Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - sudittaa

Sivuja: [1]
1
Vapaalla koneella on myös negatiivisia puolia:
-Joudutaan rajoittamaan vetotapa
Miksi ihmeessä? Nelkut menee kovempaa joo, mut kuten sanoit ohituksia tuli jo nyt runsaasti, että mikä ero jos ohituksia on paljon tai paljon.
Lainaus
-Enemmän teknisia ongelmia sekä keskeytyksiä
Ihan tiimien oma valinta, ajaako teholla ja isommalla riskillä vai miten. Jos hajoo niin mennään korjaamaan ja tulee takas radalle, ei tarttee keskeyttää. Ei pitäis ihan kaikkea päättää muiden puolesta. Holhousyhteiskunnan ideologia on juurrutettu meihin syvään, ja ihmisten mahdollisuus omaan ajatteluun ja ratkaisuihin pyritään kitkemän pois. Ei välttämättä aina niin hyvä asia.

Lainaus
-Erot kasvaa huomattavasti
Ehkä, ehkä ei, onko kokeiltu? Mikäli laittaa kireempää pataa niin nelkut vaihtaa patteria entistä tiheempään, sillävälin vajaavetoset kuroo eroa takasin tai ohi (mikäli siis ajettais endurance yhdellä autolla eikä viestikisa kahdella). Määrätty pata ja viestikisameininkii tarkoitti tällä kertaa sitä, että ostat yhden koneen osallistumismaksussa, ja toisen jostain muualta siihen toiseen autoon. Kaksi konetta yhtä kisaa varten loukkaan, jossa ei ikinä ole tässä maassa ajettu rajoitetulla koneella?

Mitä kuskien määrään ja ajoaikaan tulee, niin joskus back in the day ajettiin slottiautoilla 8h endurance kisoja, kahden hengen joukkueilla, yksi auto ja kaikki huollot ajon aikana. Mut ennen olikin miehet rautaa.

2
Hoke nyt sattuu vaan kirjoittamaan vähän kärjistäen täällä,
Niin toiset saa kärjistää ja toiset ei?
Hoken kanssa keskustellaan hoken tavalla.
Lainaus
(tosin ihan turhaan jauhaa samasta asiasta uudestaan ja uudestaan).
.

3
Tiedätkö mikä merkitys heittomerkeillä on???

Ja jos avaa silmät niin huomaa että on erittäin yleistä varsinkin kyseisessä luokassa että auton katollaan oleminen ei johdu omasta virheestä.

Pysytään aiheessa, ei tarvitse saivarrella heittomerkkien merkityksestä. Vihasi on jo tullut selväksi.

Välillä autot osuvat, joskus vahingossa ja joskus ajetaan törkeästi päälle.
Kumpi tässä jo tälle foorumille linkitetyssä kuvassa on mielestäsi kyseessä?

https://picasaweb.google.com/110833073760469557685/SixHoursLeTikkurilaCorr?authuser=0&authkey=Gv1sRgCOfR5s6RtMCL1gE&feat=directlink#5721302368087068610

Onko täysin mahdotonta olla tunteilematta???
Mikä ihmeen viha?
Minulla ei ole tippaakaan vihaa, enkä saivartele heittomerkeiestä.
Niillä on selkeä merkitys.

Kuvasta ei pysty päättelemään mitään, koska stilli kuva ei kerro miten kyseinen tapaus on edes tapahtunut.
Kohelsiko kenties kyseinen jo mahdollisesti kuvan ottamis hetkellä sadalla kierroksella jäänyt hyppyrissä jonka seurauksena tuli yhteentörmäys, vai mitä tapahtui...

Kyseistä autoa ajoi suurimmaksi osaksi kuskit joilla on rc autoilla kilpaileminen alkanut jo parikymmentä vuotta sitten... saavuttaneet useita suomenmestaruuksia ja onpa jopa EM tittelikin.
Ihanko sikaillen ovat ajelleet päälle vai onko tuo kenties lopputulos tapahtumaketjusta joka on lähtenyt liikkeelle jo ennen hyppyä..?
Paha sanoa.

