Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ghostman_132

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9
31
Bensa-autot / Vs: Losi 1/5-scale Desert Buggy XL
« : 08.02.15 - klo: 18.35 »
Kiitos vinkistä poju99. Tuli nyt sitten itsekin tilattua, kun muutaman kympin säästi normihintaan nähden.

32
Bensa-autot / Vs: Bensa autojen kuvia
« : 03.01.15 - klo: 11.00 »
Komeita FGtä ja yks onkin mun vanha. 3 Baja kuskia löytyy ja hyvä ajo paikka tiedetään.

Näin on. Ilmoittele meille mmc_tero, jos ajoseuraa kaipaat.

33
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 10.02.14 - klo: 20.30 »
Onko tätä kirjallisuutta muut löytäneet?

edj.net/2stroke/BellPerformanceTuning/

Tuntuu olevan ihan asiallista tekstiä ja hyviä matemaattisia kaavoja.

34
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 28.08.13 - klo: 19.32 »
Mulla on juuri samanlaisia jälkiä oman koneen männässä. Oli lohjennut pieni palanen männänrenkaasta. Ei mene enään männänrengas paikalleen kunnolla, kun litistynyt ne reunat vähän kasaan. Sylinterin reunamat ovat aivan naarmuttomat.

35
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 02.08.13 - klo: 17.46 »
Olikohan se optimi siinä 110-120´C paikkeilla.
150´C alkaa jo metalli pehmetä, ja kiinnileikkaaminen on lähellä.
Muista reilusti öljyä sit rcmk:n koneeseen ja se pikku modi on kans suositeltava sinne pytyn piikkeihin..
Muuten sen vauhtipyörän tuoma ilma menee niistä rei´istä harakoille..

Riippuu paljon mistä mittaa, mutta kait se virallisesti tulpan tai ylimmän jäähdytysrivan kohdalta etupuolelta mitata? Ite kyllä pidän lämpömittaria siellä puhaltimen vastapuolella, ettei se jäähdytä sitä, mutta lähes aina se vakiopuhaltimellakin sinne 130+ celsiusasteen nousee. Ja kevennetyllä mennään jo sitten 150+ asteen hujakoilla näin kesällä.

36
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 01.08.13 - klo: 17.31 »
Ja jos sillä tinalla katsoo, niin kannattaa huomioida, että ainakin zenoahissa siellä pytyn yläpäässä on reunalla semmonen koroke, johon mäntä ottaa ensimmäisenä kiinni. Ainakin itsellä tinamittaus olisi ollut aivan liian lähellä. Joku 0,1mm oli varaa vielä tulla männän ylöspäin todellisuudessa. Paras on tehdä se mittaus niin, että painaa männän pohjaan asti (pytyn yläpäähän siis) ja mittaa vaikka tönärillä sen männän etäisyyden tulpanreijän kohtaan ja lisää sitten tiivisteitä tarpeeksi pytyn ja lohkon väliin. Toinen tapa on sitten pyöristää vähän männän reunoja, ettei se koroke osuisi mäntään. Itse tein myös sen, niin vältty useamman kuin kahden tiivisteen stäkkäämiseltä.

Alla omat mittaukseni ja ajoitukset Zenoah 30,5cc koneelle. Saa käyttää, mut ei oo pakko hei.

mäntä osuu kanteen, kun tulpanreijästä työntömitalla tulos on 15,36mm. Männän reunoja vielä hiomalla, saisi squishin lähemmäksi.
Kahdella vakiolla sinisellä tiivisteellä(puristettuna 0,36mm/kpl) tönärillä tulos 15,67mm, eli squish = 0,31mm


Porttien ajoitus *LÄHTÖKOHTA*

exhaust

aukee 93 astetta
sulkeutuu 93 astetta
auki 174 astetta


intake

aukee 74 astetta
sulkeutuu 74 astetta
auki 148 astetta


transfer

aukee 116 astetta
sulkeutuu 122 astetta
auki 125 astetta






Porttien ajoitus *TAVOITE*

30mm*2/360
0,1666667mm vastaa 1 astetta

Exhaust 176 - 180 astetta  3*0,16667= 0,5mm
transfer jätetään rauhaan  ----------------
intake 155 astetta         7*0,16667= 1,1669mm





Porttien ajoitus *LOPPUTULOS*

exhaust

aukee 90 astetta
sulkeutuu 90 astetta
auki 180 astetta


intake

aukee 76 astetta
sulkeutuu 76 astetta
auki 152 astetta

37
Bensa-autot / Vs: Bensa autojen kuvia
« : 13.05.13 - klo: 21.58 »
Pari kuvaa tuli tänään räpsittyä päivän ajoista.














38
Bensa-autot / Vs: Bensa autojen kuvia
« : 29.03.13 - klo: 21.26 »
Bajan stailausta :roll:

Miksi laparenkaat väärinpäin?

39
RC-kerhot ja -radat / Vs: Hiekkamontut
« : 15.02.13 - klo: 20.47 »
Ylöjärvellä on tullut käytyä. Samoin Hämeenkyrössä on hienoja monttuja.

