Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - topemu

Sivuja: 1 2 3 [4]
91
Polttisautot / Starttiboksi
« : 16.01.04 - klo: 07.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
Taitaa olla lyijyhyytelöakku kyseessä?

Tuolle akulle käy ihan tavallinen moottoripyöränakun laturi Biltemasta.

Näin ircissä kerrottiin...


Toi on hiukan niin ja näin.

Tosiasiassa nuo moottoripyörien ja autojen akkulaturit eivät anna kovinkaan tasaista jännitettä. Tavallinen lyijyakku sietää hyvin latausjännitteen vaihteluita, mutta hyytelöakku ei niin hyvin. Pikku hiljaa ja suurella Joukolla hyytelöakku huononee jos sitä lataa auton akkulaturilla.

Suosittelisin hankkimaan vaikka juuri Partcolta vartavasten hyytelöakuille tehdyn laturin. Ne on kyllä hiukan hitaita, mutta jos lataa aina yön yli niin ei sillä sitten niin väliä ole. Sellainen kyllä maksaa 24,50 e, mutta eipä tarvitse sitten ostella noita akkuja niin paljoa.

92
Polttisautot / .21 Offroad-moottorit
« : 14.01.04 - klo: 08.29 »
Palatakseni aiheeseen niin onko tuo RB:n sportti ainoa mitä suositellaan. Tarvitsisin itsekin kesäksi uuden moottorin 1/8 crossiin. Mielellään riittävän tehoinen ja helppo käyttöinen. Ajattelin OS:n jotain mallia, mutta en ole vielä ehtinyt tutustumaan paljoakaan niihin.

93
Vapaa keskustelu / EI näin!
« : 13.01.04 - klo: 10.00 »
Olen imuttanut kaikenlaisia RC-videoita ja ei noita amerikkalaisia paljoa päästä pakota.  No jos rahaa on niin miksei, mutta hei haloo!!! Eihän noissa ole muuta tarkoitusta kuin hajoittaa autoja ja sitten kun autot ei enää kulje niin sitten niitä heitellään  :roll:

No toisaalta onhan niiden presidenttinä Yrjö II Puska.

94
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 12.01.04 - klo: 10.16 »
29 plakkarissa ja lelut senkun kallistuu.

95
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 08.01.04 - klo: 10.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Täällä on kuvia ja pari pientä videoo omasta Stampedestani, joka on hankittu samaan aikaan hellgrenin kanssa. Autossa on samat viritykset kuin hellgrenillä mutta talviajelukuvissa on 15 lankainen motti ja polttiskrossin renkaat.


Nuo renkaat on hoopon näköiset :lol: , mutta varmaan paremmat kuin alkuperäiset traktorit.

96
Sähköautot / Micro Monster 1:18
« : 07.01.04 - klo: 20.06 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
Vakiona tuossa ei ole nelipyörä-ohjausta, vaan siihen tarvitaan toinen servo.. eli ihan mielensä mukaan saa ajaa 2 tai 4-pyöräohjauksella.


Onpa kuitenkin lisää nippeleitä, joita ostella.

97
Polttisautot / Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« : 07.01.04 - klo: 07.47 »
Eikö tuota sisäänajoa voisi tehdä myös lisäämällä pariin ensimmäiseen tankilliseen muutaman prosentin risiiniöljyä? Noin muistaakseni tehtiin silloin kun olin junnu? Tai silloin ainakin mun tuttuni sekoitti itse nitrotkin. Niin tuolla risiiniöljyn lisäyksellä saavuttaisi tuon paremman voitelun jota tuolla rikkaalla seoksella haetaan.

Vai onko tuo jotenkin huono tapa?

Mullahan ei ole polttista, mutta mitä luultavimmin keväällä on. Joten ennen kun teen tämän tulevalle autolleni niin, kommenttia?

98
Sähköautot / Micro Monster 1:18
« : 07.01.04 - klo: 07.30 »
Näppärän kokoinen laite. Ihan aito Tamiya. Sekä hyvässä että pahassa. Täynnä erilaisia yksityiskohtia, joiden tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Mielestäni jousitus on järjestetty aika erikoisesti maavaran kustannuksella. Muovisella vivulla välitetään iskut renkaalta iskariin. Tulee olemaan vivun pienet korvakkeet kovilla.  

