Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hoj

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Yleinen keskustelu / Kardaanin "vemppaaminen"
« : 07.05.04 - klo: 10.22 »
Epätasapainoinen (=kiero) kardaani aiheuttaa auton runkoon tärinää. Tärinä rungossa on rungon liikkumista ylös- alas ja ehkä myös sivusuunnissa.

Kun runko liikkuu ylös renkaisiin kohdistuva paine pienenee eli pito katoaa. Kun runko liikkuu alas pito kasvaa.

Syystä tai toisesta tärisevä runko aiheuttaa siis pidon vaihtelua, mikä vaikuttaa tietysti suoraan ajettavuuteen ja erityisesti auton vakauteen.

Ilmiön vaikutus ajo-ominaisuuksiin saattaa olla käytännössä hyvinkin pieni, koska tärinän taajuus (liikenopeus) on niin suuri ja liikematka niin pieni, että auton iskunvaimentimet vaimentavat tärinän helposti (tärinä ei siis välity renkaille asti). On kuitenkin huomattava, että iskareiden lisätyö kuumentaa niitä ja öljyjen ominaisuudet saattavat muuttua lämpötilan noustessa.

Tärisevä kardaani hukkaa tehoa, koska osa tehostahan menee tuon tärinän synnyttämiseen. Tärinä aiheuttaa myös edelläkin jo mainittua kulumista laakereissa ja muissakin voimansiirron osissa.

Kierot vetoakselit ovat ajo-ominaisuuksien kannalta vakavampi asia. Kiero vetoakseli voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että pyörä pomppii alustaa vasten. Kun pyörä hyppää ilmaan on pito alustaa vasten nolla.

Yhteenveto:

Vaihda kiero kardaani tai vetoakseli(t) kisa-autostasi välittömästi. Pihasudittelussa pikku tärinät ovat ehkä vain kiva lisämauste ja kenties realismin lisä.

2
Sähköautot / Schumacher axis 2
« : 30.04.04 - klo: 13.18 »
Moro vaan,

Axis 2:sta on kokemuksia varmasti varsin monella, jopa minullakin.

Axis 2:han on ihan ok perusauto lajiin tutustumiseen.

Auton tyyppivika on alatukivarsien päissä olevien ohjauspalojen pallokuppien kuluminen väljäksi varsin nopeasti. Kun kupit väljistyvät on pyöräkulmia turha säädellä, koska ne harittavat miten sattuu kumminkin.

Axis 2 on mallina vanhentunut ja Shumacherilta on tullut ko. mallin jälkeen jo kaksi uudempaa autoa (Mission ja Mission2).

Varaosien saatavuus saattaa olla pikkuhiljaa ongelma juuri siitä syystä, että kyseessä on vanha malli.

Kisa-autoa Axis 2:sta ei tule ellei siihen vaihda lähes kaikkia osia mukaan lukien runko, joka pitää vaihtaa hiilikuituiseksi ja käyttää vanhan Axis 1:sen hk-ylälevyä.

MUTTA, koska tarkoituksesihan oli lajiin tutustua käy se Axis 2:lla varsin erinomaisesti. Sillä on ihan hyvä aloittaa.

ps. Älä maksa autosta liikoja, koska esim. Xray EVO 2:sia näyttää saavan myyntiosastolta lähes ilmaiseksi ja Axiksen arvo tänäpäivänä on max. 50% EVO 2:n hinnasta.

3
Yleinen keskustelu / American Car Show Oulu 1.-2.5.2004
« : 29.04.04 - klo: 12.30 »
Muistutus

4
Sähköautot / Hihna
« : 26.04.04 - klo: 16.07 »
No, kyllähän sitä hihnassa tuota tehoa hukkuu.

1. Hihnaa pitää taivuttaa taittopyörien ja kiristyspyörän ympäri, joten energiaa hukkuu.

2. Hihnan hampaat suhteessa taittopyörien hampaisiin eivät voi olla niin täydellisesti muotoiltuja, ettei siellä pientä liikettä tapahdu, joten syntyy hankauskitkaa eli tehohukkaa.

3. Remmin kulkeminen hihnapyörien reunoilla hihnapyörissä olevia ohjureita vastaan aiheuttaa hankauskitkaa ja tehoa hukkuu.

4. Monia pikkuasioita, kuten hihnapyörien epäkeskeisyys yms. aiheuttaa remmiin tarpeettomia venytyksia yms. ja taas menee tehoa hukkaan.

