. Paljoa enempää en uskaltanut edes testata, kun sen verran huonolta kuulosti.

Moottori pyörii hyvin kun sen ottaa käteen. Ääntä ei myöskään tule vain kaasuttaessa, vaan se rutisee myös silloin, jos autoa vain työntää lattialla, jolloin renkaat pyörittävät moottoria. Ulkoisesti kaikki näyttää sopivalta ja moottori menee hyvin paikoilleen, mutta rutina käy, iso ratas ei meinaa pyöriä ja kardaanikin heiluu. Olen myöskin ottanut sen x kertaa irti ja laittanut takas, sekä testannut vanhan moottorin kanssa, niin sen kanssa ei mitään rutinaa tule.

Kummallista!

21
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 27.05.11 - klo: 21.16 »
Tuossa joku mainitsi ratamaksuista ja siitä, että minä omistan maan. Pieni korjaus siihen, eli maan omistaa hyvä tuttavani, joka on antanut sen minulle käyttöön tällaista hanketta varten.

Minä en ainakaan ratamaksua tarvitse, vaikka omalla tavalla edustaisin/hallinnoisin tuota paikkaa, vaikka en nyt sentään ihan omista kyseistä maata.

Parempi vaan, jos LahUan väki haluaa olla projektissa mukana, jolloin mun puolesta ratamaksu saa mennä vaikka heille, jos se vaan edistää mitään.

Tuntuisi siltä, että 1/10 sähköcrossia kaivataan. Itse en osaa kommentoida siihen, että saisiko rataa tehtyä sekä 1/8 että 1/10 skaalan autoille.

Nyt kun aiheesta oikein innostuttiin, niin minulla olisi itseasiassa vielä yksi mahdollinen paikka HYVIN lähellä Lahden keskustaa, nimittäin Ankkurissa/Niemessä. Meidän firma on isoin vuokralainen yhdessä Niemenkadun kiinteistössä ja tällä hetkellä (ja varmasti myös jatkossakin) kiinteistön takaosassa oleva hiekkakenttä on ihan käyttämättömänä.

Tässä Eniron linkki tuohon kiinteistöön:
http://kartat.eniro.fi/m/amNqR

Tuon kun avaa, niin ei kannata pelästyä, että siellähän on vain kiinteistöjä. Kun mittasuhteet alkaa hahmottumaan, voi todeta että tuon kyseisen kiinteistön takana on aika iso hiekka-alue. Tuossa kuvassa näkyy rekka ja joku auto, mutta liikennöintiä tuolla ei ole juuri yhtään. Korkeintaan tieltä tuohon lastauslaiturille, mutta sivussa oikealla (=kiinteistön takana) on paljon tyhjää tilaa. Mä olen hyvin varma, että mä saisin onnistumaan myös radanrakennuksen sinne!

Siellä tuskin nitroilla ajetaan, vaikkakin kaikki tuon alueen rakennukset on asuttamattomia, eli toimistoja/tehdastiloja. Silti nitrolla ajamisesta voisi tuollaisessa paikassa tulla jo sanomista. Herättääkö tällainen vaihtoehto mitään mietteitä? Paljoa tämän lähemmäksi keskustaa tuskin enää edes pääsisi :)

22
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 26.05.11 - klo: 23.06 »
Niin ainakin mä ymmärsin et ois vihdoinkin Lahden seudulle tulossa 1:10 rata, Pthim varmentakoon.

Kyllä se siltä näyttää, että 1/10 autoradalle olisi kysyntää, joten eiköhän se niitä varten sitten tulisi. Itselläkin on nyt 1/10 auto. Toki haaveilen ensi kesäksi myös 1/5 bajaa, mutta se nyt lienee selvää, että sellaiselle ei ihan heti sopivaa rataa löydykkään.


Sitten tarvitaan jonkin verran puutavaraa millä tekee ajajakorokkeen sekä varikko rampin, salaoja putkea/laivaköyttä millä rajata radan reunat. Työtähän tuossa olisi.

Mutta mikäli hanke käynnistyy, itse olen ainakin valmis talkoisiin.

Kyllä tuollaista roipetta jo aika hyvin talkoohengelläkin saadaan kasaan (ilmaiseksikin), mikäli porukka jaksaa nähdä vähän vaivaa ja katsella ns. ympärilleen.

Mä tosiaan saan pienen kaivinkoneen paikalle, joten salaojan ja radan muokkailu onnistuu sillä. Maanomistaja lupasi tulla raivauskoneella raivaamaan pienen kasvuston poijes ja lanaamaan sen.

Voisko muuten sahauspurua käyttää mitenkään radassa? Maanomistajan tuttava oli tuossa avonaisessa paikassa rakentanut jotain hirsimajaa, minkä ilmeisesti liikutti jollain ilveellä toisaalle. Tällä hetkellä hiekan päällä on aika reippaasti sahanpurua :)

Voisko sielä ajaa polttiksella vai häiritseekö jotakin?

Eiköhän siellä polttiksella voi ajaa, en ainakaan näe siinä mitään ongelmaa.

Anteeksi että kyselen hölmöjä enkä lue mahdollisesti aiheeseen liittyviä kirjoituksia, mutta mäkelässä missä olisi mahdollinen paikka?

