1
Sähköautot / 1/12 matto pan car suunitelmia ja kokemuksia uudelle kisakaudelle
« : 06.09.20 - klo: 22.04 »
Laittelin tuonne jonkun aikaa sitten juonteen patterikasin eli R8e luokan suunnitelmista ja kuvioista.
Kovasti on tarina syntynyt, joten tännekin tein aloituksen luokasta joka on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin nitroasi. Itse koko konsepti muodostui silloisen polttis asvalttiautokonseptin mukaan.
luokka on tietenkin kehittynyt, mutta peruskonsepti on sama_
-Pancar runko jossa puikko taka-akseli- motti poikittain vetävien takapyörien päällä- iso spurri joko jäykkänä tai kuuladiffin kanssa
-jossain määrin jousitettu etupää ja runkojousto takapäässä
-ohut lexan kiilakori ja takapäässä pitoa lisäävä "kaukalo"
-ajotempo nopea jossa auto "heitetään" kaarteeseen
Luokka toi suomelle ensimmäisen kansainvälisen menestyksen: Mika Leppälahden Euroopan Mestaruuden,
jonka jälkeen suomalaiset uskaltautuivatmyös kisaamaan myös nitro rata- autolilla maailmalle, mainittakoon Leo Hongiston ASSOCIATED tehdas ajajan paikka 1983 Carnoux MM kisassa
Sen jälkeen on ollut lukematon määrä tehdaskuskeja, alkaen Ahoniemen veljesten Corrally pestistä
Vuosien saatossa on käynyt niin että uudet luokat, ennen kaikkea lukemattomat buggy ja sähköturistiluokat ovat vieneet harrastajia matto 1/12 autoilta. Niiden pääharrastusaluekin on sirtynyt Vesa Ylin vaikutuksesta Pohjois suomeen.
Nyt on uusi polvi ja uusi innostus herännyt Etelä Suomessa ja olisi toivottavaa että keskustelua syntyisi, miten elvytetään luokkaa täällä pääkaupunkiseudun vaikutusalueella.
Jos aletaan puntaroimaan luokan nykytilaa, niin autot ovat hyvin samanlaisa, monella merkillä pärjää ja kalustoa, käytettynäkin , on hyvin satavilla Ainoa seikka mitä luokassa kritisoidaan on rengas ruletti. vaaditaan suuri määrä foumirenkaita joilla sitten ajetaan muutama erä jonka jälkeen set-up muutetaan ja päräytetään muutama erä lisää. seuraavaan kisaan höylätään uudet setit määrämittaan
Tähän on tulossa nyt toivottavasti muutos, kun amerikassa on kehitetty SJT rengasbrändi jolla huhutaan voitavan ajaa useampi kymmenen erää putkeen. Ensimmäiset demosetit on saatu ja ne on koekäytössä luokan muutamalla pilootilla. Jos tämä "Game Changer" osoittautuu todeksi, muodostuu "mattokiilasta" edullisin kisaluokka sisälle mattoradoille
Keskusteltavia aiheita olisi tekniikkakysymysten lisäkis etelä Suomesa ajettava kisasarja C12 modified ja Stock sekä GT12 luokan kisat.
Kovasti on tarina syntynyt, joten tännekin tein aloituksen luokasta joka on ollut olemassa lähes yhtä kauan kuin nitroasi. Itse koko konsepti muodostui silloisen polttis asvalttiautokonseptin mukaan.
luokka on tietenkin kehittynyt, mutta peruskonsepti on sama_
-Pancar runko jossa puikko taka-akseli- motti poikittain vetävien takapyörien päällä- iso spurri joko jäykkänä tai kuuladiffin kanssa
-jossain määrin jousitettu etupää ja runkojousto takapäässä
-ohut lexan kiilakori ja takapäässä pitoa lisäävä "kaukalo"
-ajotempo nopea jossa auto "heitetään" kaarteeseen
Luokka toi suomelle ensimmäisen kansainvälisen menestyksen: Mika Leppälahden Euroopan Mestaruuden,
jonka jälkeen suomalaiset uskaltautuivatmyös kisaamaan myös nitro rata- autolilla maailmalle, mainittakoon Leo Hongiston ASSOCIATED tehdas ajajan paikka 1983 Carnoux MM kisassa
Sen jälkeen on ollut lukematon määrä tehdaskuskeja, alkaen Ahoniemen veljesten Corrally pestistä
Vuosien saatossa on käynyt niin että uudet luokat, ennen kaikkea lukemattomat buggy ja sähköturistiluokat ovat vieneet harrastajia matto 1/12 autoilta. Niiden pääharrastusaluekin on sirtynyt Vesa Ylin vaikutuksesta Pohjois suomeen.
Nyt on uusi polvi ja uusi innostus herännyt Etelä Suomessa ja olisi toivottavaa että keskustelua syntyisi, miten elvytetään luokkaa täällä pääkaupunkiseudun vaikutusalueella.
Jos aletaan puntaroimaan luokan nykytilaa, niin autot ovat hyvin samanlaisa, monella merkillä pärjää ja kalustoa, käytettynäkin , on hyvin satavilla Ainoa seikka mitä luokassa kritisoidaan on rengas ruletti. vaaditaan suuri määrä foumirenkaita joilla sitten ajetaan muutama erä jonka jälkeen set-up muutetaan ja päräytetään muutama erä lisää. seuraavaan kisaan höylätään uudet setit määrämittaan
Tähän on tulossa nyt toivottavasti muutos, kun amerikassa on kehitetty SJT rengasbrändi jolla huhutaan voitavan ajaa useampi kymmenen erää putkeen. Ensimmäiset demosetit on saatu ja ne on koekäytössä luokan muutamalla pilootilla. Jos tämä "Game Changer" osoittautuu todeksi, muodostuu "mattokiilasta" edullisin kisaluokka sisälle mattoradoille
Keskusteltavia aiheita olisi tekniikkakysymysten lisäkis etelä Suomesa ajettava kisasarja C12 modified ja Stock sekä GT12 luokan kisat.