Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9
91
Ei ole tarvinnut koskaan venata. Mahdoton sanoa, oletko tehnyt jotain väärin. Sen arvioimiseksi pitäisi tietää, mitä tietoja olet mihinkin syöttänyt ja mitä "nappeja" painanut. Jos asia jää junnaamaan, niin ota toki yhteyttä tulliin sähköpostilla tai puhelimitse, sieltä he osaavat kyllä kertoa, mistä asia kiikastaa. Nettituonti -palveluhan on automaattinen ohjelma, ja jos se ei ole tullaukseen tyytyväinen, niin asiat siirtyvät ihmisten käsiteltäviksi.

Mutta noin yleisellä tasolla: jos yrittää antaa tarpeettoman yksityiskohtaista selontekoa tavaroista, niin tilanne saattaa ajautua siihen, että tullin on viran puolesta pakko kysellä lisäselvityksiä asiasta, vaikka siihen ei käytännön tasolla olisikaan tarvetta. Esimerkiksi jos erittelet vaikkapa jonkun ruuvilukitetuubin, niin se on heti jotain kemikaalia ja sitten ties mitä tarvii selvittää. No ei mulla ole kokemusta tällaisesta, mutta niin olen asian ymmärtänyt.

92
Minä en kyllä ymmärrä sen tulliveron logiikkaa. Tullin kautta on tullut kymmeniä paketteja Jenkeistä, arvokkain yli 1500$, ja koskaan ei ole tulliveroa peritty. Nimikkeenä on ollut "RC-autot" ja aina on ollut paketin kyljessä todelliset tavaroiden arvot ja olen ne myös totuudenmukiaisesti tullauksessa ilmoittanut. Ei koskaan tulliveroa. Sen sijaan parhaimmillaan jopa puolenkymmentä "tullivapaa" leimaa paketin kyljessä. Niin minäkin olen ymmärtänyt, että tietyn rajan jälkeen sitä veroa pitäisi alkaa menemään, mutta ei. Vain Alvi on tarvinnut maksaa.

93
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 30.07.12 - klo: 11.41 »
http://rc10.fi/index.php?topic=68493.0   :cool:

Edit: Kommentoikaahan nyt tätäkin versiota  :roll: . Sen tiedän jo etukäteen, että moni vihaa aivan lähtökohtaisesti noita klipsejä. Valitettavasti vain mutteria on vaikea laittaa tuossa kohtaa, kun tappia ei voi pyörittää ja tila on ahdas. Mutta vakioon verrattuna sokkaratkaisua on parannettu kestävämmäksi.

Kuvassa oleva irtonainen yhdyskappale on siis "perinteinen" vaihtoehto, jos edelleen haluaa käyttää erillisiä tappeja. Koneistettu ruostumattomasta teräksestä sekin.

94
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 30.07.12 - klo: 11.40 »

95
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 26.06.12 - klo: 20.35 »
Väriloistoa vailla vertaa  :smiley:  :cool: !


Mä olen laittanut jarruun kolmanneksi palaksi siihen sen alumiinisen roottorin paikalle, eli varsinaisten jarrulevyjen väliin, piirilevystä tehdyn lasikuituisen palan. Siis on leikattu kaksi sopivaa piirilevynpalaa, porattu tapinreijät ja liimattu kuparipuolet vastakkain. Antaa lisäpitoa tosi mukavasti! Muutamia tankillisia ajettu montulla (viime syksynä), ei ole mennyt vielä miksikään. Halpa modaus, ei maksanut mitään muuta kuin tovin askartelua.

Kuva on vanha ja siinä esiintyy vanhat kytkinsysteemit, jotka eivät enää ole käytössä.

96
Radiolaitteet / Vs: perfex ohjain pätkii
« : 24.06.12 - klo: 14.27 »
Kuinkas vanha / kuinka paljon käytetty se ohjain on? Mun kokemuksen mukaan ohjaimen ongelmissa ensimmäinen epäiltävä asia on potikat, jotka ovat kaasun vivulla ja ohjauksen ratissa. Useampaankin vanhaan ohjaimeen olen saanut älyn palaamaan puhdistamalla tai vaihtamalla potikan.