5. Myös ilma vastustaa remmiä ja taas tehoa menee hukkaan

Mutta en kuitenkaan usko remmin tehohukan olevan ihan 15% luokkaa, ehkä tämä arvo on lähellä voimansiirron kokonaistehohäviötä.

Ihan mielenkiintoista olisi jos joltain löytyis ihan "mitattuakin" faktaa.

5
Yleinen keskustelu / American Car Show Oulu 1.-2.5.2004
« : 26.04.04 - klo: 09.10 »
American Car Show Oulu 1.-2.5.2004

Oulun pienoisautoilijat ovat esillä Oulun American Car Show’ssa omalla messuosastollaan ja Touring-radallaan.

Joten asiasta kiinnostuneet tervetuloa messuille hämmästelemään jenkkiautoja ja tarkastamaan pikkuautojen vauhti tositoimessa.

Aukioloajat:
 La 1.5. klo 18.00-24.00
 Su 2.5. klo 10.00-18.00

Osoite:
 Ouluhalli

6
Tulokset / FinTrack Tour 2004 jälkipelit (päivitetty)
« : 21.04.04 - klo: 17.16 »
Sen verran kommenttia, että nimi sivuikkunassa tarvitaan ehdottomasti, koska me kuskit voimme vaikka katsastuspöydällä tarkistaa kenen auto on kyseessä ja osaamme sitten kenties varoa sitä, koska tiedämme sen nopeammaksi tai hitaammaksi (" ai toi on sen auto").

Kuuluttajakin kuuluttaa yleensä nimen ja ehkä numeronkin. Mutta ehkä se nimi on kuitenkin se asia joka jää mieleen.

Nimi autossa on vähän sama asia kuin nimi radiossakin, tai postiluukussa jne.

Nimi autossa tarvitaan siis ehdottomasti. On kiva/hyvä tietää minkälaisella autolla kanssa kilpailija ajaa. Nuo mumerot kun ei muistissa pysy.

Kuskit oppii myös kivasti tuntemaan nimeltä korissa olevan "luntin" perusteella.

Kesken erään lähtemisestä olen täysin samaa mieltä, eli pitäisi olla ei sallittu toimenpide.

Miten olisi jos vapautettaisiin korisääntöä sen verran, että tämä Stratus-merkkiluokka lakkaisi ja alettaisiin ajaa vähän muunkinlaisilla koreilla, jotta tunnistuskin helpottuisi. :wink:

8
Kilpailijoiden kanava / Tilan antaminen nopeammalle
« : 25.03.04 - klo: 14.20 »
Lainaus käyttäjältä: "-Tony-"
hoj: Kyllähän jämpti on niin että kierroksella tai useammalla jäänyt kilpailija on velvollinen antamaan tilaa muille kilpailijoille eikä hän myöskään saa häiritä satunnaisilla nopeammilla kierroksillaan muita kilpailijoita. Ei kierroksella jääminen aina johdu kolareista, ulosajoista tai muuten vaan hitaista set up:sta, kierroksella / kierroksilla jääminen saattaa johtua esim. lähdöstä myöhästymisestä.


Näin sen minunkin mielestäni pitäisi olla. Säännöt vain eivät sitä sano vaikka ehkä pitäisi, koska pykälälle näyttäisi olevan käyttöä.

9
Kilpailijoiden kanava / Tilan antaminen nopeammalle
« : 24.03.04 - klo: 15.14 »
Mitenkäs tulee suhtaantua sellaisiin kilpakumppaneihin, jotka ajavat erän alusta muutaman kierroksen ja sitten pyörivät radalla siten, että jäävät pari kierrosta jälkeen, mutta kun nostaja sitten taas saa auton pystyyn, on kaveri kyvykäs haastamaan vauhdillaan erässä muita ajavia, jotka ovat itse asiassa jo pari kierrosta edellä? Tuleeko erää johtavan auton antaa tietä perässä roikkuvalle kaksi kierrosta jääneelle hetkellisesti nopeammalle autolle?

Ovatko sääntömme tältä osin puutteelliset?

10
Kilpailijoiden kanava / Tilan antaminen nopeammalle
« : 24.03.04 - klo: 13.55 »
Jos kyseessä on alkuerät on tälläinen "kuittaaminen" kenties epäurheilijamaista.

Finaaleissa ei mikään mielestäni estä ko. ohitustoimintaa.

