Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Lehtibakka

Sivuja: 1 ... 26 27 28 [29]
841
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.01.11 - klo: 10.36 »
Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille. Aika hankala oli saada käyntiin näin ensimmäisen kerran. Seokset oli miten sattuu ja muutenkin tuo ryypyn puute ei paranna asiaa. Kokeilin orkkis ryypyllistä kaasaria mutta taitaa olla se liian pitkään seissyt käyttämättömänä kun tiivisteet olevan morjens.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.

842
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 02.01.11 - klo: 12.36 »
No niin. Hajoneen sylinterin tutkinta edistyi askeleen. Taitaa olla vikaa käyttäjässä niin kuin useimmiten mun tapauksessa........valitettavasti.

Näin jälkikäteen miettiessäni toinen sylinterin kiinnityspultti tuntui aika löysältä avattaessa. Eräs tuttuni joka näitä moottoreita tuntee paremmin kuin minä totesi, että kun on käytetty normi 28/36 sylinteriä on jouduttu laittamaan paksumpi tiiviste (1mm) lohkon ja sylkyn väliin. Jos toinen pultti on päässyt löystymään niin seurauksena on sylinterin nitkuminen joka johtaa toispuoleiseen sylkyn kuormitukseen. Ajan myötä materiaali väsyy ja antaa periksi. Asiaa ei kuulemma ainakaan paranna tuo paksumpi tiiviste siinä välissä joka toimii jousena ko. tilanteessa. Asiaa paremmin tuntevat saavat kommentoida onko diagnoosi oikea. Ainakin itselleni tuo selitys tuntui uskottavalta.

Korjauksena taidankin laittaa 29cc pyttymäntäsatsin kiinni joka on alunperinkin tarkoitettu tuolle 30mm iskulla olevalle kampiakselille, jolloin pystyy käyttämään normipaksuista sylkyn tiivistettä. Lisäksi tein uuden vuoden lupauksen siitä, että tarkastan sylkyn pulttien kireyden useammin. Hirtettäköön tunnarini foorumilla jos tämän lupauksen petän :tongue:

Iloisia tulevan vuoden harrastehetkiä kaikille toivottaa legoinsinööri.

843
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.01.11 - klo: 19.09 »
HEH. Hyvää uutta vuotta vaan kaikille.

Oma uusi vuosi ei ainakaan lähtenyt näin alkuunsa sujumaan niin kuin elokuvissa. Pihalla ihmettelin kun ei auto tahtonu käynnistyä muuten kuin nykimällä ihan hulluna. No heräs se sitten tulille, mutta tyhjäkäynti tuntu nousevan vaan koko ajosession ajan vaikka säätöihin en koskenu. Sammutin koneen ja vähän myöhemmin yritin saada uudelleen käymään, mutta ei heränny.

Ekaks tuli mieleen et sylinterin ja lohkon välissä on vuoto. Konetta purkaessa huomasin et koko sylinteri on alhaalta halki. Ei taitaa uusi vuosi alkaa koneremontilla.

Tarkastin koneen ja mäntä ei ole päässyt iskemään kanteen, kampiakselin ja männän laakerit on kunnossa ja väljää ei löytynyt mistään.

Mistäs moinen sylkyn halkeeminen voisi johtua, vai voiko olla syynä että konetta ei oikeen jaksanu ajaa kunnolla lämpöiseksi ennen kuin anto enemmän leipää?

Niin kone on 2 bolt CY ja 30,5ccm.

844
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 30.12.10 - klo: 10.56 »
Ostin tuossa heikkona hetkenä Lauterbacherin vaimikäsenytoli nelipalaisen kytkimen.
Odotin että paketin mukana olisi tullut jokunlainen säätöohje jolla sais edes suuntaa siitä mille kierrosluvulle kytkimen toiminta asettuu kun noita säätöruuveja pyörittelee.