Mut ensimmäinen asia olisi kokeilla jollain toisella ohjaimella. Ei se ole ollenkaan saletti, että vika olisi ohjaimessa.

97
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 18.06.12 - klo: 22.30 »
Lazer ZX-5:n lyhyemmät ristinivel/cvd -vetarit käyvät mun mittauksien mukaan  :wink: , mutta en ole vielä ehtinyt ko. osia hankkia ja testata.

98
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.06.12 - klo: 22.38 »
Juu, ei mitään, täällä kuuluukin kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia  :smiley: .

Kun akun jännitettä mitataan suoraan piuhojen päästä, niin nähdään tavallaan akun "tyhjäkäyntijännite". Sitten kun lähdetään "ajamaan", eli kuormittamaan akkua, niin nähdään se "totuus" eli nimellisjännite siitä akusta. Ja ellei akku kykene kuormituksessa ylläpitämään jännitettä, kuormitetaan sitä liikaa tai se alkaa olemaan tyhjä. Kuormitusvirta x akun ylläpitämä jännite = akun antama / laitteiden ottama sähköteho.

99
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.06.12 - klo: 23.54 »
Jou  :cool: , pitää vaan olla jännitteen syöttoä 7.4V noihin suoritusarvoihin. Ei onnista vakio vastarin akulla. Jos on vain 6V, niin SV-0235MG ajaa saman asian.

100
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 11.06.12 - klo: 23.50 »

 Trial Modified 4x4x4...

Kuvia siitä jos sais!

Sähköpuolen juttuja, ei varmaan tänne sinänsä kuulu. No tuolta "pilvestä" voi koittaa katsoa, jos vaikka näkyis:

https://skydrive.live.com/?cid=dc57f9daa3e15574&sc=photos#cid=DC57F9DAA3E15574&id=DC57F9DAA3E15574%21139&sc=photos


Projektin ensimmäiset ajatukset ovat siis jo 90-luvun loppupuolelta. Matkan varrelle on jäänyt erilaisia kokeiluja sekä paperilla että palikoina. Jos kaikki kulunut aika kohdennetaan nyt kasassa olevaan kokoonpanoon, niin tuntimäärä on todellakin melkoinen. Ei paljon mitään "blingiä", mutta useita teknisiä ratkaisuja, joiden kaltaisia ei kaupallisissa autoissa näe. Kuten tarkka Ackerman ohjaus neljälle pyörälle yhdellä servolla ja minimaalisella linkkien määrällä toteutettuna. Siihen on panostettu varmaan yhtä paljon kuin Kyoshon insinöörit kaikkien autojensa ohjausgeometrioihin yhteensä  :laugh: . No ketä kiinnostaa, varsinkin kun kyseessä on crawleri-tyyppinen auto? No mua kiinosti ja thats it  :roll: . Ym. Ym.

Kansiossa siis vähän aikaisempia kuvia sekä lopussa tuoreimmat tältä päivältä. Pohjapellit tulleet, akun pitimet sekä isompi servo uudessa paikassa. Kerran vuodessa suunnilleen on jotain uutta kerrottavaa  :roll:. Ehkä valmis ensi kesänä? Katsotaan.

101
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 10.06.12 - klo: 12.48 »
... kun oon rakentanu autoa 8kertaa ajallisesti kauemmin ku ajanu  :shocked:

Sä alat uhkaavasti lähestyä mun rakentele/aja suhdetta 97/3 näissä rc-hommissa  :laugh: . En edes tohdi esitellä hankkeitani foorumilla, kun ne ovat niin pitkäkestoisia, että ihmiset eivät jaksaisi niitä seurata  :roll: . Eikä baja ole edes se keskeisin rakenneltava. Trial Modified 4x4x4 :ään  on mennyt varmaan työtunteja jo enemmän kuin keskiverto omakotitalon tekemiseen  :shocked: .

