Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - l150040

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Auton tunnistusta
« : 09.01.08 - klo: 10.43 »
Tuli tuossa vastaan yksi mielenkiintoinen auto, jota en pystynyt tunnistamaan. Valitettavasti kuvaa ei vielä ole, mutta eiköhän sellainenkin saada. Tuntomerkit ovat seuraavat:

- 1/8 polttiskrossari
- Ilmeisesti 80-luvun lopulta tai 90-luvun alusta
- Moottori pitkittäin takana oikealla
- Tankki moottorin etupuolella
- Metalliosat hopean värisiä
- Auton mittainen ylärunko
- 19mm hexit
- Ilmeisesti 3 diffiä
- Muistikuvieni mukaan ei ole Kyosho, Mugen tai Crono

Olisiko ehdotuksia

2
Polttisautot / Xray NT18(T)
« : 04.10.05 - klo: 08.00 »
Nyt ainakain tiedän, mitä haluan joululahjaksi itseltäni. Kukaan muu ei ymmärrä minua  :wink:

http://www.teamxray.com/teamxray/m_intro.php?Xnet_Session=051b674349aa40b1cb9bdc109f5296c3

3
Polttisautot / Pieni arvoitus
« : 07.07.05 - klo: 18.00 »
Esitän pienen arvausleikin. Ongelma on ratkaistu, mutta se oli kuitenkin mielenkiintoinen. Eli tapahtui seuraavaa:

- Ajelin polttiksella normaalisti
- Alkoi radiohäiriöt
- Löytyikin yksi löysä ruuvi, jonka heiluminen aiheutti todennäköisesti häiriöitä -> kiristys
- Yritin käynnistää autoa, mutta ei onnistunutkaan tällä kertaa ekalla
- Muutama lisä yritys, jolloin auto lähti käyntiin, mutta kierrokset olivat käytännössä huipussa.
- Kaasuservo toimi oikein, linkit kunnossa -> kaasarin kurkku toimi oikein
- Auto ei kuitenkaan reagoinut käytännössä kaasuun.

Mitä oli vikana?

4
Polttisautot / Technokit TK10
« : 08.03.05 - klo: 17.25 »
Katsokaa ihmeessä osoitteesta http://www.technokit.it/inglese.htm Technokit TK10. On meinaan pikkuisen innovatiivinen auto. En ole noin taidokasta hiilikuidun ja alumiinin yhteiseloa nähnytkään. Mm. tukivarret on alumiinin ja hiilikuitulevyn yhdistelmiä. Muitakin mielenkiintoisia ominaisuuksia löytyy runsaasti.

Yrityshän on aikaisemmin ollut tunnettu lähinnä kokoluokassa 1/5, mutta nyt Italian pojat on harpannut hieman pienempiin.

5
Sähköautot / Huimia kierroksia moottorista
« : 20.12.04 - klo: 10.20 »
Onko kukaan saanut 18-lankaista konetta koskaan kiertämään 6-kennoisella akulla 55000 kierrosta minutissa.  :wink:

En minäkään tähän uskonut, kun kaverini ilmoitti tämän mittaustuloksen. Viikonloppuna kuitenkin sain itsekin todistaa tämän. Eli kannu oli joku vanha virikoneen kannu ja ankkuri ihan tavallinen 18-lankainen konekäämitty ankkuri. Muutenkaan mitään ihmeellistä moottorissa ei pitäisi olla. Taika on siinä, että kyseisen kannun magneetit zäpättiin kunnolla.

Tämä testi oli lopetettava jo noin 20 sekunnin jälkeen, kun moottorin osat alkoi olemaan tulikuumia. Kokeilimme myös 10-lankaisella ankkurilla, mutta juurikaan suurempia kierroksia (58000) ei enää saatu. Alkoi siis johdot ahdistamaan. Ankkurin kollektorikin alkoi yllättäen mustumaan melkoisen nopeasti.

Muita samalla mitattuja arvoja, jotta vertailu olisi helpompaa:

12x3 kone: noin 40500 kierrosta
vakiokone: noin 24000 kierrosta
huonokuntoinen 10x2: noin 40000 kierrosta

Valitettavasti tuota ennätyskokoonpanoa ei päästy testaamaan ennen zäppäystä. Eli seuraavaksi täytyykin ottaa käsittelyyn toinen kone, josta sitten otetaan arvot ennen ja jälkeen. Pieni epäilys minulla on vielä, ettei kyseinen kannu ollutkaan varustettu ihan tavallisilla magneeteilla, mutta tämä epäilys ratkeaa kyllä seuraavan moottorin kohdalla.

