Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - bcan

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 17
31
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 14.11.17 - klo: 10.32 »
Vielä kun niitä tulisi jollekkin kotimaiselle toimijalle hyllyyn.
Samoin kuin hiilarinen keskituki...
RCCentteriin on ainakin tulossa satsi varaosia, korkkeja ei varmaan tuossa vielä tule enkä muutenkaan tarkkaan tiedä millaista valikoimaa sinne on tulossa seuraavassa kuormassa, kannataa kysästä sieltä.

32
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 14.11.17 - klo: 10.17 »
Tekno julkaisi eilen EB410:lle alumiiniset iskarin korkit.
Kieltämättä muovisten kanssa meinasi muutaman kerran mennä hermot. Muovisilla kuitenkin pärjää kun on vaan huolellinen niitä paikalleen kiertäessä

Samalla tuli blankot iskarin männät tilattavaksi

https://blog.teknorc.com/2017/11/13/tekno-rc-eb410-aluminum-shock-caps-and-blank-pistons-now-available/

33
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 10.11.17 - klo: 16.56 »
Niin... unohtui vielä kirjoittaa että FO-kisaformaatti on äärimmäisen raaka. Ensimmäinen todella sijoitukseen vaikuttava erä on semifinaali. Siinä jos epäonnistuu, ö-finaali kutsuu. Aika-ajoilla ei ole käytännössä merkitystä ja nousumahdollisuutta ei ole. Kaikki saavat tosin pitkän finaalin.
Sama tilannehan on SM formatin ekassa nousufinalissa ilman mahdollisuutta ö-finaaliin, toi tosin koskee vaan tusinakuskeja millainen itse olen, kärkipäähän hengailee alemmat nousut  :wink:

Kyllä moni FO kisoissa jutteli että pitkä finaali on hyvinkin mukava vaikka se viime kesänä oli "vain" sen 30 min

34
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 10.11.17 - klo: 08.54 »
Samapalta totuttuun tapaan paljon hyviä ja osuvia pointteja, muutamaan pitää silti tarttua

FO sarjan formatilla tarkoitin lähinnä sitä että siellä kaikki on päässyt ajamaan pitkää finaalia, SM formaatilla näin ei ole. Junnu/40+ finaaleilla toki saadaan lisää ajoaikaa kelkasta pudonneille, mutta yhden päivän kansallisissa kisoissa niille ei välttämättä ole aikaa vaan nuo jäisivät pelkästää pitkään SM kilpailuun
M8e tästä ehkä ensimmäisenä hyötyisi koska siellä kaikki saavat saman määrän finaaleja. Ainaki itseä M8e houkuttelisi enemmän vaikka M8 on omasta mielestä se ainoa ja oikea luokka kesälle.

Jon ylempänä kirjoitti että jos on enemmän kisoja niin sää tai omat menot eivät haittaa niin paljon kun on valinnan varaa. Jos ajetaan kerta SM sekä neljän kisan kansallinen niin se tarkoittaa että neljään kisaan pitää päästä osallistumaan eikä paljon valinnan varaa ole. Ja jos sääolosuhteet eivät ole ollenkaan suotuisat niin vaarana on tosi tynkä kesä kisojen suhteen. Varapäivät on aina varapäiviä ja niihin varautuminen ei välttämättä ole se prioriteetti perheelliselle.

Oikein huonosti kun menee niin SM kisoissa sataa koko viikonlopun ja varaviikonloppunakin tule vettä tms. niin jää SM titteli vähän vaisuksi. Toi nyt on aika epätodennäköistä, mutta kun Suomen kesä jaksaa aina yllättää

Lisenssitön sarja tullaan tarvitsemaan joka tapuksessa, joillekkin se lisenssin osto vain on liian iso "kynnys" ja ehkä enemmän ajatuksen tasolla kuin rahallisena asiana.

Suurimpana huolena itsellä on että mitä historiasta on kuullut niin ratapuolella kerta SM kisoista ei ole mitään hyviä kokemuksia vaan luokat menettivät paljon osallistujia. Jos M8:lla tuohon mennään esim. kolmeksi vuodeksi ja trendi kuskeisa on laskeva niin sen nousuun saaminen onkin sitten pidempi projekti. Jos näin käy niin toivottavasti kuskit kuitenkin siirtyvät toisiin luokkiin eivätkä lopeta lajia kokonaan.

