Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - S157431

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 25.12.15 - klo: 21.16 »
Kiitos, tämä oli kattava vastaus, kiitos myös monstterille  :azn:

Varmaan simppeli kysymys, mutta mitä käytännön eroa näillä moottoreilla on ominaisuuksissa:

Moottoreilla on erilaiset kv luvut, eli ne pyörivät samalla jännitteellä eri nopeutta. Hitaimmin pyörivä moottori pyörii 2400 RPM / voltti jännitettä ja nopein pyörii 4370 RPM.

Max kierrosnopeus sama, joten missä erot?

Tosiaan moottoreille on kaikille ilmoitettu maksimipyörimisnopeudeksi 50000 RPM, mutta niiden maksimijännitteet ovat ihan erilaiset. Nopeimman moottorin maksimijännite on vain 12V ja hitaimman 21V. Eli moottorit saavuttavat niiden rakenteen mahdollistaman maksiminopeuden ihan eri jännitteillä. Eli hitaammilla moottoreilla voi käyttää isommalla jännitteellä toimivaa akkua - jos nopari sen kestää.

Kannattaa huomioida, että nuo kaikki numerot ovat suuntaa-antavia ja tyhjäkäynnillä, joten niistä ei voi suoraan laskea esim. auton nopeutta. Lisäksi esim. ennakon määrä vaikuttaa siihen, kuinka paljon kierroksia kone ottaa.

3
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 09.12.15 - klo: 21.03 »
haapale ansaitsee ruusut erittäin hyvistä ja suoraselkäisistä kaupoista, useita kauppoja takana.

4
Yleinen keskustelu / Renkaita 1/8 kokoluokkaan
« : 30.09.15 - klo: 22.22 »
Mistä kannattaa hommata renkaat 1/8 truggy kokoluokkaan, autona XRAY  XT8? Yksi korkeimmista kriteereistä kestävyys, toki soralle sopivuus ja edullisuus. Vanteen halkaisija 3.7" ja renkaan leveys 62mm.

5
Yleinen keskustelu / Vs: Laakereiden asennus
« : 20.09.15 - klo: 21.05 »
Riippuu myöskin automerkistä. Esim Xrayn laakerit ovat rasvaamattomia/öljyämättömiä.

Onko nämäkin rasvaamattomat/öljyämättömät?

http://fi.eurorc.com/product/9829/xray-8x16x5-kuulalaakeri-kumitiivisteella


6
Yleinen keskustelu / Laakereiden asennus
« : 20.09.15 - klo: 10.48 »
Aloittelijan kysymys: Kun laakereita vaihtaa/asentaa, niin tarvitseeko tai kannattaako niillle tehdä mitään vai latetaanko suoraan purkista paikalleen? Toinen vastaava kysymys että tarvitseeko laakereita rasvata ympäriltä reunoilta laakerirasvalla vai onko parempi laittaa kuiviltaan paikalleen?

Euron laakereita ei varmaan ainakaan kannata lähteä aukomaan vaan olettaa olevan riittävät rasvat sisällä?

7
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 15.08.15 - klo: 12.17 »
Mikähän mahtaa olla vikana harjattomassa trackstarissa kun aluksi akseli lähti roottorista irti ja ruuvilukitekiinnityksen jälkeen toimi jonkin aikaa kunnes alkoi vain nykimään paikallaan edestakaisin pientä liikettä, samoin moottorin akselissa/roottorissa tuntui pykälää. Roottorin irroituksen ja takaisinlaiton jälkeen hetken toimi kunnes taas sama nykiminen. Mitään ei olisi pitänyt muuttua kuin että roottorin päädystä raaputin irtonaista pintaa osittain irti. Voisiko olla tuosta pinnoitteesta kiinni vai mikä vikana/neuvoksi?

8
Asia ratkaistu yksinkertaisella tavalla, muillekin vinkkinä: tilattu stampeden vakio vetari jossa mukana sopiva ristikko mutta pidemmillä tapeilla, hienosti toimii.

https://www.youtube.com/watch?v=Cdu-RwCvxxI

9
Pikku-revossa vetoakselit hyppii ristikoilta, onko hyviä vinkkejä paremmiksi vetoakseleiksi mutta kuitenkin kohtuuhintaisena?

10
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 24.05.15 - klo: 08.47
Voipi löytyä vastauskin täältä jo, mutta kysymys : Voiko vakio säätimen ( VXL3M ) kanssa kytkeä 2 S lipot sarjaan ?
Tai tietysti voi, mutta kestääkö säädin  :grin:, eli NIHM akut 7,2 v voi kytkeä sarjaan ( 14,4 v ) , mutta 2 S lipot sarjaan  (14,8 v)
Oletettavasti ainakin lipo cut offin pitää kytkeä pois kytkeä pois.
Ps. Kyllähän Googlettamalla löytyy tietoa, että mahdollista, kunhan ei sulata moottoria.
Kokeilin: Ei onnistu 4 s lipolla ajaminen, lyö jonkin suojan päälle, vaikka ottaa lipo cut offin pois, olisiko  lämpösuoja , vaikka nopari ei päällepäin tunnu kuumalta ?
kahdella lipottimella kokeilematta. kahdella NIMH:llä paukautin noparin :/ vaatii kyllä suurta varovaisuutta ettei rasita liikaa. 3s lipo on oma henk. koht. maksimi.

kahdella 3S:lläkin rinnan on todella kiukkuinen, ominaisuudet loppuu ennen kuin tehot ja vauhti.


