Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - esa67

Sivuja: [1]
1
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 04.01.10 - klo: 21.44 »
Ihan tolkun ratio.Tässä kommentti.

2
Sanoisin että paras näkemäni moottori tähän asti.Erinomaisen helppo säätää,ei lämpene kovallakaan rääkillä edes 110 asteeseen
vaikka on säädetty ihan piikille.Lisäksi vielä on pakko suitsuttaa ossin hyvää alakierros vääntöä, joka on mielestäni yksi tärkeimmistä krossimoottorin ominaisuuksista.

3
Eli mikä viripilli olisi hyvä kombinaatio os 21 vz-b moottorin jatkeeksi
ja jos mahdollista niin mistä niitä voisi hankkia.Mielellään kommentit
sellaiselta, joka on kyseistä moottoria käyttänyt.

4
Polttisautot / T-maxxin vanhempi versio!!!
« : 25.06.04 - klo: 11.51 »
Meillä oli joku aika sitten T-Maxx vanhemmalla koneella ja tehoja siinä oli aivan riittävästi.Olen nähnyt T-Maxxin sillä uudemmalla koneella ajossa eikä niitä uudemman koneen tehoja oikein tarvii missään, ellei sitten halua ajaa jotain kenttää ympäri reikä päässä
ja sitten mutkissa katon kautta ympäri kun auton alusta ei oikein riitä.Joten jos olet hankkimassa T-Maxxia vanhemmalla koneella niin suosittelen lämpimästi.

5
Haluaisin tietää millaisia varmennuksia teillä on krossareissa esim.akun jännitteen tippumisen varalle.

6
Polttisautot / Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 21.43 »
Tässä vielä lista Keilin servojen ominaisuuksista:
# Typ Spg. Zeit Kraft Gew. Grösse Kl. Getr. I-max
KE.. PS-2000 4,8-6,0 0,105 3,0 44 40,5x38x20 - K 1,2
KE.. PS-2001 4,8-6,0 0,096 3,0 45 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4000 4,8-6,0 0,071 6,2 42 40,5x38x20 2 K 1,2
KE.. PS-4001 4,8-6,0 0,072 6,4 49 40,5x38x20 2 M 1,2
KE.. PS-5000 4,8-6,8 0,048 7,1 45 40,5x38x20 2 K 1,5
KE.. PS-5001 4,8-6,8 0,050 7,2 52 40,5x38x20 2 M 1,5
KE.. PS-5003 4,8-6,8 0,083 9,3 52 40,5x38x20 2 M 1,5
Kuten yllä nähdään ilmoitetaan ps4001 tyypistä ylöspäin käyttöjännitteeksi 4,8-6,8v joten näiden lukujen varjossa olisi servon (5001) pitänyt kestää tuo 5 kennonen akku ja onko tätä tulkittava nyt sitten niin että esim.ps-4001 ei 5 kennosta kestä, koska latauksen jälkeen on tuo jopa 6,9voltin napajännite akussa.

7
Polttisautot / Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 19.31 »
Olen tuossa tutkinut näiden kahden polttamani servon(keil 5001 ja sanwan erg-wr)sisuskaluja ja mielestäni niiden pitäisi sietää erittäin hyvin tärinää (esim sanwassa pelkkiä pintaliitos komponentteja).Mutta syy miksi ne sitten paloivat on mielestäni seuraava korjatkaa jos tässä ei ole järkeä.Latasin joka kerta vastarin viisikennosen akun aivan täyteen kun olen sillä ajanut.Ja jos mitataan napajännite tuon latauksen jälkeen luovuttaa akku noin  6,8volttia jännitettä joka on esim keilille maksimi jännite ja näin ollen ollaan hyvin lähellä sitä, että se saa liikaa jännitettä.
Ja molemmat servot aloittivat ensin oireilla, jotka vaikuttivat siltä, että servon oli vaikea löytää keskikohtaa.Molemmat servot olivat kaasussa joten ne joutuivat aika ajoin ennen palamista jarrutettaessa hyvin lujille ja oletettavasti lukkoon jarrutettaessa ne ottivat suuria virtoja.Aion tästä lähin käyttää vain neljäkennosia akkuja ja tuossa testasin keil 5003 ohjauksessa ja huomasin eron  kuitenkin olevan niin pieni tehossa ettei ole syytä polttaa servoja ainakaan liialla jännitteellä.

