Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - saulij

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6
1
SKS:ltä ja Mekanexilta saa laadukkampia pyöriä.

2
Pientä päivitystä. Motonetistä ostin öljynpainemittarin ja asteikko riitti 5,6 baariin. Ilokseni jouduin toteamaan että asteikko ei meinaakkaan riittää jos pumppua pyörittää yli 300rpm. Kysyn vielä uudelleen että kuinka nopeaa nuo kaupalliset pumput pyörii?

Sehän riippuu pumpun tuotosta eli kierrostilavuudesta ja tarvittavasta tuotosta.
Itse kaavailen tuotoksi n. 0,45 l/min ja painetta 20..30 bar. Moottorina ehkä Outrunner 5065-09, jonka kV = 325 r/min/V. Jännite 7,2..12 V eli kierroksia 2340...3900. Pumpun kierrostilavuus pitäisi olla n. 0,2 cm3. En viitsisi mitään välityksiä rakentaa.

Jungin pumput näyttää olevan max 5000 r/min, muista en tiedä

Työkoneiden rakentajat tavoittaa paremmin täällä http://rc-tyokoneet.proboards.com/index.cgi?

3
Hammaspyöräpumppuja ovat. Teeppä sellaisia, kysyntää olis.

5
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 03.07.12 - klo: 09.45 »
Tervehdys kaikille,
hienoa huomata että Suomestakin löytyy kavereita jotka rakentelevat erilaisia työkoneita ja kuorma-autoja(kiitos Juupeli72 vihjeestä). Harrastusta aloitellessani noin 10 vuotta sitten tunsin olevani suunnilleen ainoa.

Mutta asiaan, viimeisin "valmistunut" projektini on neliakselinen Scania R620, joka on varustettu Palfinger nosturilla.
Auto perustuu Tamiyan 2-akseliseen puoliperän vetäjään, runkoa on jatkettu, ja pari akselia lisätty.
Nosturi on itse rakennettu esikuvan mukaisesti hydraullisesti toimivaksi.
Projektista löytyy paljon kuvia jos jotakuta kiinnostaa. Liitän tähän aluksi pari kuvaa valmiista värkista.
  haluisin samallaisen nosturin oisko vinkkejä

Hemi on nosturin kyhännyt itse, mutta jonkinlainen kaupallinen löytyy täältä.
http://www.leimbach-modellbau.de/ ja vasemmalta valikosta Kurzholzladekran
Muita en tiedä.

8
Nonii, meikäläisen rojekti ei oo edenny yhtään, kun tuli mieleen että missä/mistä saa leikattua noita metallin palasia. ku rautasahalla tulis epätarkkaa ja rumaa jälkee. alottaessani suunnittelua aattelin että onnistuuhan tää ku on hitsilaitteet mutku pitäis saada palasia mitä hitsailla. Ja, minkä kokoset renkaat johonkin pyöräkuormaajaan pitäs laittaa, kai kokosuhteessa 1:12. Tutkailin raktoreita ja totesin että eikös jos on kauha takavedossa ja paljon painoa kauhassa niin takarenkaissa ole huono pito->se ei liiku? Joten suunnittelin etuveto pyöräkuormaajaa jonka runko kääntyy.
Tässä muutama paikka, joista saa levyosia leitattuna;
http://www.htlaser.fi/
http://www.fnc.fi/
http://www.leinolatgroup.fi/Suomeksi/Leimec
http://www.ultracut.fi/index.php?tocID=4

9

Servoja tarviit 2: ohjaukseen ja vaihteisiin. Aivan perus servo käy vaihde servoksi, miksei myös ohjaukseen. Vakio servo riittää, mikäli ajelet tasaisella lattialla. Pehmeällä ajettaessa tarvii sitten voimaa hieman lisää. Lisäksi voit rakentaa tuon vetopöydän servolla toimivaksi, eli kärryn saa jätettyä pois radio ohjauksella. Siihen käy vakioservo.