11
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.06.15 - klo: 19.24 »
Kiitos  :grin:

12
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.06.15 - klo: 09.35 »
Kyseinen akku; millä ampeerimäärällä voi ladata turvallisesti mutta maksiminopeudella satunnaisesti? Ilmeisesti normaali latausvirta on 1,4 Ah, mutta mikä on maksimi?

Speksien taulukossa lukee max 10C, mitä käytännössä tarkoittaa?


http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20391__Turnigy_nano_tech_1400mah_3S_40_80C_Lipo_Pack_TRA2823_Traxxas_1_16_models_.html

Capacity(mAh)   1400
Config (s)   3
Discharge (c)   40
Weight (g)   119
Max Charge Rate (C)   10
Length-A(mm)   87
Height-B(mm)   34
Width-C(mm)   19
Update/Add my own data

13
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 31.05.15 - klo: 21.58 »
Tarkoitatko kapasiteetilla että minkä verran ottaa virtaa sisään vai millaisella teholla purkaa käytössä pois? Kun omani lataa niin oikein hyvin menee saman verran virtaa sisään kuin ohjearvotkin on, mutta aikaa menee huomattavasti enemmän kun balansoi kennot. Itse virran lataaminen onnistuu yhtä nopeasti kuin aiemmin.

14
Onko kukaan laittanut 1/16 e-revoon isompia renkaita, vastaavia kuin on 1/10 revossa tms.? Kestääkö tekniikka, sopiiko paikalleen ilman muutoksia tai mitä joutuu tekemään?
Onko jollain suositella rengas/vanne settiä joka menisi heittämällä paikalleen?

15
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.05.15 - klo: 21.18 »
Mistä tietää että Lipo akut ovat lopussa, siis tiensä päässä? Onko joku tietty vuosimäärä jonka voivat kestää, häviääkö kapasiteetti, turpoavatko rikki, turpoavatko hieman tms.? Omani ovat usean vuoden vanhat ja lataus näyttää kestävän balanserin kanssa huomattavasti pidempään kuin aiemmin. Aina ladattu balance päällä.

16
Omien kokemusten mukaan nuo Traxxas radiot on aikamoista p****a. Suosittelen vaihtamaan laatu merkkiin, esim futaba. 2pl radion saa jo alle satasella. Itellä pikku revossa juuri tuo 2pl. Pelannut monta vuotta ilman mitään ongelmaa.
Toki kannattaa hakea radiota myös täältä foorumilta. Saatat saada huippu radion pilkka hinnalla...

Kiitos. Probleema korjaantui vastaanottimen vaihdolla, radio ei traxxasista vaihtunut, mutta pääasia että homma korjaantui. Ilmeisesti antenni oli syyllinen.

17
Osaisikohan joku auttaa tai löytyisikö selitystä mystiselle oireelle e-revo vxl 1/16 kanssa. Ajaessa veto pätkii siten että auto ei reagoi eteen tai taaksepäin ollenkaan kaasusta, pätkiminen on epäsäännöllistä ja kestää muutaman sekunnin. Pätkimisen aikana ohjaus kyllä toimii mutta kaasu ei vaan reagoi eteen tai taaksepäin. On todellakin epäsäännöllistä, välillä menee pitkän aikaa että ei pätki ollenkaan, mutta välillä muutaman minuutin välein. Käytössä vakiona tullut nopari, 2 x 3S lipot rinnan ja vakioharjaton moottori. Kiitos kaikista ideoista!

Osaisiko kukaan auttaa? Kiitokset jo etukäteen.

Tämä aihe linkittyy vahvasti vastaanottimeen, alkaa aina vilkuttamaan punaista kun meno hyytyy, aivan samoin kuin sammutettaessa lähetin. Toki lähettimessäkin voi olla vikaa, mutta siinä ei ainakaan valot vilku. Vastaanotin alkaa vilkuttelemaan punaista satunnaisesti, mutta näyttäisi siltä että antennin liikuttelulla voi olla jotain vaikutusta yhteyteen. ohjausservon pois ottaminen ei vakuta mitenkään.

Eli vahvimmaksi nousee tarve uuteen antenniin tai vastaanottimeen. Onko Antenneja mahdollista saada irralllisena ja juottaa kiinni vastariin, mistä? Jos niitä niin hyviä/edullisia lähteitä vastaanottimelle, malli 2218?
Kiitokset vinkeistä/neuvoista!!