Se soramonttu joka siellä on tuntuu olevan ainakin rauhaton paikka radalle.

Paikka on kutakuinkin tässä:
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=Sankolantie+16,+Nastola&aq=&sll=61.089702,25.866559&sspn=0.008361,0.027874&ie=UTF8&hq=&hnear=Sankolantie+16,+19110+Nastola&ll=61.089847,25.865786&spn=0.008361,0.027874&t=h&z=16

Kävin paikkaa katsomassa viime viikolla maanomistajan kanssa ja paikka oli kyllä rauhallinen, sekä hiukan montussa, joten polttisäänetkään ei pitäisi kuulua. Lähellä ei asu oikeastaan ketään, jossain vähän matkan päässä on yksi mökki, josta ehkä asiaa voisi vielä varmistella. Myös se lienee oleellista, että onko paikka pohjavesialuetta, jos polttisautoja meinataan. Tämä ei ilmeisesti päde vain kaupungin yleiseen politiikkaan, että minne he antaisivat radan rakentaa, vaan vaikka paikka olisi yksityisen, pitää se ilmeisesti silti varmistaa. Muuten siitä saattaapi kuulemma nousta pientä polemiikkia ja loppuu ne polttisautoilla päristelyt.

23
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 24.05.11 - klo: 17.28 »
Ihan hyvä pointti, että savi on monelle ylimääräistä vaivaa ja siitä halutaan päästä eroon. Sitten pitäisi vaan selvitellä raksafirmoja, joilta asiasta kysyä.

24
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 23.05.11 - klo: 16.28 »
Moi. Rataa saa käydä juu koittamassa ilmaiseksi, ja pitäisi ihan hyvä olla myös sille 1/10 kokoluokan autolle. Suurin osa siellä tosin 1/8 kokoisilla polttiksilla ajaa. Radalle pääsee ilman avaimia mutta joutuu jättämään auton silloin sinne mäen päälle, ratahan on sen jokamies ralli radan keskellä.


Mitä tulee tuohon rata hankkeeseen, niin minä kannatan ehdottomasti, ja sitä hiekkaa parempi vaihtoehto olisi savi. Saviradoillehan nämä autot ovat tarkoitettu ja siellä ne ominaisuudet pääsevät esiin.

Vantaan radan kuvista saa hyvän inspiraation ja näkemyksen asiasta :wink:

Ok, savi kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Mistähän sitä saisi halvalla ja paljon? :)

Joku sanoi, että kivituhka olisi hyvä laittaa esim. hiekan päälle, koska se kovettuu. Kuitenkin nopeasti Googleteltuna Wikipedia kertoo, että Kivituhkan huonoja puolia päällysteenä on se, että se pölyää, kulkeutuu kenkien pohjassa sisätiloihin ja sateella lähtee helposti valumaan sadeveden mukana.

Mielestäni se olisi hyvä, että radat olisivat hyvin erilaiset, jotta eivät "kilpailisi" keskenään.

Tuossa paikassa on tosiaan nyt semmosta vähän villilä kasvustoa, mutta se on jonkinnäkösen hiekkakuopan pohjalla ja toinen puolisko on korkeaa hiekkaseinää, joten hiekkaa pitäisi siitä ainakin irrota. En sitten tiedä onko tuollainen hiekka kuitenkaan sopivaa.

Se että mistä saa edullisesti rekkalavallisen hyvää hiekkaa/kivituhkaa/savea on eri juttu. Ja se että siitä saa kerralla hyvän, niin yksi rekkalavallinen ei välttämättä riitäkkään.

25
RC-kerhot ja -radat / Lahden uusi crossirataprojekti
« : 22.05.11 - klo: 23.59 »
Moikka,

Itseänikin kiinnostaisi uutena harrastajana (tai no ostin auton 2v pojalleni - hyvä tekosyy) tulla testaamaan Vesivehmaan rataa. Kehtaakos sitä tulla tuollaisella Kyosho Kobra 1:10 vakiopelillä edes testailemaan?

Ilmeisesti rataa voi käydä ensimmäisellä kerralla testaamassa ilmaiseksi ja radalle pääsee ilman avaimia? Olen käynyt lentokonetta lennättelemässä muutamat kerrat Vesivehmaalla, mutta ton autoradan tarkka sijainti ei ole kyllä ihan tiedossa. Lienee kuitenkin siinä jossain ihan lähellä?

Rata näyttää muutaman kuvan perusteella varsin pätevältä. Kysymys kuitenkin kuuluu, että olisiko Lahden alueella kysyntää hiekkaradalle? Minulla olisi nimittäin (Lahdesta n. 10 km, Mäkelässä) paikka, johon voisi rakentaa radan. Paikka on tuttavani metsäaluetta ja on luvannut sen vapaasti käyttöön. Tilaa on n. 30x100m. Hän lupasi tarvittaessa raivata (pientä villiä puukasvustoa) ja lanata alueen. Minä saan tarvittaessa pienen kaivinkoneen paikalle. Tällaiset puitteet olisi tarjolla, jos kiinnostusta ja talkoohenkeä löytyy.

Sivuja: [1]