Toinen asia jota ihmettelen on nelipyöräohjaus. Sehän on hieno ajatuksena, mutta onkohan se niin käytännöllinen ja kestävä tän kokoiseen autoon. Kun möyrii jossain vaikeassa maastossa on parempi että renkaat kääntyvät erisuuntiin niin saavutetaan parempi kääntyvyys, mutta silloin autolla on lähes mahdoton ajaa kovempaa, tai ainakaan suoraan. Sitten tarvitsisi renkaiden kääntyä samaansuuntaan ja vielä takarenkaiden vähemmän kuin eturenkaiden, että auton saa edes kääntymään. Onhan noita nelipyöräohjauksia ollut jossain isoissa monstereissa, mutta en tiedä niiden toimivuudesta.

Kyllähän tuo kori on liian lyhyt tuohon runkoon ja mielestäni se on aivan liian korkealla. Se näyttää aivan kuin pistäisin päähäni 10 numeroa liian pienen sylinterihatun.

Hyväähän tuossa on se että siihen voi laittaa samat sähköosat kuin "isompiinkin".

No eipä kai tässä auta muu kuin odottaa jos joku sellaisen jostain saa /ostaa ja jakaa kokemuksensa meidän kanssa, niin sittenpähän tiedetään.

99
Sähköautot / Millaisia latureita käytätte?
« : 05.01.04 - klo: 12.28 »
Käytän Turbomat 5 ja lataa minkä lataa. Näppärän kokoinen, mahtuu hyvin pakkiin. Valinta kriteerinä oli edullisuus ja virran valinta + delta. Ajaapa asiansa parempaan säästäessäni.

Virtalähteinä käytän vanhoja PC-virtalähteitä.  Edullisia (ilmaisia) ja riittäviä. Ehkä hiukan isoja.

100
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 31.12.03 - klo: 09.25 »
Moi,

olen samoilla linjoilla Unen kanssa. Aloittelevana harrastajana mielenkiintoni kilpailu- ja järjestötoimintaan on romahtanut tämän keskustelun seurauksena. Vaikka eihän tällainen henkilökemiaan liittyvä kinastelu ole mitenkään harvinaista eräissä järjestöissä / instansseissa.

Itse olin osallisena yhdessä ristiriidassa isompien autojen puolella ja silloin AKK:n toiminta vaikutti luokattoman hitaalta eikä kukaan ottanut asiaan millään tavalla kantaa. Alun sanaharkan jälkeen, kun otimme asiallisemman linjan, alkoi asiat sujua. Vaikka loppujen lopuksi ratkaisu ei ollut meille suotuisa, niin saimmepa edes ratkaisun asiaan. Asiallisen linjan takia olemme myöhemmin saaneet erittäin hyvää "palvelua" AKK:n puolelta.

Mielestäni Tonyn esille tuoma toiminta sääntöjen muutosehdotuksista on varsin hyvä. Tuskin yhden henkilön mielipiteen perusteella lähdetään sääntöjä muuttamaan, mutta kerhoista tai alueilta tulleet ehdotukset saavat varmasti helpommin vastakaikua.

Rattoisat loppuvuoden keskustelut kaikille forumin lukijoille ja jatketaan ensi vuonna.

101
Polttisautot / Starttiboksi
« : 31.12.03 - klo: 07.54 »
HobbyPeope näytti myyvän Robben hyytelöakkuja. Nyt siellä ei ollut kuin yksi malli, mutta mielestäni niitä on ainakin ollut useampia.

Katso tuolta: http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/robbe/robbe_akut.htm

102
Yleinen keskustelu / Drifting
« : 30.12.03 - klo: 07.59 »
Siistejä sladeja.

Olen muutaman kerran ajanut firman parkkihallissa tasaisella betoni pinnalla, jossa on pölyä ja hiekkaa. Noissa kauppojen parkkihalleissa on samanlainen pinta. Niin siellä saa varsin komeat sivuliusut aikaiseksi. Parhaiten homma sujuu nelivetocrossilla, jossa on melkein slicksit renkaat. Takatuupparilla ei tahdo pito riittää suoristukseen.  Ei se ole yhtä hallittua kuin tuossa jaappanin videossa, mutta ihan hauskaa sekin.

Sitten kun vaihdoin kireämmän moottorin crossiini, niin homman olemus muuttui jonkin verran. Vakiolla kun ajoi niin sai olla tarkkana, että yleensä pääsi eteenpäin sivuliusulla, mutta viritysmoottorilla heittää auton sladiin ennen kurvia ja antaa luistaa pienellä kaasulla ja sitten kun haluaa jatkaa menoa niin eturenkaat suoriksi ja kaasu täysille niin matka jatkuu suoraan eteenpäin. Vaikka useimmiten se kuitenkin pyörähti ympäri, kun eturenkaat oli jäänyt poikittain.

