Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Potski

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9
181
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 05.04.13 - klo: 08.23 »
Laitetaanko sitten rattaisiin jotain tiettyä rasvaa?

Moi,

 Ratasdiffin sisään diffiöljyt, vaihteiston rattaita ei muuten tarvitse rasvata, sillä muoviset (nylon) idler-rattaat ovat itsevoitelevia riittävissä määrin. Toki idler rattaiden elinikää saa nostettua käyttämällä samaa Hudyn mustaa rasvaa, mutta idler-ratas paketti on sen verran halpa, että olen itse vaihtanut aina uudet muovirattaat huollon yhteydessä, vaikka muoviratas itsessään ei olisikaan vielä täysin loppu.
 Metalli-metalli ratas kosketukset tulee aina rasvata (HUDY), aivan kuten mikä tahansa muukin metalli-metalli kosketuspinta, jossa esiintyy liikettä.

 Tärkeintä on pitää ulostulot ja vetareiden nivelet hyvässä rasvassa ja putsata aika ajoin. Riittävällä huollolla menee kevyesti puoli vuotta samoilla osilla, vaikka ajaisikin vähän enemmän.

Samppa

182
Nyt varmistui erittäin hieno homma.
Jos saadaan vähintään 5 kuskia viivalle ajelemaan 17.5 lankaisella koneella (2wd,4wd) niin päästään kisaan mukaan omana lähtönä. 
Eli minä olen ainakin mukana eli 4 vielä niin saadaan omat kisat pystyyn.
Jerzi

Moi,

 Jos saadaan hiitti täyteen, niin tulen ajamaan 17.5 luokkaan (2wd). Eli 3 vielä.

Samppa

183
Moi,

 Iso kiitos järjestäjille ja muille puuhamiehille sekä kilpakumppaneille. Rata oli todella mahtava (mun mielestä kauden paras), riittävän simppeli ja helppo kiertää, mutta vaikea ajaa lujaa, mutta silti kivan nopea tempoinen - ajot ainakin m2-10 luokassa oli todella tiukkaa.

Oma tavoite oli varmistaa sarjan kolmospaikka, mutta Jaren voiton myötä jäi sarjan viimeinen podium-paikka auki.  Tärkeää oli myös palauttaa pääkaupunkiseutu - Tampere -taistelu oikeille raiteille täysin epäonnistuneen Kuopion reissun jälkeen.
 Omat alkuerät meni kuitenkin jollain asteella puihin, ja parhaana esimerkkinä vahvasta alkueräsuorittamisestani olikin toisessa alkuerässä kakkospaikalta keskeytys, koska unohdin kiristää takaiskarin yläpään mekkaamisen jälkeen.
 Finaaleihin jouduin lähtemään vähän huonoista asetelmista 7 ruudusta. Tavallaan tiedostinkin jo finaaleihin lähdettäessä, että voitosta on turha haaveilla, kun lähtöruutu oli mitä oli ja Jare ja Joona pääsivät lähtemään heti kärjen tuntumassa. Yritin kuitenkin ajaa podium sijoituksesta parhaani mukaan, mutta välimatka omalta lähtöpaikalta kärkikahinoihin oli liikaa.

 Durango toimi koko reissun moitteettomasti ja puuhastelu oli helppoa kun sai keskittyä vain ajamiseen. Kovasta yrityksestä huolimatta, ei mitään särkynyt edes perjantaina, jolloin omat rajat löytyi useamman kerran korokkeen edessä olevan nopean mutkan sisäletkusta. Mun Durangon setuppi löytyy auton viesti ketjusta.

Samppa

184
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 24.03.13 - klo: 13.50 »
Moi,

 Jyväskylän hulinat on ajettu ja autosta ei jäänyt kyllä mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Perjantaina ekasta akusta lähtien oli auto sellaisessa iskussa, ettei meinannut oikein itsekään uskoa todeksi. Vähän piti kuitenkin malliksi kokeilla, iskarin asentoja ynnä muita pikku juttuja, josko autosta olisi vähän saanut vielä nopeamman. Palasin kuitenkin omaan perus setuppiini melko nopeasti ja keskityin ajamiseen.

 Vaikka tulos ei ollut sitä, mitä lähdin hakemaan, ei vika löytynyt todellakaan kalustosta. Ohessa käyttämäni setuppi, joka on nyt toiminut loistavasti Tikkurilassa treeniradalla sekä isolla radalla ja nyt Jyväskylässä kisoissa.

Samppa

185
Tulokset / Vs: Lopputulokset FTT 4 Mynämäki
« : 20.03.13 - klo: 09.06 »
Moi,

 Omat toiset touring kisat takana. Vähän jäi kaksipiippuiset fiilikset. Toisaalta tiesin, että taso on kova ja tavoitteeksi asetin itselleni vuoden vaihteessa, kun ensi kertaa touring auton sain käsiini, että ajan B-finaali sijoituksista, ehkä jopa niiden voitosta. Ensimmäisessä kisassa tavoite jo ylittyi, joten nälkä kasvoi toiseen kisaan lähdettäessä.

