Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pijokela

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 43
181
Kyllä ainakin Hobbykingin itsensä mukaan maksavat saksan verot, näin ainakin ymmärsin kun luin foorumia jne.

Ei nyt hei taas tätä keskustelua!  :kiss: Eivät maksa veroja, heidän oma FAQ:kin toteaa niin, samoin kuin kaikki paperit, joita saat heiltä ostaessasi tavaroita. Ja ennen kuin viittaatte taas tuohon foorumikeskusteluun, niin huom. minä olen se pijokela siinäkin keskustelussa. He vain vastasivat väärin siellä foorumilla.

182
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 07.06.13 - klo: 20.25 »
mites noi lähettimet ja vastarit käy eri merkkien kans yhteen? esim. käykö LRP:n F.H.S.S. vastari futaban F.H.S.S. ohjaimen kans yhteen??

ei viittis ostaa uutta ohjainta ellen oo ihan varma et ne käy yhteen.

Ei käy. Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta sopii aina vain samanmerkkisiin.

183
Sähköautot / Vs: Ajovalot ledeistä ?
« : 03.06.13 - klo: 17.25 »
Jos etuvastukset lasketaan 8.4V:n mukaan, niin akun tyhjenyessä ledit himmenee virran vähetessä. Jos taas lasketaan tyhjän akun mukaan, niin täydellä akulla voi mennä jopa ylivirtaa, joka taas vaikuttaa suoraa ledin kestoikään.

Tämä ei ole käytännössä niin suuri ongelma kuin miltä se kuulostaa. Noi ledit toimii aika lailla samalla tavalla kohtuullisen laajalla virta-alueella ja minua ei ainakaan kiinnosta, jos ledit kestää vain 1000 tuntia 10000 tunnin sijaan.

Eli laskisin sen akun minimin mukaan, joka on suunnilleen 7V.

Sen sijaan asia, jolla on ollut minulla vaikutusta on ledien rinnan kytkeminen. Jos rinnan kytketyillä ledeillä on yhteinen vastus voivat ledit olla hyvin eri kirkkauksisia niissä esiintyvien pienien laatuerojen takia.

184
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 24.05.13 - klo: 22.05 »
Rakentelin itselleni FT Flyerin. Tänään meni ekat kolme akullista ja kone on edelleen lentokunnossa!  :smiley: Se jopa alkaa pysymään vähitellen ilmassa. Hauska kesäharrastus, kun on tuossa 300m kotoa kenttä, jossa voi lennättää, mutta ei ajaa autolla.  :cool:

185
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri kännykkä keskustelu!
« : 24.05.13 - klo: 22.01 »
Jollapuhelin ennakkotilattu.  :grin: Saas nähdä mitä tuostakin tulee.

186
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 24.05.13 - klo: 09.42 »
Sarjassa liittimet ovat suuremman kuormituksen alla. Riittääkö Deans edelleen?

Sarjassa liittimet pääsee helpommalla. Ellet sitten tarkoita mekaanista kuormitusta. Sarjaan kytkeminen kaksinkertaistaa jännitteen, jolloin tarvitset vähemmän virtaa ja liittimen häviöt ovat pienemmät.

187
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 23.05.13 - klo: 22.12 »
Jos akut joutuu kovin kovalle rasitukselle, niin katkaisujännitteen voi todennäköisesti säätää jopa alle 3V:n, koska kuormituksen loputtua akun jännite nousee aika nopeasti hieman. Jos halutaan tietää kuormituksen alainen akkujännite, niin se pitää mitata akkua kuormittaessa.

Minä en kyllä tekisi noin. Se on neljäkennoinen akku ja nopari mittaa vain kokonaisjännitettä. Jos akun kennoissa on yhtään laatueroa, siellä on heikoin kenno jo ihan liian alhaalla siinä vaiheessa kun kokonaisjännite aiheuttaa cut-offin.

188
Sähköautot / Vs: Aloitus mielessä
« : 18.05.13 - klo: 12.26 »
okei, no nyt alkaa sitten tiukka säästö kuuri. Jos saan sinne kolmensadan kieppeille säästettyä niin mitä sinne olisi hyviä ehdokkaita? Ja kiitos muuten vastauksista

Sellainen juttu vielä, että kun se auto on ostettu, niin siihen pitää olla rahaa varaosien ostamiseen ja sen sellaiseen. Eli vaikka aloitus on isompi investointi, niin myös harrastaminen vie rahaa.

Katso tuolta minkä auton ostan aiheesta:
http://rc10.fi/index.php?topic=21016.2790

Pari uusinta sivua kun katsot läpi niin varmasti on joku muu kysynyt juuri tuota.