Jos ei siivosti ajaminen onnistu euroopanmestareilta, sitä on ihan turha vaatia torstai torsteilta.

Sulla menee toi ajatuksen juoksu muutenkin jatkuvasti metsään,  ja me tiedetään se kyllä, niin ei trattee täällä foorumilla sitä kokoajan olla todistelemassa.

4
sellainen endurance kisa, jossa on yksi auto, yksi kuljettaja. Ajoaikaa tunti.
Tuossa olis ideaa. Itseä kiinnostais toi suuresti myöskin teknisestä näkökulmasta, tuolla vois patteri autoissa käytettyjä ratkaisuja viedä eteenpäin jotta nykytekniikan suomat mahdollisuudet saatais hyödynnettyä. Kivikautiset kisasäännöt 5min erineen ei oikein vastaa tämän päivän kalustoa. Akun jännite, kapasiteetti ja kennomäärä täysin vapaa, moottori tietty myös. Muutaman yrityksen ja kokeilun jälkeen ajetaan toi tunti ilman yhtään akun vaihtoa.

5
Karamalmilla on hylätty lasten liikennepuisto. Kävin ennen lumia vilkaisemassa "sillä silmällä". Saattais toimi asfalttirallin areenana, 0,5 - 1,5m leveää asfalttibaanaa, liikenneympyrä ja vähän isompi yhtenäinen parkkialueen tapainen yhdessä kulmassa. Täytyy käydä keväällä testaamassa, josko toi Escortti tuolta laatikosta valmistuisi.

Täällä.

6
Säännöt on annettu, ne on kaikille samat, ja niillä mennään. Pari kommenttia niille täällä annettuihin perusteluihin, vastaisuuden varalle.

6h ajoa ei kuluta autoa loppuun, vaikka ajettais yhdellä autolla. 6h = n. 3 iltaa aktiivista ajoa. Kenen auto kuluu loppuun viikossa/kuukaudessa?

Sähköt ei pala siitä, että ajetaan 6h putkeen. Jos käry käy, niin se johtuu siitä, että härvelit on väärin säädetty. Vehkeet voi säätää niin, että lämmöt pysyy aisoissa (kuten kestävyyskisan luonteeseen kuuluisi) eikä enää käyntilämpötilan saavutettuaa lämpene lisää. Jos lämmöt on ok yhden akullisen ajon jälkeen, eivätkä enää olleet nousussa, ei ne siitä enää lämpene vaikka ajetaan tuntikaupalla putkeen. Suurin tekijähän tässä on se, minkä kokoinen näköispatsas Kiinan tunnetuimmasta pienoisautoilijasta Pin Jonista on moottorin akselille valittu. Mikäli palikat on siedettävissä lämpötiloissa ajossa, niin ei ne siitä hajoa vaikka ovat siinä lämmössä tunteja. Jos nyt tarkkoja ollaan niin itseasiassa elektroniikka vanhenee (eli "kuluu") enempi, jos lämmöt kokoajan sahaa edestakaisin (ajetaan kuumaksi, jäähdytetään, samaa toistetaan jne.). Vetävien pyörien lukumäärä tai ajokin massa ei tätä muuta mihinkään. Mikäli autossa on enempi mekaanista kitkaa (neliveto) tai massaa aiheuttamassa moottorille kuormitusta, niin käytännössä se joudutaan kompensoimaan tiheämmällä välityksellä (sillä oletuksella, että moottori on sama).

Kaksi autoa ei mitenkään pienennä eri tiimien välineresursseista johtuvia eroja ("maahantuojan/yksityistiimi"), vaan kasvattaa niitä. Kun ajetaan kahden auton viestikisaa, niin silloin tarvitaan yhden hyvän kiesin sijaan kaksi huippukalustoa, ja niille varaosat. Kaikkea kaksi kertaa enempi.   