 Mynämäelle saavuttaessa asetin tavoitteeksi top 5 sijan, ja kun vieruskaverit riittävästi louskutti leukojaan launtaina varikolla ja hotellilla päätin näyttää pojille miten touringia ajetaan. Kaksi ensimmäistä alkuerää pöntsäilin varovasti, että saa sen finaalipaikan varmistettua (sijat 7 ja 4) ja viimeiset kaksi alkuerää ajattelin hiljentää vieruskaverit sitten totaalisesti. Kolmannella alkuerällä TQ-tulos jäi yhtä kierroksella ohitustilannetta vajaaksi ja neljännellä alkueräkierroksella sitten TQ jäi 0.05 s päähän, vaikka jouduin pysähtymäänkin välillä, kun nostaja hyppäsi eteen.
 Kaikki meni siis yli odotusten, mutta vähän jäi silti kaivelemaan, kun paalupaikka vaihtui itsestä riippumattomista tekijöistä vitosruutuun. Finaaleihin lähdin sitten riskillä ajamaan palkintopallisijasta, mutta tällä kertaa riski ei tuottanut tulosta.

 Todella kiva oli silti ajaa kilpaa, kun sijat ratkotaan viiden minuutin tuloksissa alle 0.1 s eroilla! Myös kovavauhtinen rata oli kiva ajaa, vaikka finaaleissa jo pieni kosketus aiheutti ison ilmalennon. Tuomari-linja olisi tosin voinut olla vähän jämäkämpi, että pahimmat päälle ajot olisi saatu pois. Kiitos järjestäjille ja kanssakilpilijoille, jospa ensitalvena ajaisin koko sarjan.

 Todella iso kiitos myös Hobbyfactorylle ja kummallekin Heinoselle todella kilpailukykyisestä kalustosta ja todella vankasta tuesta läpi koko pienen touring urani. Taisipa mun nimiin jäädä ainakin pro-stock nopeusennätys 60 km/h! Myös auto oli sellaisessa tikissä Mynämäellä, että sai keskittyä puhtaasti ajamiseen.

Samppa "Linna"

186
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 17.03.13 - klo: 07.02 »
Moi,

Isolla rdalla saa ajaa vain 1/10 krossi ja sc -autot. Muun kokoiset tai tyyppiset autot sitten treeni radalle. Muuten jerryn ohjeet meni oikein.

Samppa

187
Tulokset / Vs: Tulokset: FTT3, Talviturnee 2013, Laukaa
« : 12.02.13 - klo: 09.10 »
Moi,

 Omat ekat "oikeat" touring kisat takana ja kyllä oli hauskaa. Välillä otti päähän, kun piti itse hölmöillä pienillä virheillä monta sijaa, mutta tavallaan se oli myös kisojen parasta antia - yksi huonompi kierros pudotti jo monta sijaa tuloksissa. Myös aamulla meinasi näin vähän kokemattomammalla olla kiire 50 min treenien välillä, kun piti yrittää jotain muuttaakin, jotta autosta saisi ajettavan.
 Radasta pidin todella paljon alkuerissä, mutta finaaleissa meinasi vähän turhauttaa, kun ohtiuspaikkoja ei ollut.
 
 Kiitos järjestäjille ja toimihenkilöille, hyvistä kisoista. Ainoana miinuksena ruoan loppuminen ja kuulutusten puute alkuerissä.
 Kiitos myös Heinosille jatkuvasta avusta. Vähän jäi vielä matkaa Artsiin ja Samiin, vaikka kovasti lupasin pestä molemmat - eikä se Sami kauas jäänytkään viimeisessä finaalissa.

Samppa

188
Moi,

Omista ajoista ei paljoa jäänyt lapsille kerrottavaa. Tuntui, että kaikki huono tuuri, tyhmät valinnat ja muut mahdolliset tuloksiin satunnaisesti vaikuttavat tekijät osuivat omalle kohdalle. Toki varmasti kaikilla oli omat hetkensä pienellä ja ajoittain liukkaallakin radalla - turha selitellä.
 Kahdessa ekassa alkuerässä jotain hassua tapahtui 2-3 min kohdalla, taisi toisella kierroksella tapahtua jo aiemmin, top 5 sijasta ajettaessa. Vähän vaikeaksi siis alkoi menemään.
 Kolmas alkuerä katkaisi sitten uskon omaan tekemiseen täysin, auto hävisi heti ensimmäisen hypyn jälkeen nostajien taakse, sokkona kulma pöydälle ja uskomattoman jäätävä 20s avauskierros. Vielä kun viimeisessä alkuerässä toisella kierroksella vetarin tappi purkautui tukivarteen jumiin, oli 1-vetoisella autolla vähän haasteellinen ajaa - pahoittelut vielä Jussille osumasta, jonka tarjosin, olisi pitänyt poistua radalta heti, kun tajusin jotain olevan pielessä.

 Finaaleissa sitten tuli käytyä ajamassa, eikä sekään ihan putkeen mennyt. Viimeisen finaalin alku kuvasi hyvin koko päivää: nopeasti kärkeen, vähän kisatilannetta Halmeen kanssa, pieni osuma, Halme jatkaa matkaa ja minä jään jumiin ja nostajaa tarvittiin muualla - koko jonon hännille, Jamo jatkoi kärjessä ja kruisaili voittoon.

 Kaikesta huolimatta oli ihan kiva kisapäivä, järjestelyt toimi, makkara oli hyvää, kahvin mukaan sai pullan ja muutenkin radan pinta ja profiili olivat mitä mainioimmat. Erityisesti äänentoistoa ja kuulutuksia pitää kehua: ensi kertaa kisoissa tällä kaudella ei tarvinnut hetkeäkään miettiä tilannetta tai kuulutuksia. Ne olivat selkeitä ja tulivat oikeaan aikaan.

