Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jsuvanto

Sivuja: [1]
1
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno MP9 Buggy
« : 09.01.14 - klo: 22.46 »
Auton ohjeen mukaan moottorikorvakkeesta pitää sipaista pois pala. Jossain tilanteessa saattaa siis leikkaamattomaan moottorikorvakkeeseen ottaa hiukan tuo kardaani kiinni, esim. hypyn alastulossa ja sitten knaks.

Tämä on tietysti vaan spekulointia, omissa moottoreissa on laikkakone laulanut nurkat pois, joten omakohtaista kokemusta ei ole.

2
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno MP9 Buggy
« : 16.08.13 - klo: 17.55 »
Mun autolla (TKI3) on tänä kesänä takana jonkun verran treeniä Jyrkkälässä, jokusen viikonlopun treeni Lavangossa, Turun SM, Nordic Open, Salon SM ja PM.

Hajonneiden osien saldo:

Yksi etutukivarsi ja front suspension holder. Molemmat menneet eri tilanteissa Jyrkkälän radalla treeneissä.

Miellän siis ko. auton erittäin kestäväksi.



3
On ollut nuo treenimahikset hiukan kortilla ja olisi kiva vähän tahkoa ennen kisoja. Mahtaisiko joku olla tänä perjantai illalla paikalla areenalla, jotta pääsisi ajamaan?

4
Joko on tiedossa ajetaanko buggyja kanssa?

5
Tulokset / Vs: TULOKSET: Winter Jumps V - Model Expo
« : 29.04.12 - klo: 22.35 »
Kiitoksia PKSRCA:n porukalle hienoista kilpailuista! Rata oli todella hauska ajaa ja varsinkin isosta pöytähyppyristä oli varsin jänskää lennätellä menemään.

Myös puitteet olivat kohdallaan ja oli todella hienoa, kun oli oikein reippaasti yleisöäkin suosikkejaan kannustamassa. Pikkuväellä tuntui olevan riemukasta, kun välillä kilpaileminen oli todella "näytösluontoista", eli pitkiä hyppyjä ja kolistelemista oikein urakalla.   :grin:

6
Onko perjantain aikataulusta vielä tietoa?

7
Miten tuo pitoaineen käyttö? Onko WJ-säännöistä poiketen sallittu vai mennäänkö au naturel?

8
Itsellenikin tulivat aikanaan Tamiyan, Kyoshon ja Maruin kasaribuggyt tutuksi. Silloin niitä vaan ei hoksannut säästää ja nyt harmittaa.
 Jotain historiasta on kuitenkin tallella. Nimittäin tuo Corally SP12G2. Viimeksi kisattu muistaakseni Turun Fintrack -osakilpailussa 1996 stanuluokassa tuloksina lähtö paalulta ja rymistelyntäytteisten finaalien jälkeen 4. sija.

Purin auton eilen osiin, pesin ja putsasin kaikki ja huolsin muutenkin. Auto on ihan timmissä kunnossakin paria O -rengasta lukuun ottamatta, jotka hieman alkaneet hapertua.

Taka-akseleita autoon on 3 kpl, joista kahdessa valmiiksi rakennetut diffit, hyväkuntoisia renkaita 8 kierrosta ja paikallaan Futaban FP-S132H servo. Hauska löytö oli myös lähes täysi Team Corally "Jack The Gripper" -pitoaine. Ajattelin ensi talveksi hommata harjattomat sähköt ja satulamallisen lipon tuohon ja käydä kerholla fiilistelemässä.

Auton ostin käytettynä koulukaveriltani Timo Rinteeltä, joka on niittänyt mattiksilla hyviä tuloksia ja 1/10 ratapolttiksissa maailmanmestaruuskin hänelle on irronnut -98/-99. Toimii / toiminut Xray, Serpent ja Orion tehdaskuljettajanakin. Joten auto on saanut ekan omistajan käsissä nauttia kovemmastakin vauhdista ja menestyksestä. Ja myös pieniä parannuksia autolle hänen aikanaan tehty kuten titaaniruuvit yms.

