Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pajatso

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 30.08.14 - klo: 21.17 »
Moro,

Jep...900 on aika paljon. Ebayssa on electric golf caddy vekottimia 200eur lähtien. Monet ei varmaan lähetä suomeen, mutta joku voi vaikka pistää paketin tulemaan. 400 hintaluokassa oli jo aikamoisia vekottimia.

Eli joko teet jonkun ylivertaisen laitteen erikoistilauksesta (hinta toisarvoinen) joka menee keula pystyssä ohi naapurin vastaavasta kaupallisesta tuotteesta, tai sitten ostat valmiin, ja tuunaat sitä...jos on tarve.

Tehon tarpeesta....jos se painaa 15kg, ja pitää edetä pitkässä ruohossa 6km/h niin 100W voisi olla aika lähellä minimivaatimusta. Se pyörän gumesta puristava pikkurissa voi syödä vähän tehoja. Ite teen ketjuvedolla aina nuo omat projektit.

Ylipäänsä kamojen hinnat on vähän hassuja näinä aikoina. Esim auton peruurustutka systeemi maksaa autokaupassa 500eur ja ebaysta 7eur...kotiin kannettuna. Hassua.

P

2
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 27.08.14 - klo: 18.08 »
Moro,

Saakohan noihin servoihin kunnolla kiinni tuollaisen ison pyörän...

Lasten sähköauton moottori näyttäis olevan sellainen, että siitä voi tuupata läpi akselin, ja sitten vaihdelootan viimeisen rattaan voi kiinnittää pyörän vanteeseen. Laakerointi tyyliin potkulaudan rengas.

P

3
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 24.08.14 - klo: 21.28 »
Moro,

Juu...tokihan ne kuoret puretaan akkuporakoneista pois.  :azn:

Mites se ohjaus ilman yli sille kontrollerille? Löytyy varmaan jotain valmista settiä... Ja fetit siihen perään.

Ite laittaisin kyllä yhdellä nopeudella...jota vois vaikka siitä kärrystä säätää. Pehmokäynnistys, ettei keuli yli. E-baystä saa säätimen aika halvalla ja joissakin on myös tuo pehmokäynnistys.
Ohjaimeksi saa varmaan kympillä tilattua nelikanavaisen on off releboxin säätimineen.

Jos on koko ajan kontrolli nopeudensäätöön, niin ohjaimen koko vähän tuppaa kasvamaan. Noo...ei tietysti välttämättä. Meillä on esim yksi legon rc auto, jossa ohjauksessa on muutama porras, ja siinä patterit kestää ihan sikana. Voihan siinä olla tietty vähän viivettä, mutta hyvä kompromissi.

P

4
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 24.08.14 - klo: 16.34 »
...ja vielä...

laittaisin molemmat pyörät vetämään. Etenee paljon paremmin.

Tuollaisella renkaiden asettelulla voisi ohjaus toimia siten, että ohjaimessa olisi viisi nappia. Eteen, loiva vas, loiva oik, pakki ja seis. Tekisin vielä siten että nappia ei tarvitse koko ajan painaa; tulee joku peukalovamma ja korvausvaateet. Loivissa kaarroissa hidastaisi toista moottoria vähän...tässä tapauksessa sarjavastus varman ok.

Kaukosäädinhän tuossa pitää olla mallia pieni, niinkuin sanoit. Joku RC vehkeen säädin on iso ja syö koko ajan sähköä. Ei hyvä.

Itsellä oli lasten sähköajoneuvon pysäytysvehkeenä kauko-ohjattavan pistorasian kaukosäädin. Ajoneuvossa oli sitten se pistorasian elektroniikka (toimii yleensä 5V) releineen. Toimi ulkona aika kaukaakin. Jos jotain negatiivista hakemalla hakee, niin siitä kun pitää nappia pohjassa, niin 20m säteellä ei toimi juuri minkään auton avaimen kauko-ohjaus  :grin:

p



5
Yleinen keskustelu / Vs: Golf kärry projecti
« : 24.08.14 - klo: 15.33 »
Moro,

mielenkiintoinen projekti. Haasteena kiinnostava että ei saa vaikuttaa manuaaliseen vetämiseen...ja jos täytyy olla vielä pakki... Noilla renkaan pyörintänopeuksilla välitys on kauhea (tai sitten joku erikoinen hidas =kallis moottori) -> rengas tulee suksena kun vetää kättyä perässä ilman moottorin apua.

