Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Koheltaja

#1
Kanki pisti hyvää faktaa pöytään, kiitos siitä.

Volante puolavanteiden saatavuus on ollut heikko, MB Modelsilta löytyy hyllystä ja muutamassa muussa kaupassa luvataan että on kohta varastossa.

Siitä ei ole mitään tietoa onko Hudyn renkaat samalla seoksella ja insertillä kun Ridet. Vahva oletus on että ovat samat renkaat, kuten myös jenkkien Gravityt. Ride ei juurikaan ole missään kertonut kuviorenkaan ja sliksin seosta joten kaikki on arvailujen varassa.
#2
Vai että leluautoja ja ulinaa. Aivan mahtavaa ja kannustavaa argumentointia, näillä saadaan GT2000 luokan uskottavuus ja kiinnostavuus nousuun, levyvanteista huolimatta.







#3
Edelleen jaksan hämmästellä miksi Ride sliksiä ei valittu korvaajaksi. Onhan se kilparengas verrattuna epäkesko/pompottavaan kuviolliseen Rideen ja sliksi toimii suoraan paketista ilman hiomista/tasapainotusta. Ajettavuus on sliksillä parempi ja kestävyys samaa luokkaa kun kuvio Ridellä eli +2000 läppiä ja halvemmat kun Volante. Vauhtien osalta ollaan hyvin lähellä Ride kuviorengasta eli selvästi hitaampi kun Volante. Saatavuus on hyvä kun sillä ajetaan ETS kisat, joten maahantuojat kyllä saa niitä tarvittaessa kotimaan hyllyyn.

Ei olisi kohtuutonta jos tulevalle kaudelle harkittaisiin renkaan valinta uudestaan koska usealta suunnalta on tullut samaa viestiä Volanten valinnasta.

EDIT: pari virhettä korjattu

#4
Lainaus käyttäjältä: Jolo - 22.05.26 - klo: 15.48Nyt kun täällä on saatu keskustelu vauhtiin, niin mites tuo hobbywingin g2.1 21.5t kone sen tuotanto on päättynyt eli olisko sekin syytä päivittää vai odotetaanko että moottorit loppuu kaupoista ja näin aiheutetaan ongelmia harrastajille moottorien suhteen?
Antti

Justock G3 Handout 21.5T on hankintalistalla kun seuraavan kerran klikkaa tilausnäppäintä. (EDIT: tilattu) Kun saan koneen niin saa verrokkia onko eroa G2.1:een, voin laittaa tänne kokemukset kun saa ensin ajettua.


#5
Meidän kerhon kuljettajilla on päinvastainen näkemys renkaisen osalta GT luokassa. Halutaan pitää GT autot helposti lähestyttävänä luokkana vauhtien ja rengas kustannusten osalta. Nyt kun laitettiin pitävämpää rengasta sääntöihin niin vauhdit kasvaa, A-finaalikuskit kiittää ja alemmissa finaaleissa kolina lisääntyy vauhtien kasvaessa.

Kun vauhdit kasvaa pitävämmällä renkaalla niin erot kasvaa myös uusimman ja 3-8 vuotta vanhan rungon välillä, liukkaalla renkaalla tämäkin ero tasoittuu joka madaltaa kynnystä lähteä GT luokkaan mukaan sillä rungolla joka on seissyt vuosia kaapissa, tai ostettu halvalla jonkun kaapista.

Luontaisesti autot, renkaat, moottorit, akut ja noparit kehittyy ja vauhdit kasvaa. Samalla kasvaa erot kuskien välillä saman luokan sisällä, kärkikuskien riittää kädet kasvaneisiin vauhteihin ja muut "vaan ajelee" ja yrittää selviytyä.

