Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 9
61
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 15.04.13 - klo: 09.05 »
Mulla on sama Savöxi, 70€ se tosiaan suunnilleen oli. Mielenkiinnolla odotan kokemuksia Turtlen saverista, itsekin olen harkinnut sen hankkimista.

62
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 12.04.13 - klo: 22.08 »
No eihän vintageauton kanssa väsääminen kannata rahallisesti: jos haluaa säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, niin ostaa jonkun nykyaikaisen valmiin paketin, jossa on kaikki kilkkeet mukana. Zaboonin voit myydä mulle  :wink:  :azn: ... Väsäämisen ilosta mä näitä elvyttelen, aina pitää keksiä jotain omaperäistä yhteen jos toiseenkin kohtaan, muuten mikään auto ei tunnu omalta   :roll: .

Mulla on tällä hetkellä kiinni SP:n 9.5T moottori ja Hobbyving Xerun 60A -säädin.

63
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 11.04.13 - klo: 21.22 »
"Vaihtoon menee kyllä tukivarretkin kun pallot pomppii noissa kupeissa jo niin paljon. Hiekka tehnyt tehtävänsä." (Lerppu86)

Elä alistu, laita pykälää isommat pallot  :azn: !

"Erikoista tosiaan tossa kytkinkellon akselin pyöristymisess on se, että tuo pinioni on täysin kunnossa." (juhamatti)

No siinä pinjonissa on vaan parempi karkaisu.

64
Vielä yksi näkökulma tähän aiheeseen: entäs palvelu? Itse olen huomannut, että käytetyn tavaran saa yleensä paremmin kaupaksi ja siitä paremman hinnan, kun ostaja tietää saavansa tavaroiden mukana hyvän palvelun. Eli esim. sen, että tavarat on puhdistettu hyvin ja valmiiksi ja pakattu asiallisesti. Ehkä jopa huollettu valmiiksi. No, tavallaanhan itse tavara silloin on edelleen "halpa", mutta myyjä saa vähän vaivanpalkkaa työstä. Siis: se joka on ahkera, se myy, vaikkei olisikaan se halvin.

65
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 04.04.13 - klo: 21.53 »
Reilu hemmo toi vertigo rc:n Clayton.
Saan puoleen hintaan uuden kytkinkellon :wink:

Sepä hyvä. Mulle tuli mieleen siitä hexin pyöristymisestä, että ei ole osunut lämpökäsittely lankulle. Jos se on hyvin ja oikein karkaistu, niin pitäishän sen kestää melkein vääntää akseli nurin ennemmin kuin hexi antaa jälkeen.

...Ja ei näistä harrastevehkeistä taida ikinä tulla kunnollisia...booriakseli sen pitäis olla eikä mikään muu. Sama homma takapyörän akseleissa, diffin ulostuloissa jne. Reikä kylkeen ja siitä tappi läpi -tyyli on täysin lelumeininkiä. Mutta booriakselin ja sen vastakappaleen valmistaminen maksaa aika paljon enemmän...Onko keltään korkannu moposta tai moottoripyörästä pinjoniratas booreistansa? En ole kuullut. Tai autosta vetoakseli? Kyllä se aina jostain muualta pettää.

66
RC-kerhot ja -radat / Vs: Kuopion harrastajat
« : 03.03.13 - klo: 21.40 »
On ollut, rest in peace "syyskynnöt" ja muut... Viime kesänä ja tänä talvena en enää ole pitänyt yllä omaa rataa työn määrän vuoksi.

Tässä kevättalvella on vielä tarkoitus kruisailla firman pihalla. Sekä järven jäällä, jos sopivaa keliä vain muodostuu.

Kesällä sitten alkaa hiekkamonttujen bongaus. Kaipolanmäen ja Karvonmaan lähimontut on jo nähty ja liian karkeiksi todettu.

67
Aah...ihanaa...kaunista... :azn: !

Tytöt(kin) olivat innoissaan!

Tässä "Barbin" kohdalla puhuttelee myös  rento ja sympaattinen meininki. Luo rc-harrastuksesta tosi kivaa mielikuvaa  :smiley:  :smiley: .

Kiitos!!

68
Hauska päivä ja näyttävää menoa hienoilla autoilla  :smiley: .

Katsastajan ominaisuudessa pääsin sitten laitteisiin tutustumaan lähemminkin, mielenkiintoista tekniikkaa.

