Kun kerran mutu sallitaan niin mielestäni, jos akut on erilaiset rinnankytkennässä niin pitää myös balanseripiuhat kytkeä rinnan(yhteen). Lisäksi, jotta oltaisiin taatusti varman puolella pitäisi latausvirran olla max. 1C pienemmän akun mukaan eli kokonaislatauaika olisi yli 2h. Kuten Penguin sanoi oikeasti kannattaa kytkeä vain samanlaisia ja saman ikäisiä rinnan edellyttäen, että akkujen jännitteet on samat kytkentähetkellä.
Tässä onkin yksi ongelma, nimittäin se, että MuTu
tm näemmä sallitaan. Tuo balanseripiuhojen kytkeminen yhteen olisi erittäin hyvä ajatus. Tuosta latauksesta taas, ei sitä latausvirtaakaan tarvitse laskea pienemmän mukaan, vaan kokonaiskapasiteetin mukaan. Se isompi akku kun ottaa siitä virrasta suurimman osan, taas kerran.
Suositeltavaa olisi toki pitää aika samanlaiset akut rinnan, mutta kirjoitukseni pointti oli, ettei ole ollenkaan fataalia kytkeä esim. 4000 ja 5300 akut rinnakkain, niinkun varmasti moni luulee.
Muok: tuota yhden kennon ylilatautumista sarjassa en näe juuri mahdollisena, koska se edellyttäisi toisen kennon jännitteen hiipumista melko merkittävästi, ja tässä vaiheessa akkua on purettu jo niin paljon, etten näe mainittavaa mahdollisuutta. Toki jos sarjassa olevista kennoista joku on rikki(käytännössä oikosulussa), niin ehkä kenties. Sillonkin olisin melkeinpä enempi huolissani siitä tyhjästä, jos sen jännitettä ajetaan negatiiviseksi niin ymmärtääkseni LiPo ei oikein arvosta sitä
.