Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 35
31
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8e tulevana kesänä?
« : 15.02.13 - klo: 11.52 »
Suosittelen avointa pohdiskelua miten M8e auton hiljaisuudesta johtuvaa turvallisuusriskiä voidaan pienentää. Toki sähköillä on menty "kovaa ja korkealla" ennenkin, mutta auton 3+ kilogramman paino tekee siitä esim 1/10 krossareihin verrattuna huomattavasti kohtalokkaamman.

Myönnän esimerkiksi radalla pyöriessäni kuuntelevani tuleeko autoa, kun menen kääntämään autoja oikein päin. Kun sitä on tehnyt about 10 vuotta, niin vaatii uudelleen opettelua tajuta äänettömät menijät. Kilpailutilanteessa toki tilanne on lähtökohdiltaan erilainen, jos ja kun kaikki on äänettömiä.

Ehkä oman topicin arvoinen.

32
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 08.12.12 - klo: 11.41 »
Tuo kuulostaa hieman erikoiselta, että luokkaa ajamattomilla ei olisi mitään tuomista tähän kesksuteluun. Kyllä se on monesti niin, että työelämässäkin parhaimmat ideat syntyy sieltä "asiantuntijajoukon" ulkopuolelta, kun oma p-reikä ei ole liian lähellä pilaamassa raikkaita tuulia.

Toisekseen korostaisin sitä, että edelleenkään ykstyyppirengas asiassa ei ole kyse siitä, että se olisi kierrosnopeuden kannalta aina paras vaihtoehto, mutta se on varmasti tasaisin. Kovat jätkät menee aina kovaa, se on totta, mutta erot saadaan pienemmäksi.

Kolmannekseen tämä keskusteluketju on osoittanut sen, että keskustelulle on tarvetta. Tarve tulee ennenkaikkea siitä, että useampi on ilmoittanut olevansa kiinnostunut ajamaan M8 luokkaa jos rengasasia olisi toisin. Jos luokkaa ajavat ja ennenkaikkea sen kehityksestä vastaavat tahot viittaavat tälle faktalle kintaalla, niin sekin kertoo aika paljon.

Mielipiteitä on aina puolesta ja vastaan, eikä kumpikaan edusta absoluuttista totuutta, joten kumpikaan mielipide ei ole sen enempää oikein tai väärin. Jos kuitenkin olisi valmiutta avoimeen ja ennakkoluulottomaan kesksuteluun, saattaisi jostain löytyä sellainenkin ratkaisu, joka voisi olla kaikille hyvä. Kaikkea kun tuskin on vielä keksitty, edes M8 luokassa.

Onko Matti Korvenmaa täällä tai muualla esittänyt jotain kintaita?

Valmiutta avoimeen keskusteluun puuttuu? Mitä vattua. Mistä kohtaa tämä on suljettua?

Ottakaa nyt yksityypittäjät kantaa MITKÄ RENKAAT OLISI PITÄNYT OLLA KÄYTÖSSÄ TÄMÄN KAUDEN KISOISSA KÄRPPÄMÄESSÄ, TURUSSA, LAVANGOSSA JA JYVÄSKYLÄSSÄ? Antaa nyt jotain konkreettista mistä voidaan puhua puolesta ja vastaan!

33
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 08.12.12 - klo: 11.35 »

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

Eli, se että rengas on kompromissi, eikä tiettyyn autoon suoraan sopiva, pilataan ajamisen mielekkyys vs. se että rengas on tasaisen hyvä/huono ja sama kaikille?

Enpä ole kisoja ajanut M8 autolla, tai sellaista omistanut, ajanut olen kyllä ja seurannut sivusta renkaiden vaikutusta kierrosaikaan ja auton käytökseen.

JOS verrataan Mx-10 luokkiin, tottakai (etenkin ulkona) olosuhteet vaihtelevat päivän mittaan niin että ykstyyppirengas on jossain vaiheessa epäideaali, mutta se on sama kaikille. Eipä tulisi silti mieleenkään haaveilla vapaata rengasmallia siinä vaiheessa kun keli on liukas tai hyvin kuiva - juurikin siksi että erilaisia renkaita saisi olla aika monta mallia, ja nopeushyöty ilmeinen.
Sähkökrossin houkutus (kisaamisen) kannalta lähtisi ainakin heti laskuun jos renkaat olisivat vapaat. Liikkeillä pitäisi olla silloin useita eri malleja, ja niissä pääoma kiinni - rengasmalleissa joita ei välttämättä mene koskaan kaupaksi. Oletan että myös renkaiden hinnat tästä syystä nousisi.

