Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - kappi

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
91
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: TULLI?!
« : 23.03.11 - klo: 10.10 »
Liekö tämä ajankohtainen Tulli uudistus jo jossain toisessa ketjussa käsitelty / havaittu?

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/nettituonti/index.jsp


92
Polttisautot / Vs: RB ONE buggy
« : 18.03.11 - klo: 13.11 »

Kurakisojen jälkeen koko auto rakennetaankin läpikotaisin uusiks.
Kuten sanoin, ei kisaajat työkalujaan tietentahtoen halua kulutella.
Säästetään ne uudet vermeet kauden alkuun ja ekaan kisaan mahdollisimman tuoreena.

Eikä tuolla pihalla ajelemisesta ole mitään hyötyä.
Vasta sitten radalla ruvetaan uusia autoja ja moottoreita säätämään jne.
Talvella ulkona ajaminen on puhdasta leikkimistä.
Siihen kelpaa mikä tahansa ruoska jolla on hauska bashata, mutta turha ihan tuoretta autoa siinä leikkimisessä on käyttää... saati sitten uutta moottoria, servoja jne.
Ennen ekaa SM kisaa tarttis puol autoa, moottori ja sähköt uusia että voi mennä mahdollisimman hyvällä kalustolla taistelemaan SM pisteistä.

 :azn: Eiköhän kuule Hoke tämmöisillä pikkuautoilla ja miks ei isoillakin (1/1) puuhastelu tai kilpailu ole just tasan leikkimistä. Ei siitä mitään hyötyä tarvi ollakkaan, vaan ajanvietettä, ja mahdollisimman hauskaa sellaista. Minä en ainakaan keksi yhtään asiaa johon pikkuautoilusta olisi hyötyä, jos jätetään pois se että poikaset ei ole mummoja potkimassa. 1/1 kilpa-autoilusta voi olla jo jotain oikeetakin hyötyä autoteollisuudelle ja sitä kautta autoilijoille. (Minun omista 1/1 autoiluista ei ole ollut eikä tule olemaan muille hyötyä)  Sinä vähä liikaa vedät mukaan aina tuon kilpailuleikkimisen. Ja kieltämättä välillä saa sellaisen kuvan että aika totista leikkiä on. Kiitos kuitenkin mielipiteistä/tiedoista joita jakelet, on ollut hyötyä itsellekin omiin pikkuauto leikkeihin.

Jotkut leikkii kilparadoilla, jotkut leikkii omalla pihalla, jotkut tekee molempia..................

Onko muuten kellään tietoa rupeeko joku "jobbaamaan" virallisesti näitä RB autoja Suomessa?

93
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 17.03.11 - klo: 18.57 »
Olisko jollakulla varmaa tietoa minkä kokoiset laakerit on Alphan t 850 moottorissa? Ajattelin vaihtaa keraamiset tuohon uuteen samalla kun vilkaisen onko "raatinkaatajat" olleet hereillä. Ohjekirjassa tai osaluettelossa ei ole kokomerkintää.  Näkeehän ne tietty itsekin avatessa, mutta vois jo valmiiksi hommata jos tämmöistä tietoa löytyy.

94
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 15.03.11 - klo: 16.22 »
Tuli nyt kuitenkin nuo optioiskarit aluksi  toiseen GT autoon tilattua, mielenkiinnosta. Samoin noita K- slickejä.

Grp kisalailliset renkaat ovat sitkeässä vanteella. Ei lähtenyt liima keittämällä pehmeämään, eikä vielä 150 asteessa uunissa, vasta n. 185 ja rupes irtoomaan. Ei oikeen onnistu vanteenvaihto kivuttomasti.  Näyttää vahvasti siltä että jos haluaa "virallisilla" kisarenkailla ajella niin on tyytyminen karseeseen ulkonäköön, harmi. Minä kun en mielellään hinaa edes "muulia" auton perässä jollei siinä ole erikoisvanteita :wink:

95
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 13.03.11 - klo: 13.15 »
Ulkonäkösyistä tuli mieleen että mistähän saisi noita GRP:n renkaita ostettua ilman vanteita? Menee auto piloille jos siihen joutuu jotkut muutamalla raolla olevat sileät muovikeikot ruuvaamaan, kuten tuossa toisessa on. GT:n omat vanteet on komiat ja noita kunnollisia renkaita pitäisi niille saada liimailtua. Vanteita on tulossa selkärepullinen :grin:.  Täytyy koittaa keitellä irti noita GRP gummeja vanteilta, jollei niitä jostain saa irrallaan.