7
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 14.12.11 - klo: 23.08 »
Voisko näitä corrirenkaita teipata roudarilla sisäpuolelta niinkuin lurusia monsurenkaita, vai onko ihan kuollu idea? Siis ettei venyis pitsalautasen kokoseks ja räjähtäis. Ja vaikkei räjähtäiskään, niin kontaktipinta maahan pysyis samana eikä kapenis kovilla rundeilla.
Ja vielä vaihtoehtoja jesseteipille:
http://www.rcshortcourse.com/forum/tires-wheels/20150-heavy-duty-tire-belting.html

8
Aika hyvä vinkki, tosin mollaksi vähän korkea, "hankaluusesteeksi" taasen hyvä. Oiskohan näitä juuri ollut Nokialla...
http://www.mustijamirri.fi/berra_merkkikartio__matala_50_kpl_pr_024275.html
http://www.mustijamirri.fi/berra_merkkikartio_pr_025423.html
Stadiumista saa hyvinkin saman näköisiä merkkikartioita, 4,90€ / 6kpl. Potkupallo-osastolla. Ainakin noi Stadiumin kartiot on tosi lötköä materiaalia, joustaa SC-auton alla eikä täten nakkele autoa juurikaan ollenkaan. Halkaisija suurempi ja loivempia kuin Nokian radalla olevat. Krossiin ok, mutta muoto ei liene siltikään kovin hyvä mattoradalle.

9
Kilpailijoiden kanava / Vs: Sisäkrossiradat
« : 29.11.11 - klo: 14.25 »
Vaihda sana säännöt sanaan rata.

keskustelufoorumilla mielipiteiden vaihto yleisesti ja kaikkien nähtävillä ei ole huutoäänestystä.
Se on keskustelua ja aina kun vaan ihmiset pystyy pitäytymään aiheessa ja kaikki ylimääräinen tunteilu (misä nähdään toisessa topikissa) pysyy pois niin keskustelu johtaa suuren mutkan kautta enemmän tai vähemmän sääntöihin.
Kun mistä tahansa asiasta keskustellaan avoimesti niin silloin sääntöjen laatijat saavat nähdä paljon nimenomaan harrastajien mielipiteitä ja nimenomaan muitakin mielipiteitä kuin ainoastaan omat ja kotikaupungin kavereiden mielipide.

Ei muuta kuin enemmän vaan keskustelua siitä olisiko yksityyppisyydessä ideaa vai ei... Ja minkälaisessa yksityyppisyydessä???
Minkälaisin rajauksin, mitä, missä, miksi ja milloin.

Tällaisilla keskusteluilla on paljon merkitystä luokkien sääntöihin.
Mikäli huomataan että iso osa harrastajista on jotain mieltä jostain säännöstä niin tottakai sääntöjen ylläpitäjien pitää ottaa sellainen mietintään.
Mikäli sääntöjä rustailevat viittaavat kintaalla koko keskustelulle niin tehtävässä on väärät henkilöt.
Säännöt varsinkin tälaisessa luokassa ovat harrastajia varten.

On mielestäni täysin naurettavaa että tällä foorumilla joka on koko harrastuksen ylivoimaisesti suurin ja jopa vaikutusvaltainen keskustelufoorumi, aina keskustelut leimataan huutoäänestykseksi tai väännöksi.
Mielummin halutaan kaikkia sääntökeskusteluja ym. käydä läpi mielummin pienellä ryhmällä ja suljettujen ovien takana jotta kukaan harrastaja ei pääsisi olemaan mistään asiasta eri mieltä.
Sitähän kun tänäpäivänä ei näköjään suvaita että joku on jostain asiasta eriävää mieltä.
Eikä nykyään oikeastaan porukka pysty mielipiteitä vaihtelemaan varsinkaan ilman henkilökohtaisuuksia tai muuta asiaan kuulumatonta lässytystä...
Kyseistä asennetta olen ihmetellyt jo vuosia ja varsinkin ihmetellyt että asia vain jatkuvasti pahenee ja pahenee.

Joku aloittaa keskustelun... Ei tarvitse edes yhtä sivua keskustella kun jo joku alottaa "huutoäänestys, painu sinä johonkin...sinun takia harrastajat vetää itsensä kiikkuun yms yms yms yms yms"


keskustelua, mielipiteitä ja varsinkin niiden perusteluja. Sitä vartenhan foorumit ovat.

Hoken kanssa jatketaan aiheesta Tiksissä, vaikka torstaina.

