Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9]
241
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 17.01.11 - klo: 21.37 »
Kuten jo sanottu, mun näkemyksen mukaan kopan antautuminen ei ole akseleiden katkeamisen syy, vaan päinvastoin akselit katkeavat, koska koppa joustaa. Ja joustaa sitten yhä lisää, kun romut lopulta pyörivät rattaiden välissä...

Siis ne akselit joutuvat väärällä tavalla "hirteen", kun koppa joustaa, ja lopulta katkeavat. Eivät siis katkea, jos vain koppa pysyy kuosissaan. Mutta tämä ei ole tieteellinen totuus asiasta, vain omaan ymmärrykseeni perustuva käsitys. Jos jollakin on enemmän faktaa asiasta, niin sitä otetaan ilolla vastaan.

Joo, on mulla niitä diffin sisushiluja (käytettyjä) varastossa, jos joku akuutisti tarvii. Habaku jos siis kasaat sen diffin vanhalla kopalla, niin mielenkiinnolla odotan testituloksia, kuinka akselit jatkossa pitävät pintansa. Ehkä tässä on mahdollisuus saada vähän lisää faktaa pöytään.

242
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 17.01.11 - klo: 15.17 »
Baja ollu tuossa purettuna ja hilplailin sitte diffiä. Ei millään pyöriny erisuuntiin, niin sehän piti purkaa.

Paljastui sellasta, että diffin sisällä aina kahta vastakkaista ratasta pitävät akselit oli kummatkin poikki  :shocked: ja toinen isoista rattaista, jotka ovat ulostuloakselissa pultilla kiinni oli myös pirusti kulahtanu, tietysti kun akselin palaset siellä pyöriny mukana.

Tässä kuva, elikkä tummemmat akselit joissa lovet ja 1 kpl isompi ratas (tai molemmat). Noille osille ois tarve, jos sattus jollakin olemaan ylim.


Noniin, tulihan se sieltä, samat oireet ja viat mullakin oli silloin, kun diffi meni päivitykseen. Mitenkäs se muovikoppa? Eiköhän se kopan pullistuminenkin vaikuta niiden akseleiden katkeamiseen. Mulla jäi muistaakseni yksi yli, kun hankin varaosat, katsotaanpa...

243
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 17.01.11 - klo: 15.11 »
Kiitosta vaan, mutta mistä syystä 5b on halvempi.

Suurin syy on varmasti kori. Vertaapa 5B:n ja 5T:n varaosakorien hintoja. Ja ota tuoli alle valmiiksi... Samoin 5T:ssä on kaikenlaista hilpettä koriin/roiskesuojauksiin liittyen huomattavasti enemmän.

244
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.01.11 - klo: 15.30 »
En tiedä mitä virallisesti suositellaan, mutta itse sovellan ihan samoja periaatteita kuin mihin tahansa pieniin koneisiin, kuten mottorisaha ja mopokin. Leppoisaa ajelua tavallista runsaammalla öljyllä. Pääasia, että kierrokset, kuormitus ja lämpötilat vaihtelevat taajaan. Saa siis antaa jopa täyttä hanaa hetkellisesti. Näillä oon menny tähän asti ihan menestyksellä itse.


Kummosilla säädöillä olette muuten pitäneet tuota Walbro WT-813 kaasaria? Jotenkin tuntuu että 1,25 kierrosta L-ruuvissa on hiukka liikaa.

H-ruuvia en ole edes vielä säätänyt kuin sen vakion 1,5 kierrosta kun kone on sisäänajossa.


Sama homma, moottorisahan nyrkkisäännöllä mennään: H:ta auki sen verran, ettei kaasu auki n. kymmenen sekunnin aikana ulvaise ylikierroksille, vaan jää pikkuisen ropöttämään. CY23:lla, Jetpro V3:lla ja orkkis ilmanputsarilla se tekee juurikin 1.25-1.5 kierrosta auki. CY29 voi tietysti olla vähän eri juttu. Samoin ilmanputsari ja pakoputki vaikuttaa. Ei sitä voi tarkkaan sanoa, se on tuunattava ton em. nyrkkisäännön mukaan konekohtaisesti.

L:n vastaava nyrkkisääntö taas menee siten, että haetaan ensin tyhjäkäynnillä se kohta, jossa kierrokset on maksimissa. Siitä sitten otetaan vähän takaisin (aukipäin), n 0.25 kierrosta. Käytännössä sitten kokeillaan, miten auto lähtee seisoviltaan kiihtymään. Jos ei vaikuta tehokkaalta, L:ää täytyy vielä säätää.