189
Täältä lähti Turnigyn combo takaisin takuuseen koska kierrokset olivat todella hitaat ja laakerit valmiiksi rikki eikä noparin säätäminen toiminut ollenkaan. Saa nähdä mitä vastaavat/tekevät.
Paljonko maksoi postitus takaisin?

190
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.05.13 - klo: 23.11 »
Kysytään nyt täällä kun en parempaa paikkaa keksinyt. Mistä sais nopealla aikataululla hommattua AWG8 johtoa? Mustana mieluiten. Joskus muistaakseni ostin joltain foorumlaiselta sitä, mut ei taida enää kellään myynnissä olla..?

http://www.vekoy.com/index.php?cPath=79_587_597

Mutta en suostu uskomaan, ettei 10 AWG johto kunnolla juotettuna riittäisi.

191
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 14.05.13 - klo: 22.18 »
Vinkkinä, että samalta linjalta tulleen Speed Passion auton saa alle puoleen hintaan verrattuna tuohon Firestormiin...

En sano, etteivät autot olisi samankaltaisia, mutta mistä päättelet Speed Passionin tulevan "samalta linjalta" kuin HPI Firestorm? Ainakin muoviosat ovat kaikki hiukan erilaisia, vetarit erilaisia, iskarit erilaisia, jne. Asialliset sähköt näyttää kyllä Speed Passionissa olevan.

192
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 13.05.13 - klo: 22.46 »
Sanoin vain sen mitä kaikki muut ajatteli.

No, et sanonut. Sanoit sen, mitä itse ajattelit.

on  :cool:

Eikä ne HK:n akut oikeasti ole yhtä hyviä kuin kolme kertaa kalliimmat "merkkiakut" Suomesta. Usein on kuitenkin niin, ettei sen akun oikeasti tarvitse olla ihan kuuminta hottia ja se toimii silti ihan hyvin... silloin voi ostaa halvimman, mitä saa.

Itse haluan kovakuorisia 2S akkuja ja niissä kiinasta on saanut akkuja suunnilleen puoleen hintaan. Turistiin olen kuitenkin ostanut mekkiakut ja ei ole kaduttanut. Yli vuosi on mennyt merkkiakun ostamisesta ja en erota vanhaa merkkiakkua uudesta, jonka ostin keväällä. HK:n ihan hyvät akut meni parissa vuodessa sellaisiksi, että vielä juuri viitsi käyttää.

Ja minä lataan akkuja koko ajan 2C virralla, joten en osta akkua, jolle valmistaja ei suosittele tuollaista latausvirtaa. Näitä toki löytyy HK:lta ja tietysti merkkiakut myös.

193
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 10.05.13 - klo: 21.53 »
Olisiko järkevää hankkia ulkoinen "varoitin" joka ilmoittaa kun akun jännite ajossa alkaa käymään vähiin. Vai voinko sokeasti luottaa tuohon nopariin asetettuun 13.2V (3.3V/kenno), että ajo loppuu (turvallisesti, ilman ajoittaista seuraamista) kun akun jännite laskee riittävän alas?

Nopeudensäätimessä pitäisi olla ns. lipo cut off toiminto, jolla se katkaisee auton menon, kun akku on tyhjä (eli sellaisessa jännitteessä, että pitää ladata, ei 0V). Lue sen käyttöohjetta.

Mielenkiinnosta haluaisin tietää kuinka pitkä LiPo akun käyttöikä on? Eli karkea arvio huonon ja hyvän käytön välillä. Noita pullistumia voi olla hieman hankala havaita kovakuorisissa akuissa. Pehmeissä tuo onnistunee helpommin mutta ajattelin että kovakuorinen olisi turvallisempi käyttää.

Satoja latauksia. Mutta toisaalta akku menee vähitellen pilalle ajan kuluessa, vaikka et käyttäisi sitä ollenkaan. Aja vaan niin paljon kuin pystyt, siten saat akustasi eniten irti ennen kuin se muutaman vuoden päästä on pilalla.  :wink:

Tuo laturi taitaa tukea lämpötila sensoria ja jotain PC seuranta juttua. Saako näitä lisukkeita EuroRC:n kautta. Muutkin liikkeet käyvät ellei jälleenmyyjä satu viestiä lukemaan.

Lämpötila-anturilla ei tee mitään. Lipot ei kuumene latauksessa. Ne lämpötila-anturit on tarkoitettu NiMH akuille. PC seuranta voi olla jännä vekotin, mutta ei siitä mitään hyötyä ole.