Renkaiden vaikutus kierrosaikaan, ja arvokisoihin osallistumiseen on tunnistettu sähkökrossissa jo 1990-luvulla. Suosittelen lukemaan http://kentech.blogs.se/2010/07/29/ifmar-worlds-99-rauma-finland-9065510/ linkistä jutun Rauman 1999 MM kisoista, ja IFMAR Tire Proposal. Silloin jo (eikä taida olla mikään ensikerta) valmistaja teki tiettyä rataa varten uuden rengasmallin, joilla oli tottakai rajattu saatavuus...
Vastaava ilmiö esiintyy vuonna 2012 M8 MM-kisoissa Argentiinassa, valmistajat ovat tehneet ihan uusia kuvioita kyseistä kisaa silmällä pitäen, saatavuutta en lähde spekuloimaan kun en ole paikalla...

Ettäkö jo 90-luvulla sähkökrossissa jotain....

Olen jopa kokeillut M8 autoa...

Silmämääräisesti olet nähnyt eri renkaiden kierrosaikojen eron.

Tältä pohjaltako ihan oikeasti olette oikeassa? Eikö teitä yhtään ihmetytä, että keskustelusta puuttuu aktiiviset M8-kuskit, jotka haluavat yksityyppirenkaat?

Ettekö te millään voi uskoa, että esimerkiksi liian pehmeä rengas tuhoutuu alle "alta aikayksikön", jos on raspinen rata. Ja liian kova rengas toisiin olosuhteisiin muuttaa luokan D-8 luokaksi (Drifting). Puhumattakaan itse ajamiseen liittyvistä hienouksista.

Pyydän, että jokainen joka nyt haaveilee M8 kisaamisesta yksityyppirenkailla päättää millä renkaalla ensi kesän ajaa. Ostatte ja ajatte vain niitä renkaita. Aina kun auton käytös ei miellytä, niin säädätte vain autoa. Tulkaa kesän jälkeen kertomaan miten homma toimi! Vesa voi tulla niillä AKAn cityblockin supersoftella Lavankoon kesähelteellä kokeilemaan lompakkonsa kestävyyttä. Kiroilemaan kun on p*ska luokka, kun auto tökkii, kiepsahtelee nurin, renkaista ei 10 minuutin jälkeen ole kuvioo jäljellä, foamit on lutussa. Voitte sitten käydä Mx-10 radalla pohtimassa miten niitä auton säätöjä pitää muuttaa, että homma toimisi. Ja kuitenkin sama rengas esimerkiksi Kärppämäen radalla on aivan loistava valinta. Niillä ajaa siellä helposti 2 tuntia renkaan kummoisesti hajoamatta, vaikka liiraillaan pidonpuutteesta.

34
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 13.51 »
Johan teidän legendaariseksi tekemä Hoken sanonta, että kysy millä tunnettu hyvä kuski ajaa tai jos et uskalla kysyä, niin vaan katso. Ja mene kauppiaan luo ja osta. Ei mitään rakettitiedettä.

Ja ihan sama millä se noviisi ajelee 5 sekunttia hitaampia kierroksia välillä katollaan huilaten.

CItyblokki on ihan hyvä perusvalinta, mutta supersoftit = SS ei nyt ehkä ole se paras noviisille. Väärällä radalla hajoaa tai sulaa kumi alle ja kippaa pidosta. Hieman kovempaa ostaisin. Se helpottaa ajamista ja lompakkoa. Tuloskin on parempi.

35
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 13.38 »
SS Turkuun ja Lavankoon. Mielenkiintoista.

36
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 13.34 »
Vesan ehdottama kolmityyppirengas voi jo toimia, mutta mitä sillä sitten saavutetaan?

Siis yksi kuvio, kolme eri seosta esimerkiksi. Eikä inserttejä saa vaihtaa.

37
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 13.31 »
Ei ole kyse edelleenkään siitä, että jonku sijoitus olis kiinni jostain tietystä rengasmallista tms. On kyse yksinkertaisesti siitä, että on helvetin paljon helpompaa valmistautua kisoihin kun on tiedossa millä renkaalla ajetaan, auton ja kaiken sen ympärillä voi valmistaa ja säätää renkaalle toimivaksi, aivan kuten niin monessa muussakin luokassa se toimii. Ja en voi ymmärtää nyt enkä tulevaisuudessa, että joku mielellään roudaa erilaiseia renkaita messissä, kun voisi selvitä sillä yhdellä.

On ihan sama, onko se rengas se absoluuttisesti nopein rengas ko. radalla. Kyllä markkinoilta löytyy aina nopeampia renkaita, mutta se rengas on sama kaikille. Se on varmasti totta että jokin rengas toimii paremmin toisessa autossa - säätämättä. Autoissa on sen takia säätöjä että niitä käytetään.

On myös aivan äärimmäisen paljon edullisempaa valmistautua kv-kisoihin, jos on tiedossa että tarvii vain yhden tyypin renkaita, eikä tarvi koko kontillista ottaa renkaita mukaan. Se miksi sen ei haluta toimivan M-8 luokassa on ihan puhtaasti asenteesta ja omien alennusten menettämisestä kiinni, piste.