Ei muuta kuin uusia pettymyksiä kohti, jospa nyt olisi tämän kauden huono tuuri käytetty vähäksi aikaa.

Samppa

189
Moi,

 Rohkenin ilmoittautua ekaan oikeaan turistikisaan, ja on vähän jäänyt epäselväksi tuo numero homma. Anonko numeron etukäteen Aakelta (?) vai saavunko paikalle näyttävästi ja numerot jaetaan automaagisesti?

Samppa

190
Moi,
 
Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.

 Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
  Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.

 En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
 Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.

Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
 - isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
  -> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
  -->akut puutuu nopeammalla tahdilla

 ---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi

 Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

 P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.

191
Moi,

 Itse olen tässä nyt myös yhden kauden ajanut kilpaa/harrastanut (viime Model Expon WJ oli ensimmäinen kilpailuni) ja tällä kertaa en voi olla kuin yhtä mieltä Heulin kanssa tuosta kunnioituksesta, mikä kehittyy kuskien välille. Etenki krossikisoissa on ilo ollut ajaa mukana, kun jopa SM -osakilpailuissa ajetaan toiset huomioiden ihan sieltä kesällä tutuksi tulleista E-finaalista B-finaaliin. Toki osumia sattuu, mutta niiden jälkeen viimeistään toimitaan fiksusti. Huutelua en ole kuullut joitakin yksittäisiä nostajan heräämiskehotuksia lukuunottamatta, mutta näissä nyt ei mielestäni ole mitään väärää.
 Ensimmäiset touring kisatkin tuli ajettua Raisiossa ja se se vasta puhdasta ajoa olikin. Pari tahatonta päälleajoa, jotka joko odotettiin tai sitten stopparilla karsittiin pois, mutta ei pienintäkään tahallista osumaa ainakaan mun silmään osunut.

 Syksyllä olin sitten ensi kertaa Corrikisoissa paikalla ja itseasiassa tuomarina SCWC I osakisassa ja kulttuurishokki oli suuri. Juuri kuten Joppekin totesi, kesällä oli oppinut hiljaiseen korokekäyttäytymiseen ja siistiin ajamiseen. Corritouhuissa tuntui vallitsevan täysin tosienlainen käytäntö. Etenkin päälle ajaminen tuntui olevan jollain tapaa normi ohitustilanteessa. Monesti näki tilanteita, jossa takaa tuleva tuli selvästi liian kovaa ja selvästi liian tiukalla linjalla suoraan edellä ajavan kylkeen tai konttiin ja siitä sitten edelleen puski edellä olevan pois tieltään.
 En tiedä onko tämä Corri piireissä uusi ilmiö, vai ei, mutta ainakin itselle jäi jo niistä kisoista sellainen kuva, että ei tarvitse tuohon luokkaan sotkeutua. Toisaalta kyllä ajo alkoi siisteytyä viimeisiä finaaleita kohden, kun olin stoppareita päälleajoista jakanut kohtuu reilulla kädellä, mutta silti ero oppimaani oli melko suuri.

 Toisaalta mitä olen isompien poikien juttuja radalla kuunnellut, on Suomen ajokulttuuri siisti verrattuna moneen muuhun maahan, etenkin Euroopan maihin verrattaessa. Itselläni on myös ollut todella hauska ensimmäinen harrastusvuosi maastosarjan ja WJ:n osalta, eikä mielestäni minkäänlaisesta ajokulttuuri tai korokekäyttäytymis ongelmasta voi puhua.
 Tosin maastosarjaan ja WJ sarjaan oli helppo tulla mukaan, sillä kaikki paikalla olijat suhtautuvat kilpailuun kuitenkin sen verran totisesti, että kaikki oheistoiminnotkin hoidetaan kunnolla ja kaikilta osallistujilta vaaditaan se tietty suoritustaso. Oli se suoritus sitten korokkeella hiljaa ajaminen tai hyvä nostosuoritus.

Samppa PK seudulta

192
Moi,

 Kyllpähän oli hauskat ja tasaiset kisat! Kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille rehdistä ja kovasta kilvanajosta!

 Oma valmistautuminen oli vähän huono, eikä Turkuun perjantaina saapuessa ollut mukana yksiäkään ajokelpoisia renkaita. Perjantai menikin radan metkuja opetellessa ja enemmän ja vähemmän äärimmäisiä säätötoimenpiteitä kokeillessa. Vauhti ei ollut vielä perjantaina vakuuttavaa, ja varmuuskin puuttui, mutta luotto oli silti ihan kohdillaan, sillä tiesin että riittävän kuluneilla renkailla ja yhdistämällä päivän aikana hyväksi havaitut jutut homma alkaisi varmasti toimimaan.
 Perjantaina hotellilla vaihdoin vielä Durangoon takaisin alkuperäisen alumiinipohjan ihan varmuuden vuoksi, sillä muovi pohja oli paikoin kulunut jo niin ohueksi, että vähän pelotti sen kestämisen puolesta.

