Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Landor

Sivuja: [1] 2 3
1
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 01.11.12 - klo: 23.41 »

En tiedä löytyykö lähempää mutta hobbykingiltä ainakin.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18869__XT60_JST_Male_In_line_Power_Adapter.html

löytyy myös deans versio..


Mutta olen kyllä HMS77:n kanssa samoilla linjoilla, kolvi vain käteen ja becin piuhat noparin akkupiuhoihin kiinni  :wink:

Kiitokset! Tuo kelpaa minulle mainiosti. Deans version tilailin.

... ja en suosittele minäkään muille tämmöstä laiskuutta  :tongue:

Auto olisi tuossa vajaan puolen metrin päässä takana. Työkalut takavasemmalla samalla etäisyydellä ja kolvi myös puolenmetrin päässä etuoikealla. ...mutta jotenkin ne nyt vaan eivät oikein kohtaa.

2
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 07.10.12 - klo: 17.10 »
Pojat kävivät vähän ajelulla, kun keli salli vielä huristelun luu ulkona ilman paitaa.

Pikkumodaukset entiseen nähden:
- Ilmaiskareista olen ottanut "vaimentavat" O-renkaat pois ja myöhemmin sitten myös jouset
- Akkuina oli tänään pari 2s 2200 mAh turnigy nanoa jalkatiloihin rinnan kytkettynä
- Tämmöset iskareiden ja alalinkkien kiinnityspalat laittelin, mallia ebay - cappu engineering
 




http://www.youtube.com/watch?v=YVjXANLtpJw#ws

BEC:iin liittyen... hävettää oikeastaan kysyäkin, mutta kysyn kuitenkin... Onkohan olemassa jotain näppärää ryöstöliitintä, jolla voisi napata sähköt BEC:lle?  BEC ei niin älyttämästi virtaa syö. No ei kyllä tuo minun moottorikaan. Tänäänkin mieheltä loppui mielenkiinto 50 min ajelun jälkeen, ilman yhtään akunvaihtoa.

3
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 02.10.12 - klo: 23.54 »
...mutta 3s:n fun factoria olisi kiva päästä testaamaan. Kokeeksi pistin yhden Gens Ace 2200mAh 11.1V 55C akun tilaukseen.
http://fi.eurorc.com/product/1361/gens-ace-2200mah-111v-55c-3s1p-lipo-battery-pack

Akku tulikin säpäkästi ja Gen Acesta virtaa piisasi. Lämpöjä mittailin ajon jälkeen 42 °C, mutta mitään pullistumia ei tullut. Moottorista en saanut mitattua tuonkaan vertaa lämpöjä, varmaan oli aika samoissa. Mitään cutoffia ei ajossa pukannut. Ajelua riitti akussa n. 5,5 min ajaksi.

Ensituntuma siis, että setti
- Leopard 2445 3400kv
- x432 metal
- Turnigy Marine 60A
- Gens Ace 2200mAh 11.1V 55C
pelittää Small boltissa mukavasti.

Huippuvauhtia jäi loggeriin 67 km/h
http://www.youtube.com/watch?v=ZDbmeEYHXw8&hd=1#ws
Ja kruisailua lisää...
youtube.com/watch?v=g74dtrZagGk

4
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 29.09.12 - klo: 19.44 »
Uudessa testisetissä laittelin pari tämmöstä sarjaan...
Turnigy nano-tech 2200mah 2S 35~70C Lipo Pack
Mitään cutoffia ei pukannut. Vauhtia oli sen verran, että jokaisessa maksimivauhtivedossa paatti pyörähti ympäri. GPS loggeriin jäänyt maksimivauhti oli 72 km/h. Poweria varmaan olisi enempäänkin, mutta kun ei pysy pystyssä. Pintakaasuajelussa näki miten paatti alkoi kammeta rajusti kallelleen (torque twist) jo hieman alle 60 km/h nopeuksissa. Ajelin tuolla 4s pakalla n. 3,5 min ja moottori oli kyllä melkos kuuma tuon jälkeen.

Tuo 4s taitaa olla hieman liikaa tälle setupille. Harmi ettei minun 3s akuista piisannut puhtia. Jo 2s:llä meno on ihan kelvollista, mutta 3s:n fun factoria olisi kiva päästä testaamaan. Kokeeksi pistin yhden Gens Ace 2200mAh 11.1V 55C akun tilaukseen.
http://fi.eurorc.com/product/1361/gens-ace-2200mah-111v-55c-3s1p-lipo-battery-pack

5
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 29.09.12 - klo: 11.11 »
Eilen kaivelin Small bolttia naftaliinista ja tänään testailin setuppia

Leopard 2445 3400kv
http://www.leopardhobby.com/product/product_veiws.asp?id=1358&functionID=01020803
x432
Turnigy Marine 60A
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7360__Turnigy_Marine_60A_Brushless_Boat_ESC.html


2s, 3s ja 4s akulla...