Toisena huolena on tulojen saaminen seuroille, ratojen huolto ja tilavuokrat tarvitsee rahaa ja kisojen vähentyessä myös tulot tipahtavat. Jos kilpailut vähenevät niin ne jakautuvat pienemmälle määrälle seuroja jolloin ne kenelle kisaa ei riitä jäävät ilman kisoista saatuja osallistumis ja treenimaksuja sekä buffa tuottoja. Kisoja järjestäville seuroille mahdollisesti kasvavat osallistujamäärät tuovat kyllä lisää tuloja.

35
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 09.11.17 - klo: 22.18 »
SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.
Miksi jättää toimivaksi todettu FO formatti pois ? SM säännöillä samat kaverit tahkoaa A-finaalin lähes kaikissa kisoissa mihin osallistuvat ja loput jää nousufinaalien jälkeen odottelemaan kotiinpääsyä.

Kenelle kisoja ja sarjoja tehdään ? Vakavissaan voittoa ja kv menestystä hakeville vai sille harmaalle massalle kun lähtee kisoihin huvin vuoksi viettämään hauskaa päivää ja samalla ajamaan.
Molemmille ryhmille pitää löytyä kisat ja sarjat, jos toinen noista menetetään kärsii koko laji.


36
Hieman menee alkuperäisen asian ohi, mutta viimeisiin viesteihin viitaten...

PA säännöissä on kohdassa 1.6 näin:
Lainaus
Jäsenten- ja kerhojenvälisiä harjoituskilpailuja voidaan
järjestää edellyttäen, että niistä ei aiheudu häiriötä
kalenterikilpailuille. Harjoituskilpailusta on tehtävä kirjallinen
ilmoitus AKK:lle viimeistään 7 vrk ennen aiottua
harjoituskilpailupäivää. Tuomaristoa ja valvojaa ei vaadita,
mutta kilpailun johtaja vaaditaan.
Kalenterin ulkopuolinen kilpailu tulee hakea viimeistään
kuukautta ennen kilpailua.
Kaikkiin määräaikaan mennessä ilmoitettuihin kilpailuihin
tai harjoituksiin liittyy järjestäjän vastuuvakuutus,
kuten kalenterikilpailuihinkin. Harjoituskilpailusta ei
mene kilpailulupamaksua, silti lisenssien vakuutukset
ovat voimassa. (Ajajalisenssi ei ole pakollinen, mutta
silloin ajaja on ilman liiton vakuutusturvaa.)
Kilpailijoilta perittävät osallistumismaksut:
• kansainväliset ao. lajiliiton mukaan
• muissa kilpailuissa osallistumismaksu on vapaa,
mutta valvojan tarkastama ja kohtuullinen.
Erillistä harjoittelumaksua ei saa kilpailupäivinä periä,
jälki-ilmoittautumismaksu saa olla korkeintaan kaksinkertainen.

Ymmäsrsinkö oikein että kaikki AKK:lle ilmoitetut harjoituskilpailut ovat AKKn alaisia kilpailuja joista voi saada sääntöjen määrämän rangaistuksen joka pätee siten myös virallisissa sarjoissa. Harjoituskilpailuilla tarkoitan lähinnä esim. Kerhokisat, SC tai WJ sarjojen kilpailuja ?

37
Kilpailijoiden kanava / M8 SM, kerrasta poikki ?
« : 27.10.17 - klo: 11.55 »
M8 kerta SM kun vaikuttaa nyt olevan tapetilla eri keskusteluissa niin voisi omia jaloistuneita mielipiteitä tuoda julki omassa topikissa. Keskustelua on käyty aiemmin jo tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=100368.msg814963#msg814963
Ajatushan kerta SM kisassa on ok mutta se tuo mukanaan paljon asioita jotka vaikuttavat harrastukseen pidemmän päälle. Ensinnäkin kisatuotot tippuvat niillä seuroilla jotka M8 SM kisoja ovat järjestäneet. Meillä TUAssa on ensi vuodelle SM kisan sekä sen kautta saadut ratamaksu tuotot laskettu budjettiin ja sen putoaminen pois vaikuttaa oleellisesti pienoisautoilun toimintaan TUAn alaisuudessa jos tuota ei saada paikattua. Voisin kuvitella että sama tilanne on muissakin seuroissa jotka M8 SM kisoja ovat viime vuosina järjestäneet

