Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - LorenttioRC

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 31.05.14 - klo: 12.34 »
Kesäloma tietenkin. Oli myös mukava saada stipendi hyvästä koulumenestyksestä lukiossa. Kouluun on tässä viime aikoina todellakin tullut panostettua siten, että ei ole paljoa aikaa rc autoilulle jäänyt.

Samainen stipendi tuli jälleen. Nyt keskiarvo alkaa olla aika kova, n. 9,6 lukuaineissa, kahden lukukauden jälkeen. Seuraavana tähtäimenä on sitten syksyn kirjoitukset: kemia ja ruotsi. Toisaalta olen viimeksi ajanut Vantaalla ja scte 2.0:lla  helmikuussa, joten nyt toivottavasti pääsee harrastamaankin.

2
Team Losi / Vs: TLR TEN-SCTE 2.0
« : 23.02.14 - klo: 18.15 »
Olen ajanut kakkosessa aina diffisetupilla 5\7\5, Dunfordin & muiden jenkkien käyttämä diffisetuppi siis kyseessä. Muutenkin Dunfordin tuorein setuppi autossa joillakin muutoksilla: tuntuu toimivan tiksissä ok, mutta niin vähän tullut treenattua että oma ajo on hyvin vaihtelevaa.
Voihan löysempää öljyä etudiffissä kokeilla, jos haluaa kääntyvämmän auton ja jos se paremmin omalle ajotyylille sopii. Käsittääkseni tyypillisesti kovalla pidolla ei ajeta kovin löysällä etudiffillä, koska se voi tehdä autosta epätasaisen ajettavan.

3
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 04.01.14 - klo: 17.18 »
Ensimmäisenä tulee mieleen, että olisikohan slipperi päässyt löystymään. Löysä slipperi tekee juurikin kiihdytyksistä vähemmän aggressiivisia ja pitää vinkunaa. Eli kannattaa tarkistaa se ensin, ellet ole jo tarkistanut.
Jos vaihteistossa on jokin ratas rikki, niin tyypillisesti pitää todella pahaa ääntä eikä auto liiku ollenkaan.

4
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 22.12.13 - klo: 21.45 »
Oma 4pl on ainakin pelittänyt moitteettomasti 1,5 vuotta. Kaikki tarvittavat säädötkin siitä löytyy. Mt4:ä en ole kokeillut, mutta ainakaan ominaisuuksien puolesta se ei vaikuta merkittästi paremmalta. Telemetria on mielestäni suhteellisen turha ainakin sähköautossa. Mielipidekysymyksiähän nämä ovat; kannattaa valita se radio, joka sopii paremmin käteen ja käyttötarkoitukseen.

5
Toi ongelma johtuu siitä, että servosaverin jousen kiristysmutteri (se sininen osa) on päässyt itsekseen avautumaan. Laitat siihen ruuvilukitetta, kiristät sen avulla jousen loppuun asti ja avaat noin puoli kierrosta. Se ruuvi on 1/16 tuuman kannalla ja pyöristyy helposti avatessa, kokemusta on.

6
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 20.08.13 - klo: 16.25 »
Mipiltähän löytyy myös toinen vetarisetti, joka on tarkoitettu käytettäväksi tehokkaalla combolla: http://miponline.com/store/mip11104.html

On ruvennut myös mua ärsyttämään noiden muovivetarien kestävyys, vaikka vain vähän olen kuluneena kesänä ajanut, on tainnut mennä yhteensä seitsemän vetarin osaa. Tuo Mipin parempi setti olisi varmasti todella hyvä, mutta aika hintava, 57 dollaria Amainissa.

7
Team C / Vs: Team c patron 4x4 sc
« : 18.08.13 - klo: 13.28 »
Nuo 5200mah 30c akut riittävät käyttätarkoitukseesi. Genssin 4000mah 30c on luultavasti riittävä virranantokyvyltään, mutta ajoaika jää 5200mah akkuun verrattuna jonkin verran lyhyemmäksi.

Gens Ace on merkkinä hieman Turnigya nimekkäämpi, ja Genssin akkujen sanotaan olevan mainostettu todellisilla arvoilla. Lipoissa on kuitenki suuria eroja ihan yksittäisten akkujen ja vielä suurempia eroja valmistuserien välillä, joten todellista paremmuutta on merkkien välillä vaikea määrittää. Tyypillisesti nimekkäämmillä merkeillä kuitenkin laatuvaihtelut ovat pienemmät.