96
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 12.03.11 - klo: 22.08 »
Juu, kokeillaan noilla alkuperäisillä menoa. Tai, katsotaan nyt kun tuota aikaa vielä on ennenkun asfaltille pääsee koheltamaan  :azn:

Miljoonakertaa varmaan tuon GT ja GT 2 pituusero nähty kuvissa ja luonnossa mutta laitetaan vielä kerta kiellon päälle...........


97
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 11.03.11 - klo: 20.48 »
GT 2 sai muutaman uuden osan. Iskareista en vielä tiedä mitä tekisin? Jotenkin tuntuu vaan niin "napakalta" ihan noilla orginaaleillakin että liekö tarvetta tuhlata rahoja vaikka TRW yksnollavitosiin? Auto on uusi ja tuossa jäi pikkasen uutta (käyttämätöntä)  tavaraa yli............. mahtaisko noille olla käyttöä jollekulle :roll:


98
Lyhyellä harrastekokemuksella tästä Rc hommasta vois todeta että aika hyvin on "pullat uunissa" harrastajilla alan kauppiaiden suhteen. Jonkun verrankin on tullut ostettua lyhyessä ajassa, sekä kotimaasta että ulkoa.

Tavarat tulee nopeesti, palvelu pelaa ja toimituskulut kohdillaan. Suomesta hyviä kokemuksia mm. Hobby People, Atala, Racing Factory, RC Reality, RcJkl,  Racersrcshop, Kyosho ProShop ja  Eurorc (tämän kanssa vähä homma kesken mutta kai se siitä).  Näiden kanssa on tullut asioitua itse tähän mennessä ja lisäksi vielä muutamista liikkeistä "kuriiripostina" kaverin toimesta. Ulkomaisista on tullut hienosti tavaraa PCM Shopista, Modelsportilta, Hobbykingiltä ja A Main Hobbiesilta.

On myös tullut vastaan parikin sellaista Suomalaista kauppaa, josta en enään toista kertaa yritä tilailla. Kun ei pikkunippeli "koekauppa" kiinnosta niin ei tarvi sitten kiinnostaa isommatkaan ostokset, tai vaihtoehtoisesti menee pari viikkoa ennenkun kuuluu mitään.

99
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 16.02.11 - klo: 14.15 »
Millaisia aurauskulmia kokeneet rc- kuskit käyttelevät erilaisilla alustoilla (hiekka/savi, asfaltti ), noin niinkun suuntaa antavia vinkkejä? Edessä ja takana.
Varmaan ainakin suunilleen samanlaisia takana molemmin puolin, oli meinaan huuli pyöreänä taustalla häämöttävän "hurulaitteen" takapään kanssa kun toisella puolella oli ihan s*****asti enemmin kun toisella.
Sillehän ei ollut muuta tehtävissä kun säädettävä aurauspala taakse. Kuvan MP 9 takapyörät aurasivatkin suunilleen yhtä paljon molemmat , 2 asteen paloilla pikkasen reipas 2 astetta. Väkästelin tuollaisen köydänmiehen setuppi viritelmän jolla vähä pystyy kattelemaan mihin suuntaan pyörät sojottavat. Mieli teki ostaa ihan sellainen tehdastekoinen 1/8 autoille, mutta ei ollut Suomen liikkeissä hyllyssä, ainakaan sellaisissa josta tilata jotain viitsii. Tuollain helpottava hydyn levy sentään löytyi jota apuna käyttäen oli mukava ihmetellä aurauskulmia. Camper kulmat suorallakulmalla ja rullamitalla. Alakuva huruauton säädettävästä aurauspalsta.






Ja kysymys siis millaisia aurauskulmia eri ajoalustoilla käytetään, suuntaa antavasti?

100
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 04.02.11 - klo: 05.19 »
Ei se uusi kiertokanki auta mitään jos kampiakselilta joutuu ottamaan ainetta pois. Näihin tuskin on alikoko laakereilla varustettuja k-kankia. 

Juu, huomasin että ei ole voitelureikiä alkuperäisenä.