Koko päivä siinä meni iskältä taas rc-hommissa. Tyttöset kotona olivat kehitelleet suunnitelman, kuinka iskä sitten joutuu katsastukseen, kun lähdetään hiihtolomareissuun:

Iskän kassi  katsastetaan, ja se ei saa sisältää:

- yhtään "bajaa", ei edes pientä
- mitään "bajan" osia
- "bajan" kuvia
- "bajan" piirustuksia, suunnitelmia tai käyttöohjekirjoja

 :laugh:

Saiskohan kuvan siitä "poikien Barbista" ? Se oli tosi hieno! Näyttäisin tyttösille  :azn: .

-Aki

69
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 22.02.13 - klo: 10.08 »
ari-mikaelin / Racingwithbajan keissiin vähän kommenttia, koska itsekin olin kyseisien vaihtokauppojen asioissa hiukan jeesaamassa. Jäitä hattuun, se on aina kahden kauppaa, sujuuko vai ei  :roll: . Mun kokemuksen mukaan kumpikin kaveri on mukavia hemmoja ja kaikki asiat ovat sujuneen kummankin kanssa hyvin  :smiley: . Eli multa plussaa ari-mikaelille ja Racingwithbajalle  :smiley: .

70
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.02.13 - klo: 09.43 »
Niillä aikaansaatava hyvin merkittävä parannus on myös se, ettei vanteet sitten enää hankaa niin paljon tukivarsiin (takapyörät).

71
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Myyty/Ostettu
« : 15.02.13 - klo: 21.54 »
Ok. No mulla on sitten ollut väärä käsitys aiheesta tässä kohtaa. Kun mä olen ymmärtänyt, että yleisesti kaikkien eri netin toimijoiden asiakaspalveluissa työskentelevät toivoisivat, että se netti pelaisi mahdollisimman automaattisesti ja kyselyiden/viestien/raporttien tulva pysyisi kurissa ja hallittavissa. Mutta täällä asia tuntuu olevan toisin päin, eli raportteja/viestejä tulee niukasti ja moderaattorit toivoisivat niitä enemmän, että informaatiota saataisiin lisää. Tää oli ihan uusi juttu mulle.

72
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Myyty/Ostettu
« : 14.02.13 - klo: 21.05 »
Mielenkiintoista...

Mä luulin olevani etevä sillä, että noudatan "taululle" kirjoitettuja sääntöjä  :sad:   :shocked: .

73
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Myyty/Ostettu
« : 14.02.13 - klo: 18.55 »
Lainaus säännöistä:


"Lisäksi olisi erittäin toivottavaa että myytyjen tuotteiden ilmoituksien otsikoksi vaihdetaan "Myyty" mahdollisimman pian kaupan toteutumisen jälkeen, ostopuolella luonnollisesti "Ostettu"

Jos poistat tavaran myynnistä, vaihda otsikoksi "Pois"."


Eli ei siinä minun tietääkseni mitään erillisiä ilmoituksia tarvii eikä edes haluta, modit poistaa automaattisesti terpeettomiksi käyneet ilmoitukset otsikoiden perusteella.

74
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 03.02.13 - klo: 20.48 »
Päivityksiä kuluvalle talvikaudelle: etutukivarsien tappeja yhdistävä keulapala ja ohjausvivusto.

Keulapala cnc-koneistettu alumiinista ja kiinnitetty läpipulteilla itse väsättyyn puskurisysteemiin sekä pohjalevyyn. Rakenne alkaa muistuttamaan panssarivaunua  :azn: . Nykyaikaiset kevyet krossiautot: varokaa radalla  :laugh: !

Ohjauksen päivityksen meinasin ensin toteuttaa 4wdkanootin aikaisemmin esittelemällä tavalla, mutta sitten mopo karkasi käsistä ja alkoi taas syntyä cnc-palaa...  :roll: . Servosaveri + apuvipu ovat Lazerista, varsia lyhennetty alempaan ruuvinreikään (ei sovi muuten kääntymään Zaboonissa). Pystytapit omavalmiste, rosteria. Pystytappien soviteholkit runkolevyyn omavalmiste, alumiinia. Pronssilaakerit, Tamiya Clod Busterista. Raidetankoja yhdistävä palkki omavalmiste, POM-muovia. Palkin kiinnitystapit on Lazerin ohjauspalojen tapit.

Toimii, ohjattavuus parani ainakin 400%  :smiley: . Kuvassa näkyvä Zaboonin orkkisservo tosin ei kestänyt lystiä tuntiakaan, on sen verra jämäkkä tuo Lazerin servosaveri. Päivitin metallirattaiseen digiservoon (ei kuvassa!). Servolle laitoin alkuperäistä pidemmän vivun, koska lyhennetyt Lazerin vivut vastaavasti  pienentävät renkaille menevää ohjausliikettä. Muovinen raidetankoja yhdistävä palkki on melko joustava, mutta se saattaa olla hyvä asia ohjauspalojen kestävyyden kannalta. Harkitsin myös alumiinia, mutta ehkä on parempi, että joustoa löytyy hiukan myös muualta kuin pelkästään servosaverista.

