Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DamFast

Sivuja: [1]
1
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 13.10.09 - klo: 18.33 »
Kiitokset. Pidemmän kaavan mukaan:Auton saa käyntiin starttipukilla ja pienellä kaasuttelulla pyörät ei vielä pyöri. Ottaa kierroksia kivasti vastaten kaasuun. Ääni on tasaisiempi 25% soossilla ja räkäinen hieman alle 20% seoksella. Savuttaa kivasti isoilla kierroksilla ja siinä starttipukillakin tulee savua.

Tosiaan viimeksi kävi niin että ensin takapyörä irtosi ajossa vaikka juuri ennen ajoa tarkastin mutterit, sitten havaitsi että ikäänkuin sen vastapuolella oleva takapyörä ei pyörisi kunnolla. Siksi ajatteli ajaa rauhalisesti tankin loppuun mutta auto vain pysähtyi vaikka antoi kaasua, kierrokset ei noussu ja tankissa oli puolet jäljellä sitä n.20% polttoainetta.

Jep, se sininen haitari on se koneen eri puolella oleva ruuvi joka liikkuu kaasuteltaessa. Koska en todellakaan ole kokenut säätäjä niin osaavammat voimat ovat minulle näyttäneet ja siitä säätäneet alakierroksia. Se kaasarin kyljessä vinossa oleva ruuvi on kuulemma pääruuvi joka vaikuttaa sekä ylä- että alakierroksiin, mutta enemmän yläkierroksiin. Siitä olen koittanut "varovasti" 1/8 kierroksen pykälin saada yläkierrokset kohdalleen ja mielestäni siinä onnistunutkin, huomattakoon että ruuvi on jo sen messinkisen putken "sisällä" noin millin. Nyt siis alakierrosten kimppuun, mutta toistaiseksi tuloksetta. Kone käy tyhjäkäyntiä ehkä 7 sekuntia.

Koitan ajaa autolla kun ehdin jos se lähtis taas käyntiin ja kulkisi kuten tähän saakka. Mainittakoon vielä että kone kävi poikkeuksellisen kuumana silloin kun se pysähtyi kesken ajon. Mäntä oli kuiva ikäänkuin se ei olisi saanut polttoainetta, ja mäntä liikkuu normaalisti sylinterissä. Koneella on ajettu noin 2 litraa uudesta alkaen.

2
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 13.10.09 - klo: 01.01 »
Ekana tutkisin kytkimen, jos satunnaisesti jarrusta sammuttaa. ELi että laakerit on kunnossa eikä mikään jousi ole poikki että pala kantaa tms. Jos ne on kunnossa, niin sitten koneen säätöjen kimppuun.

Voisiko mun auto-ongelma liittyä tuohon? Ajelin eilen ja ihan kuin toinen takapyörä ei olisi pyörinyt kunnolla, muutamaa hetkeä myöhemmin veto loppui kokonaan koneen käydessä.

Koneen säädöistä kuulisin mielelläni lisää. Nyt tulppa on 6 ja sossi 25% ja yläkierroksilla käy nätisti ja kulkee hyvin, sekä täydellä kaasulla että tasaisesti ja rauhallisemmin ajaessa, mutta tyhjäkäyntiä ei käy.

Moottori on siis mac Star 0.35 vetonarulla mutta käytän aina sähköstarttia. Olen kuullut arvion että kone saa liikaa polttoainetta tyhjäkäynnillä ja se sammuttaa tulpan ja koneen, no on sitä ruuvattu jos jonkin verran siitä sinisen haitarin ruuvista mutta kun en tiedä saako se liikaa vai liian vähän polttoainetta.

Ohjeitahan tuohon koneen säätöön ei löydy samoin kuin johonkin Kyoshoon löytyy hyvinkin. Siis, joka osaa niin kertoisiko selkeästi miten tyhjäkäynnin saa säädettyä. Kiitos.

3
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 26.04.09 - klo: 11.24 »
Kiitokset, letkut on kyllä ihan kirkkaat ja tankissa ei ollut talvella mitään. Siispä kaasari, tankki ja suodatin - millä noita putsaillaan? Joku liuotin varmaan, moottoripesuaine, asetoni tms? Kyselen ettei tule käytettyä ainetta joka sulattaa tankin.