Turnigy nano-tech 2200mah 2S 35~70C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11943
Vauhti: 46 km/h
Moottorin lämpötila: viileä
 

Turnigy nano-tech 2250mah 3S 65~130C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19123
Vauhti: Yksi 40 km/h piikki ja seuraavaksi vauhdikkain veto 34 km/h
Moottorin lämpötila: aika lämmin/kuuma


Turnigy nano-tech 1300mAh 4S 45~90C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=18208
Vauhti: 44 km/h
Moottorin lämpötila: aika lämmin/kuuma

Eli ainoastaan tuolla 2s akulla paatti kulki kunnolla. Muilla puski lipocutoffia heti ekassa vedossa. Tuolla 4s akulla sen ymmärtää, mutta 3s akussa pitäisi paperilla puhtia riittää. Voisikohan tämä 3s kulkemattomuus olla moottorin väännön puutetta?

6
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 17.09.12 - klo: 23.22 »
Edit... X447 potkurilla jäi mittariin 104,5 km/h. Erityisesti moottori kävi tosi kuumana. Säädöt eivät ehkä ole ihan optimaaliset, pientä pomppimista oli havaittavissa. Potkurikaan ei ihan huipputerässä ole.

Körryyttely myös hämyisen tallenteen muodossa.

Genesis

7
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 14.09.12 - klo: 22.38 »
Genesis + Seaking 180A + Leopard 4082 2000 kV

Tänään pikainen kokeilu 6s:llä  ja x443 potkurilla tuotti vauhtia hieman yli 60 mph, mutta 100 km/h ei ylittynyt. Kyydissä oli kaksi GPS laitetta, joista näytöllinen malli näytti 99.6 ja loggeri, jota ennenkin olen käyttänyt, tallensi max nopeudeksi 97.

Yksi x447 potkuri löytyy, toivottavasti sillä vielä pääsee testaamaan viikonlopun aikana.

Edit... X447 potkurilla jäi mittariin 104,5 km/h. Erityisesti moottori kävi tosi kuumana. Säädöt eivät ehkä ole ihan optimaaliset, pientä pomppimista oli havaittavissa. Potkurikaan ei ihan huipputerässä ole.

8
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 10.09.12 - klo: 00.42 »
Ja tuo syntyi Leopard 4082 1500 kv + 8s yhdistelmän kanssa? Hienoo kyytiä!

9
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 09.09.12 - klo: 21.47 »
Genesis + Seaking 180A + Leopard 4082 2000 kV

Moottori tuli ja asentelin sen paikalleen. En sitten malttanut ootella kunnollisia testiolosuhteita, vähän piti käydä testaamassa.

Akuiksi laitoin kaksi nanotech 2s 65c 5000 mah sarjaan (=4s) ja potkuriksi meni x440. Tuolla setillä vauhtia kertyi 63 km/h, n. minuutin ajelin. Moottori oli ehkä hieman lämpimämpi kuin esc.

Enempiä miettimättä tuuppasin potkuriksi x646:n ja vauhtia tuli 75 km/h. Tämäkin oli n. minuutin setti, jossa oli kaksi maksimivetoa. Lämmöissä ei näppituntumalla ollut mitään ihmeenpää muutosta.

Noparin normiasetuksiin verrattuna olin tehnyt pari muutosta:
- lipo cut off tiputettu 3.0 V (normi 3.2V) ettei akun kyykkääminen niin helposti pysäytä menoa
- ennakon tiputin 7.5° arvoon, kuulemma D käämitys tykkää pienemmästä kuin Y. Omaa ymmärrystä ei tähän ole.

10
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 09.09.12 - klo: 01.28 »
Onkos kenelläkään kokemuksia näistä nopareista venekäytössä Flier 3-16s super HV Controller 380A ESC for Boat ?

http://www.aliexpress.com/store/product/Flier-3-16s-High-Voltage-380A-ESC-for-Boat/513485_587542641.html

Tuolla olitkin jo saanyt vastauksia...

http://forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?37154-Flier-350A-100V-super-high-voltage-speed-control-for-Boat

Noista Fightercat esceistä löytyy sitten ko. foorumilta lisäjuttua. Ja tällä hetkellä ei nota tehomalleja näytä Fightercatin kaupassa enää olevan.

Tuosta linkittämästäsi mallista... siinä näyttäisi olevan kahdet moottorjohdot, oliskohan tarkoitettu kahden moottorin ajamiseen.