75
Bensa-autot / Vs: HPI baja projektit
« : 06.01.13 - klo: 22.22 »
Multa on mennyt yksi CY29 pytty samalla tapaa kuin tuo juhamatin kone. Männäntäpin laakeri ja siitä etiäpäin ihan sama kaava. Syynä oli ylikuumeneminen, joka johtui tukkeutuneesta jäähdytysilman otosta.

Alunperinkin mä olen ihmetellyt tuota RCMK:n konetta, kun siinä on kannen jäähdytysrivat poikittain suhteessa puhaltimen antaman ilman virtaussuuntaan. Miten se nyt mahtaisi jäähtyä kunnolla, en mä ymmärrä. Avoviimalla asia ois toisin.

76
Harrastusluonteisesti olen valmistanut rc-auton osia, korjannut laitteita, sekä käynyt tavaroilla kauppaa. Jos jakaa saadun tuloksen kaikkeen väsäämiseen käytetyllä ajalla, niin ei siitä jää kuin murto-osa siitä, mitä leipätöissä tienaisi vastaavassa ajassa. Jotta ei sillä eläisi, mutta pääasia, että voi touhuta rc:n parissa ja höpistä monenlaisten ihmisten kanssa.

Sanotaanko näin, että parhaiten olen tienannut tavallaan mutkan kautta: tekninen harrastus on tukenut ammatillista osaamista ja siten edistänyt omaa työllistymistä.

77
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 14.11.12 - klo: 22.00 »
Elä hermostu...  :roll: ! Mulla on samainen servo käytössä ja se on käynyt paikalleen ihan presiis. Tosin mulla on käytössä Bajan mukana tullut servohorni. Jos et muuten saa hornia käymään, niin askartele sopiva siitä pyöreästä selaisesta, joka tulee servon mukana: liiat pois ja pienillä pulteilla kiinni pieni jatke mieleisillä mitoilla. Mutta ei kait siinä ylipitkässä hornissakaan pitäis reikäjako olla liikaa pielessä, etteikö siitä lyhentämällä saisi käypää.

78
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 11.11.12 - klo: 22.31 »
Elikkäs voisiko joku mulle selittää yksinkertaisesti miten tuo bensamoottorin tehot saadaan siirrettyä renkaille.
Onko esim. hankala toteuttaa takavetoista autoa itse.

No tehot siirtyy, kun saa toteutettua sopivan välityssuhteen. Olen nähnyt monia alkeellisia virityksiä, joissa välityssuhde on ollut auttamattoman harva. Ei sellaisella voi mitenkään järkevästi ajaa. Tahtoo sanoa, että esim. n. 170mm halkaisijaltaan olevalle renkaalle pitäisi välityssuhteen olla ainakin 1:8. Tämä näkyy olevan useimman tee-se-itse rakentelijan ongelma. Onko asia hankala ratkaista vai ei, riippuu omista kyvyistä ja käytettävissä olevasta kalustosta ja vapaa-ajan määrästä.

79
Sähköautot / Vs: Sähköauto lapselle
« : 10.11.12 - klo: 23.00 »
Eikös joku Traxxasin rtr-gigaradio ole aika pienikokoinen? Ja jos sitten pärjää kideradioilla, niin "oikeita" kidevastareita voi ajaa vaikka sillä Nikon pikkiriikkisellä ratilla, kunhan vain taajuudet sattuu yksiin. Mulla on ainakin yksi niin pieni Nikon ratti, että aikuisen miehen on sitä vaikea käyttää.

Komppaan useata aiempaa kirjoittajaa tässä viestiketjussa siten, että myös minun valinta sähköautoksi lapselle olisi kesytetty "patterikasi".

80
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 10.11.12 - klo: 22.50 »
Mä taas oon alkanut miettimään tätä:



Aiheestansa ensimmäinen päivitys, joka alkoi oikeasti minua kiinnostamaan. Viimeinkin Bajan ohjaukseen jotain uutta ja jämäkkää, jota saa kohtuullisella rahalla. Bajan oma servosaverihan on susi jo syntyessään eikä sitä  olennaisesti auta, vaikka se olisi teräksestä tehty. Aikaisemmin markkinoille tullut Symsteer taas on kyllä varmasti hyvä, mutta pahuksen kallis.

Onko kellään muulla näkemyksiä/mielipiteitä tästä Turtlen versiosta? Kokemuksia tuskin kellään, kun on niin uusi tuote.

