Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LaNi5

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12
1
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 30.09.12 - klo: 21.42 »
Tietääkö kukaan mitkä on ton Turnigy accucell kuutosen nimh ja nicd defaultit delta peakit? Entä mitä delta peak arvoja suositellaan yleensä nimh ja nicd akkuja ladattaessa? Onko 8 mv/cell ok uusille nimheille? (kyseessä aa-kokoiset akut)
NiMH ohjelman Default -dV on 7mV/kenno. Tämä on vähän paljon eli akkupaketteja kuumentaa kovasti. Itse olen käyttänyt minimiä, muistaakseni 5mV ja on kyllä riittävä minun akuille. Jos aijot ladata yksittäisen AA kennon niin kannattaa laittaa max. kapasiteettikatkaisu kennon kapasiteetin mukaiseksi, kun ainakin omani latasi paljon yli nimellisen kapasiteetin(kenno oli todella kuuma) eli lopetussignaali jäi laturilta huomaamatta. Tämä voi johtua johdoista, paristopitimestä tms. Kun näille oli muitakin latureita en jaksanut kokeilla mahd. lyhyitä paksuja johtoja ja parempaa paristopidintä.

2
se mikä on lähimpänä :grin: ei tykkää yhtään postimaksuista!!
Et ole taitanut tilata Sabesta pikkuosia kirjelähetyksenä. Postit on kyllä ihan todelliset ja pienet, eikä esim. 10e/lähetys, kuten osassa paikkoja on lähetyksen koosta riippumatta.
Kokemuksia siis:
sabe
racing factory

Molemmat hyviä.

3
Auto on aika lähellä noita Niccoja ja Tycoja eli käytännässä lelu, johon ei saa mitään varaosia, kun jotain hajoaa. Jos lapset on RC autoista innoissaan (yleensä ovat) niin kannattaisi hankkia joku oikea RC auto, esim Traxxasin valmistama, kun näihin saa osia suomestakin monista paikoista. Tuo Maisto on ihan sopiva isän auto eli ei tarvitse vain katsoa, kun lapsi ajaa autolla, mutta vähänkin aktiivisemmassa käytössä tuottaa vain pettymyksiä. Kannattaa ostaa mielumminkin pienempi auto (kokoluokka 1:16 tai 1:18), kuin halpa iso 1:10 auto, kun halvalla ei hyvää saa (kokeiltu on).

4
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 26.08.12 - klo: 21.17 »


Kennoissa jännite eroa 0.4 volttia ! Eikä tasaannu millään... 3krt ladattu nyt ! toinen 4.3 ja toinen 3.9 2 tunnin latauksen jälkee! Laturina siis Swallow ja lbc tasuri...

Jos tasuri ja laturi eivät juttele mitenkään keskenään pyrkii laturi vain 8.4V jännitteeseen. Monesti tasurin max. virta on jotain 0.5A ja jos latausvirta on tätä suurempi on em. jännitteet hyvin mahdollisia, kun balanseri ei ehdi "purkamaan" täydempää kennoa samaan tahtiin, kuin laturi lataa. Erillisellä balanserilla homma toimii varmiten siten, kun latausvirta on sama tai pienempi, kuin balanserin max. virta ladattaessa hyvin epätasapainoista pakettia. Tämä on tietenkin hidasta, mutta pitäisi välttää nuo yli 4.2V ylijännitteet.

5
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 24.08.12 - klo: 18.47 »
Kiitos nimimerkille nuudelix hyvistä kaupoista :smiley:

6
Sähköautot / Vs: HSP 1:10 Tribeshead
« : 22.08.12 - klo: 23.03 »
Renkaat ilmassa moottori ottaa 5-10% siitä virrasta, kun oikeassa kiihdytyksessä. Jännitteen olisi hyvä pysyä 7V:n yläpuolella täydellä akulla. Jos on alle 6V ei auto kyllä kulje mihinkään. Tarkista, että auto rullaa vapaasti, kun ajat sillä, ettei voimansiirto ole jumissa.

Kun lataat ns. tyhjän akun kauanko siihen menee aikaa ja millä virralla?

7
Sähköautot / Vs: HSP 1:10 Tribeshead
« : 22.08.12 - klo: 21.26 »
Pýstytkö mittaamaan akun jännitettä silloin, kun auto on ilmassa ja kaasu on täysillä?

8
Sähköautot / Vs: HSP 1:10 Tribeshead
« : 22.08.12 - klo: 20.52 »
Alkuperäiselle säätimelle luvataan 7 kennoisen NiMH:n kesto. LiPot ovat kyllä hyvät, mutta sääitmessä ei ole mitään alijännitesuojaa eli jokin ulkoinen piippari tms. pitäisi olla akun kaverina. Näille ei se NiMH laturi käy eli tarvitset myös laturin.
NiMH akkuja tuli joskus tuolta ostettua (olivat silloinkin mustakuorisia ja toimivat vieläkin, ikää useampi vuosi, käyttä satunnaista):
http://www.rcm.fi/akut-ja-tarvikkeet/nimh-akut.html
mutta ovat vaan aika kalliita eli kiinan LiPot ja kiinan laturi tulee melkein halvemmaksi, kuin pari NiMH akkua.