Paitsi että, tässä on vain se huono puoli, että tilaa antavan kuljettajan on vaikea pysyä laskuissa. Koska on hyvin hankalaa seurata, että onko ohittava auto ehkä kärkiauto vai kenties kärkipari, koska hidastat vauhtiasi tilaa antaessa ja kaikki takana tulevat näyttävät silloin tulevan sinua selkeästi kovempaa. Itse olen ainakin tehnyt ko. virheen jossa päästän vahingossa ohi samalla kierroksella olevan, koska olen luullut autoa myös kierroksella ohittavaksi.

Kuuluttajalla on asiasta suuri vastuu, koska hänen tulee pitää kilpailijat ajantasalla!

11
Kilpailijoiden kanava / EFRA sähkötouring Korilista 2004
« : 24.03.04 - klo: 13.46 »
http://www.rczone.net/

Asiaa Stratuksesta...

12
Tulokset / FinTrack Tour 2004 Riihimäki - tulokset
« : 23.03.04 - klo: 16.14 »
+ kaksipäiväinen kisa
+ kaikki finaalit 3 x
+ kärsivälliset osallistujat
+ Ajettavien erien määrä
+ PM-arvo
+ yleisö

- Kuuluttajaa kiinnosti vain nopeimmat finaalit
- Alkuerien lähetys
- Epämääräinen katsastustoiminta
- Ahdas rata, jossa huono ”edestakainen” ja vanhan aikainen profiili
- Reunarimat joiden päälle autot ihmeellisesti jumitti
- Etukäteisjärjestelyt suhteessa siihen, että kyseessä oli PM-kisa (laskenta)
- Palkinnot, koska kyseessä PM.

13
Kilpailijoiden kanava / EFRA sähkötouring Korilista 2004
« : 19.03.04 - klo: 10.37 »
On ehkä hyvä huomata, että Protoformin perinteikäs kisakori Stratus on poistunut Protoformin nettisivujen valikoimista.

http://www.pro-lineracing.com/protoform.html

14
Kilpailijoiden kanava / Osanottomaksu
« : 27.02.04 - klo: 14.51 »
Muistakaahan nyt, että kaikkihan nämä ovat vain ehdotuksia ja tämä kausi ja ehkä seuraavakin ajetaan "varmasti" nykysäännöillä ja se passaa varmasti tällä hetkellä kaikille.

Ei kannata lopettaa harrastusta, jos ehdotetaan esim. kaksipäiväistä kilpailua. Siksihän sitä täällä on hyvä ehdottaa, että saa palautetta. Täällä hyvä ehdotus toivottavasti jalostuu paremmaksi ja päätyy harkintaan virallisillekkin tahoille jos on harrastajien mielestä sen arvoinen.

Olisi kuitenkin suotavaa saada ehdotuksiin palautetta, jossa otetaan huomioon muutkin kuin itseään koskevat asiat.

15
Kilpailijoiden kanava / Osanottomaksu
« : 26.02.04 - klo: 08.56 »
Hyvä sk!

Vielä kun lisätään heti ykköseksi rataan kohdistuvat yhteiset/yleisetkulut, eli näin talviaikaan teipit yms. tarpeellinen tavara, olen kanssasi hyvinkin samaa mieltä.

16
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 25.02.04 - klo: 15.13 »
Kieltämättä CAi, mutta osallistuminen perjantaille on pitkänmatkalaisille kuitenkin ongelma, olipa %-luku mikä tahansa.

Yritin tuolla lukuarvolla korostaa, että en aja pelkästään omaa asiaani.

Otappa CAi sellainen herkkä hetki ja ajattele itsesi tilanteeseen, jossa talven kisoihin sinulla olisi samanlainen matka kuin "meillä" ja kun itse matkaa teet muut treenaavat täyttä häkää.

Kun tuota ajatusta pureskelet saattaa mielessäsi käydä, että pitäisikö perjantain pidottajakuljettajien osallistuminen evätä seuraavan päivän kisaan, jotta kilpailutilanne olisi tasapuolinen kaikille...

17
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 25.02.04 - klo: 14.15 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ei kyse ole nimeämisestä. Vaan useimmat radat on ihan oikeesti pakko pidottaa perjantain treeneissä !

Aivan, en minäkään edes siitä vähäisestäkään pidosta haluaisi tinkiä. Auttaisiko harjoituserien lisääminen lauantai aamuun?

Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Ja kyllä Turussa oli aika monta Oulaistakin treenammassa perjantai iltana

Totta, jotkut pääsivät "livahtamaan" treeneihin perjantaille, toiset taas eivät.

Luulempa kuitenkin, että sunnuntai on perjantaita helpompi päivä järjestää vapaaksi kaikille.