103
Aikoinaan tein mopoon piikkirenkaat ruuvaamalla tavallisia puuruuveja nappuloiden läpi ja teippasin kannat ilmastointiteipilla. Ne tuli noin 5 mm läpi ja piti tosi hyvin.

Onko joku muu kuin Rcjussi kokeillut tuota RC-autoon?

Toinen on että painaa nastat renkaan läpi. Tavallinen nasta varmaan riittää sen verran läpi, että puree vielä hyvin ja pysyy varmasti paikallaan. Itse en ole noita kokeillut kun on vain sähköautoja, mutta noita ainakin kokeilisin.

Ainoa huono puoli ehdottamissani tavoissa on, että renkaat joutuu irroittamaan vanteista ja sitten "nastoituksen" jälkeen liimaamaan takaisin. Kannattaa varmaan tosiaan liimata, ettei pyöri tyhjää. Tulee renkaista PRO tyylisemmät ja jos renkaat / vanteet on ylimääräiset niin säästää ne seuraavaan talveen niin ei tarvitse tehdä teippivirityksi uudestaan.

104
Sähköautot / Touringin aloittaminen
« : 17.12.03 - klo: 14.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Speissi"

Ja lopuks, ettei ois mitään vinkkei et miten tolle taistelijaparille(tyttöystävälle) vois kertoo ko. menoerästä?  :D Riittääks sen mökötyksen taannuttamiseks et jos sanon sille et "säkin saat sit ehkä vähän ajella".


Kannattaa luvata, että hän saa ostaa itselleen vaikka uuden takin tai jotain. Ehkä niin mökötys ja pappiskausi lyhenee noin puoleen.
Jos taistelijapari on riittävän huumorintajuinen niin osta hänelle tuollainen MicroSizer ja lupaa että kun ajo sujuu sillä niin sitten pääsee koittamaan kunnon autoa...

105
Vapaa keskustelu / Raketit?
« : 16.12.03 - klo: 11.45 »
Joskus kymmenisen vuotta sitten kaverin kanssa tilattiin noita pelkkiä "moottoreita" ja sähkönalleja. Itse tein niihin pleksistä kolme pientä siipeä. Laitoin ne hiukan vinoon pituusakseliin nähden. Raketti ammuttiin 15 asteen nousukulmalla ja meni hienosti pyörien melkein pari sataa metriä.

Kaverin kokeilut meni hiukan huonommin. Raketti teki heti lähdössä täyskäännöksen ja kaverin toppatakin hihansuusta sisälle ja selästä ulos. Kaverille kivat palovammat oikeasta kyynärpäästä vasempaan olkapäähän. Takki teki osittaisen katoamistempun, mutta kaikkein pahinta oli kun vanuvuori suli palovamman päälle. Onneksi hänelle oli tullut hiki kun rämmimme umpihangessa testipaikalle. Ilmeisesti hien takia sulanut vanu lähti suhteellisen helposti irti ihosta. Paitsi kyynerpäästä, josta rämmäleet lähti irti vasta kun syntyneet vesikellot puhkaistiin.

Noi on tosi kivoja vehkeitä, mutta kannattaa varata hiukan enemmän varoetäisyyttä kuin 2m. Suosittelisin muutamaa kymmentä metriä. Tuohon tarvitaan vain vähän enemmän sähköjohtoa, mutta voin lämpimästi tai siis tulisesti suositella. Jos on hiukan enemmän varaa kuin meillä silloin niin varmaan mielenkiintoisempaa on kun hankkii myös koko raketin. Ainakin on näyttävämpää.

106
Polttisautot / Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista
« : 10.12.03 - klo: 16.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
...Toki voihan sitä kiksejä saada säätämisestäkin...


Tosi hyvä kommentti.  Hiukan olen ihmetellyt näitä ylimitoittettuja moottoreita. Onhan se varmaan hienoa että kun heittää lämät tiskiin niin auto heittää voltin, kuten noissa monissa amerikkalaisissa videossa näkyy. Samoin niissä usein näkyy, että auto ei kuitenkaan pysy kuljettajan hanskassa. (Ja romuja keräillään pitkin maita ja mantuja). Mulle ainakin kaikkein kivointa on kun vähän ahtaammallakin  paikalla pystyy ajamaan ilman että törmää aina johonkin ja että yleensä pääse ajamaan. Vaikka eihän noissa monstereissa kovin hääppöset ajo-ominausuudet olekaan.

107
Polttisautot / Kyosho TR-15 Rally
« : 10.12.03 - klo: 10.25 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
Lainaus käyttäjältä: "topemu"
Joo niin on mutta sen moottoriin sopii vertaus puolukka p*ssa. Muutenkin on klappia joka suuntaan.  Saahan siitä varmaan ajopelin, mutta joutuu kuitenkin ostamaan vähänajan päästä varaosia sadoilla euroilla. :(


Sellasta se tuppaa olee, itse ajattelin samaa...