Henkisesti tässä olen varautumassa ESC ostoksiin itsekin. Seuraavaksi täytynee alle satasen nopareista siirtyä kokeilemaan kahden-/kolmensadan euron kamppeita. Mutta jos siihen mennään niin niitä kokeiltanee vasta talven jälkeen.

Ihan heti ei raaski lähteä kokeilemaan Futuren xxl malleja...
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/prs24_e.htm


11
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 05.09.12 - klo: 23.20 »

... hardware
Genesis + Seaking 180A + Leopard 4072 2000 kV + 1.4x44/2

...  3s+3s=6s 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19153__Turnigy_nano_tech_5000mah_3S_65_130C_Lipo_Pack.html
akuilla tuntuu jotenkin just ja just virtaa riittävän (kerran tuli tuoreella akulla cutoffia, akku lämpenee jonkin verran, ehkä jopa pientä pullistumista ilmeni, pullistuma on hävinnyt) ja vauhtia syntyi 83 km/h.

... jatketaan tuosta.

Tuolla samalla konfiguraatiolla, kun laittelin potkuriksi Octura x447:n niin veto hyytyi, nopeus oli jotain hieman yli 60 km/h.

Syyvaihtoehtoja lienee
a) akuissa ei riittänyt virtaa
b) moottorista loppui vääntö

Oli niin tai näin niin noihin kahteen asiaan on nyt tilattuna muutosta
a) Nyt on mahdollisuus tehdä neljästä 3s, 5Ah, 65C akusta pari rinnakkaista 6s pakettia, joilloin virranantokyky tuplaantuu
b) Leopard 4074 2000kv 2600W on vaihtumassa pykälän isompaan Leopard 4082 2000kv 3500W moottoriin

ESC tässä taitaa taas olla aika kovilla (mainittakoon, että 180A ESC:iä on "vahvistettu" parilla 4700 µF 35V 105°C kondensaattorilla). Jos ESC kestää niin aluperäinen 4 mm flex vetosysteemi voi olla lujilla myös.

Toivottavasti vielä tänä syksynä saa kamat kasaan ja veneen vesille.  Siihen asti virtuaaliveneillään ja haaveillaan 100 km/h ylityksestä vielä jonain päivänä (/vuonna).


12
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 26.08.12 - klo: 22.53 »
...jotain hölmöilyjä on suunnitteilla. Tällä viikolla olen vaihdellut sähköjä genesikseen. Nähtäväksi jää tuleeko kokeilusta muuta kuin savuja tai sukellusvene.
Moottorina on nyt Turnigy T600 (1400kv).
Ja noparina HiModel ICE 100A 4-14S Navy ESC.
...  x440 propellilla olisi tarkoitus aloittaa...

odotellaan testin tuloksia ja ajovideota ?
...

Luultavasti menee ainakin pari viikkoa ennen kuin pääsen venettä uittamaan....
Testin tulos:
- ei sukellusvenettä eikä selkeitä savujakaan
- Pari ZIPPY Flightmax 5800mAh 4S1P 30C akkua sarjassa (8s)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9933
- 45 s ajoa, vauhtia ei ottanut, huiput 55 km/h, jotain cutoffia pukkasi päälle
- 30 s vene pysähdyksissä, lähti sen jälkeen taas liikkeelle
- 60 s ajoa, huiput 55 km/h
- vene taas seis eikä sen koommin ole esc toiminut
- jokainen ajosekunti oli siis noin euron arvoinen

Sen pituinen se.


13
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 24.08.12 - klo: 00.27 »
Argh...

Keijoille vaatteet päälle   :shocked:

Vielä tarkenee shortseissa, mutta kieltämättä kohta viilenee.

Pikaisesti vilkaisin näitä...
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=action+man+shirt+&_sacat=0&_odkw=action+man+shirt+1%3A6&_sop=15&_fcid=70&gbr=1&_osacat=0&_clu=2

mutta nuo 1:6 ukkojen vaatteet ovat liian isoja.

14
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 23.08.12 - klo: 23.37 »
Toki laatu ei varmasti yllä samalle tasolle, mutta kestää takuulla paremmin kuin alkuperäismuovi.
Kokemuksia voin laittaa sitten kun saan ekat omat aluosat tuohon, tilasin c-hubit, ohjauspalat ja ohjausakselit tuolta.
http://www.asiatees.com/

Itse ebaysta tilaamani "Cappu Engineering" kamat taitavat olla aikas samaa hintaluokkaa

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=cappu+engineering+wraith&_sacat=0&_odkw=cappu+engineering&_sop=15&_fcid=70&gbr=1&_osacat=0&_clu=2

Hommasin C Hubit ja ohjauspalat.