8
Polttisautot / Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 18.07 »
Jani puhui tuossa, että kumityynyt estävät tärinän servosta. Miksi se tärinä on sitten pahasta onko siellä servon sisällä jotain erityisen herkkää, joka voi mennä rikki vai mihin tämä tärinän eliminoiminen perustuu.Minua vaan ihmetyttää se, että otetaan esim.keil 5003 servo, joka vääntää yli 9kg mitä iloa on noin kovasta väännöstä jos servon runko pitää ankkuroida elastisesti auton runkoon ja sitä kautta heikentää pyörille menevää voimaa.

9
Polttisautot / Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 16.43 »
Kiitoksia kaikille vastanneille, mutta haluaisin vielä tarkennusta seuraavaan asiaan. Miksi käytätte kumitalloja servon nurkissa onko
tarkoitus vaimentaa iskuja vai miksi niitä käytetään.Itse en ole moisia laittanut, koska mielestäni servo ei ole siten niin tukevasti kiinni autossa kuin ilman niitä vai olenko väärässä? samoin siellä joku oli käyttänyt esim.keilin 4001 ja samalla 5 kennosta akkua.On mahdollista,että akun napajännite voi nousta servon nimellisjännitettä (4,8v-6v) suuremmaksi esim. latauksen jälkeen ja onko silloin vaara, että servo palaa vai ilmoittaako servon valmistajat jännitteen keston vielä jotenkin erikseen?

10
Polttisautot / Voimaservot krossi käytössä
« : 22.05.04 - klo: 13.14 »
Mitä servoja suosittelette käytettäväks 1/8 krossiin ja monellako kennolla syötätte niille virtaa 4 vai 5 kennosella.Suojaatteko servoja esim. teipillä ettei ne saa kosteutta vai onko jotain muita hyviä konsteja.Kysyn näitä siksi, koska olen onnistunut särkemään
lyhyen ajan sisällä keil 5001 ja sanwan huippuservon.

11
Yleinen keskustelu / Mikä ohjain ?
« : 14.04.04 - klo: 14.42 »
Meillä on käytössä Futaban 3pk pcm vastarilla ja voin suositella. Radio on täysin häiriötön johtuen pcm modulaatiosta.Ainoa haitta on hieman korkea hinta.Ominaisuuksia voi karsia tai lisätä sen mukaan miten niitä haluaa ottaa käyttöön (radiossa on kolme päävalikkoa).

12
Vapaa keskustelu / Miten olet varustautunut?
« : 04.04.04 - klo: 09.59 »
Täytyy näin neljän lapsen isänä todeta, että huoli se on tuokin.
Mister Jee Jeen kannattaa sitten huolehtia ettet itse tee näitä pieniä virpojia tähän maalimaan.Muuten tuo kirjoituksesi oli ihan hauska kun olisit sen v:llä alkavan juttusi siitä lopusta jättänyt pois.

13
Vapaa keskustelu / paljonko rc-autot kulkee
« : 02.12.03 - klo: 19.28 »
Pitää vähän kommentoida kirjoittaja T:n lausuntoa harjattoman ja
perinteisen välillä. Itse omistan Novakin harjattoman ss5800 moottorin ja se on ulkomitoiltaan lähes vastaava 540 kannun kanssa ainoa ero on moottorin pituus, Novakin harjaton on hieman
pitempi.Mitä tulee vääntöön niin ainakin Novakin kone vääntää yhtä
paljon kuin perinteinen 10 lankanen kone.Kierrosluku jos vertailupohjana pidetään moottorin pyörintänopeutta per voltti niin
ss5800 moottori antaa kierroksia 5800rpm/v kun perinteinen 10 lankanen
moottori tuottaa noin 5400rpm/v.

