Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vms

Sivuja: 1 2 3 4 [5]
121
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 11.09.11 - klo: 10.23 »
Pakkohan se oli valot laittaa. Hemmetti että kävi tuuri kun tilasin Summitin valopaneelin jossa y-haaroitin mukana, eli virrat noparin liittimeltä suoraan.
Tuo valopaneeli sopi suoraan Slashin etupuskuriin kun tein päihin
pienet lovet, lukittuu puskuriin hyvin ja on helppo siirtää toiseen autoon, kuvat kertokoon...

Toistin saman, hyvin toimii. Materiaalinen työstäminen pohditutti aluksi, lopulta terävä puukko riitti lovien luontiin.

122
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 07.09.11 - klo: 08.45 »
Ei tarvitse päivittää.

Hyvä video. Ajattelin työstää akselia varovasti puukolla tai siklillä. Täytyypä katsoa myös muut samaisen tekijän Slash-videot.

123
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 06.09.11 - klo: 14.10 »
Vetoakselit (ne teleskooppiset) - ja vielä ne kaikki neljä - ovat ilmeisesti keränneet niin paljon likaa että ne liikkuvat pituussuunassa vain vaivoin. Huomasin asian kun jousitus ei oikein enää jaksanut nostaa koria normaalikorkeuteen. Taitaa olla tyyppivika. 

Olisiko jollain linkkiä tällaisen likaongelman korjaavaan tuotteeseen? Auto on ulkotiloissa bash/hupikäytössä, joten samalla voisi olla myös mahdollisuus päivittää akseleita muutoin kestävämmiksi.

124
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 05.09.11 - klo: 19.21 »
Voiko etuosan ohjausmekanismia jotenkin järkevästi suojata sitä jumiuttavilta kiviltä?

Meillä ajelu koostuu pääosin kurvailusta hiekkakentällä. Ongelmakohta on ohjauksen servon ja auton etuosan välisellä matkalla, johon kivet jumuituvat ohjausvarsien ja ylä- tai alapuolella olevien alustaosien väliin. Ääriesimerkki lienee pitkäkestoinen donitsien piirtely kaasu ja ohjaus ääriasennoissa pitäen. Parinkymmenen kierroksen jälkeen ohjaus ei sitten enää suoristukaan.

Jotain harjaksia tai vaahtomuovia ajattelin kokeilla ellei täältä löydy parempia ideoita.

125
Trex-store liitin:



Hobbyking versio aiheesta:



Näistä kahdesta alempi, kartiomallisen lukitusosan sisältävä oli mielestäni helpompi asentaa. Ne taitavat myös olla enemmistössä. Useimmissa videoissa lukitusosan asentaminen tulee esille siinä vaiheessa kun juottamisen jälkeen putkilo työnnetään talttapääruuvarilla muovikuoren sisälle.

126
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 04.09.11 - klo: 14.31 »
Sisäosien suojauksesta tuli hankittua hieman kokemuksia.

Aluksi leikkasin sateenvarjokankaasta palasen, jonka pingotin joustonauhalla sisäosien päälle. Kangas oli leikattu ympyrän muotoon (säde n. 18cm) jolloin se ympäröi myös sivusuojat (nerf bar) kokonaisuudessaan. Suojaus oli varsin tehokas, kosteus tai pöly ei päässyt sisälle mutta ilmanvaihto ei sitten pelannutkaan ja ajo vakioautolla training modella nosti lämpöjä ensimmäisen asteen thermal shutdowniin. Pakko oli kuitenkin jotain kokeilla kun Outerwears Shroudin toimitus kesti niin pitkään.

Sitten posti toi edellä mainitun Shroudin. Sehän hengittää hyvin tehokkaasti ja moottorin lämpöjen kanssa ei tullut mitään ongelmia. Toisaalta hieno hiekkapöly menee materiaalin läpi. Seuraavaksi posti toi Ingegyn siilin tuplatuulettimella. Kokeilin sen kanssa taas sateenvarjokangasta ja tällä kertaa ajo ei keskeytynyt lämpöongelmiin. Sisäkorista ei ole kokemuksia. Lämpömittarikin on vielä asentamatta.

127
Oma alkutaipaleeni EC5-liittimen kanssa oli ongelmallinen. Ensimmäisestä viidestä yrityksestäni juottaa johto liittimeen onnistui vain yksi. Käytössä oli Turnigy lipoakun 5mm johto jota esitinailin hieman liikaa ennen sen yhdistämistä liittimeen. Johtohan on jo ennen tinausta niin paksu että se mahtuu vain juuri ja juuri liittimen sisään. Esitinaus ei tainnut juuri helpottaa tätä asiaa. Käytännössä myös joko johto, liitin tai molemmat taisivat päästä hieman viilentymään jolloin johdon työntäminen liittimen sisään ei vaan onnistunut. Nettivideoissahan käytetään yleensä pienempiä johtoja, joka varmasti helpottaa asiaa. 

