Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - newbie78

Sivuja: [1] 2 3
1
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 07.02.17 - klo: 21.57 »
Traxxas Mini E-Revo 1/16 VXL märällä jäällä "kukonharjoja" tekemässä. Samassa paikassa tulee kesällä veneellä ajeltua:


2
Etutukivarsi päivää aiemmin ja nyt vanne Traxxas Mini E-Revo 1/16 VXL:stä, sain videollekin, ks. loppupää:


3
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 25.01.17 - klo: 21.43 »
Traxxas Mini E-Revo 1/16 VXL ja itsetehdyt talvirenkaat (piikkirenkaat):



4
@killaah @monsterman

Omistan sekä Pro-Linen Dirt Hawg I:t Titus-vanteilla, Trencherit Desperadoilla sekä Sling Shotit Desperadoilla myös.

  • Dirt Hawg I: ei niin syvä kuvio, toimivat asfaltti-hiekkaseka-ajossa
  • Trencher: erinomainen rengas esim. Desperado-vanteella
  • Sling Shot: oma maailmansa ja vaativat joko hankea tai hiekkaa. Jäisellä lumella niistä ei ole mihinkään.

Mutta erityismaininta ja -huomio noista Titus-vanteista: itselläni jääneet paria kertaa lukuunottamatta kaapinperälle, koska vanteet painavat aivan suhteettoman paljon. E-Revon vakiorengas Talon vanteineen painaa n. 70 g, mutta Titus-vanne Dirt Hawgeilla 138 g! Juuri punnitsin ihan muistikuvaani varmistaakseni. Tulee julmetusti lisäpainoa autoon ja minä suorastaan pelkäsin rikkovani vetoakselit ym. tuolla massalla. Saati sitten törmäillessä massa tekee tehtävänsä..

Taidan myydä pois nuo kokonaan. Hienot ovat, mutta ajaminen on sitten toinen asia.

5
Ajankohtainen aihe - Mini E-Revo ja talvirenkaat:wink: Kyseessä itse tekemäni talvirenkaat, joissa n. 80 ruostumaton ruuvia per rengas. Varsinaiset piikkirenkaat siis, mutta tarjoavat mielettömän pidon. Kurkkaapa tuore video ohesta:



Mutta kuten videosta saattaa nähdä, on minulla nyt ongelma..  :undecided: Miten saan renkaan pois vanteelta vahingoittamatta itse rengasta? Asetoni, keittäminen..?

6
@pietari: shimmaa diffit, niin kestävät paremmin :)

Sain vihdoin ja viimein itsestäni sen verran irti, että tein ajovideon noista 2015 talvirenkaista, kyseessä siis mini E-Revo:

Piikkirenkailla järven jäällä:
http://youtu.be/_h3MGWEWwa8

Pihassakin ajoin ja kyllä noilla saa hyvän pidon aikaiseksi. Joka renkaassa siis n. 80 ruuvia, jotka vedetty läpi renkaan + liimattu moneen kertaan pikaliimalla.

7
@kepa: Hyvä kuulla, että teoria toimii ihan käytännössäkin servon suhteen. Ja mitä tulee laparenkaat vs. nastat, niin totta puhut.  :smiley:

Muuten, sellainen kysymys, että kun ottaa motista kiinni, niin siinä on millin kahden verran liikettä. Onkohan jokin ruuvi jostain irti? Moottoripukissa motti on tiukasti sillä yhdellä ruuvilla kiinni.

8
En ole koskaan servojen kanssa hifistellyt, kun piharässimisessä tuo ei ole ollut minulle se kriittinen osa. Vaihto tuli eteen, koska noita rattaita meni... eli siinä mielessä kriittinen kyllä. :) Ja mitä mini E-Revoon tulee, niin renkaisiin, iskareihin ja iskari- ja diffiöljyihin panostaminen ovat ajomukavuuden suhteen maksaneet itsensä parhaiten takaisin. Hajoamisten suhteen "kaikki auton rungosta ulkonevat osat" + muovinen kardaani ja nuo servorattaat.