Jokin aika sitten hommasin iskareiksi HR:n ilmaiskarit.
http://www.ebay.co.uk/dsc/i.html?LH_TitleDesc=1&_sacat=0&_from=R40&_nkw=Wraith+Hot+Racing+Internal+Spring+Air&LH_PrefLoc=2&_odkw=Hot+Racing+Internal+Spring+Air+Alum&_osacat=0

Iskareista en oikein mitään ymmärrä, joten en lähde noista mitään kommentoimaan - paikalleen sain.

C Hubeista ja ohjauspaloista jotain. Jotenkin muistelen, että aurauskulmat ja camper olisivat olleet alkujaan aika nollassa, nyt molemmat ovat hieman negatiivisia.





Noissa ohjauspaloissa toi ulkopuolinen laakeri tulee ilmeisesti hieman ulommas kuin olisi suotavaa. Kun renkaan mutterin väänsi kireälle niin renkaan pyörimiseen tuli kitkaa. Viilailin hieman hexistä pois tavaraa niin alkoivat renkaatkin taas pyöriä. Alla olevassa kuvassa viilattu hex makaa alalinkin päällä kuvan alaosassa oikealla.


15
Nyt on numerolappu haettu HCM:lle.

16
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 11.08.12 - klo: 01.21 »
odotellaan testin tuloksia ja ajovideota ?
PS: Minulle tulossa uusi deltaforce 33" cyberstorm  :grin:

Luultavasti menee ainakin pari viikkoa ennen kuin pääsen venettä uittamaan. Videota tarttuu harvemmin, mutta tässä yksi suttuinen kuva kuitenkin.
 


Toisen vesioton laittelin joskus viime talvena. Peräsimen siirsin tuonne oikeaan reunaan pari viikkoa sitten, sitä ei ole vielä testattu.

Lystikästä deltaforcen rakentelua!

17
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 11.08.12 - klo: 00.26 »
Miksi landor et kytke 4x 3s65 c pakkoja sarjaan? Ja sitten vielä 2x6s pakat rinnakkain ? Jos tarviit virtaa 650A .

- Ei ole 650A tarvista
- Eikä minulla ole moisia akkuja ;-)
- Ja oman kokemukseni mukaan ehdottamallasi 12s konfiguraatiolla voisin odottaa n. 240 A virtaa (~10kW tehoja).

Mutta, kun kerran tuli puheeksi niin jotain hölmöilyjä on suunnitteilla. Tällä viikolla olen vaihdellut sähköjä genesikseen. Nähtäväksi jää tuleeko kokeilusta muuta kuin savuja tai sukellusvene.

Moottorina on nyt Turnigy T600 (1400kv).

Ja noparina HiModel ICE 100A 4-14S Navy ESC.

Jotta virrat pysyvät 100A tasolla niin olen ajatellut kokeilla mitä tapahtuu 10s:llä. Tähän 10s kokoonpanoon ajattelin laittaa kaikki Turnigy nano-tech 5000mah 65c akkuni sarjaan. Minulla on kaksi 3s akkua ja kaksi 2s akkua. Täytynee olla varovainen kaasun kanssa. No, moni asia voi mennä tässä kokeilussa pieleen.

Noparista vielä sen verran, että jäähdytysratkaisu ei kovin vakuuttavalta näytä. Vähän on putkea juotettu suoraan piirilevylle. Parempaa vesijäähyä tai edes siiltä en löytynyt, joten hieman kevyeksi tuo jäähy jäi. Pursotin piirilevyjen väliin ja pinnoille kuitenkin tuubillisen tälläistä, kun sattui kouraan...
http://www.dealextreme.com/p/fujik-silicone-thermal-glue-50ml-grease-like-4579
ja uusi kutistesukka sitten ympärille.

Vesillä en ole tuolla siis vielä käynyt, mutta kuivana surisee/vinkuu ihan mukavasti. Sähköissä/vetopuolella ei paljoa turvamarginaalia ole, saa nähdä miten pitkäikäinen laitos tuo on.  x440 propellilla olisi tarkoitus aloittaa. Jos vetopuoli kestää niin propellin suurentamista ja matalampaa jännitettä voisi testata.

