Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tomppa82

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 74
91
Suurin syy miksi paketti ei ole heti seuraavana päivänä johtuu kyllä kaupasta itsestään. Esim tuote tilattu niin myöhään iltapäivällä ettei ole mahtunut mukaan päivän lähetyksiin


Juu, se on hyvinki liikkeen vika, jos tilaaja tilaa niin myöhään, että tilausta ei ko. päivänä keretä toimittaan. Kyllähän nyt joka liikkeessä kuuluu olla sellaiset laitteet, jotka ottaa tilauksen jopa tunteja ennen vastaan, kuin se tilaus edes ylipäätään tehdään... :wink: :grin:

92
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.12.14 - klo: 11.37 »
6300mAh 3S:t lataa sillä Vista Powerilla vielä n. tuntiin. 80W:n lataustehon raja kulkee 3S:llä hieman reilussa 6.3A:ssa, eli 6300mA:ssa. Ja kaksi (80W:n) latauspiiriä= kahden akun samanaikainen lataus siis mahdollista. Kaikkein yksinkertaisin se mielestäni on.

Edit: 6.3A=6300mA, eikä 63000mA

93
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.12.14 - klo: 11.15 »
Osta mielluummin se Vista Powerin 2x80W:n Duo. Kyllä siinä varastointilataus ja purkutoiminnot on. Ja 80W riittää kyllä 3S-LiPolla 5A:iin (5000mA:iin). Ja kun akut on erillisten latauspiirien takana, niin molemmille akuille myös saa sen 5A:n latausvirran. 80W:n lataustehon raja tulee 3S:llä vastaan reippaassa 6.3A:ssa. Tietenkin suurilla virroilla ne saa ladattua nopeammin, mutta se ei ole suotavaa akkujen kestoiän kannalta ja toisaalta hitaampi lataus todennäköisesti lataakin ne akut täydemmiksi.

Elmaurizio ei ilmeisesti huomannut pistämääni linkkiä ja luuli tarkoitettavan Dynamiten Duo-mallia, jonka hinta EuroRC:llä on myös 99.

Siis kummasta 99,- DUO laturista te puhutte kun niitä näyttää olevan tuolla sivulla kaksi erilaista, Dynamiten laturi toimii verkkovirrasta ja siitä ei ominaisuuksista näytä löytyvän tuota purkua/varastolatausta,  kun taas Vista Powerin laturista nuo kaikki normaalit ominaisuudet löytyvät.

Jos taas suuri latausteho kiinnostaa, niin Kiinasta muutama tehokas halppis-single tilaukseen. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__1433__408__Chargers_Accessories-Battery_Charger_DC_only_.html

94
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.12.14 - klo: 10.22 »
PiJokela: Jep, lataustehoa se vaatii. Tosin 206B:n 20A:n maximilatausvirta tai 300W:n maximilatausteho takaa sen, että ihan sama ladataanko 2x 10000mAh 3S:t sarjassa vai rinnan, likimain sama aika siinä menee. Sarjassa lataus vaan on siinä mielessä parempi, että molempien akkujen kennot on eriksen balanserin tarkkailussa...

Eli, ihan ok siis ladata perus LiPO laturilla rinnakkain akkuja?

Laturiksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-E6650-Balance-Charger-109718

ja laudaksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-Multi-Balance-Board-Adapter-110293


Aa, oli tullut viestiä lisää kun tätä kirjoitin.
Pitää laittaa kyselyä tuonne ja kysyä että onko varastointi/purkutoimintoa. Sinällään joo aika omituista, että puuttuisi.

Kyllä se on ok. kunhan akut on saman kuntoiset ja likimain samassa varaustilassa ennen latausta. Mielluummin kuintenki kannattaisi käyttää sarjaankytkettyä balanserilautaa ja sarjassa lataamista.

Tuon laturin maximilatausteho vaan ei ole kuin 50W, joten se on hidas. Latausteho nimittäin rajoittaa latausvirran 3S-akulla alle laturille ilmoitetun 6A:n maximin. Käytännössä 50W:n latausteho tulee vastaan n.4.4A:n virralla 3S:llä ja n.2.2A:lla 6S:llä.

Kannattaa myös lukea pijokelan vastaus tuosta aiempaa, jos et jo lukenut

Siis kummasta 99,- DUO laturista te puhutte kun niitä näyttää olevan tuolla sivulla kaksi erilaista, Dynamiten laturi toimii verkkovirrasta ja siitä ei ominaisuuksista näytä löytyvän tuota purkua/varastolatausta,  kun taas Vista Powerin laturista nuo kaikki normaalit ominaisuudet löytyvät.