Tavallaan voi olla helpompaa jos on vain yksi rengas, mutta kun sitä yhtä rengasta vaan ei voi etukäteen hyväksi tietää! Sanokaa nyt hyvät ihmiset tarkalleen joku rengas joka MM-kisoissa tai  SM-sarjassa on se rengas?

Autossa säätöjä siksi, että on väärä rengas alla. Just joo. Väärä rengas korjataan laittamalla oikea rengas alle eikä elää ongelman kanssa.

M8 puolella on asennevika. Allekirjoitan, että on, jos ei mikään käytännössä todettu fakta ei aukea. "Omien alennusten menettäminen", täysin naurettava väite ainakin kohdaltani. Jos joku minun ostoksistani alennusta antaa, niin kyseessä on paljousalennus eikä mikään kytkykauppa. Muistinvaraisesti panostin tänä vuonna kolmeen rengassettiin, joista ainakin toiset oli AKAt ja toiset PRolinet. Kolmatta merkkiä en muista. Muuten ajettiin mitä sattui hyllystä löytymään. Siis jokaiseen ajettuun kisaamme panostettiin yksien radalle ja ko säähän sopivien renkaiden hankinnalla.

38
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 13.14 »
Eiköhän samantien tehdä niin että ajetaan yhdellä rengasmerkillä, yhdellä automerkillä, yhdellä moottorimerkillä, yhdellä servomerkillä ja yhdellä radiomerkillä jäiköhän joku puuttumaan...sit on tosi helppoa. Ei tarvii selitellä... Ai hitsi unohdin että sää voi muuttua erien välissä... Ööö siirrytään ajamaan sisälle... Ei tule sää muutoksia...

Kun asian näin hienosti toit esille, niin joo kyllä krossipuolellakin olisi kiva jos ns. Stokkiluokka löytyisi. Tosin noilla muilla tekijöillä ei ole edes yhteensä sen vertaa vaikutusta kierrosaikoihin, kuin mitä renkaalla on. Tästä kaikesta "aikuismaisesta" keskustelusta mulle ei edelleenkään avaudu se, mikä on se olennainen juttu miksi rengas halutaan pitää vapaana?

Onko se se, että lajin luonne muuttuu, jos rengasta ei voi käyttää säätövälineenä?

M8 on jo stokkiluokka. Aja millä lystäät. Itsestäsi on kiinni!

Ja viimeinen lause on se jutun juoni. Luonne muuttuu. Rataan ja olosuhteisiin sopimaton rengas PILAA koko kisan ja ajonautinnon. Pahimmillaan liian pehmeä rengas hajoaa yhdessä ajokerrassa -> kustannukset ylös. Etukäteen ei voi tietää olosuhteita, siksi yksityyppirengas olisi pakko olla kova rengas. Jos olosuhteet onkin liukkaat, niin kisasta tulee driftailua tai rallia talvella kesärenkailla.

39
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 07.12.12 - klo: 10.49 »
Meinasin jo kirjoitella vastinetta viime päivien "aikuismaiselle" rengaskeskustelulle,  mutta onneksi Jarkon viimeisin kirjoitus pelastaa teidät.

Kysymys on nimenomaan laatia säännöt niin, että ne sopivat lajin henkeen. Vesa joskus heitti tässä keskustelussa, että olisiko oikein, että tultaisiin 0,27 koneilla kisaan. Minun puolestani voisi tulla, koska lisätehosta ei ole hyötyä kuin harvoin alkuerissä, nousufinaalissa pelkkää haittaa lyhyemmästä tankkivälistä johtuen. Sen sijaan 0,19 koneet pitäisi mielestäni harkita kiellettäväksi. Siinä voi saavuttaa paksulla lompakolla etua muihin nähden.

MM-kisojen alkueriä jos oikein ja oikeaa listaa tulkiten, niin 11 ensimmäistä ajoi 6 eri rengasmerkillä ja ties monellako kuviolla ja kumilla. Yksityyppirengastajien mielestä kyseessä on iso haitallinen rengasrumba. Itselleni se vain kertoo, että ei ole olemassa mitään yhtä toimivaa rengasta, jolla se voitto tai hyvät sijoitukset tulee.

Rata muuttuu ja kosteus/pito vaihtelee, jolloin hän, joka tietää miten toimia on vahvoilla. Ja siinä oikea rengasvalinta on myös ratkaiseva. Esimerkiksi rataan tulee ison kisan edetessä jyrkkäreunaisia kuoppia. Rengas, jolla kisa on ehkä aloitettu, muuttuu liian haukkaavaksi ja alle laitetaan pyöreämpi reunainen/pitoinen kumi alle, jottei auto lähde alle nanosekunnin selälleen. Voitte yrittää guruilla miten tuo ominaisuus krossiauton pelillä säädöillä poistetaan ilman että kokonaisuus ei kärsi liikaa.