Toisena asiana on että riittääkö kuskien kiinnostus M8 luokkaan kun kilpailumäärää karsitaan ja onko järkeä investoida uuteen kalustoon jos tähtäin on SM sarjassa eikä epävirallisissa kilpailuissa. Varmasti osallistujamäärä kasvaisi FO sarjassa mutta tuskimpa päästään yhteenlaskettuihin määriin.

Henkilökohtaisesti M8 SM sarja tai tässä tapuksessa kisa kiinnostaisi vielä vähemmän kuin jos siinä mennään kerrasta poikki systeemiin, vähän epäonnea kaluston kanssa ja homma on siinä, toki aina voi todeta että "se on motorsporttia". Tuollaiseen kerta SM kisaan pitää varata kuitenkin perjantai + koko viikonloppu. Ensin ajellaan harjoutuksia ja alkueriä josta sitten mahdollisesti jo ensimmäisen nousufinaalin kautta laulukuoroon ei ajatuksena ole kovin innostava.

Pienoisautoilulla on Suomessa niin pieni harrastajamäärä että jokainen muutos mitä tehdään pitää tehdä sen kannalta että se auttaa saamaan uusia harrastajia sekä pitämään nykyiset harrastajat harrastuksen parissa.
Onko missään osallistujamäärältään edes keskisuuressa RC auto luokassa kerta SM kisoja ?

Tero Piipponen
TUA RO-kilpailutoimien vetäjä

38
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 19.10.17 - klo: 09.58 »
Muutama kierros EB410:lla Turun radalta

https://www.youtube.com/watch?v=_3V5_vKKS20

39
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 12.10.17 - klo: 08.45 »
Voisko sitä juttua laittaa lisää myös tänne, koska kaikki ei ole facebookissa. :wink:
Toi on ihan julkinen sivusto, näkee ilman face tunnustakin

40
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 11.10.17 - klo: 23.12 »
Tänään tuli ajettua ekat testit EB410:lla Turun radalla. Itelle tää on eka kymppi krossari eikä niillä oo aikasemmin tullu muutenkaan ajettua joten vertailupohjaa ei ole. Auto oli tosi helppo ajaa, hyppää hyvin ja ländää tosi nätisti. Pidosta on vaikea sanoa vielä mitään ku rata oli jonkun verran pölyinen ja renkaatkin ihan uudet mutta kyllä sillä radalla pysys. Oma paras läppi kuuden akun jälkeen oli vajaa pari sekkaa nykuisen profiiln parhaasta ja näille käsille se on varsin hyvä varsinkin kun auto tehdassetupissa ja koko luokka on itelle ihan uusi

Muutama aikas komee törmäys tuli tehtyä mutta mitään ei mennyt rikki, mut ei toi vielä pidemmän päälle kestävyydestä kerro, se selvii sitten ajan kanssa kun tulee enemmän ajettua. Mut ei se heikko ole, sen huomaa jo kasatessa

Jos kiinnosta niin kannataa seurata Tekno Finland face ryhmää, siellä on jo jotain juttua tosta ja laittelen lisää kun kerkeen.
https://www.facebook.com/teknorcfin/

41
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 10.10.17 - klo: 08.32 »
EB410 saapui mulle eilen ja kasaaminenkin tuli aloitettua.
Osien laatu on totuttua hyvää Teknon laatua, ainoa mitä on pitänyt työstää on tukivarsien sisempien hingepinnien reijät reamerilla jotta ne sai täysin vapaasti liikkumaan mutta muuten sai vaan ruuvailla autoa kasaan. Pari päivää vielä kasausta niin sitten pääsekin TUA Areenalle testaamaan

Tuolta löytyy muutama kuva
https://1drv.ms/f/s!ApFF4ELCNStmleh8bbDPcqTUyN0Aow

42
Tulokset löytyy tuolta: https://goo.gl/JwZN2z

Kiitokset kisoilijoille mukavan leppoisasta päivästä, tällaisia kisojen fiiliksen pitää olla.
Onnitelut Saarelaisten veljeksille SC luokkien voitoista ja vaikka buggyjä oli aika niukasti niin voittajat niistäkin löytyi, joten sinnekkin onnittelut.