101
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 02.02.11 - klo: 21.48 »
Tuli tuossa availtua muutamia kappaleita O.S V-Spec mosia ja aikalaista soikeutta (kulumaa) kierokangen kauloissa. Huomenna valmistuu adapteri jolla saa kampiakselin pyörimään sorvissa siten että pystyy kiertokangen kaulat korjaamaan. Punametallia käytetään kietokangen laakereissa, no sitä tuli hommattua, mutta raaka-aine myyjä kovasti halusi hänen mielestään parempia materiaaleja myös myydä kokeeksi, tinapronssia ja alumiinipronssia. Otin myös niitä kun eivät ole hinnankiroissa vaikka hienoja aineita nimiltään ovatkin.

Onko arvon raatilaiset tehneet tai teettäneet kyseisistä vaihtoehto aineista laakereita kiertokankiin ja millä menestyksellä?

102
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.01.11 - klo: 13.30 »
Ei vastariakun tyypillä ole alkajalle mitään merkitystä hänen ajosuoritteen suhteen. Kaikki toimivat riittävän hyvin. NiCd ja NiMh akkujen suorituskyky vain laskee paljon nopeammin johtuen mm muisti-ilmiöstä. On siksi järkevämpää ostaa nyt uusina Lipoja ja Lifeja sekä niille käyvä laturi. On kyse puhtaasti rahasta, kun ostaa kunnon vehkeet heti kärkeen eikä rämmi NiMh akkujen + laturin kautta kohta ostamaan näitä uusia vermeitä. Köyhällä ei ole varaa ostaa kahteen kertaan eikä rikas pysy rikkaana jos rahansa tuplasti käyttää. Tyypillinen tarina tässä harrastuksessa on aloittaa heppoisin vehkein ja ostaa sitten uudestaan ne kunnon vermeet. Kiitätte meitä kriitikoita sitten joskus. Uusilla vehkeillä on myös jälleenmyyntiarvoa toisin kuin vanhoilla, jotka on jälleenmyyntimielessä jätettä, vaikkakin käyttökelpoisia.
 
Akkujen lataaminen tulee aina suorittaa valvotuissa oloissa. Varastossa räjähtämisiä en ole koskaan kuullut tapahtuneen, mutta se ei ole todiste etteikö niin voisi käydä.

Perrin Kyoshon alatukivarret on sikäli ko autoon aiheelliset, että taka-alatukivarret on tuon auton tunnettu (ainoa) heikkous. Siksi mm Jareb Tebo keitteli niitä Pattayan MM- kisoissa ihan kuvan kera. Mutta siis silti muoviset toimivat paremmin ajossa, jos kestävät.

Ja yleisesti M8 luokassa ÄLÄ säästä servoissa, akuissa, ilmanputsareissa ja renkaissa. Auto voi olla vanhempi ja vaikka käytetty. Moottorin(+pillin) tärkein ominaisuus on luotettavuus ja helppo ajettavuus (suora vääntökäyrä) - huipputehoista voi olla vain haittaa (kuluttaa polttoainetta ja vaikeuttaa ajamista). ÄLÄ osta untuvikkona kallista moottoria - rikot sen kuitenkin. Perusmoottori riittää. Radiolla ei ole paljon väliä, mutta 2.4 GHz on mukavampi käytännössä. FM menee, mutta AM on roskaa kuten ensimmäiset Spektrum-modulit about 5 vuotta sitten.

Renkaiden paino ei ole oleellinen vaan miten se toimii. Moni hyvä rengas on suhteellisen "painava", mutta päinvastoinkin toki löytyy. Viime MM-kisoissa oli uutuutena vanteen jäykistin = lisää painoa, jotta jäykkyyttä saatiin lisää. Samoin kuin viime aikojen insertit on painavampia kuin aiemman paremman toimivuuden ja kestävyyden takia.

Akuista vielä sen verran, että noin 5 vuotta sitten ei ollut harvinaista, että SM-a-finaalissa autojen vauhti hyytyi vastariakun hyytyessä. Se taas johtui vanhoilla akuilla ajamisesta. Vanha tässä yhteydessä voi tarkoittaa vain muutamaa kuukautta.

Mahottoman hyvä kirjoitus.