Palataanpa meneillään oleviin MM-kilpailuihin. AKK teki esityksen renkaiden yksityypittämiseksi. Pyyntö ilmeisesti tuli meidän top-kavereiden pyynnöstä. Kysynpä nyt, että onko kavereiden 30 läheisyydessä oleva sijoitus alkuerien jälkeen johtunut renkaista? 6 eri rengasmerkillä, puhumattakaan kumista tai kuviosta, on päässyt 10 sakkiin, mutta ilmeisesti ei edes vahingossa ole tullut sitä oikeaa rengasta suomalaisten alle? Ei vaikka voi netistä lukea, että mikä rengas on alla, jos ei viitsi itse käydä katsomassa mikä rengas "niillä hyvillä" on.  Hei! Ollaanpas nyt rehellisiä, suomalaisten sijoitus ei johdu renkaista.

Jatketaan ajatuksella, että mikäs se yksityyppirengas sitten näihin kisoihin olisi? Ja miten se toimisi läpi koko kisaviikon? Alkuviikosta oli kuumaa ja kuivaa tasaisella radalla - jokainen valitti jo nyt pidon puutetta vaikka sai laittaa pehmeää kuvioo alle. Keskellä viikkoa rata on rikkonainen ja onko kosteuttakin ollut välillä?  Ja jatketaan sitten loppuviikon finaaleihin. Raspinen rata ja pitkä ajoaika. Itse olen ollut noin 50 SM tai EM kilpailussa enkä osaa sanoa yhtä rengasta, joka toimisi niin hyvin, että kisoista ei tule rengassäästelykisoja tai jotain muuta kuin kilvanajoa tavoitteena paras tulos. Toki jos luokan luonne halutaan muuttaa tilanteeseen sopimattoman "renkaankanssaelämiseksi", niin siitä vaan, jos se nyt sitten kohottaisi luokan kiinnostavuutta. Miten kisarenkaat saadaan kilpailijoille? Kukin ostaa kaupasta vai kisajärjestäjät ojentavat ne sinulle ettei pääse vilunkia tapahtumaan? Efra-lisenssi +kisamaksu + 10 settiä renkaita = 500 euroa, tervetuloa kisaamaan! Vai rajoitetaanko niitä renkaiden määriä? OK, mutta jos rengas on vähänkin liian hajoava, niin kisasta tulee ihan spedeilyä. Miten kabinetissa osataan valita kisarengas liki vuotta ennen kisaa tietämättä mikä on säätila ja radan pinta+kuluminen?

Lajin luonne. Jokainen rengasvalmistaja haluaa voittaa MM-tittelin. Se ajaa firmoja kehittämään tuotteitaan. He haluavat näkyvyyttä kisassa. Heillä on pro "super" staroja kuskeinaan. Ymmärtääkseni parikymmentä parasta on kokonaan tai osittain ammattilaisia. He ovat tämän lajin "näyteikkuna". Mielestäni he vievät lajia eteenpäin, joka palvelee meitä kaikkia. Toki me maksamme sen komponenttien kuluissa, mutta jokainen voi päästä sinne projampaksi jos haluaa. Se on vain itsestä kiinni.

Vaihdan mielipidettäni heti, jos näen yksityyppirenkaan palvelevan M8-luokkaa. 3,2 kg ja 2,5 hp kaiken alustan ja kaiken säiden hyppijän rengas on eri asia kuin muiden luokkien. Se mikä on hyvä muissa luokissa ei tarkoita automaattisesti, että sääntö soveltuu toiseen luokkaan. M8-luokka on iso, aletaanko sen erityispiirteitä kopioimaan muihin luokkiin? Toivottavasti ei vaan edetään sen luokan erityistarpeiden mukaan. Toki yhtenäistetään ne asiat mitkä on järkevää.

Oikea rengasvalinta on mielenkiintoinen juttu eikä joku kauhea mörkö, johon liittyy mystiikkaa tai salaseuroja. Lajin luonteeseen ei kuulu elää huonon rengasvalinnan kanssa vaan valita oikea rengas.

40
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 06.12.12 - klo: 12.06 »
Huutogrossin MM-kisoista lähtenyt rengaskeskustelu yhdistetty tähän aiheeseen.

T: Ylläpito

Meillä ei ole mitään huutogrossi luokkaa!

41
Tulokset / Vs: M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« : 05.12.12 - klo: 10.18 »
Parin rundin jälkeen Teemu 19 ja JQ 30 sijoituksilla. Toivottavasti molemmat hieman petraa niin saataisiin Teemu suoraan semiin ja Jose varmasti 1/4 nousuun. Rata on eurooppalaistyylinen joten virheitä ei saa tehdä, muutama sekunttikin ratkaisee monta sijaa.

