Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Henri

Sivuja: [1]
1
IFMAR WC 1:8 I.C. Track 2015 Brazil (12.-21.11.2015)

2
Tulokset / EC A 1/8 IC TRACK, Ettlingen, Germany
« : 17.08.15 - klo: 16.00 »
EC A 1/8 IC TRACK, Ettlingen, Germany

3
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 22.06.15 - klo: 22.23 »
Jari toi avaimet lainaan ja avaan radan portit huomenna tiistaina klo 11.

4
Pääsuoralla oli kiinteä tutka ja itsellä auto kulki parhaimmillaan sen mukaan 110km/h. Se oli suunnilleen sama kuin nopeimmillakin. Jotain 112-113km/h nopeuksia näin, mutta tuo 110km/h oli ihan ok ja siitä se ei jäänyt kiinni.

Keskinopeuksista en osaa sanoa, mutta laskemalla jos rata on 305m pitkä ja kierros kestää 14,8s niin siitä tulee keskinopeudeksi 74km/h.

5
Kisaraportti ENS Round 1, Bologna, Italia

Tuli lähdettyä pienen tauon jälkeen ajamaan kilpaa ulkomaille kasi ratapolttiksella.

Mekaanikko on tarpeen ulkomailla niinkuin kotimaassakin. Jarin kanssa oli sovittu kuviot valmiiksi ja minä mekkasin Jaria kympissä ja Jari minua kasissa.

Lähdettiin matkaan keskiviikkoaamuna ja herätys oli kotona noin klo 03:30. Lentokone lähti 06:00 ja vaihto Frankfurtissa. Perille saavuttiin siinä klo 10, kisapaikalle noin klo 11 ja radalle ensimmäisen kerran puoleltapäivin.

Rata on loistava ja sopii erinomaisesti kasi ratapolttiksille. Se on erittäin nopea, mutta se ei tee siitä kuitenkaan helppoa. Kasilla pitää tulla oikealla linjalla jarrutuspaikkaan, jarruttaa ja kääntää mutkaan. Ajo oli aluksi hieman totuttelua, mutta kisan edetessä rytmi löytyi kohtuullisen hyvin. Ajaminen on kuitenkin aivan jotain muuta kuin Suomessa johtuen haastavammasta radasta ja suurista nopeuksista. Ajoaika oli neljä minuuttia. Aloitus ja lopetuskierroksen lisäksi fuili ei olisi sitten enempää riittänytkään.

Keskiviikkona oli vielä vähän rauhallisempaa, mutta torstaina radalla oli koko ajan yhtäaikaa 17 autoa. Eroa on Suomena ajeluihin kuin yöllä ja päivällä. Jo radalle meneminen on haastavaa, jos kaikki ei toimi täydellisesti. Kaiken pitää olla kohdallaan, auto, kytkin, vaihde, kone ja kuski, että ei joudu muiden yliajamaksi radalla.

Aluksi oli pieniä ongelmia kytkimen ja koneen säätöjen kanssa, mutta sain Saksalaisilta Shepherdin tehtaan kavereilta hyvin tukea ja he auttoivat. Q2:ssa minulla oli käytössä nopein auto, millä olen koskaan ajanut.

Alkueräsijoitus ei ollut sijoituksellisesti mitenkään ihmeellinen (52. ja kisassa yli 80 kuljettajaa), mutta ajallisesti kuitenkin lähempänä kärkeä, mitä ehkä etukäteen ajattelin. Bestlap oli 15,3s kun kärki tai oikeastaan 30 kuljettajan kärki ajoi noin 14,8s. Muutama nopeampi haamukierros löytyy, mutta tuolla 0,5s parannuksella per kierros pääsee aivan kärjen tuntumaan.

Nousufinaalissa homma lähti hienosti liikkeelle kakkospaikalta ja johdin finaalia. Sitten tarkkuus herpaantui aavistuksen ja tein muutaman oman pienen ajovirheen. Se riitti, olin kolmas ja ensimmäinen karsiutuja. Rata oli kylläkin sateen jäljiltä ehkä hieman liukas ajouran ulkopuolelta joka teki ajamisesta entistäkin haastavampaa. Samalla tuloksella ilman virheitä olisin noussut myös seuraavasta nousufinaalista. Sen jälkeen olisi tullut muiden vauhti liian kovaksi ja katselin, että omalla vauhdilla maksimisijoitus olisi ollut kaiken onnistuessa 41. Sijoilla 30 ja jotain oli jo runsaasti nimimiehiä. Nyt sijoitukseksi itselle jäi 53.

Kotiin saavuttiin takaisin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä siinä klo 03:00.

Hommasta jäi tosi hyvä maku ja tarkoitus on mennä tänä kesänä vielä uudestaankin ENS kisaan.