9
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 21.02.12 - klo: 00.25 »
Olisko tämä: http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=16378 hyvä kolvi vai riittäiskö tämä?: http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=16379 Kumpi olisi parempi RC-harrastus käyttöön?

MUSTAJARVI

Molemmat käy kyllä hyvin. Jos kuvasta oikein tulkitsen ovat Fixpoint -merkkisiä asemia, joita katselin Triopak Oy:ssä kun oltiin hakemassa juotostarvikkeita töihin. Vaikuttivat hintaisikseen jopa ihan hyvälaatuisilta. Ilmeisesti siis samat kuin nämä. http://www.triopak.fi/index.phtml/art/1975/t/prodgroup1 

Suosittelen ostamaan myös setin kärkiä samalla, niin on moneen kohteeseen sopivia. Pienemmillä kärjillä piirilevyjuotoksia, joissa ei tarvita suurta lämmönsiirtokykyä ja suuremmilla sitten esim. moottorin johtoja, jotka tarvitsevat.

Ja komppaan Hokea tuossa tina-asiassa.


10
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 12.02.12 - klo: 21.59 »

Aika monessa muussa harrastustoiminnassa seuratoiminta on niin suurta, että harrastusta pääsee pikkurahalla kokeilemaan, tässä harrastuksessa valitettavasti niin ei tunnu olevan.

Kerrankin tuntuu hyvältä olla väärässä. Hyvä, että näinkin monessa paikassa pääsee maistiaisille järkevästi.

edit:lyhensin tätä koska toistin jo aikaisempien postieni asiaa.

11
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 12.02.12 - klo: 21.24 »
Tikkurilan radalla on kyseiseen mahdollisuus.

Tosi hyvä homma! Eli Tampereella ja Pääkaupunkiseudulla ainakin pääsee testaamaan. Näistä voisi jonkun oman topicinkin pistää vaikka yleiseen keskusteluun, niin osuisi mahd monen vierailijankin silmiin.

Ihan mielenkiinnosta, millaisia autoja on testattavaksi?

12
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 12.02.12 - klo: 21.12 »
Ainakaan Tampereella tuo ilmainen kerhoautoilla ajelu ei ole tuonut lajiin jääneitä harrastajia kuin muutaman prosentin kokeilijoista, pääasiassa uudet harrastajat ovat ajaneet omilla autoillaan heti alusta alkaen.

Näinhän se menee. Kuitenkin se pienikin osa uusista harrastajista olisi saattanut jättää asian ajatuksen tasolle, jos ei olisi päässyt kokeilemaan.

13
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 12.02.12 - klo: 20.58 »
Silmään pisti tuolla kisoissa se, että nuorempia kisaajia oli kovin vähän. Suurin osa oli näitä 30-40v ukkoja. Täällä Turun suunnallakin oli kerholla niin paljon 90-luvulta tuttuja naamoja, että oikein yllätyin.

Nuoria ilmeisemmin nykyään vaikea saada tällaiseen "hands on" -harrastukseen mukaan. Liekö syynä sitten lajin tuntemattomuus (edelleen) vai onko muut harrastukset nettipelaamisesta lumilautailuun sitten vain muodikkaampia.

