Kun moni ihmettelee kisaosallistujien vähyyttä. Tässä yhden tapauksen tarina.
Hankimme (isä&poika) toisen polttiksen hiljattain, jolla olisi tarkoitus kilpailla M-8 luokassa :D . Salossa olisi kisatkin elokuun lopussa. Mutta, jotta saa kilpailla pitää olla seuran jäsen, jotta saa kilpailulisenssin. Ja eikun sitten ilmoittautumaan kisoihin ja kisaamaan. Helppo juttu vai mitä?
Ainoastaan että seurajäsenyys maksanee esimerkiksi 20 Euroa, kisalisenssi 24 Euroa, huoltajalisenssi 15 Euroa sekä sitten kisamaksua 20 Euroa. No tämähän tekee pyöreästi 80 Euroa. Lisenssit ovat kalenterivuosikohtaisia ja Salon kisa lienee vuoden viimeinen. Joten ainakin kaikki lisenssikulut ovat kertakäyttökamaa. Tulee päristelylle hintaa. :!:
Kyllä pistää miettimään kannattaako tulla kisoihin vaikka kiinnostus on kova. Käytännössä tiedän, että kun ei kaikkea osaa ja varaosia on vähän, niin kisaaminenkin on enemmän harjoittelua. Mukavaa sellaista tosin.
AKK ja muut päättävät elimet voisivat vähän kyllä miettiä loivempaa kynnystä kisaamiselle, jotta kilpailijoita saataisiin lisää. Mielestäni tämä laji poikkeaa aika huomattavasti "oikeasta autourheilusta", jolloin lisenssiasiat voisivat olla helpompia ja halvempia.
Eli näillä näkymin ensi vuonna sitten ... kun on näin suuri kynnysraha maksettavana. En usko olevani ainoa "kannustinloukkuun" tippunut!
Juuri näin!
Jos kerran tahdotaan lajiin lisää harrastajia, niin ainakin pari ensimmäistä kisaa voisivat olla jollain pienellä kertasummalla veloitettavia, jotta tietää hieman paremmin että mihin on ryhtymässä.
Kisaavien kaverien kommentteja lukiessa huomaa ainakin yhden yhteisen tekijän:
Jos käyt kerran tai kaksi kisaamassa niin jäät harrastukseen pidemmäksikin ajaksi.
Olisikohan raha taas se motivaattori jolla harrastajia saataisiin lisää.
Ja jotta ei jää epäselväksi, niin mielestäni hinnat ovat aivan kohdallaan koska kulujakin on varmasti aikalailla, mutta juuri tuo aloittamisen kynnyksen alentaminen voisi olla tarpeen.