Vista Powerista, jonka linkkasinkin, löytyy tuolta aiemmalta sivulta tästä keskustelusta.

Kauanko 20w laturilla kestäisi ladata 3A virralla 3000mAh 3S lipo?

20W ei riitä 3S-LiPolla 3A:n virtaan, käytännössä jäädään n. 1.6A:n latausvirtaan 20W:n lataustehon tullessa vastaan. Siis n. 2h tai hieman päälle, riippuen akun todellisesta kapasiteetista, kuin myös siitä, että tasaako laturi kennoja koko latauksen ajan vai vasta latauksen lopussa ja kuinka tyhjäksi akku on ajettu.


Edit: Kirjoitin ensin useampia eri vasauksia eri viesteihin, mutta sitten ajattelin asiaa uudestaan ja moukkasin kaikki yhdeksi viestiksi.

95
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.12.14 - klo: 23.46 »
Jees, tuo 99e duo laturi siispä, minkä tomppa82 jo vinkkasikin. Kiitokset neuvoista :)


Tuossa laturissa ei näytä ominaisuuksista löytyvän Lipoakulle tärkeää purku/varastolataus-ominaisuutta ollenkaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Nyt kun mainitsit, niin tulin vasta itsekkin katsoneeksi tuon tietoja. Jokseenkin outoa tosin olisi, jos noinkin olennaiset ominaisuudet puuttuisivat älylaturista. Tiedoissa kuitenkin mainitaan sisältävän tärkeimmät latausohjelmat Lithium-akuille ja Storage- (varastointi-) lataus on tärkeä latausohjelma LiPoille. Ja jos se suoritaa varastointilatauksen, niin ainakin teoriassa myös purun pitäisi onnistua. Teknisissä tosin mainitaan myös 2x15W:n purkuteho, tuskimpa sitä mainittaisiin jos purkutoiminta ei olisi. Ja toisaalta taas Vista Powerin singlemalleissa speksien perusteella ainakin se purkutoiminto on. Väittisin siis, tosin ilman omaa kokemusta ko. laturista, että molemmat kyllä löytyy, vaikke niitä tiedoissa erikseen mainitakkaan.

96
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.12.14 - klo: 23.23 »
Minulla on sellainen rinnakkainlatauslauta. Se toimii ihan hyvin. Kunhan vaan akut on suunnilleen yhtä tyhjiä, ne laitetaan siihen rinnan ja sitten voi ladata 2-6 akkua samaan aikaan.

Niin joo, kyse oli rinnanlatauslaudasta.

Itsellä kun tuon iChargerin kaverina iCargerin oma balansointilauta, jossa 3x2S- ja 2x3S-balasointiliitännät sarjassa, niin pitää ladatakkin sarjassa, ei tarvi niin älyttömiä latausvirtoja. Sotki ajatusta...

97
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 06.12.14 - klo: 22.53 »
Turnigy GTX3 käsittääkseni vastaa FlySkyn vanhempaa GT3B-mallia. Itse ainakin valitsisin mielluummin tällä hetkellä sen uudemman version, eli GT3C:n

98
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.12.14 - klo: 22.48 »
99€ halvin, kyllä se nopea peruslaturikin helposti saman kustantaa. Puhumatakaan, että hommaat sen jakolaudan vielä siihen kaveriksi. 6S-lataukseen kun ei kannata alkaa mitään 50W:n perusmallia osteleen. Ne on auttamatta hitaita isoilla kennomäärillä, vaikka kuin tiedoissa luvattais 5-6A:n maximilatausvirtoja. Se 50W:n latausteho vaan ei 6S-akulla riitä kuin pikkuiseen reiluun 2A:n latausvirtaan. Tai 4S-akulla kuin n. 3A:iin
http://fi.eurorc.com/product/6841/vista-power-d680-pro-duo-laturi-dc

99
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.12.14 - klo: 21.25 »
Vinkkiä heittää laturille, jolla voisi ladata kahta 2S-3S lipoakkua yhtäaikaa. Yrittänyt tässä ettiä, mutta en ole löytänyt oikeilla hakusanoilla mitään tietoa..

Millä tahansa 6S-LiPo-lataukseen pystyvällä LiPo-laturilla pystyy lataamaan kaksi 2S-3S LiPoa samanaikaisesti kun käyttää esim. sopivaa jakolautaa välissä. Esim. vaikkapa tuota HobbyKingin kauppaamaa, mikäli kyse on siitä tuotteesta, mitä oletan. En jaksa hakea, linkki ois ollu mukava lainauksen sijaan.
 