9
Sähköautot / Vs: HSP 1:10 Tribeshead
« : 22.08.12 - klo: 20.33 »
Moro. Ostin ensimmäisen sähköauton (polttiksia on muutama). Tuollainen halpa käytetty auto et alkuun pääsee. Latailin tuossa akkua ja kokeilin niin ei kauaakaan ajella pystynyt kun ei jaksanut maassa auto mennä eteenpäin. Kun auton nosti ilmaan niin kiersi iloisesti. Mietin vain että onkohan akut ihan p*skana vai jotain muuta vikaa?  Siinä oli siis mukana vakio akku 1800mah ja 4350mah. Kauanko noita pitäis ladata? siin laturis oli lataus vaihtoehtoina 2a , 3,5a tai 5a.

Aivan noviisi oon näis sähköautois. :D
Auton mukana tulee 1800mAh NiCd akku ja sillä pystyy ajamaan käytännössä vain silloin, kun akku on vielä lämmin latauksen jäljiltä. Jäähtyneenä ei oikein jaksa autoa liikuttaa. Tuo 4350mAh on ns. tehoakku, jota myytiin auton lisukkeeksi muutama vuosi sitten. Silläkin on sen serran ikää, että pätee sama, kuin 1800mAh akulle eli kuumana toimii jotenkin. 1800mAh lataus 2A virralla ja 4350mAh 3.5A virralla. Sinulla on ilmeisesti sellainen verkkovirtakäyttöinen 4-8 kennon yleislaturi (virroista päätellen) ja sen -dV arvo on sen verran suuri, että akut kyllä kuumenee lopussa.

Jos haluat autolla ajella enemmän niin varmaan pitää mennä akkukauppaan.

Onko autossa vielä alkuperäiset sähköt paikalla? Kotona on vastaava (HSP Brontosaurus, sisuskalut saman näköiset) niin siinä on ainoastaan vastari alkuperäinen, kaikki muut uusittu. Mekaniikka on kestänyt, mutta auto on edelleen harjallisilla sähköillä (vauhti on nykyiselle kuskille sopiva näilläkin ja paikat kestää).

Edit: Onko moottori tuhottoman kuuma ns. ajon jälkeen? Jos näin on voi moottorikin olla lopussa/osittain oikosulussa.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Laturi 5A->3A
« : 05.08.12 - klo: 10.52 »
Millään ulkoisella lisäjutulla (vastuksilla yms.) ei pysty tekemään ilman, että -dV tunnistus kärsii. Laturin sisällä saattaa olla kohta, mistä voi säätää, mutta silloin pitää ihan oikeasti tietää mitä tekee ja myös pystyä mittaamaan säädön vaikutus lataukseen. En lähtisi itse säätämään jos elektroniikka ei olisi itselle todella tuttua vain netin kautta saatujen ohjeiden avulla.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.11.11 - klo: 14.21 »
Yleensä nämä 5A laturit tarvitsevat syöttöjännitettä 11-17V tai 11-18V eli 18.5V on vähän paljon.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 29.10.11 - klo: 00.18 »
Onko jokin erityinen syy, miksi haluat ladata akut sarjassa? helpompaa olisi, jos kytkisit ne pysyvästi rinnan ja lataisit normaalina 4s pakettina. Tietenkin myös balanseripiuhat pitäisi olla jatkuvasti rinnan kytkettyinä. Akkukohtaisena latausvirtana käyttäisin puolet maksimista, kun virta voi jakaantua epätasaisesti eli vaikka kaikki menisi vain toiseen niin silti oltaisiin sallituissa rajoissa.

13
Kannattaa katsoa tämä sivu:
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html
Lainaus
Ominaispaino     Lepojännite   Varaustila
1,28                   12,72 V          n. 100%
1,25                   12,54 v           n. 85%
1,22                   12,36 V          n. 70%
1,18                   12,12 V          n. 50%
1,16                   12,00 V          n. 40%
1,13                   11,82 V          n. 25%
1,10                   11,64 V          n. 10%
1,00                   11,04 V          n. 0%
Lyijyakku ei tykkää olla tyhjänä eli lepojännitteen olisi hyvä olla vähintään 12.0V, muuten sen elinikä lyhenee. Samoin hyvin tyhjä lyijyakku jäätyy helposti jos säilyttää sitä pakkasessa.