Ja kun sitten on onnellisesti ajettu jokunen tankki, katsotaan, näyttääkö tulppa asialliselta. Itsellä on sen verta lyhkäinen rata, että katson hiukan ylimääräistä tuhkaa kuuluvan asiaan runsaan kaasuttelun vuoksi. On siis vain lyhyitä pätkiä sitä kaasu auki suoraan menoa.

245
Bensa-autot / Vs: Moottorisaha RC-projekti
« : 08.01.11 - klo: 20.30 »
Tsemppiä sulle, sulla on todellinen DIY-meininki!  :smiley:

Putken taivutuksessa aina voi kotikonstina kokeilla sellaista, että täyttää putken tiukkaan hienolla hiekalla (kuivaa!), tukkii päät (vaikka hitsillä, ainakin pitää), pillillä kuumaksi -ja taivutus. Hiekka sisällä siis ehkäisee ruttuun menoa ym. epämuodostumista, mutta ei täysin, koska putken tilavuus kasvaa hiukan sen vuoksi, kun ulkokehä venyy. Tietysti jos putki on kovin ohutta, niin sinne on hankala laittaa mitään hiekkaa...

246
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.01.11 - klo: 19.20 »
Eli olenko ymmärtänyt nyt oikein että baja 5b tulee tullista huoletta mutta pikku varaosat eivät.
Eli kannattaako siis tilata "kaikki kerrallaan" tyylillä?   :huh: :huh:
Anteeksi jo valmiiksi koska tuntuu että nyt en jotain ymmärtänyt.  :undecided:

Sori, jos/kun annoin asiasta synkän ja vaikean kuvan...Ei aina osaa arvoida omaa tekstiä toisten näkökulmasta.

Siis ei tulli pidättele sen enempää pieniä kuin isojakaan paketteja itsetarkoituksellisesti, kyse on vain siitä, aletaanko lähetyksestä periä veroja vai ei. Jos aletaan, niin tavara jää tulliin selvitystä varten ja sen saa sitten sieltä kun on verot maksettu.

Mitä on "huoli" tavaroiden saannissa? Ei ole mitään muita huolia kuin se, joudunko maksamaan veroja vai en ja täytyykö minun nähdä se vaiva että tavarat tullataan vai ei. Tulli haluaa kyllä kernaasti päästä eroon kaikesta tavarasta, mitä vyöryy sisään ovista ja ikkunoista, eli saada paketin mahdollisimman nopeasti sinulle.

Siis mikään ei tule Amerikoista niin helposti ja halvalla kuin pienet tilaukset. Tullin minimilaskutus on 10€. Jos ALV lähetyksen arvosta on alle sen, maksua ei peritä, ja tavara sutkahtaa tullista läpi "itsestään" ja löydät sen parin viikon sisällä tilauksesta postilaatikostasi. Tällöin saat tavaran verovapaana. Jos vain mahdollista on siis halvempaa ja vaivattomampaa tilata usein pieniä lähetyksiä kuin kerralla iso. Tai no, siinä tietysti on lisävaivaa, että joutuu väsäämään monta tilausta ja miettimään verorajoja. Veroraja on noin 43€ (0.23x43 = 9.89) mikä tekee nykyisellä USD:n kurssilla n. 56.5$ . Postikulut kuuluu verotettavaan määrään. DDM ei merkkaa pieniin paketteihin postikuluja mutta käytännössä kannattaa ne itse huomioida ja muutenkin jättää siihen hintaan toleranssia, jotta paketti varmasti tulee kotiin ilman tullausta.

Iso tilaus on tietysti sitten siitä helppo, että ei tarvii miettiä verollisuuden rajoja tms. ja voi samalla istunnolla hoitaa paljon asioita. Valmistautuu sitten vaan tullaamaan tavaransa tai antaa Itellan hoitaa sen, maksaa verot ja sillä selvä.

Sorit kaikille kokeneille, että täytän Baja-topikkia tällä tulliasialla. Perustelen kuitenkin sitä sillä, että Baja-harrastuksen etevän sujumisen kannalta on kokemukseni mukaan hyvin tarpeellista osata menetellä tullin kanssa, ja joukossamme on kuitenkin varmasti paljon henkilöitä, joilla ei vielä ole kokemusta.