Mitä tulee tohon HobbyKingin servoon, niin se menee 1:1 tehdasservon paikalle, siis myös servoarm. Tuossa vakiservossa on ihan ohuet tiivisteet, kun sen avaat. En kokeillut, mutta saattavat jopa sopia tuohon HK-servoon sellaisenaan. Jos rataspuolta haluaa tiivistää, niin mietin jopa vaseliinia. Sen verran, ettei hörppää vettä tuolta sisään, jos nyt uimaan päätyisi. RC-veneen akselivaseliinia tuonne. En siis ole vesitiivistänyt, mutta näin ehkä tuon tekisin.

9
Ja ajoin tänä talvena noilla viime kauden renkaillani, tässä pieni videopätkä. Katso etenkin kohdasta 2:04 eteenpäin, niin huomaat sairaan pidon. :) Sain samalta viikonlopulta paljon lumelta videopätkiä, joissa pito tulee vielä paremmin ilmi. Voisi sanoa, että melkein kuin asfaltilla ajaisi. Nyt kun vain jaksaisi laittaa videot tulille. :)

Talvirenkailla lumessa:
http://youtu.be/XgDaWbUxGlE

Ensimmäisessä osassa videota 2S- ja myöhäisemmässä 3S-lipo alla. Huom! Ajoin suojalasit päässä, koska tällaisten viritysten kanssa pitää olla todella varovainen.

Vasemmalla liitteenä olevassa kuvassa vielä 2014-rengasmalli ja oikealla 2015. Jäälle pääsyä ja uutta rengastestiä odotellessa.  :afro:

10
@kepa: talvirengasterveiset

Viime talvena lähes vannoin, etten enää ikinä.. mutta tuli sitten kuitenkin näperreltyä moiset. Lähes 70 piikkiä joka renkaassa, testit näillä vielä tekemättä. Näillä ei liidetä lumessa, vaan revitään lumet pois. :) (Ainoa harmi on, et nuo vanteet ovat hemmetin rumat...)

Uskokaa tai älkää, mutta koko rengassetti tuli maksamaan n. 15 €. eBaysta rengassetti + 8 mm:n ruostumattomat ruuvit. Noh, tekemiseen kaikkineen paloi 5 - 6 h ja sormet ovat ruvella.

11
Sai sitten sisäradalla pitävät renkaat alle ja viimein testaamaan "kunnolla" - mutta eipä kauan juhlittu. Meni takaa yksi punainen härpäke rikki (toe link?) ja kotona nyt tässä totesin että taisi mennä servokin, vaikka sitä en kyllä radalla auto tutkiessa huomannut. Nyt kun virran ollessa pois kääntää renkaita, ne liikkuu vapaasti, servo ei pistä vastaan kuten normaalisti. Ja kääntäessä, varsinkin hitaasti, häröttää ja "loksuu" tietyssä kohdin. Eli ilmeisesti jokin ratas sieltä sisältä rikki. Hieno homma, autolla kuitenkin tässä vaiheessa ajettu ehkä max 3 tuntia, eikä mitään oikeasti pahoja kolhuja kovasta vauhdista ole tullut :undecided: Tuolla nykyisellä ei varmaan enää kovin pitkään aja ennen kuin se on kokonaan rikki.

Mutta sikäli kun tuosta vakioservosta noin helposti voi mennä rattaat, niin pitäisi varmaan katsoa tilalle joku metalliratasservo, kunhan löytää sopivan jonka kanssa ei tarvitse liikoja säätää.

Pitäisi myös ilmeisesti samalla huoltokierroksella ostaa black-tason jouset ja vaikkapa kuusikymppiset öljyt iskareihin, kun pienimmissäkin hypyissä hakkaa pohja maahan. En kyllä oikein ole muutenkaan vakuuttunut tämän hyppykyvyistä, todennäköisesti nuo rikkoontumisetkin tuli siitä kun hypyn alastulo muuttui kärrynpyöräksi.  Muutenkin tuntuu olevan ihmeen hankala saada alastulot järkevästi.