GT luokan viehätys Ride renkailla oli juuri siinä että rengas rajoittaa auton vauhtia ja nopean-hitaan kuskin välinen ero pysyi kohtuullisena joka tekee kisaamisesta tasaisempaa. Kun pito kasvaa niin samalla kasvaa myös nopean-hitaan kuljettajan vauhtitaso, jos tätä haetaan niin ollaan menossa väärään suuntaan, jos halutaan lisää pitoa ja vauhtia niin sitä löytyy esimerkiksi TSS tai Mod luokista.

Ihan samalla tavalla pystyy ajamaan pipo kireellä kilpaa voitosta liukkaammalla renkaalla kun pitävämmällä joten tämä on kelvoton perustelu pitävämmän renkaan valintaan. Jos edetään että totta helvetissä vaihdetaan pitävämpään renkaaseen, kohta ollaan tilanteessa että totta helvetissä vaihdetaan tehokkaampaan koneeseen, seuraava steppi on totta helvetissä sallitaan myös TSS/Mod teslakorit GT luokkaan...

Mutta, rengas on valittu Kerhocupin kisoihin ja sillä mennään Kerhocupin kisoissa. Harrastajatasolla ja kerhokohtaisesti jokainen tekee omat valintansa renkaiden osalta.

#6
Lainaus käyttäjältä: IlkkaS - 21.05.26 - klo: 14.36
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 21.05.26 - klo: 05.52Hakkilan radalla Volante/GT on kylätason kuskin ajamana 0.5sek/läppi nopeampi kun Ride ja on lähempänä omaa TSS vauhtia kun Ride/GT vauhtia.

Eli vanhat renkaat ovat hitaammat kuin uudet ja sääntöjä tulkitaan niin ettei niitä saisi niin halutessaan ajaa loppuun? 🤔 Kuulostaa loogiselta. 😁

Ei ihan auennut viestisi pointti.

Lainatussa viestissä on kerrottu Volanten ja Riden vauhtiero per läppi, ei muuta.

Se, että Hakkilan kuskit on päättäneet jatkaa Riden renkailla, ei johdu siitä että Rideä on hillottu kaapi täyteen, vaan siitä ettei haluta ajaa kalliimmalla ja pitävämmällä Volantella. Levyvanne ei myöskään innosta GT kuskeja.
#7
Hakkilassa harrastajat on äänestäneet vanhan sääntörenkaan puolesta ja Ridellä jatketaan Fullspeedin omissa kisoissa, ainakin toistaiseksi.

Olen ajanut Ridellä ja Volantella eikä omaan autoon ole tarvinnut tehdä muutoksia säätöihin, tältä osin on helppo lähteä Kerhocupin kisaan.

Hakkilan radalla Volante/GT on kylätason kuskin ajamana 0.5sek/läppi nopeampi kun Ride ja on lähempänä omaa TSS vauhtia kun Ride/GT vauhtia.
#8
ETS:ssä on käsittääkseni käytössä kierroslukumittari jolla mitataan renkaan pyöriminopeus. Säännöissä on määrätty sallittu kokonaisvälitys sekä lisäksi moottorin maksimi kierrokset jotka säädetään noparista.

Kahdessa eri autossa voi suoravauhdissa olla eroa vaikka on sama välitys. Kokonaisuus riippuu auton herkkyydestä ja akuista, myös nopareissa ja moottoreissa on yksilö eroja, jopa saman merkin/mallin sisällä. Esimerkiksi meillä on kahdessa M07:ssa sama moottori (10.5 Quickrun) ja sama nopari (HW Justock) sekä sama välitys. Toisessa autossa on selkeästi enemmän kulkua, joko nopareissa on eri softa tai moottorit on yksilöitä.

Rekkaluokassa on myös vakiovälitys mutta kovasti näyttää siltä että toisilla autot kulkee suoralla kovempaa kun toisilla, erot tulee moottorista jotka on ysilöitä ja osalla "valikoidut" moottorit. Tässäkään ei nallekarkit jakaudu tasan vaikka ajatus vakiovälityksestä luo mielikuvan että kaikki on kulkujen osalta samalla viivalla.