 Lauantai alkoi vähän kaksipiippuisesti: toisaalta auto oli todella helppo ajaa, mutta toisaalta jouduin muokkaamaan setuppia siten, että keskimoottoriauton hyvät ominaisuudet vähän kärsivät, jotta sain paikattua keskimoottorille luontaista kiihdytyspidon puutetta. Onneksi päivän mittaa renkaisiin ja rataan alkoi muodostumaan sen verran pitoa, että jo viimeisillä alkueräkierroksilla ja finaaleissa pystyi jo paremmin hyödyntämään keskimoottori auton hyviä ominaisuuksia ja viimein toiseen finaaliin sain autosta jo mielekkään ajaa.

 Finaaleista ei jäänyt kyllä oikeastaan mitään muuta kuin todella hyviä muistoja mieleen. Ajo oli tasaista ja kaksi viimeistä finaalia ajettiin ihan hyvän kokoisella rytmiryhmällä tiukkaa kisaa lähdöstä maaliin. Varmaankin oli tämän kauden hauskimmat finaalit. Viimeisestä finaalista täytyy antaa vielä Joonalle propsit. Poika ajoi todella tarkasti kaikki ne paikat, joissa ohi olisi voinut yrittää ja ne kerrat kun Joona yritti tarjota ohituspaikkaa vitoshyppyjen jälkeen onnistuin sössimään hypyt juuri sen verran, etten ehtinyt työntää Durangon keulaa rinnalle ja ohi. Viimeisellä kierroksella meinasi käydä vielä vahinko takana tulevankin kanssa, kun yritin hypätä Joonan sisäpuolelle, mutta hyppy jäikin vajaaksi ja töpeksin seuraavan mutkan. Viimeiset mutkat saikin sitten puolustaa jo omaa sijoitusta.

 Iso kiitos vielä Ari Heinoselle tarvittavista potkuista takalistoon, Hobbyfactoryn Artsille ja Hokelle edelleen jatkuvasta myötämielisyydestä ja Jäntille jollain tapaa kisakelpoisien renkaiden lainasta, vaikka niissä "väärä" insertti olikin. Taisin Petterille luvata muutaman pisteen omasta saldostani, jos renkaat osoittautuisivat ajettaviksi.

 DEX210 "ikuinen" 3. -setuppi löytyy auton omasta topicista.

Samppa

193
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 06.01.13 - klo: 10.26 »
Moi,

 Tässäpä Turkkusessa käyttämäni setuppi. Muutin setuppia pitkin päivää koko ajan kääntyvämmäksi, kun pito radassa parani. Lapussa on se, mihin päivän lopuksi päädyin.

 Samppa

194
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 27.12.12 - klo: 08.31 »
Moi,

 Suosittelen vakaasti porailemaan heti alkuun ne neljä reikäiset männät - autosta tulee todella paljon helpompi ajaa verrattuna vakio 6 reikäisiin.

 Nokialla oli kohtuu hyvä pito ja lisäksi vielä vaihtuva alusta, joten tuota viimeistä setuppia en suosittelisi liukkaalle. Jos rata on oikeasti tosissaan liukas, on takamoottori helpompi ajaa.
 Keskimoottorille lähtisin ehkä muuten Nokian setupilla, mutta 1,3x4 männät molempiin päihin, taakse 25 eteen 30/35, kaikki painot pois, vakiot tai pari pykälää löysemmät jouset polempiin päihin, 1,5 astetta anti-squattia.
 Otathan myös tuosta setupista huomioon, että mulla on käytössä Yokomon pallot ja kupit, eli jotta ne saa vastaamaan vakiota, tarvitsee originaalien pallojen alle laittaa 1mm lisää prikkoja. Vakio pohjalla myös sivuponttoonien ruuveja kannattaa jättää vähän valikoiden pois, jotta runko pääsee flexaamaan. Eli jätät vain sivuponttoonien päätymmäiset ruuvit kiinni.

 Renkaista on vaikea neuvoa, sillä radan pinta, sää ja kuun asento vaikuttaa niihin todella paljon.

Samppa

195
Moi,

 Kysytäänpä täälläkin. Miten tuo rata on auki joulun alla ja jälkeen? Sekä ylipäätään ennen kisoja? Meiltä olisi kerholta paljonkin porukkaa tulossa salatreenaamaan, mutta ei viitsi lukittuja ovia tulla katselemaan.

Samppa

196
Team Durango / Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« : 22.12.12 - klo: 10.58 »
Moi,

 Ei ole kokemusta DESC210 autosta, mutta DEX210 on tullut hierottua viime kuukausina ihan mielettömän paljon. Autohan on periaatteessa sama, vain pidempi ja korkeampi jne..