Olettaisin kuitenkin, että hakusessa ihan oikea Duo-laturi. Esim. EuroRC:n sivuilta pikaisella vilkaisulla löytyi useitakin Duo-malleja, joilla voi siis kummankin akun ladata itsenäisesti.
http://fi.eurorc.com/category/44/laturit-ja-virtalahteet?page=1&per_page=20

100
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.12.14 - klo: 22.51 »
Just äske latasin traxxas nimh 7.2v 1800mah akun 2a laturilla niin latauksen jälkeen yleismittari akkuun kiinni ja katos vaan 9.47v oli virta. Onko tämä turvallista?

Se akun jännite on nimellisjännite. Täytenä jännite on suurempi kuin nimellis.

On joo, mutta liki 9.5V 6 kennoiselle Ni**-akulle? Noh huhhu... Kennoa kohti max jotain 1.4V luokkaa käsittääkseni korkeintaan, eli 6 kennoiselle (7.4V) Ni**-akulle 8.4V...

Noh kyllähän se kyosho perfex nopari pistää pelin poikki 9.2v :DD

ÖÖhhhh.... Nyt en käsitä? Millä tapaa se noparin jännitekatkaisu siihen auttaa jos akku ylijännitteessä?

101
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 05.12.14 - klo: 15.03 »
Kokeilitko kondensaattoria vastarin kolmanteen kanavaan tai paristoliittimeen?? Joskus nekin auttaneet.

Omassa LRP:ssä toimii Savöx ihan moitteetta ilman ulkoista BEC:iä, tosin autokaan ei oo kuin 1:10 ja servokaan ei mahtaisi väännöltään ihan 1:8:iin riittää.

102
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 05.12.14 - klo: 06.35 »
Servosuosituksena Savöx, akkupuolelta Gens Ace. Radioksi esim. FlySky GT3C olisi speksiensä perusteella ihan OK. Itsellä on se vanhempi GT3B-malli ja ihan OK. radio hintaansa nähden. Samaahan saa toki maailmalta muillakin merkeillä. Tosin ainakin itse laskin aikanaan, että esim. Hobbykingiltä jos tilaa GT3B:n Turnigy-"brändättynä", niin halvimmillakin toimituskuluilla aika mitätön hinta-ero. Ja jos jää tullin haaviin, niin se erotus meneekin melkein siinä... :wink:

Niin plus tietenkin, että kotimaasta tilattuna ei tarvi odotella niin kauaa...

103
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 05.12.14 - klo: 00.12 »
Kirjoittelen sitten tuonne TR8Te ketjuun sitten lisää, kun tuo kitti on saapunut/kasattu/kaivataan lisää vinkkejä comboihin yms matskuihin. :)

Noissa ois helpompi neuvoa kun vähän tietäis paljonko oot valmis niihin sijoittaan... :wink:

105
Ihan yleisesti ottaen ärsyttää urheilijoiden haastattelut:

Haastattelija kysyy kisatunnelmia tmv.
Urheilijan vastaus alkaa sanoilla: Kyllä joo että...
Tai vaihtoehtoisesti vastauksessa on suurinpiirtein joka välissä: Niinku...

Joo, tuli vaan tuossa mieleen kun foorumia selatessa taas tän aiheen huomasin...

106
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 04.12.14 - klo: 21.38 »
Samaa laaturadiota käytetään yleensä useammassa autossa. Siksi ei ole antaa radioita autojen mukaan.

Kyllä niitä halppisradioitakin jotku käyttää useamman auton kanssa, varsinkin pienellä budjetilla liikkeellä olevat pihasudittelijat. Laaturadioiden osaltahan se ei oo ihmekkään. Kun ei niin mitään järkeä hommata montaa, jopa useita satasia kappaleelta maksavaa radiota, kun yhdelläkin handaa useampia autoja ja mahdollisen veneen tms. härpäkkeenkin vielä...

Monet pidempään harrastaneet nimenomaan ostaa autotkin kitteinä tai ainakin ilman sähköosia just sen takia, että tarvittavat sähköt löytyy jo ennestään. Tietenkin kannattaa huomata, ettei kaikkia autoja saa kitteinä tai edes ilman sähköosia...




107
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 03.12.14 - klo: 22.24 »
Mitä tuohon laiskuuteen tulee, niin hyvin harvasta moottorista voi sanoa, ettei enää tehokkaampaa voi laittaa. Tai jos nopari ja moottori sallii, niin akkukenno tai pari lisää. Kyllä näihin aina lisää kulkua on mahdollista saada. Yksinkertaisimmillaan tietenkin jo välitysten (pinionin) vaihdolla...