Monestakaan pikku jutusta ei varmaan untuvikolle ole sellaista hyötyä jota vois hyödyntää ajosuorituksissaan. Asiat kuitenkin kiinnostaa, myös ne parhaat jutut mitä näihin voi hommata. En ehkä huomaa ajoissani painaako mun autot 3275g vai 3225g, tai vaikka puolikiloo päälle :grin:, mutta tavoite on kuitenkin 3200g. Ei siitä pidä kenenkään hikeentyä, vaan neuvoja kaivataan.

Akkujutut olivat hyviä tuolla aiemmin, vaikka kinaahan siitäkin vähä näytti tulevan.

Mahottoman hyvä kirjoittaja mainitsi tuolla Kyoshon tukivarsista ja niiden heikkoudesta, ovat näköjään ottaneet asian huomioon uusimmassa MP 9 versiossa (tuloillaan) http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=107249 ja vähä muutakin muutosta. Akkukeskusteluun liittyen tuo sijoituspaikka ja kiinnitys systeemi on erikoinen. Näköjään on niin että ihan pykälien mukaankin akku saa olla ihan noin vaan "nippareilla" ja missä vaan? Vähä hätäratkaisu tuo uudistus mielestäni kun on kuitenkin akkukotelo tuolla perässä ihan entisenlaisensa, turhaa painoa.


103
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 28.01.11 - klo: 05.57 »
On tämä Rc harrastus kyllä aika erikoisen tuntuista hommaa. Nyt on esitetty että auton pitää olla väljä että ettei se mene jumiin ja savipöly sitten ajossa tiivistää välyksiä pois. Tästä saa kuvan että "ei sillä niin väliä, kunhan osat likkuvat". Vastariakku väittelyssä taas pidetään parempana Lipo akkuja että auto pysyy "samanlaisena" paremmin kun Nimh akulla jolla servojen voima elää enemmin. Toisessa asiassa auto saa muuttua ja toisessa taas ei, ja nämä asiat vahvasti vielä toisiinsa liityvät. No, eihän tässä mitään, kai nämä itsellekin selviävät joskus, ehkä.

Kävin hakemassa life vastariakun Nimh:n tilalle, painoero 40g lifen hyväksi ja lifellä ohjaus oikein tuntuvasti nopeampi. Molemmat akut uusia ja orion merkkisiä.

Renkaissa joita itsellä on, on painoeroja suraavasti: Kevein rengas, vanne, insertti paketti painaa 105g ja painavin 125g. Ero on aika suuri.   
 

104
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 25.01.11 - klo: 15.39 »



Siitä kuvittelen että olet semmosta koulukuntaa ettet usko ennenkun näät, jos uskot sittekään.



Naulankantaan, paitsi pilkun jälkeinen osa. Uskon näkemääni ja kokemaani.


Kysymys: Mitkä hyväksi tai parhaiksi havaitut jollekin radalle (ihan minne vaan) sopivat renkaat, vanteet ja insertit ovat keveimpiä, ja mistä niitä saan ostettua? Krossiautoon.

Toinen kyssäri: Millainen kapasiteetiltaan riittävä vastariakku on kevein ja mistä voin sellaisen ostaa?


105
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 24.01.11 - klo: 22.19 »

Jos puhun tukivarren kiinnikkeestä niin en silloin todellakaan puhu mistään hubin ruuvista.


Juu tsori. Olen vähä harppomalla lukenut asoita. Niinhän sinä jo useampaan otteeseen olet maininnut kun uudestaan luin. Minä en vaan tuota kohtaa kummassakaan autossa pitänyt "minään" kun osat menivät niin sopivasti kohdilleen ja olivat omasta mielestä sopivia, eivätkä vaikuttaneet pyörän klonksuamiseen. En kuitenkaan viilaa niitä väljiksi kun eivät tunnu yhtään jumittavan ja pientä käyntiväliäkin tuntuu.

On tässä parissa illassa kyllä käynyt selväksi muutamia muitakin asioita, tämä saviralli puoli on kyllä niin luotan pois työntävää että kiinnostushan tipahti koko hommaan. Taitaa olla ihan parempi vaan toimia niinkun tykkää ja ajella vähemmin väljillä autoilla sitten lumella, jäällä ja asfaltilla.

106
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 24.01.11 - klo: 18.14 »
Hokelle kysymyksiä ja miks ei muillekin.

Hokelle sen takia kun kyseinalaistat tätä meidän alkupoikien autonkasauksia :grin:

Miten tämän nimeltämainitsemattoman auton takahubin voi asentaa väärin ja onko välykset kohdillaan.