 Tuuppikrossissa huomattua:

 Vähempi anti-squattia:
 - takapää niiaa enemmän kiihdytyksessä ja mutkan ulostulossa
 - auto puskee enempi kaasulla ajettaessa
 - mutkan ulostulon voi ajaa huolettomammin, sillä perä ei tee ylimääräisiä liikkeitä
 - hyppyjen ländeissä (etenkin lyhyissä ländeissä) auto lyö helpommin läpi ja on näin ollen vähän levoton
 - suorassa kiihdytyksessä auto on hitaampi, sillä teho häviää takapään niiaamiseen
 
 Enempi anti-squattia
 - perä niiaa vähemmän kiihdytyksessä ja mutkan ulostulossa
 - auton perä on herkempi kaasulla ajettaessa - on-power steer on parempi
 - hyppyjen ländääminen on helpompaa, hyppykombot menee helpommin ja varmemmin joka kerta
 - suorassa kiihdytyksessä auto ei juurikaan niiaa, jolloin jos pito riittää, auto lähtee todella nopeasti paikalta

 Itse olen tykännyt ajaa Tresreyn 2 asteen takapalalla. 3 astetta on omille käsille vähän liian tarkka ajaa, jos pito on vähänkään huonompi ja vastaavasti taas hyppykomboissa ja röykyissä 0 astetta tuntuu kiikkerältä ajaa. Täysin tasaisella baanalla 0 astetta toimii ihan hyvin, mutta siihen se ainakin mun käsillä jää. Esimerkiksi Nokian etuhypyissä 1,5 astetta tuntui olevan liian vähän ja taas mutkaisemmilla osuuksilla 3 astetta oli mun käsille liikaa - 2 astetta oli sopiva välimalli. Tresreyn takapalassa on myös huomion arvoista, että se on punainen, mikä automaattisesti vähentää kierros ajasta 0,1 - 0,2 s!

 Olen myös huomannut, että pelkkä anti-squatin muuttaminen ei välttämättä kerro koko totuutta, vaan usein joutuu myös muuttamaan iskari-setuppia, jotta löytyy se omille käsille paras kombo.

Samppa

197
RC-kerhot ja -radat / Vs: LRP Areena
« : 19.12.12 - klo: 10.42 »
Moi,

 Onko rata miten auki nyt joulun aikoihin? Olisi kova polte päästä treenaamaan ennen WJ:tä ja Joulun alla ja jälkeenhän tässä olisi sopivasti aikaa.

Samppa

198
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 12.12.12 - klo: 10.34 »
Moi,
 
 Ei ole vielä teippiä olemassa. Loppui eilen kesken.

 Olisi kyllä todella hienoa jos pystyt käydä hakemassa. Haen ilmastointiteippiä letkujen yhdistämiseen, mutta ilmastointiteipin liima ei taida riittää letkujen kiinnittämiseen.
 Varmaan pari kolme rullaa tuota leveämpää teippiä riittää? riippuen ihan rullan koosta.

Samppa

199
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 11.12.12 - klo: 21.30 »
Moi,

 Nyt on puuhasteltu! Kiitos kaikille mukana heiluneille, etenkin Maxille - ideoita tuntui riittävän. Kiva oli nähdä myös muutama ainakin mulle uusi naama talkoissa.

 Saatiin todella paljon aikaiseksi, mutta vielä jäi vähän tehtävää.

 Tähän asti tehty:

 - Rata-alue pesty
 - Rikkinäiset elementit korjattu
 - Rata-alue uudelleen kaukaloitu
 - Uusi profiili hahmoteltu (käytettiin jokainen letku, joka löydettiin)
   * Kaikki paikallaolijat (ajokalustoon ja kokemukseen katsomatta, saivat ideoida ja olla mukana profiilin muokkauksessa, kaikki paikallaolijat olivat tyytyväisiä
   * Rata on nyt paljon paljon hitaampi ja teknisempi, mutta yhteistuumin oltiin sitä mieltä, että yhtään todella vaikeaa tai huonosti näkyvää paikkaa ei radalle jäänyt
   * Hyppyjä on viisi, ne ovat huomattavasti pienempiä kuin aiemmin
 - Laitettiin harjoitusradalle Lindströmin mattoja kokeeksi, kun siellä ajavat pyysivät - ainakin radalla tänään ajaneet tykkäsi, joten ei varmaan ihan metsään mennyt, nyt sekin rata on ajokelpoinen

Huomenna tehtävää:
 - Teippaillaan letkut päistään yhteen
 - Teippaillaan letkut kiinni lattiaan
 - Kiinnitetään elementit toisiinsa
 - Hiotaan profiili loppuunsa
 - Pidotetaan
 - Ajanottolinja, jos Hoffa tulee, niin laitetaan koko ajanottokin toimintakuntoon
 - Siivotaan sotkut


 Keskiviikkona rata on edelleen suljettu - annetaan huomenna tehtävän pidotuksen kuivua huolella ja kunnolla, jotta koko kaksi päivää talkoita ei mene hukkaan!

 Aloitetaan heti kun paikalla on innokkaita talkoolaisia, niin päästään ajoissa poiskin, viimeistään klo 1700. Itse saavun paikalle, kunhan ehdin, aikataulu on vielä vähän auki, viimeistään kolmen aikoihin olen kuitenkin Tiksissä.

 Kiitos vielä osallistujille! Oli kiva puuhastella kun porukkaa oli totuttua enemmän ja saatiin hyvä henki päälle.

Samppa

200
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 11.12.12 - klo: 14.18 »
Moi,

Tänään tuskin vaikuttaa harjoittelurataan mitenkään. Keskiviikkona viimeistään vaihdellaan/lainataan elementtejä ratojen kesken. Riippuu pitkälti talkoilijoiden määrästä ja työtehosta.

Samppa

201
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 05.12.12 - klo: 11.27 »
Moi,

Torstai kisoihin liittyen:

 Olisiko mahdollista, että ylimääräinen aika hiittien välissä, tai osa siitä riippuen tietysti hiittien syklistä olisi pyhitetty aloittelijoille, krossareille yms. muille kuskeille, joita paikalla on ja jotka eivät itse torstai skaboihin osallistu?