P.S. Igor, minäkin olen oppinut, aikoinaan näitä sulta kyselin ja tattis vaan neuvoista. :smiley:

Niin, ja neuvokaahan nyt sitten vielä minuakin. Jonkun aikaa olen täällä foorumilla pörrännyt, mutta vielä ei ole avautunut, että mitä tarkoitetaan siellä täällä esiintyvällä "salakielisellä" sanonnalla "OT"   :huh: ??

247
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 05.01.11 - klo: 21.21 »
Tulin miettineeksi, ja huomasin miten ns. aktiivisia bajan omistajat on. Meillä on bajafoorumit, bajaskunkworks suunnittelee hyviä osia yms. Eli bajan omistajista suurin osa ei ole sellaisia "istuu mökissä hiljaa" tyyppejä, mitä monen muun auton kanssa on, vaikka niitä olisi maailmassa enemmän mitä bajoja.

Joo, Baja tuntuu olevan legenda jo eläessään. Moni suhtautuu siihen intohimolla. Oma legendani on lyhykäisyydessään sellainen, että ostin Bajan sen kunniaksi, kun 10 vuotta tuli täyteen ammatissa. Vähintään niin kauan meni kuolatessa näiden laitteiden perään ennenkuin oli tarpeeksi massia tehdä tämä ostos. Nyt ovatkin sitten suhdanteet jo heikentyneet, eikä enää oikeasti olisi varaa tähän touhuun, mutta koukussa ollaan eikä pois pääse :p .

Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.

Lehtibakka, Jes!, meillä on nyt sitten sama motti! Mulla tosin vielä paketissa, odottaa nykyisen koneen antautumista. Saa näitä vehkeitä sen verran rassata, ettei viitsi toimivaa konetta irti nyhtää uuden tieltä.

Vetostartista sen verran, että toimintaanhan vaikuttaa niiden kytkentäkynsien kunnon lisäksi mitä suurimmassa määrin "Bendix-laitteen" eli sen mekanismin, joka heittää käynnistimen kynnet vauhtipyörän kynsiä vasten, toiminta. Eli jos se mekanismi on kuiva/likainen/viallinen, niin se ei nakkaa käynnistimen kynsiä jämäkästi vauhtipyörälle ja pahimmassa tapauksessa ne jäävät jopa puolimatkaan. Tämä aiheuttaa lipsumista, mikä mitä suurimmassa määrin syö niitä kynsiä. Itse kerran teroittelin vauhtipyörän kynsiä parempi pito mielessä, mutta ei siitä paljon muutosta tullut, ennenkuin putsasin ja öljysin sen mekanismin. Niissä alumiinisissa käynnistimen kynsikappaleissa, joita saa parannusosina, tahtoo muuten uutuuttaan olla valupurseita, kannattaa sipistellä, ettei herkkyys kärsi.

Tiukille menee... 70$ posteineen :).

Ilmeisesti tornion tullista pitää sitten käydä hakemassa?
Olisiko mitään mitä olis hyvä tietää ennen kun sinne marssii sitä pakettia hakemaan?

Joo, tulliin se taitaapi jäädä. Nykyään osien arvo saa olla hyvinkin alle 60$ niin tulliin jää silti. Olen noita tullivapaita lähetyksiä kikkaillut: paitsi että euron kurssi on nyt huono, niin jotenkin tuntuu, että ovat alkaneet olemaan epäluuloisempia pakettien suhteen. Davehan ei merkkaa postimaksua pikku paketteihin, jolloin osien hinnan ollessa lähellä verorajaa alkavat tullissa epäillä, että hinta posteineen on yli sen rajan. Virallisestihan postituksen hintakin kuuluu verotettavaan määrään. Tai sitten he siellä tullissa jo tuntevat minut ja aattelevat, että taas se yrittää saada halvalla, jätetäänpä hilut kaniin  :angry:.

Tullin sivuilta löytyy aika seikkaperäisesti ohjeita paketin noutamisesta:

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/postipaketin_noutaminen/index.jsp

-DIY

248
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.01.11 - klo: 21.17 »
Otan osaa  :sad: . Mutta toivotan kuitenkin hyvää uutta vuotta sullekin sekä kaikille muille!