ENS kisajärjestäjä osasi muokata pienten sateiden takia aikataulua joustavasti niin, että kaikki ajot ajettiin kuivalla.

6
Henri Fredriksson, 4 (+x ulkomailla), Shepherd Velox V8 "EC" 2015, Novarossi ja Picco, PKSRCA

Kilpailijanumero 1.

7
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 07.08.14 - klo: 21.27 »
Hyviä kommentteja perusteluineen on tullut monilta. Luokkia jo ajavien mielipiteet on pidettävä etusijalla.

Olen samaa mieltä Arskan kanssa, että laitetaan alustavaan osallistujalistaan vain kuskien nimiä. Alustava osallistujalista kalustotietoineen on erinomainen tapa houkutella sarjoihin uusia kuljettajia mukaan. Sen jälkeen mukaan tulevat omalla tai lainakalustolla ovat plussaa. Kilpailijanumerot pidetään samoina.

Finaaliin max. 10 autoa, Suomen radat ovat jo muutenkin aika pieniä ja ei tuonne kyllä mahdu yhtään enempää.

Kisapäivänänä on jokatapauksessa aikainen herätys ja mulle tuo aloitus kahdeksalta on ok. Mieluiten aloittaa aikaisin ja lopettaa vastaavasti aikaisemmin. Klo 18 pitää olla palkintojenjako suoritettu, että voi lähteä kotimatkalle. Silloinkin tulee 10 tunnin päivä, klo 8-18.

Aikataulua pitää muuttaa väljemmäksi niin, että luokat tukisivat paremmin toisia eli mahdollistaisi ristiin mekkaamisen. Tämä on molempien luokkien etu. Neljännen alkueräkierroksen voi jättää pois. Ja tekniset kympit pois. Tämä on kuitenkin sarja, eikä yksittäinen kilpailu.

Sakella oli hyvä ehdotus finaaleiden ajotavasta, olen siitä samaa mieltä.

Henri

8
Ratakasi: Henri Fredriksson, 4 (+x ulkomailla), Shepherd Velox V8 "EC", Sonic ja Novarossi, PKSRCA

9
Ratakasi 2014 sarjatilanne (epävirallinen)
                              
      Kouvola   Q   Hyvinkää   Q   Helsinki   Q   Kuusankoski   Q   Yht
1.   "20" - Risto Rönnqvist - Xray RX8   90      90   3   90            273
2.   "10" - Henri Fredriksson - Shepherd Velox V8 "EC"   76   3   82   2   100   2         265
3.   "25" - Sakke Ahoniemi - Capricorn Lab C-801 "2014"   63   2   100   4   55   4         228
4.   "21" - Janne Liinkangas - Serpent 977   82      69      76            227
5.   "69" - Tuukka Tiainen - Serpent 977   72      66      82            220
6.   "36" - Tony Raikas - Shepherd Velox V8 "EC"   57   1   76   1   57   3         195
7.   "24" - Riku Forsström - Capricorn Lab C-801 "2014"   66      57      66            189
8.   "13" - Aarre Sillanpää - Capricorn Lab C-801 "2014"   60      55      72            187
9.   "42" - Ari Lappi - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      72      63   1         136
10.   "7" - Mika Niiranen - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      60      60            120
11.   "23" - Tomi Mairue - Capricorn Lab C-801 "2014"   100   4   0      0            104
12.   "26" - Mika Leppälahti - Shepherd Velox V8 "PRO"   69      0      0            69
13.   Toni Latvio - Mugen MRX4   0      0      69            69
14.   "11" - Iina Mäkelin - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      63      0            63

10
Ratakasi III Tattarisuo 19.7.2014 Finaali: (valitettavasti vähän yksitoikkoinen kun on kuvattu vain minun autoa, mutta kiitokset kuvaajalle joka tapauksessa!)

http://youtu.be/QZHo-g_71_Q

11
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 21.07.14 - klo: 15.51 »
Nyt kun kasi ratapolttista (ratakasi) on saatu taas pitkän tauon jälkeen uuteen kasvuun ja homma toimii kohtuu hienosti niin ei lähdetä tekemään mitään suuria muutoksia vaan korkeintaan pientä hienosäätöä:

-ehdottomasti yksipäiväiset kilpailut (itse tuskin lähden ajamaan monipäiväisiä kilpailuita, ihmiset ovat perjantaina töissä, ei ylimääräisiä majoituksia tai edestakaisin ajamista). Nyt päivä on pitkä mutta onnistuu kuitenkin koko homma yhtenä päivänä.
-molemmat foam luokat (kymppi ja kasi) samana päivänä niin kauan kuin vain mahtuu. Näillä osallistujamäärillä ja pienen kasvunkin jälkeen onnistuu helposti.
-pystyisikö aikataulua muuttamaan niin, että mekkaukset onnistuisivat paremmin ristiin nimenomaan finaaleita ajatellen kymppi ja kasi kuskien kesken? Tämä tukisi hienosti molempia foam luokkia. Voisiko esim. toisen eräharjoituksen tai/ja neljännen alkuerän jättää pois ja saada niin enemmän aikaa finaaleiden väliin?
-kilpailuiden määrä kilpailujärjestäjien mukaan. Toivottavasti edelleen neljä kilpailua joista kolme lasketaan yhteispisteisiin.
-kasille SM arvo sitten kun osallistujamäärä on riittävä.
-palkinnot tq ja kolme ensimmäistä (niinkuin autokilpailuissa yleensäkin on). Junioreille omat palkinnot.

12
Ratakasi 2014 sarjatilanne (varmasti täysin epävirallinen ennenkuin Antti taas aktivoituu)

Ratakasi 2014 - sarjatilanne      Kou   Q   Hyv   Q   Hel   Q   Kuu   Q   Yht
1.   "20" - Risto Rönnqvist - Xray RX8   90      90   3               180
2.   "25" - Sakke Ahoniemi - Capricorn Lab C-801 "2014"   63   2   100   4               169
3.   "10" - Henri Fredriksson - Shepherd Velox V8 "EC"   76   3   82   2               163
4.   "21" - Janne Liinkangas - Serpent 977   82      69                  151
5.   "69" - Tuukka Tiainen - Serpent 977   72      66                  138
6.   "36" - Tony Raikas - Shepherd Velox V8 "EC"   57   1   76   1               135
7.   "24" - Riku Forsström - Capricorn Lab C-801 "2014"   66      57                  123
8.   "13" - Aarre Sillanpää - Capricorn Lab C-801 "2014"   60      55                  115
9.   "23" - Tomi Mairue - Capricorn Lab C-801 "2014"   100   4   0                  104
10.   "42" - Ari Lappi - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      72                  72
11.   "26" - Mika Leppälahti - Shepherd Velox V8 "PRO"   69      0                  69
12.   "11" - Iina Mäkelin - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      63                  63
13.   "7" - Mika Niiranen - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      60                  60

EDIT: Lisäsin alkuerien lisäpisteet neljälle ensimmäiselle kun Ratakasi 2014 säännöissä lukee, että mennään kymppiluokan pistelaskulla.

13
En oikeastaan osaa vastata tuohon, että autoilla ei voisi ajaa paljon? Itse olen aina ajanut kasilla lähinnä kisoja.

Itsellä ei ole mitään kokemusta/tietoa GT-8:sta. Mutta veikkaan, että kasi ratapolttis on kuitenkin hieman herkempi laite kuin GT-8 auto. Eli kasi ratapolttista saa hieman enemmän huoltaa.

Huollon tarve menee vähän niinkuin suhteessa auton vauhtiin.

Henri

14
- hihnojen/hihnapyörien vaihtotarve

Näitä ei mene jos siellä ei ole välissä kivi tai vastaava. Minulla ei mennyt yhtään viime kesänä. Mielestäni meidän radat olivat viime kesänä aika puhtaita ja ongelmaa ei ollut.

- kytkimen palojen vaihto/muu huolto

Kun kytkin on oikeissa säädöissä, niin kytkin pala kestää pitkään (lue koko kesä). Kytkin ei ole vaikea rakentaa, se pitää tehdä vain ohjekirjasta löytyvillä mitoilla.

- laakerit

Kytkinlaakerit ovat tärkein tarkastaa ja vaihtaa tarvittaessa. Minä vaihdoin kerran koko viime kesän aikana. Janne ei vaihtanut kertaakaan.

- koneen huolto

Koneilla on tietty elinaika laskettavissa litroissa. Tämä on nyt sitten kiinni aika paljon haluaako hifistellä ja miten koneen säätää. Kun mennään varman päälle, kiertokanki vaihdetaan n. 10 litran kohdalla. Koneen elinikä vaikka n. 30 litraa. Näihin nyt sitten löytyy varmasti paljon erilaisia mielipiteitä. Elikä lyhyesti sanottuna koko kesän kisat ja vähän treeniä ajaa hyvin yhdellä mootorilla.

- vetarit/muu voimansiirto

Eivät juuri kulu.

- muu huoltotoimenpide

Omasta mielestä auto on kiva putsata niin, että sen kanssa viitsii harrastaa.