18
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 10.08.12 - klo: 21.26 »
Morjens,

Onkos kenelläkään hyviä kokemuksia turnigyn nano-tech 3S 65C 5000 mah lipoista vene käytössä?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19153__Turnigy_nano_tech_5000mah_3S_65_130C_Lipo_Pack.html
Varmasti tiedän vain, että hardware
Genesis + Seaking 180A + Leopard 4072 2000 kV + 1.4x44/2

Tämmösillä 3s+3s=6s akuilla puskee cutoffia...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9957

... mutta mainisemillasi 3s+3s=6s 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19153__Turnigy_nano_tech_5000mah_3S_65_130C_Lipo_Pack.html
akuilla tuntuu jotenkin just ja just virtaa riittävän (kerran tuli tuoreella akulla cutoffia, akku lämpenee jonkin verran, ehkä jopa pientä pullistumista ilmeni, pullistuma on hävinnyt) ja vauhtia syntyi 83 km/h.

Sitten enempi spekulaatio-osastoa...
- Tuolla 5Ah, 65 C kennolla on siis tiukilla antaa 20C-25C virtaa?
- tuolla 4Ah, 40C kennolla ei näyttäisi 30C virtaa irtoavan vaikka kuinka rauhallisesti yrittäisi kiihdyttää.
Edelliset spekulaatiolaskelmat perustuvat siihen, että valmistaja ilmoittaa moottorin tehoksi 2600 W eli 6s:llä virtaa tarvittaisiin 117 A. Virtoja en ole mitannut.



19


Tuommoinen se on: http://www.ebay.com/itm/2-4G-Radio-Transmitter-Receiver-RC-WillPower-OFNA-HOBAO-Hyper-RTR-Rebuild-/180920747322?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2a1fb7853a

Oon yrittäny ettiä silmät puhki, mutta tällä kielitaidolla en oo vielä löytänyt. Manuaali tulis kyllä mukana jos ostais lähetin/vastari combon, mutta mistää en löydä pelkkää manuaalia ladattavaksi.

Näyttää kovin samalta kuin tämä...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F12177%5F%5FHK%5F300%5F3%5FChannel%5F2%5F4ghz%5FFHSS%5FGround%5FRadio.html

Files sivulta taitaa löytyä manuaaliakin.

20
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 05.07.12 - klo: 23.34 »
Jotenkin just eilen alkoi nyppiä renkaiden heikko kääntyminen. Tuli ainakin pari kertaa tilanne, jossa takana oli iso pudotus, tilaa ei ollut, ja matkaa ylöspäin pääsisi yrittämään, jos renkaat saisi käännettyä - mutta eivät siis kääntyneet. Servossa ei oiken riittänyt puhti paikallaan kääntymiseen. Toki tähän osasyy on renkaisiin lisäämäni painot (eturenkaat painavat minulla 325 g/kpl).

Mutta eipä hätää, tänään posteljooni saapui Hong Kongista ja kiikutti minulle uuden 1218TH servon. Testattu tuota on vasta sisätiloissa, mutta nyt tuntuisi renkaat kääntyvän. Samassa paketissa tuli tuo alumiininen servon varsi. Tuonne varren yläpäähän viilailin pientä viistettä, jotta se helpommin muljahtaisi tuonne puskurirakenteiden sisään.

Pistelin paikalleen samalla myös alumiinisen pitkän ohjauslinkin. Lyhyemmäksi linkiksi jätin alkuperäisen muovilinkin, se tuntuu kuitenkin paljon tukevammalta kuin se pidempi, joka on aika herkkä taipumaan.

Samalla vaihtui myös kuski. Kuskin paikalla istuu nyt Jon Fitch, jolloin John Cena siirtyi pelkääjän paikalle.



21
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 01.07.12 - klo: 23.26 »
Landor: onko sunkin RTR wreitti 353mm akseliväliltään?
Semmosia 351 mm... 355 mm tuloksia saan hieman mittauskohdasta riippuen eli 353 mm kuulostaa omassakin tapauksessa ihan oikealta. Auton tilailin juhannusviikolla Racingfactoryltä.

kokemukset tästä kiinnostaa minkälaisia modausta tarvii tehdä.
Täältäkin löytyy kosolti kokemuksia ja suosituksia...
http://www.rccrawler.com/forum/axial-wraith/

Ihan positiivinen yllätys tämä oli rtr pakettinakin.

22
Sähköautot / Vs: Axial Rock Racer "Wraith"
« : 30.06.12 - klo: 23.25 »
 Oma RTR Wraith näki päivän valon Juhannuksena. Jotain crawler tyyppistä menopelia oli hakusessa ja tähän siis päädyin. On se RTR vaan helppo tapaus, akut sisään ja menoksi. 

Akullisen ajoin ihan vakiona. Sen jälkeen nappasin jouset pois. Ei enää hyppinyt niin herkästi selän kautta ympäri. Tällä systeemillä tuli hurruuteltua jokunen tunti. 

