Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - vms

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
91
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 13.12.11 - klo: 12.41 »
Oliskohan tässä ensimmäiseksi autoksi? (...) Mitä eroa ajoltaan on vajaavetosella tähän nelivetoseen verrattuna?

Koeta aluksi ilmaista tarpeesi (käyttötarkoitus, budjetti jne.) hankinnalle mahdollisimman tarkkaan. Slash 4x4 sopii kyllä ensimmäiseksi hankinnaksi joissain tapauksissa.

Kaksi- ja nelivedon eroista löydät kyllä mielipiteitä foorumilta kun vain jaksat etsiä. Eräs näkökulma voisi olla sellainen, että mitä enemmän tunnet vetoa radalla ajamiseen niin sitä todennäköisemmin olisit tyytyväinen takavetoiseen malliin. Itse valitsin taas bashaukseen nelivedon.

93
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 06.12.11 - klo: 21.09 »
Kanta vaikutti pyöristyvän aluksi yllättävän helposti. Hudy-työkalujen käyttöönoton jälkeen en ole enää törmännyt ongelmiin.

94
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 06.12.11 - klo: 18.30 »
Slashin kuusiokoloruuvit vaikuttavat heppoisilta, niille mielellään laadukas työkalu kuten Hudy niin pysyvät ehjinä.

Rengasmutterit vaikuttavat kestävän heikompiakin työkaluja, esim. TURNIGY 4pcs hex socket driver set on edullinen
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9976


95
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 04.12.11 - klo: 11.45 »
Olisiko jollain ideaa miten tehdä tuulettimesta lämpötilaohjattu?

Tuuletin voisi kytkeytyä päälle kun jokin asetettu lämpötila-arvo ylittyy ja sammuisi lämpötilan laskettua arvon alapuolelle. Käyttöä olisi pakkasella, jolloin sisäkorin suojaamaa tilaa lämmitetään moottorilla mutta tuuletin on toisaalta niin voimakas että alijäähtyminen uhkaa silloin kun lämpötuotanto on hetkellisesti matalaa ja ulkoilma on kylmä.

96
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.12.11 - klo: 09.45 »
Ajoon tosiaan lähdettiin huoneenläämpöisellä autolla ja akulla.

97
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.12.11 - klo: 08.00 »
Miten pakkasilma tulisi huomioida lipoautoilussa?

Slashin kanssa pikkupakkasella 3s lipolla havaitsin seuraavaa:
- jännitemittarin lukema laski normaaliin tapaan ajon aikana välillä 12.6V..11V
- jännitteen lasku alueella 11V..9.2V tapahtui yllättävän nopeasti (mittarihälytys 9.2V:n kohdalla)
- jännite tasaantui 9.2V:n tuntumaan auton ollessa paikallaan, joten irrotin akun
- sisätiloihin siirtymisen jälkeen akun lämmettyä jännite oli n. 10.5V
- akku vaikutti latautuvan normaalisti

Lämpömittari ei toiminut joten sisäosien lämpötilasta ei ole tietoa. Autossa on sisäkorin kaltainen suojarakenne ja PC:n kotelosta otettu auton kokoon lähden suurehko tuuletin. Ajo oli hyvin rauhallista, training mode oli päällä ja kestoa ajolla oli hieman yli yksi tunti.

Eniten tässä pohdituttaa pitäisikö jännitemittarin hälytystä viilata johonkin suuntaan kylmällä ilmalla ja mikä ylipäätään on lipoakun turvallinen toimintalämpötila.

98
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 28.11.11 - klo: 09.59 »
Ajatuksena olisi löytää irrotettavat driftaus- tai liukastelupinnat Slashin renkaiden päälle. Ideoita?

Sopiva ratkaisu voisi olla kevyet muovirinkulat, jotka saisi nopeasti asetettua normirenkaiden päälle ilman työkaluja. Poistaminen saisi olla myös helppoa. Sopiva kitka renkaiden ja rinkuloiden välillä riittänee pitämään liukastimet paikallaan. Käyttöä olisi lähinnä hiekalla ajettaessa 3s+trainingmodella.

Tällä hetkellä autossa on Caliber 2.0 M2 kumit ja pito on hyvä. Luikastamisen osalta kokeilin kiepauttaa pari kierrosta teippiä renkaiden ympäri. Luistelu oli hupaisaa, mutta teippi ei oikein vaikuta pidemmän päälle kovin toimivalta jos välillä haluaisi siirtyä nopeasti normirenkaille ja takaisin. Teipin liima tarttuu kuivaan renkaaseen vähän liiankin hyvin mutta kostuessaan liima alkaa irtoilla.

Googletus suosittelee kokeilemaan sopivan leveäksi leikattua muoviputkea. Nyt tekisi mieli kysyä mikä täsmällinen tuote ja mistä kaupasta noudettuna olisi se sopivin. Muutakin saa ehdottaa.