14
Sähköautot / Ongelmia yhteyden kanssa
« : 10.11.03 - klo: 16.04 »
Meillä vastaava ongelma lähti kun avasin vastarin ja juotin
antennin johdon uudestaan kiinni oli meinaan irronnut sisältä ja anto epämääräisiä häiriöitä.Lisäksi usein näkee, että vastarin johto
roikkuu melkein maassa vaikka antenniputki on ihan oikein pystyssä
ja riittävän pitkä.Vastarin antennin teho riippuu hyvin paljon siitä
miten pitkä matka on antennin johdonpäästä maahan.(korkeampi/parempi)

15
Sähköautot / pureten alphaan 17t moottori
« : 29.10.03 - klo: 11.30 »
Niin tarkennan vielä sitä mitä sanoin aikaisemmin niistä laakereista.
Kuulalaakerit tasauspyörästössä ovat siksi paremmat, koska pienemmän kitkan vuoksi ne eivät muodosta lämpöä liikaa joka sulattaisi kyseisessä tasauspyörästössa rattaa/muuta osaa.Kuten
jo aiemmin mainitsin oli meidän autossa koko tasauspyörästö yhtä
muovi mössöä kun ei ollut kuin liukulaakerit käytössä.

16
Sähköautot / pureten alphaan 17t moottori
« : 28.10.03 - klo: 16.14 »
Meillä oli aikoinaan kyseisessä autossa 17 lankanen kiinni ja ongelmaksi muodostui tasauspyörästö, joka suli suunnilleen yhdeksi
muovi möykyksi 17 lankasella koneella.Mielestäni autoon ei kannata
paljon virikonetta laittaa ellei sitä ole kokonaan kuulalaakeroitu.

17
Sähköautot / Akku liitin
« : 21.09.03 - klo: 08.51 »
Jos liitin on  Tamya tyyppinen niin työnnä ohut kärkipihdin leuka sisään
liittimen liitospuolelta(puolet jotka pannaan yhteen).Pyöritä pihtejä
ympäri liittimen niin lamellit jotka pitävät liitinpintoja muoviholkin
sisällä painuvat ja kun pidät samalla vetoa johdosta päällä niin
johto tulee ulos holkista.

18
Polttisautot / HoBao Moottori
« : 13.08.03 - klo: 13.51 »
No niin tuli sitten itte ratkastua oma kysymykseni niistä säädöistä.Eli pääsuutin 2,5 kierrosta auki,alakierros neula 3 kierrosta auki keski kierros säätö älä koske ja jos menit jo ruuvaan
 niin tehdas asetus käännä ruuvi kartion tasalle.Tällä säädöllä kone
ainakin meillä kiertää ihan hyvin mutta jos sitten haluaa sen ihan
piikkiin säätää niin 1-2 astetta pääsuutin vielä laihemmalle niin
sieltä se löytyy.Tämä tietysti sillää kustannuksella,että lämmöt
menee aika ylös n.(150astetta) eli kannattaa ottaa se 1-2astetta
takasin niin lämmöt asettuu  tonne 120asteen tuntumaan tämä ohje on ajettu 10% nitrolla.

19
Polttisautot / HoBao Moottori
« : 12.08.03 - klo: 12.21 »
Voisko joku heittää moottorin säädöistä Pääsuuttimen ja alakierrosneulan kierrokset paljon teillä ne on auki moottori (Hyper-8).