14
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 20.06.11 - klo: 22.49 »
Kiinan laturien hyötysuhde ei ole korkein mahdollinen, eli voi olla välillä 70-80%. Tuollainen perus 12V (tai 13.8V) 10A pitäisi riittää hyvin kyseiselle laturille.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 20.03.11 - klo: 22.21 »
Toimitukset ovat DX:llä kestäneet 2-10 vko. Tuo 10 vko tuli tänäkin vuonna jo kerran täyteen 4-7pv  kuluttua lähetys tilauksesta tavaralla :evil:. Nyt taitaa olla uusi vuosi jo ohi eli parempaan suuntaan taitaa mennä :smiley:.

16
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 08.03.11 - klo: 22.07 »
Aika hyvin nastat pysyy uusissa renkaissa kiinni:
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Uusi+j%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4+ajon+nopeusenn%C3%A4tys+syntyi+Oulun+edustalla/1135264376681
Lainaus
Jäällä ajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen ajoi Audilla 331,610 kilometrin tuntinopeutta Oulun edustalla Pohjanlahdella.

Ennätys tehtiin merenjäälle auratulla 14 kilometrin pituisella radalla 6. maaliskuuta. Audi oli varustettu Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla.

Muistaakseni ennen näitä nopeusennätyksiä ajettiin kitkoilla, kun pelättiin irtoavien nastojen aiheuttamaa tuhoa autolle.

17
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Dealextreme
« : 08.03.11 - klo: 08.16 »
Monta pikkupakettia tilattu ja aina on tullut alle 3kk toimitusajan. Kovin  kiireisen kauppa tämä ei ole. Nytkin 4.1.2011 tilatusta paketista osa on vieläkin tulematta, mutta on jo annettu HK:n postille kuljetettavaksi :roll:

18
Onko minun koneen värit pahasti pielessä, vai onko ulkonäkö ihan tarkoituksella tämän näköinen?

19
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 22.01.11 - klo: 23.46 »
Miten laturi ylilataa? Nouseeko kennojen jännite yli 4.2V/kenno? Jos näin käy niin kyseessä ehdottomasti vaarallinen laturi. Tai jääkö kennojen jännite 4.2V ja virta pienenee tässä jännitteessä pienenemistään, eikä laturi ilmoita ikinä, että lataus valmis. Tämä ei ole niin paha, kuin ylijännite, mutta ei kovin vakuttavaa tämäkään.

20
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 14.01.11 - klo: 22.56 »
pitääkö uus moottori ajaa sisään?
Kannattaa lukea, jos harjallisia moottoreita käyttää ja oikeastaan joka tapauksessa :wink::
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html

Lainaus
Sisäänajo

Jos kollektori on huollon aikana sorvattu tai hiilet on vaihdettu, niin moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Tämän suorittamiseen on melkoisen monta hyväksi havaittua tapaa. Pääsääntönä on kuitenkin käyttää moottoria jonkun aikaa alhaisella jännitteellä ilman kuormaa. Jotkut suosivat myös vaiheittaista sisäänajoa, jossa jännitettä nostetaan pikkuhiljaa. Eli sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Näin akkuakin on purettu tasaisesti, joten sekään ei kärsi sisäänajosta. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten.


Harjaton moottori ei kaipaa sisäänajoa.

21
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.01.11 - klo: 23.10 »
Just avasin yhden kiina hardcase lipon, kun ei ruvennut latautumaan.
Noissa kun on kennot sarjaan kytketty "piiri"levyn avulla niin onpas palanut se vaan poikki, joten muutaman sentin johdon pätkän vaan juottaa väliin ja taas mennään ainakin vähän aikaa.

On muuten toinen kerta kun tätä akkua juottelen. Ekana oli tasauspiuha irti.

On se kumma kun eivät osaa juottaa  :sad:
Eii se niin ihmeellistä ole, että halvassa akussa voi olla valmistusvikoja. Ihmeellisempää on se, että 2-4 kertaa kalliimmassa ns. "merkkiakussa" voi olla samoja vikoja :shocked:

22
Vapaa keskustelu / Vs: 1:1 Auton renkaat
« : 09.01.11 - klo: 20.44 »
Työkaluni kulkeee Turun motarin alamäessä vapaasti rullaten max 100 km/h tyhjänä-
Huiput on tullut kun kopissa on ollut 9t (maxkuorma) tavaraa silloin tais tulla navin muistiin 123km/h.
Eli suuremalla massalla rullaa pidemmälle/kovempaa. No pidemmälle ehkä siksi että nopeus käy kerkeamalla.
(juu en ole lukenut fysiikkaa mutta jotain tällästähän ne silloin oppikoulussa aikanaan opetti).