Isot kiitokset myös Timpalle ja Lotiloille sekä muille ketä kisaa oli tekemässä !

43
Ovet aukeaa viimeistää yhdeksältä ja rata on auki muutamaa korjaustaukoa lukuunottamatta 9:50 asti

44
Aikataulu ja erälistat löytyy tuolta: https://goo.gl/oKjnP5

Nelkku buggyjä ei ole kuin yksi niin saa valita ajaako tuuppibuggyjen vai nelkkukorrien kanssa kisaa.

45
Onpas vähän ilmoittautuneita tuolla krossipuolella.
Ilarin saa laittaa johonkin muuhun luokkaan ei ole väliä mihin kunhan vaan päästään ajamaan.
Jep, katotaan millaiseen määrään päästään kun viimetippa on mennyt jo vähän yli.
Ajamaan pääsee kyllä

46
Oho, menipäs se 24h nopeesti, ilmoittautuminen on jo kiinni.
Ei oo muuten eka kerta ku tällä tavalla käy  :tongue:

Nyt on oikeesti auki tähän iltaan klo 21:00 asti



47
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 20.09.17 - klo: 07.52 »
The RC Network on tehnyt unboxin videon EB410:sta, kattaa katsoa

https://www.youtube.com/watch?v=5XeQY4Ey8Ak

48
Noin 24h aikaa vielä ilmoittautua  :wink:

49
Ilmoittautuminen auki, linkit ekassa viestissä

50

Sopiiko tämä kilpailu myös lapsille/aloittelijalle ilman kilpailukokemusta?
Ehdottomasti, mukaan vaan. Jos auto pysyy suurinpiirtein radalla ja osaa antaa nopeammille tilaa niin pärjää aivan loistavasti
Neuvoja saa jos jokin askarruttaa

51
Saako SC:tä ajaa minipinneillä?
Totta kai saa ja kannattaakin minipinnillä ajaa.
Pidetään rengas vapaana kunhan on luokkaan kuuluva rengas eikä mitään ihme kikkailuja

52
Minkä värinen on teidän alusta??
Vaalee vai tumma??
Jerzi
Vaalean harmaa siitä tuli

53
Turun Urheiluautoilijat Ry kutsuu kaikki sähkökrossaajat ja SC kuskit kauden avaus kilpailuun Turkuun
Kilpailupaikka ja aika:
TUA Areena, Lukkosepänkatu 7, 20320 Turku, 23.9.2016
https://www.facebook.com/HPIAreena

Luokat:
- SC2-10, SC4-10, M2-10 ja M4-10

Ilmoittauminen: 20.9 klo 21:00 mennessä tänne: https://goo.gl/WRkzQ1
Ilmoittautuneet: https://goo.gl/M6QNUq

Kierroslaskenta:
AMBrc4 Decoder / RCM ohjelmisto, AMBrc personal transponder tai RC4/Hybrid transponder
Huom. Mikäli et omista personal transponderia (kierrosten laskentaa varten), voit sen vuokrata 5€ hintaan. Pondereita rajoitetusti. Palauttamatta jääneet ponderit laskutetaan täysimääräisenä. Transponderi varattava ennakkoon ilmoittautumisen yhteydessä lähettämällä minulle YV viesti.

Ponderin toiminnasta vastaa kuljettaja! Poislukien tilanteet, jossa häiriötapauksia on lukuisia.

Osallistumismaksu:
20 €/luokka, toinen luokka 10€, kolmas 5€ ja jos neljättäkin haluaa vielä ajaa niin sen ansaitsee ajaa jo ilmaiseksi

Harjoittelu ennen kilpailua mahdollista TUA Areenan aukiolojen mukaan.