Noh, eipä tullut paketissa ohjetta, siispä kysyn teiltä joilla mahdollisesti kokemusta on, että tavoitteena on saada kytkin toimimaan kuten vakio (ottaa kiinni jo 6000rpm tai mahdollisesti alempaa) niin kutenmiten niitä säätöruuveja tulee pyörittää? Vai antaako olla vakioasetuksella.

Joo, joo tiedetään. Kaikki muut haluaa säätää kytkimen jonnekin 8000-10000rpm, mutta meillä tuo 5 vuotias poika haluaa ajaa autolla kanssa. Tuo Baja on hiukan turhan nopea nuorison käsiin ellei kaasua rajoita, josta taas seuraa, että jos kytkin ottaa vasta ylhäältä kiinni niin nuorison kaasunrajoituksilla se jää luistamaan = kytkin lämpenee ja palaa piloille.

Kiitos vastauksista etukäteen.

845
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 16.23 »
Eturenkaissa 20kpl ruuveloisia / rengas.

Takagummeissa 24kpl ruuveloisia / rengas.

Rengas on karkeakuvioinen santakumi, valmistajasta ei tietoa. Pehmeämmällä lumella tuo kuvio auttaa mukavasti lisäämällä pitoa. Todelliselle puuterilumelle mulla sitten onkin laparenkaat.

Minä mitään näistä tiedä, mut tuntuu kuitenkin että kyllä noistakin renkaista pitäisi pitoa saada etenemiseen.

846
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 09.35 »
Piikkirenkaat on sellaset itse tehdyt. 5mm koneruuveja läpi, muttereilla renkaan puolelta kiinni ja kärjet terotettu piikeiksi. En nyt muista kuinka monta ruuvia/rengas, mutta sanotaan et riittävästi. Ruuvit tulee noin 5mm renkaan pinnasta ulospäin.

Eturenkaissa käytetty samaa menetelmää, mutta ruuvit 4mm ja ulkonema 2mm.

Kuvatuksenkin voisin muuten laittaa kun vaan osais.

847
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.12.10 - klo: 08.58 »
Kävin kokeilemassa talviajoa uusilla piikkirenkailla ja 30,5cc koneella. Ei ollu mitään pitoa vaikka alusta oli sopivan kovaa lunta. Aivan posketon laite!!

Puolella kaasulla suttas paikallaan ja auton sai houkutella liikkeelle et sai edes jonkinlaista vauhtia. Pitänee varmaankin harkita seuraavaksi siirtymistä 4WD Bajaan.

Eikös jollakin kopiovalmistajalla ollut Bajasta myös 4WD versio myynnissä?

Hyvät ohjeet kaasarin säätöön olis vielä kiva saada, kun tuntuu että kone ei vieläkään anna kaikkia tehoja ulos. Perussäädöt on kokeiltu ja niistä hieman rukattu tälle koneelle sopivammat, mutta uskoisin että reserviä vielä olis kun sais ne lopulliset kujeet kohdalleen.

848
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 06.11.10 - klo: 19.13 »
Ohjausservo muuten vakio mut metallirattaat ängetty muovisten tilalle, eli tuolla varmaankin pitäis pärjätä mun ajot. Tietysti jos ulkomailta tilailee jotain niin kannattaa varmaankin ottaa samaan pakettiin tuo yllä mainittu ohjausservo kun ei ole hinnankiroissa.

Mikäs sitten olis hyvä jarru/kaasu-servo?? (mitä JARRU, sehän on vauhdin surma HEH) Olishan tuo varmaan hyvä päivittää paremmaksi kun meidän perheen kakkoskuski (poika 5V) ajelee autolla myös. Tietysti kaasu on rajoitettu 45%.

Niin ja kiitos etukäteen vastauksista. Tuntuu että tällä palstalla on ihan fiksua porukkaa liikenteessä kun jaksavat tällaista aloittelijaa neuvoa.



849
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.11.10 - klo: 21.49 »
Hoblaa....

Kertokaatten erot bajan orkkis ohjausservon ja Hitec hs-805BB välillä.