Alamäessä maan vetovoima vetää autoa sinne montun pohjalle. Tätä hidastaa renkaiden yms. pyörimisvastukset ja ilmanvastus. Yli 100km/h nopeuksissa ilmanvastus on jo hyvin ratkaiseva ja tähän ei kyydissä oleva kuorma vaikuta mitenkään. Massa lisää muita ajovastuksia, mutta myös maapallon vetovoiman antama voima on suurempi, ainakin jos ei ole auringonpimennys :roll:. eli alamäkeä mennään kovempaa kuorma kyydissä rullaten.


Aikanaan TM testasi autojen (henkilöautojen) pysähtymismatkoja tyhjänä ja max. kuormalla. Tyhjänä pysähtyi nopeammin ja tämä kertoo siitä, että auton alustan mitoitus on optimoitu kevyelle autolle, ei täydelle kuormalle.

23
Sähköautot / Vs: HL Mad truck
« : 07.01.11 - klo: 00.15 »
Lataa 2A virralla, jos ei ole kiire. 3.5A latausvirta lämmittää akkua jo aika paljon. Kun on kova kiire niin 5A on myös mahdollinen, mutta jos lataat tällä akun täyteen asti niin akku on kyllä todella kuuma (tällä laturityypillä, ei erillistä ohjelmaa NiMH/NiCd akuille). Parhaiten NiMH akut antavat virtaa/tehoa ulos lämpimänä eli lataus juuri ennen ajoa antaa vähän lisäpotkua.

24
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.01.11 - klo: 22.42 »
Nämä eneloopit ovat ainakin aitoja:
http://eu.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa-batteries/4-aa-eneloop-batterijen-hr-3utga.html


Kauas tuolta kestää akut postitella suomeen? 20. Joulukuuta pitäisi olla lähetetty jo sivun mukaan (?), mutta vielä ei ole tullut mitään  :angry: Ja Paypalilla maksettiin joten rahat he saivat heti.

Order - Complete, About Your Order

Dec 20, 2010 10:41:15 AM
    Invoice #700002248 created
Dec 19, 2010 6:37:39 PM
    Received IPN verification


Yleensä postipaketti kestää tulla noin 10 päivää, mutta nyt tuntuu olevan jotain viivettä. Itselläkin on edelleen matkalla ennen joulua lähtenyt paketti :angry:

25
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.12.10 - klo: 22.49 »
Nyt on sitten lipottimia täälläkin. Ostin foorumilta 2 kpl uusia Turnigyn 2s 5200mah akkuja ja nyt kun toista aloitin lataamaan (imax B8 balansoiva) niin toinen kenno jää 4,2 volttiin, mutta toinen pysyttelee 4,3 voltissa. Äkkiä metrin syvä kuoppa jäiseen maahan ja akku sinne? Ei tuo ainakaan toistaiseksi osoita mitään merkkejä (lämpö tms.) että lähtisi taivaaseen.
Joku mättää yhdistelmässä, kunnossa olevan balansoivan laturin ei pitäisi ladata balansointiohjelmalla yhtään kennoa yli 4.2V:n, jos kaikki kytkennät ovat oikein tehtyjä. Kokonaisjännite olisi noilla arvoilla 8.5V. Oletko mitannut jännitteet erillisellä mittarilla, vai ovatko ne laturin näytön arvoja?

Kuoppaa varten pitää olla aika järeät vehkeet näillä pakkasilla, miten olisi kuitenkin LiPo pussi säilytyspaikaksi :wink:.

26
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.12.10 - klo: 00.08 »
Tulipa tällainen asia mieleen kun luin uuden akun "turvaselostetta". Kyseessä 5000mAh 2s akku jolle annetaan "älä ikinä lataa alle 3A äläkä yli 7A".
Mikä akku kyseessä?
Tuntuu aika erikoiselta tuo minimivirtavaatimus, kun akkuja ladataan myös niillä pikkulaatikoilla, joista tulee ulos 1.2A 2s tai 3s akkuun, latausaika vaan on hitaampi.
Epäilisin, että tuo minimi on jäänyt copy-paste touhun jäljiltä NiMH akun ohjeita kopioidessa ja niistä muokattaessa.

27
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 18.12.10 - klo: 22.20 »
Minulla on laturin poweria syöttämässä Olkiluodon ydinvoimala :shocked:. Poveri kuitenkin kestää tämän, kun jännite on se mikä kuuluukin olla. Ainoa mikä voi polttaa laitteita on ylijännite (no alijännitekin on huono), virralla ja teholla ei ole mitään merkitystä, kunhan ne ovat suuremmat, kuin laite ottaa/tarvitsee.

30
Team Losi / Vs: LOSI trukki 1:36
« : 14.12.10 - klo: 13.35 »
Laitoin sähköt takaisin autoon ja vaihdoin kiteen toiseen ohjaimeen. Auto toimi hyvin. Laitoin kiteen takaisin Losin ohjaimeen ja toimi taas tälläkin :smiley:. Ilmeisesti jossain liitoksessa oli huono kontakti tms. :undecided:

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 12