20
Sähköautot / kantomatka/muuta
« : 03.08.03 - klo: 14.46 »
Kuumeneminen voi johtua väärästä välityssuhteesta jos olet vaihtanut"kireempään koneeseen" pitää pinionia pienentää jolloin
saavutetaan oikea välitys.Mainitset, että liittimiä on mennyt. Jos käytät Tamyan mallista liitintä niin ollaan aika rajoilla 19 lankasen
koneen kanssa se ei välttämättä kestä varsinkin jos liitospinnat on
kulahtaneet noparista huonoksi.Huonoon radiokantavuuteen on
useasti syyllinen väärä asennus jos antenni on liian pitkä ei häntä
saa roikkua pillin yli mielellään 5mm enempää koska antennin teho
perustuu pitkälti sen korkeudesta maahan.Lisäksi useasti näkee, että antennin johtoa on katkastu sitä ei kannata tehdä koska valmistaja on mitottanut antennin juuri oikean mittaiseksi kyseiselle
vastarille.Jos johtoa on liikaa pitää se rullata siististi ja kiinittää esim.nippusiteellä.Moottorin kuumeneminen voi myös johtua siitä
että sillä on ajettu paljon eikä sitä ole sorvattu/vaihdettu hiiliä.Oma vaikutuksensa on myös häiriönpoistokondensaattorilla
3kpl parempi kuin kaksi ja Shotky Diodi asennettuna pakittoman
noparin kanssa eiköhän häiriöt häviä.

21
Vapaa keskustelu / Meillä tällä hetkellä
« : 30.06.03 - klo: 11.49 »
2kpl Traxxas 4-Tec touring polttista toinen 15 ja toinen 25 koneella
1kpl Traxxas T-Maxx trx15 koneella
1kpl Losi xxx-s touring auto
1kpl X-Ray T1 touring auto sisältäen novakin Brushless combon moottorin.
1kpl Losi xxx-4 krossari
1kpl Asso B3 factory team krossari
1kpl Kyosho Telakone lumelle vm1986
1kpl Robbe Sandiego Vene pituus 1,20metriä

Radiot:
1kpl m8 fm40
1kpl Futaba 3pdf fm40
2kpl Traxxas am27
1kpl Hitec lynks fm40
Laturit:
1kpl lrp quadra charger
1kpl Novak Millenium Pro

22
No niin täytyy kai minunkin nyt sitten vielä kommentoida tätä asiaa.
Tämä Stampede piti tulla ystävälleni lähinnä hänen pojalleen
mutta hän joutui vaihtamaan paikkakuntaa syystä jota nyt en tässä
rupea ruotimaan.Euroopan unionin alueella on varmasti muutama
sata muuta myyjää jolla on korkeampi hinta kuin tuo 257€ mikä oli
Hobby peoplessa ilman postikuluja.Kaverini ei sitä pystynyt lunastamaan joten oliko se kuolemansynti tuoda kaupan tähän
foorumiin ja olisiko minun pitänyt pyytää moderaattorilta anteeksi
että en onnistunut sitä itse saamaan sillä 257€ vaan maksoin
siitä tietämättäni enemmän ja jos närkästykseni hellgreenin kommenteista oli yli ampuvaa niin pyydän kovasti anteeksi.Täällä
näkee paljon ilmoituksia kun tehdaskuskit vaihtaa esim tiimiä tai
muuten myy ajamatonta kalustoa olinko minä nyt sitten niin mystinen myyjä monsteria myymässä
kaikille hyvää kesää toivottaa 36vuotias 4lapsen isä

23
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Kuinka montaa ostajaehdokasta nyt sitten haittasi, että Hellgren kertoi, mitä tuo auto maksaa uutena?


No ei se varmaan ostajia paljon hetkauta. Mutta jos täällä halutaan
että tehdään rc-kamoista kauppaa, ei kukaan myyjä halua, että
joku vesittää kaupan alkumetreille ihan vaan kun sattuu tota tietoa
olemaan mistä saa halvemmmalla.Mielestäni jos alkuperäinen
hinta pyyntöni oli 3€ enemmän kuin Suomen tähän mennessä
halvin hinta mikä on tullu julki, niin silloin on kynnys "neuvomiselle"
mielestäni vähän matala vai kuinka?

