Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pijokela

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 43
121
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 03.11.13 - klo: 09.28 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html

Miten lataan tällä kahta 2s lipoa? tasurin piuhat kiinni jne ja ladataan 2s asetuksella... vai?
Vaiko 4s asetuksella,että näkisi kaikkien kennojen jännitteet?

2S asetuksella. Tasurin piuhat kiinni niihin 2S liittimiin. Näet kaikkien kennojen jännitteet: kaikkien akkujen 1. kennossa on laturin 1. kennon jännite ja 2. kennoissa on laturin näkemä 2. kennon jännite.

Mitään ongelmaa ei ole sen suhteen, että latauksen lopussa kaikki kennot ovata tasattuina täynnä 4.2V jännitteessä.

Sen sijaan niiden akkujen pitää olla suunnilleen samassa varaustilassa latauksen alussa tai muuten ne tasaavat toisiaan tasauskaapeleita pitkin. Mutta tässäkin suunnilleen riittää, joku 0.2V ero ei vaikuta mitään. Kunhan ei ole yksi täynnä ja loput tyhjiä.

Yksi hyvä puoli tuossa rinnan latauksessa on, että ne akut voi olla kapasiteetiltaan eri kokoisia. Olen esim ladannut 1000mAh ja 2200mAh akkuja yhteensä kuusi kerralla. Kunhan niiden jännite vain on alussa suunnilleen sama, ei ole ongelma.

Latausvirtaa kannattaa hiukan miettiä. Jos joku niistä akuista on paljon tyhjempi kuin ne muut, voi olla, että alussa suurin osa latauksesta menee siihen yhteen akkuun. Jos vaikka lataa 4*5000mAh 2S akkuja rinnan 20A virralla, kannattaa miettiä millainen virta sinne yhteen akkuun menee. Tämäkään ei ole nykyään niin iso ongelma, koska akut kestävät paljon suurempia latausvirtoja kuin ennen - monet akut esim. kestävät tuon 20A virran yksinään, jolloin ei ole mitään ongelmaa.

Kun itse olen käyttänyt tuollaista rinnanlatauslautaa, ovat suurimmat vaaratilanteet tulleet siitä, että irrotan laudan laturista, kun akkuja on vielä kiinni laudassa. Tämän kun tekee, ovat akut oikkarissa, jos laudan johtojen liittimet koskevat. Eli aina akut irti laudasta eikä lautaa irti laturista.

122
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 31.10.13 - klo: 21.50 »
Mikähän olis edullisin radio jossa olis kanavien miksaustoiminto? Tossa Flysky/Turnigy/HK versiossa ei ainakaan spekseissä sitä mainita.

Ehkä Flysky erillisen ilmaisfirmwaren kanssa. Sillä siihen saa paljon ominaisuuksia ja 8 kanavaa.

http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/538922-flysky-gt3b-hack-tech-thread.html
Flysky GT3B Firmware Hack Upgrade / Part VII
http://overkillrc.webs.com/gt3b.htm

Minulla on tuollainen modattuna ja se modauslauta. Kyllä se ihan toimii.

123
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.10.13 - klo: 20.53 »
Rinnakkain lataaminen vaikuttaa olevan melko yleistä ja johtoja saa hyvin vaikka se ei balasoinnin kannalta ole ollenkaan järkevä tapa ladata.

Miten se ei ole tasauksen kannalta järkevää?

Kyllä se minun sähköoppini mukaan tasaa kaikkien kennojen jännitteet samaan akkujen tullessa täyteen.

124
Mulla kävi sitte e-firen (harjallinen vakio) kanssa tälläne juttu: Kesken ajon ei enää liikkunu eteenpäin ku paino kaasua (myöhemmin koitin myös toisella akulla), asfaltilla ajoin. Renkaat kyllä käänty. Koitin sitte bindata lähettimen ja vastarin uudestaa toisiinsa ja ongelma ei poistunut, oma veikkaus että kytkennässä vika.  Voisko joku viisas auttaa? Kiitos jo etukäteen.

Onko sinulla lipo ja nimh akut? Onko siinä nopeudensäätimessä lipo cutoff päällä?

Mitä sitten tapahtui kun auto ei enää liikkunut? Latasit akun ja sitten auto toimi? Auto on pysyvästi rikki?

125
Mitens noi akkujen tilaukset euro warehousen kautta, tuleeko viivästyksiä vai koskeeko kaikkia varastoja?
Heidän oman ilmoituksensa mukaan ei ole mitään ongelmia muualla kuin HK:n varastossa. Ja eikös kaikki eurovaraston paketit tule kuriisipostilla eli autolla. Siten lentoyhtiöiden rajoituksilla ei ole asiaan vaikutusta.