194
kuukkeli chromea on tullu käytettyä ku on helppo käyttää ja on nopee :azn:

Kai se tullin systeemi chromella toimii. Firefoxilla minä sitä olen käyttänyt, mutta ei kai se tuosta sitten ole kiinni.  :undecided:

195
Siis mitä vittua? oli tarkoitus ekaa nettitullausta tehä mutta sieltä mistä pitää valita koodi (nimike) no löytyihän sieltä Harrastukset ja radio-ohjattavat mutta kun hiiren vei siihien ni hävis koko luottelo eli sitä ei siis voinnu valita ja ei päässy jatkaa eteenpäin ku ei ollu sitä koodia. Ja kun painoi sitä Harrastukset linkkiä ni ei tapahtunu mitään.

Mikä selain sinulla on? Tuo kuulostaa hiukan selaimen versio-ongelmalta.

196
Yleinen keskustelu / Vs: Riippumaton keskustelu???
« : 07.05.13 - klo: 17.15 »
En ole itse ihan varma, onko tuo YV:llä mainoksien saaminen kivaa vai ei. :undecided: Tilanteesta ja tarjouksen hyvyydestä varmaan riippuu.  :grin:

Mutta tuo riippumattomuus tällä forumilla ei varmaankaan tarkoita, etteivät yritykset olisi edustettuina ja myös mainostaisi täällä. Se tarkoittaa enemmänkin sitä, etteivät yritykset kontrolloi foorumia. Voit esim. haukkua mitä tahansa tuotetta ja sitä ei kauppias voi estää, vaikka mieli varmasti tekisi. Toki keskustelu käydään Suomen lakien mukaan, mutta asialliset mielipiteet saa sanoa.

197
Tamiya liittimet (eli nuo valkoiset) ovat heti liian heikkojen BECien jälkeen toiseksi yleisin syy ongelmiin noissa aloittelijoiden kysymykset keskusteluissa. Ei se varmaan huippunopeutta rajoita, mutta kaikenlaista virran pätkimistä voi aiheuttaa.

Hyvä ratkaisu olisi juottaa siitä jatkojohdosta liitin ja tarvittava määrä johtoa suoraan akkuun kiinni, jolloin siinä olisi vain ne punaiset Deans liittimet.

Mutta tosiaan - tuskin tuo huippunopeutta lisää tuo. Parasta varmaan olisi, jos saisit jostain lipon kokeiltavaksi lainaan että voisit kokeilla, mitä akku vaikuttaa asiaan. Siitä sitten voisit edetä miten haluat.

198
Nii, osaisko kukaan neuvoa miten tuo noparin ohjelmointi tapahtuu, kun en ole onnistunut tuossa vaikka ohjeet löytyy.

Luin noparin ohjeen. Siitä kun lukee,

1. niin kolme sekuntia painat virtanappia, kun käynnistät auton. Noparin vihreä ledi vilkkuu.
2. Kädet irti radiosta ja painat nappia. Keltainen ja vihreä vilkkuu ja moottori piippaa.
3. Kaasu täysille ja painat nappia. Punainen ja vihreä vilkkuu ...
4. Pakki täysille ja painat nappia. Punainen ja vihreä palaa koko ajan.

Tämän jälkeen alat ajelemaan.

Mutta jos se auto kulkee "25-35km/h" voi ihan hyvin olla, että sillä NiMH akulla se auto ei vaan kulje tuon kovempaa. Onko sinulla siinä akun kuvassa oleva Tamiyan liitin? Se ainakin pitää poistaa.

199
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 04.05.13 - klo: 21.07 »
Jos puhutaan Standard-liittimestä niin tarkoittaako se jotain Tamiya tyyppistä liitintä? Ja jos akussa on Deans liittimet ja vastarissa tuo Standard niin vissiin joku Deans to Tamiya liitin auttaa että saadaan sähköt toimimaan.

Niistä Tamiyan liittimistä kannattaa hankkiutua eroon juottamalla tilalle joku toimiva liitin. Muuten adaptereita voi käyttää, jos haluaa. Standardista ei ole mitään hajua.

200
Ei sit hajuakaa 80% mitä noil laitteil tehdään...

Se on kyllä aika omituista, että ihmiset tekee niin huonoja ilmoituksia. Sen on pakko vaikuttaa kauppojen syntymiseen, kun ilmoituksesta ei ollenkaan tajua, mitä on kaupan. :roll:

Noiden ilmoituksien poistamisesta vielä: Myytyjen poistaminen perustuu nyt tietokoneohjelmaan, joka löytää myydyt. Jos on erityisen innovatiivinen ja ei laita otsikoksi vain "myyty" niin se viesti ei välttämättä löydy ja silloin se saadaan poistettua vasta, kun vahingossa törmään siihen itse.