Lisäys: kävikö älytön säkä? kun uusi polttoaine oli lillunut tankissa tunnin, mäntä oli kai jäänyt "imu" asentoon ja yks kaks tulppa olikin märkä kun soossi lähti itsekseen liikkeelle. Muutama nykäisy narusta ja kone pärähti käyntiin. Ilmeisesti uusi polttoaine sulatti tankissa olleen tukoksen, koska aikaisemmin letkut olivat aivan tyhjät.

Ajelin pari tankillista äsken ja hyvin se ajossa käyttäytyy.

Seuraavana vuorossa: tyhjäkäynnin säätö ja kytkimen säätö. Niistä sitten saa myös antaa vihjettä, varsinkin tuosta kytkimestä. Auto kun ampaisee oitis matkaan kun kone lähtee käyntiin ja pysähtyessään sammuu. Pitää selailla tätä palstaa, ehkä ohjeita löytyy jo täältä.


4
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 26.04.09 - klo: 10.30 »
-poistin itse-

5
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 26.04.09 - klo: 10.18 »
Hei taas, nyt sitten takaisin suomessa ja ekaa kertaa koitin käynnistellä talven jälkeen Hyper ST:tä. Sanomattakin kai on selvää ettei lähde käyntiin. Sähkövimpaimet toimii, yhtä epäluotettavasti kuin ennenkin eli vastarin akut sai asettaa moneen kertaan paikalleen ennenkuin radio alkoi toimia.

Nyt kuitenkin suurin puute on polttoainekierto, sitä kun ei ole. Tankissa 3/4 soossia mutta ei hievahdakaan sieltä eli kone ei saa ainetta. Tulppaa irti, peukaloa pakarin päähän ja narunkiskontaa. Ei liiku ei.

Kääntelin autoa eri asentoihin ja sormillekin tuli soossia joten jostain ainakin sitä tulee, vaikka ei kai pitäisi. Auto on sen verran uusi, 4 tankillista siis vajaa litra, annettu käydä tyhjäkäyntiä eikä ole ajettu kuin hissuksiin 10 minuuttia silloin syksyllä.

Eli ideoita kaivataan mitä seuraavaksi?

6
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 03.10.08 - klo: 18.06 »
Kiitokset vastauksesta.
Kytkimelle en voine tehdä mitään, edes tarkistaa niin kauan kuin en ole kotimaisemissa joten näillä eväillä mennään ensivuoteen.
Tulppa 8 on OS ja tulppa 3 en muista, joku muu kuitenkin. Polttoaine on Jets Rc Fuel&Accessories, 73.12.15 eli kait 15% NM (nitro?), 12% öljy, 73% met.

Koitan käännellä maltillisemmin ruuveja ensi kerralla.

Kuitenkin, kone on nyt ilmeisen rikkaalla ja silti ei pysy käynnissä ilman kaasua, pitäisikö rikastuttaa lisää niin että käy ilman kaasua tyhjäkäyntiä ja sitten miettiä tuota kytkinpuolta, tai sitten vaan ajaa kun kerran kulkee ja availla kytkin kun siihen on mahdollisuus?

Se on kai ihan normaali ilmiö että kone ottaa kierroksia kun soosi on loppumaisillaan, koska ilmaa sekoittuu enemmän sekaan.

7
Polttisautot / Vs: Vetostartti ongelmat!!!
« : 03.10.08 - klo: 14.14 »
Itellä jäi naru ulos kerran vaika en mielestäni vetässyt kovin pitkälle. Naru palautui kun käänsin tulppa-avaimella tulpan löysälle (ja takaisin), eli joku vastapaine sylinterissä teki tepposet. Olisko tästä vihjeestä apua?

8
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 03.10.08 - klo: 14.10 »
Guten Tag taas,

Sain MacStar28 + vetonaru koneen vihdoin viimein käyntiin, tyhjensin ensin (täyden) tankin joka ollut silleen 2 viikkoa, laitoin uudet nitrot, samaa tavaraa. Vaihdoin tulpan kolmosesta kasiin vaikka keli on jotain 12-15C. Kummatkin hehkuu mutta kasi näytti hehkuvan kirkkaammin.