Tässä päästään yhtälöön että jos on vakiovälitys niin silloin pitäisi olla myös määritelty moottorin maksimikierrokset jos halutaan autojen kulkevan yhtä kovaa suoralla.

Kun on vakioitu välitys sekä moottorin maksimi kierrokset niin taas ihmetellään miksi penan auto kulkee pääsuoralla kovempaa kun jorman auto. penalla on eri akut käytössä ja ne on herätelty henkiin ennen kisaa, jorman pari vuotta vanhat turvonneet akut joita ladattu miten milloinkin.

Laitetaan molemmille samat akut. penan auto kulkee edelleen kovempaa koska penalla on nykyaikaisempi auton runko kun jormalla. jorma ostaa samanlaisen rungon kun penalla mutta edelleen jää suoravauhdissa penalle. Syyksi paljastuu että pena huoltaa autoaan säännöllisesti ja auto rullaa herkästi, jorma vaan harrastaa eikä juurikaan huolla autoaan.

jorma alkaa huoltamaan autoaan ja edelleen jää penalle pääsuoralla. penalla on eri kori autossa ja jorma ostaa samanlaisen korin mutta ei vieläkään pärjää penalle pääsuoralla.

jorma ei kuitenkaan ole huolissaan koska kisoissa jorman sijoitukset on paremmat kun penalla, vaikka edelleenkin auto kulkee hiljempaa pääsuoralla.

Jos nyt keskitytään siihen ajamiseen jos siihen on olemassa kalusto, jos ei ole niin sellainen kannattaa hankkia, kerätä kokemuksia radalla, kiertää kisoja, ja sitten vasta alkaa miettimään onko aiheellista tehdä sääntöihin jotain muutoksia vai ei.




#9
Tuossa on eriteltynä kaksi konetyyppiä ja molemmat on sallittuja.

Sensorikoneiden teholuokka kerrotaan lankamäärällä kuten 17.5T tai 21.5T

Sensorittomissa moottoreissa kerrotaan kv arvo kuten 2500kv tai 2100kv


Eri lähteiden mukaan Justock G2.1 on poistuva malli ja sitä myydään niin kauan kun koneita on jälleenmyyjillä varastossa, HW sivuilla ei enää löydy G2.1 17.5 ja 21.5 koneita. Uusi moottori on Justock G3 Handout joka on 4-pole moottori, 10% tehokkaampi, lyhyempi ja kevyempi.
#10
Honeycomb tuupin renkaat valetuilla sinisillä inserteillä ja Asson valkoisilla vanteilla. Näitä on kaksi sarjaa ja jaettu max 2 akullista matolla, ei uusille häpeä

Mukaan tulee AE vanteilla Proline sekä JC sliksit, molemmissa sarjoissa valetut insertit.

Hinta kaikille 60€

Postit maksaa ostaja tai nouto Hakkila/pk-seutu

yyvee tai reimaar ät gmail.com

Kuvia Torissa
#11
Talvella ostettu ja vähän ajettu moottori.

Hinta 60€

Postit maksaa ostaja tai nouto Hakkila/pk-seutu

yyvee tai reimaar ät gmail.com

Pari kuvaa Torissa.
#12
Nyt näyttää olevan tyhjää kaikissa kaupoissa puolavanteen osalta, tilanne korjaantuu tai sitten ei. Levyvanne on vaan typerän näköinen GT korin kanssa ja vähentää skaalamaisuutta, joka on GT sekä LMH luokan viehätys.

Päätökset on jo tehty mutta Ride fwd ETS sliksi olisi ollut hyvä vaihtoehto saatavuuden (2026-2027 ETS rengas) osalta ja on laadukkaampi sekä pitävämpi rengas kun kuvioitu Ride.

#13
Muutaman kerran olen ajanut GT:llä Volanten renkailla ja onhan se parempi rengas vaikka kuluu nopeammin kun Ridet, saatavuus on iso plussa joka madaltaa kynnystä GT:n hankkimiseen.