Lasten sähköauton vaihteistomoottori (550kokoinen) x2 jaksaisi varmaan kuljettaa kärryä ihan ok. Ne voisi jopa kestää, jos kärry painaa maltillisesti.
12v550 child electric bicycle high speed motor gear box child electric bicycle buggiest accessories

Akkuporan vaihdemoottori kestää, mutta muoto on vähän hankala.

Matopyörällä vaihde on pieni ja hiljainen. Mutta siinä renkaat on sitten ihan lukossa.


Sähköisiä (12V) magneettitoimisia kytkimiä löytyy jolla pyörän voi irrottaa vedosta, mutta ne maksaa 50 pala.

Entä voisiko moottori olla ilman kestomagneetteja oleva malli? Pyörisi kevyesti sähköttömänä... Esim vanhan pölynimurin moottori voisi 24VDC:llä tuottaa muutaman kymmentä Wattia. Eikä se pelkkä moottori ole kuin nyrkin kokoinen halppis 1500W imurissa. Tosin joku välitys siihenkin pitäsi kyhäillä.

Voisiko vetokahvassa olla joku vipu jolla mekaanisesti irrottaisi pyörät moottorista?

Lisäpyörät, jolloin kärryä kallistamalla vetävät pyörät nousisivat maasta?



p

ps. paljonkos tuommoinen kärry halvimmillaan on suomeen tuotuna :)



6
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 12.06.14 - klo: 12.16 »
Moro,

kommentoidaan nyt vielä että nyt toimii tuo traktori ruuvinvääntimellä, kun poistin lukitusrullat.

Mutta tosiaan sen mekaanisen lukituksen ollessa paikallaan poran loodassa painavat koneet jumittelevat.

p

7
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 25.05.14 - klo: 14.57 »
Moro,

no tänään paneuduin oikein huolella omaan ongelmaa tuon akkuporan moottorilla toimivan lasten traktorin kanssa.

Eli se teki sitä, että toisinaan meni vaan jotenkin jumiin, ja alamäissä otti huikeita virtapiikkejä...ajoittain...satunnaisesti...todella ärsyttävää.


Yleensä käytän näissä projekteissa ihan noitten 10 eur porien tekniikkaa. Niissä ei ole muuta kuin sähköinen jarru.
Mutta tässä nyt käyttämässäni boshilaisessa ruuvinvääntimessä onkin lisänä mekaaninen jarru...ja molempiin suuntiin. Eli kun liipasimen nostaa nopsaan, niin pinnit kiilautuvat niin, että kone sitten tosiaankin toppaa.
No tämä ilmiö näkyi juuri alamäissä, kun tilanne vaihtuu vedosta jarrutukseen. Kun on painavahko laite + kuski, niin lukitusrullan jää nojaamaan siihen lukitusasentoon (porakoneessa tällaista ei käy), ja tilanne laukeaa vain pyöräyttämällä pikkasen taaksepäin....tai toisinaan kun nappula painaa pedaalin pohjaan, ja jos sulake/nopeudensäädin sattuu kestämään.


Sinullahan on varmaan aika pro koneen loodat. Niissä on varmaan tuo sama juttu karhussa.

Purin lukitusrullat pois(kuva)...kolmen planeettavaihteen takaa... nyt pitää pistää pihapiirin lapset testaamaan.

Sellasta...

p

8
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 24.05.14 - klo: 19.14 »
No voi räkä....

Tällaisessa rojektissa on kyllä aika iso riski. Jos meinaa saada luotettavan laitteen laakista tekniikasta ymmärtämättömälle, niin kaikki pitää ylimitoittaa aivan hulluna, pehmokäynnistys, suunnanvaihtoviiveet kehiin tai jopa pakki pois, jne...ja tehot mielellään alakanttiin.

Itellä toista kertaa siskon pojan traktori korjauksessa. Näissä painavammissa vehkeissä alamäet on haastavia monelle säätimelle. Moottori toimii generaattorina ja aiheuttaa melko mielenkiintoisia vikatilanteita.... En antaisi takuuta. :)

9
Moro,

pitäisi löytää jostakin mahd halpa äänimoduli josta saisi ulos traktorin ääntä muistuttavaa mökää. Moottori on harjallinen, ja sitä ei ohjaa perinteinen RC auton säädin, vaan halpis 20A PWM säädin. Eli joku semmoinen joka vaikka moottorin jännitteestä ohjaisi ääntä.