 Torstaisin kuitenkin paikalla olisi niin kokeneempia korri kuskeja kuin myös mahdollisesti kokeneempia krossikuskeja neuvomassa, opastamassa ja kenties jopa näyttämässä ajamisen mallia aloittelijoille. Jos kuitenkin se aloittelijan ajaminen menee joko liikkuvana shikaanina toimimiseen tai väistelyyn tai ko. kuski ''pakotetaan'' osallistumaan kisoihin, jotta saa ajaa edes jollain tapaa rauhassa, voi motivaatio alkaa rakoilla.

 En tiedä, miten on aiemmin toimittu, mutta ainakin viime torstain perusteella, oma tuloksen ajaminen erien välissä ja vastaavasti niiden muutaman paikalla olleen aloittelijan ajaminen kärsi selvästi, kun heti kun viimeinen hiitti oli ajettu lauteet paukkasi täyteen juuri aiemmin ''kisa hiitin'' ajaneita kavereita, eikä vapaata rakoa radalla juuri ollut.
 Se on kuitenkin mielestäni ensisijaisen tärkeää, että saadaan niille hitaimmille ja epävarmimmille kuskeille oma rako ajaa omaa ajoaan. Muut (niin korri kuin krossi) kuskit voivat sitten vähän käyttää omaa pelisilmää, milloin menee radalla paukuttelemaan ja milloin antaa muiden ajaa edes sen hetken rauhassa.

Samppa

202
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 26.11.12 - klo: 15.57 »
Moi,

 Joku taas kyseli Dexin setuppia multa Nokialla, niin tässäpä tämä. Jos se nyt jotain vaikka auttaisi.

 Samppa

203
Tulokset / Vs: WJ 2 tulokset, Nokia
« : 24.11.12 - klo: 22.29 »
Moi,

Olipahan kisat. Omat ajot meni täysin yli odotusten, tavoite oli kympin sakkiin kun on vielä niin kovin vähän kokemusta sisäkisoista. Ekassa finaalissa oma jännitys purkautui virheisiin ja täysin turhaan avautumiseen erän jälkeen. Kävelin peili eteen ja etsin syyllisen - ei tarvinnut kauaa hakea. Toiseen finaaliin oma ajo löytyi taas ja vähä pystyi karria härnäämään, oma virhe pudotti karrin kannasta, mutta tulos oli hyvä. Vikasta finaalista ei paljoa jäänyt sanottavaa. Pää ei vieläkään kestä ihan täysin.

+ järjestelyt
+ joonan huippu hyvä asenne ja ajo!
+ oma sijoitus
-- oma täysin turha avautuminen ekan finaali jälkeen - pahoittelut vielä!

Ei kai tässä auta kuin treenata kovemmin ja jatkaa hyvällä ilmeellä Turkuun. Ja pitää yrittää oppia joonan asenteesta jotain.
Kiitos vielä Hobbyfactoryn artsille ja hokelle avusta ja pitkästä pinnasta.

Samppa

204
Kilpailukutsut / Vs: KILPAILUKUTSU: WJ II Nokia, 24.11
« : 15.11.12 - klo: 17.01 »
Moi,

 Onko rata auki nyt ensi sunnuntaina miten? Jos vaikka koittaisin tulla salatreenaamaan jo etukäteen.

Samppa

205
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 05.11.12 - klo: 16.19 »
Moi,

Lupailin vähän tarinaa muovi pohjasta.

 Kisoissa tuli huomattua, että muovipohjassa on potentiaalia. Setuppia tarvitsi vain vähän viilata, jotta lisääntynyt fleksi pääsi oikeuksiinsa. Myös 8mm pidennys tarjosi uusia mahdollisuuksia esimerkiksi akun sijoittelulle, minkä huomasin olevan valtava etu.

 Isoin juttu tuon muovipohjan kanssa tuntuu olevan se, että alusta ei saa olla liian löysä. Alumiinipohjaan verrattuna ajoin vähän jäykemmillä öljyillä takana ja jäykemmillä jousilla molemmissa päissä kuin mitä olisin tuolla pidolla alumiinipohjalla ajanut. Toisaalta jousitus pitää rakentaa siten, että paino pääsee siirtymään reilusti ja auto kallistelemaan - liika on tietenkin liikaa, mutta liian vähällä auto on vähän arvaamaton ajaa. Myös maavaraa pitää olla reilusti enemmän kuin alumiinipohjalla.

 Suurin etu näin lyhyellä testaamisella tuntuu olevan lisääntynyt varmuus. Pidempää ja löysempää autoa on huomattavasti helpompi ajaa tasaisesti kuin vakiopohjalla varustettua autoa. Vakiopohjallakin olen pystynyt haastamaan Karria treeneissä, joskus taisin ajaa jopa treenipäivän pohja-ajan, mutta autoa joutui polkemaan todella agressiivisesti. Muovipohjaa voi ajaa rauhallisemmin, olematta yhtään sen hitaampi.