Voisiko sallia sallia myös samalla seoksella olevat Volante V9X-PG28CPSP puolavanteet niille jotka haluaa GT henkeen kuuluvat skaalamaiset vanteet?





#14
 :grin:

Ja oli kyllä hyvää kahvia, kuten oli hyvin järkätyt kisatkin.
#15
Pk-seudulla on ollut aika hiljaista GT2000 luokan osalta ja yritetään saada siihen nostetta. Radan profiili sekä pito soveltuu todella hyvin GT2000 autoille joten rohkeasti mukaan ajamaan ja kisaamaan, kannattaa tulla myös pidemmältä. Monella on GT kaapissa pölyyntymässä ja nyt olisi mahdollisuus myös päästä kisaamaan Hakkilassa jos saadaan riittävästi kuskeja viivalle.

1.2.2026 on FORS-4 kisa ja muutama paikallinen kuski on alustavasti mukana.
#16
No katoppa, niin onkin.

Puusilmä kiittää :afro:
#17
Onko GT renkaiden saatavuus globaalisti loppumassa kun saldot on joka paikassa punaisella? Onko olemassa korvaavaa rengasta jonka saatavuus on parempi kuten nykyinen ETS FWD Ride 36086 rengas?
#18
EDIT: Kiitos tiedon välittäjälle, kaupat alkoi edistymään :)
#19
Kiitos vastauksesta, näin oletin että on käynyt välitysten kanssa. Shimitsulla pitäisi pinjonin olla 17 ja 18 välillä että saa saman rolloutin kun D60 renkailla ja pääsuoralle hieman kulkua sekä kaasutuntumaan muille osuuksille.

Mutta, sääntöjen mukaan mennään joten 16T pinjoni kiinni vaikka meillä ei autoja ole niin montaa että saataisiin (vielä) compit mukaan kisaan.
#20
Lainaus käyttäjältä: Tumppi T - 20.10.22 - klo: 12.05Hakkilassa pientä kiinnostusta herännyt tähän luokkaan.

Ja lisääntyi kolmella autolla  :smiley:

Välityksistä kysymys. Säännöissä mainitaan kesälle ja talvelle eri renkaat, D60 ulkohalkaisija on 60mm ja Shimizu 55mm, kuitenkin välitykset on samat vaikka kokonaisvälitys muuttuu. Onko 16T pinjoni määritelty ennen Shimizun renkaita, vai ajetaanko tarkoituksella eri kokonaisvälityksellä?

#21
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
11.08.25 - klo: 15.40
Reiät voi tehdä maalauksen jälkeen reamerilla tai terävällä oikean kokoisella poranterällä.

Jos keltaisen päälle suhauttaa mustaa niin keltaisen sävy usein muuttuu, riippuu keltaisen maalin paksuudesta. Valkoisella saadaan suljettua keltainen väri jonka jälkeen musta ei muuta keltaisen sävyä, koko korin voi suhauttaa sisältä samalla mustaksi niin tulee paremman näköinen kokonaisuus kun valkoinen ei "loista" korin sisältä.
#22
Tuli mieleen että täällä ei ole juurikaan ollut puhetta että Hakkilasta löytyy nykyään myös drifting rata joka sijaitsee hallin oikeassa takanurkassa klubiradan takana. Drifting radalle pääset krossiradan ja kaappien välissä olevan käytävän kautta, rohkeasti tutustumaan lajin hauskuuteen.

Meidän tiimi aloitti driftaamisen opiskelun reilu kuukausi sitten ja voidaan kyllä suositella kenelle tahansa. Onhan se aivan eri maailma kun siirrytään pitävältä pinnalta kiillotetulle betonille, ja autoissa alla muovirenkaat niin onhan siinä totuttelemista. Alkuun kaikki tuntui vaikealta kun auto spinnailee mutta jonkin aikaa kun ajoi niin huomasi että joka kerta kun radalta lähti niin hymy oli herkässä ja halu tulla uudestaan ajamaan.