103
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 29.05.12 - klo: 22.21 »
Ruohonleikkuri lähti talven jäljiltä ekalla nykäisyllä käymään  :smiley: . Eikä siihenkään nykäisyyn tarvinnut käyttää voimaa. Elämyksen tarjosi Briggs & Stratton   :cool: .

104
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 24.05.12 - klo: 09.36 »
No ei ton servon 15kg/cm riitä kuin puolimatkaan bajassa...

Tuolla aiemmin mainitsemaani Savöxin servoa saa sopuhintaan Suomesta, Racingfactorylta  :wink:. On jämy servo ja ollut mulla käytössä vajaan vuoden. Tyytyväinen tähän saakka.

Kytkimien kanssa en ole juuri väsännyt. Vakiokytkimet pelanneet mun systeemeissä loistavasti. Vakiokytkin, vakiovälitykset, 4+ hp, en ole ongelmia kohdannut...

Mutta selvää on, että mitä korkeammalta ottava kytkin, sitä enemmän se kuumuu. Syy: se jousivoima kampeaa vastaan koko ajan läpi koko kierrosalueen vakiovoimalla, eli kiskoo käpälää irti kellon pinnasta. Mitä jäykempi jousi, sitä heikompi pito kytkimessä ja sitä enemmän luistaa ja sitä enemmän kuumuu. Tämä jos vielä yhdistetään harvaan välityssuhteeseen voimansiirrossa, niin löylyä riittää....

----------

Edit:

Mikähän siinä on, että kun mä lausun jotakin, niin monasti kyseinen topikki jumahtaa paikoilleen pitkäksi aikaa...Taas kävi niin, ja on käynyt monta kertaa monessa eri topikissa  :grin: .

105
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 23.05.12 - klo: 12.32 »
Savöx SV-0235MG  :cool: .

106
Bensa-autot / Vs: baja 5b hinnoista ja ss/rtr mallien ero
« : 18.05.12 - klo: 23.26 »
Koneista sen verran, että helpommalla pääset jos hommaat sellaisen, jossa on sylinteri kiinni neljällä pultilla. Kaksipulttisten kanssa kun pelaa, niin kärsivällisyyttä ja näkemystä tarvii enemmän, jotta se pysyy nipussa eikä vuoda.

Ja jos hyppyytät autoa kovasti, niin vakiovermeillä tulee moottorin tuulettimen puolen lohkosta aika pian etu ja takakiinnikkeet murtumaan tuulettimen kopan kera. Nimimerkillä kokemusta on. Tasaisella kurvailua kesti auto "maailman tappiin", mutta yksi syyskausi ilmoja montulla, niin jo oli paikat halki. Tahtoo sanoa, että on ihan kannattavaa päivitystä vahvistaa rakennetta siltä puolen. Kytkimen puoli on ihan jo luonnostaan jämäkämpi. Bajassahan moottori on osa runkorakennetta. Tiukalla on!

Ja jos nostat tehoja, niin jäähdytysvaatimukset kasvaa samassa suhteessa. Vakiokone sietää aika tukkoistakin puhallinta, koska se puhallin kyllä on aika tehokas. Mutta jos laitetaan esim. pari pollea lisää koneeseen, niin ei siedä enää.

Takatukivarret mulla on edelleen alkuperäiset, n. kuusi vuotta vanhat. Mutta etutukivarsia on mennyt. Voihan niitä parempia ostaa varalle valmiiksi, mutta mun maun mukaan ei ole tarpeen laittaa heti kättelyssä uutta kamaa syrjään. Vaihtaa sitten kun hajoaa. Vakiotukivarretkin ovat sangen kestävät.

107
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 06.05.12 - klo: 17.40 »
Mulla on omavalmistetangot, jossa on kaasu ja jarrutanko erikseen. Jarrutanko on servon vivulla puolta lyhyemmässä momenttivarressa, jolloin saadaan tuplasti voimaa jarrulle. Kaasun tangossa taas on kumisuojattu ja voideltava "joustosylinteri", ei takkua kaasu - ainakaan siitä  :cool: .

