5
« : 22.04.15 - klo: 20.43 »
Kisaraportti ENS Round 1, Bologna, Italia
Tuli lähdettyä pienen tauon jälkeen ajamaan kilpaa ulkomaille kasi ratapolttiksella.
Mekaanikko on tarpeen ulkomailla niinkuin kotimaassakin. Jarin kanssa oli sovittu kuviot valmiiksi ja minä mekkasin Jaria kympissä ja Jari minua kasissa.
Lähdettiin matkaan keskiviikkoaamuna ja herätys oli kotona noin klo 03:30. Lentokone lähti 06:00 ja vaihto Frankfurtissa. Perille saavuttiin siinä klo 10, kisapaikalle noin klo 11 ja radalle ensimmäisen kerran puoleltapäivin.
Rata on loistava ja sopii erinomaisesti kasi ratapolttiksille. Se on erittäin nopea, mutta se ei tee siitä kuitenkaan helppoa. Kasilla pitää tulla oikealla linjalla jarrutuspaikkaan, jarruttaa ja kääntää mutkaan. Ajo oli aluksi hieman totuttelua, mutta kisan edetessä rytmi löytyi kohtuullisen hyvin. Ajaminen on kuitenkin aivan jotain muuta kuin Suomessa johtuen haastavammasta radasta ja suurista nopeuksista. Ajoaika oli neljä minuuttia. Aloitus ja lopetuskierroksen lisäksi fuili ei olisi sitten enempää riittänytkään.
Keskiviikkona oli vielä vähän rauhallisempaa, mutta torstaina radalla oli koko ajan yhtäaikaa 17 autoa. Eroa on Suomena ajeluihin kuin yöllä ja päivällä. Jo radalle meneminen on haastavaa, jos kaikki ei toimi täydellisesti. Kaiken pitää olla kohdallaan, auto, kytkin, vaihde, kone ja kuski, että ei joudu muiden yliajamaksi radalla.
Aluksi oli pieniä ongelmia kytkimen ja koneen säätöjen kanssa, mutta sain Saksalaisilta Shepherdin tehtaan kavereilta hyvin tukea ja he auttoivat. Q2:ssa minulla oli käytössä nopein auto, millä olen koskaan ajanut.
Alkueräsijoitus ei ollut sijoituksellisesti mitenkään ihmeellinen (52. ja kisassa yli 80 kuljettajaa), mutta ajallisesti kuitenkin lähempänä kärkeä, mitä ehkä etukäteen ajattelin. Bestlap oli 15,3s kun kärki tai oikeastaan 30 kuljettajan kärki ajoi noin 14,8s. Muutama nopeampi haamukierros löytyy, mutta tuolla 0,5s parannuksella per kierros pääsee aivan kärjen tuntumaan.
Nousufinaalissa homma lähti hienosti liikkeelle kakkospaikalta ja johdin finaalia. Sitten tarkkuus herpaantui aavistuksen ja tein muutaman oman pienen ajovirheen. Se riitti, olin kolmas ja ensimmäinen karsiutuja. Rata oli kylläkin sateen jäljiltä ehkä hieman liukas ajouran ulkopuolelta joka teki ajamisesta entistäkin haastavampaa. Samalla tuloksella ilman virheitä olisin noussut myös seuraavasta nousufinaalista. Sen jälkeen olisi tullut muiden vauhti liian kovaksi ja katselin, että omalla vauhdilla maksimisijoitus olisi ollut kaiken onnistuessa 41. Sijoilla 30 ja jotain oli jo runsaasti nimimiehiä. Nyt sijoitukseksi itselle jäi 53.
Kotiin saavuttiin takaisin sunnuntain ja maanantain välisenä yönä siinä klo 03:00.
Hommasta jäi tosi hyvä maku ja tarkoitus on mennä tänä kesänä vielä uudestaankin ENS kisaan.
ENS kisajärjestäjä osasi muokata pienten sateiden takia aikataulua joustavasti niin, että kaikki ajot ajettiin kuivalla.