Radalla ei ole kovin paljoa käyttäjiä joten ei kannata yhtään ujostella drifting radalle tulemista omalla autolla. Jos ei ole omaa autoa niin kannattaa tulla tutustumaan lajiin ja rohkeasti juttusille kun siellä on kuskeja ajamassa.

Drifting on siinä suhteessa koukuttava laji kun autot on autojen näköisiä, voi rakentaa blingiä ja kaluston investoinnin jälkeen ajamisen kustannukset on erittäin pienet. Osia ei mene rikki, korit säilyy ehjänä, eikä ne renkaatkaan kulu sitten millään.

Osa harrastajista on radalla viikolla iltaisin ja muutamat käy viikonloppuisin. Ruuhkaa radalla ei ole, ei myöskään varikolla joten rohkeasti mukaan tutustumaan lajiin  :smiley:

#23
RB10 on ihan ok auto mutta jos radalla ajaminen ja kilpaileminen kiinnostaa niin paremman vastineen saat rahoille ostamalla käytetty kisa auto. Merkillä ei sinänsä ole väliä koska Asso, Xray ja Shumi on jokainen hyviä autoja eikä niitä voi laittaa paremmuus järjestykseen. Muista kerhoista en osaa sanoa mutta Hakkilan radalla on aika tasaisesti kaikkia kolmea merkkiä ja jokainen tyytyväinen autoonsa. Kannattaa vaikka laittaa osto ilmoitus tänne foorumille niin voi tulla hyviäkin tarjouksia, myös Hobbyfactoryssa on välillä entisiä kisa autoja myynnissä.
#24
Täällä nyökytellään Tommin viestille. Samaa on ihmetelty miksi 10 krossin SM halutaan väkisin pitää kesälajina?
#25
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
#26
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 13.03Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.

Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
#27
Jos corrissa on ns. kippapito niin ensimmäisenä kannattaa säätää auton alustaa, jäykempää jousta, paksumpaa öljyä iskariin, iskareita tukivarressa ulommaksi, jäykempää kallistuksen vakaajaa, caster/camber/ackerman, ylälinkin pituus/korkeus, kääntyvyyden rajoittamista, roll centeriä alemmaksi jne. Toinen mitä kannattaa myös kokeilla on laittaa pikaliimaa eturenkaan ulkoreunaan, silloin eturenkaan reuna ei taitu alle vaan alkaa luistamaan ja keulan haukkaaminen vähenee.

Jos tuli tietoähky niin varikolta löytyy useita harrastajia jotka osaavat opastaa mitä muutoksia kannattaisi autossa kokeilla.
#28
Ja muistetaan katsoa sorvausvideo, sekä käyttää sorvia kuten valmistaja on sen toiminnan suunnitellut.

Huolehtikaa myös sorvauspisteen siisteydestä, lauantaina keräilin muiden jättämiä roskia pöydältä kahteen kertaan. Kunnioittakaa kerhon tarjoamia työvälineitä edes sen verran että viette roskat pois ja pidätte paikat siistinä. Ei ole iso homma imuroita kumipurut pois ja viedä roskat roskikseen. Ja tämä muistutus koskee myös kaikkia muita tiloja siisteyden osalta.
#29
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 03.12.24 - klo: 06.03Videon ohjeella saa sorvattua Contactin takarenkaan kerhon sorvilla: https://www.youtube.com/watch?v=1X6CzeGyvRM&t=13s

Videon ohjeistukseen sellainen muutos että kerhon sorvi ei enää ole kerhon kaapissa vaan sorvauspöydällä. Renkaiden sorvauspiste on krossiradan oikeassa takanurkassa kaappirivistön päässä. Sorvi on valmiina pöydällä käyttöä varten ja pöydän vierestä löytyy imuri että saa siivottua kumipurut pois sorvaamisen jälkeen.

Päivitystä.