Hubipainojen lisäksi on Tessmanin autossa uutta ilmanohjain pitkittäin korin takaosassa parantamassa mutkakäyttäytymistä. Monella rengasfirmalla näyttäisi olevan jotain uutta kuvioo tai seosta.

Kuskien puheistä ja radasta päätellen tulee nousufinaaleissa tankkaaminen ratkaisemaan sijoituksia. Radalla tarvitaan moottoritehoa ja sehän tarkoittaa fuilin kulutusta. Lisäksi ohittaminen on vaikeaa eikä virheitä paljon tapahdu ellei radan pinta hajoa totaalisesti.

42
Tulokset / M8 Argentiina 2012 MM-seuranta
« : 30.11.12 - klo: 14.52 »
Perustetaanpas tämmöinen topici kisan aattona.

Näyttää siltä, että osa porukkaa tippuu jo ennen matkallelähtöä, kun visat viipyvät indonesialaisille. Saas nähdä tippuuko toinen puoli porukkaa/materiaalia tullissa niin kuin lämppäreissä. Lisäksi kun tiedetään talousuutiset viimepäiviltä, että koko Argentiinan rahajärjestelmä sakkaa (taas), niin johan on soppaan mausteet kasassa.

Varmaan hyvä kisat saadaan aikaan, mutta sen lisäksi spekulaatioille luodaan rehevä maaperä.

43
Ongelma on mm EFRA, joka ei määritä näitä warmuppeja yms jo nyt vuodelle 2014. Sieltä tuota pakkaa pitäisi alkaa purkamaan.

44
6 - 32 litraa. Eikä tuo viimeksi mainittu edes kuollut, alapää vain impotenttiutu. Yritettiin sitä koneeta oikein ajamalla tappaa, mutta ei murha onnistunut. Moottoripatologian laitoksemme mukaan tasaisen koneet kuolee laakerivaurioihin, kiertokangen väljistymiseen, kiertokangen tapin väljistymiseen tai ilmanputsarivikaan. Aika harvoin on mäntäsylinterissä tiimat täynnä. Tämä noin 200 litran kokemuksella.

45
M8 isot kisat huomioimatta. B-kisa menee hyvin kalenteriin, mutta A-kisojen lämppärikisa menee Kauhavan kisan kanssa päällekkäin. "Euro warm up looks likely to be held 17-19 May at Reims." PM-kisat?

Yleisesti ottaen kukin luokka pitäisi ensin katsoa läpi. Sitten vasta sovitellaan muihin. Ja tämä johtaa väkisinkin konfliktin ihanan pitkän suomikesän vähäisten viikonloppujen kanssa. Ei käy kateeksi kalenterin tekeminen.

46
Polttisautot / Vs: Hubipainot, miksi
« : 15.11.12 - klo: 11.00 »
Rc-auton renkaat ovat oikeaan autoon verrattuna erilaiset, kun ilmanpaine puuttuu renkaan sisältä. Toki se on korvattu vaahtomuovilla. Kun rc-rengas pyörii vinhaa vauhtia se kasvaa tunnetusti eli tietyssä mielessä renkaan ilmanpaine kasvaa. Ja taas toisaalta ilman vetoa sekä nopeutta rengas on pehmeämpi.

Onko nyt niin, että tätä rengasnopeuden="rengaspaineen" vaikutusta voidaan poistaa hupipainolla?

Ne, jotka on kokeilleet tätä painoa tietävät varmaan, että onko vaikutus suurimmillaan suurella nopeudella vai alhaisella?

Ïtse päädyn siihen, että voidaan käyttää kovempaa kumi/insertti yhdistelmää, joka toimii hitaalla nopeuksilla paremmin hupipainon ansiosta ja kovemmilla nopeuksilla kovempi rengas ja insertti toimii luonnostaan paremmin.

Onko tässä myös se syy, että miksi joissakin autoissa "ei toimi" joku rengas?

Mielenkiintoista pohdittavaa syysilmaan kuitenkin.  :azn:

47
Polttisautot / Vs: Hubipainot, miksi
« : 14.11.12 - klo: 14.13 »
Ymmärränkö siis oikein ettei The Autoon tule hupipuntteja vaan parempi säätöopas? Ei siis mikään ultimaatti lappu onneen. Onhan tuo jousitus tosiaan niiiin monen tekijän summa vai tulo vai mikälielaskutoimitus.

Ja olen joo havainnut tiettyä järjenvastaisuutta rc-autoilussa!

48
Polttisautot / Hubipainot, miksi
« : 14.11.12 - klo: 10.50 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

49
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 13.11.12 - klo: 13.55 »
Mitään Kyosho/AKA värilaseja minulla ei ole ja sitä paitsi AKA renkaat ovat aika kalliitakin, vaikkakin hyviä pääsääntöisesti. (Tosin niiltäkin on tullut joku kulutuskestävä malli mutta se ei liity tähän).

