Jopa Samppa on kokeillut asioita laidasta laitaan ja nyt kun meidän autoja katsoo niin joo... on niissä pieniä eroja, mutta vain pieniä kuskin omia juttuja... Katsotaan millon se antaa niissäkin eroissa periksi ja kopioi sen mikä oli lopulta jälleen se nopeampi lopputulos (sisälsi hieman huumorilla heitetyn kuitin)
tavoin.
Moi,
Hokekin voi varmaan muistella, mistä niitä diffin sisukaluja käytiin ihmettelemässä hirveällä kiireellä ekan alkuerän jälkeen?
Edelleen olen rengassäännöstä samaa mieltä.
Sallitaan vapaa määrä renkaita. Näin ei tarvitse arpoa renkaan kulutusastetta ja lopulta tehdä valistunutta arvausta siitä, kestääkö rengas vai ei. Jos valinta on väärä ja renkaat loppuu finaaleissa, on koko kisa kuta kuinkin reisillä. Esimerkkinä renkaiden loppumisesta muistaakseni viime vuonna Turussa vai Jyväskylässä, kun Karrin renkaat alkoivat olla jo niin sileät, että alkoivat toimia vasta erän puolivälissä.
Vastaavasti vapaalla rengasmäärällä satunnainen perusharrastaja voi edelleen ajaa sillä samalla rengas setillä, minkä on ostanut joskus syksyllä. Hän ei ole näin ollen pakotettu ostamaan uusia renkaita. Kärkikuskeilta puolestaan pienenee spekuloinnin määrä, kun voi laittaa vähän huolettomammin erilaisia renkaita ja jos ko. rengas ei toiminutkaan, kisa ei ole vielä menetetty. Kärkikuskien rengaskulutkaan tuskin kovasti muuttuvat, sillä jo nyt kisoihin lähdettäessä mukana on vähintään 2 settiä renkaita (ainakin itselläni), joista sitten kisa-aamuna voi arpoa itselleen paremmat.
Inserttiä en lähtisi yksityypittämään. Jo nyt autoissa on melkoisia painoeroja, mikä tarkoittaa luonnollisestikin sitä, että tarvitaan erikovuisia inserttejä eri autoihin, jotta autosta saadaan paras irti. Toki autosta saa paremman säätämällä, vaikka alla olisikin liian pehmeä tai kova insertti, mutta parasta siitä ei välttämättä saa ulosmitattua. Esimerkkinä nyt nelkut, kun niistä on viimeisimmät punnitustulokset. Koivulan Asso oli aivan alarajalla painonsa puolesta (en muista tarkkaa lukua, mutta luokkaa 1600 g), mun kevennelty Durango painoin 1750 g ja Hoken möhkö 1860 q. Tästä vielä esimerkiksi meidän kerhosta eräs uusi Yokomo painoi erittäin kevyillä akuilla yli 1900 g. Tästä karkealla matikalla kevyimmän ja raskaimman auton ero on noin 20-25 %. Mun korvaan kuulostaa melko oudolta, että sama insertti olisi kaikille tasaväkinen. Toki se vähentää spekulointia, mutta pahimmillaan vie touhua yksimerkki kilvanajoon. Yksityyppi kilvanajo sitten ihan äärimmäisenä ääripäänä.
Toisaalta tässäkin päästään samaan asiaan, kun polttispuolella oli keskustelun aiheena keväällä (ilmeisesti joka keväinen ilmiö, näin olen ymmärtänyt isojen poikien puheista). Loppupeleissä kyse on siitä, halutaanko ahkeria testaajia palkita kovasta työstä ja panostuksesta (rengas ja insertti testit), vai halutaanko tällainen säätökohde ottaa pois vaikuttamasta lopputuloksiin.
Mun mielestä on oikein palkita kova panostus mahdollisella pienellä edulla, jonka hankkimallaan rengastietämyksellä saa. Moni muu voi olla eri mieltä. Pääsääntöisesti renkaiden nopeus ratkeaa kuitenkin sopivalla kulutusasteella, jonka tuoma etu voidaan pienentää sallimalla vapaa määrä renkaita.
Samppa