Pidin hieman taukoa ja yritin parantaa prosessia. Seuraavalla kerralla kaikki menikin putkeen. Seuraavilla säädöillä olikin jo paljon helpompaa:
- puupalikka, johon porattu kolo liittimelle (yhdelle putkelle) ja toinen kolo muovikuorelle
- juotoskynä asetettuna tukijalustalle, kärki kiinni putkessa sitä jatkuvasti kuumentaen
- putken sisälle aluksi pieni nokare tinaa, kun se on täysin sula voi varsinainen tilaus alkaa
- johdon kuumentaminen erillisellä juotospistoolilla ja maltillinen esitinaus

Tekniikkalajihan tämä taitaa olla ja puutteelilla taidoilla ei tule onnistumisia. 5mm johto on silti mielestäni melko ahdas liittimeen ja näillä taidoilla ja välineillä varustettuna juottaminen vaatii yllättävän paljon aikaa. Käytössäni oleva laitteisto muistuttaa hyvin paljon Clasun settiä.

Ei kokemusta Traxxas-liittimistä, pienempien (<=1mm) johdinten osalta kokemusta muutaman sadan juotoksen verran. Sen verran Traxxasia katselin että ahtausongelmia ei taida siellä esiintyä. Jatkan kuitenkin EC5-liitinten parissa.

128
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 30.08.11 - klo: 08.32 »
Alkuperäiset Slash 4x4 Ultimaten ruuvit näyttävät olevan alttiita ruostumaan. Ruuvipaketteja näyttää löytyvän nettikaupoista, mutta kuusiokanta taitaa olla pakollinen ominaisuus näissä tuotteissa? Olisin mielelläni siirtynyt torx-kantaan.

129
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 29.08.11 - klo: 20.45 »
Kiitämme näistä.

Näin alkuvaiheessa alan termit ovat vielä sen verran hakusessa että vaikka google olisikin tuttu niin haku tuottaa tuskaa ja tarve suorille linkeille on melkoinen.

130
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 29.08.11 - klo: 12.45 »
Jep, Summitin valoja yksi patteri etupuskuriin, toinen katolle ja Summitin takavalot. Sitten näkee auton asennon pimeässäkin. Ja näyttää talvella todella hyvältä kun ajelee pulkkamäessä :cheesy:

Löytyisikö tuotelinkkiä suositeltuun ostopaikkaan?

131
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 29.08.11 - klo: 11.38 »
Etuvalot olisi mukava lisä Slash 4x4:ään, miksei myös takavalot. Löytyisikö joltain kokemusta valmisratkaisuista vai kannattaako rakennella itse?

Valot saisivat mielellään kiinnittyä puskureihin siten etteivät ne rikkoonnu pienistä kolhuista. Valotehoa saisi olla siihen malliin että valon pitää ainakin näyttää siltä että se on päällä, tosin useimmat ledivalot jo lienevät tarpeeksi kirkkaita tähän tarkoitukseen. Olisi mukavaa jos virran valoille saisi otettua suoraan autosta.

Sabelta näyttää ainakin joskus löytyneen jotain. Juuri nyt en löytänyt tuolla aiemmin mainittua tuotetta.
http://rc10.fi/index.php?topic=40607.msg472599;topicseen#msg472599

132
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 27.08.11 - klo: 14.13 »
Muistikos Slash (ESC) viimeksi käytetyn profiilin käynnistyksen yhteydessä vai tuleeko esim. Training Mode valita jokaisen käynnistyksen yhteydessä uudelleen?

133
Sähköautot / Vs: Re: ensimmäinen suditteluauto.
« : 26.08.11 - klo: 12.43 »
Vielä ne kaksi vedenpoisto reikää tukkoon sieltä spurrin alta.
Ja ehkä spurrin vaihto 52 hampaiseen, muu on sitten jo hifistelyä.

Kas, kiitoksia näistä, olivat menneet minulta ohitse.

Yritin koota kattavan ensivaiheen lisävarustelistan Slash 4x4 Ultimaten hankinnasta kiinnostuneille.
http://rc10.fi/index.php?topic=40607.msg543831#msg543831

134
Sähköautot / Vs: ensimmäinen suditteluauto.
« : 26.08.11 - klo: 11.11 »
Nelkkuun pitää tehdä päivityksiä ennen kuin se kestää ajoa.

