Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Kurtbyy

Sivuja: [1]
1
Tamiya / Vs: Tamiya rallialusta (DF03-ra)
« : 06.09.10 - klo: 13.34 »
Ostin keväällä itselleni Mitsubishi Lancer Evo IV:n korilla varustetun df-03ra:n. Autolla on nyt ajettu kymmeniä akullisia ja kesäkin alkaa olla ohi, joten on kestotestin loppuraportin aika.

Laite on todella hauska. Jo vakiomoottorilla auto kulki mielestäni riittävän kovaa. Ajan tällä pelkästään pihakisoja soralla kaverini kanssa. Hänellä on kilpailevan merkin ralliauto. Nopeampaa moottoria ei paljoa kaipaa, kunhan luo lyhyehkön radan, jossa on mutka mutkan perään.

Muutama ongelmakin on noussut esiin. Tässä ketjussa on puhuttu jonkin verran ohjauksen kiilautumisesta. Minulla suurempi ongelma on ollut pienten kivien kiilautuminen takavanteiden sisäreunan ja alatukivarren väliin. Kivet tietysti lähtevät yleensä irti peruuttamalla, mutta meno ja hauskuus loppuvat hetkeksi. Pitäisi kokeilla alumiinisia vanteita, joista puuttuvat vahvikerivat. Ehkä niiden kanssa pikkukivet eivät enää pääsisi kiilautumaan.

Suurin ongelma on voimansiirto. Takalaatikon kotelo on Tamiyan tavan mukaisesti muovia. Puoli kesää ajettuani avasin laatikon ja puhdistin ja rasvasin hammaspyörät. Kiristin laatikon ruuvit liian tiukkaan, jolloin muovikotelon ruuvin reikien kierteet antoivat periksi. Laatikko ei ollut tiivis ja hiekkapöly pääsi kuluttamaan hammaspyörät vaihtokuntoon muutaman akullisen jälkeen. Takalaatikon kiinnitysruuvit kannattaakin korvata pultti ja mutteri -yhdistelmällä. Englantia puhuvien foorumeilla pääakselin kulumista pidetään normaalina ilmiönä tässä autossa. Uuden saa onneksi ebayn kautta alle kympillä.

Kesällä auton moottori ylikuumeni helposti. Moottori on tiukassa onkalossa, eikä saa juurikaan tuoretta ilmaa. Lämpö johtuu moottorista vain yhteen teräslevyyn. Tilasin kokeeksi alumiinisen suojakotelon pinionin ja isorattaan ympärille. Tuo kasvattaa lämpöä luovuttavaa pinta-alaa tuntuvasti. Ehkä ylikuumenemisen riski laskee sen myötä.

Vakiomoottorin hajottua vaihdoin autoon crawleriin tarkoitetun 27T-moottorin, jossa on huomattavasti enemmän vääntöä kuin vakiomoottorissa. Tällä moottorilla ja pisimmällä välityksellä autosta tuli aiempaa eloisampi. Moottorikaan ei mielestäni lämmennyt yhtä paljoa kuin ennen. Samalla sain kuitenkin uuden ongelman: ylikuumenevan nopeudensäätimen. Edessä on siis nopeudensäätimen vaihto ja mahdollisesti tuulettimen lisääminen Lancerin korin alla olevaan suojakoriin.

Tällä laitteella oli ilo palata rc-harrastuksen pariin parinkymmenen vuoden tauon jälkeen. Onhan tässä hieman eroa niihin muinaisiin Nikkoihin. :)

Sivuja: [1]