5
« : 13.12.19 - klo: 10.25 »
Noniin postilakosta toivuttu ja saatu paketillinen osia, että homma saattoi jatkua. Tilasin autoon suositellut alumiinipäivitysosat moottorin ympärille estämään voimansiirron hajoamista ennenaikaisesti. Lähtökohtaisesti siihen mielestäni riittää vain alumiiniset tukiosat muovisten tilalle kehdon päätyihin sen sijaan, että sivuja tarvitsisi välttämättä vaihtaa ns. premium-versioihin. No paremmat sivut tulivat nyt kuitenkin ja istuvuus oli kaikilla osilla hyvä suoraan. Vaihdoin ratastoon metalliset välirattaat ja autossa oli jo valmiiksi teräksinen välivetorattaiden akseli. Kyseisen akselin laakerit vaihdoin suosituksesta, koska suosittelivat ja aistin niissä jo uutuuttaan takkuilua. Niputin auton nyt siten, että käytin alkuperäistä spurria, koska mistään netin syövereistä ei kerrottu mitkä osat pitää olla siten, että välitysosat natsaavat keskenään. Nyt voin sanoa, että kombinaationa 25/25T toimii yksiin spurri/väliratas. Diffin päähän pitää laittaa 20t ratas. Autoon voi asentaa grande gambadon spurrin ja sitä tilatessa pitää tajuta tuo 25t/48/50t ostaa. Auto ei ole hiljaisimmasta päästä ja päästää varsin railakasta saundia voimansiirrosta varsinkin tuoreeltaan. Mekaanista ääntä voi vaimentaa jäykällä silikoniöljyllä/puttylla.
Moottorin johdotukset tein valmiiks tosiaan ja samalla pieni testiajo. Ohjauksen osat totesin menevän vaihtoon, koska alkuperäinen rakenne joustaa joka suuntaan eikä ole herkkä. Servo tekee hommansa nätisti, mutta vivusto ei toimi herkästi. Tämä lienee kyllä ominaisuus kaikissa m-luokan autoissa, että vivusto on valmiiks vailla alumiinisia,laakeroituja parempia osia vailla. En lue miinukseksi.
Kokonaisuutta arvostellen on todettava, että päivitysosia tämä vaatii joka tapauksessa nätisti toimiakseen. Alustaratkaisu on omanlaisensa ja hieman spesiaali. Onko tämä parempi kuin tamiya? Laadullisesti ei jää semmonen fiilis varsinkaan voimansiirron osalta (varsinkin kun parempilaatuista ei ole edes tarjolla). Muovilaatu on hieman erilaista ja jotenkin siistimpää viimeistelyltään. Isoimmaksi miinukseksi lasken varaosasaatavuuden, koska kotimaasta niitä ei tähän saa. Katotaan sitten miten tämä kulkee radalla kun saan vaivat pois.
Autoon on kori maalattuna ja se odottelee vielä asennusta, koska aattelin hoitaa magneeteilla sen homman kokeiluluontosesti tällä kertaa. Ostin herätteenä myös toisen miniauton, joka on 3 racing sakura mini mg evo. Nythän näitä on sitten hyvä vertailla, koska on pari hyvin erityyppistä minialustaa. Mini Mg:ssä on perinteinen alusta ja paljon päivitysosia parantamaan menoa. Siihen mulla ei ole vielä sähköjä, mutta saahan ne siirreltyä vaikka tästä jos tekee mieli kokeilla. Lähtökohtaisesti Mini MG:ssä enemmän osia saatavilla sekä päivitykseen että varaosina. Tilaukset saa tosin tehdä edelleen kiinaan suurimmalti osin. Hintaluokassa painitaan samassa gambadon kanssa, mutta mielestäni Mini MG tarjoaa enempi rahoille vastinetta. Varsinkin sen vuoksi, että Tamiyan M07 saa nypittyä paljon sakuraan menevää osaa.
Laitan vielä kuvia kun oon taas auton äärellä. Voin myös pyynnöstä ottaa vierekkäisiä vertailukuvia 3 Racingin kanssa jos jotakuta kiinnostaa nähdä.