Täytyy varmaan hiukan oikaista itseäni. Tuohon Hobbylinnan TR:ään tulee mukaan vaihtokone, joka on hiukan parempi kuntoinen kuin tuo paikalla oleva. Ei siten kovinkaan paha vaihtoehto.  :?:

108
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 10.12.03 - klo: 09.39 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
Tuota noin, kyllä akut tuplaamalla voi saada tuplan ajo-ajan. Kytkee kaksi akkua rinnan niin kapasiteetti tuplaantuu, kun kytkee sarjaan kapasiteetti pysyy samana mutta jännite tuplaantuu. Rinnakkain kytket niin että pistää kahden akun positiiviset johdot yhteen ja negatiiviset yhteen, sarjaan niin että kytkee yhden akun positiivisen johdon nopariin ja toisen akun negatiivisen ja sitten kytkee ensimmäisen akun negatiivisen navan toisen akun positiiviseen. Kummatkin voi stampedessa toteuttaa aika helposti, rungon alapuolelle siinä missä akku on niin mahtuu hyvin toinen akku esim nippusiteillä kiinni. Kaksi 200mAh akkua rinnan= 7,2V 4000mAh ja samanmoiset akut sarjaan kytkettynä= 14,4V 2000mAh.


Noinhan tuo toimii... Kuitenkin noissa akuissa tarvitsisi molemmissa olla mahdollisimman samankokoiset sisäiset vastukset, jotta tuo 4000mAh saadaan rinnan kytketyistä akuista. Kaikki liittimet ja välijohdot pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset. Varmuudella voin sanoa, ettei täyttä hyötyä saada. Useimmiten käy niin että toinen akku purkautuu paljon pienemmille jännitteille kuin toinen => voipi turmella akun varsinkin jos käytetään NiCd-akkuja. Jos teet joka kerta käytön jälkeen tasauspurun niin akut kestävät ainakin jonkun aikaa, mutta eivät niin kauaa kuin "normaalissa" käytössä.

109
Polttisautot / Kyosho TR-15 Rally
« : 09.12.03 - klo: 09.52 »
Lainaus käyttäjältä: "fiesta6"
hobbylinnassa on käytetty tr-15 150€  8)


Joo niin on mutta sen moottoriin sopii vertaus puolukka p*ssa. Muutenkin on klappia joka suuntaan.  Saahan siitä varmaan ajopelin, mutta joutuu kuitenkin ostamaan vähänajan päästä varaosia sadoilla euroilla. :(

110
Lainaus käyttäjältä: "Migu"
Onkohan Suomesta löydettävissä jälleenmyyjiä jotka myyvät tota  Losin XXX-NT sporttia?


Kannattaa kysyä RC-SuperStorestä. Ne taitaa olla virallinen Losin maahantuoja tällä hetkellä. Toinen on Dantom Tampereella (ei nettisivuja), mutta niiden Losiin liittyvä toiminta on vähentynyt viime aikoina. Jollei noista löydy niin HobbyLinna tilaa Losin tuotteita Saksasta Graupnerilta (Saksan edustaja), että parin viikon toimitusajalla sitten.

111
Sähköautot / Tamiya palsta
« : 20.11.03 - klo: 12.39 »
Avanten omistajana kyllä olen sitä mieltä että sen runko on ja on ollut hiilikuitua. Ainakaan se ei ole muovi (ei kestäsi) eikä tosiaan mitään metallia, niin jääkö paljon vaihtoehtoja sillä jotain kuitua se on ja tuskin mitään lasikuitua? Mielestäni FRP (fiber-reinforced polymer) tarkoittaa juuri tätä.

112
Sähköautot / Tamiya palsta
« : 20.11.03 - klo: 10.44 »
Niin Tamiyalta on tullut (varsinkin crossipuolella) klassikoita jo 80 -luvulla kuten Hot Shot I -85 (mun ensimmäinen RC auto vuonna 85)  ja Avante -88 (Löytyy myös tuollainen).
Hot Shothan oli ensimmäinen 4WD crossiauto ja sitten tuo Avantehan oli jo paljon kehittyneempi kuulalaakereineen, hiilikuiturunkoineen jne.
Onhan nuo ihan erilaisia kuin nykyiset, mutta on niissä sitä jotakin edelleen. Ehkä siksi kun mun ensimmäisiä autoja.