Henri

15
Aion ajaa kasi ratapolttista kesällä 2014:
Henri Fredriksson - Shepherd Velox V8 "EC"

Mielipiteeni Spekkirengasasiaan (Spekki vs vapaa):
Henri Fredriksson - vapaa

Mielestäni sopiva finaalin pituus on xx min:
Henri Fredriksson - 20min tai 45min

16
Renkaat
-EM ja MM kisoissa jaettavat renkaat ovat eteen 32shore/69mm ja taakse 35shore/76mm
-halkaisija ero on siis 7mm, näillä vetosuhde autossa oikea
-renkaat yleensä paketissa pari milliä isommat, itse sorvasin kesän aikana aina noihin mittoihin
-näyttää, että noita kokoja rupeaa saamaan myös suoraan, jolloin ei tarvitse sorvata
-viime kesän kisapäivät selvisi kahdella kierroksella renkaita, yhdet alkueriin ja yhdet finaaliin, noista jää vielä jäljelle jotain

Vanteet
-ei tarvitse arvokisoissa miettiä, kun kaikki ajavat samoilla
-ei käytännössä merkitystä Suomessa (ainakaan vielä)
-standard on OK

Varaosat
-autot itsessään hyvin kestäviä kulutuksen osalta
-vauhdeista johtuen eivät kestä kuitenkaan kolareita
-ilman kolareita tarvitsee lähinnä kytkinlaakereita, hihnoja ja vastaavia
-itsellä viime kesänä (kolme kisaa ja pari treenipäivää) vaihdoin yhdet kytkinlaakerit

Huoltotarve
-riippuu ajomäärästä suoraan
-kasi ratapolttis on kilpalaite, se ei ole mielestäni tarkoitettu suuriin ajomääriin, varmaan suuret ajomäärätkin ovat mahdollisia
-matalaviritteisellä moottorilla ajaa halvemmalla ja enemmän
-nopeus ei ole ihan heti koneesta kiinni, kaikki muu pitää ensin olla kohdallaan
-putsaus paineilmalla riittää aika hyvin, kun ei vaan työnnä suoraan laakereihin, puhaltaa suoraan ylhäältä eikä sivusta
-auto ei välttämättä vaadi purkamista ja kasaamista kisojen välillä
-kytkin pitää tarkastaa ja painelaakeri rasvata vähintään ajopäivien välillä

Finaali
-toistaiseksi 20min on OK

Kustannukset
-näitä on listattu pariin kertaan tässä samassa ketjussa
-kisapäivän renkaat, kaksi kierrosta noin 40eur edullisimmillaan (renkaita tuntui saavan noin 10eur pari)
-fuili, noin 15eur per kisapäivä viime kesän formaatilla
-autot, noin 500eur uusina, hyväkuntoinen käytetty on hyvä vaihtoehto
-koneet 150-350eur, kalliimpiakin löytyy, mutta ei ihan heti tarvitse Suomessa
-korit, noin 30eur, käytin itse yhtä koria viime kesänä

Itse olisin tyytyväinen jos saataisiin maltillista kasvua ensi kesäksi ja saataisiin hieman yli kymmenen autoa radalle ensi kesänä (viime kesänä 8 eri kuskia osallistui kisoihin ja Kouvolassa viimeisessä kisassa oli 6 kuskia)

Henri

17
Eilen ensimmäiset kokeilut ja ajot kasi ratapolttiksella Jannen kanssa.

Hienoa oli kyllä taas pitkästä aikaa!

Hienosäätöä jäi vielä rajallisen ajan takia, ja olisi tarvetta vielä kokeilla ennen Kuusankoskea.

18
Tuossa kuva autosta (Serpent Viper 977) kori sovitettuna (V-dezign)

19
Nyt on tarkoitus taas ajaa kasi ratapolttista pienen tauon jälkeen. Viimeksi tuli ajettua vuonna -98 PM kisoissa Ruotsissa Wäxjössä.

Minulle ja Jannelle tuli tilattua autoiksi Serpent Viper 977 autot.

Ensi kesänä kymppipolttiskisojen yhteydessä pääsee kasi ratapolttista siis ajamaan taas Suomessa, treenit, alkuerät ja 20 min finaali.

Autot saapuivat perjantaina ja oman auton kasaaminen on aloitettu. Kaikki on kehittynyt ja pitää sanoa, että monta asiaa on korjattu Serpentissä. Osat ovat todella laadukkaita ja auto menee nippuun helposti. Toleranssit ovat kohdallaan ja kaikki on suoraan herkkää.

Ei tämä luokka enää niin vaikea, monimutkainen ja kallis ole verrattuna muihin luokkiin. Itseasiassa kun ajattelee, niin autot ja koneet ovat laadukkaita ja kestäviä, renkaita saa kohtuuhintaan valmiina ja fuilia saa valmiiksi sekoitettuna. Ja koreissa riittää downforcea. Ei pitäisi olla mitään estettä suuremmallekin suosiolle. Ja vauhtia riittää aivan varmasti.

Sivuja: [1]