Mun auto hyppää Tiksissä ihan nätisti ländeihin. Se että hyppyrin voi ajaa hyvin, tai se, että hyppyri toimii hyvin, ovat kaksi eri asiaa. Aihetta ei tosiaan aloitettu yhden radan johdosta.

Jos olisi ollut yksittäinen kohta/hyppy yhdellä radalla, asiaan tuskin olisi kiinnittänyt sen enempää huomiota.
Jos asian olisi huomannut yhdellä radalla, olisi asia ollut rata/paikkakunta kohtaista , eikä tällä foorumilla puitava asia.
Näyttäis kuitenkin enempi maan tavalta tehdä hommaa, joten otin asian esille täällä.

JKL:n WJ:ssä ajajakorokkeen edessä olevaa tuplaa teippailtiin kokoon useampaan kertaan.

Seuraava teksti ei ole kohdistettu mihinkään yksittäiseen rataan tai obstaakkeliin, vaan yleisesti food for thought. Ei tarvetta hernehtiä, kenenkään. Nojatkaa taakse, pureskelkaa hammastikkua, ja uhratkaa asian ajatteluun hetki:

Offroad Pro:ssa (motocrossiin ja enduroon keskittynyt lehti) oli artikkeli, missä oli vertailtu Suomalaista motocrossirataa jenkkien vastaavaan. Pöytähyppyrit. Suomessa tyypillisesti korkeita, kulmikkaita ja sekä nokka että ländi ovat melko jyrkät. Hyppyyn on tasan yksi toimiva ajolinja, siihen jyrkkään ländiin, johon osuma sektori on pieni. Jenkkimalli on matalampi, pidempi, siinä on loivemmat ja pyöreämmät muodot, sekä useampi alastulovaihtoehto erimittaisille hypyille. Lentorata on vähän loivempi kaari, ilmaa nopeilla kuskeilla silti vähintään saman verran. Toimii myös eri nopeutta ajaville kuskeille, kun on useampi ländi, ja matalampi ja loivempi profiili tekee liki hyppäämättä läpi rullaamisesta mielekkäämpää. Toinen seikka mitä tuotiin esille oli, että Suomessa ratoja kunnostetaan harvakseltaan ja ovat siten aina melkoista patikkoa. Jenkit treenaa radoilla, jotka lanataan jopa useamman kerran päivässä. Ei kulumisesta aiheutuvia patteja (tarkoituksella tehdyt rytmisektiot toki on). Suomessa vanhanliiton äijät sanoo että pitää olla patteja että oppii ajamaan. Suomen huonokuntoisista/huonosti suunnitelluista, eli suomalaisittain "haastavista" radoista huolimatta ajamisen taso jenkeissä vähän eri. Eli "haastavat" radat eivät sinänsä tuota kovia kuskeja, tai tässä motokeississä eivät ole tuottaneet ollenkaan sitten Pekka Vehkosen.






10
Kilpailijoiden kanava / Vs: Sisäkrossiradat
« : 28.11.11 - klo: 21.14 »
Pointti ei ollut hyppyreiden tai ilman määrä. Mun puolestaa saa olla enempikin obstaakkeleita. Vaan se, että jos ja kun autojen runko kyntää hypyn nokkaa (useimmiten etu ja/tai takapuskuri) autojen varsin lyhyistä etu ja takaylityksistä huolimatta jopa siinä määrin, että vaneri kuluu puhki yhden kisapäivän aikana, niin onko tämä tosiaan paras tapa lähettää rakkineet ilmojen teille? Tuppaavat noi hyndät välillä nakkelemaan autoja sitten miten sattuu. Kuvittelisin, että loogisempaa käytöstä  ja varmempia lentoja tulis jos jäis se vanerin kyntäminen pois. Mikä taasen mahdollistais enemmän tai vaikka isompia hyndiä kun radassa olis parempi flow. Nokian rata oli oikein hyvä ja ehkäpä paras noista mainitsemistani, oli varsin jouheva ajaa, mut mielestäni vähän toisenlaiset nokat ois tehny siitä vielä paremman. Siinä tuplahyppyrissä oli paras, vaikkakin hyvin tarkka ajettava.