Paketissa tulee Tamiyan perus moottori. Ilmeisesti sama kuin kaikissa Tamiyan malleissa, esim. minissä. Nopeutta on liikaakin tuossa vakiona. Suosittelisin vaihtamaan vakio moottorin johonkin cravler malliin, mahdollisimman suurella T-luvulla olevaan. Omassani T75 moottorilla oli mielestäni vielä liikaa vauhtia joten asensin kardaanin tilalle alennusvaihteiston sekä 2 lyhkäisempää kardaania. Tuolla nopeus putosi neljännekseen alkuperäisestä, joten kärryn kanssa peruuttaminenkin onnistuu paremmin.

Akku. Tuossa trukki yksikössä ei ole lipo cutoffia eli en suosittele sen kanssa lipo akkua. 7.2V NiMH mieluummin. Ja perus pötköakullehan on paikkakin auton alla.


Käytännössä vaihteistoa ei tarvita, eli voit lukita 1. vaihteelle. Tarvitset vielä 1:4 alennusvaihteen, että nopeuden saa järkevälle tasolle. Tamiyä omä moottori kyllä jaksaa viedä, joten moottorin vaihtoa ei kyllä tarvitse ensimmäisten toimenpiteiden joukossa tehdä. Akkuina NiMH on hyvä, LiPoista ei ole juurikaan hyötyä työkonekäytössä.

http://rc-tyokoneet.proboards.com/

12
Hyvä, hyvä. Tätä on odotettu. Hyvä Ari.

13

Joo, tuota ehdotin modeille. Eli tiedustelin, että saataisiinko tänne oma osio työkoneita ja kuormautoja varten. Tuonne sitten voisi jokaisesta projektista tehdä oman ketjun. Helpottaisi tiedon etsimistä ja uusille olisi paljon helpompi. Mutta kylmää olkaa tarjoiltiin. Pitäisi kuulemma tehdä tuonne sähköautojen sekaan samalla tavalla. Mielestäni kuitenkin nämä on ihan omaa luokkaansa, moni tekee käytännössä ajopelit aika pitkälti käsin ja näin nämä ei ehkä istu tuonne Traxxas - keskustelujen keskelle. Mutta tällä mennään. Oma foorumi olisi hieno mutta taitaa suomessa olla jo riitttävästi radio-ohjattavien keskustelupalstoja.

Olisko suomessa jokin suopeampi foorumi, jossa voisimme vapaammin keskustella eri topikeissa? Tämä näyttää oleva keskittynyt enemmän näihin kisajuttuihin.

14
Olin menneellä viikonlopulla Luomusa-tapahtumassa http://www.luomusa.fi. Siellä oli tilaisuus kokeilla 1:1 kaivurilla. Kone oli ihan uusi, ja kyllä täytyy sanoa, että nykykoneet on todella helppoja käyttää ja tarkkoja liikkeissään. Tämä oli kiinalainen, eli ei todellakaan sieltä terävimmästä kärjestä. Todella hieno kokemus.

Samaisessa tapahtumassa oli näytös maakaapelin auraamisesta todella vaikeaan maastoon. Hommaa hoiti Hyundai 210 LC-T. Tämä kone oli joskus mereen täysin uponneena, sieltä nostettu ja kunnostettu.

Tässä tapahtumassa olisi myös mahdollista järjestää kokoontuminen. Isäntä voi järjestää vaikka mikälaiset puitteet. Pidempimatkalaisille järjestyy ilmainen majoitus ym.

15
Sattuipa silmään:
http://store.rc4wd.com/Heavy-Machinery_c_154.html

Eli rc4wd:kin alkaa tekemään scale-työkoneita

Niinpä näkyy olevan, eikä hintakaan ei ole paha. Eipä taida saada osiakaan tuohon hintaan.
Ei tosin ole mitään merkkiä, muuta saahan siitä hyvän aihion.

Mittakaava jäi vähän epäselväksi: 1:12 ja toisaalla 1:14, kun mittojakaan ei ollut.

16
Huh, olipa sulla herkkä hipiä, Kemin ei varmasti ollut tarjoitus kettuilla.

Täällä vois kyllä olla oma osio näille laitteille. Niihin sais tehdä omia topikkeja, olis tuo tietojen etsiminen huomattavsti helpompaa, mutta näillä mennään.

17
84 caprice farmari karvalakkivarustuksella  :cheesy:
huomenna tarkotus ottaa yhteen eri auton puskurin kanssa josko sen sais caprikseen siirrettyä.