Kaikkiin kohtiin kyllä ja osia menee rikki. :) Been there, seen that. Ja tuosta servosta mennyt kaksi kertaa rattaat ja vaihdoin tähän: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11627__TGY_390DMH_High_Performance_MG_Digital_Servo_Extra_Strong_5_4kg_11sec_22_5g.html . Vakioservoon saa toki varaosarattaita (TRA-2082), maksaa n. 5 €.

Tuo Turnigy ei ole "vedenkestävä", mutta lumessa ja sohjossa olen tuolla ajellut. Pahimmat pyyhkii ajon jälkeen, niin homma bueno. Vesilätäkköjä kannattanee välttää.

12
Mini E-Revo ja pihalla hyppyyttelyä:
http://youtu.be/thkJKXBYiC4

13
Mini E-Revolla driftailua:
http://youtu.be/3qbewvcyQ50?list=UUctthh8rWcJXjxgX-Tn75iQ

Driftailua ja powerslidingia:
http://youtu.be/WZLDPuBE4Dg

 :laugh:

14
Team Associated 18T Differential Shim Set, .324x.409x.005, (tuotekoodi ASC21141) ja löytyy esim. http://www.amain.com/Team-Associated-Differential-Shim-Set-324x409x005-4/p26250. Paketissa neljä shimmiä. Jos vastaavilla mitoilla löytyy, niin nekin käyvät. Noita menee 1-2 molempiin diffeihin.

Huom! Shimmi tai shimmit laitetaan vain diffin rattaan puoleiseen vetariin diffin ja laakerin väliin. Shimmien tarkoituksena siis vähentää välystä ja painaa toi diffi kardaanissa kiinni olevaa pinjonia vasten. Estää näin sen, että rattaat heittävät jossain vaiheessa yli ja menevät rikki. (Mulla aiemmin tässä ketjussa esimerkki, mitä tapahtuu, jos ei shimmiä tai muuten vain jää välystä tuonne..  :undecided: )

Tämä vanha tuttu video on erinomainen ja linkki on suoraan kohtaan, missä tuo asennus näkyy: http://youtu.be/XvqD4cl9APQ?t=3m39s

Ja kun sitten olet saanut shimmin tai shimmit paikalleen, kasaa toi bulkki ja katso, että vetarit ja kardaani liikkuvat edelleen jouheasti. Jos ei, shimmi pois. Muistaakseni mulla meni yksi rinkula eteen ja kaksi taakse. Jos muuten diffiöljyä tarvitsee lisätä tai vaihtaa, kannattaa tehdä samalla. Ei noita bulkkeja / diffejä jaksa joka ilta purkaa ja kasata.

15
Meneväthän laakerit kunnolla paikalleen? Ja ei ole mitään moskaa bulkin sisällä? Ja ovathan nuo diffirinkulan rattaat ehjät?

Tässä muuten hyvä video diffin lukituksesta: http://youtu.be/VDQQKDO09v0. @mcly: Kaveri käyttää Traxxasin omia lukkoja, tuotekoodi TRA7381.  :wink:

16
@temppa.kk Saatko kuvaa tms. laitettua? Olen pari kertaa etu- ja takadiffit avannut ongelmitta. Pyörivätkö ne pienet rattaat ennen kuin ruuvaat kannen kiinni? Oletko ottanut ne pikkurattaat irti ja katsonut, että ovat ehjät? Entä se iso? Eihän se pieni sininen tiivisterengas ole mennyt rattaiden väliin, kun olet kiristänyt diffiä kiinni? Tasainen kiristys on tärkeä, kuten täällä aiemmin kirjoitettiinkin.

Mulla rohisi ja napsui etudiffi, kun olivat diffipinjoni ja -rinkula (TRX7079) menneet ajossa rikki. Oli ollut välystä sen verran, että rattaat olivat aika rumasti aalloilla. Osat vaihdettu, diffi shimmattu ja homma toimii.