En osaa tohon muuta sanoa, kuin että hanan antaminen vajaalämpöiselle koneelle ei minusta kuulosta potentiaaliselta syyltä tuollaiseen vaurioon. Kyllähan sitä lämpöshokkia tulee vaikka millä mitalla, kun lentää penkan yli katolleen hankeen ja höyry vaan nousee putkesta ja koneesta, eikä se siihen(kään) ole koskaan haljennut. Enemmänkin tuntuisi, että tuollaisessa olisi kyse jostakin laatuongelmasta. Ostitko Davelta? Jos ostit, niin hyvä, sieltä saa hyvin herkästi neuvoja sekä myöskin tulevat herkästi vastaan, jos asia vaikuttaa olevan taakuujuttuja.

249
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 31.12.10 - klo: 19.01 »
Mulla on ihan RTR bajan diffi ja on kestäny 3vuotta  :shocked: Tolla T.S:llä ei tosin kauheasti ole kuisattu mut asfaltilla olen kyllä silläkin ajanu.

Ite tein jarruvipuun sellasen homman että otin jousen pois ja pistin bensaletkusta pätkän tilalle, sinne säätöpäähän.
Ja kaasunpalautusta tyhjäkäynnille paransin jousella. Eli jousen toinenpää siihen mustaan mötikkään mistä lähtee linkki kaasuvivulle ja toinenpää servonvipuun. Vetää paremmin kaasun tyhjäkäynnille.
Tahtoo sontabensa seos yms... tehä linkeistä nihkeitä, pari kertaa jääny kaasupäälle ja ....  :lol: Sillon ei kyllä naurattanu, kun ei oo kill switsiäkään.

Jaa RTR diffi on kestänyt niin hyvin! Mutta onkos se siltikään muovinen, elikkä onko tarvinnut avata vaihteistoa ja katsoa mitä siellä on? Eikös uudemmissa RTR:ssä ole jo valmiina alumiininen diffikoppa. No voihan se olla niinkin, että sillä mun kopalla vain tuli tunnit täyteen, 4 vuotta, ensimmäisiä Bajoja, mitä tuli markkinoille.

Minä pistin koko jarru/kaasuvivuston uusiksi. Jarrulle lähtee servon vivulta oma tanko ja se on puolta lyhyemmässä momenttivarressa servon vivussa kuin kaasu. Kun eihän jarru tarvitse suurta liikematkaa vaan voimaa. Ja sinne jarrulevyn päähän laitoin huomattavasti jäykemmän jousen. Kaasun tangossa taas on rasvattu ja kumisuojattu messingistä sorvattu "joustinsyliteri". Eipä pölyt tms. vaikuta, mutta pitää muistaa päivittää rasvausta silloin tällöin.

250
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 29.12.10 - klo: 19.05 »
Joo, mutta sitte on kytkimen kesto lyhyt... se kun perskeles tarvii jäähytystä mitä viritetympi kone ja mitä korkeammalta kytkin alkaa ottamaan kiinni :wink:
Tää on niitä fifti sixsti hommia.

Joo, sullahan Habaku on siinä koneessa löylyä jokseenkin tuplasti sen mitä mulla  :wink:. Maltillisten tehojen lisäksi mulla on vakiokytkin vakiojousella sekä tiheät välitykset. Joten ei ole umpinainen kytkin lämmennyt, vaan ratkaiseva asia on ollut pöly/hiekka.

Kytkimestä vaihdelaatikkoon. Teillä pojat kun on kauheita tehoja käytössä, niin onko kukaan saanut kellotettua rajaa sille, missä vaiheessa muovinen orkkiskoppa pullahtaa? Munkin asetukset kyllä koppaa koettelee, mutta eivät vielä hylkää. Muovinen orkkisdiffikoppa meni päivitykseen hetikohta, kun paransin jarrua, mutta vaihdelaatikon koppa on vielä kestänyt, vaikka näkyy venyttelevän.

Entä sama kysymys vetonivelten orkkiskupit? Onko rajaa löytynyt?


251
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.12.10 - klo: 20.55 »
Tuo kytkin on sitten ihan vapaana kaikelle hiekalle sun muulle shitille niin onko siihen saatavana jotain suoja systeemiä?

Mulla on käytössä tuollainen:

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.2437/.f

Sillä saa kohtuuhinnalla kytkimensä suojaan ja käypi vakio-osien sekaan. Mulla on aika pölyiset olosuhteet omalla radalla, tuo kyllä moninkertaistaa kytkimen ja kellon iän. Sitten jos raaskii laittaa toisen mokoman rahaa, niin onhan niitä umpikopallisia kellon pitimiä ja vaikka mitä hienoa, kun laittaa vaan yhä lisää rahaa kiinni. Itsellä jossain vaiheessa haaveissa Turtle Racingin kytkinsysteemit + vaihdelaatikko. Mutta tuolla pääsi hyvin alkuun.