Aikataulu:
Aikataulu pyritään sovittamaan klo 9-18 väliin. Mikäli aikataulun puitteissa mahdollista aamuun laitetaan 30-60 min pitkä vapaa harjoitus jossa TUA hoitaa nostamisen

Aikataulu:
Ovet aukeavat n. 8:00, tarkempi aikataulu viimeistään kilpailua edeltävänä iltana.

Säännöt:
SC Cup ja WJ säännöt kevennettyinä. AE ja finaali määriä sekä pituutta säädetään osallistujamäärän mukaan jotta saadaan päivästä sopivan pituinen kaikille

Kilpailuorganisaatio:
Kilpailunjohtaja: Tero Piipponen
Tuomari: Tero Piipponen
Ajanotto: Timo Jokinen
Katsastus: Tuskinpa kovin tarkkaa syyniä ruvetaan tekemään

Rata:
Pinta maalattua betonia, minipinni toimii ainakin

Muuta:
- Kireät pipot pitää jättää kotiin, tarkoitus on ajaa rento ja hauska kisa ennen kuin ne todelliset sarjat alkavat
- Mekkaustilassa voi olla paikkapaikoin hämärää, oma pöytävalaisin hyvin suotava. Osa mekkaustilasta saattaa olla rata-alueen tilasta poikkeavassa tilassa, riippuen kilpailijamäärästä.
- Sähköt on, omat jatkojohdot, mukaan. Pöytiä on aika paljon mutta jos on paljon kilpailijoita niin pöytiä ei kaikille riitä
- Akkujen lataus AINA latauspussissa, ohjeen rikkojalle penaltia.
- Kilpailunjärjestäjä pidättää oikeuden muuttaa formaattia, luokkia, aikataulua, jne. tarpeen mukaan hyväksi katsomallaan tavalla. Muutoksista ilmoitetaan tässä ketjussa tai viimeistään ohjaajakokouksessa.
- Kilpailubuffet palvelee koko koko päivän.

Tiedustelut:
YV:llä vaikka minulta tai tohon alle

54
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 08.09.17 - klo: 15.26 »
Blogin kolmas ja viimeinen osa:
http://www.blog.teknorc.com/2017/09/08/tekno-rc-eb410-behind-the-design-part-three/

Samalla tuli kitti ennakkotilattavaksi myös suoraan Teknolta

55
TeknoRC / Vs: TeknoRC EB410
« : 01.09.17 - klo: 16.18 »

56
Itsekseni ja joskus muutaman muun harrastajankin kanssa on tullut mietittyä että pitäiskö RC autoilijoiden kesken olla jonkinlainen eri seurojen ja jopa luokkien edustajista koottu sopivan kokoinen porukka joka voisi yhdessä miettiä ja keskustella mitä asioita voisi parantaa jotta saataisiin tapahtumaan edistystä eri osa-alueilla.
Toki meillä on AKKn lajiryhmä mutta totuuden nimissä sieltä ei tänne tasolle paljoa ole viime vuosina konkreettista tullut, syytä en tiedä.

Kuten Enderkin totesi tällaiset keskustelut on toisaalta ihan hyviä mutta mitä näistä jää käteen ?
Kehittämistä eri asioissa olisi varmaan monellakin seuralla ja monet tekee asioita eri tavoin, jossain varmasti jotain juttuja tehdään paremmin ja niistä kun saataisiin tietoa muillekkin niin päästäisiin taas muutama askel eteenpäin. Usein useamman huonommankin idean oikealla tavalla yhdistäminen tuottaa todella toimivia lopputuloksia mutta kaikki tuollainen tekeminen tapahtuu nykyää seurojen sisällä.

Tämä ihan vaan ajatuksena vaikka offtopikin puolelle menikin, käytännön toteutus oliskin sitten eri asia jos edes tarpeellinen koska nykyisinkin pärjätään mutta ainahan voi asioita koittaa parantaa ja edistää

T:Tero

57
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

Riittävä pito, muuttumaton alusta, pienet kalustokustannukset ja harrastamisen mielekkyys. Varsinkin aloittelijat pystyvät omiin taitoihinsa nähden kiertämään rataa kohtuudella --> kokevat harrastamisen mielekkääksi --> jatkavat myös tulevaisuudessa harrastuksen parissa.

