Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 ... 32 33 34 [35]
1021
Vapaa keskustelu / robotit
« : 10.10.03 - klo: 14.20 »
Ostin töissä kolme tuollaista ABB:n isoa robottia, jotka pystyvät täysvauhtisesti 400 kg taakkaa käsittelemään. Joskus joutuu "ilotikun" ottamaan käteen, kun on ongelmia. Ei se nyt niin kivaa hommaa ole kuin voisi ajatella. Robotti on teknisesti loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen kone. Jokaisessa akselissa on askelmoottori, jota ohjataan. Laskentaohjelmat liikuttelun takana ovat sitten eri juttu. RC-polttis on paljon mielenkiintoisempi vimpain, jopa teknisesti.

No sitten se jutun juurisyy.

Jouduin kerran lopettamaan pojan kanssa RC ajelun ja palaamaan töihin, kun robotti oli "häröillyt". Se ketutti. Robo paha - RC polttis hyvä!

1022
Polttisautot / Umpi- vai avovanne?
« : 25.09.03 - klo: 10.54 »
Nykyinen harrastelija - ensi kauden M-8 kilpailija kysyy.

Jos hankin nipun renkaita liimattavaksi, niin onko väliä vanteilla mihin liimaan. Onko avo- ja umpivanteilla eroa? Kaupunkilaisjärjellä ajateltuna harvapiikkiset renkaat (jotka ilmeisemmin toimivat märällä mutaradalla parhaiten) kannattaa laittaa avovanteille, jotta mutaa jäisi mahdollisimman vähän kiinni. Onko näin?

Umpivanteinen auto näkyy radalla paremmin. Onko aukottomuudesta mitään muuta hyötyä?

Kisoissa näyttää olevan molempia vanteita, joten kysymykseni lienee enemmän teoreettinen, mutta olisi mukava tietää mikä on "oikein". Onko muilla vanteen ominaisuuksilla merkitystä?

Vinkki:
RB:n keskustelupalstalla oli kirjoitus siitä miten kolhuja saaneen pakoputken voi entistää. Putki irti, putki täyteen vettä, tulpatataan huolella esimerkiksi muokatuilla viinipullon korkeilla ja pakastimeen. Senkun toistaa niin pakoputki pitäisi olla entisen muotoinen. Ei ole kokemusta ja tarvetta moiseen, mutta jos jollain on...

1023
Polttisautot / krossipolttista aloittelijalle
« : 22.08.03 - klo: 12.57 »
Aihe on sekä henkilökohtaisesti ajankohtainen sekä ongelmallinen, niin sanonpa jotain.

Ensinnäkin kiva, että aloitat jotain näin mukavaa. Toiseksi sitten pitäisi pähkäillä aiotko pitää jatkossa tästä harrastuksesta. No sitähän ei sitten kokeilematta tiedä. Tämä on tyypillinen muna-kanaongelma. Jos kuvittelet jatkavasi harrastusta pitempään sekä osaat ja haluat roplata autoa, niin silloin suosittelen 1/8 luokkaa.

Itse me (isä&poika) aloitimme 1/10 luokalla, mutta pian totesimme a) siinä ei kilpailla b) Lavangon radalle se on hieman alimittainen. Autossa sinänsä ei ole mitään vikaa, kulkee mukavasti. Me koimme, että on kivempaa ajaa seurassa sekä rataa, koska pihasudittelussa katoaa haaste.

Eli nyt kun on hankittu 1/8 auto, niin olemme maksaneet kahdesta autosta. Ei se näinkään edulliseksi tule!

1/8 ja 1/10 investointikustannukset (ainakin käytettyinä) ovat aika lähellä toisiaan, mutta isompi auto tarvitsee ehdottomasti paremmat servot, jotka maksavat. Lisäksi käyttökuluja on enemmän polttonesteen ja renkaiden muodossa. Molemmat autot kuluvat ja hajoavat, joten kuski/ajo-olosuhteet ratkaisevat sen kulupuolen.

Eli ostaisin 1/8 uutena tai käytettynä. Mutta oppirahat jokainen maksaa joka tapauksessa muodossa jos toisessa...

1024
Tulokset / VAU kerhokisat kesällä 2003
« : 21.08.03 - klo: 13.57 »
Ei tullut sitten 20.2. krossiradalla ajamisesta mitään lätäköiden takia.

Tuli vain semmoinen idea mieleen, että mahtaisiko olla kallis investointi hankkia webbikameraa vaikka VM karting centterin katolle. Sieltä voisi katsella radan kunnon - ei tulisi turhia reissuja. Toisaalta voisi katsoa onko radalla muita ajajia. Sekä vandaaleille pelotukseksi kameravalvonta. Voisi se toimia lajin mainoksenakin.

Kaikkihan tietysti rahasta on kiinni, mutta tokko tuo nyt ihan mahdottomia maksaa, vaivaa enemmänkin.

1025
Kiitos Tumppi!

Sitähän minä kaipasin, että asiaan tartutaan ja hoidetaan homma toimimaan.