18
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 25.02.04 - klo: 13.54 »
Jos homma on vain nimeämiskäytännöstä kiinni, niin nimetään La treenipäiväksi, jonka aikana ajetaan 2 x harjoitus ja 4 x alkuerät.

Sunnuntaillehan jäi sitten vielä 1 alkuerä ja finaalit kaikille kolmeen kertaan.

Tosimiehet saapuvat kisapaikalle tietysti vasta sunnuntaiaamuna :wink:

La+Su yhdistelmä olisi mielestäni kaikille tasapuolisempi, koska osalla (Turussa 13% osallistujista) tuo kisamatka vie kuitenkin tuon perjantain emmekä siis pääse treenaamaan.

19
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 25.02.04 - klo: 13.20 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielellään yksipäiväinen kisa ! Ehdottomasti Perjantain treeneillä !


Pe + La = 2 Päivää

La + Su = 2 Päivää

 :?:

La + Su = vähän kauempaakin ehtisi paikalle

20
Vapaa keskustelu / Ohjelma radan suunnitteluun
« : 24.02.04 - klo: 12.15 »
Lainaus käyttäjältä: "ashen"
Voi olla tyhmä kysymys mutta saako infernolla ajaa Oulun radalla jos on asialliset säädöt iskareissa??  :roll:


Eikös infernoonkin ole sliksejä olemassa? Joten sellaiset alle vaan ja alustatan maavara alemmas, jäykemmät jouset + iskarit ja menoksi!

Kiinnität vain huomiota siihen, että Infernosi ei pidä aivan mahdotonta melua. Muuten homma loppuu kokonaan.

Rataa (tekojäätä) reunustavalla hiekalla/nurmikolla ajelu on ehdottomasti kielletty, koska se nostaa pölyä radalle ja tukkii erikoisasfaltin vettäläpäisevät huokoset :!:

21
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 23.02.04 - klo: 14.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"

Kaksipäiväiset kisat la+su tarkottaisi monen jäämistä pois useimmista kisoista.


Mistä ihmeestä tiedät?

22
Kilpailijoiden kanava / Kilpailupäivän venyminen
« : 23.02.04 - klo: 09.53 »
Oululainen ehdotus:

1.   Perjantain vapaaharjoittelu kielletään ehdottomasti.

-   muodostaa ylimääräisen kisapäivän ja aiheuttaa mahdottomat reissuun lähtöajat perjantai aamuna työssä- tai koulussa käyville
-   kilpailijat ovat pahasti eriarvoisessa asemassa, riippuen siitä missä asuvat
-   tiedoitus perjantain treeneistä on ollut muutenkin monesti protestin partaalla oleva asia

2.   Lauantai = aika-ajot

-   aloitetaan klo 10.00 2 x vapaaharjoitus ja sitten 4 x alkuerät
-   myöhäinen aloitus mahdollistaan radan rakentamisen vasta lauantaina, joten tilojen vuokraa ei tarvitse maksaa perjantailta.

3.   Sunnuntai

-   aloitetaan klo 8.00 ja ajetaan 1 x alkuerä ja kaikki finaalit 3 kertaa ja päivä päättyy klo n. 15.00.

Mitä useammin luen ehdotelmani läpi sitä paremmalta se ainakin omasta mielestäni tuntuu, koska kaikki kilpailijat ovat tasa-arvoisessa asemassa ja rahallaan saa yhtäpaljon ajettavaa.

Sunnuntain aluksi ajettava alkuerä loisi kenties mielenkiintoisen taktikoinnin mahdollisuuden ja lauantai-ilta kuluisi säätöjä miettiessä seuraavaan päivään. :wink:

23
Tulokset / aina joku huonosti!!!!
« : 20.02.04 - klo: 09.59 »
Näinhän me juuri tehdään, eli:

Tänään startti klo 14.00 ja saavutaan Turkuun noin 21.00.

Lauantai sitten harrastetaan aamusta iltaan.

Sunnuntaina ajetaan kotiin kun herätään.

Kuten edellä jo kirjoitinkin en/emme me tästä valita/narise.

Väkisin vaan tulee mieleen, että olisi mukava ajaa finaalit sunnuntaina, koska sunnuntaille ei ole nyt muuta hommaa kuin tylsä kotimatka.

24
Vapaa keskustelu / Ohjelma radan suunnitteluun
« : 20.02.04 - klo: 09.04 »
Saa toki suditellakin jos vain sutia lähtee  8)

Portit ovat auki joka päivä n. klo 21.00 ja siihen asti voi radalla harrastaa.