Tämän humoristisempaa kirjoitus saa hakea. Ketä kiinnostaa ettei sinulla ole mitään yhteyttä Kyoshoon tai AKAan? Vai olisiko kuitenkin, kun piti oikein mainita?

50
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 13.11.12 - klo: 09.34 »
Kiitos Matti vastauksista. Tieto vähentää arvuuttelua ja epäilyä.

Hankalaan tilanteeseen on mennyt monessa luokassa. En tiedä ratkaisua, mutta voisiko rengasasiaa lähestyä toisesta näkövinkkelistä eli pohtia vaikka miksi M8 luokassa ei ole pahaa rengasongelmaa. Eli miten tämä luokka eroaa toisista?

Ja voisiko esimerkiksi radan suhteen tehdä sellaisia muutoksia, jossa renkaan merkitys pienenee. Ainakin M8 radat on luonnostaan tai tarkoituksellisesti sekapintaisia, jolloin "yhtä ainoaa toimivaa rengasta" ei välttämättä ole edes olemassa. Sää vaihtelee ja tuo oman muutoksensa verrattuna vaikka sisäratoihin.

Onko EM-formaatti väärä? Miksi hinkataan yksi viikko yhtä rataa, jolloin löytyy se "ainoa oikea setup+rengas". Muokataan joka ilta rataa toisenlaiseksi!

Miksi radasta tehdään niin helppo, että kahden kierroksen jälkeen se on rutiinia?

Öljytään renkaat. Jne...

51
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 09.11.12 - klo: 15.33 »
Tuskin monikaan on lukenut miten Efran viimeisessä kokouksessa tapahtui rengassääntöuudistuksen osalla, siksi laitan tähän kaikille esimerkiksi miten sääntöjä laaditaan.

Efran 31 jäsenmaasta oli edustus 11 maasta tuossa kokouksessa. B-EM kisojen renkaasta oli sääntöehdotus. Siitä on ilmeisesti keskusteltu, koska ehdotusta oli muokattu. Sääntöuudistuksesta äänestettiin. 3 oli puolesta ja 6 vastaan, kahden ollessa "pissatauolla". Eli jos 2 henkilöä olisi vaihtanut mielipidettä, niin uusi rengassääntö tuohon kisaan olisi hyväksytty 5 henkilön puoltaessa.

Äänestyksessä oli mukana esimerkiksi Norjan naisedustaja. Maa ei lähetä ketään tuohon kilpailuun. Suomi ei myöskään lähettänyt yhtään kilpailijaa tämän vuoden ko kisaan eikä ollut lähettämässä alunperin ketään ensi kauden kisaan. Suomen kokousedustaja oli Jussi Luopajärvi. En tiedä hänen kantaansa, koska sitä ei ole kerrottu, mutta oletettavasti puoltava, koska sen kaltainen ehdotus oli AKK:n toimesta esitetty.

Jokainen voi nyt itse miettiä kuinka hyvin kuljettajien tarpeet ja toiveet tulee uusiin sääntöihin ja miten järkevä on prosessi. Mutta näin toimii ns edustuksellinen demokratia. Vain muutamalla maan edustajalla saa melkein minkälaisen säännön tahansa voimaan, vaikka ko maa ei lähettäisi yhden yhtäkään kuskia edes kisoihin.

Mielestäni Efran tulee miettiä ja toimia miten kuljettajien suora mielipide pääsee sääntöihin saakka. Arvokisat esimerkiksi mahdollistaa mielipiteiden keräyksen varsin helpohkosti.

Kirjoitus ei ole tarkoitettu kritiikiksi Jussin toimintaan, jokainen joka tekee jotain lajimme hyväksi on hyvästä.

52
Suomi saa ihan mukavan joukon kasaan A-kisoihin, johon on 12 hakijaa. Toivottavasti kaikki saavat paikan. Viime vuonna tai siis tänä vuonna paikkoja oli 11.

B-kisoihin kukaan ei sitoutunut, vaikka muutama ilmoitti kiinnostuneisuuden. Kisapaikkaahan ei ole vielä päätetty.

53
Reims video:

Huonoa ajamista, mutta näkee minkälainen rata on kyseessä:
reims rc voiture
Siellä on mm. itseni inhoama vanhojen sähkötolppien joukkohauta. Hypyt pienehköjä. Tärkeää saada mutkapitoa autoon.

Raamprii ko radalla tänä vuonna:
EFRA Grand Prix 1:8 OffRoad in Reims / Frankreich
380 metriä pitkä kalkkikivirata. Minuutin kohdalla vetomiehet kokeilee renkaita ko pinnalla!