18
Osaisikohan joku auttaa tai löytyisikö selitystä mystiselle oireelle e-revo vxl 1/16 kanssa. Ajaessa veto pätkii siten että auto ei reagoi eteen tai taaksepäin ollenkaan kaasusta, pätkiminen on epäsäännöllistä ja kestää muutaman sekunnin. Pätkimisen aikana ohjaus kyllä toimii mutta kaasu ei vaan reagoi eteen tai taaksepäin. On todellakin epäsäännöllistä, välillä menee pitkän aikaa että ei pätki ollenkaan, mutta välillä muutaman minuutin välein. Käytössä vakiona tullut nopari, 2 x 3S lipot rinnan ja vakioharjaton moottori. Kiitos kaikista ideoista!

Osaisiko kukaan auttaa? Kiitokset jo etukäteen.

19
Osaisikohan joku auttaa tai löytyisikö selitystä mystiselle oireelle e-revo vxl 1/16 kanssa. Ajaessa veto pätkii siten että auto ei reagoi eteen tai taaksepäin ollenkaan kaasusta, pätkiminen on epäsäännöllistä ja kestää muutaman sekunnin. Pätkimisen aikana ohjaus kyllä toimii mutta kaasu ei vaan reagoi eteen tai taaksepäin. On todellakin epäsäännöllistä, välillä menee pitkän aikaa että ei pätki ollenkaan, mutta välillä muutaman minuutin välein. Käytössä vakiona tullut nopari, 2 x 3S lipot rinnan ja vakioharjaton moottori. Kiitos kaikista ideoista!

20
moro

mulla oli sama onkelma en ole varma johtuuko samasta mutta mulla oli kuitenki niin että lähettimessä oli kaasu trimmi täysillä eli se vähän niinku suojeli autoa ettei karkaa kun laittaa päälle.

eli kantsii tarkistaa toi kaasu trimmi nollille

-Aki

Trimmi oli kyllä täysillä, mutta ei säädön jälkeen vaikutusta. Kiitokset vinkistä, olisiko jollain lisää?

Moro,

Ota servon piuha irti ja kokeile sitten, todennäköisesti servo rikki, kaverilla just sama vika...

Sillähän se selvisi, kiitos  :grin:

Mistä kannattaa hommata uusi ja millainen (kauppa vai verkosta), Traxxasin alkuperäinen vai joku muu? Kriteerinä vesitiivis ja mielelään kohtuullisen hintainen.

21
moro

mulla oli sama onkelma en ole varma johtuuko samasta mutta mulla oli kuitenki niin että lähettimessä oli kaasu trimmi täysillä eli se vähän niinku suojeli autoa ettei karkaa kun laittaa päälle.

eli kantsii tarkistaa toi kaasu trimmi nollille

-Aki

Trimmi oli kyllä täysillä, mutta ei säädön jälkeen vaikutusta. Kiitokset vinkistä, olisiko jollain lisää?

22
Pikku revon (vxl) sähköhin tuli jotain hämminkiä. Kun lähettimessä ei ole virtaa niin noparissa palaa vihreä (lipo) valo normaalisti, mutta kun lähettimeen laittaa virran niin nopariin tulee tiheä punaisen valon vilkutus tai voisi sanoa että punainen himmeä valo palaa melkein yhtäjaksoisesti. Kun lähettimen sammuttaa niin vihreä valo syttyy normaalisti. Tämän seurauksena auto ei liiku sitten mihinkään, missä voisi olla vika? Kostettua, antenni poikki, lähettimessä jotain häikkää tms.? Kiitokset vinkeistä/avusta!

23
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.02.11 - klo: 20.49 »
Voisiko joku antaa pikaohjeen B6AC lautrilla lataukseen 1350 3S Lipojen kanssa (tarkkenus myöhemmin 11,1V). Eli onko latausmuoto Lipo balance ja kytketäänkö laturiin niin virtapiuhat kuin balace johto (?pieni valkoinen liitin)? Mitä valitaan Ampeeriksi ja mitä valitaan Volteiksi, vai valitseeko laturi ne automaattisesti?

24
Lisää aloittelijan kysymyksiä. Pystyykö ilman tarkempia speksejä sanomaan onko 380 kokoinen harjaton moottori "tehokkaampi" kuin harjallinen 540 motti?

25
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 20.12.10 - klo: 20.55 »
Mad Truck vs. Victory Hawk VH-36?
Molemmat 1:10 kokoisia "halpiksia" ja toki tyyliltään erilaiset, mutta millaiset erot kestävyydessä, ajettavuudessa, nopeudessa, pyörittelyssä jne.
Kumpaa suosittelette? Onko buggy mallinen näppärämpi ja nopeampi liikkeissään vai kannattaako ennemmin keskittyä monsterin monikäyttöisyyteen? Etenkin jos on kokemuksia VH-36:sta niin mielellään kuunnellaan.

Sivuja: [1]