113
Vapaa keskustelu / Ratahanke
« : 19.11.03 - klo: 13.06 »
Millaisessa vaiheessa tuo rata on?

Olisi kiva päästä ajamaan kun ulkona ajaminen on hiukan hankalaa.

114
Polttisautot / Halvat vastarin akut + laturi
« : 18.11.03 - klo: 09.29 »
Tuo laturi on aika-arvaussammutuksella, joten ei kannata ladata akkuja puoli varattuna. Tuo Pro taitaa tulla niistä akun nimestä (tehokkaammat taisi olla Pro415). Halvathan nuo on mutta reilun kymmenen vuoden kokemuksella akuista voisin sanoa että kannattaisi ehkä sijoittaa hieman parempi laatuisiin. Lenmarin akut on kylläkin aika paljon käytettyjä valokuvaus puolella ehkä osittain siksi, että ne ovat selvästi halvempia kuin esim Varta. Aikoinaan kun ostin ensimmäiset 2100 mAh akut niin Varta maksoi 45€ ja halpamerkkiset oli 30€.

Itse olen päätynyt Vartan NiMh -akkuihin erinäköisissä laitteissa, kuten RC -lähetin & vastaanotin, kameran salamat, digikamera jne. Tällä hetkellä käytän 1700 ja 2100 mAh akkuja (löytyy 6 kierrosta) ja  Vartan pikalaturia (siinä on delta-piikki katkaisu). Ne on toiminut varsin hyvin. 1700 mAh akutkin tuntuu kestävän vähän liiankin pitkään RC toiminnassa. Ehtii tottumaan, että ne toimii niin sitten yllättäen ne loppuu. Vartallakin on sellainen peruslaturi + neljällä 1700 mAh akulla hintaan n. 20€, jolla pärjää ihan hyvin kunhan laittaa akut lataukseen tyhjinä. Käytin tuollaista ennen, mutta digikuvauksessa on tullut tarpeen saada akut nopeammin uudelleen käyttöön niin ostin tuon 50€ pikalaturin. Tuolla peruslaturilla lataus kestää 14 tuntia.

Tämä on vain mielipiteeni, mutta voihan muitakin hyviä merkkejä olla. Olen vain niin monta satsia halpoja akkuja heittänyt roskiin etten enää viitsi nähdä vaivaa ja kokeilla halpiksia jos ne sittenkin kestäisi.

115
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 31.10.03 - klo: 08.51 »
Pieni huomio noihin reletoimisiin purkulaitteisiin, joihin on tässä topicissa linkkejä.

Itselläni ainakin oli tuollainen autorele, joka kytkeytyi päälle vasta 7,5 - 8 V. Oli hiukan ongelmia saada purku lähtemään käyntiin (Akku n. 7,2V).  Sitten kokeilin käyttää käynnistysjännitteenä akun sijaan 9V paristoa ja lähettimen akkupakettia 12V.  Kummallakin sain releen "aukeamaan", kun kytkin ne hetkeksi releen ohjausnapoihin. Sitten kun rele alkoi johtaa niin lisäjännite irti ja lopun hoitaa akun jännite.

Lisäksi olen tehnyt useampia kuormia (= lamppuja), jotka kytken päälle / pois  kytkimien avulla. Näillä saan valituttua erilaisia purkukuormia. Ainakin NiMh akuilla lasken kuormaa pykälittäin aina 1A asti. Katkaisujännitteen säädän tilanteen mukaan 0 - 250 Ohmin säätövastuksella joko 6V tai 4,8V ja olen merkannut nämä paikat, jottei joka kerta tarvitse mittarilla mitata vastuksia.

Nämä vihjeeksi aloittelijoille (kuten minä), jotka haluavat tehdä ko purkulaitteen. Mulla oli pari 3000mAh akkua, jotka olivat jo mielestäni melkein entiset, mutta tällä purkulaitteella olen saanut koulittua ne uudelleen melko hyvään kuntoon.

Kiitos hyvästä topicista, tulipa säästettyä akkujen ostoissa

116
Vapaa keskustelu / Blade Runner
« : 07.10.03 - klo: 17.35 »
Moi,

mä olen kattellut Kyoshon Blade Runneria jo pitemmän ajan leikkikaluksi. Onko jollain kokemuksia ko veneestä? Kulkeeko se mihinkään vai tarviiko se jotain viritystä? Ehdotuksia?

117
Vapaa keskustelu / Ratahanke
« : 06.10.03 - klo: 15.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Jerkster"
Maskusta löytyy crossirata.
Jyrkkälän rata on paljon parempi kuin toi maskun baana.

Mistä päin Maskua mainittu rata löytyy?

Sivuja: 1 2 3 [4]