 Mitä tuohon liitteenä olevaan setuppiin tulee, niin omituisuuksina siinä on tosiaan Yokomon pallot ja kupit, lyhyt servo ja Tresreyn alumiininen RF hangeri (3 toe-in 2 kick up). Yokomon pallot on noin 1-1,5 mm korkeammat kauluksesta mitattuna kuin Durangon omat.
 Taper männät olivat myös selvä parannus tavallisiin 4x1,3 mäntiin. Nopeampi ulosvaimennus kun toimii jo teoriassakin paremmin, kuin tasanopeuksinen vaimennus - eron huomaa Tikkurilassa erityisesti laine hyndässä, joss jousitus ei saa ''pakata'' (eri kuin pack) liikaa, muuten perä pomppaa irti tien pinnasta seuraavassa mutkassa.
 Camper ja keulan haritus kulmasta en ole ihan varma. En ole mitannut kumpaakaan. Camperin olen säätänyt siten, että renkaan kontakti pinta on koko ajan mahdollisimman suuri, eikä rengas pääse murtumaan yli missään vaiheessa, vastaavasti keulan harituksen olen säätänyt siten, että jousitus pitkänä haritusta on enemmän (vakauttaa suoralla, kun keula kevenee) ja vastaavasti alaspainettuna renkaat osoittavat suoraan eteenpäin (parantaa sisään kääntyvyyttä).

Samppa

206
Tulokset / Vs: Winter Jumps I - Vantaa 3.11 LOPPUTULOKSET
« : 05.11.12 - klo: 15.33 »
Moi,

 Kisat oli ja meni. Omalta kohdalta vähän kaksipiippuisesti. Toisaalta elämäni ensimmäinen A-finaali ja top3 sijoitus, toisaalta harmillista hätäilyä joka hiitissä (pl. viimeinen alkuerä). Heinäkuun alusta asti kun on tullut treenattua todella paljon (~600 min ajoa/viikko), niin tiesin kyllä, että vauhtia on - tähän asti on vain varmuus puuttunut täysin. Edelleenkin jännitti lauteilla ihan pirusti, mutta auto pysyi suurinpiirtein renkaat maata vasten. Hölmöilyä oli kyllä omalla kohdalla ihan riittämiin, mutta sijoitus oli silti hyvä.

 + Durango ja oma sijoitus
 + Oma finaali ajo, pois lukien ensimmäisen kierroksen hölmöilyt joka finaalissa
 + Kisajärjestelyt
 + Mitään ei hajonnut
 + Osanottaja määrä
 + Juhon suoritus, poika on varmaan vielä niin nuori, ettei se osaa jännittää yhtään

 - Oma alkuerän ajaminen (uskomattomia, puhtaasta ajattelemattomuudesta johtuneita virheitä joka hiitissä)
 - Oma turhan päiväinen jännittäminen lauteilla - hyvä että ratti pysyi kädessä

 Vielä jäi hampaankoloon, olisin halunnut kokeilla finaaleissa Halosen kanssa, mihin vauhti olisi riittänyt - pitää näemmä treenata vielä kovemmin, etenkin kun seuraavissa kisoissa ei ole enää tuttu rata.

 Iso kiitos vielä erikseen kisajärjestäjille ja puuhamiehille, Artsille ja Hokelle pettämättömästä varaosapalvelusta ja pitkästä pinnasta ja tuesta, Salmeloille ja Haloselle kirityksestä treeneissä.
 Onnittelut myös Seinikselle, jätkä ajoi paremmin kuin koskaan treeneissä. Taitaa kyseessä olla suurten kisojen mies.

 Samppa

 P.S Koitan laittaa Durangon setupin tuonne oikealle osastolle, siitä joku kun kisoissa kysyi.

207
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
« : 04.11.12 - klo: 19.21 »
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.

Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.

Moi,

 En ihan allekirjottaisi tuota insertin vaikutusta noin isoksi.

 Esimerkiksi nyt eilen kisoissa tuupissa top3 inserttejä meidän kerhosta:

 Karri - vanha käytetty Schumi medium, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasi
 Jarno - en ole ihan varma, veikkaisin AKA
 Minä - vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin

 Ero tuli käsistä ja varmuudesta, ei inserteistä.

 Vastaavasti meidän kerhokisoissa ajoin itse nelkun P-L:n foameilla (uudet), sijoitus toinen Hoken jälkeen, yhden finaalin voitinkin. Tuupissa ajoin uusilla Akoilla molemmissa päissä, kun halusin kokeilla, sijoitus toinen Karrin ja Jarnon välissä.

  Treeneissä olen testaillut eri inserttejä ''back-to-back'' tyyppisesti, eikä suurta eroa ole ollut - edes kellossa, veikkaisin, että ajan ihan yhtä lujaa kaikilla testaamillani inserteillä (AKA, P-L foam ja valettu, Schumi med ja hard). Nyt olen tullut siihen tulokseen, etten osta enää inserttejä, vaan ajelen talven näillä mitä on. Ei tarvitse murehtia yksityyppisyyksistä tms. sen kuin laitan renkaisiin sen mitä sattuu olemaan.