Itse olen käyttänyt Genssin akkuja, ja olen ollut niihin tyytyväinen. Laatuvaihteluja on kuitenkin ihan omissanikin akuissa, sillä toinen omistamistani Genssin 5000mah 50c akuista, jonka on speksattu kestävän 250a jatkuvaa virtaa, pullistui hieman jo uutena. Toinen vastaava akkuni on taas pysynyt täydellisessä kunnossa täsmälleen samanlaisessa käytössä, jossa jatkuvat virrat ovat tasoa 100a. Molemmat akut ovat edelleen käytössä, eikä pullistuminen ole pahentunut ja eikä akkujen välillä pysty tuntemaan eroa.

Kuten kirjoitin, nuo mainitsemasi akut riittävät käyttötarkoitukseesi, joten osta joku niistä. Itse kuitenkin aina ylimitoitan akkuni reilusti.

8
Team C / Vs: Team c patron 4x4 sc
« : 18.08.13 - klo: 11.34 »
Nelkku corriin mun suositus on vähintään 5000 mah 50c, tosin riippuu valmistajasta ja moottorin tehosta. Esim. tällainen http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo

Tuossa patronissa luulisi päärjäävän hieman heikommallakin, mutta tulee pidemmän päälle halvemmaksi ostaa kerralla kunnollinen. Ei tarvitse sitten päivittää akkua, jos päivittää noparin ja moottorin parempiin.

9
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 11.08.13 - klo: 21.35 »
Ennakkoa vxl-3s noparissa ei pysty säätämään. Tuo vektor 4000kv taitaa olla 4-pole kone. Tämä saattaa olla ongelma, sillä nopari on suunniteltu 2-pole moottoreille.

10
Sähköautot / Vs: Mikä 4WD SC (CORR) auto?
« : 31.07.13 - klo: 12.15 »
SCTE 2.0:n mukana tulee maalaamaton, suurimmaksi osaksi (ei ilmankiertoa parantavia aukkoja) leikattu TLR Hi-Performance sct kori.

Taidan olla ainoita, jolla 1.0 vakio pohjalevy ja iskaritornit ovat edelleen suoria reilun 1.5 vuoden käytön jälkeen (ei siis ole ollut hyllyssä, kuten Bigbearilla) . En tosin ole kisannut.

En kuitenkaan väittäisi 1.0 halvaksi, koska se vaatii heti uutena diffipäivityksen. Jos diffirattaatkin vaihtaa, päivitys tulee maksamaan noin 90e. Jo mainitun pohjalevyn ja iskaritornien vääntymisen lisäksi auton osat kuluvat suhteellisen nopeasti, esim. ohjauslinkkien pallot. Näin ollen itse suosittelisin sijoittamista suoraan SCTE 2.0 tai Teknoon tai Durangoon, jos on hyvä  kuski. Mun taidoilla ei kannata Durangoa ostaa.

11
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 26.07.13 - klo: 14.30 »
onko jollain kokemusta noista grooveista lavangossa?

Ok renkaat mielestäni, esim. Prolinelta löytyy parempia renkaita, mutta ne ovat kalliimpia.
Insertti saisi olla vielä hieman jämäkämpi ja tukea paremmin renkaan ulkoreunaa. Kuviohan noissa on suhteellisen matala, minkä takia ne toimivat hyvin, kun rata on kova eli radan pinnalla ei ole hiekkaa tai vastaavaa. Tosin renkaat myös kuluvat tällöin todella nopeasti. Omat kokemukset on siis soft-seoksella nelkussa.