24
No ei tämä kommenttisi hinnoista ainakaan parantanu mahdollisuuksiani myydä tota autoo sillä 260€ siitä se kiitos tuli.
Kyllä minäkin teen jatkuvasti havaintoja hinnoista täällä ja mitä ne
maksaa liikkeessä mutta en minä silti rupea julkisesti neuvoo mistä
kannattaa ostaa ja mitä.Mutta sen kunniaksi hinta on nyt 230€+postikulut.

25
Polttisautot / Traxxas nitro 4-TEC 2.5
« : 01.06.03 - klo: 13.05 »
Meillä on ollu muutaman viikon kyseinen auto käytössä ja olemme
ajaneet sen nyt "sisään".Auto hankittiin pihasuditteluun ja sen pai-
kan se täyttää mainiosti.Uusi 2,5 kone toimii hyvin ja todellakin
tuo tehtaan lupaama 100km/h saadaan autosta ulos esim.marketin
pihalla, tosin auton ohjaaminen tossa vauhdissa ei ole mitään helppoa.Autossa on kaksipykäläinen automaattivaihteisto, joka on
säädettävä.Sen toiminta on jouhevaa,
 joten mitään nykäyksiä ei olla
huomattu sen toiminnassa.Ainoastaan kakkosen kytkeytyminen
tapahtuu melko myöhään vakiona mutta sitä voi säätää jos haluaa.
Auton muoviosat on varsinkin etupään ripustus melko "meltoa "
muovia mutta autoon saa niin paljon aluosia että sen voi rakentaa
niillä vaikka uusiksi.Säädettävyys iskunvaimentimien osalta ovat
rajalliset mutta pihalle riittävät.Radiot on mitä on mutta niillä pärjää
ihan täysiä vaikka ohjausservon liikeradansäätöä jää kyllä vähän
kaipaamaan.Autossa on mielestäni kunnon metallirattailla olevat
diffit jotka toimivat hyvin ja eikä noista hihnojen avonaisuudestakaan ole ollu mitään haittaa.Ajoalustalle auto asettaa kyllä hieman vaatimuksia joten millekään tosi likaiselle
pihalle autosta ei ole koska maavara ei ole kuin max 2centtiä ja
jos vauhtia on alun 100 lasissa niin auto lähtee "lievään"lentoon
aivan varmasti.
T.Esa67

26
Runsas lisäys vääntöön tekee ajosta ehkä hieman vaikeampaa mutta useamman kerhokuskin mielestä hauskempaa.Äkkiä sen kanssa pääsee sinuiksi.Yksi myös huomion
arvoinen seikka on auton "rullaaminen"ilman kaasua.Autossa ei meinaan
sen jälkeen ole juuri lainkaan moottorijarrua löysättäessä kaasu pois.
Tästä seuraa lisää harmaita hiuksia niille kuskeille jotka ovat tottuneet
automaattijarruun.
T.Esa67

27
Meillä on ollut käytössä toi NOVAKIN HARJATON YHDISTELMÄ nyt viikon
käyttökokemuksia on kertynyt nyt vähän.Laitteella voi simuloida vakiokonetta ja virimyllyä aina 10lankaseen asti.Laite antaa kuitenkin oli ohjelma (6kpl erillaista) mikä tahansa n.30prossaa enemmän vääntöä kuin normaali harjallinen kone ja sen todella huomaa ajossa.Lämpötilat
moottorissa ajettuna 3300 akku tyhjäksi nousi moottorissa vain n.45asteeseen mutta noparista lämpöä kunnioitettavat 101astetta.
Laitteessa on kuitenkin lämpösuojaus eikä se vielä lyönyt lämmöstä huolimatta sitä päälle.Nämä lämpömittaukset tehtiin inframittarilla ja ne jokseekin luotettavia.Treeni kalustona erittäin hyvä tehot säilyvät samana
koska kuluvia osia moottorissa ei ole kuin laakerit.Ja lämmöstä johtuvaa
tehon laskua ei laitteessa ilmennyt.
T.Esa67

Sivuja: [1]