99
Voiko jollain keinolla vähentää kitkaa EC5-liittinten välillä?

Tavanomainen akun irrottaminen autosta on hieman liian suuren tuskan takana.

100
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 23.11.11 - klo: 18.54 »
Steering Bellcrank meni napspoikki, uusi osa on jo postissa. Mutta miten vanhan saa irti etulevystä? Voimalla?

Etulevy on osa numero 6830. Bellcrank-setti on osanumerolla 6845. Irrotin ruuvit 1552.

Räjäytyskuva http://traxxas.com/sites/default/files/6807_explodedviews_front_100525_0.pdf

101
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 10.11.11 - klo: 13.23 »
Välyksen voi säätää korvakuulolla siten että parhaimmalta (tasaisin, hiljaisin) kuulostava kohta valitaan.

Itse olen yrittänyt suojata rattaiston jokaiselta mahdolliselta suunnalta siihen tapaan että sinne ei pääse niin suurta murikkaa joka voisi rattaita rikkoa. Vaikeaa kyllä se on, hienoa hiekkaa täytyy toisinaan putsailla pois kun rattaiston äänimaailma alkaa rahista. Kardaanin etupään suojaus on kohtuullisen helppoa, takana on enemmän haasteita ja väljyyttä suojarakenteiden liitoksissa.

102
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 06.11.11 - klo: 18.43 »
värkkäilin crawleripätkän viimesunnuntain safareilta

Videossa on montaa hyvää elementtiä, näitä kannattaa tarkkailla:
- hidastus
- kamera on lähellä autoa
- kamera on matalalla

Oletan että kamera kykenee yli 24fps-tallennukseen ja tarkennuskin taitaa onnistua melko lähelle. Auton kylkeen kiinnitettäessä kokeilisin vielä alempaa kohtaa, siten että eturengas tulisi myös kuvaan.

Montako tuntia meni ajelussa?

103
Näppituntuma on että ensimmäisen auton kohdalla lisävarusteisiin meni 50% auton hinnasta (oletin 20%). Seuraavien rc-menopelien kohdalla lisävarusteiden suhteellinen osuus näyttää hieman laskevan kun joitain jo aiemmin hankittuja kalliita komponentteja (esim. monitoimilaturi) voi jo sellaisenaan hyödyntää.

104
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 29.10.11 - klo: 11.05 »
Kokeilin kuumailmapuhallinta Slash Ultimate vakiorenkaiden (vakioliimatut) irrottamiseen vanteilta. Vaikutti toimivalta.

Asetin tiskialtaaseen alustan ja päälle kattila jossa rengas vanteineen lämpömittarin kanssa. Yritin suunnata puhallusta siten että lämpö jakautuisi tasaisesti. Pidin välillä taukoa puhalluksesta ja irrottelin rengasta vanteelta paksujen hanskojen kanssa. Noin kymmenen puhallus-irrotus toiston jälkeen koko rengas oli irti. Mittarin näyttäessä 170 astetta havaitsin pientä kumikäryä, ilmeisesti tämän korkeampaa keskimääräistä lämpötilaa ei tarvita. Puhaltimen lämpötila-asetus oli jossain 250 asteen paikkeilla.

Kuumailmapuhaltimen käyttäminen kuulosti aloittelijalle helpommalta kuin keittäminen, uuni tai asetoni.

105
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 24.10.11 - klo: 18.34 »
Itse lakkasin moneen kertaan auton korin sisäpuolelta. Pinta kestää renkaan osumat ja soran ropinan hienosti, eikä kura pinty korin sisäpuolelle vaan irtoaa todella helposti.

Kerro lisää. Lakan tuotelinkki myös.

Kovalle näyttää kori joutuvan, roudarinteipin ensimmäinen kerros on jo kulunut puhki suurimmista rengashankauksen kohdista.

106
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 16.10.11 - klo: 06.12 »
Ja sitten havaintoja 3s-käytöstä. ESC kuumenee selvästi 2s:ää nopeammin - ei tietenkään mikään yllätys mutta vaikuttaa jo siltä että 3s training modella ja rauhallisella ajelulla ylikuumentaa ESC:n kun taas 2s normal modella ja vauhdikkaallakaan kurvailulla ei aiheuta lämpöongelmia. Kuulostaako tutulta?

107
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 12.10.11 - klo: 18.51 »
Mielipiteitä?

Mukavaa että pihasuunnittelussa on huomioitu pienoisautoilu mm. jättämällä kiviä maanpinnan päälle bashausta varten.