Laakerit ovat muistaakseni identtiset molemmilla puolilla, joten siitä tuo ei johdu, jos vain laakerit on painettu paikoilleen. Ota laakerit irti kuopistaan ja putsaa. Tuo bulkki kerää pölyä ja likaa todella paljon (ja toi sama rako munkin autossa on, teipattu umpeen). Kun laitat etubulkkia kiinni, niin katso, että se Y:n muotoinen "ohjaustolppa" (ks. osa TRA7043) menee oikealle paikalleen, eikä jää kanittamaan.

Ja jos hermo menee totaalisesti, osta uusi diffi.  :laugh:

17
@mcly Jep, samaa mieltä. Ei tuo jää tuosta kulunut, mutta muut ihmiset pitää tietty huomioida ja toki varmistin, ettei lähimaillakaan ollut muita. Tuo oli itse asiassa ihan ensimmäinen testisetti saatuani renkaat valmiiksi ja kun muistellaan, minkälainen viime talvi oli, niin pakko oli edes jossain käydä kokeilemassa. Mökille aurasin järven jäälle radan, mutta jää suli ennen ensimmäistäkään ajokertaa.

Kesällä kävin kyseisellä kentällä muutaman vedon ajamassa ja siellä oli muutamat paljon pikku E-Revoa isomman RC-auton jäljet. Ja ikävä kyllä myös oikealla autolla oli joku käynyt.  :sad:

18
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoon 1:10 & 1:8 bashaajat
« : 22.09.14 - klo: 21.37 »
Kiitos ja kumarrus!  :azn:

19
@mcly "Meat Wagon"... :laugh: Moottorisahan terää löytyisi minultakin. Kuka tuollaisen on rakentanut? Jää varmasti melkoisen komeat jäljet jäähän. Mut noissa tuskin on kovin hyvä sivuttaispito..

Tässä meikäläisen "talvirenkaat"...ja lyhyemmät piikit olisivat tervetulleet:

Jäällä kotitekoisilla piikkirenkailla:
http://youtu.be/KYnSdkSqaYc

Ohjasin autoa yhdellä kädellä ja kuvasin toisella pitämällä puhelinta: ei siis mikään huippuvideotaideteos.  :tongue: Alla oli vanha ja huonohko 2S-akku. Mutta pito oli erinomainen!

Mutta tällaisten kanssa pitää olla sitten erityisen varovainen, sillä esim. nuo ruuvit lähtevät mahdollisesti irrotessaan todella kovaa noista renkaista irti. Suojalasit ja ei muiden ihmisten lähettyville. Älä tee perässä, ellet ole ihan varma virityksestäsi.  :police:

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: Espoon 1:10 & 1:8 bashaajat
« : 22.09.14 - klo: 18.59 »
Ei tuolta toisesta ketjusta osunut heti silmään... Mutta onkos sähköautoille hyviä mestoja etelä- tai länsi-Espoon tai Kirkkonummen puolella? Offroad-rataa ei taida löytyä lainkaan?

Kuten joku muukin kirjoitti, koulujen pihat ja kentät on koluttu. Vaihtelu tekisi hyvää.

21
Jäärenkaat pitäisi näpertää talveksi. Tällaisista ajattelin työstää: http://www.ebay.com.my/itm/311033417149?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.com.my%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3D311033417149%26_rdc%3D1

Mutta mietin, et mistä nastat... Tein viime talveksi yhdet ja ovat edelleen varastossa, mutta nyt pitäisi lyhyemmillä ja turvallisemmilla "nastoilla" varustetut tehdä. Lyhyt = 7 - 10 mm, joista 2 - 3 mm ulkona.


22
@s.heinonen Joo, just tota päivitysdiffiä itsekin katselin, mut en sit vain raaskinut hommata. Nyt maksoin jonkun euron varaosasetistä (TRX7079) ja hyvin toimii.