Tarkentaisitko vielä hieman Slash 4x4:n osalta suositeltuja päivityksiä?

Yritän parhaillaan tuunata omaa (siis lapsen) ultimate slässiä mahdollisimman kestävään kuntoon. Toistaiseksi päivitetty: moottoripukki ja slipperin holkki (Kingheadz-päivityssetti), kardaanin etu/takasuojaus hiekalta (oma viritys) ja sisäosien suojapussi (Outerwears shroud). Ajossa mennään training modella.

135
Asiaan perehtymättömille pikainen yhteenveto liitimistä: Tamiya, Deans, Traxxas, Powerpole, putkiliitin, EC3, EC5, sokeripala, Abiko...

http://rc-foff.net/smf/index.php?topic=1630.0

136
6) Kotelon suojaus pölyltä, lialta ja vedeltä on suunilleen samaa luokkaa. Jollain voi olla Traxxaksen mainosten perusteella se kuva, että heidän liitin on vedenpitävä. Näin asia ei kuitenkaan ole, vaan molemmissa liittimissä johtimet ja liitokset näkyvät kotelon perästä vapaasti.

Ajattelin kieputella kotelon perän vesitiiviiksi itsevulkanoituvalla teipillä. Ei kai siitä haittaakaan ole.

137
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 22.08.11 - klo: 18.06 »
Helppo asentaa, kunhan ei tee sitä virhettä kuin itse etten tajunnu ettei traxxaksin nopari anna tuulettimen liitäntään kokoajan vain 5v. Eli jos haluaa tuon jännite ilmotuksen käyttöön niin akun liittimeen pitää tinailla johtimet.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9744
Toimitetaan siistissä metallisessa laatikossa ohjeineen.

Pistin tilaukseen - jos ohjeet eivät varsin suoranaisesti osoita sopivaa kytkentää niin vääntäisitkö ehtiessäsi vielä hieman rautalankaa sen osalta mitä tulisi yhdistää mihin. Ilmeisesti laite toimii kaikkien normiakkujen (nihm, lipo 2s 3s) kanssa? Kuulostaa myös haarautuvan jatkokaapelin paikalta - etenkin jos mittaria ei ole aina tarpeen pitää kiinni.

138
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 18.08.11 - klo: 18.02 »
Slash Ultimate saapui. Testissä (auto laatikon päällä, renkaat ilmassa) havaitsin että kaasun kanssa ohjauspyörää toiseen ääripäähän käännettäessä esiintyy hieman hankausta, joka vaikuttaa myös hidastava kardaania. Toinen ääripää ei aiheuta samankaltaista kahinaa. Kannattaisiko asiasta huolestua?

139
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 12.08.11 - klo: 13.07 »
Graupnerin lisäksi tarvitset latausjohdon sopivilla päillä, sekä balancerilaudan.

Löytyisikö suoraa linkkiä näihin esim. saben tai racing factoryn sivuille? EC5:ttä voisi käyttää esimerkkiliittimenä.

140
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 10.08.11 - klo: 16.41 »
Tilailin Slash 4x4 Ultimaten sabelta, tulee varmaan viikon sisään. Odotellessa kahlasin tämän ketjun läpi ja yritin poimia vinkkejä aloittelevalle sunnuntaikuskille. Kommentoikaahan menikö oikein, etenkin tuonne jääneitä kysymyksiä.

--
HUOM! Lista voi olla osittain epätarkka. Jos harkitset auton hankinaa, ota ensin yhteyttä yksityisviestillä niin korjaan listan sisällön ajantasaiseksi.

--

Yleistä kestävyyttä parantavia osia alkuperäisten tilalle
TRX6860 - Slash 4x4 Aluminum Motor Mount
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=931&osCsid=979a4dadbd6af4b6db3516cd82d00643
tai
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44195&grpid=3901&order_id=WO1312965400

TRX6893 - Slash 4x4 Slipper Bearing Adaptor
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=919&osCsid=95ec49f25c289ccb2ca3d66978ce7059

10mm x 19mm x 5mm Bearing - 1 pcs.
http://www.kingheads.com/product_info.php?cPath=109&products_id=934&osCsid=95ec49f25c289ccb2ca3d66978ce7059

Edellisillä korvataan: moottoripukki 6860, kannatinlaakeri 5119 ja sliperin holkkki 6893 (kuvassa "6893X").
http://www.traxxas.com/pdfs/6807_explodedviews_driveline.pdf

Spurrin voi vaihtaa 52-hampaiseen.