108
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 03.12.14 - klo: 18.15 »
Jos oikeasti lapselle on auto hankinnassa, voin oman kokemukseni perusteella suositella Traxxas Bandit -autoa...

Ainoa vika noissa 1:10-sähköcrosseissa on se maavara. Niillä ei kovin kummoisessa maastossa ajeta, ei edes nelkulla. Bandit on on sitä paitsi takaveto kuten samaan alustaan perustuvat perus-Stampede ja Rustlerkin.

Zufee: 1:8 Truggyt pohjautuu hyvin pitkälti saman valmistajan saman mallisarjan Buggyihin, Voimansiirto, rungot jne. samoja. Eli kyllä ne kestää isompiakin renkaita, ainoastaan välityksiä saattaa joutua muuttaan...

109
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 03.12.14 - klo: 06.27 »
TeamC T8TE:n halvimmassa versiossa on ne omat heikot kohtansa, enempi sellainen harrastajatason auto, kuin kisa-auto. Kisa-tason autot on myös harrastajakäytössä kestävämpiä...

Itse sijoittaisin hiukan enempi ja ostaisin esimerkiksi LRP:n S8:n, jos pakko olla 1:8 kokoinen.

110
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 02.12.14 - klo: 20.17 »
Mitä itse oon varaosaluetteloita katsellu, niin ihan hyvin näyttäisi kotimaassakin tarjontaa olevan.

111
Sähköautot / Vs: Tenavalle autoa hakusessa
« : 02.12.14 - klo: 20.02 »
Onko ainoa merkkivaihtoehto todellakin se Traxxas? Suosittelen LRP Blastia. On kestävä ja nelivetoinen. Löytyy montaa mallia, yhteistä kaikilla alusta ja voimansiirto. Itsellä on Truggy-versio, mutta hyvin pienillä muutoksilla saman alustan ja voimansiirron ympärille tekee melkein mitä vaan ralli-autosta monsteriin tai Sourt Courseen. Jos ei jostain syystä siis halua ostaa toisenlaista valmiina ja nykyinen alkaa kyllästyttään. Hinnatkin mielestäni hyvinkin kohtuullisia, jopa harjattomalla tekniikalla ja gigaradioilla varustettuna, ainakin jos Traxxasin autoihin vertaa. Ja LRP:n sähköosat eivät varmasti häpeä laadussa ainakaan Traxxasiin verrattuna..

http://www.lrp.cc/en/products/rc-cars/110-offroad-onroad/

Niin koko Blastin kokoluokka on 1:10, mutta enempi käytännössä kooltaan luokkaa Rustler/ Stampede, kuin Maxx/ Revo/ Summit. Kannattaa tosin muistaa, että Traxxasin isot monsterit, eli Maxxit, Revot* ja Summit on kooltaan aika liki kilpailevien merkkien "1:8-kokoisia" monstereita, vaikka valmistaja ilmoittaakin myös näiden kokoluokaksi 1:10...

*Poikkeuksena 1:16 Revo...

112
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Hobbylinna
« : 01.12.14 - klo: 21.54 »
http://www.hobbylinna.fi/tuotteet/rclinna/rc-autot-ja-tarvikkeet/renkaat/10112/
Heti tossa.

Näköjään oma vika  :roll: kännykällä pläräilen nettiä niin ei oikee aina huomaa kaikkea.  Mutta silti varaosat voisi olla omien merkkien alla eikä kaikki sekaisin

Hobbylinnan sivuilta pystyy kyllä hakeen merkittäinkin tuotteita. Valitsee vain siitä mainosikkunan ja itse tuotelistauksen välistä: Valitse tuotemerkit ja ruksittaa hakemansa tuotteen "merkin"... Siis suoraa siinä sen tekstin alla, jossa mainitaan noista rengasmääristä...

113
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Hobbylinna
« : 01.12.14 - klo: 21.28 »
Täytyy sanoa että kunnon p****a hobbylinnassa. Tavaraa tilasin 283e edestä ja luki että toimitus aika on 30arkipäivää ja nyt on menny 35arkipäivää ja hobbylinnalla saatu sähköposti kertoo että tulossa vasta lähetys LRP eeltä. Ja eipä siinä mitään mutta samanlainen sähköposti tuli jo viikko sitten että tavara on matkalla jo heille LRP eeltä. Onse vaan kumma että kestää tuo tavaran matka aikasta kauan. Tässähän tämän viestittelyn mukaan vielä viikko kaks menee ennenkun ne sieltä hobbylinnasta kerkee tänne pororajalle..