Pitää olla haastava... Niin no, hyvät kuskit menee kovempaa oli tasaista, mutka, hyppy tai hyppy mutkassa, siihen tällä ei ole vaikutusta. Omat tulokset ei liity tähän mitenkään, musta vaan paremmin toimiva rata toimii paremmin ja on hauskempi ajaa.

11
Kilpailijoiden kanava / Sisäkrossiradat
« : 28.11.11 - klo: 13.38 »
Oon ajanut muutaman WJ & SCW kisan viime keväänä ja tänä syksynä. Yksi yleispiirre radoista on pistänyt silmään. Radoilla joilla olen ajanut (viime keväänä Jkl ja Model Expo WJ radat, nyt syksyllä Nokian SCW Cup ja tietty Myyrin ja Tikkurilan radat missä muutoin harrastan) useimpien hyppyreiden nokkiin on muotoiltu autojen koko ja akseliväli huomioiden hyvin jyrkkä mutka/kaari ja muutenkin nokat on suunnattu heittämäään voimakkaasti ylöspäin. Tokihan kaikilla näillä radoilla on ollut useita erilaisia hyppyreitä, mutta tälläinen yleistrendi on pistänyt silmään. Mielestäni mainitsemani trendin kaltaiset hyppyrit ei ole oikein optimaalisia nopeuskilpa-ajoradalle, mutta jos tähän on juku hyvä syy/perustelu niin kertokaa ihmeessä.

12
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 27.11.11 - klo: 19.01 »
http://fi.eurorc.com/product/1267/skyrc-leopard-harjaton-kombo-9r
Löysin tämmösen nytt kun rupesin selailee ja sopii myös mun akuille
mitäs mieltä?
Toi moottori on käytännössä 380-kokoinen. Varmaan silläkin Slashin saa liikkumaan, kun on tarkkana välitysten kanssa, mutta vähän kintaalla moottorin riittävyys voi olla pitkälti yli 2 kiloisessa kulkineessa. Eivät ole kaikki olleet tyytyväisiä noihin moottoreihin http://www.rcshortcourse.com/forum/electronics/14955-leopard-brushless-combo-impressions.html

13
Sähköautot / Vs: SC (CORR) moottorit ja noparit
« : 25.11.11 - klo: 14.55 »
Osaiskohan arvon raati suositella tai antaa jotain suuntaa harjattomalle combolle, lähinnä tuolta hobbykingiltä budjetin takia. Autona tuuppi slash ja budjetti varmaan siinä satkun luokkaa.

Oon pelkkiä rtr systeemejä omannut ja nekin hiili pohjasia. Autolla en tosiaan aja minkkään sortin kilpaa, paitsi itteni kanssa, itse tehdyillä ns. radoilla.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin kv:t sais olla jotain 2000-4000 luokkaa ja lankoja siinä 10,5 +-. Ja ilmeisesti sensorillinen olis myös hyvä homma, en vaan tiedä miksi  :embarrassed:

Mutta sitten onkin tämä nopari homma, paljonko noita amppeereja pitää olla tai siis ilmeisesti sietää?
Ja entä sitten tässä se sensori homma, kummalla nyt toimii molemmat moottorit, jos vaikka joskus siirrän sen johonkin missä ei olekkaan sensoria?

Juottaminen on hallussa paitsi deansit k*sin aivan totaalisesti  :grin:  joten päädyin EC3 liittimiin, ja noi banaanithan on aika pitkälti samanlaiset.

Joten olisko esim. tällanen setti sielläpäinkään?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8993__Hobby_King_Brushless_Car_ESC_100A_w_Reverse_Upgrade_version_.html
ja
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8861__Turnigy_Mach2_13_5T_Brushless_R_C_Car_Motor_w_timing_adjust.html

Entä onko tollanen ohjelmointi kortti pakkohankita? Ei ne toki mitään maksa, mutta en mä oo tosta radiostakaan mitään muuta oo säätäny ku että menee suoraan.

Ja ilmeisesti tällä budjetilla ei tarvi hirveesti toivoa waterproof luokitusta?