Nyt ihmetyttää, kun viimeks pri viiko sitten ajelin niin kone kävi ihan OK tyhjäkäyntiä ja totteli kaasua kun hissuksiin nurmikolla ajeltiin ja käänsin sitten pääneulaa puoli kierrosta laihemmalle kun savutti niin paljon liikaa. Sitten viime viikonloppuna en saanut konetta käyntiin lainkaan. Nyt käänsin pääneulaa koko kierroksen rikkaammaalle ja uusi tulppa 8 tilalle. Pienesti kaasua tarjoamalla kone lähti kuin lähtikin käyntiin. Olipa hankala selvittää saako kone liikaa vai liian vähän soossia.

Kuitenkin nyt kone saadaan taas käyntiin ja nyt siis 4,5 tankillista koekäytetty kone.

Ongelma on seuraava: Kun moottori käy, se ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kytkin ottaa kiinni joten joko pyörät pyörii pukin päällä ilmassa tai sitten on ajettava. Jos pysähtyy niin kone sammuu.

Pelkkää pääneulaa siis käännellyt joka on tällä hetkellä puoli kierrosta rikkaammalla kuin paketista otettaessa.

Miten saisi tyhjäkäynnin kohilleen pelkkää pääneulaa säätämällä, vai saako sitä siten ollenkaan? Miten lie säädöt voinu muuttua itsekseen noin paljon? OK onhan siinä eri tulppa mutta muuten kaikki samoin.

Arvoisat vihjeet tervetulleita.

UGH.

9
Polttisautot / Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« : 20.09.08 - klo: 20.13 »
Ilmanputsaria en ole vaihtanut, kun on 3 tankkia käyttänyt tyhjäkäynnillä ja yhden tankin ajanut hissuksiin nurmikolla (siis uusi auto). Se ei näytä likaiselta myöskään. Saisipa jonkun toisen nykimään sen käyntiin, omat nivelet ja hermot alkaa olla tältä viikonlopulta loppu. Logiikka tuosta touhusta tosiaan puuttuu tyystin. Olisiko se tuo MacStar28 kone joka on kaiken pahan keskittymä, sellaistakin kun välillä kuulee.

10
Polttisautot / Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« : 20.09.08 - klo: 19.44 »
Eipä ole oikein ehtinyt radiota saada käteen kun pörähdys on hämmästyttänyt niin suuresti, sitten se jo sammuukin.
Ryypytys tyyliin vetonaru, sormi pakariin kunnes koneessa soossia. Varsinaista startteria ei ole, vaan tuo vetonaru ja rakkoiset kädet. Välillä kone on kuin hitsattu kiinni vetonarun perusteella, välillä pyörii ihan helposti. Tulppa on tiiviisti kiinni.

11
Polttisautot / Samat ongelmat = Sammuilu+starttiongelmat
« : 20.09.08 - klo: 19.28 »
Vasta sisäänajo menossa ja nyt jo menee hermot. 4 tankillista ajoin viime viikonloppuna eli 6 desilitraa, sitten puristin sen litran kannun kasaan ettei sisään jäisi ilmaa. Tänään olen nykinyt konetta tunnin käyntiin jokseenkin turhaan, välillä pärähtää 10 sekunniksi ja sammuu. 15% metanolia, 12% öljyä.

Säätöihin en koske sen enempää, tehtaan jäljiltä kun ovat. Kokeilin puoli kierrosta pääneulaa laihemmalle ja varttikierroksen rikkammalle. Vaihdoin tulpankin, ei vaikutusta ja hehkutin on juuri täyteen ladattu, mittarinkin mukaan potkua on, ja onhan se aivan uusi sekin. Kokeilin radiot päällä, pois jne, kone saa polttoainetta.

En keksi muuta syytä kuin polttoaine, onko muita vinkkejä? Sää on ok 18-20C.