12
Sähköautot / Vs: SC (CORR) Renkaat
« : 11.07.13 - klo: 12.13 »
Laitetaan nyt vaikka tänne.
Onko joku testannut Proline gladiatoreita Lavangossa, miten toimivat?
Uusi rengassarja pitäisi ostaa, ja Proline caliberit olisivat 1. vaihtoehto, mutta ne ovat softina kaikkialla loppu. Supersoftina löytyy Aka endurot, mutta lämpiminä päivinä niissä on liika pitoa, ja supersoft-seos kuluu mukavan nopeasti.
Prolinen bow-fighteria näyttää myös löytyvän softina. Niiden käytöksen tunnenkin paremmin. Kolmas vaihtoehto on Louise turbo, josta minulla ei ole kokemusta.
Erituisesti gladiatoreista kaipailisin käyttökokemuksia.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 06.07.13 - klo: 11.20 »
Losi TEN-SCTE 1.0 ja JConcepts Hi-Flow



Ilman koria



Kaikki kolme autoa: Tamiya DF-02, Traxxas stampede vxl, Losi TEN-SCTE 1.0. Tamiya ei ole ajokunnossa ja tuskin koskaan tulee olemaankaan. :wink:

14
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 01.06.13 - klo: 13.07 »
Kesäloma tietenkin. Oli myös mukava saada stipendi hyvästä koulumenestyksestä lukiossa. Kouluun on tässä viime aikoina todellakin tullut panostettua siten, että ei ole paljoa aikaa rc autoilulle jäänyt.

15
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 28.11.12 - klo: 13.08 »
Koeviikko ohi ja synttärit.

16
Turnigy Nanotech 6200 mAh A-SPEC 65C car LiPo initial mini-review
Ainakin tuon testin mukaan A-specit on huijausta. Hobbykingi varmaan vaan laittanu uudet tarrat nanotechien päälle, vaihtanu balanseri liittimen eri väriseen ja myy sitten kalliimmalla.

17
Kilpailijoiden kanava / Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« : 01.09.12 - klo: 18.04 »
Entäs laturit? Kaikilla tuskin löytyy 30 A lataukseen pystyviä latureita. Nimimerkillä maksimissaan 5 A lataukseen pystyvä graupner ultramat 14+.
Oli ihan pakko kommetoida, palaan nyt lukion psykologian pariin.

18
Laatu bec pitäs olla tuossa sc8 wp:ssä, 6v 3a. Mulla on losin nelkku corrissa toi säädin, tosin se versio, joka ei kestä vettä. Sisäisesti ne ovat kuitenkin käsittääkseni täysin samat. Ei ole ollut missään vaihessa ongelmia servon ja vastarin virransaannin kanssa. Olen käyttänyt spektrumin ja futaban vastareita sekä spektrumin s6040 servoa (12 kg/0.08s) Akku on aina ollut 2s.

Tossa vielä linkki HW:n sivuille, mistä löytyy säätimen tiedot http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278


19
Rata ei ollu ainakaan aamulla ajokunnossa, tuskin vielä tänä iltanakaan.

20
Futaba 4PL.

21
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 27.06.12 - klo: 12.39 »
Losi ja ajamaton Proline flo-tek.


22
Sähköautot / Vs: SC (CORR) moottorit
« : 09.06.12 - klo: 21.31 »
Tenshockin johdot ei ole suoria käämien jatkeita ja niitä on turvallista leikata. Itse olen leikannut omastani, kun vakiona ovat todella pitkät. Johtojen vaihtamisesta en tiedä, että onko helppoa.

5200kv pitää kyllä radalla välittää varovaisesti, 4600kv käy 13t pinjonilla melko kuumana (n. 70 astetta), mutta vääntöä ja nopeutta löytyy. Olen ajanut myös 11t pinjonilla, silloin lämpöjä ehkä hieman vähemmän samoin vauhtia. Nollaennakkoa olen aina käyttänyt.

23
Eilen ja tiistaina tuli: Proline flo-tekki, kaksi paria asson kmc hex vanteita, kaksi paria aka enduro sc ss, stampeden koritolpat, baja tt kori ja spraymaalia. Rahaa meni noin 145e.

24
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 02.06.12 - klo: 11.57 »
Peruskoulu ohi ja kesäloma alkoi. Päättötodistuksen keskiarvo lukuaineissa tasan 9.5, lisäksi tuli vielä 100e stipendi uskonnosta.

Taitaa ne sata euroa mennä tähän harrastukseen. :smiley:

25
Sähköautot / Vs: Paras nopeudensäädin SC10-4 autoon.
« : 28.05.12 - klo: 18.50 »
Itellä on kokemusta tosta Xerun SCT Pron halvemmasta ja vain sensorittomasta mallista eli Ezrun SC8:sta. Ihan hyvin toiminu raskaassa losissa Tenshock:n sc401 4600kv moottorin kanssa. Ei mikään paras, mutta hyvä hintalaatusuhde myös tässä säätimessä, kun sitä on Suomestakin saanut 89e hintaan. Tenshock moottorina ei ilmeisesti ole ihan tehottomimmasta päästä, varmaan aika samaa luokka kuin Tekinin Pro4. Näillä kokemuksilla voin suositella molempia näistä Hobbywingin säätimistä.

