Tattarisuon savirata on suljettuna 8.7.2025 tiistai illasta 20.00 alkaen n. viikon huoltotöiden ja Fuel Power Tourin takia.
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: IlkkaS - 16.06.25 - klo: 11.50Totuus on kuitenkin se että keskustelut ovat valitettavasti siirtyneet siirtyneet 'piiloon' tuoreemmille somealustoille joissa ei enää ole tämänkaltaisten palstojen sitä hyvää ominaisuutta että keskustelut ovat julkisia ja kenen tahansa googlattavissa, luettavissa ja innostuttavissa. Pikaviestimet kuten Whatsapp on äärimmäisen kätevä kulkiessaan aina mukana mutta aivan mieletön karhunpalvelus uusille harrastajille sekä olemassa olevalle harrastajakunnalle sillä olisi kaikkien etu että harrastus on hyvin näkyvillä ja uutta porukkaa alkaa ymmärtää oikeiden asioiden päälle.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17Tässä(kin) nimimerkki Koheltaja puhuu asiaa.Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 28.01.25 - klo: 10.11Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta.Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16Mielestäni sinun mielipiteesi on yhtä arvokas, kuin seuraavan kaverin. Tämän kaltaisessa keskustelussa ja ympäristössä on hyvä nostella erilaisia asioita esille miettimättä yhtään sen enempää kuka sen esittää ja toiset ideat ovat sen kaltaisia, että niitä voi jatkojalostaa ja toiset saavat jäädä unholaan.
"Euroopan terveessä" näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)
Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.
Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 21.01.25 - klo: 20.33
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.
Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:
M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä "puutteesta" selvästikään kärsinyt.
Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 17.01.25 - klo: 22.11Viisaita sanoja.
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.
Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 20.12.24 - klo: 14.47
En kyllä osaa ajaakkaan, mutta slickseillä auto kaatuu helposti kun rengas ei luista. Klubiradalla tätä ilmiötä ei ole.
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 03.12.24 - klo: 14.37--Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 02.12.24 - klo: 23.572s rajoitus kun forssissa ei sitä ole jos oikein ymmärsin?Lainaus käyttäjältä: Smoker - 02.12.24 - klo: 23.08Mistä on kyse ?
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Lainaus käyttäjältä: Smoker - 02.12.24 - klo: 23.08Mistä on kyse ?
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.