Kingheads.com -tilaus saapui n. neljässä päivässä.

Suojaukset
Sisäkori suojaamaan usempia sisätilan osia hiekalta ja lialta
JConcepts Illuzion Chassis Overtay
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44290&grpid=901&order_id=WO1309686141
Sisäkori nostaa lämpötiloja, tarvittaessa siihen voi tehdä verkolla peitettyjä tuuletusaukkoja

Suojaus mahdollista myös hengittävällä pussilla, joka ei nosta lämpötiloja yhtä paljon kuin sisäkori.
http://www.outerwearsracing.com/proddetail.asp?prod=202601

Traxxas 4x4 Slash Slipper Nut Cover
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=13070#
Suojan voi myös rakentaa itse jostain tavanomaisesta materiaalista.
Traxxas lienee korjannut tämän ongelmakohdan uusissa toimituksissa.

Kardaanin suojaus
http://rc10.fi/index.php?topic=40607.msg468083#msg468083

Ohjausservon ja alustan väliraot voi tiivistää esimerkiksi saniteettisilikonilla.

Spurrin kotelon (bulkhead) "vedenpoistoreiät" voi tukkia, jotta hiekka ei pääsisi sisään.

Auton ulkokoria voi vahvistaa ja suojata naarmuilta teippaamalla sen sisäpuolelta ilmastointi- tai lasikuituteipillä kauttaaltaan (kori on läpinäkyvä, maalaukset ovat sisäpuolella).

Lakkaa (millaista, mistä?) piirilevyjen suojaksi?

Ilmanvaihdon tehostaminen ylikuumenemista vastaan
tuuletin esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41721&grpid=3606&order_id=WO1309686141
tai tuuletin+siili
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41722&grpid=3606&order_id=WO1309550322

Lämpötiloja ja voltteja voi mitata esim.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9744

Akut ja laturit
Suositeltuja lipoakkuja esim.:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9962__ZIPPY_Flightmax_5000mAh_3S1P_40C.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14471__Turnigy_5000mAh_3S_40C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11613

Akkujen liittimet voivat kaivata korvaamista. EC5-liitin on helppokäyttöinen, esim.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9194
EC5 liitinten asentaminen:
http://www.youtube.com/results?search_query=EC3+%26+EC5+Connector+Assembly+Tips+&aq=f

Laturi esim. Graupner ultramat 14+
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41694&grpid=5018&order_id=WO1312972478
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-Ultramat-14-Plus-103751
Laturi tarvitsee yleensä vielä balancerin (ellei lataa vain laturibalancerin tuntemia akkuja) sekä kaapelin. Nämä eivät ole kovin hintavia.

Lipo-akuille lataussuojapussi
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41602&grpid=5017&order_id=WO1312972478
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=41603&grpid=5017&order_id=WO1312972478

Lipo-akkujen turvallisuudesta on oma viestiketju. Akuista ja latureista myös.

Renkaat ja vanteet hiekalle ja lumelle
vanteet esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43525&grpid=5031
renkaat yleisajeluun:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?dosearch=0&order_id=WO1312867853&searchstring=bow-tie&searchby=0&feedback=0&mfgid=&grpid=
renkaat kovalle lumelle:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44165&grpid=5031&order_id=WO1312802645
pehmeälle lumelle:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=43520&grpid=5031&order_id=WO1313322678

Arvioita yleisimmin hajoavista osista
Laakerit, spurrit, pinionit, tukivarret, hubit, ruuvit.

Työkalut
Alkuperäiset kuusiokoloavaimet ovat pehmeitä, ne kannattanee vaihtaa laadukkaampiin, esim.
http://www.google.fi/search?q=hudy+allen

--

Auton ohjekirjan lukaisin myös. Ihan oli päällisin puolin ymmärrettävä, poislukien tuo paperin käyttö gearmeshin kohdalla.

--

Edit: suojapussi (shroud) lisätty, HUDY työkalut lisätty
Edit: EC5-liittimet, laturilauta ja kaapeli, laakerit, spurrit
Edit: slipperin holkki räjäytyskuvassa
Edit: lämpötila/jännitemonitori
Edit: renkaat pehmeälle lumelle
Edit: 52-hampainen spurri, spurrin kotelo (bulkhead)

141
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 07.08.11 - klo: 09.32 »
New Brightin suorituskyky ei varsinaisesti ollut videon aiheena. Voisin tosin jotain positiivistakin sanoa aiheesta. Tuollainen markettiauto on ollut varsin mieluinen harjoittelukappale 3-vuotiaalle lapselle. Se mahtuu lastenhuoneeseen, kulkee myös matolla ja kestää törmäilyn seiniin. Kotelon sisällä on myös runsaasti tilaa, jonne olen asentanut muista hajonneista leluista jäänyttä valo- ja äänielektroniikkaa. Ulkokäytössä auton suorituskyky asettaa melkoisia rajoitteita. Olisikohan kyseessä jopa tämän viestiketjun suorituskyvyttömin auto. Edellä oleva video on tallenne mielenkiitoisimmasta keksimästäni tempusta (ilman auton tuhoamista).