Pistin tonne Slash topicciin esimerkin hyväksi todetusta budjettivoimantuottopaketista:

Lainaus
Halpa ja hyväksi todettu setti:

Hobbywing Ezrun 60A säädin, Ebaystä $41 (~31EUR) kotiin kannettuna.
http://www.ebay.com/itm/Hobbywing-EZRun-60A-SL-Brushless-ESC-1-10-12-RC-Auto-V2-/250927119954?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a6c6bfe52

Tacon harjaton moottori, just nyt näyttäis olevan halvennuksessa $24. Tuolla vaan ei ole kovin huokeat postimaksut ulkomaille, niin moottorille tulee hintaa ~$49 (37EUR) posteineen. kv lukemat oman maun mukaan:
http://www.hobbypartz.com/ta11ofmo.html

Eli kombolle tulee hintaa vajaat 70EUR. Toki ulkomailta tilaillessa saa ootella romppeita aina tovin.

Tollaset palikat on omassa Slashissä ja riittää ihan kilvanajoonkin. Moottoriksi suosittelisin 3000 - 4000kv. Noi Taconin 3650 moottorit on sisuskaluiltaan samanlaisia kuin Traxxas Velineon, Velineonissa vaan fiksummat piuhat, mut noittenkin kanssa pystyy elämään. Ja Taconeissa runsaasti eri kv-lukuja valittavaksi.

14
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 25.11.11 - klo: 14.46 »
Tuli ostettuu tommonen ja ajettu vähän aikaa nytt haluis harjaton kone+säädin siihen olen yrittäny metsästää näiltä sivuilta mitä te suosittelette, siis kysymys mikä combo jahuom mä ajan vaan huvikseen eli ei tartte olla mitään ihan kireetä! :laugh:

Halpa ja hyväksi todettu setti:

Hobbywing Ezrun 60A säädin, Ebaystä $41 (~31EUR) kotiin kannettuna.
http://www.ebay.com/itm/Hobbywing-EZRun-60A-SL-Brushless-ESC-1-10-12-RC-Auto-V2-/250927119954?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item3a6c6bfe52

Tacon harjaton moottori, just nyt näyttäis olevan halvennuksessa $24. Tuolla vaan ei ole kovin huokeat postimaksut ulkomaille, niin moottorille tulee hintaa ~$49 (37EUR) posteineen. kv lukemat oman maun mukaan:
http://www.hobbypartz.com/ta11ofmo.html

Eli kombolle tulee hintaa vajaat 70EUR. Toki ulkomailta tilaillessa saa ootella romppeita aina tovin.

Tollaset palikat on omassa Slashissä ja riittää ihan kilvanajoonkin. Moottoriksi suosittelisin 3000 - 4000kv. Noi Taconin 3650 moottorit on sisuskaluiltaan samanlaisia kuin Traxxas Velineon, Velineonissa vaan fiksummat piuhat, mut noittenkin kanssa pystyy elämään. Ja Taconeissa runsaasti eri kv-lukuja valittavaksi.

15
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: SCW CUP II, Nokia
« : 15.11.11 - klo: 09.43 »
Nämä siis siten että ajetaan tuupissa neljällä erällä (6autoa/erä) ja nelkussa kolmella.
Enempi autoja per erä (~8), jos nopeuttaa aikataulua. Finaaleissa vois olla vielä enempi autoja erää kohti(12)?
Myyrissä ajeltiin viimetalvena viikkokisaa parhaimmillaan 16 autolla... Siinä tosin ei mitään tuloksia enää ajeta, sijoituksista vaan, mutta tapahtuma riittää.
Itse kannatan myös ajatusta, että eräkierroksia on enempi ja eräkierrokset nopealla syklillä läpi. Ajaako kukaan oikeasti yhdellä akulla koko päivää? Johonkin väliin pieni ruokatauko.

16
Moro. Ollaan poikieni kanssa rakennettu tuonne Kattilajärven montulle pienimuotoinen rata.
Kävin eilen testaamassa, hyvin siellä viihtyi. Jos haluaa vielä nyt syksyllä harrastaa ulkoajoa niin tuohan tuntui oivalta paikalta, autolla pääsee perille asti, ja monen päivän sateenkaan jälkeen hiekka ei ollut näin poutapäivänä yhtään liian märkää.