Jarrun tangon suhteen kannattaa tiedostaa, että erikseen ostetuissa moottoreissa on kytkinkopan päällä sellainen uloke, joka on tangon tiellä. "Fuelie" = Hpi:n ensiasennus/varaosamoottoreissa tämä uloke on koneistettu pois. Mutta jos ostaa jonkun CY/Zenoah -moottorin, täytyy operaatio tehdä itse. Viilalla onnistuu.

108
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 04.05.12 - klo: 23.03 »
Ja lisätään vielä erittäin tärkeä osa, eli kytkinkellon kannatin, se muovinen sulaa alle ja hajottaa sitten spurrinkin ja kotelon, vaihda joko umpinaiseen tai nyt halvalla myytäviin vakion mallisiin alumiinisiin.

Itsekin olen lopulta tehnyt mainitun päivityksen. Kuusi vuotta hyvin palvelleen muovipitimen nostin hyllylle käyttökelpoisena  :grin: .

109
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.04.12 - klo: 17.08 »
Koirusvesi 10.4.2012 : erilaista koiravaljakkoajelua  :cool: .

N. 12km lenkin kävin heittämässä. Bensaa meni reilu tankillinen. Nopeus n. 20-50km/h. Eihän se toki kovin hyvin Bajan töppönen pitänyt kiskoa 100kg ukkelia perässä. Myötätuuleen kohtalaisesti, mutta vastatuuleen heikosti. Ehkä menis teräsjäällä ja hokkareilla mukavammin. Mutta eiköhän tämän talven jääkelit ole jo nähty.

110
Bensa-autot / Vs: Mistä päin Suomea olet
« : 11.04.12 - klo: 23.23 »
Leppävirta

juhamatti, tekisitkö topikin aloituspuheenvuoroosi yhteenvedon/listan tietonsa ilmoittaneista paikkakunnittain ja aakkosjärjestyksessä? Voisi siitä sitten kukin helposti katsoa missä ketäkin on, ilman että tarvitsee jokaisen selata koko topikki läpi  :wink: .

111
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 10.04.12 - klo: 23.58 »
Hieno homma  :cool: , kiitti ohjeista  :smiley: ! Kyllä tuo orkkisohjaus tosiaan vähän hilpeyttä herättää...Mut koitan pärjätä kevään viimiset sisäajot siltään, katotaan mitä sen kanssa tulloo.

112
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 09.04.12 - klo: 20.45 »
No se "Do-It-Yourself" ja mun nimimerkki on vähän niinkuin sama asia. Tarkoitan, että nimimerkki on suunniteltu ukkelin mukaan  :wink: .

Auto ajokunnossa, ensi sunnuntaina toivon mukaan testaamaan sisäradalle.

Sähköt on Speed Passionin, moottori 13.5T harjaton sensorillinen ja nopari Citrix Stock Club Race. Yksi kuopiolainen kisakuski on ajanut kyseisellä kombolla yhdet kisat jossakin päin Eurooppaa. Pakki puuttuu ko. noparista. Mielenkkiinnolla odotan, että pääsee testaamaan. Akku 2s lipo 4000mAh. Servo alkuperäinen. Vastari Spectrum SR300.

Tarkaavainen lukija voi huomata sähköjen kuvassa tuunauksia siellä täällä. Servosaverin ympärillä on kiristysrengas sekä päällä messinkinen simmiprikka: löysät pois! Ylädekissä näkyy neljä ylimääräistä ruuvia: dekki yhdistetty runkolevyyn kahdella vahvikepalasella, jäykempi/tukevampi runko!