Ne, joita löysin netistä, ovat sikamaisen kalliita...

p

10
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 18.04.14 - klo: 22.26 »
Moro,

nää olis varmaan liian helppoja ratkaisuja...  :wink:

http://www.bmsbattery.com/scooter-motor/639-6-8-10-scooter-motor.html

p

11
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 19.07.13 - klo: 19.41 »
Moro,

ei kai ne itellään liiku... Pätkä jotain ankaraa kummiputkee ympärille, ja pari klemmaria....

ite olen lukinnut neljällä pidätinruuvilla niistä kuulanrei'istä tuommoisia halppis koneen murikoita.

Jättäisin kyllä sen räikän sinne :)


p

12
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 18.07.13 - klo: 23.21 »
Moro,

onkos niissä Makitan vaihteistoissa myös ne momenttisäätöjutut mukana? Niillähän voi eliminoida jumitilanteet.
Oma viimeisin viritys (sähköistetty lasten muovinen traktori) juuri "asiakkaalle". Ensimmäisessä versiossa oli pari heikkoa kohtaa.
Tässä uusimmassa on semmoinen sininen  vähän vanhempi Boshin 10,8V ruuvinväännin, ketjulla välitys alas 1:6,  12V lyijyakku ja "noparina" 12V akkuporan oma säädin(valtava jäähdytyselementti kiinnitettynä säätimeen). Jotain 8A menee virtaa kun lämä tiskissä vetää asvaltilla...ja paljon enemmän kun vetää nurtsilla ylämäkeen. Tämähän kulkee vain noin 1m/s, mutta ei se karhukaan näyttänyt kauhean nopealta. Painoa laitteella on varmaan 15kg, + kuski 20kg.
Ruuvinvääntimen momenttisäädön jätin yhtä vaille porausasentoon. Nyt jos 20kg kuljettaja tempaisee nurmikolla kaasun pohjaan, kuten joskus mukuloilla tapana on, niin poran momentinsäätö päästää pari paukausta, mutta totaali jumia ei tule. Opastaa vähän niinkuin painamaan kaasua rauhallisesti.

Eli uskoisin että kahdella loodalla, plus momenttisäädöllä jotka melkein tapissa, saisi aika painavankin mötikän liikkeelle. Se liikkeelle lähtöhän se paha tilanne on.

p


13
Sähköautot / Vs: Hot Wheels tutka
« : 08.07.13 - klo: 21.06 »
Moro,

se on kamala avata. Muistaakseni sen mustan kehyksen ruuvit on peitetty jollain tulpilla, joita ei saa oikein millään irti. Lopetin avaamisyrityksen siihen.

liekö joku turvallisuusjuttu...


p

14
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 26.04.13 - klo: 21.15 »
Moro

Hieno! Massatuotantoon.  :azn:

Tuollaisessa painavassa vehkeessä kun saa noin periaatteessa vauhdista pakin päälle, niin akseleihin kiinnitykset on tosi kovilla.

p

15
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 20.04.13 - klo: 10.57 »
Moro,

no tuohan on just asiallinen, kunhan luisti ei jää jumiin. Huutaako servo kuinka tuskissaan?

p

16
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 19.04.13 - klo: 22.18 »
Moro,

Joo...sensoriton vs. perinteinen harjallinen, tällaisessa laitteessa jolla ei ajeta mitään kisoja....ottaisin ehkä harjallisen. Mutta näinä aikoina ongelma on saada halvalla harjallisen nopeudensäädin, ja varsinkin korkeammille jännitteille.

Millä tavalla siitä tuli epävarma? Se servon ympäristö ei ihan auennut kuvista...

p

17
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 12.04.13 - klo: 21.29 »
Moro,

hidas on parempi kuin tämän tästä kärähtävät vehkeet.

no ei se 60kg silti ole kauheen kaukana. Vahvistat karhua +10kg, ja se alusta painaa helposti 20kg. Akulla saa kyllä painoa lisää mukavasti jos tuntuu liian kevyeltä. Mutta tosiaan jo tasaisella nurmikolla ajaminen tuollaisella massalla on aika raskasta menoa. Vaatii voimaa.