126
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 13.10.13 - klo: 20.19 »
Ensimmäiset vtr renkaat on nyt ajettu loppuun ... kestääkö ne HPI vanteet asetonia, että saisi vanteet kierrätettyä?

127
Ohhoh. En olisi uskonut, että tuota saadaan ikinä kuriin. Tuossa videossa noihin paketteihin lyödään ihan speksien mukaisia varoitustarroja. Saas nähdä saako sieltä enää koskaan lipoja lentopostissa.

128
Sähköautot / Vs: Vintage Touring Racing, VTR-10
« : 11.10.13 - klo: 20.10 »
Eli molempiin päihin autoa 1.5cs spooli.

Ei siinä mitään, että TT-01 on hiukan kilpailukyvytön, mutta eihän taakse voi spoolia laittaa, jos on tarkoitus ajaa pidolla turistia? Mutkissa perä lentää ja ajosta ei tule mitään.

129
Yleinen keskustelu / Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« : 08.10.13 - klo: 07.55 »
On oikotie onneen... UNOHDA LiPot ja laita LiFePO kennoja... 4s LiFePO = 12v lyijyakun korvike. Eli 8s LiFe on suoraan passeli sun pyörääs.

Ja tulee myös turvallisempi. Pitää vaan varoa syväpurkamasta niitä akkuja - riippumatta siitä, mitä litium kennoja sinne laittaa.

130
Yleinen keskustelu / Vs: Lipo akkuja sähköfillariin
« : 07.10.13 - klo: 22.46 »
Mitenkähän tuo toimisi ihan vaan 6S lipolla? Niitä saa kuitenkin kaupasta ja kun se on lipo niin se kuitenkin pitää sen jännitteen tosi hyvin myös kuormitettuna. Minä varmaan keräisin jostain 2S tai 3S akkuja ja kokeilisin riittääkö se 6S. Jos se riittää, niin homma helpottuu merkittävästi.

131
Lisää VTR renkaita, edelliset on kuin ilmapallot liian ajamisen jäljiltä.  :grin:

132
Tänään oli pienet ratatalkoot ja tehtiin uusi vaativampi profiili rataan ja korjattiin kaikki huonot teippaukset. Ei muuta kuin kovaa ajoa vaan!  :cool:

133
HPI / Vs: HPI E-Firestorm 10T RTR
« : 06.10.13 - klo: 18.38 »
Onko ideaaa hankkia samalla LiPo akkuja lähinnä tyotaa isää ajatellen? JA millaiset LiPo akut ja laturi kannattaisi hankkia?

On ideaa. Saatte paljon pidemmän ajoajan millä tahansa lipolla. Ostaisin "halvan" 2S lipon. Esim.  Lisäksi ne laturit lataa akun tunnissa, kun tuo mukana tuleva laturi lataa yön yli.

Laturi esim. http://www.hobbylinna.fi/tuote/e6650-ac-dc-charger-50w-new-reduced-price/SK100010/
Akku esim. http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo#.UlGC3BCF3HU

Ei oikein hobbylinnalta löytynyt järkevää akkua, voi olla, että olin sokea. Noista pitää varmistaa, että niissä on samanlaiset liittimet. Kannattaa ihan sähköpostilla kysyä Hobbylinnalta, että mikä liitin siinä autossa ja mukana tulevassa akussa on. Jos se on Tamiya, niin se pitöisi kyllä melkein vaihtaa johonkin muuhun... mutta joka tapauksessa, pitää sitten varmistaa, että siinä laturissa ja muissa akuissa on samat liittimet.

Koitin löytää netistä tietoa siitä radiosta. En ole ihan varma löysinkö oikeat tiedot. Tarvittavan ominaisuuden nimi on EPA eli End Point Adjustment. Sillä säädetään, kuinka kovaa auto menee kaasu täysillä. Kannattaa kysyä suoraan sieltä Hobbylinnasta, niin tietää senkin, onko ohjaimessa tuo toiminto vai ei.

edit.

kannattaa homnata se harjaton heti kättelyssä,siihen joku 2s lipo ja laturi:)

Jos auton saa harjattomalla tekniikalla, niin se on parempi. Jos on jo ostanut harjallisella moottorilla auton tai haluaa moottorissa säästää, niin akkulaturi on kyllä tärkeämpi ostos kuin toimivan harjallisen vaihtaminen harjattomaan.