Sorvissa on nyt kaukalo mihin saa suoraan imuriletkun kiinni. Sorvatessa imuri käyntiin että kumipuru ja savut menee imuriin eikä ympäristöön tai keuhkoihin. Kaukalo sopii Hudy sorviin joten jos sorvaat omalla Hudyllä niin kaukaloa saa mielellään käyttää myös siinä.

Krossi foam renkaan asennukseen olen kehittänyt asennusta helpottavan asennuskartion ja tuon yhden asennuskartion kerhon käyttöön sorvipöydälle. Renkaan asennuksesta tehdään video myöhemmin kun tulee sopiva ajankohta.

Tänään FORS4 kisapäivän aikana voin tarvittaessa opastaa kartion käyttöä. (musta-valko RR paita päällä)

Pikaohjeet asennuskartion käyttöön 2-puoleisen teipin kanssa:
-poista vanteesta sisemmät olakkeet
-laita vanteeseen 1 kierros 3M Extra Strong mattoteippiä (todettu parhaaksi teipiksi)
-laita teipattu vanne ulkoreuna alaspäin alustalle
-laita asennuskartio vanteen päälle
-suihkauta bräkleeniä foamin sisäpinnalle niin että sisäpinta on kunnolla märkä
-laita rengas asennuskartiolle
-laita renkaan päälle muovinen asennusrengas ja keskitä se renkaan keskelle
-paina rengas vanteelle, jos ei mene pohjaan asti niin suhauta bräkleeniä teipille
-eturengas on kinkkisempi ja painan renkaan ensin asennuskartion alareunaan, keskitän asennusrenkaan uudestaan ja painan renkaan vanteelle
-asennuksen jälkeen bräkleen haihtuu pois +4h jonka jälkeen renkaan voi laittaa sorviin tai ajoon.
-jarrukliinereitä on erilaisilla koostumuksilla, CRC Brakleen ainakin toimii
-asennuskartion tappi on 5mm paksu ja joissain vanteissa voit joutua suurentamaan keskireikää. AE, Shu menee suoraan, JC vähän ahdistaa, muita en ole kokeillut.

Ei ole niin monimutkaista kun voisi olettaa, 4 renkaan asennuksessa menee pari minuuttia ja rengas asettuu vanteelle suoraan ja tasaisesti.

Kun rengas on ajettu loppuun niin voit ottaa teipillä asennetun renkaan pois vanteelta ja asentaa vanteelle uuden renkaan jos vanne on ehjä. Katkaise rengas katkoteräveitsellä, ota renkaasta pihdeillä kiinni ja vedä rengas pois vanteelta. Asennusteippi jää renkaaseen kiinni ja vanne on suoraan käyttövalmis, paljon helpompaa kun kumirenkailla asetoni/pikaliima jumppa.
#30
Lainaus käyttäjältä: AnttiP78 - 03.10.24 - klo: 16.24
Nimim. Koheltaja kirjoitti edellisellä sivulla hyvän kirjoituksen foam-renkaiden asennuksesta.

Nelivedossa ei kuitenkaan vielä pääse ajamaan, ellei Contactin takarengasta sorvaa pienemmäksi. Koska kerhon sorviin ei mahdu ko. takarengas, niin tässä yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä homma kotikonstein:

https://youtu.be/S96f02KdXXE

Edit. Kuulin, että kerhon sorvi toimisi sittenkin... se vaan leikkaa renkaan kerralla vähän alle 80 milliseksi. Ilmeisesti tulee hyvä noinkin.

Videon ohjeella saa sorvattua Contactin takarenkaan kerhon sorvilla: https://www.youtube.com/watch?v=1X6CzeGyvRM&t=13s

Videon ohjeistukseen sellainen muutos että kerhon sorvi ei enää ole kerhon kaapissa vaan sorvauspöydällä. Renkaiden sorvauspiste on krossiradan oikeassa takanurkassa kaappirivistön päässä. Sorvi on valmiina pöydällä käyttöä varten ja pöydän vierestä löytyy imuri että saa siivottua kumipurut pois sorvaamisen jälkeen.