Jos parasta haluaa niin ainakin maailmalla tuntuvat kehuvan kovasti Tekinin Rx8, kallis tuo ainakin on. Tiedä sitten onko paras ja tuo on kyllä totta mitä Poinas2 kirjoitti yllä.

26
Sähköautot / Vs: Tamiya df-02 ohjaus..
« : 27.05.12 - klo: 12.21 »
Oliko vakio servo? Se on ainakin todella huono: hidas analoginen, muovi hampailla ja vääntöa ehkä pari kiloa. Vastaavan tasoiset servot ei paljoa maksa (n. 10e). DF-02 autossa ilmeisesti servoon kohdistuvia iskuja ottaa vastaan joustava ohjauslinkistö. Kunnon servosaveria ei käsittäkseni löydy, en ole pitkään aikaan tuolla ajanut, ollu pahvilaatikossa, joten en ole varma.
Itse sain auton joululahjaksi vuonna 2008 ja oli ensimmäinen kunnon rc-auto. Nykyään tulee ajettua stampedellä pihassa ja losilla radalla. Ihan eritason autoja, etenkin losi. DF-02 alustan suunnittelu on kyllä surkea esim. maavaraa ei saa riittävän korkeaksi. Itse meinasin viime syksynä ruveta päivittämään ko. autoa, mutta tajusin sitten, että ei kannata ja ostin losin. Sitä päätöstä en ole katunut.
Joo, mutta kannatta tilata uusi servo standardikokoset pitäs mahtua. Digitaalinen kannatta ostaa ja ennemmin metallirattailla. Kiinasta niitä saa halvalla, mutta jos haluaa nopeasti niin sitten Suomesta esim. savöx:in servo, niissä on hyvä hintalaatusuhde.

27
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 01.05.12 - klo: 16.24 »
Kisoissa pärjääminen on kyllä enemmän kiinni kuskista, kun autosta. Hyvä kuski voi pärjätä huonommallakin autolla, mutta huono kuski tuskin pärjää hyvin parhaallakaan autolla. Mikään auto ei myöskään ole suoraan laatikosta valmis voittamaan kisoja. Autot vaativat aina säätämistä omaan ajotyyliin ja ajamaan sekä säätämään oppii treenaamalla.
Hyviä autoja, akkuja, latureita on olemassa monia, mutta parasta on vaikea sanoa. Tuo ehdottamasi auto on ihan ok aloittelijalle, mutta ei sillä isoja kisoja voiteta. Esim. model expon voittaja neliveto krossissa ajoi tällä http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkoautot/teamdurango-dex410-v3-110-electric-4wd-off-road-buggy-td102011. Tuo on kitti eli se pitää itse koota ja sen lisäksi tarvitsee radion, moottorin, nopeudensäätimen, akun, laturin ja huomattavasti muuta roipette kuten erilaisia renkaita, vanteita, öljyjä, ruuvimeisseleitä. Eli hyvin paljon menee rahaa, ennen kuin pystyy voittamaan isompia kisoja.

Sinulle suosittelisin, että tutkit ensin mitä luokkaa haluat ajaa, niitäkin on niin paljon. Sitten jos budjettisi on rajallinen ostat käytetyn kisa-auton (siis auton joka on ostettu kittinä tai päivitetty kitin tasolle) ja kaiken ajoon tarvittavan (joko uutena tai käytettynä). Rupeat ajamaan radalla, säädät autoa itsellesi sopivammaksi ja kun tunnet olevasi valmis, menet kisamaan. Esim. 1/10 sarjan krossareille löytyy hyvin kisoja, eli se voisi olla hyvä luokka. Voit tietenkin ostaa rtr:n, mutta silloin varaudu, että joudut sitä päivittelemään. Silloin sinulla on mennyt osiin ja autoon  enemmän rahaa kuin laadukkaseen kittiin olisi mennyt.