Jos joku kokee että aisat ovat mustavalkoisia niin kannattaa katsoa peiliin. Asioista pitää saada keskustella ja myös pitää osata keskustella. Nythän keskustelu ei ole oikein edennyt vielä mihinkään.

Edelleen leijuu avoimena se että halutaanko harrastaa laadukkaasti tarjoten kaikille osapuolille siihen mahdollisuus. Tilaa on saatavilla riittävästi kunhan harrastamisesta maksetaan riittävästi. Nyt kun harrastaminen ei oikein maksa mitään niin ei oikein haluta sitoutua siihen.

Missä menee kipuraja, 100€/kk kallis vai halpa? Mitä itse olen keskustellut ihmisten kanssa niin he pitävät kipurajana 150€/kk.
Itelle tuo yllä mainittu matolta tuleva riittävä pito on liikaa off roadiin. Jos tosiaan renkaisiin on mennyt 2000€ niin en sanoisi tuota pieneksi kustannukseksi ja omalta osalta off roadin matolla ajon mielekkyys riitti muutamaan treeniin ja yhteen kisaan pari vuotta sitten kun Turkuun matot laitettiin. Joten se siitä jatkuvuudesta.

Eipä nää asiat oo koskaan mustavalkoisia, jotkut tykkää ajaa matolla ja jotkut ei, yllä oma mielipide.
Jos ratamaksut oli Bunkkerissa 45€/kk niin aikankin mun kohdalla ton tuplaaminen jättäsi autot hyllylle talven ajaksi.

Turussa ajetaan kahden matollisen talven jälkeen betonilla ja katsotaan hommaa eteenpäin vuosi kerrallaan.  Itellä oli parin talven tauko off roadissa juuri noiden mattojen takia mutta tänä talvena ajetaan taas sitäkin.
Ehkäpä betonilla ajaminen opettaa uusia juttuja jopa EOSsilla ajamaan oppineille ja tottuneille.

58
Viime talvna ajoimme EOS matolla paljon (kulutimme n.35 sarjaa renkaita tuupissa ja sama määrä nelkussa) mutta se kyllä kannatti.   Kauden 2017 saldo  oli Pekon kohdalla seuraava   OR5 luokan EM 8  (TQ alkuerissä), M8 SM 2 (ensimmäinen kausi Pekolla M8). WJ  nelkun 2 ja tuupissa 7.
Katsoisin että Pekon ( ikä 14v) ajonopeus ja ajorutiini kasvoi valtavasti talven aikana EOS matolla ajamalla. Lisäksi kävimme neljässä EOS kisassa ulkomailla. 
Nyt tuntuu että matto on vedetty alta pois!  Koska emme aja 10 crossia kuin talvella niin  EOS matolla ajaminen palveli  loistavasti Pekon kesälajeja  ja hänen kehittymisään ajajana.
Katsotaan sitten ensi kesän jälkeen mikä on  betoni-Crossin saldo.

Matti puhuu asiaa, tätä juuri ajamme takaa. Annetaan nuorille kuin muillekin kuskeille kehittyä ja mahdollisuus parempiin kansainvälisiin tuloksiin. Se että EOS matto tarjoaa parhaan alustan aloittelijoille, harrastajille ja kilpailijoille olisi juuri sitä mihin tulisi pyrkiä.
Mihin tuo perustuu että EOS on paras alusta aloittelijoille ja muillekin ?

59
Betonihan on liukas alusta kuten tuppaavat myös olemaan ulkoradat, eikö sielläkään opita ajamaan ? Eihän tuo nyt yksi yhteen asia ole mutta on betoni lienee kuitenkin lähempänä saviratoja kuin todella hyvin pitävä matto.

