Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Wegas

Sivuja: [1]
1
Miten tässä aina näin käy, että auto on ajokunnossa vasta tähän aikaan.  :roll: Huomenna sitten nähdään kestääkö radalla ajoa.

2
Nyt on SCW Cupin ensimmäiseen kisaan ilmoittauduttu. Joten jotain tarttis tehdä. :) Minkälaisilla diffiöjyillä on sisällä ajeltu? Kesä mentiin 5-7-3 setillä ja nyt vihdoin voisi laittaa kevennetyt ulostulot paikalleen ja öljyt vaihtoon samalla. Samassa urakassa olisi tarkoitus vaihtaa myös iskaritornit kevyempiin.

Uusi koppakin odottaisi maalausta ja Striken renkaat katsovat syyttävästi pahvilaatikosta kun varastossa käy. Jospa tuon Minin saisi vihdoin kasaan ja vähäisen mekkausajan keskitettyä tähän vähemmän muoviseen. 19.10. TUA Cup voisi olla hyvä hetki tutustua LRP Areenan rataan ja auton käyttäytymiseen sisäradalla.

3
Hieno homma! Tästä olikin jo Turun SC-kisoissa huhua. Nyt saa motivaatiota rassata tuota sateelta suojassa pölyttyvää pirssiä. Mahdollisesti jopa käydä kokeilemassa LRP Areenalla millaista on sisällä ajaa.

Toivottavasti saatte mahdollisimman pian lyötyä lukkoon nuo loputkin päivämäärät. Pääsee täyttämään anomusta viikonloppuvapaista. WJ-viikonloput olivatkin jo varauksessa.

Renkaista sen verran että LRP Areenalla toimivista renkaista onkin jo kiitettävästi tietoa. Jos Nokian rata rakennetaan vuokrahalliin, niin kunnollisia kokemuksia voi olla vaikea saada ajoissa. Mikäli Nokialla toimii parhaiten rengas jota ei itseltä löydy, niin onhan sitten ainakin aikaa kevääksi hankkia moiset. :c) SC Winter Cupin virallinen yksityyppirengas voisi olla: "Se mitä pakista löytyy".

4
Kiitokset täältäkin suunnalta järjestäjille ja kanssakilpailijoille! Ensikertalaisena tässä kilpailussa oli mukava ajella. Tunnelma oli sopivan rento vaikka kilpaa ajettiinkin.

Tulosten puolesta päivä oli vähän kaksijakoinen. Alkuerissä vauhti riitti oman erän kärkeen, vaikkakin välillä kuuluttajan väliaikatiedot saivat ratin tutisemaan ja mentiin pitkin reunoja. Parhaiten tuntui toimivan rauhallinen ajo ilman suuria riskejä. Jälkeenpäin on hyvä sanoa että viimeistään neljännessä alkuerässä olisi pitänyt rohkeammin hakea nopeampia ajolinjoja. VP oli tällöin osia hakemassa ja ainoa uhkaaja A-finaaliin pääsyssä.

A-finaaliin pääsy täytti jo kaikki odotukset, joten periaatteessa olisi pitänyt olla helppo lähtökohta ilman paineita. Ensimmäinen finaali menikin ihan hyvin ja onnistuneella riskinotolla lopussa olisin voinut Tommin haastaa. Nyt tuli antauduttua turhan helpolla. Videolla näkyvä toinen finaali oli heikoin suoritus ja sen kohokohta oli ehkä kuuluttajankin noteeraama kärjen ohitse päästäminen katollaan odotellen. Viimeisessä finaalissa sai ajella rauhassa kunnes päivän voittajan auto aloitti nikottelun. Käsittämätöntä miten nopeasti puolen kierroksen etumatka hupenee kun toinen ajaa vielä riskillä kärkeä kiinni.

Auto toimi hienosti kuten myös renkaat (kiitokset Tonille!). Samoilla renkailla ja setupilla mentiin koko päivä. Auton säätämisessä sitä opettelua vielä riittääkin ja siinä että uskaltaa myös kokeilla harjoituksissa erilaisia setuppeja.

Tämän kokemuksen perusteella olen ehdottomasti tulossa vastaaviin kapinoihin toistekin kunhan päivämäärät ovat ajoissa selvillä. Saa kalenterista päivän varattua ja ajolupa-anomuksen käsittelyyn.

5
En ole Tommi, mutta itse tilasin kierroksen Losin Eclipse renkaita ja DE Racingin vanteet A Main Hobbiesista.

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_26_1252/products_id/188329
http://www.amainhobbies.com/advanced_search_result.php?keywords=DER-SCT-10

Itsekin sain vihdoin diffit läpikäytyä viime viikolla. 5-7-3 tuli laitettua, mutta nopealla parin akun ajolla en nyt osaa sanoa onko miten paljon parempi. Pitäisi ehtiä ajaa vähän enemmän. Tulipahan diffejä laittaessa opittua autosta melkoisesti lisää kun ei ole aiempaa kokemusta muista autoista ja tämäkin oli ARR.

