Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - masse

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vaihtoehtoiset rengassetit touringiin
« : 03.06.04 - klo: 14.19 »
Eli onko kokemuksia vaihtoehtoisista rengasseteistä asfalttiajeluun? Haussa olisi halvat ja kohtuullisen hyväpitoiset renkaat asson alle. CS:t maksaa vähän liikaa. :)

2
Vapaa keskustelu / Morris Minin sähköt
« : 06.01.04 - klo: 14.54 »
Howdy!

ostin -67 minin, kaikki meni hyvin kunnes edellisen omistajan virittämä lämmityslaitteen kytkin otti oikosulut. Nyt avainta käännettäessä ei tapahdu mitään (startti ei pyöri, valot ei mene päälle yms.) Löysin pellin alta pari sulaketta, molemmat oli ehjiä. Auto sammui heti kun oikkari tuli, eli poweri katkesi aikalailla joka paikasta.

Eli olisiko jollakulla hyviä neuvoja sähköjen suhteen, oon koittanut paikallistaa mahdollista palanutta johdinta, mutta aika tuskaa on.

HELP! =)

3
Vapaa keskustelu / Vaasassa mattoratoja?
« : 15.10.03 - klo: 20.20 »
Olen muuttanut syksyllä vaasaan ja mietin mahtaako täällä päin olla aktiivista kerhotoimintaa? Olen kyllä kuullut että jotain on, mutta käytännön yhteystiedot sun muut on kateissa.

4
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 21.08.03 - klo: 09.41 »
Tällainen topic akkulatureiden powereita tutkiskelemaan.

Itseäni on mietityttänyt se, että paljonko tarvitaan potkua 12V
powerista jos akkulaturi lataa kuutta kennoa esimerkiksi
viidellä ampeerilla?

Jos tehosuhteet menisi yksi yhteen niin:

Lähtöpuolella kuluu 5A * 7.2V = 36W
Joten 12V tulon pitäisi antaa vain: 36W / 12V = 3A (käytännössä tietenkin enemmän)

Mutta minkälaisia häviöitä tuossa tapahtuu? Powereita on kaikenlaisia, mutta mun järjen mukaan ainakin 5A 12V-powerista pitäisi riittää? Meikäläisen matematiikka, fysiikka ja logiikka voi mättää tässä pahasti, eli valaiskaa mua! :) Vai onko niin että sopivan latausjännitteen reguloinnissa (12V alentamisessa sopivaksi latausjännitteeksi) tapahtuu häviöitä, ja että 12V-puolen virrankulutus pitäisi laskea sen latausjännitteen mukaan?

Ottakaa kantaa taustoihin, olisi ehkä mukava kuulla jokin perusteltu kanta riittäväksi powerin antotehoksi.

Itse olen rakentelemassa PC:n AT-powerista 12V teholähdettä, ja mietin että riittääkö siinä potku. Lupaavat kyltissä 8A 12-volttiin. Jotkin powerit vaativat keinokuorman 5V puolelle että 12-puolta voidaan kuormittaa, onko tästä kokemuksia? Ajattelin virittää H4-lampun 5V keinokuormaksi. Onko minkälaisia kokemuksia puolesta ja vastaan tuon PC-poweriprojektin kanssa?

5
Sähköautot / Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« : 20.08.03 - klo: 10.23 »
Moni uusi harrastaja varmaankin miettii kilpailemisen aloittamista. Kertokaahan kokeneemmat mitä siinä todella tarvitaan! Jos vaikka ryhtyisi kilpailemaan stanu-luokassa.

Itse kaipaisin tietoa akuista ja moottoreista, eli montako akkupakettia minimissään tarvitaan kisaeristä selviytymiseen? Entä mikä olisi kilpailukykyinen, huollettava ja edullinen stanu-moottori?

Itselläni on Asso TC3 Team, pari 2000mAh NiCd-akkua, pari 3300mAh Sanyota, jonkinmoiset sähkölaitteet ja radiot, laturit yms. Nuo 2000mAh:t voi varmaan jättää kisapäivänä kotiin, vai kuinka?
Eikös tuolla Assolla ole kaluston puolesta mahdollisuus pärjätä?
(oma ajotaito on sitten asia erikseen. :) )

Minkälaiset setupit stanussa ratkaisee? Autossa on miljoona vipua ja ruuvia. Minkä säätäminen on kaikkein oleellisinta, kun ei vielä ole kokemusta kokonaisuuden säätämisestä.

6
Sähköautot / Tamya grasshopper
« : 05.08.03 - klo: 13.50 »
Tietääkö kukaan mitään tuollaisesta autosta? Työkaveri kauppasi tuollaisen raatoa 17e:llä ja tekisi mieli ostaa. Mahtaakohan varaosat olla kuinka tiukalla?

Panostus ei olisi kova, ehkä se pitää vain ostaa, mutta kertokaa kokemuksianne ja laittakaa kuvia jos tiedätte jotain autosta.

7
Vapaa keskustelu / RC-autoilun kustannukset
« : 30.07.03 - klo: 12.12 »
Pistin tällaisen topicin pystyyn herättämään keskustelua harrastuksen kustannuksista.

Onko toisiaan niin että kisareissut on turhia ellei ole kahta rengassatsia mukana? Entä kuinka nopeasti kumit todellisuudessa menettävät ominaisuutensa? Mikä on akkujen merkitys esimerkiksi stanussa?

Pelkästään renkaisiin kuluva rahamäärä on hirvittävä! Kierrättääkö kukaan vanteita ja inserttejä, noinhan voisi vähän alentaa rengaskustannuksia? Olen kyllä joskus koittanut, mutta aika tuskaisaa  on.

Tarjolla on kaikkea liimoista liittimiin ja yleensä yhdistävä tekijä kaikilla alan tarvikkeilla on se, että ne maksavat mahdottomasti!

Onko RC-merkkivalmistajien laakeriöljyillä, rengasliimoilla ja muilla tilpehööreillä jotain eroa rautakauppojen ja markettien tarvikkeisiin? Itseäni ihmetyttää joskus RC-valmistajien monialaisuus; kuinka jonkin valmistajan voidaan kuvitella tekevän parasta elektroniikkaa, kemikaaleja ja öljyjä ja parasta mekaniikkaa?

Hinnathan ovat selitettävissä pienellä kysynnällä ja siitä johtuvilla tuotannon kustannuksilla, mutta mihin kaikkeen rahojaan kannattaa laittaa?

Olen uusi lajin parissa, käsittämättömät hinnat ovat kuitenkin pakottaneet pohtimaan vaihtoehtoisia menetelmiä tarvikkeiden kanssa.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne ja mielipiteitänne!

Sivuja: [1]