 Isoin ero tuntuu tulevan sen sijaan renkaista. Toinen sarja voi olla harmaa ja ''jauhoinen'' jo pussista otettaessa, kun taas toinen sarja on piki musta, notkea ja kuminen. Toinen sarja ei kulu millään, toinen kuluu 15 akulla ''ghost pinnille'' ja jää siihen. Toinen ei koskaan pidä mitään, toisella renkaat vinkuu toisesta akusta lähtien.
 Lisäksi tuntuu, että renkaita pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta ne lämpiävät ja alkavat toimia halutulla tavalla. Jos ajaa liian varovasti, renkaat eivät pysy lämpimänä/lämpiä ollenkaan, eivätkä sitä myöden toimi ollenkaan. Tämä taas korostuu - jos renkaat pääsevät ''kylmettymään'', niillä ei voi ajaa agressiivisesti, jolloin ne ei enää lämpene. Sama toimii myös toisinpäin. Ainakin Tikkurilassa.
Vastaavasti myös eri lattialaaduille tuntuu eriverran kuluneet renkaat sopivan paremmin - ja tätä ei voi tietää kuin kokeilemalla. Tämän takia kotietu on todella merkittävä sisäkisoissa.

 Päissäni kun olen tätä pohtinut, niin ainoaksi fiksuksi ratkaisuksi olen keksinyt matto-krossin (EOS). Matto - tai multisurfacebaanoihin en ota kantaa, koska kummallakaan en ole ajanut koskaan, joten ei tähän ole pohjaa. Varmaankin ovat molemmat toteutettavissa hyvin ja toimivasti, kun tehdään fiksusti.

 Mitä yksityyppi insertteihin tai pitoaineisiin tulee: en kannata kumpaakaan. Ensimmäiseen perusteita yllä, jälkimmäinen kuuluu toiseen lajiin.

 Tämä kaikki siis alle vuoden kokemuksen ja täysin käsistä lähteneen treenaamisen ja testaamisen pohjalta.

 Samppa

208
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2012 - 2013
« : 01.11.12 - klo: 15.29 »
Moi,

 Mitenkäs uusille kuljettajille, jotka ei numerolistassa ollut? Ajoin kyllä Model expon kisan (C-finaalin monesko lie), mutta nimi ei ollut listassa.

Samppa

209
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 30.10.12 - klo: 21.04 »
Moi,

 Viimein pitkän odotuksen jälkeen sain tänään alle uuden Dimec20 muovipohjan ja tähän mätsäävän korin. Amme on siis RTR:n pohjaa jäykempi, ja ainakin verrattuna truckin pohjaan (Dimec) ero on selvä ja 8mm pidempi. Pidennys on tehty sivuponttoonien kohdalta, keula ei siis tarvitse erikseen mitään jatkopaloja.

 Lyhyen testin jälkeen ei voi kyllä kuin hymyillä.

 WJ:ssä nähdään, onko muutos vain korvien välissä, vai tapahtuiko oikeasti jotain. Näppituntumalla, ja kellosta muihin vertaamalla vauhtia ja etenkin varmuutta tuntui tulleen lisää. Koitan kirjoitella lisää, kun vähän saan lisää testattua.

 Myös kori oli ihan positiivinen ylläri. Kuvissa näyttää vähän hassulta, ja niin näytti livenäkin, kunnes silmä siihen vähän tottui. Tilaa ainakin on ponttooneissa enemmän ja omaan silmään etuhyttiset kopat on hienoja. Kori taitaa olla Pro-Linen käsialaa, sillä ainakin hytti on tarkka kopio Pro-Linen Bulldog korista.

 Samppa

210
Team Durango / Vs: Team Durango DEX210
« : 23.10.12 - klo: 21.42 »
Moi,
 
 No kokeillaan ihan näin kirjoittamalla. Kysy, jos joku kohta jää epäselväksi.

 Takamoottori:

 Edessä:
 30 Caster, 0 Camber, 0 Toe out
 3 mm trail, 4mm prikkaa hubin takana
 5 mm prikkaa ohjauspalan päässä ohjauslinkin alla, ackerman keskimmäisessä reiässä
 Ylälinkki täysin pitkänä, iskaritornin päässä 2 mm prikkaa pallon alla
 4x1,3 Taper mäntä, 40 wt UR öljy, vakio jousi
 Iskari ylhäältä ja alhaalta sisällä, maksimi ulosjousto
 65 g bulkheadi

 Takana:
 2 Toe in, 2 Camber
 Linkki toiseksi uloimmassa reiässä hubissa, ei prikkoja
 Hubi täysin takana
 4x1,3 Taper mäntä, 20 wt UR öljy, vakio jousi
 Iskari ylhäältä keskellä ja alhaalta sisällä

 Keskimoottori:

 Edessä:

 Muuten sama, mutta iskari ylhäältä keskellä

 Takana:

 3 Toe in, 2 Camber
 Linkki toiseksi sisimmässä reiässä hubissa, 2 mm prikkoja tornin päässä
 Hubi puolivälissä
 4x1,3 Taper mäntä, 20 wt UR öljy, vakio jousi
 Iskari molemmista päistä keskellä

 Molemmissa ratasdiffi, 4-6 k öljyllä

 Noilla olen yleensä lähtenyt liikkeelle, kun pito on muuttunut tai muuten vain on säätömuutokset mennyt metsään. Toimii kohtalaisesti lähes aina ja noista edelleen säätämällä (joitain ihan pikku juttuja, linkin paikkaa tai iskarin asentoa ym.) auton saa toimimaan. Omasta mielestäni molemmat ovat helppoja ajaa, vaativat vain moottorinpaikasta johtuen vähän erilaiset ajotavat.

Samppa

Toivottavasti ei mitään unohtunut.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9