Jaa, että tuunausta.  :smiley:
Mulla oli samanlainen -83. Ajelin sillä 16 vuotta. Hyvä peli, ei tavinnut kuin bensaa lisätä, toimi kuin junan vessa. Oli helppoa liikkua lasten kanssa (5), kun takakonttiin sopi rattaat, vaunut, polkupyörä + muut matkatavarat.  Oli myös hyvä talorempan aikaan: Takapenkki nurin, niin sopi täyskokoinen lastulevy sisälle. Täytyis varmaan vielä hommata tuollainen.  :cheesy:

18

Taas tuntu oman projektin rahat menevän amerikkalaisen kunnostukseen. :undecided:
mutta toisaalta asiat tärkeysjärjestykseen

Millainen amerikkalainen rahasi syö? Pojalla on -73 Camaro projekti, joka myös syö rahaa.

19
604way: Todella hienoa työtä. Metalli tottelee hienosti sun toiveita. Jatka samaan malliin.

20
Jos vasta suunnittelkuasteella, tee samantien 1:14 (1:14,5), niin on samassa mittakaavassa valtavirran kanssa. Helpompi käyttää valmiita osia, esim akselit. Vai onko jokin perusteltu syy 1:13,5:een

21
Hieno yhdistelmä.
Pitäs Omaan autoon kans kyhätä lava. Miten olet lavan rakentanut?

22
Leikkeet on tarkoitus tuikkia migillä kasaan ja sitten juottaa kaikki saumat.

23
Sain juuri osien tekijältä kasan laserleikkeitä. Paljon oli puutteita ja vain yhden kokonaisuuden saa koottua valmiiksi. Tuosta näkee vähän mittakavaa, kunhan vain ehtis kasata.

24
Hienoa työtä Hemi. Mitä hommasit hammaskehän? Kaivuri tarvitsis kanssa.

25
Messinki tms pusla antaa kyllä anteeksi pienet ylikuormatkin, tuon kokoluokan kuulalaakeri leviää aika nopeasti aksiaalikuormalla.

Järkyttävän hienoa työtä Hemillä. Täällä edistymistä seurataan naama vihreänä  :mrgreen:

26
Fendt saa vanteita.

https://picasaweb.google.com/apidabi/Fendt936#5594955021000171922

Toinen puoli melko valmis, puuttuu vielä

Hienot vanteet on tulossa  :smiley:


Testailin vähän tuota kippiä ja kytkentöjä, vivut on nyt säädelty suht oikeisiin kohtiin, moottorilla voi vielä vaikuttaa nopeuteen ja voimaan.

Älkää noita liitäntöjä ihmetelkö  :azn:

Hyvän näköinen kippi. Millainen laakerointi tuossa moottorin puoleisessa päässä on? Voimat on siellä melkoisia, jos lavalla on 5-10 kg soraa.

27
Kannattaa tarkistaa missä vuosimallissa meni vähäpäästöisen raja. Mulla oli -83, sillooin ei tarvitse katalysaattoria. kaverilla oli -86 ja siinä oli päästöongelmia, muistaakseni tarvitsi katin. Vaikea saada kohdalleen kaasareita että päästöt olis ok.

28
Jaa että Caprice farmari. Mulla oli sellanen 16 vuotta/200 tkm. Hienopeli, mukava, tilava, luotettava helppo huoltaa. Tosin jos vähänkin enemmän ajelee, niin ei rahaa muihin harrastuksiin jää.    :laugh: Tarttis kyllä hankkia joku tuollanen uudelleen. Minkä vuotinen kaunotar on kyseessä?

29
Mitkä akselit? Näyttävät arvokailta. Onko niissä sama välitys?

Yleensä etupää vetää muutaman prosentin kovempaa kuin takapää, mutta eipä taida olla paljonkaan merkitystä tässä mittakaavassa.

30
Pientä edistystä kaivurin suhteen. Posti toi tänään paketin Saksan maalta: telaketjua, ruuveja, pieniä laakereita, 3 noparia, poria, kierretappeja ym.  Kääntölaakeri tuli jo aikaisemmin. Peltiosia lupailivat tälläkuulla, sappa nähdä tuleeko.

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 6