134
Se vastus on siellä ihan hyvä olla, parantaa hittien laatua aika paljon sekä vähentää heijastuksia. Varsinkin jos luuppi on yhtään haastavammassa paikassa radalla. Ilmankin pärjää kyllä jos luuppi on selkeässä paikassa. Mitään taajuusmuuntajaa siinä ei kyllä ole. Itse olen joskus rakentanut luupin ihan perus kaiutinkaapelista ja hyvin on toiminut.

Me puhutaan varmaan eri asiasta. Tarkoitan koko sitä johtoa, joka lähtee dekooderista ja jossa on se ajanottolooppi mukana. Ainakin meillä on siinä koaksiaalikaapelin ja kuparilangan välissä taajuusmuuntaja. Ehkä se ei ole pakollinen, mutta sellainen siellä on - ei minulla ole mitään syytä epäillä kaveria, joka sanoi sen itse aikoinaan tehneensä.

135
HPI / Vs: HPI FIRESTORM FLUX 10T DIFFIN SÄÄTÖ
« : 30.09.13 - klo: 12.07 »
SIlti kun vedän ruuvit tiukkaan, diffi tuntuu aika jäykältä ja yhdessä kohtaa tuntuu enemmän vastusta kun kädessä pyöritän ulostuloista.

Pultit kiinni ja hanaa?

Onko noissa kaikissa HPIn sähköautoissa se sama ratasdiffi? Ainakin minulla blitzissä on se ratasdiffi toiminut ihan hyvin, mutta ruuveihin on tosiaan hyvä laittaa lukitetta, että ne pysyy paikoillaan. Toisena huomiona ehkä, että onhan siellä jotain vikaa, jos se on yhdessä kohtaa jäykempi ... joko löydät vian tai sitten vain laitat sen autoon kiinni. Mahdoton sanoa netin välityksellä, onko se jäykkyys niin pahaa, että siitä tulee ongelma.

Next time http://rc10.fi/index.php?topic=24295.0  :wink:

Nyt, kun on nämä valmistajakohtaiset alueet, niin olisiko järkevää tehdä enemmän aiheita? Joka tapauksesssa, jos tuo on se sama ratasdiffi kuin Blitzissä, niin se diffi on niin monessa autossa, että siitä voisi itsessään tehdä yhden aiheen.  :smiley:

136
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 29.09.13 - klo: 20.49 »
Olen ostamassa tuota  alla olevaa moottoria ja kysymys onkin että millaiset liittimet pitäisi ostaa...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22596__Hobbyking_X_Car_Brushless_Power_System_5200KV_100A.html

...kun olen ostamassa tuot akkua ja sitten millaisen laturin hommaan tuolta samasta kaupasta.

Noissa sinulla on aika paljon liikkumavaraa. Tässä minun ehdotukseni:
- Noparin ja moottorin väliin 4mm banaanit tai juotat johdot suoraan kiinni.
- Noparin ja akun väliin deans kopiot tai sitten ostat akun, jossa on 4mm banaanireiät ja laitat noparin johtoihin sellaiset.
- Osta joka tapauksessa myös 10-13 AWG johtoa, jotta saat auton kuntoon, vaikka nuo mukana tulevat johdot olisivat liian lyhyet. Ja 6mm kutistesukkaa.
- Latureiksi suosittelen Turnigy Accucell-6 tai jotain I-Charger laturia ja virtalähdettä Suomesta. On siellä monia muitakin, mutta noista minulla on hyvää kokemusta - ja virtalähteistä huonoa.

137
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 25.09.13 - klo: 09.50 »
Säilyykö lipo akku talven ylitse varastojännitteessä?

Voi säilyä tai sitten ei. Eli osa säilyy ja toiset hajoaa - ei pysty etukäteen arvaamaan, miten käy. Varmempaa on, jos sen joskus joulun aikoihin purkaa ja lataa uudelleen varastointijännitteeseen.

138
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 24.09.13 - klo: 10.20 »
Ajattelin vastariksi jotain http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R204GF-E-Receiver-4-channel-24G-FHSS-109706 tämän tyyppistä, kun tuo futaban 4pl ohjain jo löytyy.

4PL on ainakin minulle ollut hyvä radio, mutta ottaisin antennillisen vastarin, koska radoilla on kuitenkin häiriötä enemmän kuin pihalla tms.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R203GF-Receiver-3-channel-S-FHSS-24GHz-109582

On se 5€ halvempikin...  :grin:

139
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.09.13 - klo: 21.37 »
Pitäisikö siis laturin tasata kennot ihan yhtä hyvin ja ainakin lähelle  sitä 4.2V/kenno vaikka lataisikin isolla virralla,vaikka 20 amppeerilla?