Auto tuli mulle käytettynä ja puskuri oli siitä poikki runkolevyä myöten. Ihan periaatteenkin vuoksi ja uhalla en ostanut uutta runkoa, vaan kehitin kuvissa näkyvän puskurikappaleen, jonka voi ruuvata rungon alapuolelle ja sit taas meno jatkuu. Autossa kiinni valmiiksi muotoiltu puskurikappale. Toisessa kuvassa koneistettu aihio. Etumaiset pultit laitoin kaikista osista - puskurikappale, runko, tukivarsien kiinike - läpi ja päällimmäiseksi vielä yläpuolisen yhdyskappaleen lasikuitulevystä. Runkoamme maksaa Kyosholla n.40€, multa myynnissä tuollaista puskurikappaleaihiota puoleen hintaan siitä  :wink:.

Etuiskarien yläpäät yhdistin nekin toisiinsa lasikuitulevyllä tukevuuden parantamiseksi.

Renkaat ovat orkkikset, joista on tehty rataslicsit Sikaflex 221 -massalla  :roll: .

Etu- ja takahubit on kiinnitetty tukivarsiin pulttitapeilla alkuperäisten ruuvitappien sijaan. Siitä kohtaa ainakaan ei nyt tukivarret kovin helposti ratkea. Samalla on löysät pois hubien kiinnityksestä. Välissä tietenkin tarpeellinen määrä simmejä.

Vetoakseleina edelleen alkuperäiset koiranluut. Etupyörien maksimikääntymää rajoitettu hiukan pienillä nippusiteillä kääntövarsissa, jotta akselit pysyisivät varmemmin kupeissaan.

113
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 09.04.12 - klo: 20.12 »
Talvilomalta kuvattua.

Rata (yksi nurkka siitä): sai vähän kolata...no oli siinä kyllä muitakin työkaluja kuin pelkkä kola...

Lunta kertyi auton päälle, mutta kaasutin pysyi sulana ja sangen kuivana  :azn: .

114
Kyosho / Vs: Zaboon 4wd
« : 08.04.12 - klo: 22.08 »
Siirtyminen 32dpi moodiin, DIY-made  :cool:

115
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.04.12 - klo: 20.46 »
Jaa vai semmosia ne "hienot ja suuret" bajafoorumit onkin  :shocked: . En ole siellä surffannut enkä perehtynyt millään lailla. Enkä taida tehdä niin vastaisuudessakaan. Kuvottava ajatus bajafoorumi, joka on niin täysin markkinavoimien liekassa  :angry: . Vaikka tokihan siellä kuulema on paljon hyvääkin asiaa.

116
Sivulla kaksi olevaan nettitullausohjeeseeni lisätty kohta 5.1. aiheesta aikaisemman tullauspäätöksen kopiointi uuden pohjaksi.

117
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.03.12 - klo: 19.58 »
Yksi 1/2" Kutteri painaa n. 1,8g. Lisäksi Kuttereiden painopiste tulee hiukan isommalle halkaisijalle kuin sisältäpäin ruuvattavilla  wronic- tms. -ruuveilla.

118
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 07.03.12 - klo: 20.39 »
Saituri meni jalkapallo-otteluun. Lippuluukulla hän kysyi:

- Mitä maksaa lippu illan otteluun?
- 20 euroa.
- Niin paljon  :shocked: !!  ...No entä mitä maksaisi seisomapaikalle?
- 10 euroa.
- Niin paljon  :shocked: !!  ...No entä mitä maksaisi, jos minä seison vain yhdellä jalalla?

119
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 05.03.12 - klo: 23.03 »
Väärin, "leija" merkitsee jotain aivan muuta  :grin: . En sitten tiedä kuinka yleisluontoinen slangisana se on. Asian vitsikkyys sitten muodostuukin sanaleikin yhteydestä "leija" vs Prinsessa Leia.

120
Vapaa keskustelu / Vs: vitsipalsta!!!
« : 05.03.12 - klo: 22.47 »
En osaa tohon edelliseen sanoa  :huh:

Mutta käsittääkö joku tätä:

Darth Wader optikolla: "En näe lukea - mutta aistin kyllä hänen leijansa!"

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 9