1026
No voi kilin kellit!

Ei pitäisi vissiin verrata mihinkään toiseen lajiin (jalkapallo), kun heti menee keskustelu toisille urille. Varmaan löytyy jostain lajista jotain mätää, mutta ei sitä tarvitse apinoida.

Tumpille tiedoksi, että olin poikani kanssa nostajina SM finaalissa Vantaalla hiljattain, kun kuuluttaja anomalla anoi henkilöitä sinne. Muuten ei olisi nostajia ollut lainkaan, sittenkin vain kourallinen. Jos olisin tietänyt tämän(katsokaa aikaisemmat juttuni) lisenssirahastuksen olisin voinut jättää nostamiset tekemättä, olinhan "uhkana kilpailuille kun ei sitä lisenssiä ollut takaamassa kilpailijoiden oikeus- ja omaisuusturvaa". Vettä kun satoi ja p*ska lensi päälleni olisi edes pesulalasku syytä hoitaa. :wink:

Ehkä lohtuna voin nyt sitten miettiä ettei minua rangaista luvattomasta lisenssittömästä ratatoiminnasta, kun en ole lisenssin haltija.

Ja painotan vielä, että ei koko kauden asioissa ole mitään ongelmaa. Ongelma on vain yhden kisan alaikäisen kisailu!

1027
Mukava, että kirjoitukseni kirvoitti muitakin sanallisen arkun raotukseen.

Muutama lisäkommentti on vielä paikallaan. Seurajäsenyydestä ja síten maksusta saa jotain katetta. Samoin kisamaksu on kisaan liittyvien kulujen ja mahdollisien tuottojen kattamiseksi. Se mitä ei allekirjoittanut ymmärrä on, että 10 v poika joutuu huoltajansa kanssa maksamaan lisensseistä enemmän yhteen kilpailuun kuin täysi-ikäinen koko vuoden kilpailemisesta.

Ihan kiva, että joku on löytänyt tapoja saada rahoja takaisin, mutta ei se sitä aloituskynnystä juurikaan helpota.

Joku kirjoitti siitä, että nämä lisenssittömät olisivat lainsuojattomia kilpailussa tehden tuhojaan oikeille kilpailijoille. En ole koskaan ajatellut, että ilman vastuuta tai lisenssiä toimittaisiin. Kysymys on vain siitä miten pelisäännöt/maksut halutaan luoda tälläisille aloittajille ja vasta kauden lopussa mukaan tuleville.

Sanottakoon vielä raha-asiasta sen verran, että olen pistänyt varmasti reilusti 1000 euroa kamoihin, joten ei se 80 euroa siten olisi paljon, mutta joskus iskee periaatemoodi päälle. Nyt en saa rahoilleni vastinetta.

Yhdessä kerhokisassa käytiin jo räpeltämässä (5 euroa). Ekaan erään ei saatu mottia käyntiin, toisessa jo ajettiin ja kolmannessa ajettiin koko erä. Poika hymyili kuin Hangon keksi näilläkin "tuloksilla".

Elikkäs kisajärjestäjällä paikan päällä lisenssien myynti. Sisäänheittotarjouksena esimerkiksi 10 euroa/lisenssi junioreilta yhteen kisaan. Huoltajalisenssiä en ymmärrä ollenkaan, koska ei jalkapalloilijan mutsi tai iskä ole lisenssiä itselleen ostanut jälkipolven pelaamisesta.

1028
Kun moni ihmettelee kisaosallistujien vähyyttä. Tässä yhden tapauksen tarina.

Hankimme (isä&poika) toisen polttiksen hiljattain, jolla olisi tarkoitus kilpailla M-8 luokassa :D . Salossa olisi kisatkin elokuun lopussa. Mutta, jotta saa kilpailla pitää olla seuran jäsen, jotta saa kilpailulisenssin. Ja eikun sitten ilmoittautumaan kisoihin ja kisaamaan. Helppo juttu vai mitä?

Ainoastaan että seurajäsenyys maksanee esimerkiksi 20 Euroa, kisalisenssi 24 Euroa, huoltajalisenssi 15 Euroa sekä sitten kisamaksua 20 Euroa. No tämähän tekee pyöreästi 80 Euroa. Lisenssit ovat kalenterivuosikohtaisia ja Salon kisa lienee vuoden viimeinen. Joten ainakin kaikki lisenssikulut ovat kertakäyttökamaa. Tulee päristelylle hintaa.  :!:

Kyllä pistää miettimään kannattaako tulla kisoihin vaikka kiinnostus on kova. Käytännössä tiedän, että kun ei kaikkea osaa ja varaosia on vähän, niin kisaaminenkin on enemmän harjoittelua. Mukavaa sellaista tosin.

AKK ja muut päättävät elimet voisivat vähän kyllä miettiä loivempaa kynnystä kisaamiselle, jotta kilpailijoita saataisiin lisää. Mielestäni tämä laji poikkeaa aika huomattavasti "oikeasta autourheilusta", jolloin lisenssiasiat voisivat olla helpompia ja halvempia.

Eli näillä näkymin ensi vuonna sitten ... kun on näin suuri kynnysraha maksettavana. En usko olevani ainoa "kannustinloukkuun" tippunut!

Sivuja: 1 ... 32 33 34 [35]