Ainakin minun iCharger laturini tuottaa tasan saman lopputuloksen latausvirrasta riippumatta. Tietenkin pitää käyttää vain virtoja, jotka ovat akuille sallittuja.

Jos latauksen jälkeen kokeilet akun jännitettä jännitemittarilla, niin ei se minusta ole kauhean yllättävää, jos se ei ole tasan 4.2V. 4.17V on vielä minusta ok, mutta 4.10V on kyllä liian alhaalla.

140
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.09.13 - klo: 21.34 »
Eli balance moodilla on koko ajan menty.
Nyt puran yhtä akkua. Laturiin laitoin 5A ja virtalähteessä se 17.8V. Laturi näyttää todellisuudessa nyt 3.2A ja virtalähde näyttää 0.2A,en tiedä missä on jotain outoa,mutta kaikki ei voi toimia niinkuin pitää.

Yritän vielä sitä latausta täydellä teholla,kun saan ensin purettua akkua.

Ei noista purkuajan lukemista voi mitään päätellä. Ei sitä purettua energiaa sinne virtalähteeseen tungeta, joten tuohan on ihan uskottavaa: virtalähde syöttää laturiin 0.2A, jolla pidetään ledinäyttö päällä, ja laturi purkaa 3.2A virralla vastukseen laturin sisällä.

141
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.09.13 - klo: 21.29 »
imaxin käyttöohjees kielletään akun balansointi johdon kytkeminen suoraa laturiin.

Jaa... Mielenkiintoista. Silti siinä kuitenki lienee tasausliittimet 2S-8S-akuille suoraa laturin kyljessä? Ja niitä ei saisi sitten muka yksittäin käyttää...

Kun katsoin sen laturin kuvaa, niin minusta siinä on vain erillisiä pinnejä laturin kyljessä. Jos siihen laittaa esim. 2S tasausliittimen, niin pitää olla tosi tarkkana, että se menee oikeisiin pinneihin. Luulen, että siinä on kyse vain tuosta. Ei sillä sähköisesti ole mitään väliä, onko siinä välissä joku lauta vai ei.

142
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 18.09.13 - klo: 22.25 »
Edit. nyt onnistuu lataaminen,kun laittoi virtalähteeseen 17.9V. Jos oli 18V,niin laturi sanoi välittömästi input vol error,eli varmaan antoi hieman yli tuon 18V ja siksi laturi ruikutti.

En tiedä katosivatko kaikki ongelmat jo, mutta pari huomiota:
- Minullakin on tuollainen säädettävä virtalähde. Olen sitä joskus säätänyt latauksen aikana ja ainakaan minun laturini ei tykkää siitä - välillä tulee omituisia virheitä laturista. Jotta voit olla varma laitteiden toiminnasta, älä säädä sitä latauksen aikana.
- Kun akkua lataa 20A virralla, niin se virta alkaa hyvin aikaisessa vaiheessa laskea, koska akun jännite ei kuitenkaan saa nousta yli 8.4V. Eli kun laturi on saavuttanut tuon jännitteen alkaa virta laskea. Kun virta on alun perin suuri, alkaa se laskea jo hyvin aikaisessa vaiheessa.

Akkujen pitäisi kyllä tulla täyteen ja sinun pitäisi pystyä lataamaan 20A virralla, kun akku on tyhjä.

143
Haluisin tietää et kuinka paljon tehoa lipo tuo lisää verrattuna nimhiin? Riippuuko se teholisä moottorista?  :huh:

Vähän vielä lisäisin:

2S lipoilla (7,4V) saat koko akullisen verran enemmän tehoa kuin 6S NiMHeillä (7,2V) täydellä akulla. Itse sain siirtymässä ehkä 20% lisää huippunopeutta, mutta se on paljon kiinni moottorista ja autosta. 3S lipoja autosi ei todennäköisesti kestä.

Mitä tehokkaampi moottori sinulla on, sitä suurempi ero on lipojen hyväksi on. Jos haluat, että autosi menee kovempaa, on lipojen käyttö järkevin ensimmäinen askel. Tehokkaampi moottori NiMHien kanssa vain hajotttaa akut ja ei tuo kauheasti lisää vauhtia.

144
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 10.09.13 - klo: 17.59 »
Mikäs ois lumella leikkimiseen kiva peli muuten? ~max.150e käytettynä.
Minusta on ollut tosi hauskaa ajella DF-03Ra "rallitouring" autolla tampatulla lumisella tiellä. Sellaisen saa kyllä sähköineen alle 150€ käytettynä.

