Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - NesteHukka

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« : 14.06.10 - klo: 04.38 »
Jos yhtä moottoria päädyin käyttämään, niin se lienee sitten sellainen kiinalainen vesipumpun moottori. Sekin on vähän liian iso, mutta eipähän tarvitse metanolia.

Voimansiirto ehkä tulisi siten, että tuo moottori pyörittää generaattoria, ja sähkömoottorit pyörittää teloja, mutta siinä taas ongelmaksi tulee radio-ohjauksen ja sähkönsyötön yhteen linkittäminen. On/off tyyppinen ratkaisu on vähän turhan raju.

Mielessä on käynyt vaikka esim. ostaa pari 12V halpaa akkuporakonetta moottoreiksi, mutta miten yhdistää radio-ohjaus siihen akkuporakoneen portaattomaan nopeudensäätimeen?

Tässähän olisi jollekin elektroniikkasunnittelijalle scheman paikka, minä en osaa kuin lukea kuvia ja vaihtaa komponentteja, suunnittelu on ihan utopiaa.

Mutta siis polttomoottori joka pyörittää generaattoria jonka perässä regulaattori esim. +12VDC, suurehko kondensaattori "akuksi", kaksi noparia joiden perässä sähkömoottorit, kaasuttimen ohjauksen servo ja sille ohjauselektroniikka mallia omavalmiste. 3-kanavainen radio riittäisi jos kaksi kanavaa menee telojen sähkömoottoreille, kolmas kanava on polttomoottorin on/off kytkin.

Idea siis se että polttomoottori käy tyhjäkäyntiä, kun sähkömoottorit lähtevät pyörimään ja kondensaattorin jännite laskee, polttomoottori lisää kerroksia kunnes saavutetaan vakioarvoksi asetettu jännite, polttomoottori siis ottaa kierroksia kuormituksen mukaan. Tuo polttomoottorin säätö vaatii jonkinsortin komparaattorikytkennän joka huomaa jännitteen laskun ja ohjaa muun elektroniikan kanssa esim. normaalia servoa sen mukaan miten kondensaattorin jännite muuttuu.

Niinpä, kyllä se polttomoottorikin tässä tapauksessa vaatii vielä sen kaasunsäädönkin sähköisesti. Eri asia olisikin jos siinä olisi sellainen mekaaninen vakiokierrossäädin, mitä ruohonleikkureissa.

Auton laturia käyttäessä tosin jännitettä ei voi suoraan pitää ohjauksena, koska siinä laturissa kannattaa säilyttää se alkuperäinen 13,8V (tai 14V tms.) vakiojännitesäädin.

Moottorin kaasun ohjauksen voin kyllä toteuttaa vaikka mekaanisesti itse, mutta se jännitteen ohjaus moottoreille on se vaikea paikka.

Toisaalta, jos heittäytyisin niin härskiksi, että käyttäisin porakonepumppuja hydraulimoottoreina ja hydrauliikkapumppuna ja ohjaisin voimaservoilla hanoja :D

2
Uskon kun näen vehkeen ;-)

Edith: Onhan noita hauskoja pelejä silti nähty, kuten turkulaisten miehitetty jättiliidokki, polttomoottoripotkukelkka ja suihkumoottoristiga ;-)

No, tässä on proto. Siinä on nyt ihan pikkuruiset moottorit suurella välityssuhteella. Liian hidas, vaikka voimaa olisikin.

http://img697.imageshack.us/img697/3450/protow.jpg

3
Onhan nuo juu hämmästyttävän tehokkaita ja kompakteja!

Ne moottorit mitä mulla on, on kytkettävissä kahdella eri tavalla, eli niitä voi käyttää 12 tai 24 voltilla, riippuen miten käämit kytkee.

Ostin niitä poistuvana tuotteena muutaman, ja onhan se kokonsa puolesta erittäin huono pienoismallimoottoriksi. Sensijaan about 80 senttiä pitkään pellepeloton monitoimikoneeseen niitä voi hyvin käyttää, eikä varmasti ylikuumene :)

Jotakin sellaista tosiaan olisi suunnitteilla, että polttomoottori lataa akkua ja sähkömoottorit vetää. Erilaisia työkaluja, kuten siimaleikkuri eteen.

Langaton kamera, ja radio-ohjaimeen TFT-näyttö (tätä olen kokeillut jo Lama V3 kopterin kanssa). Toimii.

Olisi ihan hillitön hupi, kun esim. juhannusbileissä ollaan usein jossakin, missä on paljon vanhoja autoja, niin mikäs sen hauskempaa kun ajaa telakulkuneuvo jostakin näkymättömistä kameran avulla tarjoamaan simahtaneelle jenkkiautolle apuvirtaa :D


L

4
Ei jännite tule ongelmaksi, 4:n lipon setti on hyvin yleinen harjattomien kanssa.

Tässä esim. harjattomalle säädin:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10332

"Battery: 4-12 Cell Lipo / up to 38 Cell Ni-XX"


Ja tässä autoon tarkoitettu, joka on konffattu 4:lle (Battery: 6-12 cells Ni-xx (NiMH / NiCd) 2-4 cells Li-Po):
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10370


Entäs sitten niitten harjallisten kanssa, kun itelläni nyt vaan sattuu olemaan näitä "heavy duty" moottoreita, jotka kestää jatkuvaa pitempää käyttöä, ja niitä olisi tarkoitus myös hyödyntää.
Moottorit on 1,5litran limpsapullon paksuisia ja pituudesta akseleineen noin puolet. On vähän eri kaliiberia mitä nuo pienoismallien harjattomat moottorit.