6
Yleinen keskustelu / Hihna hukassa!
« : 18.10.04 - klo: 15.33 »
Projektiini (katso kotisivuiltani se Xray projekti) tuli ensimmäinen takaisku 172 Hampainen HPI:n hihna olikin liian lyhyt, joten pitempi pitäisi löytää. Yokomolla on 179 hampainen hihna (ZS-537B), mutta pelkään pahoin, että tämä taas on liian pitkä. Sopivan hihnan pituus olisi ilmeisesti 175 Hammasta, eli 525 mm.

Eli olisiko jollakin tiedossa hihnaa, jonka pituus olisi jotain 172 ja 179 välissä. Leveyttä hihnalla saisi olla maksimissaan 4 mm ja hammasjako perinteinen 3 mm?

7
Yleinen keskustelu / Ari-Pekan RC-sivut
« : 07.05.04 - klo: 09.41 »
Päätin pitkällisen pohdinnan jälkeen laittaa Internet-sivuilleni "Hyvä tietää"-osion, johon tulen kokoamaan Suomen kielellä yleispätevää RC-tietoutta asioista, joihin olen itsekin vastannut tällä foorumilla melkoisen monta kertaa. En siis ala laittamaan esim. autokohtaisia viritysohjeita. Jotain olen sinne jo laittanutkin ja paljon tulen myöskin laittamaan. Yhden jutun laittamiseen vaan menee jonkun verran aikaa, joten kovin nopeassa tahdissa uusia juttuja ei tule.

Ehdotuksia uusiksi aiheiksi, joista luulette minulla olevan jotain tietoa, otetaan luonnollisestikin kiitollisena vastaan. Olisin myös kiitollinen, jos ojennatte minua kohdissa, jotka olen epähuomiossa kirjoittanut väärin tai epäselvästi.

Tämä osio siis löytyy Internet-sivuiltani http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ klikkaamalla sitä keltaista "Hyvä Tietää"-tekstiä siinä vasemmalla. Toivottavasti tästä on hyötyä edes jollekin.  :wink:

8
Yleinen keskustelu / Tämän alueen otsikko
« : 28.04.04 - klo: 21.25 »
Vaikka nyt saatiinkin ihan toivottu hiekkalaatikko, niin ehdottaisin, että tämänkin alueen nimi muutettaisiin hieman kuvaavampaan. Sopiva nimi olisi esim. "Muu RC-keskustelu" tms. Tulisi ainakin otsikostakin selväksi, mitä tänne saisi kirjoittaa.

9
Yleinen keskustelu / Etsitään levittäviä vanteita
« : 26.03.04 - klo: 15.03 »
Olisikohan kenelläkään tietoa vanteista, jotka täyttäisivät seuraavat vaatimukset?

- Hexi 12 mm
- Koko 1/10 krossarin takarenkaan luokkaa
- Levittää ulospäin reilusti. Eli offsettiä pitäisi löytyä

10
Vapaa keskustelu / Väärä asenneko?
« : 07.11.03 - klo: 10.35 »
Selailin tuossa Huuto.netin listaa ja törmäsin Asson TC3:seen, jota oltiin myymässä sen takia, että lajista innostunut poika oli masennettu Rajatorpassa "Pois tieltä!" huudoilla. En tunne kyseistä tapausta tai kulttuuria Rajatorpassa, joten en pysty sanomaan kenessä on oikeati se vika. Voi olla, että kyseinen kaveri "on ottanut heti koko radan haltuun" tai hänet on oikeasti ajettu pois. Tapaus pisti kuitenkin ajettelemaan asiaa.

Olen jo aikaisemminkin miettinyt miten pienoisautoiluun pitäisi nuori innostunut kaveri oikein ajaa sisään. Aluksihan monet varsinkin nuoremmat henkilöt todellakin "ottavat radan haltuun" ja ajelevat aivan liian agressiivisesti ajokykyihinsä verrattuna vaarantaen oman autonsa lisäksi myös muiden radalla olijoiden autot ja ajonautinnon. Ei ole kovinkaan miellyttävää, jos joku runttaa rakkaan auton nokkaan täydellä kaasulla väärään suuntaan ajaen. Vahinkoja tietenkin sattuu aina kaikille - myös niille kokeneemmille.  

Parhaiten valistustyö onnistuisi sen juniorin matkassa olevalta isältä, jolla pitäisi olla omaan lapseensa auktoriteettia. Tällöin mahdollinen kiukku ei kohdistuisi itse lajiin, vaan siihen isään (Voi isä parkaa!). Valitettavasti isät ovat yleensä yhtä kokemattomia kuin se juniori, jolloin valistustyö ei luonnollisestikaan aluksi ole kovinkaan helppoa. Jos taas kerhon vetäjä tms. henkilö alkaa kouluttamaan junioria, voi syntyä varsinkin lapselle lajista ulos potkimisen tuntemuksia. Eli vaihtoehdoksi taitaa jäädä siis sen isän kouluttaminen.