En sitten tiedä noista rakennetta jäykistävistä alumiiniosista, kuten esim. rungosta. Muoviosat kuitenkin joustavat ja mitä tapahtuu, jos tuon jouston poistaa autoa "liikaa" jäykistämällä. Rupeavatko heikoimmat osat hajoilemaan? Mulla ainakin auto saanut niin kovaa kyytiä, et alumiinirunko saattaisi olla jo ihan mutkalla.  :wink:

Mut silti alurunko voisi olla vaihtoehto... Tosin painoa en vielä googlannut eli paljonkohan tuosta tulisi lisää vs. normirunko? Kenelläkään kokemusta? Entäpä hiilikuituosat tai -runko: https://www.integy.com/st_prod.html?p_prodid=8759#.VCA69_mSyuI?

TheToyz.com:sta Ebayn kautta lähti hiilikuituinen takasiipi (TRA7122G) about 10 eurolla posteineen http://www.ebay.com/itm/Traxxas-1-16-Mini-Revo-High-Downforce-Exo-Wing-TRA7122G-/201174980069?. Saapa nähdä, miten tuo katukosketuksessa hajoaa.  :evil:

23
Mistäs shimmilevyt diffeihin?kuinkas paksuja ne on? Tarttis kovasti sellasia.

Noi shimmit ovat paperinohuisia eli nämä mainitaan lähes joka paikassa: Team Associated RC18T, tuotekoodi 21141 tai ASC21141. Esim. http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=RC18T%20Differential%20Shim%20Set%20324x%20409x%20005%20ASC21141&_itemId=371003030268

Ja YouTubesta löytyy hyvää ohjetta, miten asentaa.

24
Viitteiskö joku linkata ohjeet ton keskidiffin poistamiseen? Joudunko puol autoo purkaamaan sen takia että otan sen pois? Itseni mielestä tylsä vehje kun ei keuli eikä mitään tuon keskidiffin kanssa. Ja voiko 2s lipot pistää rinnakkain? Kunhan ei sarjaan aja :D

Tässä keskidiffin asennuksesta hyvä pätkä: http://youtu.be/T55XE88Y6F0. Kyllähän tuossa joutuu jonkin verran purkamaan..

Voit laittaa 2S:t tai 3S:t rinnakkain eli 2 x 2S tai 2 x 3S. Mutta akkujen pitää olla sitten kapasiteetiltaan jne. keskenään identtiset. Noihin akkukoteloihin menee 2200 mAh 2S tai 1400 mAh 3S.

Mut seuraa hieman lämpöjä. Mulla meni yhdelläkin 3S:llä vakiopinjonin ja isompien renkaiden kanssa lämmöt yli eli nousivat tuohon 200 F:n rajaan (n. 93 C). Ehkä katsoisin myös vähän jäykempää öljyä iskareihin tai jopa jäykemmät jouset, koska auton paino lisääntyy tietty kahta akkua käytettäessä. Tulee muuten mahalaskuja, jos enemmän hypit.

25
s.heinonen: Kyllä, HobbyKingistä hommattu vihreä Turnigy. Eipähän ole enää servon rattaat ongelmana. Tuo ei ole vesitiivis, kuten alkuperäinen, joten täytyy vähän katsella.

Noista postikuluista TheToyzista.comista.. Kaivelin juuri kuittia ja postimaksu oli 8,16 $ eli n. 6,5 € (ei siis yhtään mitään). Samalla tilauksella oli sekä eteen että taakse nuo chassis bracet, jäähysiili ja jotain muuta pikku kilkettä.

26
Nuo tukevat juuri tuota rungon heikointa kohtaa ja se noiden hommaamisessa motivoi. Ja kyllä, nuo ovat GTR:n aluiskaripöntöt.

Tätä siis tarkoitin: http://www.eurorc.com/product/3072/traxxas-differential-ring--pinion-gear. Tuo siellä edessä rutisi. Ilmeisestikin *köhöm* olin öljyjä vaihtaessani jättänyt pienen välyksen jonnekin ja se oli kohtalokas virhe. Toisekseen löysin aiemmin laittamani shimmin hieman oudosta paikasta: ei näemmä pitäisi yömyöhään enää näpertää auton kanssa. Mutta nyt uudet osat ja shimmit (oikeilla) paikoillaan, joten ei pitäisi toistua ihan heti.