28
A mainista tuli tänään osasetti Losiin: etupuskuri, takapuskuri, koritolpat, diffin osia, iskarin korjaussetti, dynamiten alumiini servovarsi, löysemmät jouset, kovemmat jouset, spektrumin konkka vastariin, y-haaroitin ja jamminin 56 ruuvin setti. Yllättävän nopee kymmenessä päivässä tuli toiseksi halvimmilla posteilla.

29
Loistava idea.

Sääntöjä voisi hiukan täsmentää. Losi SCTE painaa yli kolmekiloa ja 6Ah akulla ajaa maks 10min kun taas kevyellä 2WD Slashillä ajaa varmaan puolituntia.

Laitetaan autojen minipainoksi nelkuille 3kg ja tuupeille 2,5kg.

Miten muuten aiotte laskea akun ajonaikaisen kapasiteetin? Inhottavaa jos cut off iskee ajossa ja auto hyytyy radalle..

Aika outoon, että mä ajan gens acen 5000 mah akulla n. 20 min. Toki mul on aika varovaiset välit, 11t pinjoni, eikä moottori lämpee paljoo ajettuani tuon 20 min putkeen.
 

Toki noinkin, mutta miksi sulkea tiettyjä autoja pois kisoista. Mä ainakin haluaisin ajaa Losilla, mutta näillä säännöillä se on mahdotonta.

Toisaalta miksi yhden 4wd automallin takia pitäisi takavetoisiin SC-autoihin laittaa jopa puoli kiloa lisää painoa? Sehän se vasta järjetöntä on.

Tottahan se on, että ei sääntöjä kannata muuttaa yhden automallin takia muille malleille huonoiksi. Losi vaan olisi hyvä valinta tämän tyyliseen kisaan, koska se on ehkä kestävin corri ja helppo ajaa.
Itse en nyt halua ottaa enempää kantaa asiaan, koska vaikka auto ja kuski olisivat ”säädöissä”, en pysty osallistumaan.



Edittiä, pakkohan se on taas kirjoittaa näkemyksiä, mutta uuttaa viestiä en laita ellei ole aivan pakko.

Koheltaja: Viestissäni lukee ehkä kestävin ( ja luki myös ennen edittiä ), en tiedä muiden corrien kestävyyttä, kun en ole niitä ohjannut. En siis kiellä, ettei joku voisi olla vielä kestävämpi.
Losi kuitenkin on kestävä, enkä ole siitä yhtään osaa rikkonut, tosin en ole ajanutkaan  vielä paljoa.

Nicke: Jos luit ensimmäisen viestini ja siitä ymmärsit minun väittäneeni, että tavallinen 6,5t moottori on yhtä nopea nelkuissa kuin 10,5t tuupissa, ymmärsit väärin. Tarkoitin, että 550 kokoluokan 6,5t moottori on nelkku Losissa asiallisesti välitettynä yhtä nopea kuin tavallinen 540 kokoluokan 10,5t moottori tuupissa.
Minulla on Losissa 4600kv 4pole mottori, melko varovaisilla väleillä se on aika yhtä nopea pääsuoralla kuin suurin osa tuupeista. Toki se kiihtyy nopeammin. Esim. Novakin 550 6,5t moottorissa kv on 3400, teho 730 wattia ja se painaa 286g. Vertailun vuoksi oma moottorini painaa 230g ja tehoa pitäisi olla yli 1 kilowatti.

Aika harva kuski varmaan ostaa vain yhden kisan vuoksi tehottomamman moottorin, että pääsee ajamaan sen lempi autollaan, tämä on se ongelma vaikka nelkuissa moottori rajoitus tulisi tuohon 550 kokoiseen 6,5 lankaiseen.

30
Nyt on aivan pakko kommentoida, en kommentoi nyt itseni puolesta vaan nelkku Losi kuskien.
Tuo sääntö, että moottorin täytyy olla 10,5 lankainen estää nelkku Loseja osallistumasta. Auto on ilman hirveitä modauksia kertakaikkiaan niin painava, kun siihen laittaa noin tehottoman moottorin, se ei ensinnäkään kulje minnekään. Toiseksi moottori saattaa päästää savut. Losin nelkku tarvitsee 550 kokoisen 6,5 lankaisen kulkeakseen saman verran, kuin tuuppi 10,5 lankaisella.

Sivuja: [1] 2 3 4