-DIY

252
Yleinen keskustelu / Vs: Jäykät akselit rojekti.
« : 12.12.10 - klo: 16.35 »
Itekkin välillä tsekkaillut, että miten on täällä edistytty. Luultavasti tämä on jo tullut valmiiksi, niinku nää projektit yleensäkin?

Ei ole tullut valmiiksi. Toni, huhuu, oletko hengissä? Pakkasia pitelee, olisi vähitellen hiukan aikaakin koneistushommiin.

-DIY

253
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 12.12.10 - klo: 16.13 »
Ja minkä kokoisia cuttereitä olette noissa mx:ssä käyttäneet?

Mä olen käyttänyt 1/2" -pituisia. Pysyy hyvin ilman liimaa ja on vielä aika armollinen insertille. Maapohjaradalla kun ajaa, niin on sitten helppo aina ruuvata uudet tylsyneiden tilalle. Niitä myöskin saa edullisesti DDM:ltä.

Tiedän joidenkin käyttäneen/käyttävän myös 5/8" ja 3/8" -pituuksia. 5/8" tekee jo melkoista väkivaltaa insertille ja on tietysti painavampikin. 3/8" taas vaatii liimaa varmistukseksi.

-DIY

254
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.10 - klo: 23.48 »
Mulla näkyy ihan ok, Bajan kuvahan tuo onpi... mitä mielessä ?

En tiiä, mulla ei nää mun omat kuvat näy muuten kuin linkin kautta kansiosta tai sitten liitetiedostoina...

Niin sitähän mulla alunperin oli mielessä, kun tuolla edellisellä sivulla ihmeteltiin pidon saamista piikkirenkailla. Kyllähän pitoa ja ajettavuutta saa. Kolme perusasiaa siinä on tärkeitä: 1.Piikki pysyy pystyssä ajon aikana - siis ihan aikuisten oikeesti. Jämäkkä kumi, iso nappula, aluslevyt, ei porausta vaan piikki pistämällä läpi, kovat insertit jne. 2.Piikin terävyys on sopiva. Ja että se terävyys kestää järkevän määrän ajamista. 3. Piikkejä on sopiva määrä. Noihin Hostile MX:iin niitä tulee vähän niinkuin luonnostaan sopivasti.

P.S. Habaku, olit kehittänyt tosi pätevän kaasuakselin suojan :laugh: ! Tommosen väsään omaanikin heti kun auto on seuraavan kerran telakalla  :azn: !

-DIY

255
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.10 - klo: 23.11 »
Kuvassa on aika pätevän ja fiksun näköstä suojausta ja helkkarin siistit renkaat. Noissa renkaissa on ollut varmasti kova homma? Hittoku ite on niin laiska, että en jaksa kumpaiseenkaan bajaan rakentaa suojausta tai kunnon renkaita, mut ilmeisesti 5T on helpompaa ja viisaampaa tehdä talvi ajoon?

DIY-jääratarenkaat (taka) noilla kovilla pulttipiikeillä n. 22 tuntia työllisyyttä. Eto pelit, yksi rengas 80g kevyempi kuin Kold Kutter -versio ja sekin vähempi massa sijaitsee pienemmällä pyörintähalkaisijalla. Parempi ajettavuus. Nämä vain jäälle, ei kantsi tylsyttää maapohjalla. Ja konetehoja on parasta olla vähintään 3hp, jotta voi perää heitellä oman mielen mukaan...


-DIY

256
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.10 - klo: 23.00 »
Joo, tarkemmin kön kattoo... tosiaan fiksu suoja, mitä ainesta ? ihan vaan et pitääkö kans  :wink:

Se on trikoota, sellaista joustavaa kangasta, josta tehdään esim. T-paitoja. Vaimo tyrkkäsi käteen ja sanoi kokeile vaikka tätä. Ylhäältä ruuvattu kattolevyn ja tulpansuojan alle, alareunoissa korin alla + korinkiinnitystapeissa + edessä orkkis muovisen kaarituen juurissa nippusiteellä. Että pitääkö? "Vaikka myrsky ulvoo ulkona, on lämmin sisällä...", kaasutin ja ilmanputsari täysin sulat ja kuivat, ihan sama kuinka paljon lentää lunta katon yli. Mutta ei toi huppu yksin sellaista autuutta tee. Lisäksi on tyköistuvat DIY-alakatteet ja konehuone takaa tilkitty retkipatjan palasilla siten, ettei takakauttakaan lumi pääse. Toi kangas myös hengittää = antaa ilmaa läpi moottorin käyttöön. Eikä siinäkän vielä kaikki...Mootorin jäähdytysilman otto väsätty siten, että flekti ei ime lumipölyä eteenpäin roiskittavaksi eli sytytyshäiriöiksi ja kenties kaasuttimellekin.