12
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 13.09.08 - klo: 13.40 »
Joo, kun katsoin asiaa "toiselta kantilta" niin asiat alkoi selkeytymään. Lähestyin ilmanputsaria väärästä suunnasta, siksi pieni purkaminen tuntui paremmalta vaihtoehdolta kuin lähteä koneen suunnasta. Ensikerralla olen siis kokemusta rikkaampi.

Vastarin akuista, ei pitäisi nukkua välissä vaan tehdä yhtäsoittoa. Kuva on täysin selkeä ohjekirjassa, ja kuten sanoit. Laitoin siis nippusiteet väärään paikkaan.

Servotkin lähti toimimaan, se akkupidike joka tulee kotelon sisään ei tosiaan ole parhaasta päästä, ne niitatut liittimet johdoille eivät oikein toimi, kun niitä vähän ropasi niin vot alko servot sätkiä. Onneksi on yleismittari matkassa. Mietin vaan pitäisikö koko akkupdike vaihtaa tai ainakin tinata liitokset, meinaan jos sähköt katoo vauhdissa niin on vitsit vähissä.

Servo jaksaa vääntää renkaat lattialla seistessään kumpaankin suuntaan ihan kevyesti, sekin tuli todettua. Servo on 102 malli.

13
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 13.09.08 - klo: 10.05 »
Nyt on akut ladattu 15 tuntia ja alkaa tyhmien kysymysten loputon lista. Jo pelkästään ilmansuodattimien paikoilleen saanti oli pieni projekti kun RTR:ää piti purkaa että ne sai paikalleen.

Ihmetyttää tuo kun vastarin akut ei ole millään kiinni, ohjeissa on kyllä itse akut nippusiteillä kiinni kotelossa mutta kotelo ei ole kiinni millään paitsi omilla sähköjohdoillaan. Vinkkejä?

Pitäisikö pyörien kääntyä auton seisoessa pöydällä? (ei käänny, vastarin radion kytkimen molemmat asennot kokeiltu ja lähettimessä palaa valo)

Miten muuten saa sen vastarin antennin tungettua siihen putkeen?

Nyt on 2 tankillista pöristelty tyhjäkäyntiä. Täytyy sanoa että hienoja ohjeita sain täältä, joista kiitän ja pokkaan. Kone kävi röpöttäen kuten ennustettiin ja öljyä roiskui nurmikolle ihan reippaasti, ja tietenkin housuille pakoputkesta kun nostin auton.

Moottori kävi ihmeen kylmänä (tulppa on kolmonen eli kuumahko, sää on noin 15 astetta ulkona) joten sormella voi kokeilla lämpötilaa, laitoin sitten kopan päälle että lämpenisi ja auttoi hieman mutta silti pystyi pitämään sormea rivassa kymmenen sekkaa.


14
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 12.09.08 - klo: 20.21 »
Suurkiitokset, jos ei tuolla niin ei sitten millään.

Jostakin luin siitä "anna moottorin jäähtyä tankillisten välissä ja aseta mäntä alakuolokohtaan". Tuossa pöydällä renkaita pyöritellessä kaikki renkaat kyllä pyörii kun nostaa ilmaan ja yhdestä kääntää. Tuli vaan mieleen että kun kytkin ei ota kiinni niin miten sen kuolokohdan voi löytää, kun kone ei pyöri, eli tulpankaan irrottaminen ei auta?

Miten on muuten näiden after drive öljyjen kanssa, onko sellainen tarpeen yleensäkään kun siitäkin on eri versioita liikkellä?

Käykö aseöljy?

15
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 12.09.08 - klo: 12.34 »
Olihan siellä vaikka mitä, ei vaan taaskaan osunut noita sisäänajo-ohjeita silmään. Kaikkea muuta hyödyllistä kylläkin. Kaipa noistakin päättelemällä osaa, siis riittävästi öljyä ja ajelee viis tankillista ei revitellen?

Tämä kyllä vaikuttaa jo saamattomalta, mutta en löydä tuon ST:n moottorin räjäytyskuvaa että tietäisi missä on kaikki mainitut säätöruuvit, nuo nimet kun ei yksistään kerro minulle mitään.