p

18
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 11.04.13 - klo: 19.48 »
Moro,

onkos se vinssiservo sellainen, jossa ei ole "nollakohtaa" ollenkaan? Voi olla vähän huono ratkaisu, jos haluaa että karhu toppaa kun tikut päästää keskelle. Muutenkin pitää varmaan olla joku varosysteemi. 60 kilonen karhu kun rullaa päälle reipasta juoksuvauhtia, niin voi vähän tennarit heilahtaa.... :wink:

Itse ottaisin isommat servot, ja tekisin semmoisen mekamismin, että kun servoa kääntää nollakohdasta kumpaan tahansa suuntaan, niin skootterin kahva kääntyy. Periaatteessa vaikka narut servon sarven molempiin päihin kiinni, ja toiset päät kaasuhahvan ympäri. Mutta se pyöritys voi vaatia vähän voimaa. Kymppikilonen...
Tai voihan sen potikan kaivaa ulos sieltä kaasukahvasta, niin pääsee vähemmällä voimalla.

Sitten siihen servon yhteyteen mikrokytkin, joka ohjaa suunnanvaihtorelettä, tai suoraan kytkin jossa kahdet vaihtokärjet.

p

19
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 09.04.13 - klo: 18.36 »
Moro,

kyllä varmaan pitäisi toimia.

Aika pienet servot, mutta kai ne piisaa. Ottaisin ehkä vähän isommat, silmälläpitäen suunnanvaihtoa...kytkimen kääntö puolessa välissä.

p

20
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 01.04.13 - klo: 21.31 »
Moro,

siellähän on jo alusta tuloillaan! Huippua! Nää on parhaita projekteja.

Saksan e-baysta koittaisin e-scooteria katella josko lähettävät jostakin sopuhintaan tänne.

Kyllä se alennusvaihde voi olla vähän kovilla. Meinaan sitä voimaa pitää olla vaan niin paljon enemmän kuin siinä poran koneessa. Perus akkuporan moottori kiertää sen 20000. Pistät siihen loodan perään 50000 kiertävän harjattoman, niin saattaa sen ekan planeetan rattaat alkaa hitusen venyä/paukkua :) Ja joku osa tehostahan siihen jää lämmöksi. Jotenkin tuntuu että jos sieltä repii vaikka sen 200W läpi, niin morjens.


Toimiskohan sähköperämoottorin motit kuivalla maalla...jäähdytys lähinnä... Ne olis 12V koneita, joten joku semijämäkkä harjallinen auton säädin riittäisi. Testaappa tämä, niin voin sitten peesailla seuraavassa projektissa.  :tongue:

p

21
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 01.04.13 - klo: 17.48 »
moro,

hyvä jos oli edes vähän apua.

Varmaan sitten jostain Kiinankaupasta isot mahd pienellä kv:llä. Sanoisin että se 60kg jos täytyy saada kulkemaan 15km/h...esim nurtsilla, niin tehoa saa olla ainakin 500W. Vertaa Kiinan "sähköpotkulaudat/pikkumopot", jotka kulkee hikisesti 15km/h aikuinen päällä, ja tehoa voi olla esim 250/300W. Mutta se on asfaltilla....


Ite olen hakenut 3/8 ketjua ja ketjupyöriä Laakeriketjusta (Tre Nekala) omiin kikottimiin. Se on aika edullista ja todellakin riittävän vahvaa. Mutta tarvitset varmaan ensin jonkun kevyemmän alennusvaihteen heti siihen moottorin jatkoksi ja sitten esim ketjuilla ja rattailla lisää alennusta. Joku matopyörävaihdekin voisi olla passeli, mutta teollisuuskäyttöön tarkoitetut maksaa ihan sigana.



Tuollaisessa laitteessahan mahtuu olemaan pikkasen isompikin hihnapyörä piilossa... Jos ite tekisin, niin ettisin varmaan pari vanhaa pesukonetta ja niistä ryöstäisin hihnat ja pyörät. Tulisi kerralla kunnon alennus, halvalla. Ja sitten sen ison hihnapyörän akselilta ketjulla veto renkaaseen.
Jos teet pelkillä ketjuilla alennuksen, niin saa vetää monta settiä peräkkäin että alenee riittävästi.