Kuva 1, takapää kasassa, ruuvi+ mutteri pohjassa eli aivan kiinni, osaluettelon muoviprikat molemmin puolin, välystä pitkittäin 0,5mm.


Kuva2, Akselitappi+ mutteri, huomaa olkapää ruuvissa johon mutteri lopettaa kiinnipäinmenemisen eli pohjaa. Tämä siis on ilmeisesti se jolla mielestäsi pitäisi jotain säädellä.


Kuva3, akselitapin vahvuus muutamaa satkua vaille 3,5mm eli noin. 3,5. Hubin reijässä 3,7mm poranterä, joka on sinne jo tiukka, sopiva kiinteään asennukseen.


Kuva 4 poranterän varsi vahvuudeltaan inankarvan verran alle 3,7mm


Onko kaikki ok ja toleranssit kohdillaan? Miten voin tuon väärin kasata, tämä kai just sitä mitä selostit jossain vaiheessa vastauksissa ja kyseinalaistuksissa?

Tämä kuvasarja ja kysymykset on nyt ihan hyvässä hengessä laadittu.
Ja toivon vastauksenkin olevan asiantunteva ja hyvässä hengessä.



107
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 24.01.11 - klo: 15.29 »
Kyllä tätäkin autoa saa asiallisesti kritisoida, mutta teidän Kappi ja Perr ensi lähestyminen ei ole kovin rakentavaa. Perr kysyy onko autosta 80 pinnaa yli Losia ja Kappi ei hyväksy selitystä ylimääräisistä rei'stä, jotkut on AASEja, 13 v tyttöjä, piiritaso ei riitä, jne... Itse sen sijaan korostetaan "joka alan" asiantuntevuutta. Nämä ajatusvalinnat peittoavat helposti ne asialliset kysymykset ja huomiot.

Toivottavasti osallistutte ensi kesän kisoihin, niin uskoisin teidän viimeistään oppivan joko kokeneemmilta tai itse kantapään kautta opittuna mikä tässä luokassa on oleellista ja mikä ei. (RC) Autojen oleelliset ominaisuudet eroavat aika radikaalisti ajetaanko matolla vai sannalla, tasaista vai möykyissä. Esimerkiksi mainitsemanne välysasiat on täysin relevantteja jopa rc autoille ajopinnan ja renkaiden ollessa tasainen, mutta ei pyöreärenkaiselle santahyppijälle.



Ei JQ:n auto ole täydellinen. Sen hän myös itse on sanonut paketin kyljessä, jossa kannustaa kaikkia parantamaan siitä täydellisen. Itse kirjoitin ja puhuin kaikki löytämäni epäkohdat hänelle, jotta voi parantaa tuotettaan sekä ennen kaikkea alihankkijaa, joka on monen ongelman juurisyy - ei designi. Toki JQ kantaa kokonaisvastuun, mutta meidän ankkalammikossa soisi sen rakentavan lähestymisen.

Ja se kilpailuun osallistuminen oli ihan aito tervetulotoivotus. Tää on kivaa puuhaa ennen kaikkea yhdessä.

Kiitos kutsusta.

Korjataan vielä pikkasen asioita.

Aasi/pikkutyttö vertauksella tarkoitin kylläkin jotain ihan muuta kun mitä tuossa annat ymmärtää. Eli ohjeet ovat niin hyvät että nämä mainitutkin saavat kyllä nippuun.

Kirjoitin että siihen ei riitä ihan piiritason sudittelija, joka sanoo että autot saavat olla epäsäännöllisen väljiä, seison tuon takana vieläkin.

Lisäpainoreijät, reikien merkitys selvennettiin tuolla, minä olin siinä uskossa että ne on jäänyt työstökoneen ohjelmaan jostain muusta syystä.

Ja lopuksi en ole haukkunut The Caria, sen tarvi olla maailman paras ,vaikka sen olen ostanutkin (ei tunnu missään).

Minä olen tyytyväinen kun saa tuohon sen kunnolla tehdyn päärattaan suden tilalle.




108
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 24.01.11 - klo: 14.58 »

Esimerkiksi etupyörien aurausta säädettäessä kannattaa asia ajatella niin että pyörät kääntyvät aina kaasulla haritusta kohti. Jos haluaa että pyörät ovat suorassa, laittaa auton paikallaan ollessa set-up stationissa eteen aurausta ehkä noin puoli astetta, jolloin pyörät olisivat sitten suorassa kun ajetaan kaasu pohjassa.




