1
Polttisautot / Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« : 23.09.23 - klo: 10.30 »
Kaupankäynnin siirtyminen asiantuntevista kivijalkamyymälöistä verkkoon on kyllä luonut tämän valitettavan ongelman. Nykyään on kauhean hankala hankkia yhtään mitään mallikappaleen perusteella. Nykyään kysytään tarvikekaupan tiskillä heti ensimmäiseksi, että mihin tämä osa on menossa, vaikka ei sillä mitään väliä ole, kunhan samanlaisen vain saisi. ATKn ihmeellisessä maailmassa harva kauppias nykyään ilmoittaa tuotteen mittapiirroksia. Tyytyvät vain kertomaan, että sopii siihen, tähän ja tuohon. Saattaisi sopia sama tuote moneen muuhunkin paikkaan, mutta eivät jaksa mittoja ja muita teknisiä tietoja ilmoittaa turjakkeet. Turhauttaa vanhan liiton ukkoa joka osaa soveltaa, sekä käyttää mauseria ja mikrometriä.
No pitääpä kuitenkin valmiiksi kaivella ja tilata sopivia nippeleitä. Ei muuten, mutta minun nurkkiinihan tuo taas kannetaan kun se särkyy ja harrasteluhuone on muutenkin aika turvoksissa.
Heh nojoo. Tuosta muistui heti mieleen aika kun itse olin tiskin takana: asiakkaat kiikuttivat jonkin Maruin tai vastaavan 80/90 luvulta, johon kysyttiin ratasta tai mitä lie ripustuksen osaa. Kovin koitti olla pyörittelemättä silmiään asiakkaan nähden ja kiikutti tiskille jonkin random rattaan kun asiaa n+1 kertaa aiemmin tongittuaan tiesi, ettei valikoissa edes tilaamalla olisi ollut mitään, mitä olisi edes muokkaamalla saanut sovitettua. Silti tuli aina asiakasta neuvottua, mistä ko. osaa voisi lähteä metsästämään.
Käsitin noista aiemmista, että tässä autossa kytkinkellossa olisi kaksi ratasta? Eli kuten rata-autoissa vielä nykyään: https://www.serpent.com/xcart/imgserpent/ex_views/804439p1.jpg
Ratalaitteissa kytkin on siis täysin erilainen, eikä noita voi soveltaa tähän laitteeseen, kuva vain ensimmäinen joka vastaan tuli.
Jostain 2000-luvun alkupuolelta nuo valtamerkit ovat vieneet kaksivaihteisuuden erilliseen vaihteistoon, mihin on tapauskohtaisesti ympätty vielä pakkia yms. Eli Traxxas, HPI yms käyttävät yksirattaisia kelloja ja yksinkertaisia päärattaita. En nyt itse ainakaan äkkiseltään keksi merkkiä / mallia mistä tuollainen kaksirattainen kytkinkello voisi olisi hyödynnettävissä.
Onneksi on sentään kaksineulainen kaasutin (on muuten myös joissain lennokkimoottoreissakin). Ei kai tuommoista pelkän ilmaruuvin (vai olisiko ohivirtausruuvi) kanssa kukaan jaksaisi. Jotenkin olen ymmärtänyt, että alaneula vaikuttaa itseasiassa aika laajalla moottorin toiminta-alueella, täysikaasua lukuun ottamatta, mutta se nyt lienee sivu seikka.Kyosho ainakin tykkäsi käyttää noita yksineulaisia ja kaasarit oli vielä usein rumpumallisia. Sen sai joko kiljumaan kovaa tai käymään tyhjäkäyntiä, mutta yleensä ne olivat niin hankalia säätää, että noviiseilla paloi hermo. Mikä taas on ironista, koska juuri noviisit noiden kohdemarkkinana oli.
Alaneulan mekaaninen vaikutusalue on osakaasulla, mutta koska autoilla ajaessa liipasimen asento vaihtuu "jatkuvasti" jarrusta täyskaasuun, muuttuu moottorin käyttäytyminen kyllä osakaasua pidemmällekin.
Tarkoitan tolla siis sitä, että alapään ollessa turhan rikkaalle säädetty, kestää kaasua painaessa verrattain pitkään ennenkuin moottori pääsee ylimääräisestä eroon. Tai vastaavasti laihalle säädettynä kaasua painaessa kestää hetki kunnes pääneula pystyy palauttamaan seoksen oikealle tasolle. "Verrattain pitkään" ja "hetki" ovat siis suhteutettuja siihen, että moottori kiertää yli 10k ja kaasua voidaan jatkuvasti rämpätä päälle-pois niin nopasti ettei kaasuservokaan pysy mukana. Ei siis puhuta mistään sekunneista, vaan sen osista.