Vähän topikin vierestä mutta kyllä tostakin topikin asiaan päästään. Olen jo vuosia ihmetellyt että mistä oikein kumpuaa SC autojen vastustus, SC autoilla aloittaneita kuskeja on kuitenkin viime vuosien aikana siirtynyt useita ajamaan muita sarjoja ja sama trendi jatkuu edelleen. Korrit on kestäviä autoja mikä on hyvä aloittelijalle joten eikö se ole kaikkien etu että saadaan lisää harrastajia. Jos jätetään ylimääräinen kyräily, häröily, muitten luokkien mollaus, foorumi/muut somesodat pois ja käytetään niihin mennyt aika RC autoilun yleiseen edistämiseen niin harrastajamääräkin varmaan nousee.

Kun se saadaan tuplattua tai jopa enemmänkin niin ei tarvitse tuplailla nykyisiä maksuja vaan homma hoituu luontevasti ja kaikilla on se oma lempialusta missä voi sitten ajella sillä omasta mielestä "parhaan ja ainoan oikean luokan autolla". Vielä jonkinlaiset seinät ratojen väliin niin ei tarvitse mieltä pahastuttaa kun silmäkulmassa vilahtaa väärän luokan auto tai pahimmassa tapauksessa vielä väärän valmistajankin tekele.

Ei tää harrastus oo niin iso koko Suomessa tai minkään yksittäisen paikkakunnan alueella että koko seuralle tarkoitettuja resursseja ja harrastuspaikkoja voidaan tehdä minkään yhden tarkoituksen takia, on se sitten maailman valloitus RC kisa kerrallaan tai aloittelijoille sopivimpien ratojen tai alustojen teko, kompromissi on pakko löytää. Seurojen pitää katsoa rahalliset realiteetit sekä tekijöiden määrä ja mennä niiden mukaan.

60
Niin se maailma ja ratojen alusta muuttuu, pari vuotta Turussakin ajeltiin matolla (ei toki EOSsilla) ja nyt näköjään pääkaupukiseutu seuraa Turun esimerkkiä ja siirtyy takaisin liukkaammalle alustalle  :wink:
Turussakin havaittiin kyllä hieman samoja oireita maton kanssa kun ilmeisesti pääkaupunkiseudullakin että radan käyttö väheni. Tosin meillä tuo väheneminen ei ollut niin suurta kuin kuuleman mukaan siellä oli. Toisaalta meidän matto ei ollu niin pitäväkään kuin EOS kuuleman mukaan oli ja soveltui ihan OK nelkku SC autoillekkin traxun renkaan kanssa.

Kustannusten rajoittaminen on tärkeää näinkin pienen harrastuksen kanssa kuten tämä meidän harrastus on. Maltilliset kustannukset on yksi tärkeä osa millä saadaan harrastajamäärää lisättyä. Tuo sitten taas pidemmän päälle tuottaa seuroille mahdollisuuksia kehittää harrastuspaikkoja jotta saadaan taas lisää harrastajia, joka taa lisää osallistujia kilpailuissa jne. Hyvänä esimerkkinä Fullspeedin kaavailema hallihanke joka toteutuessaan on aivan mahtava juttu RC Autoilulle Suomessa

Uskoisin että kaikilla seuroilla on tavoitteena tarjota hyvät harrastuspaikat aloittelijoista lähtien ihan maailman huipulle tähtääviin asti. Kesäaikana tilanne on paljon parempi kun hyviä ratoja on paljon. Talvella hallivuokrat rajoittavat mahdollisuuksia.

Joukon mainitsema 100€/kk kuulostaa kyllä aika suurelta summalta monelle harrastajalle maksaa pelkkää ratamaksua. Tuohon kun pitää vielä lisätä kaluston huoltoon, renkaisiin ja muuhun menevä raha niin liikutaan jo sen verran isoissa summissa että sitä ei kaikki ole valmiita maksamaan vaan etsivät jonkun toisen harrastuksen.
Monelle RC autoilu on kuitenkin "vain" mukava harrastus eikä päätavoitteena ole isommat areenat maailmalla ja sieltä kotiin tuotavat maine ja kunnia. Tietysti on myös tärkeää ottaa ne huomioon ketä sinne tähtäävät mutta omasta mielestä ei sen kustannuksella että harrastajamäärät pidemmän päälle putoavat.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 17