Nyt on yksi akullinen takana pienin lisämuutoksin:
- kuskin penkillä istuu John Cena
- hommasin pienet rengaspainot
Löytyy ebaystä hakusanoilla “WRAITH Rock Racer Crawler Wheel Weights”
- moottorina on nyt Hobbyfactorystä t55 moottori

Rengaspainojen asennus ei mennyt ihan putkeen. Kokeeksi lämmittelin eturenkaita tunnin verran uunissa sadassa asteessa. Ensimmäinen rengas suostui lähtemään vanteen sisäreunasta ja sain painot paikalleen. Toisestakin renkaasta alkoi sisäreuna irrota paremmin, mutta ei sitten ihan kokonaan kuitenkaan. No, vähän enemmän voimaa peliin ja... rengas repeytyi. Siitä sitten hieman enemmän repimistä, painot sisään ja rengas pikaliimalla paikkaillen takaisin. Takarenkaiden osalta luovutin, ainakin toistaiseksi. Teippailin painot taka-akselille.

Moottorin vaihtokin tuntui omaan käyttöön ihan hyvältä. Pieneen tilaan sai lisää kontrollia. Vauhtia löytyy vielä enemän kuin minulta poluilla kuljettaessa.

Oliskohan niin, että noparin becistä loppuu puhti tiukassa paikassa. Moottorikin lakkaa reagoimasta kun renkaita kääntää tilanteessa, jossa ne eivät mahdu/jaksa kääntyä ja samalla rasittaa moottoria.

Uudet metalliset ohjauslinkitkin löytyy, mutta en ole niitä asentanut. Myös väkevämpi servo on tilattu. Hieman kyllä arveluttaa noita ohjauksen osia vaihdella. Pitäiskö myös hubien olla metalliset. Kun kaikki on muovista niin osat aina jostain joustavat. Oma ajelu kun kuitenkin on puhdasta hupailua niin ohjauksen tarkkus ei ole niin älyttömän tärkeää, saas nyt nähdä. 

23
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 10.06.12 - klo: 22.46 »
...
Leppoista 4S, Seaking 180A, Leopard 4072 2000 kV settiä olisi tarkoitus testata 6 s:llä. Ainaskin toivon, että parista tämmösestä 3 S:stä riittäisi puhtia sarjaan kytkettynä...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19153
Sen 100 km/h haluaisin tuolla rikkoa ennen kuin mitään mainittavaa muuttuu savuksi.
...

Mitään ei muuttunut savuksi, mutta 1.4x43,3 propellilla vauhdiksi dokumentoitui 83 km/h. Pari latausta tuli kokeiltua. Toiselle kierrokselle nostin propellia ylemmäs, mutta vauhtiin ei tullut muutosta. Mutta ensimmäisessä vedossa vaivannut oikealle vetäminnen taisi vähetä.

Nopari ja moottori olivat melko lämpimiä, mutta eivät mitenkään polttaneet kättä. Moottorin ja noparin välisissä liittimissä (6 mm  bullet) oli lämpöä ollut, kutistesukassa näkyi muovautumista. Akuissa oli pientä hyytymisen merkkiä, heti toisen latauksen jälkeen nopari heitti cutoffia ensimmäisessä vedossa. Käytin akkua irti ja meno jatkui taas, kiihdyttelin hieman rauhallisemmin ja ajo sujui hyvin.

EDIT:
Small bolttiakin uittelin 4000 kv koneella 3s:llä ja 1.4x32mm propellilla. Turhan lämpimänä tuo 2435 kone kävi, mutta ei ainakaan vielä muuten oireillut. Vauhtia se keräsi 67 km/h.

24
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 02.06.12 - klo: 22.35 »
...
Leppoista 4S, Seaking 180A, Leopard 4072 2000 kV settiä olisi tarkoitus testata 6 s:llä. Ainaskin toivon, että parista tämmösestä 3 S:stä riittäisi puhtia sarjaan kytkettynä...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19153
Sen 100 km/h haluaisin tuolla rikkoa ennen kuin mitään mainittavaa muuttuu savuksi.
...

Genesistä on parin latauksen verran uitettu ko. konfiguraatiolla. Potkurina oli 1.4x43,3 propelli (mittasin halkaisijan tönärillä, en muista minä se on myyty).  Lampi oli pieni eikä gepsiä ollut kyydissä, joten vauhdista ei ole tietoa. Mutta vauhtia kyllä piisasi. Muistaakseni 4s:llä lammessa mahtui ajelemaan ihan hyviä vetoja kaasu pohjassa. Mutta nyt 6S:llä ei ihan joka vedossa ehtinyt saada kaasua pohjaan saakka.