Hintakysymyskin voi olla yksi juttu, mutta suhteessa pienemmällä sijoituksella pärjää kun joskus muinoin ja silloin nuoria oli enemmän (ainakin mun mielikuvissa selkeesti).
Akkuja ei tarvi olla kuin 2 kpl ja niillä reenaa ainakin tuuppikrossarilla 25min/akku helpolla ja latauksessa menee se tunti. Moottoreita ei tarvi olla montaa, koska ne ovat suhteellisen huoltovapaita (ainakin verrattuna harjalliseen moottoriin). Hyvät moottorit ja akut maksavat noin samoja rahoja kuitenkin kuin  männä vuosina, joten rahaa menee vähemmän, koska määrällisesti niitä tarvii vähemmän. Kilpa-autojen hinnat näyttäis pysyneen samoissa, mutta servot ja radiot on kohtuu edullisia. Tarvikkeet ja renkaat toki maksavat.
1000€ sijoituksella pitäisi päästä alkuun ainakin tuupeilla, niin että on ihan kohtuulliset vekottimet. Taivas on sitten rajana kuinka paljon tähän saa menemään halutessaan rahaa....
Onkohan siis loppujen lopuksi hintakaan tulppana...

Mene ja tiedä.
Antaisitko itse 1000e harrastuksen kokeilemiseen, että onko se nyt se juttu sun lapselle? Aika harvassa on harrastaukset missä joutuu 1000e maksamaan kokeilemisesta. Veikkaisin itse, että jos jotenkin voisi lajia järkevästi kokeilla pienemmällä kustannuksella niin junnuja olisi mahdollisesti enempi.

Pelkkään kokeilemiseen ei sitä tonnia pala. Tarkoitin lähinnä perus kilpakaluston hankkimiseen nollasta menee se. Harrastuksen kokeileminen onnistuu edullisemmin. Huomioni kiinnittyi kilpailijoiden ikään ja vertaukseen männä vuosikymmenille, jolloin kilpaileminen (ainakin muistikuvieni mukaan) oli kalliimpaa kuin nyt ja silloin nuoria vaikutti olevan enemmän.
 
Toisaalta minä olen sen luontoinen, että voisinkin sijoittaa ko. rahan (kun sen ensin saisin kasaan raavittua) siihen, että lapseni kokeilee harrastusta. Jos ei se sitten olekaan se "hänen juttu", saa kamppeet myytyä hyvin eteenpäin. Moniko muu siihen ryhtyisi, paha sanoa.

Aika monessa muussa harrastustoiminnassa seuratoiminta on niin suurta, että harrastusta pääsee pikkurahalla kokeilemaan, tässä harrastuksessa valitettavasti niin ei tunnu olevan. Siinä olisi ajatusta kehitykselle ja varmasti näin saataisiin junnuja enemmän radoille. Onkohan jollain seuralla autoja, joita pääsisi kohtuuvuokralla ohjatusti koittamaan radalle? Jos olisi, ehkä tämä foorumi olisi oikea paikka pitää siitä meteliä.

Kuitenkin aika monen harrastajan tie lähtee pihasudittelusta ja siitä etenee samalla kalustolla rata-ajon testaamiseen ja siitä mahdollisesti seurakisoihin ja muuhun kilpailutoimintaan laitteistoa vähitellen päivittämällä.


14
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 12.02.12 - klo: 13.06 »
Silmään pisti tuolla kisoissa se, että nuorempia kisaajia oli kovin vähän. Suurin osa oli näitä 30-40v ukkoja. Täällä Turun suunnallakin oli kerholla niin paljon 90-luvulta tuttuja naamoja, että oikein yllätyin.

Nuoria ilmeisemmin nykyään vaikea saada tällaiseen "hands on" -harrastukseen mukaan. Liekö syynä sitten lajin tuntemattomuus (edelleen) vai onko muut harrastukset nettipelaamisesta lumilautailuun sitten vain muodikkaampia.