Tämän kyllä luulisi auttavan, ellei homma ole kovin merkkikohtaista.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_5517128/tm.htm

16
Polttisautot / Vs: Aloittelija kaipaa neuvoja...
« : 12.09.08 - klo: 08.50 »
Tää ei nyt ole ihan oikea vastaus mutta tuli vain mieleen että mun vanhassa oikeassa autossa oli tuollaista vikaa, ja syy oli imusarjan ilmavuoto.

Vetonarun korjaamisesta oli cenracinging sivuilla joku korjausvinkki kuvineen, eikö nuo liene aika samanlaisia?

17
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 12.09.08 - klo: 08.31 »
RTR paketissa ei tullut tulpan tulppaa mukana, onko se ihan tapana?

Kävin läpi mukana tulleet käyttöohjeet eikä sanaakaan moottorin säädöistä. Joku peukalosääntö olisi paikallaan ettei kuumenna konetta heti pilalle. Googlella en ainakaan vielä osunut ohjeisiin, paitsi mutu-ohjeisiin jostain UK:sta.

Joku varmaan osaisi lausua sopivat psalmit aiheeseen?

Myös vinkit sopivasta polttoaineseoksesta kelpaisi kun ei ole kisailusta kyse ja kone saisi kestää pitempäänkin. Kiitokset.

18
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 11.09.08 - klo: 16.12 »
Hei,

Sanoit tuossa aikasemmassa viestissä että diffit pitää kuitenkin purkaa. Mulle tulee tänään Hyper ST ja olen siis ekaa polttista rikkomassa.

Tarkotitko että pitää itse laitella diffeihin öljyt, ne ei ole valmiina RTR:ssä vai kerrotaanko nuo ja kaikki vastaavat käyttöohjeessa?

Onneksi on kattava kauppa muutaman sadan metrin päässä ja auki launatainakin klo 22 saakka niin ehtii viikonloppuna jo päästellä savuja.



19
Polttisautot / Peruskysymyksiä
« : 09.09.08 - klo: 11.10 »
Just tilasin Hobao Hyper ST RTR:n ja siis ensimmäisen polttisauton.

Olen koittanut löytää jonkin kattavan ohjeen aiheeseen liittyen, eli jossa kerrottaisi kuinka vältän moottorin tuhoutumisen omaa taitamattomuuttani, aihe josta täälläkin kirjoitellaan muttei kerrota miten.

Siis joku sen tyylinen kuin cenracing sivulla oleva ohje. Saa sisältää kaikenlaista käytännöllistä hehkusta onko niitä eri autoon erilaiset vai jokin yleinen, moottorin lämmittämisestä tukankuivaajalla, moottorin lämpötilasta sen seuraamisesta, polttoaineesta, tulpista, voitelusta, after run öljystä kuinka se laitetaan ja mihin, moottorin ja auton säädöistä noin yleensä, akkuhuollosta (ladataanko akut autossa ollessaan) ynnä muuta yleistä kuten "muista liimata metal-metal ruuvit araldiitilla" (miten ne saa sitten auki?) ja jos ei liimaa niin kuinka usein ruuvit on tarkistettava.

Paketissa on rattiradio, mitenkän nykyään kumpi on yleisempää tikku vai ratti noissa autohommissa? kumpaa suosittelet, joku tietty hyvä ja edullinen vakion tilalle, miksi?

Aikanaan oli eri kiteitä radioissa, miten homma toimii nykyään?

Linkit, vinkit ja muu olisi tervetullutta.

20
"Although not an option on nitro cars, the principle of warming an engine before starting it is good for RC cars, too"

Hei. Kerrotko mita eroa on nitro cars ja RC cars ?

Ylipaataan, onko polttis-autoissa paljonkin erilaisia polttoaineita?

Tarkoitan lahinna suurempia eroja kuten voiko esim 3 kuutioista ajaa tavalisella 2-t bensalla tai sen jollakin seoksella? jos ei niin miksei? Olen aivan uusi tassa asiassa ja tuollainen perustieto kiinnostaa.

Sivuja: [1]