201
Kilpailijoiden kanava / Vs: MYLAPS tiedote
« : 01.05.13 - klo: 23.28 »
MyLaps teki pari viikkoa sitten uuden version sivustostaan ja poisti todella käytännöllisen harjoitusaikapalvelun samalla. Uusi harjoitusaikasivusto ei näyttänyt ollenkaan muiden ihmisten aikoja.

Nyt vanhat sivut ovat tulleet takaisin:
http://www.mylaps.com/index.php?pageID=30

Vihaiset sähköpostit ovat tehneet tehtävänsä?  :wink: Hienoa joka tapauksessa.

202
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 01.05.13 - klo: 12.38 »
Taitaa olla enemmän siitä kyseisestä yksilöstä kiinni.

Jostain syystä ekat RC autot on heikkoja, mutta kun sitten kokeneempana ostaa jonkun toisen, se kestää paljon paremmin. Totta kai ero on siis autoissa, eikä kuskin kokemuksessa. :grin: Kun nyt saat jostain jonkun auton, niin älä aja sillä ekoja akkuja paikassa, jossa on isoja kiviä tai esim. rotvallisella asvalttitiellä. Niihin ne autot hajoaa, merkistä riippumatta.

203
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 01.05.13 - klo: 12.35 »
Onko tämä siis differentiaali?

https://pi4oqq.bay.livefilestore.com/y1p4bB942cnBZ2zQljSa9vTZQZrA-Qg5sJVMefE9Zq1gF6o31pDTa3DZIRLtnqZZGzKX3VwctWOum9vsQocMVf5Fa77IAcdXo8Z/WP_20130430_009.jpg?psid=1 :huh:

Oli ainakin puolillaan jäykkää öljyä täynnä.

Ja jos on differentiaali, niin eikö tuo pitäisi olla täynnä öljyä. Edellisen omistajan jäljiltä siis.

Ainakaan minulle ei aukea tuo sinun linkkisi, mutta siis ratasdiffeissä voi olla enemmän tai vähemmän öljyä sisällä. Ei ne yleensä ihan täynnä voi olla, koska toiseen osaan kaadetaan öljy ja sitten laitetaan kansi päälle - sinnä siis jää ilmaa melkein väkisin ja se on ihan ok. Esim. Youtubessa on erilaisia videoita siitä, miten täyteen kannattaa joku diffi tunkea.

204
Radiolaitteet / Vs: Futaba 4pl
« : 29.04.13 - klo: 16.56 »
Osaisko joku neuvoa? Radio toimi aluksi normaalisti, mutta enää ratti ei toimi ja liipaisimesta vain kaasun puoli. Voi olla että olen sotkenut jotain asetuksiakin. Onko jotain hardresettiä että sais asetukset takaisin? Aloitusnäytössä ei siis toi palkki liiku rattia kääntäessä, mutta kun sen keskikohtaa asettaa, niin silloin se taas näkyy. Luultavasti vain yksi nappula väärässä kohtaa, mutta kun en itse keksi.

Asetukset ovat autokohtaisia, joten vaihda autoon, jota et ole säätänyt. Jos ei sittenkään toimi se ratti on rikki - oletko lukenut noita liimausjuttuja tuosta ylempää?

205
Radiolaitteet / Vs: Apua uuden radion hankinnassa
« : 29.04.13 - klo: 13.40 »
4PL:ssä ehkä heikkoimpana asiana on fyysinen kestävyys, toisissa topikeissa siitä asiaa.
Näin ilmeisesti on. Joillain on ratti pöyrinyt ääriasennoista yli. Kuulemma sen saa korjattua pikaliimalla.

MT4/M11x/M12 vastarit ovat toki hieman kalliimpia - osa niistä myös pienempiä kuin 4PL vastarit?

Hitaampi telemetriaton FHSS-2 vastari on 50% kalliimpi. Siitä lähdetään ylöspäin. "Hieman." :D

Futaba 203 GF koko on: 39 x 26 x 10 mm
Sanwa RX-381 koko on: 37.5 x 24.7 x 14.1mm

Noi on saman kokoisia ja se Futaban antenniton vastari on pienempi:

Futaba R204GF-E koko on: 33 x 23 x 8.5 mm

Mutta ei kai noista mikään enää nykyään ole sellainen norsu, että sillä olisi paljoa väliä.