Polttiksellakin voi ajaa kun vain huolehtii, että auto suurinpiirtein noudattaa kilpailusääntöjä äänenvaimennuksen osalta.

25
Vapaa keskustelu / Ohjelma radan suunnitteluun
« : 19.02.04 - klo: 16.21 »
Oulun Raksilan rata mallinnettiin SolidWorks:llä.

Suosittelen kuitenkin aluksi ihan ruutupaperia ja lyijykynää.

Tässä ed. mainitulla tekniikoilla saavutettu tulos, eli rataprofiili:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoTrackRaksila.html

Ratahan on toki tänä päivänä jo valmis:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRRaksilaRace030802.html

26
Tulokset / aina joku huonosti!!!!
« : 19.02.04 - klo: 16.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Temppa"
Jos jonkun mielestä kisamatka on liian pitkä niin eihän sinne ole pakko mennä jos en oo väärin ymmärtänyt ? :o


Aika ahdasmielinen asenne sinulla Temppa. Eikö se ole hyvä asia, että myös me pohjoisen kuskit saavutaan paikalle?

Olisi mukava huomata täällä jonkunlaista rakentavaa keskustelua aiheesta kisapäivät/-matkat, jossa otettaisiin huomioon kaikkien tarpeet ja päädyttäisiin (ainakin yritettäisiin) kaikkia tyydyttävään kompromissiin.

Se että kisapäivän tai matkan pituus nyt tuotiin esiin ei välttämättä ollut kitinää, se vaan sellaiseksi tulkittiin.

27
Sähköautot / Asso Talk
« : 18.02.04 - klo: 16.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Zakko"
joo on tos vähän ongelmia diffi edessä kun auto puskee niin h****tin paljon mutkaan mentäessä ja rahaa ei oo yks suuntaan. Onko kenellä kään mitään hyvää neuvoa?? :?:


Toimiiko etudiffisi varmasti riittävän herkästi?

Löysytä etudiffiä tai tee sellainen temppu, että heität etudiffin taakse ja takaa vastaavan kapistuksen eteen.

28
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Juu tilastomiehenä varmaan saat tehtyä kuljettaja jakauman maantieteellisesti..


Teinpä työtä käskettyä, mutta en silti mielelläni ota vastaan mitään tilastomiehen titteliä  :)

Jaoin Suomen siten, että Jyväskylän korkeus kuuluu vielä pohjoiseen ja muut ovat sitten etelä.

Toki on muistettava, että tämä tilasto kertoo vain nyt tämän yksittäisen kilpailun jakauman.

Tulos:

Pohjoinen = 36 %
Eteläinen = 60 %

Tuo puuttuva 4 % edustakoot virhemarginaalia.
 
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Jotenkin tulisi mieleen että turku-tampere-kuusankoski alueelta ilmoittautuu 50 kuljettajaa oulun 10 vastaan?


Tuo tekemäsi jako tasoittaa tilanteen 55% / 43%, jossa 55% on tuolla rajaamallasi alueella, mikä tietenkin kertoo sen millä alueella lajia eniten harrastetaan.

Nämä luvut on tarkoitettu vain mielenkiintoa tyydyttämään ja olisihan se mukava, että nuo Oulu, Turku, Vantaa ja Tampere eivät erottuisi edes noin selkeästi listalla, vaan ympäri Suomea olisi tasainen ilmoittautumisten määrä.

29
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Pitäskö tehdä sit jatkossa että eniten osallistunut kerho sais määrätä kisapaikan ja päivien määrän  :


Tätähän on hyvä aina joskus miettiä. Esimerkiksi silloin kun kisapaikkoja jaetaan talvikaudelle...

30
Tässäpä vielä tarkemmin osallistujat seuroittain:

Top 3:

1. OUA  10 13,3%
2. TUA  9 12,0%
3. VAU  8 10,7%

Seura   kpl   %
OUA   10   13,3
TUA   9   12,0
VAU   8   10,7
TamUA   7   9,3
VUA   5   6,7
SeiSrk   4   5,3
KyPak   4   5,3
JyvSkr   3   4,0
LMM   3   4,0
LahUA   3   4,0
ATAK/UA   3   4,0
HyUA   3   4,0
RiiUA   2   2,7   
RuKart   2   2,7   
JärvSRK   2   2,7   
ÄkiUA   1   1,3   
HyvSrk   1   1,3   
EPUA   1   1,3   
VihUA   1   1,3   
MMR   1   1,3   
SRC   1   1,3   
LohUA   1   1,3   

   75   100,0   %

Sivuja: [1] 2 3 4