40
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä on suosikki pelisi?
« : 15.02.13 - klo: 14.42 »
Eikö täällä pelata muutakuin räiskintöjä tai autopelejä?

Omat suosikit:
Civilizationit, minecraft, Elder Scrollit, Total Warit, Annot, Settlers(vanhemmat).

Ainoat noista peleistä, joita en ole pelannut modattuina on Settlerssit. Kaikkiin muihin löytyy jotain parantavia modeja.

41
Bensa-autot / Vs: Tehoputket
« : 13.02.13 - klo: 15.48 »
Tietääkseni tommonen stingerin pituuseron vaikutus on aika pientä. Stingerin tarkoitus on ahdistaa pakokaasuja sopivasti. Mitä ahtaampi se on, sitä enemmän putken "ominaisuudet" tulevat esille, eli se vahvistaa putken ominaisuuksia ja samalla nostattaa myös pakolämpöjä joka saattaa pahimmassa tapauksessa polttaa männän pakoaukon kohdalta. Kun stingeri on avara ja helposti virtaata, on vaikutus tietenkin päinvastainen.

Kuinka paljon sitten putken pituus vaikuttaa, on sillä huomattavasti pienempi vaikutus kuin putken halkasijalla. Joten stingeriä voi ihan hyvin jatkaa hitusen, kunhan ei jatka pienemmällä putkella. Liian suuri on aina turvallisempi, mutta syö tehoa. Liian ahdas voi taad alkaa ahdistamaan kierroksilla, joten tämäkin on kompromissi kahden välillä.

Näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

42
Bensa-autot / Vs: MCD projektit
« : 12.02.13 - klo: 21.12 »
Eiköhän se 4wd ainakin aloittelevalle driftaajalle ole se helpompi valinta, koska liukkaalla pinnalla takaveto pyörähtää niin helposti ja kaasun kanssa saa olla paljon tarkempi. 4wd vaan vaatii tehoa paljon enemmän ollakseen miellyttävä ajaa ja näissä bensoissa saa rahaa laittaa aika paljon lisää kiinni, että se teho saadaan kohdilleen.

Muutenkaan driftaus ei bensakoneella ole mitään helpointa hommaa. Moottori reagoi suht. hitaasti kaasuun vrt. nitrot ja puhumattakaan sähköistä. Myös teho matalilla kierroksilla on heikko, sekä kytkimen "luistatus" on näissä suurempaa, jolloin veto ei ole ihan niin selvää kuin nitroilla tai varsinkaan sähköillä, missä on suoraveto ilman mitään kytkimiä. Melkeimpä 4wd sähköversio voisi olla semmonen helppo aloittaa. Tietty mikä tahansa hyppysissä pysyy, jos vain osaa  :wink:

Kaikki riippuu mitä haluat. Itse tykkään 2wd:stä sen liukkaamman perän takia. Tässä on tullut ajettua lukollisella keskidiffi 4wd rc-autolla 7 vuotta ja vähän alkoi tylsäksi jo käymään. takavetoisuus tuo sen oman jännityksensä siihen ajamiseen.

43
Bensa-autot / Vs: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 04.02.13 - klo: 18.04 »
Siis onko tossa sitten hehkutulppa vai? Eikö se kipinällä olekkaan? Ei kyllä johtoa näy missään. Silti kyllä epäilen.

Toi putki on kyllä niin jyrkillä kulmilla, että huipputeho on todella kapealla alueella. Tai sitten kone on niin tuhnu, että laajemman kierrosalueen putki ei tuo tarpeeksi tehoa. Tai sitten sillä kompensoidaan jotain koneen pulmakohtaa. Eipähän sitä tiedä vielä.

44
Bensa-autot / Re: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 04.02.13 - klo: 16.20 »
Tossa viimesessä kuvassa on moottorissa joku asteikko juuri ennen kytkintä. Onkohan se ennakko vai mikä?

45
Ei tuohon wikiä tarvita, maalaisjärkihän sen jo sanoo  :smiley:

Jep. Silti hölmöt jenkit niitä virittelee.

46
Yhtäpaljon saa "ahtoja" ajamalla ilman suodatinta.  :laugh:

Kun ei ole suodatin ilman tiellä. Vielä enemmän saa "ahtoja" asentamalla suodattimen paikalle ison suppilon jolloin vauhdin kasvaessa suppilon pohjalle tulee kovempi "paine"

Johan Kawasaki aikoinaan lanseerasi tuon RamAir tekniikan. Jossa lyhyesti sanottuna ajoviiman avulla ahdetaan imuilmaa moottoriin, jolloin voidaan saavuttaa pieni tehonlisäys. Köyhän miehen "turbo" siis.