Ja tämä arauskulmasäätöohje pätee vain takavetoisiin, nelivetoisiin päinvastoin

109
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 24.01.11 - klo: 06.03 »
Nyt on sitten saatu kärkipuolen kuskiltakin kommenttia, kiitokset siitä.
Voihan tässä olla ehkä pikkasen sellaistakin että "välykset" jotka ovat mun mielestä rajuja ovat sitten RC piireissä ihan normaaleita tai jopa pieniä. Ja vielä selvitys asiasta ettei turhaan kinata, otetaan kuvitteellinen tilanne:
1. 30mm pitkä holkki jossa reikä 5mm, sopiva akseli 4,98mm = hyvä
2. ---------------------------------,---------------4,95mm = väljä
3. ---------------------------------,---------------4,93mm = susi

Noita tappeja kun heiluttelee läpösessään niin niissä on kauhea ero. Se myös selostaisi tätä tilannetta hieman.

Ja "Hoke" , en osaa näitä väärin kasata enkä usko että kukaan muukaan jolla on edes jonkinlaista mekaanikon vikaa :azn:

Tästä on hyvä jatkaa, voi olla että kaikkea ei pitäisi suustaan päästää, etenkään aroissa aiheissa kuten Suomalainen auto ja vielä uutena tulokkaana. Tosin empä ole tätä autoa täälä haukkunut, vain ihmetelly samalla tavalla kun tuota toistakin.










110
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 23.01.11 - klo: 21.04 »
Nämä 'perr' ja 'kappi' kaverit taitaa olla yksi ja sama henkilö. On niin samanlaista toi teksti.

On muka ostettu THE Car ja nyt itketään jostain välyksistä.

Kyllähän se masentaa jos joku jaksaa todellakin pusertaa ja tehdä jotain hienoa. Ja 'sinä' et tätä itse osannut tehnyt.

Mutta kiitos 'perr' ja 'kappi' kun kävit(te) täällä palstalla.

Vai sama henkilö :grin: Minä olen ostanut Carin, enkä itke. Kyllä minä arvostan sitä että Suomalainen on tehnyt auton, ja mielenkiinnosta sen ostinkin. Onko nyt väärin täälä pulinafoorumilla esittää asoita ja omia kokemuksia autosta?? Jos pallonivelet ovat huonoja niin se ei ole auton suunnittelijan vika. The Car on enemmin epäsäännöllisen väljä kun Kyosho MP9. Kyselin myös noista ylimääräisistä reijistä pohjalevyssä, sain huonon selityksen kuudelle ylimääräiselle reijälle, lisäpainojen kiinnitys ylipainoiseen autoon.

Peräänkuulutin oikeita ajomiehiä sanomaan että auto saa/kuuluu olla epäsäännöllisen väljä, onko heitä? Ihmetyttää myös väite että muovi/metalli pallonivel pitää olla väljä että se toimisi. Mun järjen mukaan sopivan tiukka liki välyksetön nivel ei päästä sitä soraa sieluunsa. Valmiiksi väljä hakkautuu/hankautuu varmasti paljon nopeammin kun tiukka.

Nimimerkki "Tomsson" kirjoitit "Joka ikiseen tingentangeliin liittyy niin paljon enemmän asiaa kuin kasausohje antaa kertoa."
 Voisitko pikkasen kertoa lisää, minä olen kuulolla. Mitä asiaa niin paljon enemmin, kerro nyt vaikka malliksi muutamia tingentangeleita mihin jotain erikoista liittyy. Minä en keksi yhtään vaativaa paikkaa tämmöisissä RC autoissa. Rentouttavaa puuhastelua tuommoisen kasaus on, jos on akkuväännin alkukiristyksiin käytössä.


111
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 23.01.11 - klo: 19.16 »
Kuullostaa enempikin siltä, että sun pitäis kasata ne autot kunnolla

Ne on kasattu niin kunnolla kun ne voi. Jos olisin jättänyt sellaiseksi kun pakettien mukana tulevilla osilla saa, tilanne olisi tuo jota ihmettelin. Nyt on edelleen epäsäännöllistä väljää, mutta vain pallonivelissä Kyoshossa ja Carissa, Carissa lisäksi takaripustuksessa vielä hetken.