Tollanen vaan sattuis löytyyn hyllystä ylimääräisenä ja ajattelin et jos erot ei ole kauhean suuret niin saa jäädäkkin hyllyyn. Kai tää olis pitäny olla tolla rario-osastolla, mut parempi kuulla mielipiteet suoraan The Baja miähiltä.

850
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 02.11.10 - klo: 21.06 »
Hienoa nähdä joskus tulevaisuudessa sumppi radalla!!!!

Keep on going.....

851
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 02.11.10 - klo: 21.03 »
Mistäs matskusta olette väsänneet käynnistysnaruja bajoihin??

Jotenkin tuntuu turhan heppoiselta tuo orkkis naru ja 30,5cc kone, useempi jo menny poikki.

Kuinka pitkä kannattaa narusta tehdä että olis bajaan sopivan mittainen, mulla kun ei ole yhtään ehjää ja kokopitkää narua tallessa.

852
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 27.10.10 - klo: 23.38 »
Saakos suomesta noita 19/55 pitkiä välityksia?
Onko teräsrattaat ainoa vaihtoehto?

Kannattaako vaihtaa kevennetty vauhtipyörä alkuperäiseen?
Jotenkin tuntuu hassulta käyttää huonompaa jäähdytystehoa viritetyssä koneessa (ainakin näin oletan olevan huonompi kun kevennys tehty puhaltimen siipiä lyhentämällä).

Kysymystulva loppukoon tähän.........TOISTAISEKSI.

Kiitos vastauksista etukäteen.

853
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 25.10.10 - klo: 13.59 »
Mistäs olette erilaisia koreja ostelleet autoihinne?

Onhan tuo ihan kivan näköinen orkkiksenakin, mutta vaihtelu virkistää.

Tuo yllä mainittu rata-auton kori olis kyllä aikas pähee kun tuonne paikalliselle mikroautoradalle menee ajelemaan.


854
Jahas,

Mikäs ryypyllinen kaasari olis hyvä tämmöiseen koneeseen?

Mulla on jossain tallessa bajan orkkis ryypyllinen kaasari mut onko se sitten sopiva tällaisen isomman koneen ruokkimiseen?

855
Hoblaa...

Kiitos asiallisista neuvoista.

L-ruuvia 1/4 kierrosta kiinni, uusi tulppa ja kone laulo ku enkeli!!!! On muuten joskus konstikas käynnistettävä kun ei ole ryyppyä niin kuin kuskilla.

Kuinka kauan kannattaa käyttää lämpimäksi ennen kuin antaa enemmän happea?

Koneesta en tiedä onko cy vai zenoah (nää on mulle aika uusi tuttavuus), on tuunattu alunperin Hpi Bajan koneesta.

856
Jahah,

Mulla ongelmana et käynnityy kylmänä ihan kohtuu hyvin (4-6 nykäsyä).

Sit kun on kone lämmin niin ei tahdo pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, kaasuun vastaa kyllä iloisesti.

Kone 30,5 ja kaasarina joku kiihdytyspumpullinen versio.

Kannattaako aloittaa säätäminen alusta vai yrittää korjata jo tehtyjä säätöjä?

Jos joku tietää mitä säädetään ja mihin suuntaan niin kiitos etukäteen.

857
Polttisautot / Vs: Mega MXB5
« : 13.10.10 - klo: 20.53 »
Jep, ei Mugen vaan tuolla muualla mainostettu Mega.

Taitaa olla kuitenkin sama auto kuin Himoto Megap MXB 5.

Ei taida olla kauhean tunnettu täällä päin?

858
Polttisautot / Mega MXB5
« : 13.10.10 - klo: 09.01 »
Tervehdys,

Onko kellään kokemuksia otsikon mukaisesta autosta?

Mitkä paikat hajoaa ensimmäiseksi tai mitkä osat kannattaa heti vaihtaa parempiin?

Kuinka auto käyttäytyy ajossa vakio-osilla?

Sivuja: 1 ... 26 27 28 [29]