6
Tietääkseni ainakaan losilla ei ole mod 1 pinioneita.
On kyllä. Itsellänikin on kiinni tällä hetkellä ohjekirjassakin mainittu LOSA3576 (16T). Eilen kävin Sabesta hakemassa 15T pinjonin ja vaihtoehtoina oli Novak ja RRP. Valitsin suositellun RRP:n kun kuulemma Novakissa ei ole kovempaa kuin hinta. :smiley: Mielestäni siellä oli myös Losin mod1 pinjoneita, mutta ei juuri tätä hakemaani kokoa.

Sain tuossa äsken askarreltua 810 kopasta autoon sisäkorin. Saattoi tulla vähän turhankin tiivis ja täytyy vähän reikää tehdä ettei lämmöt nouse liikaa. Mutta katsotaan kun tuota pääseee jossain vaiheessa radalle testaamaan.

7
Radiolaitteet / Vs: Spektrum 2.4 Ghz
« : 12.07.11 - klo: 00.46 »
Tuollainen DX3C on käytössä ja mitään pahaa sanottavaa ole. Tosin ainoa vertailukohde on Losin RTR radio, joten vertailupohjaa ei vastaaviin laitteisiin ole.

Ohjain on kevyt ja sopii käteen hyvin. Pienikätisenä koitin S grippiä, mutta palasin kyllä sitten takaisin vakio M kokoon. Mutta joka tapauksessa hyvä juttu että gripit ovat mukana niin tarvittaessa voi hakea itselle sopivaa paksuutta grippiin.

Asetusten säätäminen onnistuu näin aloittelijankin mielestä helposti kun perusperiaatteet vilkaisi käyttöohjeesta. Ja käyttöohjettakin pitää kehua sillä se on mielestäni hyvin selkeä: http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/SPM3300_Manual_EN.pdf. Valikkorakennekin on selkeä ja asetuksia muokataan johdonmukaisesti eri alavalikoissa. Näyttö ei nyt mikään mahdottoman kokoinen ole, mutta kyllä siihen ainakin vielä on tarvittava tieto sopinut.

Switchejä löytyy omaan käyttöön enemmän kuin tarpeeksi ja olenkin kytkenyt yhtä lukuunottamatta kaikki pois. Tämä siksi etten vahingossa mene asetuksia muuttamaan kesken ajon. Ainoastaan timeri on tällä hetkellä "pikanäppäimenä" ratin vieressä. Ehkäpä kokemuksen karttuessa tulee tarve säätää asetuksia lennossa kesken ajon. Mutta vaihtoehtoja kyllä löytyy.

Omani ostin Saben kautta ja hinta oli alle tuon 100e. Mutta eipä näkynyt olevan verkkokaupan listoilla niin voi olla että eivät kaikki osaa tuolta sitä kysellä. :roll:

8
Tulihan tuossa kirjoiteltua pitkät pätkät, mutta bittiavaruus näyttää olleen sen viestin päämäärä. Nyt lyhyemmin siis.

Vielä paukutan kysymyksillä. Mitkä noi läpinäkyvät muovinpalaset on jotka tulee paketin mukana? Yhteensä 4 palasta , kaks kolmiota ja 2 nelikulmiota.
Itsekin tuota aikanaan mietin ja muistaakseni jostain foorumilta bongasin että neliskanttinen on numerokilpia ja kolmio taas kilven alla tarvittaessa käytettävä aluslevy.

Oli muuten melko vaivalloista saada ne johdot sinne vastariboksin sisään. Varsinkin noparin johto, tienny miten sen saa sinne ilman että ottaa kardaaniin kiinni.
Alkuun pähkäilin johtojen kanssa kunnes tajusin että akkutelineen alla on johdoille tarkoitetut pidikkeet. Teline irti ja johdot pidikkeeseen (tai molempiin jos mittaa riittää). Ainakaan itselläni ei ole nyt vaaraa että johdot nappaisivat kiinni vaikka niitä siellä useampi meneekin.


Viimeisimmän ajokerran jälkeen Jyrkkälässä kuraa siivotessa huomasin että keskidiffin etupään puoleinen ulostulo liikkuu melko paljon. Eli siis toiseen ulostuloon verrattuna klappia on huomattavasti enemmän. Mahtaako tämä olla normaalia? En muista tähän kiinnittäneeni aiemmin huomiota joten jäin miettimään että onko diffissä jotain vialla. Autolla on kuitenkin ajettu vain 10 akullista joten ei nyt pitäisi vielä ihan vaihtokunnossa olla.