Heitetään vielä sellainenkin tähän että jos tälläisiä autoja pystyy väärin kasata noilla ohjeilla niin voi todeta itsensä AASIKSI. Mun 13 vuotias tyttölapsikin saa tuollaisen kasaan oikein, kunhan on huolellinen. Nämä pitäisikin olla varustettuna vielä oikeillakin koneiden kokoonpanokuvilla että olis edes jo aikuisillekin haastetta, ja poikaset oppis sitäkin hommaa.

112
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 23.01.11 - klo: 19.05 »

Ahaa, elikkä näiden pitää klonksua. :roll: Onkohan sillä jokin taika myös kun joka paikassa on erilailla väljää............ vasen takapyörä heiluu x verran y suuntaan ja oikea puolet vähemmin. Etupään toinen tuenta on liki välyksetön ja toinen satanan väljä. Tämä vain esimerkki. Kummassakaan mulla olevassa kilpurissa ei ole saman verran välystä joka paikassa , vaan välyksiä oli ihan missä sattuu ja minkä verran sattuu.

 Mulle täytyy olla todellinen ajomies joka sanoo että nämä kuuluu olla epäsäännöllisen väljiä, siihen ei ihan piiritason harrastaja riitä.

113
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 23.01.11 - klo: 15.45 »
Niin on nerokas välyksenpoisto, simmirikkoja ja pitkä reikä tapille. Joutuu kuitenkin olla vielä lisää simmejä jotta ulkokoolit saa sopiviksi. Minä olen näitä kilpaluokan pelejä ostanut vasta kaksi, Mp9 ja tämä Car, molempia joutui simmailemaan aika paljonkin. Pallonivelet ovat näköjään näissä leluissa aivan sontaa. En ihmettele filmissä näkyvää väljyyttä yhtään, sen jälkeen mitä kasatessa koin.

Minua pikkasen huvitti kasatessa katsella säätöpaloja, joilla sitten muutamien asteiden tarkkuudella muka säädellään autoja. Siis autoja joiden pyörät nimenomaan heiluvat kun hullun mul##u mielettömän hanurissa. Näin siis jos ei käytä simmailuun aikaa, ja ehkäpä muutaman osan kokonaan uusiksi tekoon.

Minä en näillä ajosta tiedä mitään, mutta sen verran tiedän että 1/1 autolle ei lentokenttää kapeampi baana riittäisi jos olisi niin paljon klapia kun näissä jollei mitään asian eteen tee. 1/1 autoilla olen kansallisella tasolla ajanut kilpaa, rallia ja jokkista. Molemmissa lajeissa menestyäkseen täytyy olla ajettavuus kondiksessa, pyoränkulmat kohdillaa, muuten lappaa porukkaa ohi molemmin puolin ja jaa pytyt saamatta, joita itselläkin muutamia kymmeniä on.

Kyselin tuolla 6kpl ylimääräistä ruuvinreikää pohjassa, mitä ne on?

Niin, ja ymmärrän kyllä tavallaa nämä väljät systeemit, kyse on kuitenkin niin halvoista vehkeistä ettei kunnolla pysty osia tekemään. Jääpähän näperreltävää :azn: Tämmöinen auto kunnolla tehtynä voisi maksaa vaikka 5000€ (arvio), jäis ostamatta jopa multa :wink:

114
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 23.01.11 - klo: 10.48 »
Kasassa!






Mitä nuo 6 tyhjää ruuvinpaikkaa tuolla pohjassa on (yksi vähä tekstissä piilossa a kirjaimen päällä)? Minäkään en löytänyt niihin kiinnitettävää.

Oma vehjes odottelee uutta pääratasta, ei viitsi lähteä runtimaan ennenkun uusi tulee. Jos vaikka pamahtaa pazkaksi siten että menee muutakin kun ratas rikki niin on vaikea löytää maksumiestä lopuille osille. Ei muuten ujostuttaisi, enkä olisi huomannutkaan tutkia jollei tuo olisi silmään osunut http://jq-products.com/the-home/35-news/170-maingear-mistake

115
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 22.01.11 - klo: 10.12 »
Car ja MP9 tehokkailla mosilla, piikit alle ja radalle.