2X 300W kiinan pikkumopossa olis periaatteessa tarvittava tekniikka ilman pakkia... Servoilla vähän kaasupotikkaa ja suunnanvaihtorelettä ohjaisi...


p

22
Sähköautot / Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« : 29.03.13 - klo: 12.13 »
Moro,

olen itse tehnyt noin 25kg painavan pienoiskuormaajan, joka kulkee kahdella poran moottorilla noin 1m/s. Tuolla vauhdilla on kyllä sitten voimaa puskea.

Sanoisin äkkiseltään että 60kg, 15km/h, kaksi normi akkuporaa...mahdoton yhtälö. Savu nousee. Tai no, joku Dewaltin jättipotti, tai akkuporavasara. Mutta niissä taas jännitteet on korkeampia. Ja sopivaa harjallisen säädintä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Olen muuten tehnyt semmoisen sydeemin, jossa yksi servo käyttää porakoneen säädintä, ja pakit ja kaikki pelaa. Periaatteena; naru käyttää kaasua,eli servon varren kääntö kumpaankin suuntaan lisää kaasua ja keskellä kaasu pois. Plus varressa vipu joka käyttää suunnanvaihtoa.

Mutta sen ohjaimesi ei keskittävän tikun saat helposti muokattua keskittäväksi, niinkuin se toinen on. Avaat ohjaimen, ja lisäät pari jousta, ja modailet vähän. Itsellä on juurikin tuo ohjain kuormaajassa.

rc-martista löydät pakillisen säätimen 30dollarilla pala. Ja se viive voi olla ihan hyvä olla. On meinaan melko rytkäys kun vedät vivut taakse täydestä vauhdista ilman viivettä...jos se painaa sen 60kg.

p

muokkasin vähän...säädin/ohjain...

23
Moro,

noniin, eli haluan pikkasen lisää etenemiskykyä Clod Buster QD:hen, mutta en savua pihalle tuosta mekaanisesta säätimestä.

Ilmeisesti on olemassa Mabuchi Rc-280 Quick Drive Black -moottori.
Onko jollakin kokemuksia ko. moottorin vaihdosta vastavaan autoon?
Mistäs semmoisen saa kotimaasta (tai ulkomailta järjellisin postikuluin)?
Ja ilmeisesti juuri tähän Clod Busterin QD versioon jotutuu moottorin päässä olevan rattaan vaihtamaan, vai ymmärsinkö oikein??


        pasi



 

24
Moro,

löysin kirpparilta Tamiyan Clod Buster QD -auton. Aluksi luulin että jotain on rikki, kun kiihdytys oli vähän kuminauhamainen. No, kumit pyöri vanteilla, pikaliimalla kuntoon. (sitä ennen toki ehdin purkaa koko auton atomeiksi) Renkaat ovat muutenkin vähän kantikkaat, kun on seissyt hyllyssä varmaan hetken. Ajellessa tuntuvat pyöristyvän :) Laturi puuttui, mutta pakko oli sijoittaa pyydetty 6 euroa.

Lähinnä ajattelin että poika voisi sillä ajella kunhan kevät koittaa. Tuli kuitenkin mieleen, että kannattaisikohan säästää, koska lasten leikit ovat aika....rajuja? Ja autohan taitaa olla aika vanha, suorastaan historiallinen...~88?


pasi



25
Moro,

vuosi kulunut. Kiinnostaa vähän että saiko mönkkäri tehokkaammat koneet sisäänsä, ja mitä sitten tapahtui.  :roll:

Itse vaihdoin juuri "tilaustyönä" poljettavan traktorin pedaalitekniikan sähkömoottoriin. 2 pykälää eteen ja taakse, ykkösellä menee vajaa 4km/h ja kakkosella 7km/h, portaaton kaasu polkimessa, tulossa vielä lukko taakse koska yhdellä muovipyörällä vetämällä ei oikein etene liukkaalla alustalla. Mittaristo (virtamittari). :)

p

26
Moro,


Mitäköhän tuosta 540 perusmoottorista tulee tehoa ulos?
Näistä taulukoistahan voi arpoa mikä noin about kyseessä:
http://kysanelectronics.com/Products/Class.php?pageNum_rsSKU=6&totalRows_rsSKU=3031&recordID=1


Iikoo: Yks kuski on vielä tulossa :)
Tuommoinen on kyllä aika helppo koppuloida kasaan.