Yannick höpöttää mm. renkaista ja siitä, että rataolot vaihtelevat tälläisellä radalla päivän aikana paljon. Pikkupiikkisillä kehuu menevänsä, vaikka muilla isompaa. No grip, very slippery, supersofteilla tai softeilla, mutta oleellista miltä tuntuu ajaa. Sää näyttää kylmältä ja kostealta.

Ei tietoo tuleeko muutoksia rataan, mutta veikkaampa, että k-euroopan tyyliin aika kiinteä rata.

Laitoinpa tänne, kun itse mietitään, että lähtisikö tuonne kisaamaan.

54
M8 taitaa taas olla poikkeus. Siinä arvokisat on NE kisat. Ainoa lisäke on epävirallinen "MM-hallimestaruus" eli neobuggy-kisat, jotka on pidetty yleensä pääsiäisenä Briteissä. Sitä ei monet M8 suomikuskit ole pitänyt kovin tärkeänä. Kivat kisat ei siinä mitään, mutta itsellä jäi käryn haistelu viimeiseksi kerraksi. eM8 on keksitty.

Luokittain ensin kisat paikalleen. Yleensä porukat ajavat jotain luokkaa tosissaan ja sitä tai niitä toisia sitten mahdollisuuksien mukaan.

55
M8 isot kisat huomioimatta. B-kisa menee hyvin kalenteriin, mutta A-kisojen lämppärikisa menee Kauhavan kisan kanssa päällekkäin. "Euro warm up looks likely to be held 17-19 May at Reims." PM-kisat?

Yleisesti ottaen kukin luokka pitäisi ensin katsoa läpi. Sitten vasta sovitellaan muihin. Ja tämä johtaa väkisinkin konfliktin ihanan pitkän suomikesän vähäisten viikonloppujen kanssa. Ei käy kateeksi kalenterin tekeminen.

Olen aikaisemminkin ehdottanut, että pitää tehdä eri luokkien kanssa pareja, joiden täydestä ajamisesta yritetään huolehtia. Esimerkiksi  M10 ja M8 voisi olla luonnollinen pari.

Ja muistakaapa hakea niitä arvokisa-ajopaikkoja NYT!

56
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 15.10.12 - klo: 14.39 »
Kääntäisin todistustaakan toisinpäin. Eli löytyykö mistään maasta yksityyppirengasta koko maapallolta?

57
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 15.10.12 - klo: 10.42 »
No hyvä Vesa jos niin.

Miksi sitten M8 ei ole myöskään poikkeus?

M8 lajia kehittäessä on Suomen 1 päivän kisaformaatti sekä joka kaipaa pöllytystä. Ei renkaat. Mutta silloin pitää EFRAtapa hylätä. Halutaanko?

Itse kannattaisin la-su kisoja vaikka vain 3 kpl kesässä nykyisen 4 päivän sijaan. Lauantaina aloitettaisiin puoliltapäivin ja alkuerillä olisi enemmän merkitystä. Sunnuntaina nousufinaalit ja ajoissa kotiin virkeempänä.  Tai sitten ns. jyväskyläformaatti, jossa ajetaan vain pari alkuerää tai 3 peräkkäistä kierrosta. Sen jälkeen ajetaan vaan yhden kaavion nousufinaaleja lopunaikaa. Eristä aina 4 nousee ja laskee. Kilvanajoa koko päivä(t).

58
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 15.10.12 - klo: 09.49 »
Kilvanajamisen kannalta kuitenkin olen aivan varma, että ykstyyppirengas olisi oikea vaihtoehto, koska aika-ajoin tulee tarve renkaille, joita et saa edes rahalla, ja suorituskyky on jotain ihan muuta. Ainoat ongelmat olisivat:
-valvonta ja tarkastaminen
-saatavilla olevien renkaiden lukumäärä koska foamit repeilevät joskus, ja määrää on vaikea rajata koska rikkinäisillä ei voi ajaa
-eri merkeillä on erilainen vanne, joten ne eivät sopisi kaikkiin merkkeihin.
-kuten aiemmin mainittu, mieluummin roudaisin vain 10-20 paria n 110-120 parin sijaan kisoihin

YHTÄÄN noista yllälistatuista ongelmista ei ole M-8 luokassa estämässä ykstyyppirengasta valittavaksi, jos nyt faktoja otetaan esille.