116
Jatkan vielä täälä kilpailioiden kanavalla vaikken olekkaan kilpailija.

Onpa outoa meininkiä aloittelevan harrastajan näkökulmasta tämmöinen rengaskeskustelu. On olemassa valmis kansainvälinen laji ja siihen ehdotellaan jotain suomiykstyyppirengassääntöä (hieno sana). 

 Jos minä joskus hakeudun kilpailuihin edes katsojaksi, niin päivänselvää on että hakeudun myös katselemaan nopeimpien kuskien rengasvalintoja mielenkiinnosta. Saatan myös sellaisia renkaita hommata omiin suditteluihin, ja niissä sitten todeta että minähän pyörin kun väkkärä näilläkin "huippurenkailla"

Kun kerran kärkinimet ajelee muutamilla merkeillä ja malleilla niin vähä kehnommat kuskit ovat erinomaisessa asemassa. Saavat siinä "siivellä" ostella samoja vermeitä. Osaajat ovat tehneet testityön ja ei muutakun valmiista pöydästä nauttimaan. :grin:

117
Kyllä siitä on nyt jo pari vuotta höpisty että raja muutettaisiin 3200.
Nyt en ihan satavarma ole mutta mun mielestä viimekaudelle se raja jo piti tulla tuohon 3200.
Kenties joissain kisoissa tuon mukaan jopa mentiin.
Ei jaksa kunnolla muistaa.

Siihen se nyt kuitenkin olis hyvä laittaa ihan tuonne AKK sääntöihinkin ettei tartte turhaan ihmetellä.
3200 on kuitenkin se painoraja millä on maailmalla ajettu jo ties kuinka monta vuotta.
Nyt autot alkavat jopa olemaan niin kevyitä että tuo 3200 raja alkaa monilla autoilla pienten kevennysten jälkeen olemaan kohtalaisen helposti saavutettavissa.



No mukava kuulla että se "oikea" minimi on 3200. Koittakaa potkia persuuksille AKK:ta että päivittävät säännöt kuntoon. Oli aika järkytys lyödä puntariin autot ja todeta että n.300g liikaa painoa eikä hajuakaan mistä raapisi pois tuollaisia määriä. 100g ei ole ongelma.
Kiitos Akk:n tästä väliaikaisesta shokkitilasta :wink:

118
Minimi on ollut tuo 3kg
Pari kolme vuotta sitten normi paino krossarille oli luokkaa 3,5kg. Lipot sun muut ovat keventäneet autoja, mutta ei paino ole välttämättä pahasta, aloittelija yleensä hyötyy hieman painavammasta autosta koska tehoahan näissä kyllä riittää senkin edestä.

On ollut vai onko vieläkin 3000g? Mistä tuo 3200 sitte tulee?

119


Tietääkö joku tai viitsiikö joku punnita polttoaineen painon? Tiheyksien perusteella se on saman painoista kuin vesi = 125 g. Mietin vain katsastajien avuksi ohjetta, jossa voisi auton mitata nopeasti tankki täynnä = min 3325 g. Virallinen mittaus sitten tarvittaessa tankki tyhjänä.


Vaikka en kilpailija olekkaan niin kysyn täällä kisaukkojen puolella että onko jossain joku lisälehti säännöistä kun tuossa lainauksessakin puhutaan 3200g minimipainosta tyhjällä tankilla? Noissa säännöissä kuitenkin M 8 auton minimipaino on 3000g nelivetona http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-03-26T20-45-32175.pdf
Voi olla ihan toopekin kyssäri johon on helppo selitys, ja oletettavaa onkin koska nuo kisapelit joita itsellä on ovat kyllä aikamoisia panssarivaunuja jos tuo 3000 on paikkansapitävä.

120
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä teit tänään rc- autoosi?
« : 09.01.11 - klo: 22.29 »
Tutkin pikkasen painoja. Pari autoa samassa pisteessä kokoonpanossa, loppu on sitte "vieras" osista kiinni kummasta tulee kevyempi. Kori on kylläkin vielä yksi alkuperäisnippeli joka vaikuttaa lopputulokseen, niitä ei saanu mukaan kun ovat maalarilla. Niin ja polttoaineletkut. Tällä hetkellä Kyosho murskaavat 1 gramman kevyempi kun The Car.

Kyosho MP9 TKI1 2022g

The Car 2023g

Sivuja: 1 2 3 [4] 5