9
Mutta kohta kori on varmaan palasina niin tämäkin on turhaa mietiskelyä.  :roll:
Pitihän sitä hiekkakentän vieressä olevalla asfaltilla koittaa ja eikös siellä vaaninut kolo jota ei kauempaa nähnyt. Nyt tiedän tiedän miten inhottavalta kuulostaa kun lexan kori raapii asfalttia. Eipä tartte enää stressata noista pikkuvirheistä maalipinnassa.  :embarrassed:

Tuossa pihalla pyöritellessä ohjaus pelasi ihan hyvin, mutta nyt kun ajeli kovempaa niin ei tahtonut toiseen suuntaan kääntyä millään. Ja noparista on syytä laittaa lisää jarrutehoa. Tuo tän päivän kippauskin olisi ollut vältettävissä jos auto jarruttaisi kun liipaisimen vetää eteen.

10
Tämmöinen siitä sitten lopulta tuli. Enää ei tarvitse kuin opetella ajamaan.  :wink:







Eipähän tuossa paljoa kasaamista ollut, mutta enemmän kuin pojan RTR Mini SCT:ssä.
RC Saben väelle kiitokset vinkeistä maalaamisen ja servon valinnan suhteen.

Maalaaminen oli mielenkiintoinen projekti ja tähän mennessä elämässäni vain lautaseinää maalanneena piti oppia hakea kantapään ja netin kautta. Kohtuu tyytyväinen olen kuitenkin tulokseen. Kalkkiviivoilla iski kammo tarrojen suhteen, vaikkakin kylki näyttää melko tyhjältä. Mutta kohta kori on varmaan palasina niin tämäkin on turhaa mietiskelyä.  :roll:

Pihalla ja pihakadulla tuolla on tullut rauhassa pyöriteltyä puolen akun verran.
Seuraavaksi sitten vähän isommalle hiekkakentälle pyörittämään jotta saa vähän tuntumaa
miten tuo kovemmassa vauhdissa kulkee. Salon rata on tuossa lähellä joten sinne sitten on mentävä koittamaan kun pihasudittelu alkaa riittää.

Sisäkoriksi on tuollainen 810 kori tulossa. Kiitos kuuluu tälle ketjulle.  :smiley: Aikamoinen määrä kiveä löytyy autosta vaikka melkein pintakaasulla ajelee tiellä. Joten mielellään suojaa sinne laittaa.

11
Radiolaitteet / DX3C
« : 27.03.11 - klo: 23.14 »
Ensimmäisen auton hankinta on tässä ollut talven harkinnassa ja samalla myös radiolaitteet.
Jostain syystä markan radiot eivät oikein iske ja montaa sataa euroa ei ole näin alkuun tarkoitus radioon laittaa. Joten sitten ovat mietinnässä olleet Futaban 2PL/3PL sekä Spektrumin DX3E. Nyt bongasin kuitenkin uuden radion Spektrumilta eli DX3C. Aloittelijan silmin tuossa näyttäisi olevan enemmän ominaisuuksia lähes samaan hintaan kuin edellä mainituissa. Ohessa speksiä ja videota.

http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM3300

Features
- Pre-set Steer Mix. For vehicles with 4-way steering, allows crab steering and 4-way steering.
- 20 Model memory
- 3 Channels: Steering, throttle, and an auxiliary channel allowing the transmitter to be used in almost any surface application
- 1 programmable mix allows any two channels to be mixed together. Allows for 4 way steering, dual brake servos, etc
- Adjustable steering wheel tension allows customisation of the tension to the drivers preference
- Choose the auxiliary channel setting right for the application; 2p, 3p, or linear Servo travel adjust
- Digital trim allows for precise trim adjustments
- Rolling selector for fast and intuitive programming of the transmitter.
- Steering rate adjustment
- Exponential allows customisation of the servo movement/speed to fit driving styles
- 3-5 character model names. Name models to a name that will be remembered, instead of just a number
- Up and down timers keep track of run time.
- Servo reversing allows the direction of servo travel to be changed to make installation easier
- Model copy for easy transfer of model settings between models
- Model reset to quickly erase model settings
- Sub trim to adjust the servo centre position to optimise installation
- Interchangeable rubber grips provide a comfortable fit for the hand.
- Multiple sizes are available.

[youtube]lrIJHgacwJ0[/youtube]

Myyntihinta on 130 dollaria ja voisi kuvitella että hinta Suomessa on korkeintaan tuo sama 130 euroissa. Saksassa näkyy olevan esitilauksessa hinta 99 euroa. Mutta 30 euron postikulut vievät hyödyn sieltä tilaamisesta. Tulipahan eksyttyä myös Itävallan puolelle: http://www.der-schweighofer.at/artikel/89292. Kulut Suomeen 0 euroa ja maksu onnistuu PayPalin kautta. Testasin PayPal maksuun asti ja 99.90 oli veloitettava hinta. Kovin sitä miettii onko tässä jokin koira haudattuna.

Saatavilla vasta toukokuussa ja joidenkin saittien mukaan vasta toukokuun lopussa, joten odottavan aika saattaa olla liiankin pitkä. Varsinkin jos neliveto SC on ostettuna ja kasattuna sitä ennen. Mutta itseni tuntien jahkailen autoakin vielä kesään asti.  :wink:

Sivuja: [1]