Suomen suosituin radio (SM kilpailuissa) taitaa olla Sanwa M11x. Sitä seuraa sitten MT4, Futaboita sekä M12 radioita ja yksittäisiä muita merkkejä&malleja (KO, Radiopost jne).
Siitä voi päätellä jotain, ehkä  :azn:

Sen, että ostettaessa radio ja 1 vastari Sanwa on erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu? Jos pitäisi ostaa radio ja yksi vastari, olisi Sanwat minustakin paras vaihtoehto. Tuon vastarihinnoittelun takia kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, jos tietää tarvitsevansa monta vastaria.

206
Radiolaitteet / Vs: Apua uuden radion hankinnassa
« : 29.04.13 - klo: 12.51 »
- Ainakin kolme vastaanotinta pitäisi hankkia.

Futaballa on Sanwan MT-4 radiota suunnilleen vastaava "keskimalli" 4PL. Tässä vertailussa Futaban vahvin ase on vastareiden hinta. Tuohon malliin saa vastareita noin 40€ hintaan... kun MT-4 vastarit maksaa paljon. (Jos jossain on halpoja MT-4 vastareita, niin ei kun linkkiä tulemaan.)

Futaban S-FHSS vasreita:
44.90€ : http://www.racingfactory.fi/tuotteet/RADIOT-JA-VASTAANOTTIMET-Vastaanottimet/Futaba-R203GF-Receiver-3-channel-S-FHSS-24GHz-109582
42.85€ : https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=52210&grpid=4003
... antenniton versio : https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=52225&grpid=4003

Ameriikasta ehkä vielä edullisemmin:
$39.99 : http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/222749/n/Futaba-R204GF-E-High-Voltage-24GHz-S-FHSS-4-Channel-Micro-Receiver
$39.99 : http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/61_124/products_id/208943/n/Futaba-R203GF-3-Channel-24GHz-S-FHSS-Receiver

Ja nuo kaikki kuitenkin tukevat tuon radion nopeampaa S-FHSS protokollaa, joten kyse ei ole siitä, että laadusta tingittäisiin halvoissa vastareissa.

t. Pirkka

207
Kestääkö tämä sceessä?
http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=28_38&products_id=511
Entä tämä??

Tuupissa kyllä, nelkussa tuskin. Jos olet tuohon Blitziin sitä ostamassa, niin minulla on ollut omassani Xerun 60A ja 8.5T kone ja ovat kestäneet ja tehoa on ollut.

208
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 28.04.13 - klo: 16.30 »
Täsä olis noobi kysymys johonkai on vaikea saada vastausta ku mietin että miten saisin moottorin kiinni rc-autoon haittaako jos olis vinossa?

Kyllä se haittaa. Moottori kiinnitetään levyyn kahdella ruuvilla ja sen pitää olla suorassa. Muutenkin moottorin pitää olla tarkasti oikeassa paikassa tai rattaat menevät pilalle hyvin nopeasti.

Voitko hiukan avata, että mikä auto sinulla on ja miksi sinulla on tuollainen ongelma? Kuva voi olla hyvä selittämään tilannetta.

209
Sitä just siinä kolvaillessa hiljaa mietin ja kirosin että pitäs olla kunnon vehkeet. Miten tehokkaalla kolvilla noita herkkiä laitteita uskaltaa kolvailla?

Minulla on ollut Bilteman 40W ja 100W kolvit. Niistä tilannekohtaisesti valittu parempi. Suunnilleen >= 13AWG --> 40W, < 13 AWG --> 100W.

Vähemmän se nopari kuumenee, kun se laitetaan kerralla kuntoon riittävällä teholla. Olen kyllä onnistunut jotain liittimiä sulattamaan, joten pitää olla varovainen.

(Just pistin rahat kunnon 90W juotosasemaan, joka sitten maksoikin 10 kertaa enemmän. On se hieno, kun lämpötila nousee muutamassa sekunnissa valmiiksi.  :azn: Mutta noilla kahdella ylläolevalla selvisin.)

210
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 19.04.13 - klo: 12.02 »
Tota Sanwan MX-V:tä olen juurikin katsellut. Onko toi 3 vai 4 kanavainen? Mukana tulee 3 kanavainen vastari mut siihen myydään 4 kanavaista? Missä tapauksessa tarviin 4 kanavaa?

Tavallisesti autoissa on ratti ja kaasu, eli kaksi kanavaa.

Muita mahdollisia kanavia voivat olla:
- valot (drifterit)
- vinssi (crawlerit)
- vaihteet (esim. Vaterra Twin Hammers)

Neljäs kanava ei ole kauhean tarpeellinen.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 43