Tietenkin aloittelija voi olla myös se keski-ikäinen jälleen lapsen tasolle henkisesti vaipunut perheenisä. Hänellä on kuitenkin yleensä sen verran elämänkokemusta ja tietämystä omista todellisista kyvyistä, että sisäänajo on huomattavasti helpompaa. Aloitteleva aikuinenhan aloittaa harrastuksen vuoren juurelta nousemalla. Nämä nuoret aloittelijat puolestaan aloittavat uransa vuoren huipulta ja putoavat runsaasti ennen uutta nousua. Monikohan juniori on lähtenyt melkein voittamaan ensimmäistä kilpailuaan ja saavuttanut kolmanneksi viimeisen sijan ja masentunut tästä syvästi. On myöskin paljon henkilöitä, jotka eivät vielä tästäkään ymmärrä omia kykyjään, vaan syyttää kaikkea muuta.  Miten tähän sitten pitäisi suhtautua. Jos palauttaa tämän juniorin välittömästi sen vuoren juurelle, syntyy rankka masennus ja into lajiin loppuu. Samoin taitaa tapahtua, jos tämä juniori saa pudota täysin itsenäisesti sinne vuoren juurelle. Eli nuorta pitäisi kannustaa tarpeeksi, että hän putoaa sinne vuoren juurelle hallitusta, mutta liialla kehumisella tai kannustamisella taas ei saavuteta mitään positiivista.

Ei ole siis aina helppoa saada kannustavasti ja selkeästi tätä junioria ymmärtämään esim. sitä, että kaikilla harrastajille pitäisi antaa yhteneväiset mahdollisuudet nauttia harrastuksesta. Tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että voi tulla näitä "Pois tieltä!" huutoja tai jopa ajovuorojen käyttämistä, jos nopeampia ei päästetä reilusti ohitse. Tässä onkin melkoinen paradoksi: juniori, joka "on ottanut sen koko radan haltuun" ja, jonka pitäisi väistää kaikkea liikkuvaa. Toinen asia, mikä tulee helposti vastaan on se, että huono ajosuoritus johtuu melkein puhtaasti ajotaidosta eikä siitä kalustosta. Tietenkin kaluston pitäisi olla aluksi keskinkertaista ja kehittyä kuljettajan ajotaitojen myötä.

Onneksi olen yllättynyt monesti pitkähköllä epäaktiivisella pienoisautoilu-urallani (en pysty kilpailemaan), että lajin parissa on erittäin paljon aktiivisia ja monellakin tavalla osaavia henkilöitä, jotka ovat halukkaita auttamaan ja tuomaan hienon lajin pariin uusia innostuneita junioreita (ja niitä vähän vanhempiakin).

11
Vapaa keskustelu / Hihnapyöriä hakusessa
« : 09.04.03 - klo: 09.31 »
Olen pikkuhiljaa rakentamassa vanhasta Asson krossarista polttomoottorikäyttöistä. Tarkoituksenani on käyttää Asson alkuperäistä vaihteistoa, joten joudun käyttämään hihnavetoa. Täman takia minulla olisi hakusessa sopivat hihnapyörät tähän tarkoitukseen.

Takapään ajattelin toteuttaa seuraavasti. Katkaisen sähkömoottorin kannusta pohjan, johon tuen sen kuulalaakerin kunnolla kiinni. Laitan tämän kannun pohjan sähkömoottorille kuuluvaan paikkaan. Laitan sähkömoottorin akselin tähän kannun pohjaan siten, että siinä on normaali pinjoni nojaamassa perinteisesti isorattaaseen. Tämän lisäksi akselilla on ulompana tarvittava hihnapyörä Tällä menetelmällä saan välityksistä helposti säädettävät ja moottorin pyörimissuunnan korjattua taas oikeaksi.

Moottorin pään toteutus on hieman auki. Olen harkinnut mm. sorvata normaalista kytkinkellosta rattaan piikit pois ja liimata tukevasti joku hihnapyörä piikkien kohdalle. Toinen vaihtoehto olisi löytää kytkinkello, jossa olisi valmiina ratas hihnalle. Moottorina on Kyoshon GT-12 S-CR.

Eli nyt pitäisi löytää sopiva kytkinkello  tai hihnapyörä moottorin päähän esim. 3 mm hammasjaolla kyseiseen moottoriin. Vaikeampi tehtävä taitaa olla se, että lisäksi pitäisi löytää hihnapyörä, joka on kiinnitettävissä perinteisen sähkömoottorin akselille. Näitä minulla periaatteessa onkin, mutta ne on hassulla 2,5 mm hammasvälillä ja ymmärtääkseni kaikki yleisimmät hihnat on 3 mm hammasvälillä. Jotta tehtävä ei olisi kovinkaan helppo, kumpienkin hihnapyörien pitäisi olla suurinpiirtein saman kokoisia (piikkien lukumäärä).