Monsterihenkisen videotallenteen toiseksi viimeinen esteen ylitys oli mielestäni lähimpänä "realistista" tilannetta. Auto asettaa tässäkin rajoitteita suoritukselle.

142
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 06.08.11 - klo: 14.03 »
Autot ovat edullisia markettiostoksia. Kamerakin on useamman vuoden vanha digipokkari. Mutta sehän ei estä videointia, eihän? Tässä haettiin lähinnä kokemuksia kuvaamisesta ja jälkikäsittelystä. Ulkona kuvaamisen edut tulivat ainakin hyvin esille - valoa on kesällä runsaasti ja liike-epäterävyyden määrä laskee.

New Bright Dodge Hemi: Ulkona ajelua portaalta alas, auto kun ei oikein omin voimin jaksa ajaa hyppyristä. Laskeutumiset eivät aina suju kovin elegantisti.

Micro Crusher vs. Red Car: Monsteriauto-henkistä ajelua pienemmän auton ylitse sisätiloissa. Autolle piti rakentaa koroke ja kiihdytysramppi esteen ylittämiseksi.


Ulkokäyttöön olisi kyllä kiva saada jokin menokykyinen vehje. Sisällä voisi toimia esim. Losi Micro Stadium Truck. Ja videointiin jokin high speed -kamera hidastuksia varten.

143
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 30.07.11 - klo: 20.25 »
Selvittelen rc-auton hankintamahdollisuuksia. Kommentteja otetaan vastaan, kyseessä on ensimmäinen rc-hankinta markettiautojen ulkopuolelta.

Tavoitteita olisi seuraavasti:
- ajaminen pihalla (nurmikkoa, hiekkakenttää, hieman asfalttia)
- ajotyyli on hupiluonteinen, ei kilpailua
- pienehköjä hyppyreitä (alle 1m korkeus ilmalennossa) on tarkoitus etsiä
- auto saisi kestää kolhuja niin hyvin kuin mahdollista
- autoa ajanee 4½ vuotias lapsi, isäkin saanee osallistua
- huippunopeutta ei ole tarkoitus maksimoida
- training mode tai vastaava hidastava optio olisi pikemminkin tarpeen
- ulkona ajaminen saisi onnistua myös talviaikaan
- sähkökäyttöinen
- Ready To Run (RTR) -paketti olisi varmaankin hyvä

Auton elinkaari saisi olla useamman vuoden mittainen. Huolto onnistunee pienellä harjoittelulla omatoimisesti. Pärjääkö RTR-paketilla pitkälle vai kannattaako heti ostaa jotain lisävarusteita? Kannattaisikohan kolhuihin varautua jo heti alusta pitäen hankkimalla vakiomallia suurempia puskureita tai muita suojavarusteita? Yleisesti ottaen varaosia autoon saisi löytyä runsaasti ja helpolla.

Auto joutunee ulkopuolisen videokuvauksen kohteeksi. Autoon on ajatuksissa hankkia myös sisäinen kamera tilapäiskiinnityksellä. Tästä otetaan vinkkejä vastaan.

Traxxas-malleista Slash ja Stampede vaikuttavat soveltuvilta, näistä jälkimmäinen on ehkä hieman mielenkiitoisempi. Nämä mahtunevat myös budjettiin, jota ei ole tosin vielä tarkemmin mietitty. Harjaton malli lienee pitkällä tähtäimellä parempi, gigaradio myös. Nelivedon tarpeellisuudesta kaipailisin kommentteja. Käytetty auto soveltunee myös jos joku haluaa luopua omastaan pilkkahintaan.

Kannattaisiko jotain asiaa vielä pohtia vai olisiko tässä jo hyvät perusteet kauppaan lähtöä varten?

--

Edit: Päädytty hankkimaan Traxxas Slash 4x4 Ultimate, tarkempi hankintalista täällä:
http://rc10.fi/index.php?topic=40607.msg543831#msg543831

Sivuja: 1 2 3 4 [5]