Hintakysymyskin voi olla yksi juttu, mutta suhteessa pienemmällä sijoituksella pärjää kun joskus muinoin ja silloin nuoria oli enemmän (ainakin mun mielikuvissa selkeesti).
Akkuja ei tarvi olla kuin 2 kpl ja niillä reenaa ainakin tuuppikrossarilla 25min/akku helpolla ja latauksessa menee se tunti. Moottoreita ei tarvi olla montaa, koska ne ovat suhteellisen huoltovapaita (ainakin verrattuna harjalliseen moottoriin). Hyvät moottorit ja akut maksavat noin samoja rahoja kuitenkin kuin  männä vuosina, joten rahaa menee vähemmän, koska määrällisesti niitä tarvii vähemmän. Kilpa-autojen hinnat näyttäis pysyneen samoissa, mutta servot ja radiot on kohtuu edullisia. Tarvikkeet ja renkaat toki maksavat.
1000€ sijoituksella pitäisi päästä alkuun ainakin tuupeilla, niin että on ihan kohtuulliset vekottimet. Taivas on sitten rajana kuinka paljon tähän saa menemään halutessaan rahaa....
Onkohan siis loppujen lopuksi hintakaan tulppana...

Mene ja tiedä.


15
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 11.02.12 - klo: 00.14 »
Tämä koko WJ -sarja on itse asiassa loistava tapa aloittaa kilpaileminen. Kilpailut on kaavaltaan kuin mitkä tahansa virallisemmatkin kilpailut, mutta rennommalla otteella.

90 -luvulla tuli ajettua Maastosarjaa ja mattoautolla FinTrackia ja noin 14 vuoden ajotauon jälkeen lähdin käytännössä kylmiltäni kilpailemaan Turun WJ osakilpailuun. Aloitin harrastuksen uusiksi noin viikko ennen kisoja, joten harjoittelemaan ehti noin pari akullista uudella autolla ennen kisapäivää. Kuten voitte arvata, mitään en muistanut koko kilpailujen käytännön kulusta, mutta kaverin jeesillä tokan eräharjoituksen jälkeen alkoi taas muistua mieleen tämä kisan kulku ja tapahtumasta tuli todella nautittua.

Kisojen jälkeen mietin juurikin sitä miten mukavaa on kun on tällainen hieman epävirallisempi sarja, johon kaltaiseni uusaloittelija voi tulla harjoittelemaan kisaamista, ilman lisenssiä tai seurajäsenyyttä ja mukavassa hengessä.
Pääajatuksena oli kuitenkin se ero joka muistikuviini oli jäänyt kisaamisesta 90 -luvulla. Silloin akk:n sääntökirja kädessä mittailtiin autoa, hommattiin lisenssi, faksattiin lämpöpaperifaksilla ilmottautumisia ja sitten ekat kerrat kädet täristen mukaan kisoihin. Apua sai seuratovereilta (jos sai), muihin ei ollut mahdollisuutta tutustua kuin vasta siellä kisoissa, internet kun ei ollut taviksille vielä olemassa, keskustelupalstoista puhumattakaan. :grin:

Tämän jorinan tarkoitus on siis tämä. Kaikki mukaan kisoihin kun se onnistuu näin mutkattomasti. Paikanpäällä varmasti saa apuja, jos tulee murheita tai kysymyksiä.


16
Kiitoksia kaikille, JConcepts Finnisher tulossa RMC:n kautta.

17
Sähköautot / JConcepts Finisher, ProLine Bulldog koreja
« : 10.02.12 - klo: 00.26 »
Myyköhän kukaan Suomessa RB5 sopivia otsikossa mainittuja koreja?

18
Jyväskylän kisat ei valitettavasti sovi kalenteriin. Tuota Expon rengasasiaa kyselin siksi, että se sopii ja että edes kerran saisi jotain tehtyä hyvissä ajoin, tässä tapauksessa tuo renkaiden hankkiminen. :smiley:

TÄH? kukas ton on päättäny

Mun osalta meidän perheen hallitus...  :grin:

19
Jyväskylän kisat ei valitettavasti sovi kalenteriin. Tuota Expon rengasasiaa kyselin siksi, että se sopii ja että edes kerran saisi jotain tehtyä hyvissä ajoin, tässä tapauksessa tuo renkaiden hankkiminen. :smiley:

20
Joko on päätetty millä renkaalla Model Expossa ajetaan?

Sivuja: [1]