Maksimilla ajelua tuli siis erittäin vähän, mutta ihan hyvä merkki oli se, ettei nopari tai moottori pahasti tuntunut kuumenevan. Toki on hyvä muistaa, että vesi on vielä aikas kylmää. Akut lämpenivät aikalailla, aika koville joutuivat nuo Turnigy nano-tech 5000mah 3S 65C akutkin. Mutta luultavasti uskallan kokeilla samaa konfiguraatiota myöhemmin hieman väljemmässäkin vedessä.

Jäähdytysveden syöttö on nyt Genesiksessä tuplattu. En siis vetänyt omia syöttöjä noparille ja mootorille vaan lisäsin toisen vesioton. Vesiotot yhdistyvät Y-haaralla heti kopan sisällä. Ainakin itse koin viime kesänä (ensimmäinen veneilykesäni) ylikuumenemisen kannalta ongelmallisimmaksi sen, että jokin ruoho/levä/tms. estää tilapäisesti vedensaannin, jolloin lämpö nousee nopeasti korkeaksi. Toiveenani siis on, että toisen vedenoton tukkeutuessa toinen vielä toimisi.

25
Sähköautot / Vs: Novak Havoc Pro SC
« : 31.05.12 - klo: 22.18 »

... Moottori on nyt telekalla. Ainakin perän laakeri on sökö, toivottavasti sen vaihdolla taas alkaa toimia. Alkuperäinen laakeri taisi olla teräspalloilla ja tämä toinen oli keraamisilla kuulilla.

Takuuhuollosta vuosi sitten saapunut ESC on toiminut ilman ongelmia.

Pelkkä laakerin vaihto ei riittänyt. Keraamikuulaisen taas laittelin sisään. Ilmeisesti myös moottorin sensoripaketti oli saanut liikaa kuumaa. Sen, kun vielä vaihtoi niin ainakin nyt ilman kuormaa alkoi toimia, aikaisemmin ESC vain vilkutti errorivaloja.

Kieltämättä rasittavaa, että ESC ei suostu inahtamaan ellei perässä ole sensorillista moottoria. Ihan kelvollista sensoritonta moottoria olisi ollut heittää autoon, mutta eihän se esc muuta kuin valoja vilkutteli.

Huomasin, että ESC:n ulkoinen kondensaattori oli saanut myös siipeensä, vaihdoin pelkän komponentin. Joskaan en tiedä miten tuo kikkare ESC:n toimintaan vaikuttaa. Voiko toimia ilmankin? Haittaako, kun vaihdoin komponentin tilalle enemmän varaavan ja isommalla jännitteenkestolla olevan konkan. Ainakin nyt ilman kuormaa tuntuu toimivan.

Moottorista vielä sellainen havainto, että kun sitä pyörittää sormin niin se nytkähtelee aika epämääräisesti, kierroksen matkalla välillä lyhyempiä ja välillä pidempiä matkoja. Ei kovin terveeltä tunnu. Mutta, jos se autoa vielä liikuttaa niin se riittää jo pitkälle.


26
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 31.05.12 - klo: 21.51 »
Hei,
Nykyäänhän on saatavilla harjatonta versioa tästä autosta =) Niin kulkeeko tarpeeksi lukaa 3200kv mottorilla ja 2s lipolla?

Kuulostaa ihan järkevältä yhdistelmältä. Mukavaa kyytiä, ehkä hyvät ajoajat, auton vetokoneisto kestää.

Se on sitten eri asia jos haluaa järjettömiä vauhteja. Mutta silloin vauhti on liiankin kova, akku tyhjenee nopeasti ja vetorattaat alkavat pyöristyä parin akullisen jälkeen.

27
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 02.05.12 - klo: 00.39 »
Pitäisi noita softia testailla itsekin. Tuossa talvella sain yhden Nokia E71 luurin, joka oli matkalla romuttamolle, koska ei tunnistanut SIM korttia. Esim. GPS näytti kuitenkin toimivan.

Mutta itse asiaan... Oma Maverick on vielä hengissä. Spurrin ja pinjonin kanssa ei ole ollut ongelmia modauksen jälkeen, kerran taisin ruuveja kiristellä ja laitella lisää lukitetta.

Moottori ja ESC rintamalla on tapahtunut muutoksia. Pihasudittelussa puhtia antavat:
- LEOPARD 3660 KV4650 4 Poles ja
- Hobby King 150A High performance Brushless Car ESC
- 2s akut

Renkaina ovat Hobao Hyper 10SC:n vakiorenkaat eli jonkin verran isommat kuin Maverickin alkuperäiset.

Voimaa tuntuu systeemistä löytyvän, mitään huolestuttavaa kuumenemista ei ole havaittavissa.  Sora-alustalla vetosysteemi tuntunut kestävän ihan kohtalaisesti, etudiffiin olen osia kerran vaihtanut. Joskin taitaa käytettyjen akkujenkin määrä olla jossain 20 paikkeilla.