108
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 12.10.11 - klo: 18.44 »
Vinkkinä että ehkä Hobbykingistä seuraavaksi, esim:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14471__Turnigy_5000mAh_3S_40C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html
Slash 4x4:n akkupaikka on sekä liian kapea (johtojen kohdalta) että matala tälle akulle. Kun akku nyt kuitenkin jo ostettua, niin miten ongelma kannattaisi korjata, etenkin tuon korkeuden osalta?

Lopulta tuli asennettua Traxxas-laajennos akkupaikkaan, nyt mahtuu korkeammatkin virtalähteet.
http://search.eim.ebay.fi/?kw=%09+SLASH+4x4+Traxxas+5827X+Battery+Hold+Down+Expansion+Kit&ect=&elc=1&eb=Hae

Akkupaikan sivuseinämään veistelin puukolla paikan tuon mainitun akun johdoille.

109
Yleinen keskustelu / Vs: rc autojen hyppyrit
« : 11.10.11 - klo: 11.38 »
Todella kätevästi tehty hyppyri ja hyvin tasaisesti hyppy näyttää videossa tulevan alas! Tämähän ei varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mutta miten hidastit ton videon, että äänetkin tuli mukaan?

Kiitos kiitos. Lähetin yksityisviestiä.

110
Toi EC liitin näytti olevan kätevä kun lipot lenteli erään autosta radalle niin ei noparin/akun johdot rasittunu liikaa kun liitin aukes niin kevyesti...!

Täältä löytyy vain päinvastaista kokemusta.  EC5-liittimien irrottamiseen toisistaan tarvitaan selvästi enemmän voimaa kuin TRX-liittimillä. Irrottamisen yhteydessä esiintyy myös usein kuuluva "pops" ääni, ikään kuin liittimen sisään muodostuisi hetkellinen alipaine.

111
Yleinen keskustelu / Vs: rc autojen hyppyrit
« : 08.10.11 - klo: 12.50 »
Testipilotti pääsi kokeilemaan hyppyriä.

Hyppyritesti

Aivan kaikki tavoitteet hyppyrin osalta eivät toteutuneet mutta parempi näin kuin ilman.

Ramppi on n. 1,5 metriä pitkä hyllyn (IKEA?) taustalevy. Jalustana toimii kokoontaitettava kärry. Molemmat löytyivät jätekatoksen suunnalta. Levy oli jo valmiiksi potkaistu keskeltä poikki, siistin siitä vain reunat ja tein teipistä keskelle saranan. Sen vastapuolella on jäykistävä rakennelma, joka pitää saranan suorana rampin ollessa auki sekä kiinnittyy kevyesti jalustaan.

Levy on hyvin taipuisa. Videossa levy saa tukea myös kärryn pitkästä vetokahvasta ja hypyt ovat yllättävän tasalaatuisia. Kärryn voi asettaa myös pitkä sivu maata vasten. Tällöin levy taipuu notkolle ja auto nousee korkeampaan hyppyyn. Hallittavuus on tällöin vaikeata, auto pyrkii melko satunnaisesti sky wheelien tai front flippin suuntaan. Ehkä rakennelmaa jäykistämällä myös korkeista hypyistä saisi hallittavia.

Käytön jälkeen rampin voi taittaa puoliksi ja kärrätä varastoon. Laskeskelin että rampin voisi ehkä saada kahden osan sijasta saranoitua neljäksi osaksi, jolloin koko hyppyri voisi mahtua tilavaan reppuun tai kassiin.

112
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 05.10.11 - klo: 20.22 »
Millaiseksi auton iskunvaimennus tulisi säätää jos ajo painottuu hyppyihin?

Havaitsin omasta Slashista että pohja koskettaa maahan jos auton tiputtaa noin metrin korkeudelta. Hyppyreistä auto nousee korkeammallekin. Iskunvaimentimissa on vakioöljyt ja asemointikin on vakio tai lähellä sitä. Tiukemmalla öljyllä saa voimakkaamman vaimennuksen, mutta miten tarkistetaan sopiva vaimennus? Voiko vaimennusta lisätä aina vain niin kauan ettei pohja kosketa (tasa)maahan hypyn jälkeen? Kestääkö auto ja iskarit tuollaista?

113
Yleinen keskustelu / Vs: rc autojen hyppyrit
« : 03.10.11 - klo: 08.52 »
Okei. Anteeksi, jos leuhotin, mutta lapiohan aina on. Ja käyt vuokraan lähimmäisestä kukkakaupasta peräkärryn, ja haet turvetta jostain suolt. Me haettiin hepankakkaa ja annettiin sen olla parivuotta, ja turvettahan siitä tuli. Lapiolla sen sieltä peräkärrystä voi kaapia.