81
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 08.11.12 - klo: 18.52 »
Joo, servohornia tarkoitin. Siitä ei huolta, jos ostaa uuden servon, sellaisen mukana tulee aina monta hornia, joista ainakin kahdesta saa käypäisen. Tahi jos on tallella se bajan mukana tuleva servohornilajitelma, niin siinä on bajalle "räätälöity" Hitec-805 -servolle käypä horni, joka siis käy myös mainitsemaasi Savöxiin.

82
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 07.11.12 - klo: 22.39 »
Sekin olisi hyvä valinta! Saa suomesta sopuhintaan:

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SV-0235MG-35kg015-74V-Digital-Servo-109301

Käyttää samaa servovartta kuin ainakin Hitec HS-805... -koon servo, ei käy HPI -vakio-ohjausservon vipu.

83
Sähköautot / Vs: Modifioidut sähkikset
« : 23.10.12 - klo: 01.47 »
Pieni visailu tähän joukkoon: tunnista runkolevyyn kaiverrettu logo. Ensimmäiselle, joka tietää oikein, pieni palkinto  :wink: .

**Visailun voittaja : Veskuvaan **

Ja oikea tieto oli siis Gondorin vaakuna. Onneksi olkoon voittajalle  :smiley: !

84
Sähköautot / Vs: Modifioidut sähkikset
« : 21.10.12 - klo: 21.31 »
Onhan siinä ristijoustoa kohtalaisesti, mutta ei tietenkään siinä määrin, mitä oikeissa crawlereissa.

Joo, kyllähän sitä pitäisi olla ihan paperirahhoo, ennenkuin tuo lähtisi uudelle omistajalle  :roll: ...

Pieni visailu tähän joukkoon: tunnista runkolevyyn kaiverrettu logo. Ensimmäiselle, joka tietää oikein, pieni palkinto  :wink: .

86
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 14.10.12 - klo: 17.48 »
Tuolla Austaaliassa on yksi kaveri joka myy erikois poranteriä joilla kaasarin voisi modata niin että se akselin voisi laakeroida...
diy-manille voisi projektin antaa sitten siinä vaiheessa jos terän saisi.
Aki, can you hear me :wink:

Ei koneistaja tuollaisia tarvitse  :laugh: . Laakerisovitteet on tapana tehdä parin sadasosan tarkkuuteen, tuollainen terä rouhaisee vähintään 5x epätarkemman reijän, H10-H11 taitaa olla se tarkkuus. En suostu kenenkään kaasutinta rouhimaan moisella, jokainen halukas voi tehdä sen ihan itse  porakoneella  :roll: . No saa sen laakerin siinä sitten pysymään ja pitämään, kun laittaa riitävästi pakkelia väliin.

Joskus jossain näin kuvia, kuinka joku kaveri oli tehnyt vastaavan modin pienoisjyrsinkoneella tappijyrsimellä poraamalla. Se oli ihan riittävän tarkka keino, mutta vaatii sekin todennäköisesti hiukan lukiteliimaa laakerin kiinnittämiseksi.

Jos itselle väsäisin tällaista modia, niin toteuttasin sen cnc-koneella jyrsien/avartaen/kalvaten.

Sitten muistutan edelleen, että kyseisen kaasuttimen kohdan tuho on hiekka- yms. pöly, joka hieroo akselin ja reijän väljäksi. Kaasutin kestää "maailmaan tappiin" jos vain malttaa väsätä kunnollisen tiivistyksen siihen kohtaan.

87
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.09.12 - klo: 22.00 »
...ellei sitten käytä ylikokonivelpalloja  :azn: . Mulla on takana omavalmiste 14.2 nivelpallot ja alkuperäiset muoviosat - välystä nolla.

88
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.08.12 - klo: 09.28 »
Suosittelen offis kumeiksi

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.3411/.f

Vaan eipä taida suomesta löytyä  :(

Kyllä löytyy  :azn: .

89
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 19.08.12 - klo: 21.34 »
Ei muuten ole samat! SC:n vetareissa on isommat pallot ja vastaavasti suurempihalkaisijaiset kupit pyörän akseleissa ja diffin ulostuloissa!

90
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 19.08.12 - klo: 13.52 »
Mitenkäs Pete koneen jäähdytys? Avoviimalla mennään, mutta tuulilasi ja katto on edessä. Jäähdytystehon tarve on kuitenkin monta kilowattia. Varo, ettei pannu pala...

Edit: alla olevaan tietoon: Jees, homma hanskassa, kone on asianatuntijan käsissä  :smiley: .

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 9