Kokeilin videointiakin:
Kattilajärvi RC 

17
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.10.11 - klo: 09.24 »
Selvä homma.

18
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 04.10.11 - klo: 23.27 »
Mulla oli rc-vempaimet tossa noin viisi kuukautta käyttämättöminä, ja nyt kun rupesin taas hiplaamaan laitteita, niin oli yksi akku turvonnut, Zippy Flightmax 2s 4000mah 25C, niitä punakuorisia. Laitoin kokeeksi autoon, liikahti, sitten pistin laturiin ja lähti latautumaan. Muutaman minuutin jälkeen laturi näytti kennoille selvästi eri jännitteitä ja lopetin siihen. Akku turposi muutaman päivän sisällä lisää niin että kuoren sauma ratkesi. Pistin kattilaan ja parvekkeelle, missä on nytkin. Mitäs tolle pitäis tehdä ja mihin hävittää?

19
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 04.03.11 - klo: 10.09 »
Koin tuossa eräänä päivänä ahaa-elämyksen takatukivarsien sisäpään kiinnityksen kanssa. Oli ongelmaa, että (muistaakseni) oikean puolen ruuvi löystyy ajon aikana, kun ilmeisesti alastuloissa ruuviin tulee vääntöä väärään suuntaan ja se kiertyy hiljallee auki. Toisella puolella ruuvi pysyy kiinni ihan hyvin. Kun oikealla puolella olevan ruuvin laittaa toisinpäin (kanta jää tukivarren takapuolelle), sekin pysyy kiinni hienosti. Ainakin eilisen Myyri-ajelun jälkeen kumpikin ruuvi oli vielä tiukasti iinni, kun aikaisemmin toista on saanut kiristellä aina yhden tai kahden akullisen välein.
Hyvin hoksattu, jo kaksi Myyri-iltaa ilman ainuttakaan saranatappien kiristelyä :)

20
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 04.03.11 - klo: 10.03 »
joku overtray olis kiva. Toi kerää aika kosmisesti tavaraa sisäänsä.

Miten yleisesti tommonen kuumana käyvä nopari + suljettu koppa toimii yhteen? Onko tapana siihen overtrayhin leikata kolo noparin siilelle (ja mahdolliselle tuularille)?

[päivän Pirkkaniksi]
1.5l limupullosta voi askarrella overtrayn. Pohja pois, suuaukosta pari senttiä matalammaksi. Sitten leikkaa kyljestä n. kolmanneksen pois. Tämän saa istumaan rungon päälle niin, että akku ja nopari peittyy, vähän vaahtomuovista tai muusta pakkausmateriaalista tiivistepaloja ja parilla teipin palalla kiinni. Tällä konstilla on akku ja nopari pysyneet kuivina talviajoissa. Vastari ja servo jää ulkopuolelle, mutta vastari on omassa vesitiivissä kotelossa ja servon luvataan olevan vesitiivis. Lämpöongelmia ei ole talviajossa ollut, pikemminkin kylmäongelmia Lipo-akun kanssa.
[/päivän Pirkkaniksi]

21
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 03.03.11 - klo: 11.52 »
Onko suositella 2wd slashiin jotain "karkeampia" valmiiksi liimattuja kumeja, joilla pärjäis hiukan paremmin vakiokumeihin verrattuna kovalla lumella? Naulat ja ruuvit on vähän no-go, kun tuolla pörrää omat pienet tenavat kans, ja mahdollisuudet telomiseen on vähän liian isot.
Losi Striken renkaat ( http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_26_1252/products_id/147702/n/Team-Losi-Front-Rear-Tire-w-Insert-2 ) toimii hämmästyttävän hyvin auratulla tai kovaksipakkaantuneella lumella. Joku muukin on todennut samaa: http://www.rcshortcourse.com/forum/showthread.php?t=5891

Ero vakiorenkaisiin on huomattava. Voi tosin olla hankalaa löytää valmiiksiliimattuna sopivilla vanteilla.

Sivuja: [1]