Jos tavarantoimittajalla tai kuljetukset hoitavalla taholla tökkii homma, niin se nyt ei ole ollenkaan liikkeen vika. Tahi sellainen asia, jolle se liike mitään mahtaisi.

114
edit: pointti oli siis että eiköhän lähes jokaisella 1/8:lla voi päästellä noita nopeuksia ilman ongelmia diffien kestosta.

Niin, kyllä siinä ongelmat on jo ihan muualla. Eikä vähäisin oikeasti ole saada se auto oikeasti pysymään ajoalustassa kiinni moisilla nopeuksilla. Kyllä ne on jo alustat aika rankasti modattuja ja kaikennäköistä muutakin pientä ja vähän isompaakin muutosta jouduttu tekeen.

Ja DBX:kin on jo melkoinen haaste saada pysyyn ajoalustassa kiinni yli 100km/h nopeuksissa, eikä varmasti mikään maailman helpoin ajettava 80km/h nopeuksissakaan ilman minkäänasteisia modailuja.

115
Ja tuohon kokoluokka hommaan, eiköhän traxxas e-maxx/t-maxx ja hpi savagella ole sama ns.esikuva ja autot abaut samankokoisia, toinen vaan valmistajan mukaan 1/10 ja toinen 1/8...

Juuri tätä yritin sanoa..

Vois jostai hankkia vorzan diffit ja vetarit niin kyl pitäs kestää. Youtuubista katoin et vorzan vakio diffeillä menty yli 200kmh

Mahdollisesti, mutta ne eivät varmasti olleet missään DBX:n alustassa silloin kiinni...  :wink:

116
Mikäs noissa on ettei kannata laittaa isomman luokan moottoria? Tuoko että paikat ei kestä tehoa?

Jos nyt tehon kestäisikin, niin tuppaa isompi moottori oleen painavampi. Ja sitten kun ne 1:8-mooottorit tahtoo olla pienillä KV-arvoilla, niin tarvii monta akkukennoa. Paino nousee entisestään. Ei niitä oo suunniteltu kovin mahdottoman painaville sähköille. Viimeistään se lisäpaino jo vaikuttaa kestävyyteen.

117
Ne koot on aika häilyviä. Onhan Traxxasinkin "isot" monsterit valmistajan mukaan 1:10:jä, kun muilla valmistajilla likimain samankokoiset monsterit tahtoo laitalukien olla 1:8:ja...

Mutta mahtuuko siihen DBX:ään edes riittävän kokoista 4S-akkua? 2000KV:N (vai oliko se nyt 2200KV:n) kone kun ei kovin hirveitä tuu millään 2S-akulla kiertään. 4S-akkukin alkaa oleen jo aika painava, ainakin kun puhutaan tyyliin 5000mAh ja isompikapasiteettisista... Ja todennäköisesti se M6-XeRun-settikin on yleisesti ottaen suunniteltukkin useammalle (4-6) akkukennolle.

118
Mikä combo vois sopia parhaiten kyosho dbx ve? pitäs saaha kulkemaan yli 80kmh. eli ekaks pitäs ratkassa mikä combo siihen pistetään ja missä combossa siihen voima riittää. kattelin tuota hobbywingin comboa: 

http://www.ebay.com/itm/HOBBYWING-Xerun-COMBO-M6B-4274SD-2200kv-Sensored-Motor-150a-ESC-B-/191411601108?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item2c91053ed4

DBX:hän taitaa olla 1:10-kokoinen? Eipä taida olla järkeä laittaa 1:8-kokoiseen tarkoitettua komboa.

Mielluummin vaikka lähteä kokeileen tarpeeksi kovan 2S-akun kanssa XeRun STC-PRO C1-setillä (XeRun STC PRO-nopari ja 4700KV 3656SD-moottori)

119
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 28.11.14 - klo: 19.58 »
Minä ainakin pidän ohjainta kädessä, en missään hiekkakasassa. Ja jos pitää ohjain laskea kädestä, niin yritän kyllä katsoa jonku muun paikan, kuin sen "viereisen" hiekkakasan...  :wink:

120
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 27.11.14 - klo: 16.07 »
Kolvi kyllä pysyy sen verran kädessä, että noi pinnit sinne saa kolvattua.
Jos oikein käsitin, niin itse ohjaimellehan ei siis tarvi tehdä sen jälkeen muuta, kuin tuo setissä tuleva kortti ohjaimen ja tietokoneen välille ja sitten syöttää uusi softa...

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 74