Tuo voisikin olla jännä lisä paikalliselle urheilu/jalka-/lentopallo/kenttätarjonnalle, jossa suoritamme suurimman osan rc-autoilusta... :)

114
Yleinen keskustelu / Vs: rc autojen hyppyrit
« : 03.10.11 - klo: 08.35 »
Minä en alkais hyppyriä kauheasti suunnittelemaan. Minä tein mönkiällä turvekasan johon lätkäsin ison, 3mm paksun vanerin päälle.

Tarvittaneen myös kevyempiä ratkaisuja niille, joilla ei ole käytettävissään vastaavia mahdollisuuksia maaston muokkaamiseen.

115
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 28.09.11 - klo: 15.03 »
Tässäpä vähän kamerasijoittelun testauksia.

Hyvältä näyttää. Kamerakin saa tarkennettua kohtuullisen lähelle. Omaa makuuni auton päälle sijoitettuna ensimmäinen vaihtoehto oli paras, sivulle sijoitettuna taas paras ajan hetkellä 0:40 alkava osuus. Sivukiinnitystä voisi harkita sijoitettavaksi vielä aavistuksen lähemmäksi eturengasta. Kannattanee myös kokeilla sijoitusta sivulle taaksepäin kuvaten.

116
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 22.09.11 - klo: 21.53 »
Te ajatte kiltisti ja nätisti kun maali ehtii kulua :smiley:

Myönnetään. Kymmenen ensimmäisen akullisen aikana auto kellahtanut (katon kautta sivulle) kahdesti ja kärrynpyörää heitetty kerran. Suurin osa ajosta edelleen training modella, akuista useimmin käytössä vakio, seuraavana 2s lipo ja 3s lipoa käytetty kerran. Auto viettänyt aikaa tuunauspöydällä ehkä viisinkertaisesti sen mitä ulkona ajossa.

117
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 19.09.11 - klo: 19.30 »
Kokeilin Slashin peruskorin teippausta.

Korin kannatintolpat olivat hanganneet maalia reikien ympäriltä. Siispä aluslevyt (mukana tulleet valkeat) teipillä korin sisäpintaan kiinni. Laitoin teippiä myös tolppien vieresta löytyneisiin rengashankaumiin. Takaosasta löytyi pieni halkeama puskurin laidan viereisestä kaarevasta kohdasta. Teippasin sen ja vastaavan kohdan toiselta puolelta. Lopuksi teippasin hieman sivusuojakaarten aiheuttamia hankaumia.

Ilmastointi/teatteri/roudariteippi on ainakin toistaiseksi pysynyt hyvin kiinni, takana tosin vasta yksi akullinen teippauksen jälkeen.


118
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 18.09.11 - klo: 19.45 »
Ei tarvitse päivittää.
How-To: Maintain your Slash 4x4 / Stampede 4x4 half-shafts - CRITICAL!

Kokeilin teleskooppiakselien kunnostamiseen paperiveitseä, puukkoa, hiomapaperia ja sikliä. Lopulta tuskastuin ja hioin akselit Dremelillä kunnes liikkuvuus palautui. Vaihdoin samalla akselipuoliskojen paikkoja siten, että putkimainen puolisko on ylempänä. Jos vaikka likaa menisi näin vähemmän akseleiden sisälle.

119
Yleinen keskustelu / Vs: rc autojen hyppyrit
« : 18.09.11 - klo: 12.43 »
Suunnittelen hyppyrin rakentamista Slashille. Onkohan seuraava joukko vaatimuksia aivan liikaa?
- kompakti
- säädettävä ulostulokulma n. 20-45 astetta
- siirreltävissä, kevyt (kotiinkuljetus ajelun päättyttyä)
- mielellään säänkestävä

Arvelin että leveyttä hyppyrillä saisi olla n. kahden auton leveyden verran ja pituutta ajopinnalla parin auton pituuden verran. Vaneri (fenoli, filmiliima) vaikuttaisi mukavalta ja helposti työstettävältä materiaalilta ajopintaan. Sopivan ohuena tällainen suorakaide toivottavasti kestäisi myös taivutusta ja jaksaisi kannatella auton hyppyriin kohdistaman paineen suuremmin taipumatta vaikka vaneri olisi kiinnitetty säätömekanismiin vain parista kohtaa.

Piirtelin post-it lapulle sivuprofiilia suunnitelman havainnollistamiseksi.


120
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 11.09.11 - klo: 14.11 »
Vinkkinä että ehkä Hobbykingistä seuraavaksi, esim:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14471__Turnigy_5000mAh_3S_40C_Lipo_Pack_DE_Warehouse_.html

Slash 4x4:n akkupaikka on sekä liian kapea (johtojen kohdalta) että matala tälle akulle. Kun akku nyt kuitenkin jo ostettua, niin miten ongelma kannattaisi korjata, etenkin tuon korkeuden osalta?

Sivuja: 1 2 3 [4] 5