Nämä mainitsemasi asiat osoittavat, että et todellakaan ole seurannut M8 luokkaa etkä ole keskustellut luokkaa harrastavien kanssa.
 - "valvonta ja tarkastaminen". Tulee siis olemaan haaste. Kyllä, kun tehdään yli tarpeen oleva rengassääntö
-  "Foamien repeileminen". Tapahtuu ehkä kerran kesässä jollekin koko Suomen kisoissa. Hyvät liimat on keksitty, foamit on ryhdikkäitä sekä kumi kestää sivukuormaa. Foameja jopa käytetään useampien renkaiden kanssa. Siis kumi kuluu, mutta foami pysyy. Tämä on iso ero muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen.
- "eri merkeillä erilainen vanne". Toimivuuden ja renkaiden asentamisen kannalta KAIKKI vanteet ovat samanlaisia. Mitään eroa ei ole. Ja jos olisit kiertänyt kisoja, niin tietäisit, että vain harva nykyään liimailee renkaita. Ne ostetaan valmiiksi liimattuina. Vain jotkut hifistelevät omaliimauksilla, eri foamisetupeilla. Joskus saa renkaita ja vanteita edukkaasti erikseen, silloin voi liimailla. Itsekin tein RC garagen loppuunmyyntirenkaita. Renkaat maksoi euron vai kaksi kappaleelta foameineen. Vanteita hankin myös jostain.
- "100 rengasparin tarve".  Etkö ole lukenut minun tai hoken kirjoituksia lainkaan?

Ja olen ex luokkayhteyshenkilö. Hoidan vaan enää 2013 em-kisahaun. Luokkayhteyshenkilön tärkein tehtävä on toimia lajiryhmän ja kentän välillä. En tiedä kuka on uusi luokkayhteyshenkilö, mutta tarve taitaa olla suurempi kuin vähään aikaan.

Olen kyllä huolissani M8 puolesta, jos lajiryhmän jäsen heittää näin vahvoja mielipiteitä ilman selkeää kompentenssia tästä luokasta.

Ja en ota yhteyttä Matti Korvenmaahan tässä asiassa. Se ei ole minun velvollisuuteni eikä tarpeeni. Mutta missä hänen sanainen arkkunsa luuraa? Tehty ehdotus oikein EFRAlle, muttei jaksettu edes oman maan jäsenille kertoa.

59
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 14.10.12 - klo: 19.53 »
Vesa: Mistä moinen päättely? "Meinaatko ihan oikeasti  Tuukka, että MM ja EM-kisojen takia mitkään muut rengasfirmat muissa luokissa eivät enää ole pystyssä, koska MM-kisoissa on ollut muissa kumirengasluokissa ykstyyppirenkaat jo noin 10 vuotta ja enemmänkin? " Sen sijaan kyllä tiedän, että rengastehtaiden välisen KILPAILUN takia on renkaat kehittyneet vallan paljon.

Toiseksi Vesa OLENKO ehdottanut teidän himmeliluokkiinne YHTÄÄN mitään? EN ole, ei kiinnosta, ei ole asiaa. ENKÄ OLE EHDOTTAMASSA SINNE YHTÄÄN MITÄÄN. Ajakaa puolestani vaikka vanhoilla munkeilla. Mutta sinulla tuntuu olevan joku fetissi, että kaikkien luokkien pitää olla samanlaisia, "kun se on hyväksi havaittu". Nyt ratkotaan olematonta ongelmaa, joka aiheuttaa ongelmia. Jep.

Puhut Vesa välillä pelkästään EM-kisoista ja kuitenkin viittaa tulevaan Suomisääntöön "haluttiin me sitä tai ei". EM-kisoissa meillä on tasan tarkkaan kolme henkilöä, joiden menestyminen voi olla yksityyppirenkaista kiinni. Teemu Leino, Ari Heinonen ja JQ. Muut on HARRASTAJIA, joiden menestymisen on renkaista johtuen on samaa luokkaa kuin Olympialaisten 10000 metrin kilpailussa suomalaisen piikkareitten merkki kenialaisten ja etiopialaisten joukossa. Pärjätä voi jos pystyy housunlahkeessa roikkumaan koko matkan ajan. Eli ei ja se ei ole niistä piikkareista kiinni.

Heidänkö (TL,AH,JQ) EM-kisaamismahdollisuuksia nyt yritetään parantaa? Hekö tätä on pyytänyt? Ja tämä keino on nyt löydetty.

Tai antaa olla. Jään seuraamaan ratojemme ja kisojen (+omien taskujen) täyttymistä, nyt kun saadaan vaan  rengasrajoite voimaan.

Vesa. Pakko myöntää, että on ihailtavaa varmuus omista mielipiteistä ja "ei-mitään-todellistaa-syytä-olla-ajamatta-yksityyppirenkailla" sokeutta palstan esitettyjen perustelujen osalta, joita kuitenkin on mm Hmör, Hoke, JQ ja minä esittänyt.

60
Kilpailijoiden kanava / Vs: M-8 yksityyppirenkaat?
« : 14.10.12 - klo: 18.33 »
Pistäkää vaan lista tänne, ketkä on yksityypin puolesta tai vastaan. Sitten ihan oikeat nimet eikä näitä nimimerkkejä.

Mikä teitä rengasvalinnassa pelottaa? Sehän on yksi lajin suola. Spekuloida sillä.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 35