Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jristila

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 15.09.09 - klo: 00.10 »
Moro,

Palasin hyvän harrastuksen pariin noin 25 vuoden tauon jälkeen kun ostin vuosi sitten kesällä pojalle Stampeden (harjallinen) ja ittelleni E-Revon (harjallinen). Autojen valinnassa vaikutti netistä, mm. täältä saatu vaikutelma niiden kestävyydestä, varaosien saatavuudesta ja soveltuvuudesta pihalla ajeluun (sora, hiekka, asfaltti, nurmikko, metsä, ...)

E-Revossa oli jonkun verran kesyttämistä kun oli vähän taidot ruosteessa, ja eipä se 70-luvun Tamiyan Hilux ihmeitä näihin verrattuna ollut kulkenut. Traxxasin vehkeet kestävät mielestäni hyvin, mutta jostakin syystä sitä pitää vaan ajaa niin lujaa ettei taidot aina riitä ja monenlaista pientä on E-Revosta hajonnut. E-Revossa tulee mukana räjäytyskuvat ja osien tilaaminen sujuu mukavasti Sabelta Turuust. Räjäytyskuvat voit katsoa peedeeäffinä traxxasin sivuilta ja varaosat löytyvät Sabelta varaosanumerolla jos haluat vilkaista varaosahintoja. Eniten on mennyt niitä muutaman euron etutukivarsia, tosin niitä voi oikoa lekallakin. Jouset vaihdoin pykälän jäykempiin ettei vehe aina pohjaa alas tullessaan (takajouset eteen, taakse "tan"). Akut ja laturit tilasin alkujaan TowerHobbiesilta kun halvemmalla sain (Duratrax 4600 ja SuperBrain 977). Akkuja on mennyt Revon kanssa, mutta ei enää kun olen oppinut perusteet http://www.ristila.com/wordpress/?p=70. Moottorit vaihdoin kerran. Latureissa über-aivon tuplalataus painoi paljon kun oli 6 akkua ladattavana ASAP ja kolmekin kertaa päivässä (latureita on mulla kaksi).

NiMH-akkuihin päädyin kun LiPo-akut vähän hirvittivät sekä hinnan että mahdollisten ongelmien vuoksi. Mutta kuumaksi se NiMH-akkukin tulee ku hajoaa http://www.ristila.com/wordpress/?p=92
.
Poika ei ole saanut Spedestä rikki ku yhden pinjonin, erään pyörän ripustuksen osan ja moottorin.

Ajelu on ollut sellaista pihasudittelua, ratoja on rakennettu asfaltille, hiekalle, nurtsille ja vähän joka paikkaan.

Nyt poika ajaa nyt Spedellä ja E-Revolla, täksi kesäksi itelle piti saada polttisrevo. Mietin vähän harjatontakin, mutta valitsin sitten polttiksen kun ei ole tuo melu niin kova ongelma täällä maalla.

Spede ja muutkin pienet kevyet takavetoiset eivät oikein toimi talvella. Pitäis olla ihan ihme renkaat, joista kyllä täällä on eri threadeissa ohjeita. Radion laitoin minigrippiin ja tein jukurttipurkista noparille suojantapaisen ettei ihan lumeen hautaudu ja talven yli mentiin komiasti. Etupyörät kun eivät vedä niin ei tule lunta kohtuuttomasti auton sisälle. Autot toki sulatettiin ja kuivattiin aina pannuhuoneessa ajon jälkeen.

E-Revo kahlaa hangessa aika hyvin vaikkei pyörät oikein maahan ulottuis, mutta se on vähän tylsää. Jos on tietä tai hanki kantaa niin sitten on hauskaa, mennään ihan kesän malliin, aika lailla talven läpi tuli ajeltua. E-Revot ovat sähköosiltaan vesitiiviitä, mutta keräävät sisäänsä kilon pari lunta ku ihan puuterissa ajelee. E-Revosta nostin maavaran mukana tulleilla osilla talven ajaksi, kulki mukavammin lumessa.

Joku on valitellut että pakkasella muoviosia menee, mutta oma kokemukseni kertoo toista. Voi toki olla jäisempiä penkat jossain sivistyksen parissa kuin täällä sivummalla. Puut ja tolpat ovat toki kovia kesät talvet.

Ja kannattaa tosiaan suhtautua harrastukseen siten, että RTR-vehje toimitetaan ajovalmiina mutta sitä pitää purkaa kun siihen vaihtaa niitä itse netistä tilaamiaan varaosia. Autojen mukana tuli ihan kivasti työkaluja, lähinnä pieniä lenkkiavaimia on tullut käytettyä "oikeasta" työkalupakista.

Autojen nopeuksia voi kattella Traxxasin sivuilta, itse olen mitannut mukaan teipatulla GPS:llä E-Revolle 44 km/h ja polttisrevolle eilen 62.5 km/h kun Ideapark oli lopultakin sunnuntain kiinni ja parkkipaikka vapaa harrastustoimintaan. Ei ihan yhtä hyvin ku valmistajalla, mut lähellä. Harjaton E-Revo kulkee vissiin kutakuinkin saman ku polttisveljensä.

Sivuja: [1]