Viimeaikoina olen hankkinut osani focalpricestä. Tässä vaihtamani osat etudiffin suunnalla:
http://www.focalprice.com/YOE62S/HSP_02029_Differential_Main_Gear_for_110_RC_Cars_Gray.html
http://www.focalprice.com/YOC45S/HSP_02030_Drive_Gear_Gray.html
(Jostain syystä sivut toimivat paljon paremmin firefoxilla kuin ie:llä.)

Moottorista vielä sen verran, että hieman piti dremelillä muovia jyrsiä, että sen sai kunnolla mahtumaan.

28
Sähköautot / Vs: Novak Havoc Pro SC
« : 01.05.12 - klo: 23.27 »
... Nyt kun Novakin kone (NOV3504 Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv)) simahti niin voisi olla paremmin aikaa vaikka lähetellä noparia jonnekin. Samalla sain mainita tuosta moottoristakin, ainakin takapään laakerista kuulat ropisivat, kun moottoria purin.

Semmoset 30 akullista olen tuolla yhdistelmällä ajellut. Pari kertaa on setuppi hävinnyt vastarin kanssa. Samalla taisivat hävitä myös muut asetukset, tuo pakkiasetus ainakin, muita en ole juurikaan roplaillut...

Aika vähällä käytöllä on laitos ollut. Ehkä tuo samainen n. 30 akullista on tullut hurruuteltua. Moottori on nyt telekalla. Ainakin perän laakeri on sökö, toivottavasti sen vaihdolla taas alkaa toimia. Alkuperäinen laakeri taisi olla teräspalloilla ja tämä toinen oli keraamisilla kuulilla.

Takuuhuollosta vuosi sitten saapunut ESC on toiminut ilman ongelmia.

29
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 28.04.12 - klo: 17.32 »
Small bolt veneeseen laitoin hurjasti vikkelämpirundisen moottorin.

Alkuperäinen 2600 kV vaihtui nyt 4450 kV versioon. Uusi moottori on Leopardin 2040 kokoinen kieputin. Leopardilta ei 20 halkaisijalla ollut vaihtoehtoja 2600 ja 4450 välillä. Tavoitteena lienee lähinnä saada vene irtoamaan lapasesta. 2600 kV + 4s ei sitä vielä saa kunnolla aikaiseksi.

Lyhyt oli tämä kokeilu 3s:llä. Kantapään kautta edetään, no nyt on taas uusi kokeilumoottori tilattu, 2445 kokoinen 3400kv.

30
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 26.04.12 - klo: 00.24 »
Kevätaurinko on paistellut siihen malliin, että veneitä on taas kaivettu esiin romujen alta.

Paattien kruisailukonfiguraatiota on tarkoitus modata suuremman fun factorin suuntaan.

Leppoista 4S, Seaking 180A, Leopard 4072 2000 kV settiä olisi tarkoitus testata 6 s:llä. Ainaskin toivon, että parista tämmösestä 3 S:stä riittäisi puhtia sarjaan kytkettynä...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19153
Sen 100 km/h haluaisin tuolla rikkoa ennen kuin mitään mainittavaa muuttuu savuksi.
Samaa yritin jo viime syksynä tämmösillä...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9957
... mutta ne eivät pystyneet antamaan riittävästi virtaa, jotain cut offia puski nopari aina päälle.


Small bolt veneeseen laitoin hurjasti vikkelämpirundisen moottorin.

Alkuperäinen 2600 kV vaihtui nyt 4450 kV versioon. Uusi moottori on Leopardin 2040 kokoinen kieputin. Leopardilta ei 20 halkaisijalla ollut vaihtoehtoja 2600 ja 4450 välillä. Tavoitteena lienee lähinnä saada vene irtoamaan lapasesta. 2600 kV + 4s ei sitä vielä saa kunnolla aikaiseksi.

Oma RC touhu kun on sellaista pihasudittelua niin semmonen rauhallinen ympyrän ajaminen ei kovin pitkään jaksa kiinnostaa. Mutta kun välillä saa savut pihalle niin taas riittää ajankulua. Joskin tuon Genesiksen osalta tilanne on siinä mielessä ikävä, että ne savut käyvät turhan paljon kukkarolle. Noparin ja moottorin hinta on aina satasen suuruusluokkaa ja enemmänkin, jos haluaa olla varma, että rauta kestää. Small bolt on tässä suhteessa paljon pussiystävällisempi kapistus. Kilkkeet maksavat vain murto-osan.

Sivuja: [1] 2 3