    -p-

27
Tällä voi siis ajaa noin nelivuotias...painon puolesta. Kulkua karvan yli kymppi.
Takarenkaat on kyllä kohta puhki...

28
Moro,


Tehon tarvetta voi haarukoida myös esim sähköisestä potkulaudasta/pikkumoposta. Niissä 100W-300W. Omassa pajassa olevassa taitaa olla 200W...aikuinen päällä noin 20km/h kulkeva mopon tapainen.

Niin, iso hitaasti pyörivä moottorihan olisi ylivoimaisesti paras, kuten esim noissa sähkömopedeissa. Tai joku isohalkaisijainen ulkopyörijä, mutta niissä taitaa tulla tehoa samassa kaupassa aika paljon...

Jos ite tuunaisin tuon mönksyn, niin ettisin varmaan tuollaisen sähköpotkulaudan / vastaavan. Siinä olis koko setti ja jonkinlainen jarrukin. Pistäisin jäykän taka-akselin...mutta sitten varmaan myös hylkäisin sen koko muovirungon...

Muoviseen mönkijään en kyllä laittaisi kalliita komponenttaja. Kaksi kympin akkuporaa uraisin. Niissä saa samalla sähköisen jarrun + pakin. Poran jarru vetää muovirenkaan varmasti lukkoon tiheällä välityksellä, eli jarrutustehoa löytyy.

Akkuporan säätimestähän voi poistaa sen sähköisen jarrun. Itse tein niin, koska se tosiaan vetää lukot jos löysää kaasun, ja muovipyörien kulutus kasvaa entisestään.

   -p-

29
Moro,

Minkälaiset moottorit ja vaihteistot siinä on vakiona? Aika iso välitys varmaan....


Omia kokemuksia "alalta":

Laittelin itse plasto mopoon halpis akkuporan moottorin. Siinähän on noin vajaa 80W tehoa, ja pyörii 550rpm. Plaston tapauksessa välitin vielä hieman alaspäin pp ketjulla -> pyörät pyörii noin 400rpm -> kulkee 3V kuski päällä asvaltilla noin 10-12km/h. Siinä on ihan se akkuporan oma säädin jota käyttää bilteman jarrukahva vaijerin välityksellä. Penkin sisällä 12V 4,5Ah lyijyakku. Originaali muovirenkaat ja jäykkä taka-akseli, niin sutii hienosti. Mopo painaa jotain 10 kg akkuineen. ja kuski vajaat 20kg.

Välitys on tälle teholle, nopeudelle ja painolle aika passeli. Tosin jos ajaa nurmikolla pienillä kierroksilla (ei tuuleta moottoria kunnolla), niin savukiehkura nousee moottorista hetken päästä. Ihmeen hyvin kestää, vaikka savua noussut useamminkin... Suuremmilla kierroksilla ei ongelmia. Eli on-off -kaasussa on kyllä hyvätkin puolensa...  Jos meinaat talvikäyttöön, niin sanoisin että aika tiheä välitys saa olla ettei ala käry nousta. Lumessa ajo voi olla aika rankkaa. Riippuu tietysti moottorin tehosta, yms... Voishan sinne koittaa jotain lisätuuletustakin laittaa, kun motti on varmaan jossain muovien uumenissa.

Momenttisäädön olen jättänyt tarkoituksella vaihteistoon. Ei mene paikat rikki niin helposti, kun estyy ns täysjumi-tilanne. Voiko mönkkärissä muuten mennä pyörät jumiin ilman moottorin palamista? Jos voi, niin sitten moottori on kyllä aika luumu.

Omasta mielestä tuo 10km/h on aika sopiva vauhti. 20:llä tulee jo aika komeet pannut...

Porakoneista saa ainakin halvalla nuo moottorit ja vaihteet nopeudensäätimet, ja vielä sen momenttisäädön. Uskoisin että mönkkäri kulkee kahdella akkuporan moottorilla(yhteensä 160W) 10km/h ihan jees. Noissa poran säätimissähän on kaikissa se sama puolijohde. Voisikohan kahta ohjata samalla liipasimella.... Yhden lutikan perään ei varmaan voi kahta moottoria laittaa. Tosin ei ole kyllä vielä yhtään poran säädintä palanut.

     -p-

30
moro,

saisko sen sakkelin tehtyä "sokeripalasta" purkamalla muovit liitinten ympäriltä+ On eri kokojakin mistä valita. Ja ruuvin jos vaihtaa pieneen pidätinruuviin, niin on siistin näköinen.

    -p-

Sivuja: [1] 2 3 4