Suoraan wikipediasta: At low speeds (subsonic speeds) increases in static pressure are however limited to a few percent.

eli toisinsanoen kaikki alle äänennopeuden on turhaa  :grin:

Ja löytämäni chartti. Tosin oikeellisuudesta ei ole mitään tietoa
Speed (mph)... Increase (%)
 50....................0.3%
 75....................0.7%
 100..................1.2%
 125..................1.9%
 150..................2.7%
 175..................3.7%
 200..................4.8%
 225..................6.1%
 250..................7.6%
 275..................9.1%
 300................10.9%

47
Mahtaakohan ahtaa ollenkaan, kun ei bensapumppua edes näy. Muutenhan toi ei sais bensaa ollenkaan.

48
No ei tota vertailua nyt ihan noin suoraviivaisesti voi tehdä. Yleisestikkin ainakin baja ja losi ovat alustaltaan vakiona todella löysiä ja korkeita, joten ei sovellu pitävälle alustalle oikein mitenkään vakiosäädöillä. Ja kun kerta ei tiedetä noiden autojen alustasäädöistä mitään, niin silti voisin veikata, että jos jollain noista on alusta säädetty, niin on se mcd. Ihan vain sen takia, kun ratakäyttöön koko vehje on joka tapauksessa tehty, niin tod. näk. se on myös säädetty enemmän ratakäyttöön, kuin ns. Allterrain käyttöön.

Ei se takaveto tollasella pitävällä niinkään häviä. Pitoa riittää kuhan ei ihan paikaltaan lähdetä kokoajan. Noissa nopeuksissa ei pidon kanssa varmaan ongelmia pahemmin ole. Painojakauma sen ongelmaksi helpomminkin tulee(puskee helposti).

49
Kuten samoin. Joulurauhan julistus pian, joten kohta pitää olla ihmisiksi ;-)

50
Bensa-autot / Re: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 12.12.12 - klo: 06.16 »
Mielenkiinnolla odotan kyllä videoita. Toi kone ei kyllä mahdu isolohkon mittoihin, eli ei taida ihan heti vaihtua nitrokoneiden tilalle.

51
Bensa-autot / Re: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.11.12 - klo: 13.37 »
Ero on varmaan aika pieni kevennetyn ja vakion välillä, mutta ehkäpä se kevennetty antaa enemmän tehoa huippukierroksilla, koska ei tarvitse hukata siihen ilman liikutteluun niin paljon energiaa lapojen ollessa pienempiä.

52
Jei! siellähän se mun baja näkyy! Märkä hiekka tarrautuu helposti tohon linssiin. Pitäis putsata sitä varmaan useammin.

53
Bensa-autot / Re: Bensa autojen kuvia
« : 11.09.12 - klo: 08.29 »
Onneksi on naru keksitty, ettei tarvi kanniskella autoa bensan loputtua.

54
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 03.07.12 - klo: 19.21 »
+ Ari Mikael (myyjä)
++JaakZor (myyjä)

Molemmilta todella nopeaa toimintaa, tavara hyvin pakattuna ja sitä mitä pitikin.

55
Bensa-autot / Re: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.06.12 - klo: 16.54 »
Olishan tuolla toi putkitopikki, mutta vastataan nyt tähän. Täältä löysin ton side domin http://www.modellbau-bochum.de/DDM-Dominator-Reso-Side-Mount-Pipe-HPI-Baja-5b-SS-5T

56
Radiolaitteet / Re: Vs: Spektrum DX3/S/R
« : 30.06.12 - klo: 12.04 »
Vastaan itse itselleni.

Laitoin 27cm pitkän vastarin antennin ja kantama parani hieman, mutta on kuitenkin mielestäni aivan liian huono.

Nopeasti mitattuna kantama on noin 100m ja sen jälkeen tulee ohjaukseen ja kaasuun viivettä sekä bensamörkön failsafe pysäyttää menon.

Onko muilla ollut kantaman kanssa vaikeuksia??

Aivan sama juttu spektrumin dx3s ja edellisten 2,4ghz radioiden kanssa. Täytyy testata auttaisko suojattu sytkäjohto asiaan, koska pienemmällä nitrovehkeellä ei samanlaista ongelmaa ole.

57
Bensa-autot / Re: 2-tahti moottorin virittely
« : 30.06.12 - klo: 10.58 »
Mistähän kannattaisi hankkia ddm side dom? Saksasta irtoisi 150€, mutta onko jotain halvempaakin paikkaa. Bartolonen torpedo maksaakin jo 200€, niin se kyllä saa jäädä kauppaan.

58
Ei sellaisia renkaita olekkaan, millä pito olisi riittävä. Toki toi cage paneeleineen tuo lisää painoa taka-akselin eteen, jolloin se estää myös keulintaa.

59
Välitykset on melkeimpä liiankin lyhyet. Kierrokset on heti tapissa alustasta riippumatta. Ei se tolla pidolla tule keulimaankaan, vaikka selvästi taisi nurmikkoonkin tarrata, kun niin komiasti kaaressa sitä lensi. Paremmat renkaat vaan alle tai putki taakse, niin alkaa keulimaan  :wink:

60
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 21.06.12 - klo: 10.47 »
Hienoo settiä rcmh. Kunnon ajoa ja hyvä musiikki/editointi.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 ... 9