Kuva on tämän vuoden viimeisestä ajosta kesärenkailla. Toi huppu oli kyllä helppo ja halpa, taisi mennä vain reilu tunti sen väsäämiseen. Viime talvelta jo hyvät kokemukset.

-DIY

257
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.10 - klo: 21.24 »
Laitetaan nyt sitten lisää liitteitä. Ja juttu jatkuu tuolla alempana.

Kuvassa on ... helkkarin siistit renkaat. Noissa renkaissa on ollut varmasti kova homma?

Noi eturenkaat on työllisyystasoa 22h/pari. Olen kylläkin siirtymässä eturenkaissakin isompinappulaiseen kumiin ja M3-piikinkokoon, on vähän turhan piiperrystä tuollainen M2. Toisessa kuvassa M3-koon kova pulttipiikki sekä 1/2" Kold Kutter.

-DIY

258
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.12.10 - klo: 21.15 »
Katsotaanpa osaanko laittaa kuvan...

No, liitetiedostona sentään edes  :tongue:

Laittelin ko. kuvia näkyville tuonne alemmas sellaisten viestien yhteyteen, joissa asiaa käsitellään.

-DIY

259
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 27.11.10 - klo: 23.01 »
Hei vaan, pojat!

Yksi Bajakuski lisää ilmoittautuu kehiin. Tälläinen "köyhä"... On teillä kauheita koneita  :grin: ! Kun olen tätä topikkia vähän selannut ja huomannut, kuinka herkästi kaikki vakiotavarat heilahtaa hyllylle, niin mieleeni on noussut kysymys: mikä on vakiotavaroittenne kohtalo? Servot, radiot, moottorit jne? Jos jollakulla on jotain joutilaana myytäväksi, niin mulle voi laittaa viestiä, niin otan yhteyttä tarpeen tullen.

-DIY

260
Yleinen keskustelu / Vs: Rc-autoissa käytetty muovi?
« : 21.11.10 - klo: 21.04 »
Aivan. Yleisistä kauppaliikkeistä kuten Etra, Vink tms. ei kyllä saa sellaisia muovilaatuja, joita RC-autojen valmistajat käyttää mainituissa mekaanista kestävyyttä vaativissa osissa. Sama pätee alumiinilaatuihin. Ne ovat erikoismateriaaleja, jotka ovat hyvin pitkälti tavallisen tallaajan saavuttamatomissa. Rahalla toki saa vaikka mitä, mutta samalla pitäisi ottaa teollisen isoja määriä.

Itse olen veistellyt osia polyasetaalista (POM), se on näppärää ainetta koneistaa, joskin paljon kalliinpaa kuin nylon. Nylonia on vaikeampi koneistaa, koska se on enempi sitkasta. Mutta POM tai nylon ei vedä vertoja niille materiaaleille, mistä autonvalmistajat tekee esim. tukivarsia tai hammaspyöriä.

261
Yleinen keskustelu / Vs: Servon korjaus
« : 11.11.10 - klo: 12.09 »
Olethan sulkenut pois sen mahdollisuuden, että vika olisikin lähettimessä? Itsellä on ollut pari kertaa vastaavanlaisia ohjausservon ongelmia ja niissä tapauksissa vika onkin löytynyt lähettimen potikasta. Kun potikka kuluu, se alkaa antamaan epätasaista vastusarvoa muun elektroniikan käyttöön, jolloin servosta tulee epävakaa. Myös servon potikka voi olla viallinen. Kokeile siis lähetintä toisella servolla ja kenties toisella vastarilla ja jos toteat lähettimen ja vastarin varmasti kunnossa oleviksi, niin sitten voi vielä kokeilla servoa toisella potikalla. Mutta itse servoelektroniikan suhteen tilanne on kädet ylös, niille ei mahda mitään, jos vika on siellä.

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9]