Tuollaisella käytin mm. viime kesänä kelatyyppistä ruohonleikkuria!

5


Pitää paikkansa, ja kun liityin, niin on samantien paljon kysymyksiä. Mulla on näitä RC-projekteja mielessä näet useampiakin.

Tämä mistä tässä on kysymys, niin käyttäisi näitä DC-moottoreita ja polttomoottori pyörittäisi auton laturia.

Ongelmahan on lähinnä näissä pienoismallivehkeiden säätimissä, että en ole törmännyt moneenkaan säätimeen, jota voi käyttää 12 voltilla, ja kun tuohon tulee auton laturi, niin käytännössä puhutaan 13,8 voltista. Mielellään kun se säädin saisi olla mitoitettu vähän isommalle jännitteelle, kuin että vähän sen alle.



6
TarjousFutaba tuli tilattua (6kanavaa), mutta perusongelma on edelleen voimassa, eli se, että pitäisi jostakin löytää jokin meikäläisen elektroniikan tuntemuksella hanskattava ratkaisu siihen, jos haluaisi portaattomasti ohjata kahta 12V 350W DC-moottoria.

Tämä periaatteessa siis vastaa ihan 1:1 jotakin Robotwars juttua, joskin rakennan moisen enemmänkin pihanhoitoon ja huviksi :)

Onko mitään tietoa onko mitään valmiina tai edes puolivalmiina? Futaban vastarin ja moottoreiden väliin?

7
Polttisautot / Vs: Onko olemassa telavetoista polttista?
« : 31.05.10 - klo: 07.03 »
Kiitokset, tuohan sopii kuin nyrkki silmään! Nuo "real life" mäkikoneet on varmaan maastokelpoisimpia laitteita maailmassa!
Täytyypä kurkkia hintoja (ja ottaa tuoli alle) ;)

8
Jos kyseessä olisi joku Futaba, niin varmaan toimisikin, mutta miten mahtaa olla, esim. LamaV3:n radiolähettimen suhteen?

Ajattelin siis sitä, että jos ei tarvitsisikaan ostaa erikseen ohjainta, vaan pelkkä vastaanotin, kiteet ja servot? Onko mahdollista että kahden eri merkin lähetin ja vastaanotin toimisivat yksiin?

9
Polttisautot / Onko olemassa telavetoista polttista?
« : 31.05.10 - klo: 04.27 »
Tuossa yks takatuuppari pienikoneinen polttiscrossari ollut ja tuota Deagostini Ferrari 2007 osia keräilen (tosiaan keräily ja kenties valmiina myyntimielessä), mutta yksi mikä on ollut mielessä pitemmän aikaa, että kun olisi tela-alustainen mutamönkiäinen polttomoottorilla varustettuna! Siinä olisi jotakin munanskuikkelia :)

Tietysti, kun tällaista ei ole oikein kataloogeista löytynyt, niin mulla on jo huonekaluputkesta hitsattu laitos olemassa, joka käyttää teloina jonkun pienen japanilaisen kauppakassin nokkahihnoja nurinpäin käännettynä teloina :)

Voimanlähde ja ohjaus on vaan siihen vähän hakusessa.

Hauskin vaihtoehto olisi käyttää kahta kakstahtimoottoria (5-10 kuutiota per moottori), mutta mistä sellaisetkin sitten saisi järkevään hintaan?

Jos yhtä moottoria päädyin käyttämään, niin se lienee sitten sellainen kiinalainen vesipumpun moottori. Sekin on vähän liian iso, mutta eipähän tarvitse metanolia.

Voimansiirto ehkä tulisi siten, että tuo moottori pyörittää generaattoria, ja sähkömoottorit pyörittää teloja, mutta siinä taas ongelmaksi tulee radio-ohjauksen ja sähkönsyötön yhteen linkittäminen. On/off tyyppinen ratkaisu on vähän turhan raju.

Mielessä on käynyt vaikka esim. ostaa pari 12V halpaa akkuporakonetta moottoreiksi, mutta miten yhdistää radio-ohjaus siihen akkuporakoneen portaattomaan nopeudensäätimeen?

Järeämpiäkin tasavirtamoottoreita löytyy omastatakaa. Tuollaisia kilon kinkkurullan kokoisia 12 volttisia tasavirtamoottoreita. 350W per moottori. Ei ainakaan loppuisi voima kesken, mutta sitten alkaakin laitteessa loppua jo tila kesken, kun siihen olisi tarkoitus laittaa kaikenlaista "kylähullun"-värkkiä kyytiin, kuten siimaleikkuria ja näin edespäin :)

En selitä tässä yhtään enempää, ymmärrätte jo varmaan täsmälleen mitä ajan takaa.


Sivuja: [1]