12
Polttisautot / Hakusessa Serpent Sprintin ohjeet
« : 04.04.03 - klo: 09.29 »
Jos jollakin on tallessa Serpent Sprintin (1/8 ratapolttis) kasaus- yms. ohjeet, olisin erityisen halukas saamaan kyseisistä dokumenteista kopion. Olen myöskin valmis korvaamaan aiheuttamani vaivan. Dantomistakaan ei löytynyt ko. opusta, vaikka Danielilta yleensä löytyykin kaikki tarvittava vanhoihinkin autoihin.

ari-pekka.liljeroos@sonera.com

13
Polttisautot / Ongelmia käymisen kanssa
« : 01.04.03 - klo: 08.08 »
Olen tähän asti luullut, että ymmärrän edes jotain polttomoottoreista, koska olen jo useamman koneen saanut säätöihin ja pitämään ne säädöissä tulppien tai polttoaineiden vaihdon jälkeenkin.

Nyt on tullut vastaan varsinainen kiusankappale Kyoshon GT-12. Kone on hyvässä kunnossa, eli puristuksia löytyy. Saan moottorin käyntiin suurinpiirtein asiallisesti ja tyhjäkäynnit ja täydet kaasut toimii hyvin kunhan pidän hehkun kiinni. Melkein välittömästi, kun hehkun ottaa pois kone sammuu kuin seinään, vaikka säätöruuvit olisi miten tahansa. Kierroksilla ei ole väliä, eli sammuu suurilla ja pienillä kierroksilla. Sammuminen ei kuulosta siltä, että olisi liian rikkaalla tai laihalla. Tulppa on tällä hetkellä F6, mutta koitettu on myös kylmemmillä.

Pystyisikö joku auttamaan.

14
Polttisautot / Krossarin välitykset?
« : 26.03.03 - klo: 12.27 »
Tarkoituksenani on istuttaa Kyoshon GT-12 kone Asson krossariin. Ongelmaksi on muodostunut se, että minulla ei ole hajuakaan, mikä voisi olla sopiva kokonaisvälitys kyseiseen tarkoitukseen. Eli jos joku voisi kertoa mistä välityksestä kannattaisi lähteä liikkeelle.

Jos parempaa tietoa ei tule, täytyy heittää välitykseksi joku kymmenen päälle ja ihmetellä, mitä tapahtuu.  :D

15
Polttisautot / Rossin moottorin tunnistus
« : 11.03.03 - klo: 10.13 »
Minulle sattui eksymään hieman vanhemman puoleinen on-road polttisauto. Moottorin kyljessä lukee Rossi C 21 ja kaasuttimessa lukee NovaRossi. Merkki ja koko on siis tiedossa.

Osaako kukaan kertoa yhtään mitään enempää kyseisestä moottorista. Kaikki ohjeet, räjäytyskuvat, nitrosuositukset yms. on erittäin tervetullutta tietoa.

16
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 17.02.03 - klo: 13.35 »
Itseäni on jo jonkun aikaa askarruttanut se seikka, että minkä merkkisiä ja mallisia kennoja minun kannattaisi ruveta hamuamaan. Koska en ole ainakaan tällä hetkellä kiinnostunut täysiverisestä kilpailemisesta, minulle ei ole juurikaan merkitystä aivan uudeen akun huippusuorityskyvyllä. Enemmän minua kiinnostaa se, että pystyisin ajamaan yhdellä akulla mahdollisimman monta latausta suorituskyvyn juurikaan heikentymättä.

Eli mitä mieltä olette esim. seuraavista kennoista, kun ensisijainen kriteeri on suorituskyky esim. yli 50 latauksen jälkeen hyvin hoidettuna. Muitakin kennoja saa kommentoida.

Sanyo RC2000
Sanyo RC2400
Sanyo RC3000H
Sanyo RC3000HV
Sanyo RC3300HV

Powers GT3000R
Powers GT3300R

GP 3000
GP 3300

Panasonic 3000SMH
Panasonic 3000UMH

17
Sähköautot / Moottorin viilentäminen
« : 04.02.03 - klo: 11.06 »
Tuli vain viimeksi pitempään ajellessa mieleen seuraava idea moottorin jäähdyttämiseksi. Onko kukaan kokeillut jäähdyttää moottoria kylmäsprayllä. Moottorin saisi ainakin nopeasti pudotettua alempiin lämpötiloihin. Onko haittavaikutuksia tai hyötyä? Kannattaako edelleen turvautua puhaltimiin tarvittaessa? Olisiko mitään hyötyä ottaa moottori "pakkasesta" juuri ennen ajoa, eli vaikka kylmäsprayllä jäähdyttää moottori reilusti miinuksen puolelle? Lämpeneminen liian kuumaksi ainakin venyisi pitemmälle.

Sivuja: [1]