Kuvassa alla muuten nuo Pro-Linen Titus-vanteet Dirt Hawg I:llä (http://prolineracing.com/tires/dirt-hawg-i-off-road-tires-mounted-on-black/black-titus-bead-loc-wheels/), vaikka eivät tuosta vinkkelistä erotukaan. Ovat kuitenkin olleet alla vain n. 5 kertaa, koska ovat melkoisen raskaat metallisine kiinnitysrenkaineen noin pieneen autoon. Ties vaikka myisin jossain välissä pois. Komeat kyllä muuten!  :cool:

27
Vanha kuva, josta näkyy ylhäältäpäin nuo aiemmin mainitsemani osat (chassis brace):

28
@s.heinonen: Aiemmin tässä ketjussa listasin noita osia ja korjailitkin vääriä suomennoksiani. Lista on tuosta jo kasvanut... Alkuperäisiä tällä hetkellä kiinni olevia osia ovat runko, moottori + nopari, voimansiirto ja auton peräosa siipineen. :tongue:

Mutta joo, RPM:n tukarit on sekä axle carriersit. Teräsvetareita en ole hommannut, kun ei ole ollut tarvetta. Ja jostain luin, että eivät oikein vettä siedä eli ruostuvat...   :undecided: Mutta muovisen kardaanin olivat kivet sorvanneet poikki ja se on nyt teräksinen.

Oleellisimmat hajonneet osat ovat olleet: kardaani x1, muovinen iskarin korkki x1, axle carrier x2, ohjaushärveli eli belcrank + ne muoviset pätkät servoon + tolppa, jossa ohjaushärveli kiinni x2, etu-diffirinkula + pinioni x1, orkkisservon rattaat x2 (nyt metallirattainen servo tilalla) ja sit noita muovipäitä noihin eri tukivarsiin on napsunut. Viimeisenä halkesi takasiipi, kun ei enää kestänyt noita pyörimisiä.  :cool:

Auto on kyllä saanut välillä melkoisen rumaakin iskua ja osumaa, joten siihen nähden saldo on siisti.

Yksi suosikkituunausosistani on ollut tämä: http://www.thetoyz.com/Traxxas/Mini-1-16-Revo/Suspension-Chassis/The-Toyz/13122/. Tuollainen on edessä ja takana: nostaa iskarit vaakatasoon ja ainakin omaan silmään näyttää geometrisesti paremmalta setupilta. Ja nuo hieman "vahvistavat" auton runkoakin.

29
Montako grammaa tuli alumiiniosasta lisäpainoa?  :wink: Nuo muoviosat(kin) ovat kyllä kovilla, mutta ihmeen kestävä auto tämä kaiken kaikkiaan on..

Pihabashingia, -hyppelyä ja keulintaa 3S-lipolla
http://youtu.be/Lysy2Yq1cks?list=UUctthh8rWcJXjxgX-Tn75iQ

Kuten videosta huomaa, on auto melkoisen levoton mutta toisaalta hauska 3S-lipolla. Keskidiffi edelleen paketissa. Mutta hyvin nuo renkaat pullistuvat heti, kun auto vähän kiihtyy.

30
Lainaus

Kovaa ajoa vaan :evil: mitään ei ole enään tehtävissä jos jo kerran rutisee. Veikkasin että etu diffi menossa jos vain jarruttaessa ja pakittaessa rutisee..

Jep, loppuun asti annan mennä armotta.  :wink: Mutta kiitos vinkistä, täytyypä purkaa kärryä ja katsella. Jännä, jos tuo on ruvennut hajoamaan, sillä siellä on shimmit ja uudet öljytkin sisällä.

EDIT: @s.heinonen: Osuit napakymppiin, kiitokset. Etupään diffirinkulasta olivat hampaat menneet. Uudet osat vaihdettu, diffi shimmattu ja auto toimii taas.

Sivuja: [1] 2 3