145
Juttelin tuon meidän kokeneemman tekniikkaosaston kanssa ja sain kuulla, että siellä on mukana taajuusmuuttaja, joka muuttaa taajuuden koaksiaalikaapelin ja ajanottolenkin välillä. Mutta tilanne ohi ainakin meidän kerhon osalta, koska vanhat härvelit on nyt korjattu.  :azn:

146

_DSC0044 by pijokela, on Flickr

14.9, 15.9 ja 22.9 on päivät, jolloin tulee mahdollisesti sporttikorttilaisia kokeilemaan RC-autoilua. Kellonaika aina 12-16, eli normaali kerhopäiväaika. Kyse on siis 1. ja 2. luokkalaisista, jotka miettii uusia kivoja harrastuksia. Tulevat ajelemaan kerhoautoilla ja näkemään, millaista se harrastaminen on.

Eli tuolloin vaan ajelemaan radalle kaikki, tilaa on varmasti muillekin, vaikka tulisikin aloittelijoita. Itse olen paikalla 14 ja 22 ja Heikki ilmeisesti on kaikissa noissa päivissä virittämässä kerhoautoja jne.


_DSC0048 by pijokela, on Flickr

Muutenkin tuonne radalle saa kyllä tulla koska tahansa kokeilemaan ajelemista, kerhopäivä on normaalisti sunnuntaisin 12-16. Minuun voi olla yhteyksissä, jos haluaa jonain muuna aikana radalle tai on muuta kysyttävää.


_DSC0069 by pijokela, on Flickr

147
Hei, miten lisään käyttäjiä meidän kerhon piiloalueelle? Olen sen alueen valvoja, joten kuvittelen, että saisin tuollaista tehdä. En vaan löydä mitään toimintoa mistään.  :embarrassed:

Kiitoksia!

edit: Sain lisätietoja muilta kerhojen ylläpitäjiltä ja minun tunnuksellani ei kyllä pysty ohjeita noudattamaan. En pysty muokkaamaan toisten tunnuksia siten, että lisäisin heille kerhon. Voisitteko lisätä minulle oikeudet lisätä ihmisiä Tamuan alueelle?

148
Tänään oli paljon enemmän kuskeja mattoradalla kuin kesällä tähän asti, joten kai talvikausi sitten on alkamassa. :) Rata on paremmassa kunnossa kuin ikinä tuossa paikassa.

Nykyään mattoradalla ja PRCA:n krossiradalla on erilliset ratamaksut ja krossiradan ratamaksun maksaminen ei oikeuta mattoradalla ajamiseen. Joku vuosi sitten oikeutti, mutta ei enää - koska mattoradalla ei vain ole tarpeeksi maksajia.

Maksuohjeet:
http://rc10.fi/index.php?topic=68922.msg624595#msg624595

Jos joku ratamaksuja maksava ei vielä ole RC10 foorumilla olevalla Tamuan alueella, niin minulle voi ilmoittaa nimimerkin ja pääsee sinne.

149
Moi,

meillä oleva ajanottolankasysteemi toimii hiukan huonosti ja ajattelin, että pitäisi varmaan tehdä uusi. Ongelma vain on se, että nykyisessä oleva elektroniikka on liimattu pienen muoviköntin sisään ja siitä ei saa tutkittua, mitä siellä on.

Eli:
- Onko se ajanottokoaksiaalikaapeli 50 Ohm tai 75 Ohm kaapelia?
- Mitä on sisällä kaapelissa olevassa muoviköntissä?

Kiitoksia jo etukäteen!

150
Alkoi ihmetyttämään paketin seuras. oisko joku vähän viisaampi ja kertoisi mitä tämä NULL tarkoittaa? ei ole ennen tullut moista vastaan seurannassa.

tässä vielä paketin kulku:

Status    Location    Destination Country    Date
Collection    21002500  FI    20130724 0831
Dispatching    21004700  FI    20130727 1625
Departure from outward office of exchange    10010200  FI    20130731 0826
Opening    10010200    FI    20130731 1706
Departure from outward office of exchange    10010200  FI    20130803 0822
NULL    PEK    FI    20130807 0343

onko tästä kellään tietoa kun edelleen NULL.

No, siis tuo NULL tarkoittaa yleensä tietojärjestelmissä sitä, että tieto puuttuu. Lisäksi tuollaista ei yleensä pidä näyttää käyttäjille, joten minusta niillä on joku vika siinä tracking järjestelmässä ja sun pakettisi on ns. herran hallussa. Valitan.  :sad:

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 43